Mainos

Sähköautoilu

  • 559 932
  • 4 962

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ollaanpas sitä herkillä - kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi.
Turhia tällaiset piikittelyt. Ymmärrettävästi tässä ketjussa ollaan aika innoissaan sähköautoista, koska ketju käsittelee sähköautoilua.

Molemmissa on kulunsa, mutta melko vähän tuodaan esiin näitä sähköautoilun sivukuluja kun samaan aikaan kaikki tietävät perusautojen sivukulut - tai ainakin pitäisi tietää.
Minä tosiaan aloitin autoilun vasta viime syksynä. Voin sanoa, että ei aloittelevalle autoilijalle kummankaan auton sivukulut ole sen enempää tiedossa. Yllättäen muuten sähköauton kanssa ei niitä sivukuluja ole tullut lainkaan, bensa-auton kanssa tuli se moottorin- ja sisätilanlämmitin, että pääsin pakkasaamuina varmemmin ja mukavammin liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on varaa ajaa ja ylläpitää 5000€ autoa, niin silloin yleensä on varaa ostaa myös aika merkittävästi arvokkaampi sähköajoneuvo. Kokonaiskulut se merkittävin tekijä, ei hankintahinta. Harva vaan tulee laskeneeksi, paljonko se 15 vuotta vanha dieselveturi vie vuodessa rahaa..
Toi nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Ajan 5k dieselillä, vaihtaisin sähköön heti mikäli olisi varaa. Näytä mistä saan 5k€ sähköauton johon mahtuu lapsiperheen kamat niin käyn heti hakemassa. Rangeksi riittää 200km. Nettiautosta halvimmat sähköautot on 10k€ Leafeja. Rahoitus ei ole kakkosluokan kansalaiselle vaihtoehto vaan pakko tehdä käteiskauppa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turhia tällaiset piikittelyt. Ymmärrettävästi tässä ketjussa ollaan aika innoissaan sähköautoista, koska ketju käsittelee sähköautoilua.
En mielestäni piikitellyt, mutta en ole vain ymmärtänyt ketjun "sääntöjä" eli jos "ollaan innoissaan" jostain asiasta niin mitään negatiivista siitä ei saa sanoa. Pahoittelen "trollaamistani" kuten eräs kirjoittelija mielipidettäni kuvasi.

Missä voin tutustua tämän ketjun sääntöihin?

Minä tosiaan aloitin autoilun vasta viime syksynä. Voin sanoa, että ei aloittelevalle autoilijalle kummankaan auton sivukulut ole sen enempää tiedossa.
Niinpä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En mielestäni piikitellyt, mutta en ole vain ymmärtänyt ketjun "sääntöjä" eli jos "ollaan innoissaan" jostain asiasta niin mitään negatiivista siitä ei saa sanoa. Pahoittelen "trollaamistani" kuten eräs kirjoittelija mielipidettäni kuvasi.

Missä voin tutustua tämän ketjun sääntöihin?
Tietääkseni ei kukaan ole tässä ketjussa sinua kieltänyt viestitelemästä. Itsekin laitoin kriittistä viestiä muutama viesti sitten, koskien latausten sekavuutta. Sain vastaväitteitä, mutta en alkanut nimittelemään toisen keskustelijan olevan "herkillä", vaikka en ollut vastaväitteistä samaa mieltä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toi nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Ajan 5k dieselillä, vaihtaisin sähköön heti mikäli olisi varaa. Näytä mistä saan 5k€ sähköauton johon mahtuu lapsiperheen kamat niin käyn heti hakemassa. Rangeksi riittää 200km. Nettiautosta halvimmat sähköautot on 10k€ Leafeja. Rahoitus ei ole kakkosluokan kansalaiselle vaihtoehto vaan pakko tehdä käteiskauppa.

Miksi sen auton pitäisi olla hankintahinnaltaan sama, jos käyttökustannus on täysin toisentyyppinen?

Ja miksi siis rahoitus ei ole vaihtoehto? Ei ole luottotietoja? Useimpien kohdalla tämä selitys kun ei toimi, mutta toki tapauksessasi voi näin olla. Miksikään "paskapuheeksi" se ei aiempaa viestiä tee.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietääkseni ei kukaan ole tässä ketjussa sinua kieltänyt viestitelemästä.
Ei olekaan kieltänyt eikä kai kukaan voisikaan (lukuunottamatta modet), mutta sinä kutsuit minua piikittelijäksi, koska toin esiin myös negatiivisia ajatuksia aiheesta. Sekä toinen kirjoittelija väitti minua trolliksi ilmeisesti ymmärtämättä mikä trolli on samalla kun tarttuu vain yhteen lillukanvarteen kun esille tuli useampiakin. Keskustelijoita on monenlaisia.

Se, että innostuu sähköautoilusta on aivan hyvä. Se, että sähköautoilee on aivan ok.

Sähköautoilu ei kuitenkaan ole kaikille se oikea tai edes mahdollinen ratkaisu nykyisellään, koska
  • hankintahinta on huomattava suuri verrattuna fossiiliseen vastaavaan (tähän viittasin "Miksi ajat vanhalla Corollalla, kun voisit ajaa Teslalla?"
  • käytettyjen sähköautojen akustojen kestävyys kyseenalainen
  • ranget eivät kaikille riitä
Tulevaisuutta ajatellen ainakin minä ajattelen seuraavia seikkoja:
  • valtio kerää autoilusta nykyisellään 8mrd€ - polttoaineista, käyttöveroista sun muista. Kuka uskoo, että vastaavaa summaa ei kerätä jostain muusta kompensaationa polttoaineverotuottojen sun muiden vähentyessä? Kerätäänkö se sähköautoilijoilta vai kerätäänkö se ylipäätään sähkönkäyttäjiltä (mm. lämmitys) vai mistä?
  • Sähköautot, lähinnä akkutekniikkaa edellyttää harvinaisten mineraalien käyttöä. Näiden(kin) esiintymät ovat rajallisia. Onkin keskusteltu tutkimusten valossa, kuinka pitkään mineraalivarannot riittävät nykyisen akkuteollisuuden (sähköautot yms.) tarpeisiin.
Selvennyksen vuoksi:
Autoilen vain sen verran kuin on välttämätöntä eli nykyisin mahdollisimman vähän. Auto on minulle välttämätön väline siirtyä paikasta A (koti) paikkaan B (yleisimmin ruokakauppa). Autolla ei ole minulle statusluonnetta.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellä omat kulut nykyisellä autolla:

- 220€ lainanlyhennys/kk
- 200€ bensaan/kk

Katsoin ihan piruuttaan, että mitä tuollainen peugeot e-2008 vuoden vanhana kustantaisi:

- 7500€ käsiraha ja 6 vuotta lyhennyksiä
- 505€ lainanlyhennys/kk
- latausmaksut abc:llä 75€(ajoa 1500km/kk ja ymmärsin, että se olis 5€/100km)

En saa kyllä perusteltua mitenkään, että vaihtaisin nykyisen, 4 vuotta vanhan auton, tuohon pösöön. Vai missaanko nyt jotain?

 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monelle sähköautolijalle tuntuu olevan kova paikka kun se sähköauto ei kaikkia houkuta. Toisaalta monelle bensa-autoilijalle on kova paikka kun joku hehkuttaa sähköautoa. Itseasiassa koko autokeskustelu on lähes pelkkää tunnekuohua suuntaan ja toiseen. Se on jännä miten aikuisista tulee lapsia kun on autoista kyse.
Näin on. Olen huomannut tämän ilmiön omakohtaisesti kun itse tykkään mieluummin ajaa manuaalivaihteisella autolla kuin automaatilla, niin kyllä tästä olen monesti saanut automaatti-fanaatikkojen suoranaiset kurat päälleni "väärästä" mielipiteestä.

(Lisättäköön että tallissani ON myös automaattivaihteinen auto)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En saa kyllä perusteltua mitenkään, että vaihtaisin nykyisen, 4 vuotta vanhan auton, tuohon pösöön. Vai missaanko nyt jotain?
Kyllä, tällä hetkellä käytetyt sähköautot ovat tuhottoman kalliita, eikä uusia saa ilman pitkiä jonotusaikoja. Ainoastaan yksittäisissä kamppiksissa voi saada oikeasti halpaa autoilua. Puhtaasti taloudellisilla syillä ajateltuna on suurimman osan autoilijoista fiksuinta pysyä tällä hetkellä fossiileissa kiinni. Vuoden, parin päästä tilanne voi olla ihan toisen näköinen.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
OK. Omalla asuinseudulla ei ole yhtäkään sähköauton lataamiseen soveltuvaa tolppaa kerrostaloissa, tai ainakaan en ole nähnyt enkä kuullu
Omalla 70-luvulla rakennetulla kerrostalolähiössä on jo parin vuoden ajan ollut sähköautojen lataustolppia joten ei se ole vain uusien alueiden juttu.

Ja tämän vuoksi niitä varmasti alkaa ilmestymään myös sinun asuinseudullesi:
Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Auton voi ajastaa lataamaan yöllä vaikka sukosta. Sitten päivällä voi ajaa 2,5 euron kustannuksilla per 100 km. Helppoa ja edullista.

Tuossa tuli oman auton kulut laskettua huhtikuulta ja 1,49 € tuli hinnaksi per 100 km joten erittäin edullista ja myös helppoa. Yhteensä koko huhtikuun ajoihin meni 5,24 €, koronan sairastamisen takia jäi viikon verran työmatkat ajamatta, tämän kuun, kun olisi terve niin saisi lukemat kuukaudelta jossa olisi ajoa ainakin 6 päivänä viikossa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, tällä hetkellä käytetyt sähköautot ovat tuhottoman kalliita, eikä uusia saa ilman pitkiä jonotusaikoja. Ainoastaan yksittäisissä kamppiksissa voi saada oikeasti halpaa autoilua. Puhtaasti taloudellisilla syillä ajateltuna on suurimman osan autoilijoista fiksuinta pysyä tällä hetkellä fossiileissa kiinni. Vuoden, parin päästä tilanne voi olla ihan toisen näköinen.
Tuossakin kampanjassa on se ongelma, että mitään ei jää itselle noista maksuista ja vielä joutuisi tuon kalliimman ottamaan, kun muuten ei km raja riitä.

Jäitä hattuun niin kun mainitsit.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossakin kampanjassa on se ongelma, että mitään ei jää itselle noista maksuista ja vielä joutuisi tuon kalliimman ottamaan, kun muuten ei km raja riitä.
Uskoisin, että tuollaisessa noin 45 000 tuhannen autossa arvonalenema ekan vuoden käytön aikana on ainakin sen 10% (normaalissa markkinatilanteessa), jolloin se on aika sama ottaako sen tappion auton myydessään vai palauttaessaan.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskoisin, että tuollaisessa noin 45 000 tuhannen autossa arvonalenema ekan vuoden käytön aikana on ainakin sen 10% (normaalissa markkinatilanteessa), jolloin se on aika sama ottaako sen tappion auton myydessään vai palauttaessaan.
Näinhän se on. Siksi en uutta haekkaan, kun on vähän liian kalliita kilometrejä mun makuun nuo ekan vuoden ajot.

On tämä autoilu ja sen kustannukset yks musta-aukko. Nielee ihan pirusti rahaa ja ikinä niitä ei saa takaisin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuossa tuli oman auton kulut laskettua huhtikuulta ja 1,49 € tuli hinnaksi per 100 km joten erittäin edullista ja myös helppoa. Yhteensä koko huhtikuun ajoihin meni 5,24 €, koronan sairastamisen takia jäi viikon verran työmatkat ajamatta, tämän kuun, kun olisi terve niin saisi lukemat kuukaudelta jossa olisi ajoa ainakin 6 päivänä viikossa.
Tuo on erittäin kova. Mikäs kaara sulla olikaan ja paljon kulutus? Omassa keskikulutus pyörii 15-18 kWh/100 km välillä riippuen kaasujalasta. Välillä 12, välillä 20. Pidän tuotakin hyvänä auton suorituskykyyn nähden.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Teslassa on sellainen jännä juttu, että vaikka se maksaa aivan perhanasti, ja on takuulla hyvä ajaa suorituskyvystä puhumattakaan, niin halvalla tehdyn näköinen se jollain tavalla on. Hintaansa nähden. Enkä edes osaa selittää mistä se johtuu. Muissa kalliissa autoissa en sellaista efektiä huomaa.
Tesla ei ole premiummerkki, vaikka se hintansa puolesta sellaiseksi halutaan niputtaa, vaan se on hyvin luotu brändi sekä auto, joka mahdollistaa keskituloiselle superauton suorituskyvyn. Samalla se on edelleen sähköautoilun suunnannäyttäjä, tietokone neljällä pyörällä ja muuten vain hauska vekotin. Tai ainakin mun mielestä on hauska, kun autossa on 500 heppaa, mutta se käy silti neljän hengen perheautosta.
 

hege

Jäsen
Minä perustelin sähkäautoilua sillä, että Saabin ajojen korvaamisellä säästäisin käytännössä noin 230€/kk polttoainekuluissa ja kun toisenkin auton kilometreistä osa siirtyisi sähköautoon niin kokonaisuudessaan toivon säästöä tulevan noin 300-360€/kk.
Tällä yhtälöllä ei minulla ollut mitään järkeä päivittää Saabia mihinkään 40k€ polttikseen vaan taloudellisessa mielessä se edullisin vaihtoehto olisi ollut jatkaa Saabilla eteenpäin kunnes sen tekniikka on loppu joskin tämäkin kyseenalainen asia koska jos säästät polttoaineessa 10 vuodessa vaikka 35k€ niin yhtälöä voi tarkastella monelta ei kannalta. Minulla tietysti lähtökohtaisesti tilanne se, että a) saab on isoruokainen auto, b) ajoprofiili sopii hyvin sähköautolle ja c) vaihto oli joka tapauksessa suunnitteilla eli tilanne on tietenkin erilainen sellaiselle jolla pienikulutuksinen corolla eikä muutenkaan tarvetta uudemmalle autolle.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Sopii kyllä toki valtaosalle, mutta vasta kun hankintahinnat alkavat olla maltillisia. Suomalaisen ostaman auton keskihinta on muistaakseni 5 000 € (vai oliko 7 000€), joten vielä on liikaa hintaeroa, vaikka ajaminen olisi sähköllä edullisempaa. Ajan kanssa toki sekin korjaantuu.
Tuo viiden tonnin keskihinta ei pidä paikkansa ollenkaan, eikä se ole edes lähellä totuutta.

Suomalaisten ostaman auton keskihinta on yli 13 000 euroa. Sisältäen käytetyt, uudet ja ulkomailta tuodut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo viiden tonnin keskihinta ei pidä paikkansa ollenkaan, eikä se ole edes lähellä totuutta.

Suomalaisten ostaman auton keskihinta on yli 13 000 euroa. Sisältäen käytetyt, uudet ja ulkomailta tuodut.
Suomen autokannan keskimääräisen auton arvo on tuo vajaa 7000€, eli varmaan sekaannus luvuissa tältä osin @K.A.H
Ja tuokin on tietysti vain arvio autojen iän perusteella.
Miten muuten tuo 13000€ on laskettu, ts miten huomioitu yksityishenkilöiden väliset kaupat?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä viesti koskee aluksi ainoastaan sähköauton käyttökuluja verrattuna viitisen vuotta vanhaan polttomoottoriautoon. Lopuksi puhetta kokonaiskuluista ja sähköautoilusta ylipäänsä.

Uuden sähköauton säästöt tulevat polttoainekustannuksista, ajoneuvoverosta sekä huolloista. Uudessa sähköautossa on kalliimpaa vanhempaan polttikseen verrattuna vakuutus ja renkaat. Loppujen lopuksi kyseessä on pelkkien käyttökulujen suhteen vähän autoilevalle hyvin lähelle nollasummapeliä.

Polttoainekustannusten säästö riippuu ennen kaikkea ajoprofiilista. Kotona lataava säästää aina suhteessa paljon. 1000km matka
- sähköllä ajaen kuluttaa energiaa säästelemättä ja autoa usein esilämmittäen ja/tai -viilentäen 20kwh, yleensä reilusti vähemmänkin. Mutta nykykotisähkön hinnalla 17c/kwh -> sähkön hinta yhteensä 34 euroa.
- 6 litraa satasella kulutus 2.2 euron litrahinnalla tekee tuhannen kilometrin matkalla maksaa 132 euroa. Tähän ei kuulu auton valmisteleva lohko- tai sisätilan lämmitys, jonka hinta tunnin valmistelulla maksaa noin kahden kilowatin verran eli 34 senttiä.

Kotilatauslaitteen hankkiminen vaikkapa nyt sitten 1000 eurolla syö sähköautoilun edun polttoainekustannuksissa pitkäksi aikaa. Tavallisesti se on turha, sillä suko-pistokkeen turvallinen 2kwh lataus tuo tunnissa 10 kilometriä lisää ajomatkaa.

Ajoneuvovero on sähköautolla nyt viitisenkymppiä. Polttomoottoriauton vastaava riippuu päästölukemista, vuositason säästö lienee keskimäärin muutaman satasen luokkaa.

Sähköautossa huoltokustannuksia on reilusti vähemmän kuin polttomoottoriautossa, mutta huoltotarve riippuu myös ajotavoista; parin tuhannen kilon massalla vauhdissa tehdyt nopeat käännökset kuluttavat kääntyvien renkaiden tukirakenteita. Maltillisesti ajamalla voi tähän tietenkin itse vaikuttaa runsaasti. Jos autolla ajelee rauhallisesti, huoltotarpeen vähäisyys yllättää polttomoottorin huoltotarpeeseen tottuneen.

Vakuutus maksaa aina uuteen autoon paljon enemmän kuin sanotaan nyt vaikka 5 vuotta vanhaan. Jos 8v vanhan polttomoottoriauton täyskasko maksaa 500 euroa vuodessa, uuden sähköauton vastaava pyörii muutamassa tuhannessa. Täysillä bonuksilla kuten yleensä liikutaan, ero kapenee. Ilman kaskovakuutusta voi tietenkin ajaa ja koko elämän mittakaava huomioiden

Renkaat eniten myydyissä sähköautoissa järjestään yli 18 tuumaisia, jopa 20 tuumaisia, kun vielä vähän aikaa sitten perus tuumakoko on ollut vähemmän. Perusrenkaat vaikkapa 17 tuumaisina maksavat noin 500 euroa, 20 tuumaiset jo yli tonnin. Rengaskustannukset tulevat vastaan ajomäärästä riippuen 4-5 vuoden välein, mutta jos painavan sähköauton suorituskyvystä tykkää nauttia kiihdytyksissä ja kaarteissa, renkaat voivat kulua alta pois jo 30tkm ajolla muutamassa vuodessa.


Vuositason kokonaiskustannuksissa olennaista on tietenkin suurimpana auton arvon aleneman kulut, sekä mahdollisen rahoituksen kulut.

Arvon alenemassa vuosikymmenet käytössä ollut kaava noin 10% arvon alenemasta tullee pätenemään jollain aikavälillä myös sähköautoihin. Voi olla, että teknologian kehittyminen vähentää nykysähköautojen arvoa hyvin epätasaisesti, isot notkahdukset hinnassa ovat mahdollisia. Ajoneuvoveroon tulevat muutokset voivat vähentää sähköauton edullisuutta verrattuna polttomoottoriin.
Toisaalta, kun miettii miten jo suorastaan täydellisiä ajokokemuksia uudemmat premium-luokan autot ovat, voi olla että ihmisillä harventuu auton vaihtamistarve merkittävästi, eikä käytettyjen autojen arvo laske. Teslaan ei arvonaleneman perussääntö ole pätenyt käytännössä juurikaan, vaikka se ei edes ole perinteinen premiumauto. Kun hintaluokan 65.000 euroa autolla pääsee jo nyt 450km, suorituskyky urheiluauto ja ajotuntuma oikeasti premium, tulee mieleen miksi edes tarvitsee vaihtaa autoa? Arvonaleneman toteutuminen voi komponenttipulasta ja muista tuotanto-ongelmista johtuen alkaa realisoitumaan vasta vuosien päästä. Tällä hetkellä käytetystä saa myydessä reilusti enemmän kuin uutena ostaessa.

Rahoituksen kulut ovat sitten puolestaan jokaisen henkilökohtaisesta taloudesta kiinni.


Vaihtoehtoisista omistusmuodoista auton vuokraus vuodeksi voi olla hyvin edullista, mutta riippuu hyvin keskeisesti siitä mitä tämä vuokraussopimus sisältää. Jos se sisältää huollot ja renkaat, jäljelle voi jäädä itselle maksettavaksi todella hyvä diili, varsinkin jos kyseessä mainoskampanja vaikkapa hulluilta päiviltä. Leasing-sopimus ilman huoltoja ja renkaita, ehkä jopa pakollisena tietyn yhtiön vakuutuksella kääntyy jo nopeasti vuokraajan kannalta kalliiksi, varsinkin kun otetaan huomioon että tällä hetkellä leasing-sopimuksen suurin hyöty, arvonaleneman välttäminen, ei ole aiheellinen pelko.

Vaihtaminen sähköautoon ja sen kannattavuus riippuu jokaisen omista mieltymyksistä ja henkilökohtaisen talouden mahdollisuuksista. Pelkästään käyttökuluilla arvioituna peli pyörii tasaisena jos ajomäärät ovat maltilliset. Ajonautinnon ja -elämyksen puolesta kalliimpi sähköauto on hyvin ”houkutteleva”.

Syitä olla hankkimatta sähköautoa joita olen itse pohtinut ovat seuraavat: Uusissa keskiluokan autoissa on jonkin verran softapuolen ongelmia jotka voivat rampauttaa auton käyttöä, samaten range pullonkaula siinä hintaluokassa jota pidän vielä järkevänä autoilusta maksaa. Ajelen erittäin mukavalla vanhemmalla hybridillä jo nyt sähköllä 90% ajoistani, amg lähes kaikilla varusteilla joten todella moni sähköauto on hyvilläkin varusteilla käyttökokemuksena downgrade. Tällä hetkellä kannan autossa mukanani kahden voimalinjan hyvät, toisaalta sitten myös huonot puolet.

Tällä hetkellä istun ostohousut tukevasti kaapissa viikattuna, mutta toisaalta valmiina kun aika koittaa muutamien vuosien päästä.

PS. ehkäpä huvittavin tilanne sähköautoilussa liittyy uusien autojen toimitusaikoihin jos autossa on laajempi varustelutaso. Olisi ikävää tilata unelmien auto ”kaikilla herkuilla”, kokea ne kaikki ilon fiilikset ensin lyhyesti, sitten muutama kuukausi kerrallaan saada viesti että toimitus viivästyy. Lopulta yli vuosi tilaamisen jälkeen saat käteen sen ”unelmien auton” jo valmiiksi vanhentuneena, naapurilla saman auton uudempi perusmalli 20 kilometriä pidemmällä akkukapasiteetillä, kauniimpi vaimo etupenkillä ja onnellisemman näköinen lapsi takapenkillä.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yksi huomio ylempään listaan: en tiedä kuinka kallis pitää sähköauton olla, että mikään kasko on "muutaman tonnin". Ei taida edes Taycan riittää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yksi huomio ylempään listaan: en tiedä kuinka kallis pitää sähköauton olla, että mikään kasko on "muutaman tonnin". Ei taida edes Taycan riittää.
Testimielessä, pari vuotta vanhaan Model S:ään, Superkasko kaikilla herkuilla ja 70% kaskon bonuksilla 2800€ OP:n laskurissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös