Sähköautoilu

  • 496 377
  • 4 583

Vatso

Jäsen
Itsellä tuollainen i3 (94ah) ajossa ja ei voi muuta kuin kehua, aivan täydellinen auto ainakin omiin tarpeisiin. Pieni ja näppärä, kulkee kivasti kun vähän vain polkaisee ja tilaakin sisällä ulkomittoihin nähden yllättävän paljon. Eihän tällä mihinkään reissuun lähdetä, mutta kun tälläkin sen 150-200 ajaa ja kun pihassa on vielä toinen auto pidempiin reissuihin niin en ole kertaakaan vielä kaivannut isompaa akkua.

Ja tuossa yllähän oli sitten tullut se yleisin autosta etukäteen kuuluva kommentti, mutta kyllä tämä minusta sporttipaketilla ja kunnon vanteilla on ihan ok näköinen auto.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Piti lauantaina saada tuo Renaultin Captur koeajoon mutta saankin sen vasta tänään. Lähden kohta noutamaan ja palautan huomenna iltapäivällä. Saas nähdä, millaista kyyti on. Kyseessä siis ladattava hybridi.

Millaiset fiilikset jäi Capturista? Kattellu tuota Emännän siskolle. On yllättävän siisti tää uudempi versio. Eikä tosiaan ominaisuuksiin nähden pahan hintainen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aika mieletön kyllä toi kulutus. Itse en ehkä ollut ymmärtänytkään täysin tuota plugarin hienoutta tuossa mielessä. Aiemmat kokemukset hybrideistä ovat keskittyneet vain itselataaviin ja niihin en oikein usko.
Kiitos. Itse olen laskeskellut, että normaalisti bensa-autoilun kustannukset ovat noin 10e per 100 km (1,5e x 6,6l/100km) eli 10 senttiä per kilometri. Jos keskikululutus on 1,6l/100km ja sähkön kulutus 15kwh /100 km, niin kustannus olisi 2,4e + 0,6e = 3e eli säästöä tulee 7e per sata kilsaa. Jos auton käyttöiäksi laskisi 200 000 km, niin sinä aikana säästöä tulisi 14 000e. Jos auton käyttöikä on 300 000km, niin säästö olisi 21 000e. Oletan myös, että huollot ovat hieman edullisemmat, mutta ei minulla siitä valmista laskelmaa ole.

Helpompi ja hauskempi on silti ajatella tuota, että tankkausten väli on 3000 km.

Toki muistettava on että tuo 1,6l on varsin "hyvä" saavutus, eli se edellyttää että ajot tulee suurelta osin kaupungissa ja autoa latailee säännöllisesti, mutta jos näin on, niin on mahdollista päästä pienempiinkin keskikulutuksiin. Minulle tulee jonkun verran kuitenkin noita 100-250 kilsan keikkoja, eli välissä saattaisi muuten mennä tuhatkin kilometria ilman bensakoneen käynnistystä.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Onko jossain tehty tutkimusta siitä missä kunnossa käytettyjen hybridien akut ovat esim kuuden vuoden päästä? Tietty vaikuttavia tekijöitä on paljon mutta noin keskimäärin. Hiukan plugari kutittelisi omaan ajoprofiiliin mutta vaatimukset muuten täyttävää vehjettä ei persaukisena ole varaa kovin uutena hankkia.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Onko jossain tehty tutkimusta siitä missä kunnossa käytettyjen hybridien akut ovat esim kuuden vuoden päästä? Tietty vaikuttavia tekijöitä on paljon mutta noin keskimäärin. Hiukan plugari kutittelisi omaan ajoprofiiliin mutta vaatimukset muuten täyttävää vehjettä ei persaukisena ole varaa kovin uutena hankkia.

Itsellä Mitsun PHEV 2014 ja ainakin viime kesänä pääsin n. 30-35 km pelkällä sähköllä täydellä akulla.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi ihmeessä töpselit menettäisivät arvoaan nopeammin? Nekin lataavat ajon aikana. Miksi se optio että voi ladata töpselistä olisi joku miinus?

Ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei näille riitä kysyntää enää muutaman vuoden päästä. Kaikki kellä on latausmahdollisuus haluavat sähköauton, jotka ovat siihen mennessä kehittyneet jo tarpeeksi. Plugarit ovat uutena kalliimpia kuin itselataavat, eli menettävät arvoaan enemmän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan yksinkertaisesti sen takia, ettei näille riitä kysyntää enää muutaman vuoden päästä. Kaikki kellä on latausmahdollisuus haluavat sähköauton, jotka ovat siihen mennessä kehittyneet jo tarpeeksi. Plugarit ovat uutena kalliimpia kuin itselataavat, eli menettävät arvoaan enemmän.
Minä en näe realismina, että muutaman vuoden päästä kaikilla haluajilla olisi varaa sähköautoihin, mutta on tässä kieltämättä jonkunlainen teoria esitetty.
Minua ei henkilökohtaisesti sinänsä harmita jos hybridin hinta esim viidessä vuodessa tippuisi 2500e enemmän kuin itselataavat jos ja kun olen ladattavalla viidessä vuodesssä säätänyt käytössä 3000e enemmän kuin mitä itselataavalla, mutta en myös usko että tippuvat.
 

Tuamas

Jäsen
Uskoisin että kun mediassa aletaan rummuttamaan sitä, kuinka paljon sähköautolla säästää polttoaineissa sekä huolloissa sen sijaan että keskitytään siihen kuinka sähköautolla ei pääse pysähtymättä Lappiin, alkaa kauppa käymään Suomessakin melkoisen noileesti.

Elinkaaren aikana noissa on merkittävästi polttomoottoriautoa alhaisemmat käyttökulut, jolloin järkeväksi muodostuu esim. yksityisleasing tai auton ostaminen rahoituksella, koska hiukankaan sopivalla ajoprofiililla autoilun kokonaiskustannukset tulevat sähköllä laskemaan, vaikka pääomakustannuksen osuus nousisikin selvästi.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä en näe realismina, että muutaman vuoden päästä kaikilla haluajilla olisi varaa sähköautoihin, mutta on tässä kieltämättä jonkunlainen teoria esitetty.

Itse näen myös latausinfran haasteet hidasteena täyssähköautojen plugareiden maahan nuijimiselle.

Suomenniemi on väärällään taloyhtiöitä, joissa pitää tehdä isot sähkörempat, että kaapelit kestää useampaa tehokasta laturia. Kaupungeissa on myös paljon asukkaita kantakaupungin alueella, jolla ei ole autohallia tai edes omaa pysäköintiruutua.
 

444

Jäsen
Uskoisin että kun mediassa aletaan rummuttamaan sitä, kuinka paljon sähköautolla säästää polttoaineissa sekä huolloissa sen sijaan että keskitytään siihen kuinka sähköautolla ei pääse pysähtymättä Lappiin, alkaa kauppa käymään Suomessakin melkoisen noileesti.

Elinkaaren aikana noissa on merkittävästi polttomoottoriautoa alhaisemmat käyttökulut, jolloin järkeväksi muodostuu esim. yksityisleasing tai auton ostaminen rahoituksella, koska hiukankaan sopivalla ajoprofiililla autoilun kokonaiskustannukset tulevat sähköllä laskemaan, vaikka pääomakustannuksen osuus nousisikin selvästi.
Ja mitä enemmän sähköautoilu yleistyy sitä enemmän se luo hallitukselle / hallituksille painetta keksiä, mistä ne menetetyt polttoaineveroeurot kaivetaan. En siis jaksa uskoa, että tulevaisuudessa sähköllä ajaminen on yhtä edullista polttomoottoritekniikkaan verrattuna kuin tänä päivänä. Aikaahan tähän toki menee väkisinkin melko paljon, kun vielä toistaiseksi esim. täyssähköautot ovat melko hinnoissaan. On markkinoilla edullisiakin vempeleitä, sellaisia jotka riittäisivät valtaosalle valtaosaan ajoista, mutta monelle se rangen rajallisuus ja erinäiset pelot (unohtuu ladata, joutuu suunnittelemaan enemmän ajojaan, yms.) hidastavat etenkin alkuvaiheessa näiden yleistymistä. Hirveän kätevää olisi, jos jotain edullisemman hintaluokan täyssähköautoa pääsisi testaamaan rauhassa esim. kuukauden ajan maltilliseen hintaan, niin moni todennäköisesti unohtaisi ainakin osan niistä syistä, miksi juuri nyt ei olisi sellaista hankkimassa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ja mitä enemmän sähköautoilu yleistyy sitä enemmän se luo hallitukselle / hallituksille painetta keksiä, mistä ne menetetyt polttoaineveroeurot kaivetaan. En siis jaksa uskoa, että tulevaisuudessa sähköllä ajaminen on yhtä edullista polttomoottoritekniikkaan verrattuna kuin tänä päivänä. Aikaahan tähän toki menee väkisinkin melko paljon, kun vielä toistaiseksi esim. täyssähköautot ovat melko hinnoissaan. On markkinoilla edullisiakin vempeleitä, sellaisia jotka riittäisivät valtaosalle valtaosaan ajoista, mutta monelle se rangen rajallisuus ja erinäiset pelot (unohtuu ladata, joutuu suunnittelemaan enemmän ajojaan, yms.) hidastavat etenkin alkuvaiheessa näiden yleistymistä. Hirveän kätevää olisi, jos jotain edullisemman hintaluokan täyssähköautoa pääsisi testaamaan rauhassa esim. kuukauden ajan maltilliseen hintaan, niin moni todennäköisesti unohtaisi ainakin osan niistä syistä, miksi juuri nyt ei olisi sellaista hankkimassa.

Auto- ja ajoneuvoveroina kerätään vuosittain noin 2 miljardia euroa verotuloja valtion kassaan ja polttoaineista yhteensä liki 4 miljardia euroa. Nämä kaikki 6 miljardia ovat vahvasti yhteydessä autojen päästöihin ja kulutukseen, joiden laskiessa myös valtion verotulot laskevat. Voikin olla, että nimenomaan juuri tällä hetkellä ja ehkä vielä muutaman vuoden ajan, sähköautoilla ajaminen on kohtalaisen edullista suhteessa tämän hetkiseen polttomoottoriautolla ajamiseen. Kovin kauaa tuskin kuitenkaan menee, kunnes sähköllä ajamisestakin on saatu kaikki se edullisuus pois.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse näen myös latausinfran haasteet hidasteena täyssähköautojen plugareiden maahan nuijimiselle.

Suomenniemi on väärällään taloyhtiöitä, joissa pitää tehdä isot sähkörempat, että kaapelit kestää useampaa tehokasta laturia. Kaupungeissa on myös paljon asukkaita kantakaupungin alueella, jolla ei ole autohallia tai edes omaa pysäköintiruutua.

Täyssähköllä (näillä nyt yleisimmin myytävillä) pärjää normaalilla ajosuoritteella helpostikin ilman kotilatausta. Nimenomaan plugaria ei ole käytännössä järkeä ostaa ilman koti/työlatausmahdollisuutta. Täyssähkön saat isoissa kaupungeissa yhdellä tai kahdella kauppareissulla käyttötäydeksi. Useimmat autoilevat kai harrastavat kaupassa käymistäkin, ja akunhan ei ole kaupunkipyöritysaikana mikään tarve olla täynnä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täyssähkön saat isoissa kaupungeissa yhdellä tai kahdella kauppareissulla käyttötäydeksi. Useimmat autoilevat kai harrastavat kaupassa käymistäkin, ja akunhan ei ole kaupunkipyöritysaikana mikään tarve olla täynnä.
Eipä niillä kaupoillakaan pikalatureita tai niiden vaatimia liittymiä ja syöttöjä valmiina ole, jos ei taloyhtiöilläkään. Siis jos nyt vaikka joka kymmenes asiakas olisi sähköautoilija ja haluaisi latailla. Vaatii kivijalkakaupoilta mittavia investointeja, jotka he toki tekevät jos asiakkaat niitä haluavat. Verkkokaupat tietysti kiittävät.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eipä niillä kaupoillakaan pikalatureita tai niiden vaatimia liittymiä ja syöttöjä valmiina ole, jos ei taloyhtiöilläkään. Siis jos nyt vaikka joka kymmenes asiakas olisi sähköautoilija ja haluaisi latailla. Vaatii kivijalkakaupoilta mittavia investointeja, jotka he toki tekevät jos asiakkaat niitä haluavat. Verkkokaupat tietysti kiittävät.

Niillä kaupoilla on (isoissa kaupungeissa, muuallahan tämä nyt ei muutenkaan ole ongelma) pikalatureita jo nyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minun on aika helppo nähdä nuo latauspaikat kauppakeskuksille ja vastaaville hyvinä asiakasmagneetteina. Itsekin olen valinnut syönti ja pysähdyspaikkoja latausmahdollisuuksien mukaan useita kertoja kuten olen ketjussa kertonut. Latauksen vaihtuvat kustannukset ovat järjestävälle taholle noin 10 - 30 senttiä kerta vaikka he tarjoaisivat sen ilmaiseksi ja jos he nyt siitä laskuttavat sen 50 senttiä - 1,5€ niin silti valitsen tuollaisen paikan mielelläni ja vien businekseni sinne.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niillä kaupoilla on (isoissa kaupungeissa, muuallahan tämä nyt ei muutenkaan ole ongelma) pikalatureita jo nyt.
On toki, mutta ei em automäärille varsinkaan kotilatauksen sijaan. Kovin montaa pikalaturia ei tarvita kun sillä jo merkittävää vaikutusta liittymäkokoon. Kaikki toki ratkottavissa (markkinaehtoisesti) mutta niin taloyhtiöissäkin. Ylipäätään kehitys pitäisi minusta olla se, että siellä missä asutaan tiiviisti niin ei omalle autolle pitäisi olla edes tarvetta, vaan liikkuminen hoituu kevyesti/julkisesti/yhteisesti. Ne joilla oma auto, lataavat sitä kotona tai työpaikoilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä uutinen on tainnut jäädä tässä ketjussa mainitsematta. Tämähän on ilouutinen kaikille niille, joilla sähköauton hankinta on jäänyt tekemättä, koska eettinen vakaumus ja pelkkä ajatuskin kongolaisten kaivostyöläisten tunnin palkallisen lounastauon puuttumisesta on vienyt yöunet.
Sitä tullaan saamaan Suomestakin:
 
Tämä uutinen on tainnut jäädä tässä ketjussa mainitsematta. Tämähän on ilouutinen kaikille niille, joilla sähköauton hankinta on jäänyt tekemättä, koska eettinen vakaumus ja pelkkä ajatuskin kongolaisten kaivostyöläisten tunnin palkallisen lounastauon puuttumisesta on vienyt yöunet.
Sitä tullaan saamaan Suomestakin:

Suosittelen oheisen näkökulman vuoksi katsomaan eilen YLE1 kanavalla esitetyn dokumentin Likainen vihreä energia tjsp.

Siinä oli ison iso pointti siinä, että jossain (Kuusamo, Chile, Kiina, Kongo, Bolivia...) kun mitä tahansa louhitaan tai jalostetaan, tuhoutuu luontoa ja ihmisten elinolosuhteet heikkenevät merkittävästi.
Liikemiehet ja pörssiyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä ja harvinaisten maametallien kierrätys on erittäin alhaista, koska uuden louhiminen on em. paikoissa halvempaa. Syistä, jonka kaikki tiedämme.
Eli käytännössä, jos ongelma on poissa näkyvistä, niin kaikki on vihreää.

Ja ei, en vastusta sähköautoilua.

Väitän kuitenkin, että harva Suomessa tulee ajatelleeksi em. näkökulmia, vaan pointtina on ajaa täällä mahdollisimman halvalla. Toistaiseksi.
Jos bensan/dieselin käyttö olisi 50% halvempaa kertakäyttökuluna kuin sähköautoilu, 99% suomalaisista autoilijoista ajaisi polttomoottorilla. Silloin vasta olisikin mielenkiintoista kuulla erilaisia vasta-argumentteja puoleen jos toiseen, heh.

Vähän sama ajatus, kun Sanna Marinin mielestä on vihreää, kun jalostamo on Porvoon sijasta Rotterdamissa. Eihän se siellä saastuta läheskään saman verran.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä oli ison iso pointti siinä, että jossain (Kuusamo, Chile, Kiina, Kongo, Bolivia...) kun mitä tahansa louhitaan tai jalostetaan, tuhoutuu luontoa ja ihmisten elinolosuhteet heikkenevät merkittävästi.
Liikemiehet ja pörssiyhtiöt eivät tee hyväntekeväisyyttä ja harvinaisten maametallien kierrätys on erittäin alhaista, koska uuden louhiminen on em. paikoissa halvempaa. Syistä, jonka kaikki tiedämme.
Eli käytännössä, jos ongelma on poissa näkyvistä, niin kaikki on vihreää.
Tämän takia onkin oikeudenmukaista ja oikein, että kaivoksia on myös Suomessa eikä kaikki mineraalit tulevat vain jostain kolmannesta maailmasta, jossa ne ovat poissa silmistä ja lainsäädäntö on puutteellisempaa.
Meidän pitää valita haluammeko joko hyväksyä kaivokset tai sitten laskea omaa elintasoamme. Minä vähän niinkuin tiedänkin kumpi noista vaihtoehdoista valitaan ja sillä mennään.
Väitän kuitenkin, että harva Suomessa tulee ajatelleeksi em. näkökulmia, vaan pointtina on ajaa täällä mahdollisimman halvalla. Toistaiseksi.
Jos bensan/dieselin käyttö olisi 50% halvempaa kertakäyttökuluna kuin sähköautoilu, 99% suomalaisista autoilijoista ajaisi polttomoottorilla. Silloin vasta olisikin mielenkiintoista kuulla erilaisia vasta-argumentteja puoleen jos toiseen, heh.
Bensan ja dieselin hinta on tietenkin lähes puhtaasti verotuskysymys ja verotuksen puolestaan tulisi olla mahdollisimman neutraalia eri kilpailevien tekniikoiden suhteen, mutta toki ympäristöseikat tulee pystyä hinnoittelemaan,
Vähän sama ajatus, kun Sanna Marinin mielestä on vihreää, kun jalostamo on Porvoon sijasta Rotterdamissa. Eihän se siellä saastuta läheskään saman verran.
No jos ja kun siellä co2 saadaan sidottua merenpohjaan tai käytettyä hyväksi, niin ei se saastutakaan eli Marin on tässä oikeassa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kiitos. Itse olen laskeskellut, että normaalisti bensa-autoilun kustannukset ovat noin 10e per 100 km (1,5e x 6,6l/100km) eli 10 senttiä per kilometri. Jos keskikululutus on 1,6l/100km ja sähkön kulutus 15kwh /100 km, niin kustannus olisi 2,4e + 0,6e = 3e eli säästöä tulee 7e per sata kilsaa. Jos auton käyttöiäksi laskisi 200 000 km, niin sinä aikana säästöä tulisi 14 000e. Jos auton käyttöikä on 300 000km, niin säästö olisi 21 000e. Oletan myös, että huollot ovat hieman edullisemmat, mutta ei minulla siitä valmista laskelmaa ole.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, miten olet saanut tuon sähkön hinnan? Kun sähkön keskihinta on 0,13€/kWh, niin maksatko tosiaan sähköstä siirtoineen vain 0,04€/kWh?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, miten olet saanut tuon sähkön hinnan? Kun sähkön keskihinta on 0,13€/kWh, niin maksatko tosiaan sähköstä siirtoineen vain 0,04€/kWh?
spot-sähköllä yöaikaan ladatessa on taveitteena päästä noin 3c/kWh tasoon (talvikuukausina siihen en ole päässyt (marginaali ja kk-maksu ovat 0e), mutta kesän saapumisen ja kevään vesivoiman kasvun myötä olen luottavainen asian suhteen) ja sähkönsiirto on muistaakseni kaupunkiyhtiössä 3 senttiä. Jos haluat, että päivitän hinnaksi 0,9e niin vapaasti voit niin toivoa. Välttämättä bensan keskihintakaan ei ihan 1,5e ole, joten se 7e / 100km pätee kuitenkin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
spot-sähköllä yöaikaan ladatessa on taveitteena päästä noin 3c/kWh tasoon (talvikuukausina siihen en ole päässyt (marginaali ja kk-maksu ovat 0e), mutta kesän saapumisen ja kevään vesivoiman kasvun myötä olen luottavainen asian suhteen) ja sähkönsiirto on muistaakseni kaupunkiyhtiössä 3 senttiä. Jos haluat, että päivitän hinnaksi 0,9e niin vapaasti voit niin toivoa. Välttämättä bensan keskihintakaan ei ihan 1,5e ole, joten se 7e / 100km pätee kuitenkin.
Ok, todella hienoa jos tuohon 7e / 100 km pääset. Aika paljon kannattavampaa kuin minulla, jolla säästö olisi nykyiseen autoon verrattuna n. kolmasosan tuosta nykyisellä sähkösopimuksellani.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
spot-sähköllä yöaikaan ladatessa on taveitteena päästä noin 3c/kWh tasoon (talvikuukausina siihen en ole päässyt (marginaali ja kk-maksu ovat 0e), mutta kesän saapumisen ja kevään vesivoiman kasvun myötä olen luottavainen asian suhteen) ja sähkönsiirto on muistaakseni kaupunkiyhtiössä 3 senttiä.
Muistanko väärin, mutta eikös sinun tavoite ollut painaa kaiken sähkönkäyttösi keskihinta 3c/kWh tasoon, ei siis vain lataus- tai yösähkön. Onko tavoitetta päivitetty talven jäljiltä?
 
Tämän takia onkin oikeudenmukaista ja oikein, että kaivoksia on myös Suomessa eikä kaikki mineraalit tulevat vain jostain kolmannesta maailmasta, jossa ne ovat poissa silmistä ja lainsäädäntö on puutteellisempaa.
Meidän pitää valita haluammeko joko hyväksyä kaivokset tai sitten laskea omaa elintasoamme. Minä vähän niinkuin tiedänkin kumpi noista vaihtoehdoista valitaan ja sillä mennään.

Bensan ja dieselin hinta on tietenkin lähes puhtaasti verotuskysymys ja verotuksen puolestaan tulisi olla mahdollisimman neutraalia eri kilpailevien tekniikoiden suhteen, mutta toki ympäristöseikat tulee pystyä hinnoittelemaan,

No jos ja kun siellä co2 saadaan sidottua merenpohjaan tai käytettyä hyväksi, niin ei se saastutakaan eli Marin on tässä oikeassa.

Ok. Ei kai mulla sitten muuta ;)
Ihan tuohon viimeiseen vaan, että mielestäni esim. Porvoo sijaitsee aika lähellä merta. Ja sen pohjaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muistanko väärin, mutta eikös sinun tavoite ollut painaa kaiken sähkönkäyttösi keskihinta 3c/kWh tasoon, ei siis vain lataus- tai yösähkön. Onko tavoitetta päivitetty talven jäljiltä?
Tavoite oli että kolmosella alkaa. Ei minulla nyt ihan rehellisesti ollut omaa tavoitetta yölatauksille, eli budjetointiosastolla eletään tässä asiassa kuin pellossa. Voi olla että yöllä päästään kahteenkin.

Helmikuun keskihinta oli 6,5c/kWh eli alkuvuosi on ollut selvästi odotettua kalliimpaa. Sähkön hintahan on ollut korkeimmillaan kuuteen vuoteen. En kuitenkaan tavoitteesta ole luopunut. Erittäin luminen talvi tekee hyvää sähkönhinnalle kunhan sulaminen alkaa joten jos kesällä hinta painuu kahteen senttiin, niin keskihintaan päästään. Meillähän on kaukolämpö, joten käytön volyymit eivät talvella niin valtavat ole, että sen painoarvo nousisi moninkertaiseksi (vaikka ilmalämpöpumppu onkin).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös