Mainos

Sähköautoilu

  • 572 494
  • 5 054

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tuota, välttämättä ei hinnassa niin isoa eroa ole, mutta Kiassa huoltoväli oli varsin lyhyt eli 15 tkm kun se monissa muissa on 20 - 30 tkm, eli hinta ei ole korkeampi mutta se pitää vain maksaa useammin.

Tuo on mallikohtaista Kialla. Kaikissa ei ole vuoden huoltoväli.
Ja tosiaan joillain muilla merkeillä on pidemmät, joillain lyhyemmät, eli vaihtelee sielläkin. Eli tämäkään ei ole se "huolloissa otetaan takaisin takuun hinta"-case.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä on ollut puhetta kevythybridistä. Millainen tuo auto on? Mulla on ainakin itselataava täyshybridi.
Kevythybridi on nimenomaan tuo "itselataavatäyshybridi".
Plugin hybridi toimii samoin akun ollessa lähes tyhjä(tyhjäksi ajoakku ei mene vaikka range näyttää 0). Plugaria voi sitten ladata johdolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaas nyt Teslan omistajat, että onko se huolto oikeasti niin kuralla kun annetaan ymmärtää mediassa. Iltapaskoissa toki raflaafia juttuja, mutta kun tuosta on kuulunut samankaltaista viestiä muualtakin huollon ongelmista. Aiemmin oli toki selvää, että uuden mallin huoltoa ei ole niin hyvin saatavilla, mutta luulisi tilanteen olevan selkeästi parempi kun kauppa käy ja Tesloja näkyy liikenteessä runsaasti.
Oma Tesla-urani on varsin lyhyt ja kokemukseni huollosta rajoittuu sovellukseen tulleeseen ilmoitukseen tilatuista kuramatoista. Kävin niitä kyselemässä huollon mentyä jo kiinni, mutta sain varsin hyvää kohtelua siitä huolimatta.

Mutta joo, olen kyllä eli foorumeilla lukenut avautumisia jonoista, jos jokin alkaa autossa mättää. Jossain määrin on varmasti kyse myös asiakkaan asenteesta, kaikenlaisia periaatteesta kitisijöitä on tullut myös vastaan, mutta olisihan tuossa kokonaisuutena myös Teslalla parantamista. Olisi ehkä aika panostaa huoltoon kasvun jälkeen. Tiedä sitten, miten esim. Norjassa homma pelaa, kun autoja on paljon enemmän ja etäisyyden kera maaston vähintään yhtä haastavat.

Olen kuitenkin käsittänyt, ettei varsinainen korjaaminen ja huolto ole välttämättä perinteisillä merkeillä sen kummemmalla tolalla, koska komponentteja ei saa eikä mekaanikkoja yhtäkkiä uudelleenkouluteta uuteen voimalinjaan. Tämä on kuulopuheiden varassa, joten saa vapaasti torpata. Teslan ranger-toiminta on tässä suhteessa hyvä palvelu, eli pikkuvioissa ja huolloissa huoltomies ajelee asiakkaan luo.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kertokaas nyt Teslan omistajat, että onko se huolto oikeasti niin kuralla kun annetaan ymmärtää mediassa. Iltapaskoissa toki raflaafia juttuja, mutta kun tuosta on kuulunut samankaltaista viestiä muualtakin huollon ongelmista. Aiemmin oli toki selvää, että uuden mallin huoltoa ei ole niin hyvin saatavilla, mutta luulisi tilanteen olevan selkeästi parempi kun kauppa käy ja Tesloja näkyy liikenteessä runsaasti.
Olen vierestä seurannut kaveria, jolla on toinen Tesla alla ja kesällä varmaan vaihtaa taas kolmanteen. Huollosta ei hänellä ole hyvää sanottavaa juurikin niiden ongelmien vuoksi mitä mediasta olet saanut lukea. Eli huolloissa kestää ja ketään ei oikein saa kiinni. Sitten kun autoa on pitänyt mennä hakemaan, on tullut hetkeä ennen ilmoitus, ettei vielä sitä saakaan.

Muuten kaveri on kyllä tykännyt tosi paljon Tesloistaan. On välillä saanut uusia bensa-bemareita huollon sijaisautoiksi ja nauraa aina, miten antiikkisilta ja tehottomilta nuo tuntuvatkaan.
 
4

444

Ässän takana menee isompikin koira, M3 on vähän hankala, vaikka tilaa sinänsä on. Takaboksi on kuitenkin mallia porrasperä, enkä ole kuullut kenenkään pitävän koiraa umpiboksissa. Toisaalta taas Tesloissa on tasainen jalkatila, eli tuon kokoinen koira voisi ehkä mennä siellä? Tilat sinänsä riittävät meillä kahdelle aikuiselle ja kohta 18- sekä 14-vuotiaille muksuille sekä pienelle koiralle.

Y sopisi tuohon parhaiten, mutta niiden hinnat on aika rapeita vielä.
Ai se on sedan? Mitenhän se näyttääkin niin viistoperältä… no oli miten oli. Jalkatila ei ole kyllä tuolle koiralle vaihtoehto, sehän viihtyisi siinä maksimissaan nanosekunnin ennen kuin alkaisi loikkia ympäriinsä. Takapenkillä sentään malttaa pötköttää. Täytyy tuossa kesällä taas edistää tätä ajatusta, ellei kämpän vaihto tule ajankohtaisemmaksi. S kyllä kiinnostaa myös noiden ilmaisten supercharger-latausten vuoksi, etenkin kun niitä alkaa olla jopa järkevissä paikoissa nykyään. Joskus oli tyyliin Helsingissä ja Huittisissa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nähtävästi vaihdokki kannattaa kilpailuttaa. Toisesta liikkeestä sain n. 50% korkeamman hyvityshinnan vaihdokista. Muuten ei näytä olevan hirveästi eroja hankintahinnoissa. Kyllä nyt alkaa olla tilaus lähellä...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tiedättekö sen tunteen, kun tilaushetkellä ajattelette, että kyllä sitä hyvin voi muutaman kuukauden autoa odottaa ja jo viikko tilauksesta tuntuu kuin olisi ikuisuuden vartonut?

Sähköautokuume on pirullinen tauti.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai se on sedan? Mitenhän se näyttääkin niin viistoperältä… no oli miten oli. Jalkatila ei ole kyllä tuolle koiralle vaihtoehto, sehän viihtyisi siinä maksimissaan nanosekunnin ennen kuin alkaisi loikkia ympäriinsä. Takapenkillä sentään malttaa pötköttää. Täytyy tuossa kesällä taas edistää tätä ajatusta, ellei kämpän vaihto tule ajankohtaisemmaksi. S kyllä kiinnostaa myös noiden ilmaisten supercharger-latausten vuoksi, etenkin kun niitä alkaa olla jopa järkevissä paikoissa nykyään. Joskus oli tyyliin Helsingissä ja Huittisissa.
Ei taida olla mikään automaatio ilmaiset superlataukset S-malleilla vaan koskee vain riittävän vanhoja autoja(vanhempi kuin 2017).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tiedättekö sen tunteen, kun tilaushetkellä ajattelette, että kyllä sitä hyvin voi muutaman kuukauden autoa odottaa ja jo viikko tilauksesta tuntuu kuin olisi ikuisuuden vartonut?

Sähköautokuume on pirullinen tauti.
Joo, siksi en edes harkinnut uuden tilaamista. Ei riitä maltti odottaa.
 
4

444

Ei taida olla mikään automaatio ilmaiset superlataukset S-malleilla vaan koskee vain riittävän vanhoja autoja(vanhempi kuin 2017).
Ei toki, ei niistä ole mainintaakaan kuin vanhemmissa. Ei sillä että kovin uusia tarvitsisi harkitakaan, kun tälläkään hetkellä kumpikaan autoista ei ole edes noin uusi.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hieman toistoa ehkä ja ketjussa jo käsiteltyäkin, mutta kysyisin nyt kuitenkin arvon raadilta pari kysymystä, kun alkaa sähköautokuume olla melkoinen itselläkin.

Ensinnäkin minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta, eikä ole tulossa. Taloyhtiöön piti olla tulossa muutostöitä, jotta pihan sähköt ja tolpat olisi hoidettu sähköautoille yhteensopiviksi, mutta sitten tuli muita mutkia matkaan ja sellaisiin remontteihin ei nyt olekaan varaa. Ei minulla tosin edes ole tolppapaikkaa, minulla on lämmin talli, jossa tosin ei saa ladata, koska asuntoja yläpuolella (sanoi isännöitsijä). Samassa tilassa on neljä autoa, joten ei voi salaakaan latailla.

Eli ensimmäinen kysymykseni on vanha tuttu, mitä mieltä te nyt oikeasti olette siitä, että kotilatausta ei ole? Ei minulla täällä bensapumppuakaan ole, eikä minua haittaa mennä vaikka joka ilta limulle ABC-asemalle. Paikkakunnallani on ihan mukavasti latauspisteitä. Vaimo on toki huolissaan siitä, että virta loppuu, vaan olen sanonut, että ei hänellä ole bensakaan loppunut kuin kerran 18-vuotiaana autolla, jossa ei toiminut bensamittari.

Nykyään en juuri käy työpaikallani, mutta nyt on työnantaja ensin liberaalia leikittyään heräämässä siihen, että kalliita tiloja ei käytä kukaan ja alkanut uhkailla 2-3 pakollisella työpaikkariippuvaisella päivällä viikossa. Työmatkani on 60 kilometriä, eikä minulla ole parkkipaikkaa. Käytännössä, jos joudun menemään töihin, jätän auton pääkaupunkiseudulla liityntäparkkiin. Bussillakin olen matkustanut pari vuotta ennen vanhaan, mutta se on niin raskasta, että pää ei ehkä kestä.

Toinen kysymykseni on, jättääkö jengi tosiaan liityntäparkkeihin latauspaikoille autoja koko päiväksi? Eikö se ole melko epäreilua? Esimerkiksi jostain vanhasta Fortumin uutisesta bongasin näin: "Espoon keskuksen juna-aseman liityntäpysäköintialueelle on asennettu kahdeksan Fortum Charge & Drive -latauspistettä. Latauspisteet sujuvoittavat erityisesti sähköistä työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulla, kun auton voi jättää latautumaan työpäivän ajaksi." Kiva juttu, mutta eikö tämä aiheuta mitään latausragea kanssa-autoilijoissa?
 

Outsider

Jäsen
Ei kai siinä mitään, jos oikeasti viihtyy vaikka päivittäin ABC:n kahvilassa, mutta ainakin mulle yksi sähköauton isoista plussista on nimenomaan se, että ei tarvitse erikseen käydä tankkaamassa, vaan se onnistuu kotona/töissä. Jos kummassakaan päässä ei tätä mahdollisuutta ole, eikä ole edes mitään säännöllistä harrastusta minkä yhteydessä homman pystyisi hoitamaan, niin katselisin vielä muita vaihtoehtoja. Toki jos ajot viikottain jää pelkästään kahteen-kolmeen työmatkaan, niin onhan markkinoilla autoja millä tuo hoituu ilman välissä lataamista.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli ensimmäinen kysymykseni on vanha tuttu, mitä mieltä te nyt oikeasti olette siitä, että kotilatausta ei ole?
Minä tilasin sähköauton, vaikkei ole latausta kotona eikä töissä. Pyörittelin mielessäni, että miten usein tulee autolla käytyä kauppakeskuksissa, Prismalla, Cittarilla jne jne. Ja tuleehan niissä usein käytyä. Kun sitten jokaisessa melkein on tarjolla latausmahdollisuus, saan hoidettua lataukset sinä aikana kun auto seisoo muutenkin parkissa. Samoin latausta on tarjolla monissa muissa parkkihalleissa, liityntäpysäköinneillä (kuten sanoitkin), ulkoilualueilla, kaupunkien keskustoissa jne. Unohtamatta tietenkään kaikenlaisia taukopaikkoja, joille jo nykyään pysähtyy pidemmillä reissuilla.

Jos sitten ei tuolla tavalla "muiden asioiden ohella" satu saamaan auto lataukseen, menee suurteholaturissa parikytäminuuttia ja sen ajan voi istua vaikka autossa iPadilla leikkien. Säästö bensaan nähden on sen verran huomattava, että kyllä siinä mukavalle tuntipalkalle yltää.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tiedättekö sen tunteen, kun tilaushetkellä ajattelette, että kyllä sitä hyvin voi muutaman kuukauden autoa odottaa ja jo viikko tilauksesta tuntuu kuin olisi ikuisuuden vartonut?

Sähköautokuume on pirullinen tauti.
Tiedän!

Oma kuumeeni kohdistuu Enyaqin tulevaan Coupe RS -malliin. Tilauskirjatkaan eivät ole vielä avautuneet, mutta syyhy on melkoinen. Normi versio on käyty testaamassa ja hyvältähän tuo vaikutti. Samalla pohdituttaa kuitenkin tuo sähköautojen nopea kehittyminen. Jos nyt ajattelee, että tilauksen voisi saada vetämään tuossa alkukesän korvilla ja se toimitus arvioiden mukaan saattaa ottaa sen vuoden, jopa 14 kuukautta, niin jokohan syksyllä 2023, kun auton ehkä alle saisi, Skoda mahdollisesti jo julkaisee päivityksen (e. suuremmat akut) tähän uuteen tulokkaaseen, kun mallin ensipainoksen julkistamisesta tulee kuluneeksi kolme vuotta. Uuden (sähkö)auton ostamisessahan nyt on aina tuo sama dilemma, mutta uskon, että harmittaisi vietävästi tilanne, että itse saa pakasta uuden auton, joka on valmiiksi "wanha", kun maahantuoja myy jo vol. kakkosta täyttä päätä. Tällaista se kehitys on... Tiedän!
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@marse asiasta paremmin perillä olevat voivat korjata, jos olen väärässä, mutta mielestäni tuo, ettei esimerkiksi sukosta voi hallissa ladata, koska asuntoja yläpuolella, on vain täysin asioista tietämättömän isännöitsijän hätävalhe. Sukot ovat käsittääkseni 16A sulakkeiden takana, joten kestävät vallan hyvin esimerkiksi enintään 10A lataamisen. Varsinkin, jos sähkötykset ovat suhteellisen uudet (sanotaan vaikka viimeisen 20v aikana tehty).

Tolppapaikoista, onko teillä sallittu sisätilalämmittimien käyttö?

Meillä ei ollut ensimmäiseen 6kk kotilatausta ja varsin hyvin pärjättiin. Ladattiin aina kauppareissujen yhteydessä. Prismoissa sattui olemaan vielä tuolloin ilmainen lataus. Nykyään ladataan modatusta (ilman ajastinta) tolppapaikasta sukolla max 10A virralla. Illalla lataukseen ja aamulla pois. Hyvin toimii.
 

Outsider

Jäsen
Tiedän!

Oma kuumeeni kohdistuu Enyaqin tulevaan Coupe RS -malliin. Tilauskirjatkaan eivät ole vielä avautuneet, mutta syyhy on melkoinen. Normi versio on käyty testaamassa ja hyvältähän tuo vaikutti. Samalla pohdituttaa kuitenkin tuo sähköautojen nopea kehittyminen. Jos nyt ajattelee, että tilauksen voisi saada vetämään tuossa alkukesän korvilla ja se toimitus arvioiden mukaan saattaa ottaa sen vuoden, jopa 14 kuukautta, niin jokohan syksyllä 2023, kun auton ehkä alle saisi, Skoda mahdollisesti jo julkaisee päivityksen (e. suuremmat akut) tähän uuteen tulokkaaseen, kun mallin ensipainoksen julkistamisesta tulee kuluneeksi kolme vuotta. Uuden (sähkö)auton ostamisessahan nyt on aina tuo sama dilemma, mutta uskon, että harmittaisi vietävästi tilanne, että itse saa pakasta uuden auton, joka on valmiiksi "wanha", kun maahantuoja myy jo vol. kakkosta täyttä päätä. Tällaista se kehitys on... Tiedän!

Ihan pelkkää arvailua, mutta epäilen että tässä markkinassa ei ole tarvetta päivittää akkuja isommiksi, varsinkaan kun ei ole näköpiirissä mitään mullistavaa akkujen kehityksen suhteen, ja nykymallien hinnat tulevat suurella todennäköisyydellä menemään ilman sitäkin useampaan kertaan ylöspäin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiville meni näemmä Kia/Hyundai-osastokin tavarapulan takia. Hyundaista on jo Suomessa ilmoitettu, että i5:sta lähtee varusteita tilauspaketeista, sama juttu näkyy olevan edessä EV6:lla. Samoin Volvojen ja Polestarien valot menee tilattuja paskemmiksi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiville meni näemmä Kia/Hyundai-osastokin tavarapulan takia. Hyundaista on jo Suomessa ilmoitettu, että i5:sta lähtee varusteita tilauspaketeista, sama juttu näkyy olevan edessä EV6:lla. Samoin Volvojen ja Polestarien valot menee tilattuja paskemmiksi.
Lisäksi Renault nosti Megane E-TECH'n reilu kuukausi sitten julkaistuja ennakkotilaushintoja edellispäivänä 3000-5000 euroa, mallista riippuen. Nyt kalleimmat kaksi varustelutasoa menee jo yli hankintatukirajan.


Alkaa markkinat kuristumaan monelta suunnalta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos moni miettii sähköauton hankkimista, niin itse en tällä hetkellä tilaisi uutta, vaan ostaisin käytännössä "uuden" vähän ajetun 0-1v vanhan sähköauton koska:
- uusien hinnat nousee (Tesla, Polestar, yllä oli mainittu jotain ranskalaisia jne)
- uusien pitkät ja epävarmat toimitusajat
- komponenttipulan takia varusteita jätetty pois tai joku varuste aiheuttaa tolkuttoman pitkän toimitusajan
- käytetyn alempi hinta
- ulkomailla on aika hyvin tarjolla 0-2v vanhoja sähköautoja ja tarjontaan aukeaa Suomen kannalta nyt hyvä ostoikkuna, koska lokakuun 2021 jälkeen ensirekisteröidyt sähköautot saa Suomen rekisteröityä verottomasti kunhan se on yli 6kk vanha ja yli 6000km ajettu. Saksassa hankintatukea ei peritä takaisin jos auto on ollut ekalla omistajalla yli 6kk, joten nyt alkaa napsumaan mobile.de:hen myyntiin tällaisia yksilöitä, joissa saksalainen voi sen myydä ilman hankintatuen menetystä ja suomalaiselle auto täyttää autoverottomuuden kriteerit.
- about 2020-2021 ja sen jälkeen tehdyt on ominaisuuksiltaan monen automallin kohdalla edelleen samanlainen kuin uusi vastaava, joten teknistä takapakkia ei käytännössä tule (akut samoja jne.), voi olla jopa käänteinen tilanne kun saat käytetyssä parempia varusteita mitä et uuteen saa.
- autoissa on takuut vielä hienosti voimassa
- ulkomailla ei ainakaan vielä ole hinnat liikahtaneet tai kehittyneet kuten Suomessa, ainakin omassa seurannassa ulkomaan hinnat tasaisesti laskee, Suomessa pysyy aikalailla paikoillaan.
- oma arvaus on, että käytettyjen sähköautojen hinnat eivät sukella lähiaikoina johtuen kysynnästä, uusien kallistumisesta ja huonosta saatavuudesta, eli jos vaikka pitäisi autoa 1-2v niin arvonalenema ei välttämättä ole iso, tai sellainen mihin on aiemmin totuttu.
- käytetyn saat heti (tai edes suht nopeasti) ajoon.

Toki monelle joku uusi malli on sellainen missä on speksit kohdallaan ja aiemmin ei ole sopivaa ollut tarjolla (hinta, koko, segmentti, merkki jne. syistä), ja täten se on luonnollisesti "no brainer" tilata.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kevythybridi on nimenomaan tuo "itselataavatäyshybridi".
Plugin hybridi toimii samoin akun ollessa lähes tyhjä(tyhjäksi ajoakku ei mene vaikka range näyttää 0). Plugaria voi sitten ladata johdolla.
No ei muuten ole. Kevythybridit ovat näitä joissa sähkömoottori on pelkästään avustamassa polttomoottoria, mutta metriäkään eivät kulje pelkällä sähköllä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No ei muuten ole. Kevythybridit ovat näitä joissa sähkömoottori on pelkästään avustamassa polttomoottoria, mutta metriäkään eivät kulje pelkällä sähköllä.
Lyhenteet vielä tiivistäen:

MHEV = kevythybridi, ei voi ajaa pelkällä sähkömoottorilla
HEV = täyshybridi, voi ajaa lyhyitä (yleensä muutamia satoja metrejä kerrallaan) matkoja pelkällä sähkömoottorilla
PHEV = pistokkeesta ladattava hybridi, voi ajaa pidempiä (yleensä 30-50 km) matkoja pelkällä sähkömoottorilla.

Toki monelle joku uusi malli on sellainen missä on speksit kohdallaan ja aiemmin ei ole sopivaa ollut tarjolla (hinta, koko, segmentti, merkki jne. syistä), ja täten se on luonnollisesti "no brainer" tilata.
Lisäksi uutta ostaessa on useammin tarjolla rahoitusdiilejä ja saa vanhasta autosta paremman hyvityksen.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näyttävät tällä hetkellä pyytävän vuoden vanhoista 20-30k ajetuista takaveto Enyaqeista enemmän mitä itse maksan marraskuussa tilatusta uudesta paremmin varustellusta nelikosta.

Eli ei se käytetty ainakaan Skodan kohdalla niiiin hyvä diili ole. Toki odotusajat lähes mahdottomia, mutta jos ei ole kiire niin…
 
4

444

Näyttävät tällä hetkellä pyytävän vuoden vanhoista 20-30k ajetuista takaveto Enyaqeista enemmän mitä itse maksan marraskuussa tilatusta uudesta paremmin varustellusta nelikosta.

Eli ei se käytetty ainakaan Skodan kohdalla niiiin hyvä diili ole. Toki odotusajat lähes mahdottomia, mutta jos ei ole kiire niin…
En nyt jaksa tarkistaa, minkälaisista hintaeroista puhutaan, mutta tuossa voi toki laskeskella myös sitä, että minkä verran tuossa 1-1,5 vuoden kohdalla ”häviää” polttoaine- ja verokuluissa, kun odottelee uuden saapumista vs. ostaa käytetyn vähän kalliimmalla. Toki tuntuu absurdilta edes yrittää perustella itselleen, että maksaisi vapaaehtoisesti käytetystä enemmän kuin vastaavasta / paremmasta uudesta. Siis puhtaasti hankintahintaan perustuen.

Onneksi on riittävän pienituloinen talous, että tällainen ”ongelma” ei kosketa itseäni millään tavalla. Eli ainoa mahdollisuus on käytännössä riittävän vanha ja paljon ajettu käytetty. Mutta jos polttoainekuluissa pystyy säästämään 200-300€/kk, niin sillä pystyy jo perustelemaan vähän korkeamman hankintahinnan ja kk-lyhennykset.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös