Sähköautoilu

  • 596 822
  • 5 376

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Citymaastureista BMW iX soveltuu oikein hyvin, penkki omaan makuun mainio ja saa hyvin säädettyä. Pienemmän kokoluokan autoista uudehko Lexus RZ miellytti ensikoeajolla kovasti. Sekin sopii huonoselkäiselle, ei istuta niin matalalla kuin valtaosassa sähköautoista on totuttu istumaan. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos jompikumpi merkki ei ole ehdoton "no go."
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikö MY ja Enyaq ole täyttä liioittelua silkkaan kehä 3 sisäpuoliseen kahden hengen pyörittelyyn? Siis kokoluokaltaan. Fiat 500e, siinähän on kai hyvät etupenkit ja säästyneellä 20k€:lla tms voi tehdä jotain kivaa.
Noilla kilometreillä haasteeksi tulee tuo Fiatin pieni akku ja hieman hidas pikalataus. Kummankin kanssa kyllä pärjää, mutta vie sitä mukavuutta pois.

Mitä tuohon auton kokoon tulee, niin en aina ymmärrä miksi auton pitäisi olla pieni jos ajetaan lähellä kotia ja iso jos mennään kauemmas. 30 000 km on kuitenkin iso määrä ajettavaa, niin sen mieluummin ajelee isommalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noilla kilometreillä haasteeksi tulee tuo Fiatin pieni akku ja hieman hidas pikalataus. Kummankin kanssa kyllä pärjää, mutta vie sitä mukavuutta pois.

Mitä tuohon auton kokoon tulee, niin en aina ymmärrä miksi auton pitäisi olla pieni jos ajetaan lähellä kotia ja iso jos mennään kauemmas. 30 000 km on kuitenkin iso määrä ajettavaa, niin sen mieluummin ajelee isommalla autolla.
No jaa, pelkästään kehän sisällä ajeluun aika passelin kokoinen se isompi akku. Kotilataus toki oletuksena. 40km suuntaansa on päivittäinen ajomatka.

Ei kai pieni auto, vaan sopiva. Ajomatkaa oleellisempi minusta tilantarve, ts matkustajien lukumäärä. Mutta toki en itsekään mitään Zoeta suosittelisi matka-ajoon.
Tärkein syy sopivan kokoisen auton valintaan on tietysti että siinä säästää monta tonnia vuodessa. Taajamissa ison ja pienen auton mukavuusero minusta pienenee, tai siis pienenkin edut pääsee esille.
 

Veijari

Jäsen
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Kuten aiemmista viesteistä näkee niin suositukseksi täällä tulee kaikkea ison katumaasturin ja ”kauppakassin” väliltä. Lähtötiedot on heikot mm kuljetettavan koiran koko, kulkeeko takaluukussa, takapenkillä, vai kuljetushäkissä ja onko budjetti esim. 20t€ vai 80t€, millaiset latausmahdollisuudet jne. Kukaan ei myöskään pysty kertomaan minkä auton penkki ja ajoasento on just sun selälle sopiva. Mars koeajoille siis. Kysyt sitten täältä neuvoa kun vaihtoehdot on rajautuneet pariin-kolmeen automalliin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itsellä Enyaqissa on ollut karttapohjaan perustuvia nopeuden muutoksia vain ylöspäin, eli 100 --> 120, mutta tosiaan mitään äkkijarrutuksia ei kohdalle ole osunut.
Vaimolla on nykyään Enyaqqi ja siihen olen tässä tutustunut sivusta. Todella tyytyväinen hän on ollut ja tykkään kyllä itsekin kovasti tuosta, ehkä pari asiaa ärsyttää mihin en ole oikein löytänyt vastausta, vaikka täältä ja Autostadiumista olen koettanut lueskella.
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
- Coupen luukun lukko naksuu, mutta ilmeisesti se on vaan lukonsäätö huollossa millä sen saa pois. Kun on muuten hiljanen auto niin tuohon kiinnittää huomiota. Oli myös toisessa Coupessa mitä koeajettiin.
- "Tyhjäkäynti". Jos siis olen unohtanut ennkkolämmittää auton, niin miten saan auton pysymään ns. käynnissä puhaltamassa lämmintä ja lämmittämään tuulilasia kun meen raaputtamaan sivuikkunat? Olen kokeillut laittaa vapaalle (N) ja käppärin, mutta joka kerta kun astun autosta ulos, enkä paina jarrua kaikki puhallukset lakkaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaimolla on nykyään Enyaqqi ja siihen olen tässä tutustunut sivusta. Todella tyytyväinen hän on ollut ja tykkään kyllä itsekin kovasti tuosta, ehkä pari asiaa ärsyttää mihin en ole oikein löytänyt vastausta, vaikka täältä ja Autostadiumista olen koettanut lueskella.
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
- Coupen luukun lukko naksuu, mutta ilmeisesti se on vaan lukonsäätö huollossa millä sen saa pois. Kun on muuten hiljanen auto niin tuohon kiinnittää huomiota. Oli myös toisessa Coupessa mitä koeajettiin.
- "Tyhjäkäynti". Jos siis olen unohtanut ennkkolämmittää auton, niin miten saan auton pysymään ns. käynnissä puhaltamassa lämmintä ja lämmittämään tuulilasia kun meen raaputtamaan sivuikkunat? Olen kokeillut laittaa vapaalle (N) ja käppärin, mutta joka kerta kun astun autosta ulos, enkä paina jarrua kaikki puhallukset lakkaa.
1) Ei käy minulla vastaavaa. Vaikuttaa joltain asetukselta. Olisiko tienkulun ennakointi päällä? Toisaalta mä ajan niin, että on se regeneraatio päällä täysillä eli B-asetus.
3) Autoa sammuttaessa näytölle tulee nappula, jolla auton lämmityksen saa aktivoitua. Se pysyy päällä 30 minuuttia. Eli astuu autoon, laittaa virrat, sammuttaa auton ja näytöltä aktivoi lämmityksen yhdellä painalluksella. Toinen vaihtoehto aktivoida mobiili-appilla, jolloin pysyy myös 30 min päällä niin ei tartte astua autoon.

Mulla on joku versio 3.7 muistaakseni.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
1) Ei käy minulla vastaavaa. Vaikuttaa joltain asetukselta. Olisiko tienkulun ennakointi päällä? Toisaalta mä ajan niin, että on se regeneraatio päällä täysillä eli B-asetus.
3) Autoa sammuttaessa näytölle tulee nappula, jolla auton lämmityksen saa aktivoitua. Se pysyy päällä 30 minuuttia. Eli astuu autoon, laittaa virrat, sammuttaa auton ja näytöltä aktivoi lämmityksen yhdellä painalluksella. Toinen vaihtoehto aktivoida mobiili-appilla, jolloin pysyy myös 30 min päällä niin ei tartte astua autoon.

Mulla on joku versio 3.7 muistaakseni.

@Nickelback Muuten nämä samat, mutta suosittelen tuohon kolmoskohtaan lisäämään ”Ilmastointi heti” -toiminnon (vai mikä sen nimi olikaan) suosikiksi. Itse olen aika usein unohtanut laittaa auton lämpenemään ennakkoon, mutta kun tuo nappi on suosikeissa niin näkyy heti kun ovi avataan ja sen jälkeen vaan painat lämmityksen päälle.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Skodaa ja Teslaa tarjottu. Suosittelen kokeilemaan myös Peugeot E3008. Siinä pitäisi olla vallan mainiot penkit ja koiralle tilaa myös vaikka ei ole mikään jätti. Ajettavuus oikein mukava omaan makuun. Pienemmälläkin akulla WLTP on n. 500 km ja lataus 160kW. Meille ei tilat riitä muutenkin halutaan väljempää sisustaa.

Miten Hyundai Kona tai vaikka radikaali Inster
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten saan Octavia PHEVin pysymään käynnissä kun nousen autosta ulos vaikka 5 minuutiksi? Sammuu aina hetken päästä ns. itsekseen. En ole tähän vielä keinoa keksinyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
- Tuo äkkijarrutus, mutta risteyksissä. Onko se joku avustin mikä tekee sitä, mutta jos rullaat valoihin kevyestä jarrua painaen niin se rullaus loppuu aina siihen että Skoda tekee sellaisen kovan pikajarrutuksen? Lähinnä ärsyttää. Kun tosiaan voisi kevyesti jarruttaa loppuun, niin auto päättääkin että ei, nyt jarrutan kunnolla. Ja siis edessä ei välttämättä ole mitään, eli ei liity tunnistimiin. Vauhtia kun on se 5-10km/h niin ei siitä vaaraa oo, mutta turhaa ja ärsyttää.
Tästä oli Enyaq FB-ryhmässä keskustelua. En tarkkaan lukenut, koska ei ole mulla ollut ongelma, mutta epäilivät, että takana olevat rumpujarrut lyö vähäisen käytön takia jarrut kiinni tms. Jos Facebookia käytät, kannattaa liittyä Enyaq ryhmiin, koska siellä kaikki mahdolliset viat ja ongelmat tulee aika hyvin esiin sekä niihin mahdolliset korjaavat toimenpiteet.
 
Auton vaihto on ajankohtainen nyt keväällä.
Kriteereinä on täyssähkö sekä mahdollisimman korkea istuma-asento (selkä paskana) Ajo pelkästään kehä 3:n sisäpuolella, joten latausmahdollisuuksia on yllinkyllin ja vaikka ajo onkin pienellä alueella niin vuosittainen ajettava kilometrimäärä on noin 30 000 km. Autoa käyttää kaksi aikuista ja koira pääsääntöisesti.
Ehdotuksia?

ps. En ole metriäkään ajanut täyssähköautolla.
Ihan mielenkiinnosta, miten saa 30tkm ajettua vuodessa kehä kolmosen sisällä (ellei työajoa ole)?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan mielenkiinnosta, miten saa 30tkm ajettua vuodessa kehä kolmosen sisällä (ellei työajoa ole)?
Et minulta kysynyt, mutta helpoiten ajamalla kehä 3 joka ikinen päivä päästä päähän. Se tekee aika tarkkaan tuon.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ioniq 5 MY25 tarjoaa myös takalasin raaputtimen ja pari muuta mukavaa korjausta, mm penkinlämmittimet nappuloilla. Itella on juurikin tuo uusi malli kiikarissa ja todennäköisesti tuontiautona Saksasta. Se arvonpudotus on niin hyytävä, niin mielellään sen alottaa about kymppiä alempaa kun suomi-autolla.
Jos saa kysyä, niin katseletko Saksan täyssähköautojen tarjontaa ihan Mobile.de-sivustolta tai Autoscout24.de-sivustolta?

Vai onko joku muu sivusto, josta tulee katseltua täyssähköjen tarjontaa?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Jos saa kysyä, niin katseletko Saksan täyssähköautojen tarjontaa ihan Mobile.de-sivustolta tai Autoscout24.de-sivustolta?

Vai onko joku muu sivusto, josta tulee katseltua täyssähköjen tarjontaa?
Mobile.de enimmäkseen, autoscout24 vaikuttaa vähän kehnolta, mutta tässä on aikaa. Kesää kohden tässä zoomaillaan.

Edit: Katoin tuota AutoScouttia vielä lisää. Hakukone on hieman huonompi, mutta kyllä sieltä löytyy autoja. Se vähän hämmentää, että uusia autoja on tarjolla 25% alella ja saisi vielä osin konffata makunsa mukaan, does not compute. Tuo Ioniq 5 MY25 on vielä niin tuore kapistus, että niitä yli 6tkm ajettuja ei juurikaan ole tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta, miten saa 30tkm ajettua vuodessa kehä kolmosen sisällä (ellei työajoa ole)?
Vaimo töissä kehän reunalla ja itse keskustassa. Joka arkipäivä vien vaimon töihin, menen itse töihin ja iltapäivällä sama toiseen suuntaan. Sitten n. 3-5 kertaa viikossa ruokaostoksille ja koiran koulutusajot ympäri pääkaupunkiseutua. Satunnaisesti lapset hakee autoa lainaan jolloin ehkä mennään periferian puolelle, mutta harvoin.
Koronan jälkihöyryissä myös haemme lapset Helsingin yöstä ja viemme kotiin tarvittaessa.
Työajoakin on, mutta ihan minimaalisesti (2000 km max)

Itse ihmettelin myöskin kilometrimäärää, mutta niin se vain on.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten aiemmista viesteistä näkee niin suositukseksi täällä tulee kaikkea ison katumaasturin ja ”kauppakassin” väliltä. Lähtötiedot on heikot mm kuljetettavan koiran koko, kulkeeko takaluukussa, takapenkillä, vai kuljetushäkissä ja onko budjetti esim. 20t€ vai 80t€, millaiset latausmahdollisuudet jne. Kukaan ei myöskään pysty kertomaan minkä auton penkki ja ajoasento on just sun selälle sopiva. Mars koeajoille siis. Kysyt sitten täältä neuvoa kun vaihtoehdot on rajautuneet pariin-kolmeen automalliin.
Kyllä, lähtötiedot oli heikot. Pahoittelut siitä.
Nyt, kun lapset yhtä iltatähteä lukuunottamatta ovat muuttaneet pois niin pienempikin auto kyllä riittää. Olenkin katsonut KIa EV3 ja Skoda Elroq kokoista autoa, mutta uuteen ei massit riitä, joten käytettyä tulee tsiigattua. Tosin myöskin halu olisi mahdollisimman pitkälle takuulle (pikkusen paskoja autovalintoja historiassa), joten Kia on ollut ykkösvaihtoehtona. Täytyy varmaan vaan käydä koeajamassa eri vaihtoehtoja ja köyhänä löytää hyviä rahoitustarjouksia, jota saadaan kiesi vaihdettua.

ps. Vaimo päättänyt, että koira matkustaa takapenkillä ei kontissa, en väitä vastaan, koska haluan nukkua sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko ID-sarjassa ollut lämpöpumppuongelmia ja jos on ollut minkä hintainen korjaus mahtaa olla? En nyt äkkiä löytänyt Suomeksi tietoa. Tuo Fordin Explorer miellyttäisi vaimonkin silmää ja sitä saa pumpulla ja ilman, sehän on sukua Volkswagenille, voi olla että pumput on eri. Mietin että olisiko jopa järkevää olla auto ilman lämpöpumppua rangen kustannuksella, ei ole sitten niin kallis korjata kuin pumpulla. Kommentteja?
 
Käsittääkseni jos lämmitys ei hoidu lämpöpumpulla, hoituu se tällöin sähkövastuksella eikä senkään korjaaminen mitään ilmaista lystiä ole. Siitä ei tosin ole dataa miten paljon noita sähkövastuksia hajoaa vs. lämpöpumput, mutta käsittääkseni kumpikaan ei mikään älytön ongelma ole.

Tesla Model 3:sta ja Y:stä noita meni yhteen väliin paljonkin mutta 99% meni takuun aikana, nyt ongelma taitaa olla korjaantunut?
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käsittääkseni jos lämmitys ei hoidu lämpöpumpulla, hoituu se tällöin sähkövastuksella eikä senkään korjaaminen mitään ilmaista lystiä ole. Siitä ei tosin ole dataa miten paljon noita sähkövastuksia hajoaa vs. lämpöpumput, mutta käsittääkseni kumpikaan ei mikään älytön ongelma ole.

Tesla Model 3:sta ja Y:stä noita meni yhteen väliin paljonkin mutta 99% meni takuun aikana, nyt ongelma taitaa olla korjaantunut?
Teslan Facebook keskusteluja olen seurannut niin niillä kellä on hajonnut niin on voinut hajota useammankin kerran. Myös Highland Model 3sissä on hajonnut eli ei ole korjaantunut Ja korjauksen hinta 3-4000 €. Luotettavaksi ajatellussa Toyotassakin on Kanadassa kuulemma hajonnut lämpöpumppuja. PTC-vastuksen vaihto Teslassa taitaa olla reilun tonnin luokkaa, eli paljon halvempi vaihtaa. Seat Miit ja muut VWn ekat pikkusähkikset taitaa olla ilman pumppu ja todella luotettavia olleet?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Onko ID-sarjassa ollut lämpöpumppuongelmia ja jos on ollut minkä hintainen korjaus mahtaa olla? En nyt äkkiä löytänyt Suomeksi tietoa. Tuo Fordin Explorer miellyttäisi vaimonkin silmää ja sitä saa pumpulla ja ilman, sehän on sukua Volkswagenille, voi olla että pumput on eri. Mietin että olisiko jopa järkevää olla auto ilman lämpöpumppua rangen kustannuksella, ei ole sitten niin kallis korjata kuin pumpulla. Kommentteja?

En ole kuullut lämpöpumppuongelmista MEB-alustaisissa. Itsellänikään ei vuodesta 2021 lähtien ole mitään ongelmia ollut, Enyaq siis ollut alla.

***

Uusi Model Y julkaistiin myös Suomessa:


Kuten odotettua, alustaa ja äänieristyksiä parannettu, lisäksi etuistuimet ovat tuuletetut. Lisäksi takapenkkiläisille on M3 tapaan tuotu oma näyttö.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mulla on arkiajossa BMW i3 vuodelta 2014, 3 vuotta kohta ollut itselläni. Ja lämpöpumpun, tai minkään muunkaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, juuri meni katsastuksesta ilman huomautuksia läpi. 12v pikkuakun vaihdoin varuiksi, kun en tiennyt alkuperäisen akun ikää. Auto on kyllä loistava kaupunki-pyöritykseen, kun korkean jakkaran vuoksi hyvä näkyvyys, ja renkaat ovat kulmissa, ja eturenkaat kääntyvät melkein poikittan. Talvella aina lämmin ja sula liikkeelle lähtiessä (jos on muistanut painaa avaimesta lämmityksen, tai vastaavasti appista tai suoraan autosta ajastanut lähtöajan. Ja onhan tuossa pikalautauskin, vaatimaton, mutta muutaman kerran olen sitäkin hyödyntänyt, kun rangen ulkopuolelle lähtenyt ajelemaan

Autolla Ikää tosiaan 11 vuotta, ja rangen, eikä minkään muunkaan suhteen oli tullut mitään ongelmia.
En kyllä ole BMW i3 ryhmistä ilp-laukeamisista lukenut kertaakaan, ja kääntöpuolena auton saa erittäin nopeasti jopa kuumaksi talvella). Tekisi mieli vaihtaa vähän suurempaan sähköautoon, mutta ei ole oikein mitään yhtä mielenkiintoista vaihtoehtoa, etenkäään alumiini/hiilikuitu korilla, eli ruostumisen suhteenkaan ei tarvitse huolehtia. Ja noita vanhoja pikkuakkuisia i3:sia saa erittäin halvalla. Omanikin on muutaman vuoden päästä ostohintansa tienannut takaisin polttoaine&muiden juoksevien kulujen säästöinen omistusajallani. Ajaminen on kotisähköllä liki ilmaiseta vs. bensiini, ja vuodessa kertyykin muutama tonni vihreää viivan alle.

Toivonkin i3 kakkosversiota, mikä olisi aavistuksen suurempi, ja 4 veto :D ehkä ix1 on lähimpänä, mutta se on siltikin valovuoden päässä i3:sta. (ja tiedän olevan turha toive, ehkä tulevaisuudessa jotain vastaavaa tulee)
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko ID-sarjassa ollut lämpöpumppuongelmia ja jos on ollut minkä hintainen korjaus mahtaa olla? En nyt äkkiä löytänyt Suomeksi tietoa. Tuo Fordin Explorer miellyttäisi vaimonkin silmää ja sitä saa pumpulla ja ilman, sehän on sukua Volkswagenille, voi olla että pumput on eri. Mietin että olisiko jopa järkevää olla auto ilman lämpöpumppua rangen kustannuksella, ei ole sitten niin kallis korjata kuin pumpulla. Kommentteja?
Ei mitään Tesla 3/Y tyyppistä vikaa ole ainakaan missään lähteessä näkynyt.
Omasta ID3:sta vaihdettiin kompura takuuaikana koska jostain kuuluu vinkunaa kuumalla kelillä ajaessa ja ladatessa. Vinkuna kuuluu edelleen, joten johtuu jostain muusta kuin kompurasta.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole kuullut lämpöpumppuongelmista MEB-alustaisissa. Itsellänikään ei vuodesta 2021 lähtien ole mitään ongelmia ollut, Enyaq siis ollut alla.

***

Uusi Model Y julkaistiin myös Suomessa:


Kuten odotettua, alustaa ja äänieristyksiä parannettu, lisäksi etuistuimet ovat tuuletetut. Lisäksi takapenkkiläisille on M3 tapaan tuotu oma näyttö.
Hyvä , yli tunnin pituinen esittely, uudesta Model Ystä (OutOfSpec)



 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onpas ruma auto sekä ulkoa että sisältä tuo Model Y. No ei rumuus toki autosta huonoa tee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onpas ruma auto sekä ulkoa että sisältä tuo Model Y. No ei rumuus toki autosta huonoa tee.
Ei kyllä itsellekään iske. Uusi ja vanha näyttävät molemmat sämpylöiltä. Varmasti toki hintalaatusuhteessa yksi parhaista valinnoista, ellei jopa paras luokassaan. Ei siinä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös