Mainos

Sähköautoilu

  • 557 273
  • 4 925

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja onko kokemuksia Tesla Y:stä? Lähinnä tilojen puolesta, meillä on 3,5 vuotias lapsi ja näillä viikoilla syntyy toinen niin lapsiromua kulkee helvetisti mukana ja sen takia esim Polestar2 on poissa vaihtoehdoista.
Ei suoraa kokemusta, mutta duunikaverilla on kaksi taaperoikäistä, ja menee kuulemma heittämällä kamoineen. Samoin serkullani on kaksi alle kouluikäistä, mutta ei enää rattaita, sekä kaksi isoa koiraa, ja mahtuvat. Se on yllättävän iso auto, kun jo M3 nielaisee meidät (4 aikuisen kokoista) siinä missä Skoda Octaviakin, ja tavaratilahan tuossa on aivan levoton 850 litraa. Jep, litrat ei kerro koko totuutta, mutta jotain nekin kertovat, jos eroa yleensä jonkinlaisena tilaihmeenä pidettyyn Ocuun on yli 200 litraa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se Y:n kontti on kyllä valtava ulkomittoihin nähden, kun yltää melkein maahan asti. Valtava ”kuoppa” pohjassa. Muuten en koeajolla ihan hirveästi tykännyt. Kiihtyy toki teslamaisesti, mutta nitinatia oli ainakin koeajoautossa ja pomppiva, kova kyyti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt on itsellänikin ensimmäinen sähköauton koeajo takana. Autona toimi Polestar 2 nelivetona eli kahdella sähkömoottorilla. Auto oli kyllä todella hyvä ajaa ja voimalinja toimi moitteettomasti. Vertailukohtaa ei tähän ole, mutta tuntui kyllä reagoivan todella hyvin pedaalin painamiseen ja kiihtyi paikaltaankin hienosti. Pari miinusta tuli. Heti kun pääsi isolle tielle niin tuli tarve levittää jalkoja, mutta paksun keskikonsolin ansiosta se ei onnistunut ja alkoi välillä jopa sattumaan polveen kun vaistomaisesti yritti vaan levittää niitä jalkoja. Toinen mitä huomasin, että liikenneympyrästä poistuttaessa vilkku ei palautunut itsestään vaikka yritin monta kertaa uusiksi ajaa ympyröihin ja ylikorostuneesti kääntää ratin suoraksi. Kokonaisuutena kuitenkin auto oli todella hyvä ja käänsi muutamien jopa muutaman uteliaan kanssa-autoilijan ja jalankulkijan katseetkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kovasti Teslan myyjä kannusti tekemään tilauksen jo lähiaikoina, kun ei ole kuulemma mitään riskiä vaan ennen auton saapumista tilauksen saa perua jos haluaa ja 250€ varausmaksu palautetaan tällöin.

Vähän toki mietityttää tuo, kun tällöin tilaisin auton ennen koeajoa.

Tilat vaikutti hyviltä, mutta eräs Model Y:n omistaja sanoi, että alusta on aika kova ja etenkin huonommilla teillä voi tuntua vähän epämukavalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kovasti Teslan myyjä kannusti tekemään tilauksen jo lähiaikoina, kun ei ole kuulemma mitään riskiä vaan ennen auton saapumista tilauksen saa perua jos haluaa ja 250€ varausmaksu palautetaan tällöin.

Vähän toki mietityttää tuo, kun tällöin tilaisin auton ennen koeajoa.

Tilat vaikutti hyviltä, mutta eräs Model Y:n omistaja sanoi, että alusta on aika kova ja etenkin huonommilla teillä voi tuntua vähän epämukavalta.
On se kolmosessakin hiukan kova, tosin itseäni ei häiritse. Muutama tonni ja alustasarja auttaa asiaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Nyt on oma patteriautokuume sen verran vakava, että pohdinnassa on enää ruksit Volvon varustelistalta ja viimeisten tarjousten tinkaaminen. En tiedä onko myyjillä paljon liikkumavaraa eri liikkeiden välillä, mutta meinasin pyytää kahdelta eri myyjältä identtiset tarjoukset. Sitten ostetaan loppuvuoden mittainen aamukampa. Valinta kohdistui etuvetoiseen xc40:seen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
patteriautokuume
Sama sairaus vaivaa täällä. En ihan Volvoon asti venynyt, mutta eilen kävin koeajamassa ja tilaamassa Peugeot e-208 GT:n. Toimintamatkaa siinä on justiinsa minulle sopivasti ja nopea lataus mahdollistaa pidemmätkin reissut. Tämän vuoden malleihin tullut minipäivitys, joka lisäsi WLTP-toimintamatkaa reilut 20 km, oli se viimeinen suostuttelija. Toimitus ehkä jo toukokuussa, viimeistään heinäkuussa.

toisaalta 10k€ käteistä autoon on helvetin huono sijoitus vrt. rahoitus ja säästöt johonkin tuottavempaan
Samaa minä ensin pyörittelin, mutta lopulta päädyin laittamaan vaihtoauton lisäksi 5000 euroa käteistä. Pidempään jo tuntunut siltä, että säästöjä syö inflaatio kovempaa tahtia kuin osakemarkkinoilla niitä onnistun menettämään. Kun sitten taas kuukausisäästöjä rahastoihin ei tee mieli nostaa eikä sille käteiselle ole säästötiliä parempaakaan paikkaa, niin parempi se on käyttää kuin katsoa inflaation nakerrusta.

Lopulta tuli vaihtoauto + käteinen + hankintatuki + 30% viimeinen erä kuukausilyhennykseksi 170 euroa. Todellinen vuosikorko 1,89 %.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mitä enemmän näistä lukee, sitä kovempi kuume tulee. Lisäksi vaihtoehdot lisääntyy, mitä enemmän malleihin tutustuu. Plussia ja miinuksia on niin paljon, että pää ei pysy mukna. Pitänee tehdä joku mammutti excel- vaihtoehdoista.

Pääpiireteittäin tärkeysjärjestys:
- Range minimissään 300km (päivittäinen ajo n. 200km)
- kokonaiskustannukset ei saisi nousta yli 100€/ kk nykyisestä diesel-vaihtoehdosta, vuosiajot n. 40t
- talvisin neliveto olisi tärkeä ominaisuus
- satunnaista peräkärryn ja veneen vetoa

Nyt houkuttelee eniten ehkä id4 ja ev6. Toisaalta voisiko olla ideaa ostaa edullisempi vaihtoehto, jolla taittaa päivittäiset työajot ja kakkosautoksi jättää nykyinen neliveto diesel, jota voisi pitää seisonnassa suuren osan vuotta. Sillä sitten talven mökkimatkat ja peräkärrykeikat...
 

Outsider

Jäsen
Mulla on ainakin tarkoitus jättää perheeseen edellinen bensa-auto sähköauton rinnalle yksinkertaisesti siitäkin syystä, että kahdelle autolle on säännöllisen epäsäännöllisesti tarvetta, mutta myös siksi, että sillä voi sitten tarvittaessa hoitaa pidemmät reissut, jos ei ole aikaa/halua/mahdollisuutta latailla matkalla. Tällaista tarvetta tulee kuitenkin sen verran harvoin, että en näe järkeä ostaa sähköautoa jolla selviäisi kaikesta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laitoin eilen Tesla Model Y:n tilaukseen. Lähinnä sen takia, että saa toimitusajan ja hinnan lukittua. Pari kuukautta aikaa pohtia ja tuon saa peruutettua niin kauan, kun autoa ei ole toimitettu.

Mutta kyllä tässä tietynlainen innostus on. Pohdin myös volkkarikonsernin vaihtoehtoja, mutta Enyaqin toimitusaika on täysin järjetön. Ei tässä 13 kuukautta jaksa autoa odottaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Laitoin eilen Tesla Model Y:n tilaukseen. Lähinnä sen takia, että saa toimitusajan ja hinnan lukittua. Pari kuukautta aikaa pohtia ja tuon saa peruutettua niin kauan, kun autoa ei ole toimitettu.

Mutta kyllä tässä tietynlainen innostus on. Pohdin myös volkkarikonsernin vaihtoehtoja, mutta Enyaqin toimitusaika on täysin järjetön. Ei tässä 13 kuukautta jaksa autoa odottaa.

Onnea!

Joo, kyllä tässä edelleen kiittelee itseään siitä, että tuli silloin viime vuoden huhtikuun alussa, ilman koeajoa, tehtyä nopea päätös Enyaqista ja 28.6 alle. 2,5kk odotus on kuitenkin tehdastilaukselle täysin normaali.
 

hege

Jäsen
Meillä kanssa jätettiin bensa-auto kakkosautoksi niin onnistuu talven laskettureissut pienemmällä suunnittelulla ja toisaalta kun vuoden kaksi testailee niin voi olla että mieli muuttuu ja sähköllä hoitaisi skimbareissutkin. Tosin kyllä miettinyt vaihtoehtona bensan vaihtoa työsuhde-plugariin.
Millaisilla kulutuksilla täällä on ajeltu näillä EV6, ID4 ja vastaavilla ns. oikeassa elämässä?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Meillä kanssa jätettiin bensa-auto kakkosautoksi niin onnistuu talven laskettureissut pienemmällä suunnittelulla ja toisaalta kun vuoden kaksi testailee niin voi olla että mieli muuttuu ja sähköllä hoitaisi skimbareissutkin. Tosin kyllä miettinyt vaihtoehtona bensan vaihtoa työsuhde-plugariin.
Millaisilla kulutuksilla täällä on ajeltu näillä EV6, ID4 ja vastaavilla ns. oikeassa elämässä?

Enyaqilla (58kWh akku) nyt talvella mennyt tuollaisella 25-30kWh/100km, meillä toisaalta hyvin paljon nurkka-ajoa, joka ei talvella ole kulutuksen kannalta se paras mahdollinen. Kesällä helposti alle 20kWh/100km.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaisilla kulutuksilla täällä on ajeltu näillä EV6, ID4 ja vastaavilla ns. oikeassa elämässä?
Model 3 SR+ nyt kuukauden verran ajossa ollut, 2200 kilsaa ja 418 kwh eli 19kwh/100km. Ajo on ollut motaria 100-120 km/h tai sitten lyhyttä kaupunkiajoa joskus esilämmityksellä, joskus ei. Hirveästi en ole miettinyt, vaan tarpeen mukaan painellut menemään.

Lyhyen lämpimän jakson aikana kulutus oli keskiarvoltaan alle 15, pidemmässä taajama-ajossa rapiat 10, mutta nousi taas yöpakkasten ja sohjon vuoksi. Pääsiäisenä ensimmäinen varsinainen matka-ajo, ja jos kelit sallivat, kokeilen pihistellä.

Auto nyt ei vastaa tiloiltaan Enyaqia tai ID4:ää mutta kirjoitinpahan nyt verrokiksi.

Edit. Täähän käy kohta onnistuneesta sijoituksesta: Tesla increases price of base Model 3 in Germany by €7,000
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin mielenkiinnosta kuinkakohan paljon kilometreissä/sähkössä hyödyttää jos lähtee talvipakkasilla lämpimästä tallista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin mielenkiinnosta kuinkakohan paljon kilometreissä/sähkössä hyödyttää jos lähtee talvipakkasilla lämpimästä tallista?
Ainakin tuollainen löytyy, riippuu paljon automallista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei kai se mikään salaisuus ole, että porttiteoria toimii autoissa vaikkei huumeissa toimisikaan.
Hybridi on ollut niin hyvä, että täyssähkö on alkanut mielessä siintämään. Aika säännöllisesti tulee euroopan tarjontaa katsastettua, mutta ei ole vielä itselle sopivia löytynyt.

Ketjussa ei hirveästi ole juttuja ollut aiheesta, ja ei se minulta pois ole jos vinkkaan, että ihan kiinnostavia tapauksia löytyy esim autoscoutin miljoonan auton joukosta. Autoveron määrähän määräytyy päästöjen mukaan, joten näiden tuominen Suomeen ei maksa mitään tonneja.

edit: pitää vielä lisätä, että kun eri malleja katselee, niin voi aika helposti päätellä, miten eri euroopan maissa on erilaisia hankintatukia, jotka heijastuvat sitten jälleenmyyntihintoihinkin. Eri mallien hinnat eri maissa poikkeavat niin selvästi toisistaan, että ei se voi olla sattumaa. Teslat ovat edullisimpia tietyissä maissa, Volkkarit toisissa jne.

tämä viesti ei sisällä suosituksia eikä sen kirjoittajaa voida pitää vastuussa mahdollisista syntyneistä ideoista.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@dana77 Noissa on hyvä huomioida, että Tesla nosti juuri halvimman mallinsa hintaa Saksassa rapealla 7k€:lla, mikä heijastuu varmasti uudehkojen käytettyjen hintaan siellä. Sitten taas vanhahkoa Ässää en ainakaan itse lähtisi uittamaan Euroopasta. Jokunen kerta tullut juttua vastaan niistä ei niin mairittelevassa valossa.

Oma M3 on Saksan tuonti, eikö ainakaan toistaiseksi ole moitittavaa. Ikää toki vain vuosi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kun kulutus on yksi oleellisimmista asioista sähköautoilun suunnittelussa, huomasin ilokseni, että A Better Routeplanner ja Tronity juttelevat nyt "oikeasti" keskenään. En tiedä, kuinka pitkään tämä kunnollinen integraatio on ollut olemassa, mut nyt siis ABRP saa reaaliaikaista dataa Tronityltä, joka ei ainakaan VAG-konsernin sähköautoilla ollut ennen mahdollista, vaan sitä varten oli hankittava OBD-lukija, josta tieto olisi lähtenyt ABRP:lle.

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että kun navigoidaan ABRP:llä valmiiksi suunnitelulla reitillä, seuraa sovellus auton reaaliaikaista akun varaustasoa ja säätää latauspysähdyksiä sen mukaan.

Pääsen tätä testaamaan, kun lauantaiaamulla nokka kohti Vuokattia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
@dana77 Noissa on hyvä huomioida, että Tesla nosti juuri halvimman mallinsa hintaa Saksassa rapealla 7k€:lla, mikä heijastuu varmasti uudehkojen käytettyjen hintaan siellä. Sitten taas vanhahkoa Ässää en ainakaan itse lähtisi uittamaan Euroopasta. Jokunen kerta tullut juttua vastaan niistä ei niin mairittelevassa valossa.

Oma M3 on Saksan tuonti, eikö ainakaan toistaiseksi ole moitittavaa. Ikää toki vain vuosi.
Minä en itselleni Teslaa ole ensisijaisesti harkitsemassa enkä varsinkaan S:ää, X ehkä. Laitoin tuon esimerkin lähinnä sillä, että kilometrejä siinä on suhteellisen vähän mittarissa ja siinä mielessä hinta-laatusuhde voi jollekulle olla houkutteleva kombo edullisten kilometrien merkeissä. Toki noissa tuo vuosimalli versus kilometrit problematiikka on hieman erilaista kuin polttomoottoreilla ja siksipä minä en mitään vastuuta asiasta ottanutkaan.

Kaveri tuollaisen 2014 S:n osti hetki sitten ja ainakin vielä eilen vaikutti tyytyväiseltä.
 
4

444

Ihan mielenkiinnosta, kun en ole näitä yhtä Enyaqia lukuun ottamatta käynyt käpistelemässä ja koeajamassa. Kun tarve olisi kuskata esim. kahta aikuista, hyvin pientä lasta tykötarpeineen sekä keskikokoista koiraa (ajokoira), niin sopiiko esim. Tesla Model S tai 3 tähän tarkoitukseen? Nuo ”katumaasturit” ei oikein inspiroi millään tavalla. Eikä tosiaan tarvitse olla mikään uusi eikä mielenkiinto riitä odottamaan 1,5 vuotta auton ehkä valmistumista. Eli kokemuksia ja ajatuksia kyselen, jos jollain sattuisi tällaisia olemaan. S:ssä tavaratilaa ainakin on helvetisti, mutta pystyykö siellä esim. koiraa kuljettamaan vai jääkö liian matalaksi? Kun ei ehkä viitsisi vauvaa ja koiraa pistää samaan tilaan takapenkille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös