Sähköautoilu

  • 497 654
  • 4 586

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi tuon jutun iso pointti oli mielestäni latureiden vikaherkkyys. Matkan aikana oli useampikin toimimaton latauspaikka ja se matkan kriisitilannekin syntyi sellaisesta. Niissä on ilmeisesti vielä paljon tuotekehitystä tehtävänä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos miettii millä vauhdilla tekniikka on kehittynyt, niin eiköhän seuraavien vuosien aikana latausverkosto kasva merkittävästi ja akun lataamisen kesto puristetaan jos ei kusitauon mittaiseksi niin paskalla käynnin mittaiseksi.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi tuon jutun iso pointti oli mielestäni latureiden vikaherkkyys. Matkan aikana oli useampikin toimimaton latauspaikka ja se matkan kriisitilannekin syntyi sellaisesta. Niissä on ilmeisesti vielä paljon tuotekehitystä tehtävänä.

Tämä on ihan oikea ongelma, aivan liian kauan tuntuu kestävän noiden laitteiden korjaus, mun kohdalle on sattunut sellaisiakin laitteita jotka ovat kyllä lähteneet toimimaan muutaman yrityksen jälkeen. Tosin jos koko vehje on totaalisen pimeä tai latauskahva paskana niin se on huono homma se.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Minkälaisia kokemuksia sähköilijöillä on autoreissuista loma-aikaan, esim. syys- tai hiihtoloman aikaan? Onko ollut jonoja latauspisteille ja/tai kuinka paljon pidemmäksi lataustauot ovat muodostuneet?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se Hesarin jutun julkaisupäivä oli kyllä oikea seppojen juhlapäivä. Eikä ollut edes peräkärryä mukana, vai oliko, en muista.

Latauspisteitten toimimattomuudessa varmaan havainto on sinänsä oikea, eli toimimattomia on turhan paljon yksinkertaiseksi sähkölaitteeksi. Ehkäpä "etäkorjaus" ei toimi ihan niin kuin operaattorit ovat ajatelleet ja ihka oikean asentajan saaminen paikalle kestää turhan kauan, ja säännöllinen huolto ei ehkä ole vielä vakiintunutta. Itse vikahan voi olla sitten vaikka likainen töpseli, mutta mikään ruokakaupan henkilökunta tai edes satunnainen sähkömies ei noihin ymmärrettävästi mene itse mielellään ronkkimaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se Hesarin jutun julkaisupäivä oli kyllä oikea seppojen juhlapäivä. Eikä ollut edes peräkärryä mukana, vai oliko, en muista.

Mä oon miettynyt että toi(kin) juttu oli oikeastaan hyvä asia meille jotka ajaa täys-sähköllä, mitä pidempään Sepot ja Penat ajaa polttiksilla niin sen parempi meille. :)
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä tarkoittaa "Seppo"? Anteeksi tyhmyyteni.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tää on kyllä hassu ketju. Jos joku kirjoittaa väärin, kyseenalaistaa, kysyy, vertailee, sähköautoo johonkin muuhun, ni heti alkaa Jakket ja Sepit (kts. Kummeli, Seppo on sähkäri) että, väärin kysytty ja alkaa nillittäminen Lapista ja peräkärrystä.

Eli vielä kerran: Seppo on sähkäri. Nyt teidän pitää keksii joku muu nimi kaikille muille, jotka eivät oo yhtä valveutuneita sähköjunaharrastajia kuin te. Ette tietenkään kaikki, mutta joillaki on vaan tarve pätee.

Ja yhä aion, teistä nykyisistä sähköherroista huolimatta tai sen takii, käydä kevväämmällä ehkä sähkisostoksilla. En sen jälkeenkään aio tähän ketjuun tuupata sähköpropagandawokea, sillä jokaisella on oma näkemys asiaan. Mulla tietty paras.
Lisäksi saan paremmin unta, kun tallissa on pari museoautoo ja pari museoprätkää, joita pitää kesäisin ulkoiluttaa, niin on hyvä mieli, kun kuitenki vuositasol 99% pesueen ajosta vois tapahtuu sähköllä. Jos siis sellanen tulee.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai näkemyksiä saa ja pitääkin laittaa siitä ei ole kysymys, kysymys on siitä että helvetin iso osa niistä "näkemyksistä" tulee henkilöiltä joilla on nollakokemus sähköautoista eikä niillä olettamuksilla tai mielipiteillä ole todellisuuden kanssa välttämättä mitään tekemistä.

Jos kysyt asiallisesti niin saat asiallisen vastauksen aivan varmasti, jos taas vittuilet ja heittelet argumentteja joilla ei ole todellisuuspohjaa niin usein vastauskin valitettavasti on samaa luokkaa.

Mitä tuohon Hesarin juttuun tulee niin voihan sen reissun tietty noinkin tehdä ja esimerkiksi maksaa sähköstä ylihintaa, mutta kun sen latauksen pystyy hoitamaan järkevämmin ja halvemmalla.

Vähän sama kun ajaisit polttiksella sinne Lappiin kolmos-vaihteella, pääseehän silläkin perille mutta ei se kovin järkevää ole.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tottakai näkemyksiä saa ja pitääkin laittaa siitä ei ole kysymys, kysymys on siitä että helvetin iso osa niistä "näkemyksistä" tulee henkilöiltä joilla on nollakokemus sähköautoista eikä niillä olettamuksilla tai mielipiteillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

Jos kysyt asiallisesti niin saat asiallisen vastauksen aivan varmasti, jos taas vittuilet ja heittelet argumentteja joilla ei ole todellisuuspohjaa niin usein vastauskin valitettavasti on samaa luokkaa.

Mitä tuohon Hesarin juttuun tulee niin voihan sen reissun tietty noinkin tehdä ja esimerkiksi maksaa sähköstä ylihintaa, mutta kun sen latauksen pystyy hoitamaan järkevämmin ja halvemmalla.

Vähän sama kun ajaisit polttiksella sinne Lappiin kolmos-vaihteella, pääseehän silläkin perille mutta ei se kovin järkevää ole.
Eli jos se ei sovi omaan käyttöön niin ei voi sanoa mielipiteitä?
Täällähän eräs nimimerkki niin kovasti kehui kuin pitkät matkat tehdään aina juna/autolla. No se onnistuu Suomessa aika huonosti suurella osalla porukasta ja lisäksi se aika pirun kallista esim. Nelihenkiselle perheelle.
Verrattuna siihen, että polttiksella se suksiboxi tai peräkärry vaikuttaa n.0.5-1l/100km eli 10-15% sähköllä se on 20-30% eli ero on huomattava kun jo lähtökohtaisesti toisessa range lähes tuplasti.

Yhä se latauspaikkojen rakentaminen maksaa yllättävän paljon, kun ei se maanteiden varren huoltoaseman sähköliittymän ole mikään järjettömän iso. Siihen ei kovin montaa latausasemaa laiteta ilman merkittävää lisäsijoitusta.
Toki siihen vielä ne latausajat, jotka lisäävät matka-aikaa merkittävästi, no täällä sanotaan syökää yms. No siihen se ero menikin kun se saman porukan ruokkiminen on sen 40-60€ kerta. Kusitauolla ja polttoaineen tankkauksella maksetaan kerrasta ehkä pari kymppiä enemmän mutta sitä aikaa jää kohteeseen.

Eikä toisekseen kiinnosta suunnitella auto matkaa tarkkaan kun matkalla voi olla onnettomuuksia yms. Näiden takia reittiä voi joutua muuttamaan lennosta tai yksinkertaisesti haluaa välttää jonossa ajelua niin vetää sen hiukan pidemmän reitin mutta saa ajaa vapaasti.

Mutta eihän nämä ole sähköautoilijalle oikeita syitä. Ei se sähkön hinta noissa latauspisteissä tule pitkään pysymään halpana, sillä niitäkin investointeja pitää alkaa kuolettamaan.

Ihan työn puolesta tekemissä tuon automotive puolen kanssa niin kas kummaa kun ne valmistajat eivät ole siellä niin yksimielisiä sähkön ylivertaisuuden kanssa. Julkisesti sanotaan tietysti toista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nelihenkiselle perheelle autojuna on varsin edullinen tapa liikkua. Yhteen lippuun kun sisältyy 1-4 hengen matka (mitä tietysti et voikaan tietää, kun roikut tätäkin asiaa vastustamassa) - ja useimmille perheille yksi lisäyöpyminen olisi tarpeen joka tapauksessa (tästä lisää vaikkapa Traficomin liikkumistutkimuksissa). Päälle kun kuolettaa auton kustannuksen, joka ei ole pelkkä energiakulu, tullaan aika lähelle sitä junalipun hintaa.

Jos on väli pakko ajaa, se on sähköautolla sitten toki suhteellisesti vieläkin edullisempaa vrt. polttisautoilu. Kummasti sitä infraa syntyy joka kuukausi, kun sille on entistä enemmän käyttöä ja tarpeen - ja hyvä niin. Huoltoasemathan eivät ole mitenkään erityisen optimaalisia paikkoja millekään muulle kuin HPC-infralle. Siksi niitä tehdäänkin aivan muualle.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Jani82 Käsitit nyt aika rankasti väärin mun kirjoituksen, jos se sähköauto ei sulle käy niin sitten se ei käy ja saat jättää sellaisen hankkimatta. Lähinnä tarkoitin näitä kommentteja "patteriautot soveltuu vain isoihin kaupunkeihin ja niihinkin vain kakkosautoiksi".

Eli rauhaa veli ja tee valintasi kuten tahdot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä tarkoittaa "Seppo"? Anteeksi tyhmyyteni.
Tässä yhteydessä sellainen sähköautojen jos nyt ei aivan kategorinen vastustaja, niin henkilö joka muistaa aina kertoa ne rajoitteet ja miten se ei sovi kaikille ja en minä ainakaan hanki jne. Lapin matkat ja peräkärryt näiden ilmentäjinä. Vety tulee ja kobolttikaivokset pahoja jne.
Seppo lienee keksitty stereotyyppiseksi nimeksi näiden henkilöiden oletetun ikäjakauman perusteella.
Termin isä saattaa olla manfluensseri Kasper Strömman joka asiaan liittyviä somehassutteluita välillä tekee.







 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nelihenkiselle perheelle autojuna on varsin edullinen tapa liikkua. Yhteen lippuun kun sisältyy 1-4 hengen matka (mitä tietysti et voikaan tietää, kun roikut tätäkin asiaa vastustamassa) - ja useimmille perheille yksi lisäyöpyminen olisi tarpeen joka tapauksessa (tästä lisää vaikkapa Traficomin liikkumistutkimuksissa). Päälle kun kuolettaa auton kustannuksen, joka ei ole pelkkä energiakulu, tullaan aika lähelle sitä junalipun hintaa.

Jos on väli pakko ajaa, se on sähköautolla sitten toki suhteellisesti vieläkin edullisempaa vrt. polttisautoilu. Kummasti sitä infraa syntyy joka kuukausi, kun sille on entistä enemmän käyttöä ja tarpeen - ja hyvä niin. Huoltoasemathan eivät ole mitenkään erityisen optimaalisia paikkoja millekään muulle kuin HPC-infralle. Siksi niitä tehdäänkin aivan muualle.
Minun mielestäni 500€ meno-paluu ei ole mitään kovin edullista matkustamista varsinkin kun silti pitää liikkua molemmissa päissä.
Suurimmalle osalle se ei juurikin tuon hinnan takia ole vaihtoehto, enemmin sen saman rahan käyttää kohteessa.
Sen tiedän ja todettu todella kalliiksi, lisäksi sillä ne reitit ovat erittäin rajoitettuja.

Niin ei autoa kannattaisi ikinä omistaa mutta se onkin kokonaan toisen keskustelun paikka.

Eipä kyllä tunnu oikein kenelläkään olevan tarvetta ottaa ottaa alle 800km matkoille ylimääräisiä pysähdyksiä saati yöpymisiä. Näitä tulee sähköautolla väkisin kuten äsken esitin.
Et laske sitä ylimääräistä aikaa mihinkään no se on juurikin sitä, millä ei tunnu olevan mitään väliä kun ajetaan sähköllä. Ainakin minä liikun sen takia, että olen määränpäässä mahdollimman nopeasti ja saan olla siellä mahdollisimman pitkään. Toki ei se minulta ole pois jos joku haluaa enemmin viettää viikonlopun reissulla tien päällä tunnin tai pari enemmän suuntaansa.
Sitten kun mennään siihen autoilun puolelle niin niillä reiteillä ei ole latureita.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokainen tekee valinnan sen mukaan mikä parhaiten itselle sopii, jollekin on tärkeää se 800-1000km matkan mahdollisimman nopeasti suorittaminen toiselle ei.

Mä en tee mun valintaa niiden satunnaisten yli 600km matkojen perusteella koska niitä tulee äärimmäisen harvoin ja mun mielestä olisi hölmöä ajaa 95% ajoista isoilla kustannuksilla muutaman pitkän reissun takia. Jollain muulla tilanne ja ajatusmaailma on toinen.

Sitten vinkki, mun eka sähköauto oli 39kWh akulla varustettu Hyundai Kona, sen ainoan kerran kun kolmen vuoden sähköautoilun aikana olen koko perheen kanssa lapissa käynyt sijoittui ihan alkukuukausille. Olin vielä epävarma selviäisinkö ja päätin sitten tehdä seuraavanlaisen peliliikkeen.

Vuokrasin vertaisvuokrauspalvelusta diiselfarmarin jolla sinne lappiin mentiin ja samaan aikaan kävi hyvä säkä ja sain sähkärin vuokrattua saman palvelun kautta melkein koko viikoksi. Noilla tuloilla en kokonaan kuluja kattanut, mutta ison osan kuitenkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noh menee tuokin liian vaikeaksi jos pitäisi Lapin reissuja varten erikseen vuokrata dieselauto. En ainakaan itse jaksaisi. Tosin meidän perhe lentää Kittilään, kaikkein helpoin vaihtoehto omasta mielestä.

Sama vänkäys täällä jatkuu viikosta toiseen. Ei kukaan sähköautofani ole sepolta sitä dieselautoa ottamassa pois.

Sitä en ymmärrä miksi osan mielestä se on väärin, kun täällä asiaan perehtyneet tuon Hesarin artikkelin hölmöimmät kohdat oikaisevat.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On muuten hyvä pointti, että miksi kukaan haluaisi ajaa Lappiin? Sehän on ihan hirvittävä ajomatka. Koronan aikana 5 reissua Lappiin ja pohjois-Norjaan tehty, viimeisimmät kaksi lentäen ja autojunalla. Aion jatkossakin vältellä sinne ajamista kuin ruttoa, maaliskuullekin varasin lennot ja autovuokran viikoksi.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten hyvä pointti, että miksi kukaan haluaisi ajaa Lappiin?

Kolmisen vuotta sitten tuon tein edellisen kerran ja silloin päätin että tää oli viimeinen, reilun 1000km ajaminen yhteen pötköön ei vaan kertakaikkiaan enää maistu.

Kuten aiemmin kirjoitin niin jos siellä lapissa käy esim. kerran vuodessa niin se on mun mielestå helvetin huono syy olla ajamatta muita ajoja halvemmalla, mut jokainen tekee kuten tahtoo.
 

Outsider

Jäsen
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.

Samaa miettinyt, ylipäänsä olisi kiva nähdä dataa siitä minkä mittaisia ajosuoritteita se "keskiverto" autolija tekee. Ja joo tiedän että niitä pitkän siivun ajajia on joille se sähköauto ei välttämättä ole optimaalisin valinta.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Muutaman kerran ajanut, voi senkin tehdä. Enemmän hämmentää kyllä se, että kaikki ajot pitää pystyä sillä omalla autolla tekemään. Jos nyt lähtisin Lappiin, niin vuokraisin joko sieltä tai täältä päästä hommaan sopivan mobiilin ja ostaisin kotikäyttöön sen siihen käyttöön sopivan vehkeen. Jos mitenkään mahdollista niin sieltä päästä. Onkohan muuten Lapissa niillä jotain systeemiä, että paikalliset vuokraa autojaan esmes lomaviikoksi? Bloxcarissa näkyy ainakin olevan lähinnä Rovaniemeltä autoja. Luulisi vaikka hiihtolomaviikolla saavan jo jonkun euron.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.

Ei varmaan suoranaista tilastoa, mutta liikennemäärien, omistusten ja vuokrausten perusteella varmasti yksinumeroinen prosentti.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Ja sen yhden reissun etukäteissuunnittelu tuskin pilaa koko loppuelämää. Toisilla se voi tuossakin vinksahtaa, mutta minkä sille voi.
 

444

Jäsen
Löytyyköhän jostain tilastoa kuinka moni autoilija ajaa ylipäätänsä ikinä Lappiin? Potentiaalisten tulevien sähköautoilijoiden osalta prosentti tuntuu olevan lähelle sata.
Hei mä oon ajanut kerran! Ja yhden kerran takaisinkin. Sitä reissua ei kyllä noilla spekseillä olisi ajettu sähköautolla, kun menomatka piti vetää Nurmes - Eno - Lemmenjoki -pätkä puolessa päivässä ja paluumatka Kilpisjärvi - Suomussalmi oli vähän sama setti. Mennessä sentään tuli tankattua Rovaniemellä ja palatessa Kittilässä, mutta muuten piti kiiruhtaa. Palatessa kiire päättyi rengasrikkoon. Toki paremmalla suunnittelulla ja järkevämmällä aikataulutuksella olisi ollut helppoa kuin mikä. Ja kiirekin oli pelkkä itse keksitty juttu ilman mitään oikeaa syytä. Norjaan olisi jäänyt vähemmän aikaa, mutta siitäkin olisi selvitty lähtemällä aiemmin liikkeelle. Mutku mutku mutku.

Tää on siitä jännä ketju, että jakolinja on hyvin selkeä. Tasaisin väliajoin jonkun täytyy saada julistaa, että sähköauto ei sitten mitenkään sovellu omaan käyttöön ja että ihan on perseestä koko homma. Sitten on meikäläisiä, joita himottaisi (miksi autocorrect ehdottaa tähän ”homottaisi”?) kovasti sähköautoilu, mutta kukkaro ei veny oikeanlaisen hankintaan. Ja sitten on ne, jotka julistavat sähköautoilun edullisuutta ja autuutta. Dear Eurojackpot, jouluksi toivoisin siirtoa jälkimmäiseen ryhmään.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten on meikäläisiä, joita himottaisi (miksi autocorrect ehdottaa tähän ”homottaisi”?) kovasti sähköautoilu, mutta kukkaro ei veny oikeanlaisen hankintaan.

En toki tiedä millainen auto sun tapauksessa on se oikeanlainen ja millainen budjetti on käytettävissä, mutta esim. mun pikkubroidi ei olis voinut kuvitellakkaan polttis-aikona ostavansa 60k€ maksavaa autoa. Se kun tykkää miettiä kustannuksia aika tarkasti ja teki laskelmat niin huomasi että hyvinkin samoilla kustannuksilla kun maksoi ja ylläpiti muutaman vuoden vanhaa polttisautoa pystyi sen Teslan model kolmosen hankkimaan. Se ajaa vuodessa yli tuplat sen mitä minä, mun lompakolla ja kilsoilla ei tuollaista 60k€ maksavaa Teslaa kannata ostaa, mutta toi vajaa 40k€ maksava Sitikka on oikein soiva peli.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös