Mainos

Sähköautoilu

  • 556 888
  • 4 925

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saako udella, että paljon maksoi?
N. 65,000eur. Uutena noilla varusteilla olisi ollut n. 71,000eur silloin kun sai vielä Pilot-paketin kokonaisena, nythän voi tilata vain Pilot Litea, kun ei ole komponentteja. Oma auto oli tuotu ulkomailta, ja ostaisin kyllä sieltä suoraan jos jälkikäteen voisi tehdä asiat toisin eikä olisi vaihtoautoa hukattavana. Äkkiseltään katsottuna saisi samanlaisia alle 6-20tkm ajettuna n. 60 tonnilla ja siihen verot ja kulut päälle niin pari tonnia säästyisi. Jos ottaisi isommilla kilsoilla ajetun niin eroa vielä enemmän.

Alkuvaikutelma on ollut positiivinen kaikin puolin. Miettinyt vaan, että olisi pitänyt jo vaihtaa aiemmin sähköautoon... Lisäksi olen pariin kertaan ollut yhteydessä Polestarin tukeen ja palvelu ollut 10+ ja ylittänyt odotukset kaikin puolin. Kysynyt pari asiaa ja sieltä proaktiivisesti kerrottu paljon muutakin ja kaikki järjestynyt nopeasti. Lisäksi huoltopaikkoja aika kivasti tarjolla ja ei ole jonoja pahemmin. Jos jotain negatiivista sanoisin, niin kännykkäsovellus vähän tökkii. Ei näytä aina oikein akun varausta, esim latasin yön aikana akkua ja aamulla oli sama lukema sovelluksessa kuin illalla. Menin autolle ja siellä olikin täysi akku. Lisäksi ei onnistu vielä auton liittäminen Polestar-tiliin, mutta tämä johtunee siitä, että tuontiautolle pitää tehdä ns. market swap -päivitys, koska tili on nyt suomalainen mutta auto "saksalainen". Sen jälkeen pitäisi mennä OAT-päivityksetkin suoraan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Polestar 2 on kyllä yksi nautittavimpia autoja, joita olen ajanut aikoihin. Peittoaa helposti Tesla-verrokkinsa. Valitettavan ahdas vain, että olisi voinut itselle harkita, ja sähkön kulutus vähän turhan kova. Ajomukavuus kuitenkin aivan loistava.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Uudessa Autoliiton Moottori-lehdessä on mainio juttu käytetyn, vuosimallia 2014, Nissan Leafin matkasta Helsingistä Kiuruvedelle. Matkaa yhteensä 519 km. Lopputulemana jutussa kerrotaan, että samassa ajassa perille olisi päässyt täysin vakiolla Honda Monkeyllä ja ajo-olosuhteetkin olisivat olleet lähes samat, koska Leafilla joutui ajamaan ilman lämppäriä haalarit päällä lähes koko matkan, että akku kestää latauspisteeltä toiselle.
Onneksi kehitys kuitenkin kehittyy ja samassa lehdessä kerrotaan uuden Hyundai Ioniq 5:n matkasta Lahdesta Lappiin, joka sujuu mukisematta ilman kommelluksi.
Lopputulemana voisi varmaan päätellä, että sähköauto kannattaa, jos siihen on varaa. Peruspertin, jolla on autoon laittaa se 20000€, kannattaa siis autokaupoilla katsella edelleen niitä hybridejä tai bensavehkeitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uudessa Autoliiton Moottori-lehdessä on mainio juttu käytetyn, vuosimallia 2014, Nissan Leafin matkasta Helsingistä Kiuruvedelle. Matkaa yhteensä 519 km. Lopputulemana jutussa kerrotaan, että samassa ajassa perille olisi päässyt täysin vakiolla Honda Monkeyllä ja ajo-olosuhteetkin olisivat olleet lähes samat, koska Leafilla joutui ajamaan ilman lämppäriä haalarit päällä lähes koko matkan, että akku kestää latauspisteeltä toiselle.
Onneksi kehitys kuitenkin kehittyy ja samassa lehdessä kerrotaan uuden Hyundai Ioniq 5:n matkasta Lahdesta Lappiin, joka sujuu mukisematta ilman kommelluksi.
Harvoin näkee ihan valtakunnalliselta medialta tuollaista trollausta kuin tuo Leaf-juttu. Ainakin siis siitä tehtyjen otsikoiden perusteella, tai siis juuri niiden takia, itse juttua en ole edes lukenut niin en tiedä oliko se esim parodiaa sähköautojen käyttötesteistä. Olisihan sitä matkaan voinut lähteä jollain muullakin täysin tarkoitukseen sopimattomalla kulkupelillä, vaikka SUP-laudalla, ja todeta sitten että kävellen olisi ollut kivempi mennä.
Lopputulemana voisi varmaan päätellä, että sähköauto kannattaa, jos siihen on varaa. Peruspertin, jolla on autoon laittaa se 20000€, kannattaa siis autokaupoilla katsella edelleen niitä hybridejä tai bensavehkeitä.

Tämä lopputulema vaatisi vähän tarkennusta. Eli jos jollakulla on "laittaa autoon" 20000€ käteistä niin hän ei varmaan ole peruspertti, ja hänenkin kannattaa ostaa käyttötarkoitukseen sopiva auto ja ottaa ne käyttökulut myös huomioon (käyttövoima)valintaa tehdessä. Sama koskee myös tilannetta jossa tuolla 20k€ tarkoitetaan hankintahinnaltaan tuon arvoisen auton ostoa ja vaihdossa menee vähän halvempi.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kylläpä tuntuu menevän sähköautoilijoilla tunteisiin kaikenlainen kirjoittelu. En minä taaskaan millään pahalla tänne tullut kirjoittelemaan. Oletko @benicio nähnyt sen South Park-jakson, jossa ne kaikki ostaa Toyota Priuksen? Kannattaa katsoa. Ja niin, tarkoitin hankintahinnaltaan 20000€ autoa, jossa käsirahaksi annetaan se edellinen 20000€ auto, josta saa nyt vaihdossa 5000€.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kylläpä tuntuu menevän sähköautoilijoilla tunteisiin kaikenlainen kirjoittelu. En minä taaskaan millään pahalla tänne tullut kirjoittelemaan. Oletko @benicio nähnyt sen South Park-jakson, jossa ne kaikki ostaa Toyota Priuksen? Kannattaa katsoa. Ja niin, tarkoitin hankintahinnaltaan 20000€ autoa, jossa käsirahaksi annetaan se edellinen 20000€ auto, josta saa nyt vaihdossa 5000€.
Tämä on ihan varmasti ensimmäinen kerta kun minua on tituleerattu sähköautoilijaksi. Saakutti, polttomoottoreissani on yhteensä iskutilavuutta 0,02m3! Ei se silti estä naureskelemasta tuolle Moottorin Leaf-jutulle.

Kyllähän tuollaisen 20k€ autoilijankin jo kannattaa laskeskella niitä kokonaiskustannuksia ja miettiä käyttötarpeita jumittamatta mihinkään ennakkoluuloihin; jollekin heistä se 20k€ sähköautokin voi olla passeli tai voi olla "kannattavaa" hankkia vähän arvokkaampi pirssi.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Harkitsen tällä hetkellä vakavasti Hyundai Ioniq PHEV-auton (Plug-in hybrid hankintaa.) Tuo talviolosuhteiden ajo hieman mietityttää sillä kyseinen auto käyttää polttomoottoria lämmitykseen talvella ja kylmällä kelillä. Kuinkahan iso vaikutus tuolla on kulutukseen, jos muuten ajo menee EV-moottorilla? Onko kannattavaa plug-in hybridiin asentaa perinteinen lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin esilämmitystä varten? Tuossa hyundaissa ei tosiaan ajastettua lämmitystä ole. Lähinnä polttomoottorioptimoinnin kannalta siis mietin, eli esilämmitetty auto käyttänee kuitenkin vähemmän polttomoottoria?

Talviolosuhteita lukuunottamatta hybridi on tällä hetkellä itselle lähes no-brainer. Laskeskelin että polttoainekuluja saisi varmaan n. 75-80% alaspäin, koska suurin osa ajoistani menisi sähköllä ja ladattua saan useassa paikkaa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kylläpä tuntuu menevän sähköautoilijoilla tunteisiin kaikenlainen kirjoittelu. En minä taaskaan millään pahalla tänne tullut kirjoittelemaan. Oletko @benicio nähnyt sen South Park-jakson, jossa ne kaikki ostaa Toyota Priuksen? Kannattaa katsoa. Ja niin, tarkoitin hankintahinnaltaan 20000€ autoa, jossa käsirahaksi annetaan se edellinen 20000€ auto, josta saa nyt vaihdossa 5000€.

Kokonaiskulut varmaan riippuu paljon siitä, millaista matkaa ajaa ja kuinka paljon tulee kilometrejä vuodessa. Tuollainen 20k maksava bensavehje voi arvonalenemat mukaan laskettuna olla paljon ajavalle kokonaiskustannuksissa hyvin lähellä sähköautoa. Haluaako siitä "paremman" auton ajonautinosta sitten maksa vaikka 50€/kk extraa?

Sähköauton eduulisuus paljon ajavalle tällähetkellä on suuresti kiinni arvonalenemasta. Pidemmän toimintamatkan uudet perusautot maksavat sen 50-70k, kun vastaavat bensavehkeet irtoaa n. 30-40K.

Esim. Dieseleitten hinnat saattavat romahtaa, mikäli polttoaineen hinnat jatkavat nousuaa, eikä helpotuksia tule, Se kohdituu pahiten uusiin dieseleihin, enkä sellaista tässä tilanteessa uskaltaisi ostaa.

Sähköautojen arvonalenema on tällä hetkellä todella vähäistä saatavuuspulan takia. Se kupla tietysti puhkeaa jossain vaiheessa. Arvot kuitenkaan tuskin romahtaa niin roimasti, ellei kilpailu pudota sitten hintoja uusissa malleissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sähköautojen arvonalenema on tällä hetkellä todella vähäistä saatavuuspulan takia. Se kupla tietysti puhkeaa jossain vaiheessa. Arvot kuitenkaan tuskin romahtaa niin roimasti, ellei kilpailu pudota sitten hintoja uusissa malleissa.
Akkujen valmistuskustannukset oletettavasti jatkavat halpenemista ja uudet akut kestävät paremmin ja pitempään sekä ovat enemmän ilmastoystävällisiä (valmistus). Periaatteessa tämä pudottaa sähköauton kuluttajahintaa, mutta tuskin käytännössä. Samaan aikaan fossiilisten polttoaineiden hinnat nousevat (myös verotuksen vuoksi) osana liikenteen päästötavoitteita. Tällä saattaa olla välillinen vaikutus yhdessä komponenttipulan kanssa sähköauton hintaan.

Mutta edellä oleva koskee vain lähivuosia. Autoalan selvitys tuo esiin, että akkuteknologian tuotantokustannusten on ennakoitu tulevina vuosina alenevan merkittävästi – ja se tietää hyvää sähköautojen hankintahinnoille. Akkujen osuus täyssähköauton hinnasta on keskimäärin kolmannes, joten sähköautojen hintaan vaikuttaa eniten akkuteknologian kehitys. Se tulee pudottamaan sähköautojen hintoja yhdessä kasvavien valmistusmäärien kanssa.

Autoalan selvitys:

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka akkujen valmistuskustannukset laskevat, niin jos nyt ”hyvä” sähköauto maksaa 50 000 euroa, niin ei se viiden vuoden päästä kuitenkaan maksa alle 50 000 euroa kun ittaa inflaation jne. huomioon. Köytettyjä toki on sitten saatavilla.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mutta edellä oleva koskee vain lähivuosia. Autoalan selvitys tuo esiin, että akkuteknologian tuotantokustannusten on ennakoitu tulevina vuosina alenevan merkittävästi – ja se tietää hyvää sähköautojen hankintahinnoille. Akkujen osuus täyssähköauton hinnasta on keskimäärin kolmannes, joten sähköautojen hintaan vaikuttaa eniten akkuteknologian kehitys. Se tulee pudottamaan sähköautojen hintoja yhdessä kasvavien valmistusmäärien kanssa.
Kiitos tiedosta, näin vähän olin ajatellutkin. Toisaalta jos akkuteknologian kehitys on se suurin kustannuksiin vaikuttava tekijä, niin se voisi pienentää kokonaiskuluja sähköautoillulle. Jos ja kun akku on vaihtokunnossa, niin ei kai mikään estä asentamasta uuden tehokkaamman akun asennusta samalla alustalle...vai?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka akkujen valmistuskustannukset laskevat, niin jos nyt ”hyvä” sähköauto maksaa 50 000 euroa, niin ei se viiden vuoden päästä kuitenkaan maksa alle 50 000 euroa kun ittaa inflaation jne. huomioon. Köytettyjä toki on sitten saatavilla.
Näin voi juuri käydä. Lisäksi - jos siis verrataan sähköauton hankintaan nyt vs tulevaisuus - käyttömenot esimerkiksi kilometriä kohden ovat fossiilisilla kalliimmat, jos luokka on suunnilleen sama. Kaiken lisäksi isomoottorinen uusi fossiilipolttoainetta syövä auto on hankintahinnaltaan merkittävästi kalliimpi kuin vastaava sähköauto. Poikkeuksia toki on, mutta sähköauto voi olla/on jo hyvä sijoitus kun katsotaan kokonaisuutta.

Kiitos tiedosta, näin vähän olin ajatellutkin. Toisaalta jos akkuteknologian kehitys on se suurin kustannuksiin vaikuttava tekijä, niin se voisi pienentää kokonaiskuluja sähköautoillulle. Jos ja kun akku on vaihtokunnossa, niin ei kai mikään estä asentamasta uuden tehokkaamman akun asennusta samalla alustalle...vai?

En osaa vastata, onko uuden tehokkaamman akun asentaminen samalle alustalle tulevaisuudessa mahdollista. Mutta kun se on kannettavillakin, miksi ei sähköautoilla. Tiedän, huono vertaus, mutta en sähköautojen akkuja tunne.
 

Undrafted

Jäsen
Tämä on ihan varmasti ensimmäinen kerta kun minua on tituleerattu sähköautoilijaksi. Saakutti, polttomoottoreissani on yhteensä iskutilavuutta 0,02m3! Ei se silti estä naureskelemasta tuolle Moottorin Leaf-jutulle.
Ymmärtänyt ettei Nissan Leaf ollut uutenakaan mikään hääppöinen auto. Se ettei se noin 8 vuoden iässä ole parantunut tuskin yllättää ketään. Epäilen myös vastaavan ikäisen Tesla S:n olevan aika eri peli. Toki hintaa löytyy 3-4 kertaisesti. Käytettyjen markkinoilla toistaiseksi alle 10k€ täyssähköt liki loistavat poissaolollaan ja 10-20k€ autotkin lähinnä pienimmistä päästä. Kuluttajan kannalta tämä siirtymävaihe toki aiheutta ongelmia, kun toisaalta kannustetaan vaihtamaan täyssähköön. Vaihtoehtoja ei vain juuri ole ellei halua ostaa/liisata uutta tai uuden karheaa autoa.

Laskeskelin omalta osaltani polttoainekuluja ja yläkanttiin arvioiden pari tonnia menisi vuositasolla. Vaihtamalla ID3:seen tuon säästäisin, mutta vastaavasti rahaa menisi lainakuluina 6500-7000 euroa per vuosi viiden vuoden ajan. 4000-5000 euroa lisäkuluja siis ottamatta huomioon saisiko täyssähkön hankintaan jotain valtion tukia

Käytettyjen markkinoilta 20-30k€ luokassa löytyisi jo suppean rangen Hyundai Ioniq sopivan kokoisena. 28 kWh akulliselle netti kertoo rangeksi 200km ja siitä kun kylmillä keleillä silpaiset osan pois, niin taidan rauhassa odotella mihin suuntaan markkinat kehittyvät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kylläpä tuntuu menevän sähköautoilijoilla tunteisiin kaikenlainen kirjoittelu. En minä taaskaan millään pahalla tänne tullut kirjoittelemaan. Oletko @benicio nähnyt sen South Park-jakson, jossa ne kaikki ostaa Toyota Priuksen? Kannattaa katsoa. Ja niin, tarkoitin hankintahinnaltaan 20000€ autoa, jossa käsirahaksi annetaan se edellinen 20000€ auto, josta saa nyt vaihdossa 5000€.
Jos se kirjoittelu/jutustelu on pääasiassa värittynyttä dinoagendaa ja sitä saa lukea tai kuunnella toistuvasti eri tilanteissa, menee varmasti tunteisiin välillä kellä tahansa. Ei tyhmyyttä tarvitse sietää samoilta ihmisiltä toistuvasti viittaamatta nyt sinuun. Reilun kolmen viikon aikana vaikka minkälaista naamanvääntelyä tullut eteen, kun on sattunut tulemaan ilmi, että hommasin Teslan. Osa on ihan ok läppää, mutta joitain vituttaa aidosti sähköautot, joitain Tesla. Aika moni on muistanut mainita, miten se on laadultaan läpeensä paska ja kitisee sekä kolisee, mitä ainakaan omani ei kyllä tee.

Vannoutuneita bensalenkkareita pelottaa muutos, osa epäilee tietämättömyyttään. Sinänsä ymmärrettäviä syitä molemmat, mutta tuo ensimmäinen ryhmä ei kerää liiemmin sympatioitani. No, hukkukoon bensanhintaansa. Mulle näyttää kulut painuvan kuukausitasolla jopa kaasu-ocuni alapuolelle, vaikka auto on eri sarjaa. Bensaan nähden säästöä on jo nyt 250 euroa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kylläpä tuntuu menevän sähköautoilijoilla tunteisiin kaikenlainen kirjoittelu. En minä taaskaan millään pahalla tänne tullut kirjoittelemaan. Oletko @benicio nähnyt sen South Park-jakson, jossa ne kaikki ostaa Toyota Priuksen? Kannattaa katsoa. Ja niin, tarkoitin hankintahinnaltaan 20000€ autoa, jossa käsirahaksi annetaan se edellinen 20000€ auto, josta saa nyt vaihdossa 5000€.

Ihan pelkillä käyttökustannuksia tulee tuollaisen oletetun omistusiän aikana eroa 5000-10000 euroa till. Vertailusi ei siksi ole relevantti, jos ostoon käytetään osaksi rahoitusta.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jos se kirjoittelu/jutustelu on pääasiassa värittynyttä dinoagendaa ja sitä saa lukea tai kuunnella toistuvasti eri tilanteissa, menee varmasti tunteisiin välillä kellä tahansa. Ei tyhmyyttä tarvitse sietää samoilta ihmisiltä toistuvasti viittaamatta nyt sinuun. Reilun kolmen viikon aikana vaikka minkälaista naamanvääntelyä tullut eteen, kun on sattunut tulemaan ilmi, että hommasin Teslan. Osa on ihan ok läppää, mutta joitain vituttaa aidosti sähköautot, joitain Tesla. Aika moni on muistanut mainita, miten se on laadultaan läpeensä paska ja kitisee sekä kolisee, mitä ainakaan omani ei kyllä tee.

Vannoutuneita bensalenkkareita pelottaa muutos, osa epäilee tietämättömyyttään. Sinänsä ymmärrettäviä syitä molemmat, mutta tuo ensimmäinen ryhmä ei kerää liiemmin sympatioitani. No, hukkukoon bensanhintaansa. Mulle näyttää kulut painuvan kuukausitasolla jopa kaasu-ocuni alapuolelle, vaikka auto on eri sarjaa. Bensaan nähden säästöä on jo nyt 250 euroa.
Ja siis mitään kritiikkiähän en esittänyt sähköautoilua kohtaan. Menisi heti ostoon jos lompakko antaisi myöten. Pointtina siis tuossa ensimmäisessä kirjoituksessani oli se, että kun sinne autokaupoille lähtee sillä peruspertin (kuten minä) budjetilla, niin tarpeisiin sopivaa ja kannattavaa ostosta sähköautopuolella ei vielä ole. Peruspertti joutuu odottelemaan vielä käytettyjen sähköautojen valikoiman laajenemista ja latausinfraa kattavammaksi ja toimintavarmemmaksi.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ihan pelkillä käyttökustannuksia tulee tuollaisen oletetun omistusiän aikana eroa 5000-10000 euroa till. Vertailusi ei siksi ole relevantti, jos ostoon käytetään osaksi rahoitusta.
Ja sitten laitat vaan linkkiä tulemaan 30000€ maksavaan sähköautoon mihin mahtuu koko perhe ja reissutavarat, niin menen heti ostoksille. Auton vaihto kohta muutenkin edessä. Ei tarvitse lappiin päästä, riittää että yhdellä lataustauolla mökille 300km päähän. Ja siis ihan mielelläni vaihdan sähköautoon jos tosiaan annat vaihtoehdon esim. farmari Focukselle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja sitten laitat vaan linkkiä tulemaan 30000€ maksavaan sähköautoon mihin mahtuu koko perhe ja reissutavarat, niin menen heti ostoksille. Auton vaihto kohta muutenkin edessä. Ei tarvitse lappiin päästä, riittää että yhdellä lataustauolla mökille 300km päähän. Ja siis ihan mielelläni vaihdan sähköautoon jos tosiaan annat vaihtoehdon esim. farmari Focukselle.

Saahan tuolla hinnalla vaikka hyväkuntoisen seiskapaikkaisen S:n, jos tilaa kaipaat. Jos pitää uusi olla, nyt taitaa saman segmentin 2008 olla aika samoilla luokilla ainakin Hullarien tarjouksessa. On kyllä myynytkin hurjasti.
 

Outsider

Jäsen
Saahan tuolla hinnalla vaikka hyväkuntoisen seiskapaikkaisen S:n, jos tilaa kaipaat. Jos pitää uusi olla, nyt taitaa saman segmentin 2008 olla aika samoilla luokilla ainakin Hullarien tarjouksessa. On kyllä myynytkin hurjasti.

Tarjous pösöt meni jo. Aika jännä ratkaisu laittaa tähän markkinaan melkein kymppitonnin alennus, mutta kyllä siellä varmaan viisaammat tietää mitä tekee.

Mikä auto tuo S on?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Saahan tuolla hinnalla vaikka hyväkuntoisen seiskapaikkaisen S:n, jos tilaa kaipaat. Jos pitää uusi olla, nyt taitaa saman segmentin 2008 olla aika samoilla luokilla ainakin Hullarien tarjouksessa. On kyllä myynytkin hurjasti.
Mikä tämä S on? Edelleen kaipaisin linkkiä tai ohjausta sellaiselle sivustolle mistä löytäisi meidän perheelle ja meidän kukkarolle sopivaan sähköautoon. Olkoon se budjetti nyt sitten vaikka se aiemmin mainittu 30000€. Minä olen se peruspertti ja minun autojen etsiminen hoituu lähinnä nettiauton kautta. Hiljaista oli kun kävin sieltä katselemassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarjous pösöt meni jo. Aika jännä ratkaisu laittaa tähän markkinaan melkein kymppitonnin alennus, mutta kyllä siellä varmaan viisaammat tietää mitä tekee.

Mikä auto tuo S on?
Miten ne on voitu myydä jos Hullut päivät alkavat vasta keskiviikkona?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällä kertaa ei maavara ole kuitenkaan ehdoton kriteeri. @DAF
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tällä kertaa ei maavara ole kuitenkaan ehdoton kriteeri. @DAF
Saat sinäkin kertoa jos minulle sopivan auton löydät. Pahoittelut jos täällä ketjussa on aihetta jo käsitelty, en niin tarkasti ole ketjua seurannut. Olen ihan avoin sopivalle sähköautolle, kokoluokka se aiemmin mainittu farmari Focus ja budjetti 30000€.
 

hege

Jäsen
Mitenköhän pidemmässä juoksussa käy sähköautojen autoverottomuuden kanssa? Oma epäilys on, että kun myyntiosuus riittävästi kasvaa niin joku väliaikanen vero tulee niidenkin hankintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös