Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 590
  • 5 054

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sulla auto vaihtuu useammin kuin mulla sukat.
No nyt kävi näin : )
Joo, ei ollut varsinaisesti suunnitelmissa, mutta huomasin, että kiusasi hiukan ajatus siitä, etten alunperin Teslaan siirtyessäni antanut itselleni edes mahdollisuutta harkita muuta kuin karvalakkimallia. Kai siinä jokin suomalainen mentaliteetti puski pintaan. Mutta kun tunnistin fiiliksen, tsekkailin tarjontaa, ja katso, siinähän se oli, musta pervo kaksilla renkailla ja vähillä kilometreillä. Kun vielä sain paremman rahoitustarjouksen kuin edelliseen, totesin, että kerrankos sitä.

Ehkä tämä kuitenkin pysyy pidempään kuin viisi viikkoa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kitkat vielä alla, mutta jos pääsiäisen jälkeen kesäkumeilla jo.
Hanaa sanois Häkä. Ihan hyvin ne kiihtyy kitkoillakin nelivetoiset ja kun ei sudi tyhjää niin ei hirmu paha rasitus ole kitkoille jos yksittäisiä kiihdytyksiä tekee. Pidempi rasitus, burn outit ja mutkat tms sulattaa kyllä pehmeän kitkarenkaan äkkiä. Mullakin menee Polestar kitkoilla ihan tehtaan spekseihin 0-100, samaa voi nähdä vaikka TeslaBjörnin videoilla muillakin autolla. Käytännössä samat tulokset kesä- ja kitkarenkailla. Varmaan kylmiltään viileässä kelissä saattaa kitkarengas jopa pitää paremmin kuin kesärengas, joka vaatii hieman lämpöä että on paras pito.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Maaliskuulle 2023 oli arvioitu. Saas nähdä mikä todellinen. Kesä menee varmaan nopeasti asiaa ajattelematta, mutta syksystä maaliskuuhun tulee kyllä rankkaa aikaa...

Premium-varustuksella tulossa minullekin se nelivetoinen malli.
Samaa melkein vuoden odotusaikaa siis myyvät vieläkin. Ei varmaan tämä yleinen tilanne ole auttanut asiaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja siitä Ioniq 5 premiumistahan on tosiaan karsittu nyt varusteita sodan myötä, eli rahallakaan ei saa kaikkia niitä mitä aiemmin sai. Samoin EV6 GT on liki kokonaan pois markkinasta.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ja siitä Ioniq 5 premiumistahan on tosiaan karsittu nyt varusteita sodan myötä, eli rahallakaan ei saa kaikkia niitä mitä aiemmin sai.
Tämä olikin tiedossa, kun tilausta tehtiin. Silti varustetaso oli itselle mieluinen ja siinä voitti vertailussa Ev6:n. Tosin Ev6 oli vertailussa Comfort Pack varusteilla.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varasin tänään Polestar 2 nopean toimituksen kärryn eli käytännössä "karvalakkimallin". Otin mukaan talvirenkaat ja vetokoukun. Nyt on 14vrk aikaa miettiä mitä tuli tehtyä ja tarvittaessa voin perua tilauksen veloituksetta. Käsirahan ollessa 7k ja isompi viimeinen maksuerä (on ihan ok, kun rahoituksen korko on varsin maltillinen), niin ottaisi sen 500€/kk. Tällä hetkellä ison dieselin rahoitukseen menee 400€/kk ja kun ottaa siihen päälle polttoaineveron (n. 55€/k) ja polttoaineet (300-500€/kk), niin ei tämä sähköautoiluun siirtyminen taloudelliselta katastrofilta ainakaan kuulostaisi.

Tuossa nopean toimituksen versiossa tosiaan luvataan auto toukokuun loppupuolelle ja siinä on valmiiksi määritelty esim. moottori, auton väri ja se, ettei siinä ole mitään varustepakettia. Toisaalta uusia tilauksia ei tällä hetkellä oteta vastaan ja sen auetessa ilmeisesti ihan muutaman päivän päästä toimitusajat ovat varmasti varsin pitkiä.

Mietin myös, että tuollaisesta uudesta Polestarista pääsee kyllä tarvittaessa varmasti aika mukavaan hintaan eroonkin.

Mielipiteet Polestarista kiinnostaa kovasti. Mitä minun pitäisi nyt aiheesta ymmärtää? En ole oikein ymmärtänyt sitä sähköautoilun glorifiointia tai muutakaan kohkaamista aiheesta, joten minulla ei ole mitään helvetillistä agendaa tässä takana. Hieno ja hyvä auto sekä halvat käyttökustannukset tässä enimmäkseen kiinnostaa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokos on kokemuksia lomamatkan järjestelyistä? Siis miten meni matkan suunnittelu, ja miten onnistui käytännössä? Venyikö matka, vai menikö odotetusti? Onko nuo tiedot latauspaikoista miten reaalisia?
Nämä kiinnostaa aidosti, mielenkiinnosta kyselen tulevaa ajatellen.
 

Kynnetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tehtiin reissu Tre-Levi-Tre Enyaqilla boxi katolla edellisellä viikolla. Kolme latausta mennessä (Viitasaari, Oulu ja Rovaniemi), ja 3 paluumatkalla samoissa paikoissa. Autossa on vain 50 kW lataus mutta ehkä tunnin pidempään meni kuin olisi polttiksella mennyt.

Latauksissa ei ollut ongelmia, mutta oma havainto oli, että ABC;n Kempowereista tuli mehua suuremmalla teholla kuin muista matkalle osuneista. Kulutus oli muutaman asteen pakkasessa n. 23kWh/100 km keskinopeuden ollessa 83 km/h
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tehtiin reissu Tre-Levi-Tre Enyaqilla boxi katolla edellisellä viikolla. Kolme latausta mennessä (Viitasaari, Oulu ja Rovaniemi), ja 3 paluumatkalla samoissa paikoissa. Autossa on vain 50 kW lataus mutta ehkä tunnin pidempään meni kuin olisi polttiksella mennyt.

Latauksissa ei ollut ongelmia, mutta oma havainto oli, että ABC;n Kempowereista tuli mehua suuremmalla teholla kuin muista matkalle osuneista. Kulutus oli muutaman asteen pakkasessa n. 23kWh/100 km keskinopeuden ollessa 83 km/h

Eilen palattiin Vuokatin reissulta Enyaqilla, boksi myös katolla ja tosiaan kulutus myös meillä karvan päälle 23kWh/100km ja keskinopeus 90km/h. Ei ollenkaan paha mielestäni.

ABC-lataus sai minusta kyllä nyt fanin, todella varmatoimista ja tehokasta oli Kempowereiden toiminta ja autossa vielä 100kw lataus, niin ei kauan nokka tuhissut kun auto taas täynnä. Lataustaukoja mennen tullen 3kpl.
 

Outsider

Jäsen
ABC-lataus sai minusta kyllä nyt fanin, todella varmatoimista ja tehokasta oli Kempowereiden toiminta ja autossa vielä 100kw lataus, niin ei kauan nokka tuhissut kun auto taas täynnä. Lataustaukoja mennen tullen 3kpl.

Laittatko vielä vähän tarkempi tietoja noista latauksista, jos muistat? Mistä mihin varaustasoon ladattiin ja kauanko kesti/mitä maksoi?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Laittatko vielä vähän tarkempi tietoja noista latauksista, jos muistat? Mistä mihin varaustasoon ladattiin ja kauanko kesti/mitä maksoi?

ABC-latauksia käytin reissun aikana vain kaksi kertaa, sillä luotin A Better Route Plannerin reitittämään reittiin, jonka varrella ladattiin mennessä ”halvoilla” Fortumin Recharge -pisteillä (0,54/min). En jaksanut toisaalta sen kummemmin miettiä noita hintoja reissun päällä.

ABC-latauksia tosiaan kaksi kappaletta. Ekalla kerralla 5% —> 33%. Kesto 12min ja maksoi 4,01€. Toisella kerralla takaisin tullessa Heinolan ABC:llä tyttären ja oma päivällistauko. Eli se omalta osaltaan jo pidensi taukoa. Akkua 11% laturille tullessa ja ladattiin 100% asti. Kesto 52min ja maksoi 10,09€. Vertailun vuoksi yksi lataus Fortumin pisteellä, 19% —> 89%, 38min ja 20,52€. Sama lataus ABC-latauksella olisi maksanut 7,5€.

Eli onneksi ABC-lataus laajenee kovaa vauhtia, niin pääsee pian pelkästään niiden varassa ajelemaan reissuja.

Kokonaiskustannukset sähkön osalta nousi noiden kalliiden latausten johdosta 107€. Pitkälle alle 100€, hatusta heitettynä noin 75€ olisi matkanteko maksanut, jos olisi käyttänyt pelkästään ABC-latauksen, tai vastaavia kWh-hinnoiteltuja, latureita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kokonaiskustannukset sähkön osalta nousi noiden kalliiden latausten johdosta 107€. Pitkälle alle 100€, hatusta heitettynä noin 75€ olisi matkanteko maksanut, jos olisi käyttänyt pelkästään ABC-latauksen, tai vastaavia kWh-hinnoiteltuja, latureita.
Koska itseäni kiinnosti, niin tein laskelman. Google Mapsin mukaan Tampere - Levi on karvan alle 900 km eli varmaan 1800 km edestakaisin on realismia. Jos alla olisi ollut polttomootori, jonka kulutus 6,6 litraa satasella, niin bensaa olisi palanut 120 litraa ja kun litrahinta on 2,25e niin kustannus olisi ollut 270e. Eli vaikka matkalla on käytetty noita järkyttävän hintaisia Fortumeita, niin on siinä silti säästänyt yli 150e.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en ole vielä satunnaisia Lidl-kokeiluja lukuunottamatta Teslaani ladannut kodin ulkopuolella, mutta viikonloppuna pyörähdimme Jyväskylässä. 100% kotipihassa, 15% perillä, 90% lähdettäessä ja vajaa 10% palatessa. Motarilla en säästellyt kummemmin, 17 kwh oli keskikulutus eli omalla sähködiilillä 2,5 euroa/100 km. 15 euroa koko reissu, taitaa tuolla bensa-auto liikkua 100 kilsaa. Tarjosin kuitenkin velipojalle sähköistä kaksi kaljaa, kun reilu mies olen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Koska itseäni kiinnosti, niin tein laskelman. Google Mapsin mukaan Tampere - Levi on karvan alle 900 km eli varmaan 1800 km edestakaisin on realismia. Jos alla olisi ollut polttomootori, jonka kulutus 6,6 litraa satasella, niin bensaa olisi palanut 120 litraa ja kun litrahinta on 2,25e niin kustannus olisi ollut 270e. Eli vaikka matkalla on käytetty noita järkyttävän hintaisia Fortumeita, niin on siinä silti säästänyt yli 150e.
Toki tuossa taisi olla kyse Vuokatin matkasta, ja Heinolan ABC:stä päätellen jostain muualta kuin Tampereelta. Matkaa kuitenkin esim. Helsingistä n. 570 km. Oman bensahybridini kulutuksella olisivat polttoainekulut Hki-Vuokatti-Hki -matkalla olleet 8 euroa enemmän kuin tuossa meni sähköön, eli kannattaa tosiaan välttää noita kalliimpia latauspaikkoja.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki tuossa taisi olla kyse Vuokatin matkasta, ja Heinolan ABC:stä päätellen jostain muualta kuin Tampereelta. Matkaa kuitenkin esim. Helsingistä n. 570 km. Oman bensahybridini kulutuksella olisivat polttoainekulut Hki-Vuokatti-Hki -matkalla olleet 8 euroa enemmän kuin tuossa meni sähköön, eli kannattaa tosiaan välttää noita kalliimpia latauspaikkoja.
Sorry, Tampere-Levi olikin alkuperäisen viestin launauksessa mainittu matka. My Bad ja kaikki pilalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, eroa sadalle kilsalle tulee kohtalaisesti, jos lasken tuolla omalla keskiarvollani 17 kwh/100 km.
Recharge 9,18e
Supercharger 6,12e
ABC 4,25e
Kotilataus 2,55e

Toki tuo Rechargen hintakin vastaa 4 litraa/100 km kustannuksia eli ei ihan kovin kova. Pidempi matka pohjoiseen olisi Supereiden ja ABC:n yhdistelmä eli 5e/100 kilsaa voisi laskea pyöreästi. Alle tuon, jos etenee pienempiä teitä 80 km/h.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Sähköautoilu alkaa loppuvuodesta, auto varastossa odottamassa, joten ei myöhästy.

Ajoin useita, mutta Audi tulee. Tesla oli valovuoden edellä käyttöliittymissä ja kokemuksessa niistä sekä myös rangessa. Lisäksi nerokkaita pieniä juttuja on paljon. Mutta herran-pieksut oli sitten Audi ja BMW edellä siinä tärkeimmässä, eli ajettavuudessa. Teslan ajokokemus (Y) oli hämmentävä, ei se huono sinällään ole, mutta vähän kun ostaisi premium-hinnalla Nissania.

En antanut takkatulen ja pieruäänien siis hämätä, mutta range puolta tuli mietittyä kunnolla. Kuitenkin 95% matkoista on sellaisia, joissa 100km pienempi range ei haittaa mitään, niin valinta oli lopulta täysin selvä. Kyllä minun mielestäni on Teslalla ns perinteisen premium auton ominaisuuksissa paljon kirittävää; ohjaus tunnoton, melu suurin, ovissa suurin kolina, viimeistely jne. Nerokas on Tesla, mutta on vielä hommaakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä minun mielestäni on Teslalla ns perinteisen premium auton ominaisuuksissa paljon kirittävää; ohjaus tunnoton, melu suurin, ovissa suurin kolina, viimeistely jne. Nerokas on Tesla, mutta on vielä hommaakin.
Minä ajattelen siten, ettei Teslaa pitäisi verrata premiumeihin perinteisessä mielessä. Teslassa ei makseta laatuvaikutelmasta, sisustuksesta tai edes ajettavuudesta, vaan boxin ulkopuolelta ajattelusta ja suorituskyvystä - jälkimmäisen osalta vain on aika hauska ajatella, että keskituloisena voi päästä leikkimään urheiluauton tehoilla, vaikka se olisi kuinka matalaotsaista tahansa. Jos premiumlaadun ja vastaavan suorituskyvyn haluaa yhdistää, saa maksaa noin tuplat.

Edellinen ei mitään pois niiltä, jotka preferoivat laatuvaikutelmaa ja ajettavuutta. Itseäni ei Teslojen minimalistinen hytti ahdista ja viimeistelykin on riittävää näissä 2021 ja -22 malleissa. Ajotuntuma voisi olla skarpimpi ja alusta mukavammaksi säädettävä. Lisäksi jotkin yksityiskohdat ovat liiaksi kosketusnäytön piiloissa vrt. fyysiset painikkeet, mutta osin myös tottumuskysymyksiä.

Jos Teslaa vertaa suoraan premiumeihin, pettyy varmasti. Itse en edes kuvitellut istuvani Mersuun vaan autoon, jonka on tarkoitus olla hyvin erilainen ja helvetin paljon tehokkaampi, kuin keskimäärin autot ovat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielipiteet Polestarista kiinnostaa kovasti. Mitä minun pitäisi nyt aiheesta ymmärtää? En ole oikein ymmärtänyt sitä sähköautoilun glorifiointia tai muutakaan kohkaamista aiheesta, joten minulla ei ole mitään helvetillistä agendaa tässä takana. Hieno ja hyvä auto sekä halvat käyttökustannukset tässä enimmäkseen kiinnostaa.

Kuukauden verran tässä kohta kokemuksia, eipä oikein ole mitään huonoa sanomista. Tai no jos oikein aletaan narisemaan ja halkomaan hiuksia, niin auton sisustassa on pari paneelia mistä lähtee tietyllä nopeudella ja asfaltin karkeudella pieni sirinä, mutta nyt se muuttui hiljaisemmaksi ja eri vaudin ja pinnan suhteen kesärenkailla. Toinen mitä nyt autoa pestäessä huomasin, että jonkin verran pääsee pölyä ja rapaa ovien välisestä saumasta ovien alle. Pöly ei kuitenkaan tule ohjaamon puolelle oven tiivisteistä. Esim. mersussa oli minusta auton ovet paremmin tiiviit tämän suhteen.

Plussaa ajettavuus, suorituskyky, arkinen helppous kaikessa, eli kaikki toimii ja on silleen suunniteltu kuin itse haluaisin.

En tiedä otitko etuveto vai nelivetomallin kun molempia noissa pikatoimituksissa on ollut tarjolla, mutta etuveto voi olla talvella helposti jumiin jäävä, mitä nyt joitain videoita on osunut silmään. Toisaalta en tiedä miten paljon tämä eroaisi normiauton talviongelmista ja kuskista. Talviautona ei valittamista, lämpiää heti, ovet ja kahvat ei jäädy tms. Volvomaisuus näkyy ja tuntuu. Varustepaketit kyllä tekee minusta aika ison eron, itse en olisi ilman niitä ottanut. Pixel LEDit on huiput ja Harman&Kardonit minusta hyvät, ei ehkä ihan parhaat mitä jossain joskus kuullut. Ajoavumistet ja kamerat on kätevät. Tuuletetut nahat on siitä kivat, että vaikkei pidä tuuletusta päällä, rei'itetty nahka hengittää jonkun verran eikä hiosta niin kuin umpinaiset tekonahat, mitä monessa Polestarissa on.

Kulutuksesta vielä, talviolosuhteissa meni n. 21-22kwh/100km. Tänä aamuna työmatkailua yhden välistopin kera 28km (moottoritietä n. 20km, loput kaupunkiajoa), keskinopeus 49kmh ja kulutus 17.6kwh/100km. Nelivetomalli kesärenkailla, lähtö ilman lämmityksiä/ajastuksia 15-asteisesta autotallista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Polestar parhailla varusteilla on varmasti hintaluokkansa paras kokonaisuus ajettavuuden, varusteiden ja suorituskyvyn osalta. Ehkä pieniä kompromisseja kaikissa, mutta siis kokonaisuutena. Periaatteellinen miinus polttispohjaan suunnittelusta, joka tuo keskitunnelin mukanaan. Nelihenkiselle perheelle tuo on aito turnoff, kun nyt pieni koira menee hyvin jalkatilaan.

Jos Polestareja olisi edes liki teslamaisesti käytettyinä markkinoilla, olisi valintani voinut kääntyä kuitenkin sen eduksi. Nyt suorituskyky ja kokonaisuus suhteessa hintaan käänsi paketin Performancelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pirun hauska ja mukava se Polle on kyllä ajaa. Ei pidä sitä tuntumaa väheksyä. Omasta mielestä huomattavasti mukavampi kuin Teslat. Ei vaan sovi omaan tilantarpeeseen yhtään, mutta kelle sopiikin, oivallinen auto.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulin tuossa Italialaisen autolehden testimatkasta sähköautolla Milanosta Sisiliaan. Kuulemma matkaan meni 4 päivää. Lataukset tyyliin jonkin epämääräisen autokorjaamon perällä tavallisesta töpselistä. Mitään latauspisteitä on Italiassa turha etsiä. Toisaalta kun yli puolet sähköstä tuotetaan hiilellä ja maakaasulla niin eihän tuolla ole sähköautossa muutenkaan yhtään mitään järkeä. Sama pätee pitkälti myös muihin Välimeren maihin.

Siinä mielessä on hyvä, että sähköautoja harrastetaan ensin täällä, missä se on edes jollakin tasolla järkevää ja varsinkin Norjassa, jossa on sekä ympäristöystavällisesti tuotettua sähköä että tilaa tarvittavalle latausinfralle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös