Mainos

Sähköautoilu

  • 572 494
  • 5 054

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toimitusajat tällä hetkellä näille autoille on käsittääkseni vuoden verran. Aikalailla kipurajoilla mennään, mutta minkäs teet.
Joku kirjoitti täällä vai autostadiumilla, että myyjä oli arvioinut Enyaqin toimitusajaksi 1,5 vuotta. Eli vuosikaan ei välttämättä toteudu...
 

hege

Jäsen
@Näkkäri Minä sain tarjouksen Enyaqista joku kuukausi sitten ja silloin taisivat sanoa että loppuvuodesta voisi saada auton hieman spekseistä riippuen mutta sitten lähempänä ajateltua kaupan tekoa sanoivat että eivät voi luvata mitään valmistusajankohdan suhteen ja arvio oli tyyliin 12-15 kk tilauksesta. Ja tosiaan varustelulla olisi ollut iso vaikutus asiaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vanhempieni puolesta kyselen: onko täällä hyviä vinkkejä sähköauton liisauksesta tällä hetkellä? Hullujen päivien Peugeot -tarjous myytiin loppuun välittömästi. Spekseinä lähinnä halvin hinta, kilometrejä jopa 30-40k vuodessa eikä tarvitse olla mikään tolkuton tilaihme, kunhan parit golfkamat mahtuu mukaan. Merkillä ei väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Särähti itselläkin pahasti korvaan kun puhutaan köyhyydestä sen jälkeen kun on ostettu uusi Tesla.
kovin realistista se ei suurimman osan kohdalla ole, vaikka omaa köyhyyttä ja vaatimattomuuttaan tässä kovasti korostaisikin.
Juu, en pidä itseäni köyhänä, vaikken erityisen varakkaanakaan. Saattaisin sanoa, että en esim. pärjäisi Usain Boltille, koska olen tällainen läski tai en yltä ylähyllylle, koska olen tällainen hukkapätkä, vaikka kummatkaan eivät pidä paikkaansa kuvauksinani, jos ne tulkitaan kirjaimellisesti.

Jos nyt loukkasin jotakuta aidosti, niin pahoittelut. Aidosti köyhän lapsuuden eläneenä tiedän kyllä, mitä se on, mutta ehkä siksi tykkään asiasta myös vitsailla. Koska eihän mikään ole hauskempaa, kuin köyhien ulina.
 

Outsider

Jäsen
Juu, en pidä itseäni köyhänä, vaikken erityisen varakkaanakaan. Saattaisin sanoa, että en esim. pärjäisi Usain Boltille, koska olen tällainen läski tai en yltä ylähyllylle, koska olen tällainen hukkapätkä, vaikka kummatkaan eivät pidä paikkaansa kuvauksinani, jos ne tulkitaan kirjaimellisesti.

Jos nyt loukkasin jotakuta aidosti, niin pahoittelut. Aidosti köyhän lapsuuden eläneenä tiedän kyllä, mitä se on, mutta ehkä siksi tykkään asiasta myös vitsailla. Koska eihän mikään ole hauskempaa, kuin köyhien ulina.

En minä ainakaan loukkaantunut köyhien puolesta, mutta en vaan näe vitsin hauskuutta, jos "köyhänä" tuodaan keskusteluun huomattavasti budjettia kalliimpi vaihtoehto ja ollaan niin vaatimattomia, että sellainen itselle kelpaa, koska kuten lainatussa tekstissä kirjoitin, niin todellisuudessa tuo ei ole suurimmalle osalle realistinen vaihtoehto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minä ainakaan loukkaantunut köyhien puolesta, mutta en vaan näe vitsin hauskuutta, jos "köyhänä" tuodaan keskusteluun huomattavasti budjettia kalliimpi vaihtoehto ja ollaan niin vaatimattomia, että sellainen itselle kelpaa, koska kuten lainatussa tekstissä kirjoitin, niin todellisuudessa tuo ei ole suurimmalle osalle realistinen vaihtoehto.
Ok, no nyt en ole aivan varma enää, mitä mieltä minun kuvitellaan olevan. Heitin läpällä olevani köyhä, mitä alleviivasin edellisessä viestissäni, tämä lienee selvä. Vaatimattomana esiintymistä en nyt oikein tavoita, aidosti.
 
Minun ikäisilläni se vanha viisaus vain on sitkeässä: ”Ikinä ei kannata koskaan ostaa mitään rahoituksella”, vaikka se rahoitus tarkoittaisi nollakorkoa ilman kuluja. En nyt muista missä selvitys oli, mutta kaikista järkevintähän olisi taloudellisesti olla autoilematta, ja liikkua ne oikeasti pakolliset matkat taksilla.

Vähän hankala ymmärtää, miksi jotkut laskevat auton hankintahintoja mutta sitten jätetään kaikki juoksevat kulut huomiotta. Sen ymmärrän, että varsinkin nykyisessä markkinatilanteessa autojen arvonalenemaa on vaikeaa arvioida (viimeisen vuoden sisään käytettyjen arvo jopa noussut 8-10%). Käyttö- ja huoltokulut ovat sähköautoilijoille hyvin edullisia, tässä mielessä ”köyhällä ei ole varaa halpaan” pitäisi erittäin hyvin paikkansa jos ihmisillä olisi mahdollisuus valita se kalliimpi vaihtoehto. Mihin suuntaan autojen hinnat, saatavuus ja kysyntä etenee, vielä vuosiksi näyttää hyvältä nyt kalliilla sähköautolla ajavalle, mutta akkuteknologian kehitys ja ”dieselveron” kehittäminen sähköautoiluun aikanaan voivat syödä auton arvoa kenties piankin nykyisiltä autoilta.

Vaatii jaksamista perehtyä, mutta toisaalta eipä se ihmeitä vaadi ymmärtää milloin on sopiva aika vaihtaa eteenpäin. Mitä enemmän pääomaa, sitä helpompaa ja halvempaa on valita myös taloudellisesti fiksuin autoilumuoto. Ennen kaikkea autoilun kulut pitäisi hahmottaa kk-tasolla, mutta tämä tuntuu olevan monelle erittäin vaikeaa.

Vähän off-topic mutta sähköauton lataukseen liittyy myös valtavasti erikoisia tunteellisia periaatteita. Selvitysteni mukaan tavallinen uudehko suko-pistoke ja yksivaiheinen 8/10A latausnopeus noin 2kwh on erittäin yleisesti käytetty sähköauton lataustapa, rivi- tai omakotitaloasumisessa tuhansien eurojen latausasemat käytännössä turhia. Vaatii jo erikoisolosuhteita, ettei 2kwh latausnopeus tavallisen ajoprofiilin puolesta riittäisi. Ja ainakaan sähköautoilijoiden omissa keskusteluissa ei ole Suomen viime talven pakkaskeleillä havaittu mainospuheiden varoittelua siitä, ettei sähköauto suostuisi lataamaan itseään liian kylmän lämpötilan vuoksi.

Sen sijaan keskusteluissa löytyy aina joku joka kertoo että ”talo palaa ja vakuutus ei korvaa, se on jämpti.” Vähän samaan tapaan kuin ajellaan sinne lappiin pysähtymättä, tehdään pikkuakkuisella vanhalla autolla hupijuttu siitä miten kauan sillä kesti ajaa sinne lappiin, vain vanha corolla käynnistyy pakkasilla ja polttonesteiden saatavuus tulee vuonna 2050 yhä olemaan sama kuin mitä se oli joskus ennen vuotta 2000. Huumoriarvonsa kaikella, yllättävän moni vaan ottaa kaiken tosissaan…
 

Outsider

Jäsen
Ok, no nyt en ole aivan varma enää, mitä mieltä minun kuvitellaan olevan. Heitin läpällä olevani köyhä, mitä alleviivasin edellisessä viestissäni, tämä lienee selvä. Vaatimattomana esiintymistä en nyt oikein tavoita, aidosti.

Tulkitsin maininnan pienestä munasta samanlaisena vitsinä kuin sen köyhyyden. My bad.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olikohan tähän kellään mitään kokemuksia? Hankala löytää mitään järkevää tietoa plug-in hybrideiden esilämmitystarpeesta. Sain tarjouksen nyt lohkosta + haarottimesta 590€ kuitenkin ja eihän tuo tuon auton kokonaishankintahinnassa kovin paha olisi.
Tästä olisin itsekin kiinnostunut.
Testeissä ainakin Hyundaita/Kiaa haukutaan kun talvella polttis on vähän väliä käynnissä kun sillä lämmitetään moottori.
Joku PTC-kenno osassa taitaa olla että sisätilat lämpiää nopeammin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tulkitsin maininnan pienestä munasta samanlaisena vitsinä kuin sen köyhyyden. My bad.
Auts, tää oli paha/hyvä : )

Tässä vaiheessa selittämällä uppoaa enää vain syvemmälle, mutta siltä osin tietysti ihan selkeä vitsi. Ottaisin kuvan ja laittaisin tänne liitteksi, ellei liitetiedostojen koko tulisi vastaan.
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Perjantaiaamuna kävin kirjoittamassa paperit Hullujen päivien E-2008 tarjouspösöstä. Koeajettiin bensaversio, oli riittävän iso vaikka jääkiekkokassi ei aivan mahdukkaan takakonttiin. Tuntui jo ihan autolta sisustan osalta ja osamaksuhinta on 249e/kk + kasko+vero+lataukset eli joku 350e/kk kaikkinensa. Sisältää 15 000tkm ajoa, sukolaturin,asiointikaapelin ja talvirenkaat kuuluivat mukaan joten ei varmaan tarvitse ostella kuin joku latausluukun suojus. Vuoden päästä saa laittaa auton takaisin maahantuojalle jos ei pidä autosta. Tulee korvaamaan paria vanhaa bensa-autoa jotka vie toistakymmentälitraa sataselle kaupungissa. Eihän tällä pääse kuin 200km latauksella (ja ehkä talvella ei sitäkään) mutta pitäisi ajaa asiansa kaupunkipörräilyssä.
 

Takiainen

Jäsen
On tullut aika myydä oma auto pois ja ottaa työsuhdeauto tilalle. Sähköautojen vapaan autoedun hinnat on niin houkuttelevia, että sellaisia olen nyt sitten katsellutkin. Katsotaan nyt vielä lopulta mitä työnantaja asiasta tuumaa, mutta ennusmerkit on hyvät.

Kävin ajamassa VW ID4:sta ja muuten oikein hyvän tuntuinen kärry, mutta se mikä harmitti oli oikean käden keskituen puute. Tai olihan siinä sellainen, mutta se jäi aivan liian alas eikä sitä saanut nostettua ylemmäs. Pieni, mutta ärsyttävä puute, kun on tottunut Volvon vastaavaan, jossa keskellä oleva tuki kädelle on oikein asiallinen.

Istuin myös Skoda Enyaqissa ja se miellytti sisätiloiltaan meikäläistä kyllä enemmän kuin tuo ID4. Ajaminen jäi kuitenkin ajanpuutteen takia kokematta.

Volvon XC40 Recharge on kuitenkin se mikä tässä lopulta eniten kiinnostaa. Sisätiloiltaan ja varsinkin tavaratilaltaan edellisiä pienempi, mutta ajettavuus vaan jotenkin tuntuu paremmalta. Pidän myös Volvon ulkomuodosta eniten. Mutta maailma ei kaadu, oli se seuraava auto näistä kolmesta mikä tahansa.

Nyt pitäisi vielä selvittää miten hoitaa kotilataukset niin, että saan ne työntantajalta rahana takaisin. Talon seinässä on 11kW voimavirta ja käsittääkseni siihen saa suoraan laturin kiinni ilman kiinteää asennusta. Täytyy selvitellä saako laturista tai auton sovelluksista suoraan tietoa, kuinka paljon sitä on kotona ladattu. Täälläkin on varmaan jollain kokemusta aiheesta?

Toimitusajat tällä hetkellä näille autoille on käsittääkseni vuoden verran. Aikalailla kipurajoilla mennään, mutta minkäs teet.
Huomiona, että suoraan et saa voimavirtapistokkeeseen auton laturia kiinni. On olemassa siirrettäviä latureita: Tietoset eLOAD -sähköauton latauslaite, CEE, 11 kW, Type2 499,00 joissa toinen pää on perinteinen kolmivaihe.

Auton mukana tulee perinteisesti schuko-töpseliin menevä laturi, mutta tämä on perinteisesti teholtaan siellä 2kW tienoilla.

Suosittelen kiinteää latausasemaa, energian mittauksella. Esim. Virta tarjoaa tällaista, jossa jopa automaattiset raportoinnit.

Auto harvoin tarjoaa tietoa lataushistoriasta.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Perjantaiaamuna kävin kirjoittamassa paperit Hullujen päivien E-2008 tarjouspösöstä. Koeajettiin bensaversio, oli riittävän iso vaikka jääkiekkokassi ei aivan mahdukkaan takakonttiin. Tuntui jo ihan autolta sisustan osalta ja osamaksuhinta on 249e/kk + kasko+vero+lataukset eli joku 350e/kk kaikkinensa. Sisältää 15 000tkm ajoa, sukolaturin,asiointikaapelin ja talvirenkaat kuuluivat mukaan joten ei varmaan tarvitse ostella kuin joku latausluukun suojus. Vuoden päästä saa laittaa auton takaisin maahantuojalle jos ei pidä autosta. Tulee korvaamaan paria vanhaa bensa-autoa jotka vie toistakymmentälitraa sataselle kaupungissa. Eihän tällä pääse kuin 200km latauksella (ja ehkä talvella ei sitäkään) mutta pitäisi ajaa asiansa kaupunkipörräilyssä.

Mulle ei edelleenkään ole auennut ton tarjouksen idea, mutta olisi kiva tietää paljonko autoja olisi myyty, jos niitä olisi riittänyt jokaiselle halukkaalle. Vaikka lähtökohtaisesti olen ajatellutkin, että tulevan auton pitäisi olla sellainen jolla pääsee kelissä kuin kelissä lataamatta vähintään 200km moottoritiellä suurinta rajoituksen mukaista nopeutta ajamalla, niin tuohon hintaan noita pösöjä olisi tästä puutteesta huolimatta voinut ottaa vaikka kaksi kerralla tähän talouteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Huomiona, että suoraan et saa voimavirtapistokkeeseen auton laturia kiinni. On olemassa siirrettäviä latureita: Tietoset eLOAD -sähköauton latauslaite, CEE, 11 kW, Type2 499,00 joissa toinen pää on perinteinen kolmivaihe.

Auton mukana tulee perinteisesti schuko-töpseliin menevä laturi, mutta tämä on perinteisesti teholtaan siellä 2kW tienoilla.

Suosittelen kiinteää latausasemaa, energian mittauksella. Esim. Virta tarjoaa tällaista, jossa jopa automaattiset raportoinnit.

Auto harvoin tarjoaa tietoa lataushistoriasta.
Mulla on tuo linkin kaapeli ja pelittää hyvin. Tesla app näyttää 30 päivän lataustilastot ja erittelee ne kotilatauksiin sekä muualla ladattuihin ja laskee myös kokonaiskulutuksen hinnan sekä erotuksen bensaan. Seuraava ei ole vinkumista, vaan kiinnostaa tietää, mitä oleellista hyötyä kiinteä latausasema tuo vrt. em speksit?
 

Takiainen

Jäsen
Mulla on tuo linkin kaapeli ja pelittää hyvin. Tesla app näyttää 30 päivän lataustilastot ja erittelee ne kotilatauksiin sekä muualla ladattuihin ja laskee myös kokonaiskulutuksen hinnan sekä erotuksen bensaan. Seuraava ei ole vinkumista, vaan kiinnostaa tietää, mitä oleellista hyötyä kiinteä latausasema tuo vrt. em speksit?

Jos tarkoitus on saada eriteltyä erikseen latauksen käyttämä sähkö autoetua varten, niin ainakaan omasta Jaggen sovelluksesta ei suoraa lataushistoriaa löydy (sisään otettu lataus), sama tilanne mielestäni ainakin Volvon ja Fordin kanssa.

Eli tällöin se erittely on kaivettava jostain muualta ja se latausboxin oma historia on silloin kätevin.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tästä olisin itsekin kiinnostunut.
Testeissä ainakin Hyundaita/Kiaa haukutaan kun talvella polttis on vähän väliä käynnissä kun sillä lämmitetään moottori.
Joku PTC-kenno osassa taitaa olla että sisätilat lämpiää nopeammin.

Mulla tuli Ioniq tänään pihaan, koitan muistaa raportoida tänne kokemuksia
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Olikohan tähän kellään mitään kokemuksia? Hankala löytää mitään järkevää tietoa plug-in hybrideiden esilämmitystarpeesta. Sain tarjouksen nyt lohkosta + haarottimesta 590€ kuitenkin ja eihän tuo tuon auton kokonaishankintahinnassa kovin paha olisi.
Kia Optima plugari oli pari vuotta. Ioniq varmaan aika lailla samalla tekniikalla? Onhan se bensalla lämmitys harmillinen miinus muuten hyvässä autossa. Mulla oli lohko- ja sisätilanlämmitin eli piuhalla esilämmöt. Ainakin se hyöty, että polttomoottorilla lämmitystä ei kestä niin kauan. Tuli myös välillä ajettua pelkkä ratin- ja penkinlämmitin päällä kun oli kabiini esilämmitetty :D Tällöin ei polttomoottori käynnisty pakkasellakaan.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kia Optima plugari oli pari vuotta. Ioniq varmaan aika lailla samalla tekniikalla? Onhan se bensalla lämmitys harmillinen miinus muuten hyvässä autossa. Mulla oli lohko- ja sisätilanlämmitin eli piuhalla esilämmöt. Ainakin se hyöty, että polttomoottorilla lämmitystä ei kestä niin kauan. Tuli myös välillä ajettua pelkkä ratin- ja penkinlämmitin päällä kun oli kabiini esilämmitetty :D Tällöin ei polttomoottori käynnisty pakkasellakaan.

Tämä olikin hyvä vinkki, kiitos! Otin heti aamulla testiin ja eihän se moottori tosiaan pölähtänyt käyntiin kun sammutti puhaltimet. Omakin työmatka niin lyhyt, että tuntuu aika turhalta pitää puhaltimet täysillä kun matka loppuunkaan mennessä ei ole auto lämmin ja kohteessa sitten lämmin halli odottamassa.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Näkkäri Minä sain tarjouksen Enyaqista joku kuukausi sitten ja silloin taisivat sanoa että loppuvuodesta voisi saada auton hieman spekseistä riippuen mutta sitten lähempänä ajateltua kaupan tekoa sanoivat että eivät voi luvata mitään valmistusajankohdan suhteen ja arvio oli tyyliin 12-15 kk tilauksesta. Ja tosiaan varustelulla olisi ollut iso vaikutus asiaan.

Itse tilasin Enyaqin Sportlinen 80 akustolla loka-/marraskuussa, sillon luvattiin 9-10kk toimitusajaksi. Toi sama 9-10kk luvattiin myös nyt kun noin kuukausi sitten asiaa kyselin. Veikkaan, että saan auton 2023 puolella.

Skodan johtosarjat esim tehdään Ukrainassa, joten kyllä tässä vielä vierähtää tovi tai toinenkin ennen kuin auto on pihassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skodan johtosarjat esim tehdään Ukrainassa, joten kyllä tässä vielä vierähtää tovi tai toinenkin ennen kuin auto on pihassa.
Tästä tuli jo infoa, että korvaava johtosarjatoimittaja on löytynyt ja tuotanto jatkuu. Kuukauden seisokki (heh) oli/on tuotannossa tuon takia.

Itsellä ei ollut vaihdokkia niin yllä olevaan en osaa vastata.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästä tuli jo infoa, että korvaava johtosarjatoimittaja on löytynyt ja tuotanto jatkuu. Kuukauden seisokki (heh) oli/on tuotannossa tuon takia.

Itsellä ei ollut vaihdokkia niin yllä olevaan en osaa vastata.
Hyvä homma, itsellä ei tuosta ollut tietoa. Silti sirupula jne vielä vaikuttaa, joka varmaan myös syynä tuohon pitkään toimitusaikaan itsellä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Outsider

Jäsen
Miten muuten menee käytännössä tuollaiset pitkät toimitusajat ja nykyisen auton hyvityshinta tarjouksessa?
Arvioidaan paljonko tulee kilometrejä uuden auton saapumiseen mennessä ja hyvitys lasketaan sen mukaan. Sitten jos menee alkuperäisestä aikataulusta pitkäksi, niin se on myyjän kannalta voi voi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä taas. Kesäkuun alussa pitää palauttaa nykyinen XC60 plugari ja alkuperäinen suunnitelma ottaa ALD:ltä joku vuoden liisari meni uusiksi, kun ALD:n hinnat ovat nousseet ja bensa/diesel tullut entistä kalliimmaksi.

Joten nyt tässä pohdin ottaisiko Deltalta niiden yksityisleasing diilin Outlander Plugarista vai laittaisinko kättä taskuun ja tilaisin Tesla Model Y:n.

Outlanderin saan faijalta koeajoon heti, kun jaksaa hakea, mutta onko deltadrivesta kokemuksia? Itseä hämää, kun kaikkialla lukee kuinka sopimuskauden jälkeen saa valita uuden auton, mutta pääseekö siitä koslasta esim 3 vuoden liisarisopimuksen jälkeen ilman ongelmia? Ja mites tuo Outlanderin lataaminen? Mulla on Webaston Pure2 type-2 laturi niin sopiiko se Outlanderiin vai onko tuo nyt turha ja pitääkö keksiä joku viritelmä japskilatausta varten?

Ja onko kokemuksia Tesla Y:stä? Lähinnä tilojen puolesta, meillä on 3,5 vuotias lapsi ja näillä viikoilla syntyy toinen niin lapsiromua kulkee helvetisti mukana ja sen takia esim Polestar2 on poissa vaihtoehdoista. Lisäksi mietin tossa Teslan rahoitussysteemissä, että noinkohan sen 5vuoden rajoitusosuuden jälkeen sen auton arvo on enemmän kuin se viimeinen lyhennys eli 29000€?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös