Hieman toistoa ehkä ja ketjussa jo käsiteltyäkin, mutta kysyisin nyt kuitenkin arvon raadilta pari kysymystä, kun alkaa sähköautokuume olla melkoinen itselläkin.
Ensinnäkin minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta, eikä ole tulossa. Taloyhtiöön piti olla tulossa muutostöitä, jotta pihan sähköt ja tolpat olisi hoidettu sähköautoille yhteensopiviksi, mutta sitten tuli muita mutkia matkaan ja sellaisiin remontteihin ei nyt olekaan varaa. Ei minulla tosin edes ole tolppapaikkaa, minulla on lämmin talli, jossa tosin ei saa ladata, koska asuntoja yläpuolella (sanoi isännöitsijä). Samassa tilassa on neljä autoa, joten ei voi salaakaan latailla.
Eli ensimmäinen kysymykseni on vanha tuttu, mitä mieltä te nyt oikeasti olette siitä, että kotilatausta ei ole? Ei minulla täällä bensapumppuakaan ole, eikä minua haittaa mennä vaikka joka ilta limulle ABC-asemalle. Paikkakunnallani on ihan mukavasti latauspisteitä. Vaimo on toki huolissaan siitä, että virta loppuu, vaan olen sanonut, että ei hänellä ole bensakaan loppunut kuin kerran 18-vuotiaana autolla, jossa ei toiminut bensamittari.
Nykyään en juuri käy työpaikallani, mutta nyt on työnantaja ensin liberaalia leikittyään heräämässä siihen, että kalliita tiloja ei käytä kukaan ja alkanut uhkailla 2-3 pakollisella työpaikkariippuvaisella päivällä viikossa. Työmatkani on 60 kilometriä, eikä minulla ole parkkipaikkaa. Käytännössä, jos joudun menemään töihin, jätän auton pääkaupunkiseudulla liityntäparkkiin. Bussillakin olen matkustanut pari vuotta ennen vanhaan, mutta se on niin raskasta, että pää ei ehkä kestä.
Toinen kysymykseni on, jättääkö jengi tosiaan liityntäparkkeihin latauspaikoille autoja koko päiväksi? Eikö se ole melko epäreilua? Esimerkiksi jostain vanhasta Fortumin uutisesta bongasin näin: "Espoon keskuksen juna-aseman liityntäpysäköintialueelle on asennettu kahdeksan Fortum Charge & Drive -latauspistettä. Latauspisteet sujuvoittavat erityisesti sähköistä työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulla, kun auton voi jättää latautumaan työpäivän ajaksi." Kiva juttu, mutta eikö tämä aiheuta mitään latausragea kanssa-autoilijoissa?