Sähköautoilu

  • 497 845
  • 4 586

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ihan mielenkiinnosta, kun en ole näitä yhtä Enyaqia lukuun ottamatta käynyt käpistelemässä ja koeajamassa. Kun tarve olisi kuskata esim. kahta aikuista, hyvin pientä lasta tykötarpeineen sekä keskikokoista koiraa (ajokoira), niin sopiiko esim. Tesla Model S tai 3 tähän tarkoitukseen? Nuo ”katumaasturit” ei oikein inspiroi millään tavalla. Eikä tosiaan tarvitse olla mikään uusi eikä mielenkiinto riitä odottamaan 1,5 vuotta auton ehkä valmistumista. Eli kokemuksia ja ajatuksia kyselen, jos jollain sattuisi tällaisia olemaan. S:ssä tavaratilaa ainakin on helvetisti, mutta pystyykö siellä esim. koiraa kuljettamaan vai jääkö liian matalaksi? Kun ei ehkä viitsisi vauvaa ja koiraa pistää samaan tilaan takapenkille.

Kun S:n saa myös 7-paikkaisena, niin voisin kuvitella, että koirakin tuolla mukavasti matkustaisi. En sano kuitenkaan varmaksi. Tilavuus sinänsä varmasti kyllä riittää, kun meilläkin matkataan kahden aikuisen, kahden lapsen ja kultaisennoutajan kanssa suht mukavasti ja tavaratila sen 580l.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan mielenkiinnosta, kun en ole näitä yhtä Enyaqia lukuun ottamatta käynyt käpistelemässä ja koeajamassa. Kun tarve olisi kuskata esim. kahta aikuista, hyvin pientä lasta tykötarpeineen sekä keskikokoista koiraa (ajokoira), niin sopiiko esim. Tesla Model S tai 3 tähän tarkoitukseen? Nuo ”katumaasturit” ei oikein inspiroi millään tavalla. Eikä tosiaan tarvitse olla mikään uusi eikä mielenkiinto riitä odottamaan 1,5 vuotta auton ehkä valmistumista. Eli kokemuksia ja ajatuksia kyselen, jos jollain sattuisi tällaisia olemaan. S:ssä tavaratilaa ainakin on helvetisti, mutta pystyykö siellä esim. koiraa kuljettamaan vai jääkö liian matalaksi? Kun ei ehkä viitsisi vauvaa ja koiraa pistää samaan tilaan takapenkille.
Ässän takana menee isompikin koira, M3 on vähän hankala, vaikka tilaa sinänsä on. Takaboksi on kuitenkin mallia porrasperä, enkä ole kuullut kenenkään pitävän koiraa umpiboksissa. Toisaalta taas Tesloissa on tasainen jalkatila, eli tuon kokoinen koira voisi ehkä mennä siellä? Tilat sinänsä riittävät meillä kahdelle aikuiselle ja kohta 18- sekä 14-vuotiaille muksuille sekä pienelle koiralle.

Y sopisi tuohon parhaiten, mutta niiden hinnat on aika rapeita vielä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kävin tänään koeajamassa Ev6:sta. Ensimmäistä kertaa edes sähköauton kyydissä, onhan se aika jees. Katsotaan millainen tarjous kilahtaa vaihtoautosta.

En usko, että vielä tähän tulee haksahdettua. Todennäköisesti vaihdokkidieselin hyvityshinta on nyt niin onneton, että se on pakko ajaa ensin loppuun. Aikeissa koeajaa vielä id4:nen ja
ioniq 5
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Katselin tuossa, että jos on valmis ostamaan ns. ”Ei premium” tason auton, niin Kia EV6 olisi todella pätevä vaihtoehto. Ihan jo pelkästään sen takia, että siinähän on 7 vuoden/150tkm takuu. Käytännössä saisi siis ajaa takuun alaisella autolla koko sen ajan mitä autoa tulee pitämään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitos, pitää kokeilla. Tietysti se haaste on myös siinä, että mikä se arvo on loppuvuodesta, kun vaihto tapahtuisi
Eikös kuitenkin kauppa tehdä sen hetkisellä arvolla tai sovita hyvityshinta x kuukauden päähän? Kaveri juuri tilasi ID4:n ja laittoi dieselinsä pois tilauksen yhteydessä, koska sai siitä sen verran hyvän hinnan välittömästi. Otti tilalle jonkun halvan bensaruoskan hetkeksi, jonka ajaa joko romuttamolle tai sitten myy halvalla. Häntä auttoi toki se, että perheessä oli jo toinen hyvä auto, jolla pystyy odotusajan reissut tekemään auttavasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katselin tuossa, että jos on valmis ostamaan ns. ”Ei premium” tason auton, niin Kia EV6 olisi todella pätevä vaihtoehto. Ihan jo pelkästään sen takia, että siinähän on 7 vuoden/150tkm takuu. Käytännössä saisi siis ajaa takuun alaisella autolla koko sen ajan mitä autoa tulee pitämään.
Ainakaan KIA:n hybrideissä ei takuu koske akkua. En tiedä sähköautoista. Itellä ns. kevythybridi ja taisi ajoakun takuu olla kaksi vuotta. Onneksi se on niin pieni ja tarpeeton sinänsä, että ihan sama toimiiko, kunhan auto muuten toimii. Ihan oikeasti en edes tiedä mihin se vaikuttaa, mutta ehkä kiihdytyksissä antaa tehoja ja näyttöön saa kivan animaation. Muuten uusi kia on omaan käteen todella mukava ja hyvä auto. Kuski vei sen ensihuoltoon tossa yhtenä päivänä ja sanoi, että on kun bemarilla ajaisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakaan KIA:n hybrideissä ei takuu koske akkua. En tiedä sähköautoista. Itellä ns. kevythybridi ja taisi ajoakun takuu olla kaksi vuotta. Onneksi se on niin pieni ja tarpeeton sinänsä, että ihan sama toimiiko, kunhan auto muuten toimii. Ihan oikeasti en edes tiedä mihin se vaikuttaa, mutta ehkä kiihdytyksissä antaa tehoja ja näyttöön saa kivan animaation. Muuten uusi kia on omaan käteen todella mukava ja hyvä auto. Kuski vei sen ensihuoltoon tossa yhtenä päivänä ja sanoi, että on kun bemarilla ajaisi.
Eikös tuo Kian "7 vuoden" takuu ole muutenkin aika valikoiva? Eli koskee vain tiettyjä osia. Voin olla väärässäkin, mutta tällainen mutu, että kyse olisi enemmän markkinointikikasta...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tuo Kian "7 vuoden" takuu ole muutenkin aika valikoiva? Eli koskee vain tiettyjä osia. Voin olla väärässäkin, mutta tällainen mutu, että kyse olisi enemmän markkinointikikasta...
On se. Pitkä lista kaikkea mitä se ei koske ja koskee jos on korkeapainetta tai punainen tukka yms. Lisäksi siellä on ihme jotain poikkeuksia "ei koske romaniaa" tyyppisiä klausuuleja maittain. Täyden kuvan saaminen vaatisi lakimiehen kykyä lukea tekstiä ja sisäistää kokonaisuus.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos noin on Kian takuun kanssa, niin välttäisin kyllä kyseistä merkkiä. Jos mainitaan, että ”takuu 7 vuotta/150tkm”, niin se pitäisi kanssa koskea käytännössä kaikkea muuta kuin kuluvaa osaa. Pitäisi olla erikseen muuten mainittu että on ”rajoitettu takuu”. Kyllähän tuo pitkä takuu tietenkin onkin mallia liian hyvää ollakseen totta.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Yllättävän raskasta eilen 10-15cm loskassa. Kaupunkikirpussa meinasi tulla OHO -tilanne eteen. Eli täytynee ottaa huomioon ensi kerralla. Akulla kulkiessa vaatii vielä vähän totuttelemista.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Otti tilalle jonkun halvan bensaruoskan hetkeksi, jonka ajaa joko romuttamolle tai sitten myy halvalla.
Kiitos tästä ideasta. Puolison vanhalla Octavialla (02) voisi vielä selvitä vuoden loppuun, jos tuon nykyisen oman saisi kelpo hintaan kaupaksi. Sen arvoon kun ei juuri vaikuta, että onko ajettu 250t vai 290tkm.

Ei kyllä eilinen koeajo helpottanut sähköautokuumetta....
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Kävin tänään koeajamassa Ev6:sta. Ensimmäistä kertaa edes sähköauton kyydissä, onhan se aika jees. Katsotaan millainen tarjous kilahtaa vaihtoautosta.

Itse tein saman tempun maanantaina ja ajoin myös EV6:lla ensimmäistä kertaa sähköautolla. Jos tässä jotain pienoista sähköautokuumetta on ollut niin ei se ainakaan yhtään helpottanut. Koeajossa oli nelivetoinen GT-line, eli ei kuitenkaan se tehokkain GT malli. Ollaan totuttu hieman verkkaisempiin autoihin niin olihan se mielenkiintoinen kokemus pistää sport-mode päälle ja kiihdyttää moottoritielle. Repsikan paikallakin loppui näytön plärääminen ja kommentti oli "mitä helvettiä". Muutenkin auto oli sisältä todella tilava ja ajaminen erittäin mukavaa. Tavaratilan koossa joutuisi toki tinkimmään nykyiseen farmari-Volvoon verrattuna mutta sille ei oikein voi mitään.

Autoetuna kiinnostaisi ottaa täyssähköauto mutta vaikka kuinka himottaa niin nuukuus iskee kuitenkin peliin. Perheelle sopivien sähköautojen käyttöetujen verotusarvot pyörivät jossain 550€-700€ välissä ja kun itsellä olisi se malli että tuo siivu lähtee nettopalkasta pois niin taidan edelleen päätyä ajelemaan vanhalla diesel V70:llä. Vaikka kallis diesel ja käyttövoimavero harmittaakin niin silti excelissä tää on ylivoimaisesti halvin vaihtoehto.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Isälle haettiin eilen Ford Mustang Mach-E nelivetoisena. Liikkeessä seissyt sisällä ajamattomana seissyt esittelymalli, jonka sai jo kuukauden toimitusajalla - mielestäni melko loistava etu tässä saatavuustolanteessa

Minkälaista latausasemaa / johtoa väki suosittelisi omakotitalon kotilataukseen. Käytännöllisyys latauksen ajoituksineen, nopeus ja hinta-laatusuhde painavat vaakakupissa eniten.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tuo Kian "7 vuoden" takuu ole muutenkin aika valikoiva? Eli koskee vain tiettyjä osia. Voin olla väärässäkin, mutta tällainen mutu, että kyse olisi enemmän markkinointikikasta...

Tuota mutua levitettiin silloin, kun Kiat tuli markkinoille, mutta että se on vieläkin valloillaan...
Kian takuu on oikein kattava ja takuu siinä missä muiden merkkien lyhyemmät takuut. Itsellä ei vähissä takuutilanteissa ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa ja pari kertaa on vaihdettu huollon yhteydessä joku osa takuuseen, mistä itse en tiennyt vikaa olevankaan.

Myöskään huoltohinnat eivät eroa muista merkeistä, vaikka sitäkin on vuosien aikana rummutettu, että "Kyllä ne sen takuun ottaa sitten huoltohinnoissa takaisin".
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Myöskään huoltohinnat eivät eroa muista merkeistä, vaikka sitäkin on vuosien aikana rummutettu, että "Kyllä ne sen takuun ottaa sitten huoltohinnoissa takaisin".
Jostain tuli tietoa, että uusissa Tesloissa ei ole määräaikaishuoltoja ainakaan alussa. Onko sama esim. Kian sähköautossa, jotta takuu säilyy voimassa?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Täällä on ollut puhetta kevythybridistä. Millainen tuo auto on? Mulla on ainakin itselataava täyshybridi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakaan KIA:n hybrideissä ei takuu koske akkua. En tiedä sähköautoista. Itellä ns. kevythybridi ja taisi ajoakun takuu olla kaksi vuotta. Onneksi se on niin pieni ja tarpeeton sinänsä, että ihan sama toimiiko, kunhan auto muuten toimii. Ihan oikeasti en edes tiedä mihin se vaikuttaa, mutta ehkä kiihdytyksissä antaa tehoja ja näyttöön saa kivan animaation. Muuten uusi kia on omaan käteen todella mukava ja hyvä auto. Kuski vei sen ensihuoltoon tossa yhtenä päivänä ja sanoi, että on kun bemarilla ajaisi.

Koskee oikeissa hybrideissä, so. ladattavissa myös ajoakkua. Samoin täyssähköissä. Näissä leikkiversioissa ei.

EV6 on ainakin omaan käteen erittäin sopiva auto, vielä kun talvelle saavat akun laturille lämmityksen ohjelmoitua, hyvä paketti. Konttitila vain pienehkö, kabiini ja muutenkin autona erittäin mukava.
 

Tukaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isälle haettiin eilen Ford Mustang Mach-E nelivetoisena. Liikkeessä seissyt sisällä ajamattomana seissyt esittelymalli, jonka sai jo kuukauden toimitusajalla - mielestäni melko loistava etu tässä saatavuustolanteessa

Minkälaista latausasemaa / johtoa väki suosittelisi omakotitalon kotilataukseen. Käytännöllisyys latauksen ajoituksineen, nopeus ja hinta-laatusuhde painavat vaakakupissa eniten.
Jos haet käytännöllisyyttä, niin Fordin oma laturi, keskustelee sitten asennuksen jälkeen saman FordPassin kautta, josta esim, latausajat ja lähtöajat laitetaan ja auton muutkin tiedot kulkevat. Muutoin pitää ohjaamiseen olla kaksi sovellusta (yksi autolle ja yksi laturille). Toki jos vain tökkää töpselin seinään eikä muusta välitä, niin sitten asia on vähän erilainen.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kertokaas nyt Teslan omistajat, että onko se huolto oikeasti niin kuralla kun annetaan ymmärtää mediassa. Iltapaskoissa toki raflaafia juttuja, mutta kun tuosta on kuulunut samankaltaista viestiä muualtakin huollon ongelmista. Aiemmin oli toki selvää, että uuden mallin huoltoa ei ole niin hyvin saatavilla, mutta luulisi tilanteen olevan selkeästi parempi kun kauppa käy ja Tesloja näkyy liikenteessä runsaasti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Myöskään huoltohinnat eivät eroa muista merkeistä, vaikka sitäkin on vuosien aikana rummutettu, että "Kyllä ne sen takuun ottaa sitten huoltohinnoissa takaisin".
No tuota, välttämättä ei hinnassa niin isoa eroa ole, mutta Kiassa huoltoväli oli varsin lyhyt eli 15 tkm kun se monissa muissa on 20 - 30 tkm, eli hinta ei ole korkeampi mutta se pitää vain maksaa useammin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös