Sähköautoilu

  • 625 878
  • 5 542

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei kyllä itsellekään iske. Uusi ja vanha näyttävät molemmat sämpylöiltä. Varmasti toki hintalaatusuhteessa yksi parhaista valinnoista, ellei jopa paras luokassaan. Ei siinä mitään.

On varmasti, varsinkin jos alustaa on saatu vieläkin paremmaksi ja melutasoa alemmaksi, kuten lupaavat.

Siltikin on pakko sanoa, nyt näin 3kk teslailun jälkeen ja kun ensi viikon torstaina pääsee hyppäämään oman Enyaq Coupe 85x L&K -mallin rattiin, että jollain tavalla sitä on alkanut kaipaamaan perinteisempää fiilistä ohjaamossa. Sitä ettei joka ikistä asiaa tarvitsisi näpytellä esiin kosketusnäytöstä. Sitä, että pyyhinautomatiikka toimii kunnolla ja sitä ettei auto heitä defogging-tilaa päälle, jolloin sisällä ollaan kun saunassa, vaikka ulkona täysin kuivaa ja 2 astetta lämmintä.

Kuitenkin omat ennakkoluulot on Tesloja kohtaan karisseet tämän jakson aikana ja mukavahan tuolla on ollut kurvailla. Kääntösäde tosin on Skodaan verrattuna kuin traktorissa. Täytyy käydä uusi malli koeajamassa kunhan sellainen koeajettavaksi tulee ja jättää se sitten harkintaan, kun seuraavaa liisaria hommataan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Salaista käsimerkkiä näyttämällä saa varmaan vielä hinnasta vähän pois. Tai onko se enää mikään ”salaisuus”?

Mä olisin halunnut nimetä tuon meidän auton natsiwagon nimellä, mutta vaimo kielsi. Kuulemma liian hävytön nimi, joka näkyy jatkossa mobiiliappissa.

Tarrat saapuivat postista eilen niin pitäs käydä pesettämässä jotta voi siihen takaluukkuun liimata tekstin ”I bought this before Elon went crazy.”
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olisin halunnut nimetä tuon meidän auton natsiwagon nimellä, mutta vaimo kielsi. Kuulemma liian hävytön nimi, joka näkyy jatkossa mobiiliappissa.

Tarrat saapuivat postista eilen niin pitäs käydä pesettämässä jotta voi siihen takaluukkuun liimata tekstin ”I bought this before Elon went crazy.”
Menneille ei mitään voi, mutta jos joku tuttava tulisi kertomaan, että on juuri tilannut itselleen uuden Heil Tesla!:n, niin vähän ehkä kyselisin, että eikö muuta merkkiä ollut tarjolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Menneille ei mitään voi, mutta jos joku tuttava tulisi kertomaan, että on juuri tilannut itselleen uuden Heil Tesla!:n, niin vähän ehkä kyselisin, että eikö muuta merkkiä ollut tarjolla.
Nooh, VW-konsernista paljastui vuonna 2015 että se on vuosia kussut sekä ympäristön että asiakkaitten silmään, eikä silläkään ollut suomalaisten ostointoon mitään merkittävää vaikutusta. Autot ja liikenne ylipäätään saa ihmisistä sen aidon version esiin, ei siinä jotkut pienet natseilut haittaa (tämä viittaus volkkariin oli tahaton) kun päästään uuden auton hajuun kiinni.
Sama pätee Volvon omistajan Venäjä-bisneksiin.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nooh, VW-konsernista paljastui vuonna 2015 että se on vuosia kussut sekä ympäristön että asiakkaitten silmään, eikä silläkään ollut suomalaisten ostointoon mitään merkittävää vaikutusta. Autot ja liikenne ylipäätään saa ihmisistä sen aidon version esiin, ei siinä jotkut pienet natseilut haittaa (tämä viittaus volkkariin oli tahaton) kun päästään uuden auton hajuun kiinni.
Sama pätee Volvon omistajan Venäjä-bisneksiin.
Suomalaisten suhde volkkariin on kestänyt jo vuosikymmeniä ja täten pienet rypyt eivät haittaa. Teslasta en olisi niin varma, varsinkin jos Musk jatkaa politiikassa oman kätensä osoittamaan suuntaan. Voi olla, että olen turhan toiveikas ja Muskin tekemisillä ei ole mitään väliä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nooh, VW-konsernista paljastui vuonna 2015 että se on vuosia kussut sekä ympäristön että asiakkaitten silmään, eikä silläkään ollut suomalaisten ostointoon mitään merkittävää vaikutusta. Autot ja liikenne ylipäätään saa ihmisistä sen aidon version esiin, ei siinä jotkut pienet natseilut haittaa (tämä viittaus volkkariin oli tahaton) kun päästään uuden auton hajuun kiinni.
Sama pätee Volvon omistajan Venäjä-bisneksiin.
Menee se autoilun ulkopuolellekin. Lahdessa on Kärkkäisen myymälä ihan täynnä ihmisiä lähes aina. Ja se kauppa parkkipaikkoineen on valtava.

Siellä käy nuoria, vanhoja, oikeistolaisia, vasemmistolaisia, liberaaleja ja konservatiiveja. Kun halvalla saa. Siinä ei yhtään omistajan natsi-sympatiat vaikuta. Tiedän jopa erään Vihreiden "paikallisvaikuttajan", joka siellä käy säännöllisesti.

Kaikkea hyvää tuetaan ja ikävää voi vastustaa, paitsi jos se vaikuttaa omaan elämään jotenkin.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Menee se autoilun ulkopuolellekin. Lahdessa on Kärkkäisen myymälä ihan täynnä ihmisiä lähes aina. Ja se kauppa parkkipaikkoineen on valtava.

Siellä käy nuoria, vanhoja, oikeistolaisia, vasemmistolaisia, liberaaleja ja konservatiiveja. Kun halvalla saa. Siinä ei yhtään omistajan natsi-sympatiat vaikuta. Tiedän jopa erään Vihreiden "paikallisvaikuttajan", joka siellä käy säännöllisesti.

Kaikkea hyvää tuetaan ja ikävää voi vastustaa, paitsi jos se vaikuttaa omaan elämään jotenkin.
Piti joskus ostaa kameraan putki ja tuolla ois ollut halvin, no en vittu osta tolta mitään!!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kai sen vähintään päälle saa luokkaa kaikissa, joissa on kaksi moottoria (sitähän se noissa tarkoittaa). Teslassa saa maastomoodilla päälle aina, jos haluaa, muistelen että VAG:llakin oli joku vastaava kuvio.

Piti aiemmin kommentoida @iibor se, että eihän Teslassa normaalikäytössä tarvitse kosketusnäyttöä juuri mihinkään, kun vasemman rullan saa ohjelmoitua erilaisiin asioihin. Minusta yksi parhaita päivityksiä, mitä autoon on tullut oli se ohjelmoitavuus aikanaan. Toki jos niitä ohjelmointeja ei tee joutuu näyttöä joskus käyttämään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@DAF

Pakko myöntää, etten ole vasemman rullan ohjelmointiin tutustunut saati tiennyt moisesta ominaisuudesta. Täytyykin vielä tutustua ennen kuin torstaina annetaan auto pois!
 

rpeez

Jäsen
Mitäs sähköautoja on joissa on jatkuva neliveto (vai onko kaikissa)?
Kuten jo sanottu, voi VAGissakin laittaa jatkuvan nelivedon pahaan paikkaan, itsellä ID4 vm2024. En kyllä käytä juuri koskaan kyseistä traction modea, on niin pirun hyvä neliveto muutenkin.

Tonttiliittymältäni lähtee tielle loiva pitkä ylämäki joka oli eilen täysin luistinrata eli vedellä pinnoitettua jäätä. Autossani on kitkarenkaat.

Pieni takapyörien sutaisu aluksi ja etupää alkaa heti vetämään myös, ja mäki meni ylös ilman minkäänlaisia sutimisia ja rallikuskin taitoja. Nopeuttakaan ei tarvinnut pitää. Niin liukasta oli ettei jalkamies siitä olisi päässyt ilman nastakenkiä.
 

Veijari

Jäsen
Sähköautokuumetta tuollaiset 38,5 astetta. Vähän kytännyt Teslan S ja X malleja käytettynä. Tein vaan sen virheen, että menin jonnekin foorumille lukemaan käyttökokemuksia niin eihän tuollaista (varsinkin vanhemmat X:t) uskalla ostaa kun mekaanisia ja sähköisiä ongelmia ihan jonoksi asti - ainakin jos foorumien kirjoituksia uskominen. Toki tiedossa, että harvemmin foorumeille kirjoitetaan hyviä kokemuksia vaan avaudutaan lähinnä niistä ongelmista.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs sähköautoja on joissa on jatkuva neliveto (vai onko kaikissa)?
Volvon twineissä käsittääkseni aina jatkuva neliveto. Toki tuo sitten lisää myös kulitusta kun neliveto päällä vaikka ei ole tarvetta.
 

Jof

Jäsen
Volvon twineissä käsittääkseni aina jatkuva neliveto. Toki tuo sitten lisää myös kulitusta kun neliveto päällä vaikka ei ole tarvetta.
Ei taida olla. Volvoissa käsittääkseni neliveto kytkeytyy tarvittaessa päälle. Uudemmat Volvon nelivetosähkärit vm. -24 eteenpäin ovat lähtökohtaisesti takavetoisia, sitä vanhemmat taas etuvetoisia.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kai sen vähintään päälle saa luokkaa kaikissa, joissa on kaksi moottoria (sitähän se noissa tarkoittaa). Teslassa saa maastomoodilla päälle aina, jos haluaa, muistelen että VAG:llakin oli joku vastaava kuvio.
Tässä on ominaisuus, minkä toivoisi olevan käyttäjän päätettävissä. Eli sillä tavalla, että käyttäjä voi lukita sen jatkuvan nelivedon päälle, eikä niin, että joka kerta se pitää käydä erikseen laittamassa.

Monella on sellainen ajoprofiili, ettei päivän aikana sillä kulutuksella ole juurikaan merkitystä, joten neliveto voisi olla aina päällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on ominaisuus, minkä toivoisi olevan käyttäjän päätettävissä. Eli sillä tavalla, että käyttäjä voi lukita sen jatkuvan nelivedon päälle, eikä niin, että joka kerta se pitää käydä erikseen laittamassa.

Monella on sellainen ajoprofiili, ettei päivän aikana sillä kulutuksella ole juurikaan merkitystä, joten neliveto voisi olla aina päällä.
Jep. Enyaqissa itse talvisin käyn aina ruksimassa Traction -moodin päälle kun lähden ajoon.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jep. Enyaqissa itse talvisin käyn aina ruksimassa Traction -moodin päälle kun lähden ajoon.

Mulle tulee nyt ensimmäinen nelikko-Enyaq, niin miten tuo neliveto toimii, jos tractionia ei käy ruksimassa? Vai toimiiko lainkaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle tulee nyt ensimmäinen nelikko-Enyaq, niin miten tuo neliveto toimii, jos tractionia ei käy ruksimassa? Vai toimiiko lainkaan?
Käsittääkseni toimii se muutenkin, mutta tietokone päättää milloin se menee päälle, ja tuolla ajomoodilla vaikutetaan herkkyyteen milloin se kakkosmoottori menee päälle. Tractionilla se on myös päällä aina alle 20 km/h vauhdissa. Ehkä se on vaan kuvittelua, mutta mielestäni pito on tuolla ajoasetuksella selvästi parempi.
 

Veijari

Jäsen
En tiedä millainen Volvon täyssähköissä tuo neliveto mutta Volvon bensahybridissä kytkeytyy neliveto päälle vasta sitten kun vetävä akseli alkaa sutimaan - joka on ihan pirun ärsyttävää.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mä olisin halunnut nimetä tuon meidän auton natsiwagon nimellä, mutta vaimo kielsi. Kuulemma liian hävytön nimi, joka näkyy jatkossa mobiiliappissa.

Tarrat saapuivat postista eilen niin pitäs käydä pesettämässä jotta voi siihen takaluukkuun liimata tekstin ”I bought this before Elon went crazy.”
Kuinka monta vuotta sitten siis tilasit magaladasi?
 

rpeez

Jäsen
Volvon twineissä käsittääkseni aina jatkuva neliveto. Toki tuo sitten lisää myös kulitusta kun neliveto päällä vaikka ei ole tarvetta.
Ei taida olla. Volvoissa käsittääkseni neliveto kytkeytyy tarvittaessa päälle. Uudemmat Volvon nelivetosähkärit vm. -24 eteenpäin ovat lähtökohtaisesti takavetoisia, sitä vanhemmat taas etuvetoisia.

Käsittääkseni totuus on näiden viestien puolessa välissä.

Silloin kun oli nuo etuvetoiset sähkö Volvot, nelivetomalli oli jatkuva kuten @Piikkiperse kirjoittaa, ja sähköä tuhlautui.

Kun Volvon sähköauto muuttui perustaltaan takavetoiseksi, neliveto muuttui samalla kytkeytyväksi etumoottorin osalta, ja taloudellisemmaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös