Sähköautoilu

  • 594 704
  • 5 361

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Citymaastureista BMW iX soveltuu oikein hyvin, penkki omaan makuun mainio ja saa hyvin säädettyä. Pienemmän kokoluokan autoista uudehko Lexus RZ miellytti ensikoeajolla kovasti. Sekin sopii huonoselkäiselle, ei istuta niin matalalla kuin valtaosassa sähköautoista on totuttu istumaan. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos jompikumpi merkki ei ole ehdoton "no go."
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö MY ja Enyaq ole täyttä liioittelua silkkaan kehä 3 sisäpuoliseen kahden hengen pyörittelyyn? Siis kokoluokaltaan. Fiat 500e, siinähän on kai hyvät etupenkit ja säästyneellä 20k€:lla tms voi tehdä jotain kivaa.
Noilla kilometreillä haasteeksi tulee tuo Fiatin pieni akku ja hieman hidas pikalataus. Kummankin kanssa kyllä pärjää, mutta vie sitä mukavuutta pois.

Mitä tuohon auton kokoon tulee, niin en aina ymmärrä miksi auton pitäisi olla pieni jos ajetaan lähellä kotia ja iso jos mennään kauemmas. 30 000 km on kuitenkin iso määrä ajettavaa, niin sen mieluummin ajelee isommalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noilla kilometreillä haasteeksi tulee tuo Fiatin pieni akku ja hieman hidas pikalataus. Kummankin kanssa kyllä pärjää, mutta vie sitä mukavuutta pois.

Mitä tuohon auton kokoon tulee, niin en aina ymmärrä miksi auton pitäisi olla pieni jos ajetaan lähellä kotia ja iso jos mennään kauemmas. 30 000 km on kuitenkin iso määrä ajettavaa, niin sen mieluummin ajelee isommalla autolla.
No jaa, pelkästään kehän sisällä ajeluun aika passelin kokoinen se isompi akku. Kotilataus toki oletuksena. 40km suuntaansa on päivittäinen ajomatka.

Ei kai pieni auto, vaan sopiva. Ajomatkaa oleellisempi minusta tilantarve, ts matkustajien lukumäärä. Mutta toki en itsekään mitään Zoeta suosittelisi matka-ajoon.
Tärkein syy sopivan kokoisen auton valintaan on tietysti että siinä säästää monta tonnia vuodessa. Taajamissa ison ja pienen auton mukavuusero minusta pienenee, tai siis pienenkin edut pääsee esille.
 

Veijari

Jäsen
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Kuten aiemmista viesteistä näkee niin suositukseksi täällä tulee kaikkea ison katumaasturin ja ”kauppakassin” väliltä. Lähtötiedot on heikot mm kuljetettavan koiran koko, kulkeeko takaluukussa, takapenkillä, vai kuljetushäkissä ja onko budjetti esim. 20t€ vai 80t€, millaiset latausmahdollisuudet jne. Kukaan ei myöskään pysty kertomaan minkä auton penkki ja ajoasento on just sun selälle sopiva. Mars koeajoille siis. Kysyt sitten täältä neuvoa kun vaihtoehdot on rajautuneet pariin-kolmeen automalliin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itsellä Enyaqissa on ollut karttapohjaan perustuvia nopeuden muutoksia vain ylöspäin, eli 100 --> 120, mutta tosiaan mitään äkkijarrutuksia ei kohdalle ole osunut.
Vaimolla on nykyään Enyaqqi ja siihen olen tässä tutustunut sivusta. Todella tyytyväinen hän on ollut ja tykkään kyllä itsekin kovasti tuosta, ehkä pari asiaa ärsyttää mihin en ole oikein löytänyt vastausta, vaikka täältä ja Autostadiumista olen koettanut lueskella.
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
- Coupen luukun lukko naksuu, mutta ilmeisesti se on vaan lukonsäätö huollossa millä sen saa pois. Kun on muuten hiljanen auto niin tuohon kiinnittää huomiota. Oli myös toisessa Coupessa mitä koeajettiin.
- "Tyhjäkäynti". Jos siis olen unohtanut ennkkolämmittää auton, niin miten saan auton pysymään ns. käynnissä puhaltamassa lämmintä ja lämmittämään tuulilasia kun meen raaputtamaan sivuikkunat? Olen kokeillut laittaa vapaalle (N) ja käppärin, mutta joka kerta kun astun autosta ulos, enkä paina jarrua kaikki puhallukset lakkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaimolla on nykyään Enyaqqi ja siihen olen tässä tutustunut sivusta. Todella tyytyväinen hän on ollut ja tykkään kyllä itsekin kovasti tuosta, ehkä pari asiaa ärsyttää mihin en ole oikein löytänyt vastausta, vaikka täältä ja Autostadiumista olen koettanut lueskella.
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
- Coupen luukun lukko naksuu, mutta ilmeisesti se on vaan lukonsäätö huollossa millä sen saa pois. Kun on muuten hiljanen auto niin tuohon kiinnittää huomiota. Oli myös toisessa Coupessa mitä koeajettiin.
- "Tyhjäkäynti". Jos siis olen unohtanut ennkkolämmittää auton, niin miten saan auton pysymään ns. käynnissä puhaltamassa lämmintä ja lämmittämään tuulilasia kun meen raaputtamaan sivuikkunat? Olen kokeillut laittaa vapaalle (N) ja käppärin, mutta joka kerta kun astun autosta ulos, enkä paina jarrua kaikki puhallukset lakkaa.
1) Ei käy minulla vastaavaa. Vaikuttaa joltain asetukselta. Olisiko tienkulun ennakointi päällä? Toisaalta mä ajan niin, että on se regeneraatio päällä täysillä eli B-asetus.
3) Autoa sammuttaessa näytölle tulee nappula, jolla auton lämmityksen saa aktivoitua. Se pysyy päällä 30 minuuttia. Eli astuu autoon, laittaa virrat, sammuttaa auton ja näytöltä aktivoi lämmityksen yhdellä painalluksella. Toinen vaihtoehto aktivoida mobiili-appilla, jolloin pysyy myös 30 min päällä niin ei tartte astua autoon.

Mulla on joku versio 3.7 muistaakseni.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
1) Ei käy minulla vastaavaa. Vaikuttaa joltain asetukselta. Olisiko tienkulun ennakointi päällä? Toisaalta mä ajan niin, että on se regeneraatio päällä täysillä eli B-asetus.
3) Autoa sammuttaessa näytölle tulee nappula, jolla auton lämmityksen saa aktivoitua. Se pysyy päällä 30 minuuttia. Eli astuu autoon, laittaa virrat, sammuttaa auton ja näytöltä aktivoi lämmityksen yhdellä painalluksella. Toinen vaihtoehto aktivoida mobiili-appilla, jolloin pysyy myös 30 min päällä niin ei tartte astua autoon.

Mulla on joku versio 3.7 muistaakseni.

@Nickelback Muuten nämä samat, mutta suosittelen tuohon kolmoskohtaan lisäämään ”Ilmastointi heti” -toiminnon (vai mikä sen nimi olikaan) suosikiksi. Itse olen aika usein unohtanut laittaa auton lämpenemään ennakkoon, mutta kun tuo nappi on suosikeissa niin näkyy heti kun ovi avataan ja sen jälkeen vaan painat lämmityksen päälle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Skodaa ja Teslaa tarjottu. Suosittelen kokeilemaan myös Peugeot E3008. Siinä pitäisi olla vallan mainiot penkit ja koiralle tilaa myös vaikka ei ole mikään jätti. Ajettavuus oikein mukava omaan makuun. Pienemmälläkin akulla WLTP on n. 500 km ja lataus 160kW. Meille ei tilat riitä muutenkin halutaan väljempää sisustaa.

Miten Hyundai Kona tai vaikka radikaali Inster
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten saan Octavia PHEVin pysymään käynnissä kun nousen autosta ulos vaikka 5 minuutiksi? Sammuu aina hetken päästä ns. itsekseen. En ole tähän vielä keinoa keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
Tästä oli Enyaq FB-ryhmässä keskustelua. En tarkkaan lukenut, koska ei ole mulla ollut ongelma, mutta epäilivät, että takana olevat rumpujarrut lyö vähäisen käytön takia jarrut kiinni tms. Jos Facebookia käytät, kannattaa liittyä Enyaq ryhmiin, koska siellä kaikki mahdolliset viat ja ongelmat tulee aika hyvin esiin sekä niihin mahdolliset korjaavat toimenpiteet.
 
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Ihan mielenkiinnosta, miten saa 30tkm ajettua vuodessa kehä kolmosen sisällä (ellei työajoa ole)?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan mielenkiinnosta, miten saa 30tkm ajettua vuodessa kehä kolmosen sisällä (ellei työajoa ole)?
Et minulta kysynyt, mutta helpoiten ajamalla kehä 3 joka ikinen päivä päästä päähän. Se tekee aika tarkkaan tuon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös