Sähköautoilu

  • 592 822
  • 5 337

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee sitten käytännön asioihin, laskelmat tehty omalla 3 vuoden ajanjakson kilometrimäärällä. Jos laskelmat tehtäisiin esimerkiksi 30 000km vuotuisella ajomäärällä, kääntyisi laskurit arvonalenemankin jälkeen Teslan hyväksi aika reilusti - kohonneiden polttoainekulujen seurauksena Volvon osalta. Omilla ajosuoritteillani tuo Volvo vs. Tesla leikkauspiste kuluissa olisi kääntynyt Teslan hyväksi n. 22 000km vuotuisella ajomäärällä.
Tässä se tärkein. Eli ajosuorite vaikuttaa paljon. Jossain 20 000 km vuosikilometreissä se raja yleensä menee, minkä jälkeen sähköautoilu muuttuu halvemmaksi kuin vastaavalla bensa-autolla ajeleminen. Tottakai myös muita muuttujia on mukana.

Mielenkiintoisia lukuja kiitos!
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
Systeri on töissä ajanut ja sanoi että muuten hieno auto mutta takalasinpyyhin ois vitun kiva.

Jos hommaisin autoa niin tää olisi korkealla vaihtoehdoissa ja ei vähiten siksi että saa ulospäin 3,6kw.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Systeri on töissä ajanut ja sanoi että muuten hieno auto mutta takalasinpyyhin ois vitun kiva.

Jos hommaisin autoa niin tää olisi korkealla vaihtoehdoissa ja ei vähiten siksi että saa ulospäin 3,6kw.
Ioniq 5 MY25 tarjoaa myös takalasin raaputtimen ja pari muuta mukavaa korjausta, mm penkinlämmittimet nappuloilla. Itella on juurikin tuo uusi malli kiikarissa ja todennäköisesti tuontiautona Saksasta. Se arvonpudotus on niin hyytävä, niin mielellään sen alottaa about kymppiä alempaa kun suomi-autolla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vähän tai aika paljonkin alkanut heräämään kiinnostus Hyundai Ioniq 5:sta kohtaan. Kenelläkään kyseistä menopeliä alla tai kokemuksia muuten autosta? Risuja ja ruusuja?
Tunnin koeajon olen autolla ajanut pari vuotta taaksepäin. Tosi hyvä auto ajaa ja hyvät tilat matkustajille. Huonona puolena luokattoman surkea käyttöliittymä/infotainment.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tunnin koeajon olen autolla ajanut pari vuotta taaksepäin. Tosi hyvä auto ajaa ja hyvät tilat matkustajille. Huonona puolena luokattoman surkea käyttöliittymä/infotainment.

Täähän se monen sähköauton kohdalla mietityttää. Jos Teslasta vaihtaa pois niin kuinka kamalia ne käyttöliittymät muissa autossa ja mobiilisovelluksessa on. Ennen Teslaa ajelin XC60:lla ja meinaa alkaa vituttaa, kun pohtiikin sitä Volvon umpisurkeaa käyttöliittymää. Milloin lämmitintä ei voinut käyttää ja toisena hetkenä taas puhelinta ei saanut mitenkään autoon kiinni samalla kun lapset karjuu, kun eivät saa lauluaan autossa.

Elon Musk vituttaa niin paljon, että jotain pitäisi tehdä. Ensihelpotuksena tilasin sen tarran takaluukkuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ioniq 5 ei ole skenessään kovin suuri auto kuten ei myöskään sisarmalli EV6, mutta hienosti muunneltava. Siinähän takapenkit liikkuvat sähköisesti aika reippaasti pituussuunnassa. Jos tilat ja malli riittää, hyvä auto. infotainment noissa on tosiaan vuosia taaksepäin vaikkapa Tesloista, mutta asiat kuitenkin ihan toimivat.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ioniq 5 ei ole skenessään kovin suuri auto kuten ei myöskään sisarmalli EV6, mutta hienosti muunneltava. Siinähän takapenkit liikkuvat sähköisesti aika reippaasti pituussuunnassa. Jos tilat ja malli riittää, hyvä auto. infotainment noissa on tosiaan vuosia taaksepäin vaikkapa Tesloista, mutta asiat kuitenkin ihan toimivat.
Mä olen kiertänyt noita nyt läpi, niin Ioniq on vähän näköharha mallinen auto. Ei niin suuri ulkoa, mutta kyllä ne sisätilat on aika väljät. Mua henk koht ilahduttaa se hieman erilainen sisätila kun ei ole sitä valtavaa keskimöhköä viemässä tilaa etupenkkien välissä. Myös takapenkkien jalkatilat on aika hyvät. Toki se 3m akseliväli sitten tuntuu kääntösäteessä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sähköautoja olen kanssa pikkuhiljaa kartoittanut ja Ioniq 5 kohdalla muutama asia mietityttää, toki kaikki autot netissä jonkun verran kritiikkiä saavat.
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Sitten on tuo ICCU-"moduulin" vika, uutta osaa on joutunut osa odottamaan kauan ja autolla ei ole voinut ajaa, takuu jos on ummessa niin voi olla aika kallis paukku jos menee uudestaan.
Sitten jälleenmyyntiarvo, jostain bongasin että on pisin jälleenmyyntiaika, takuuvarmasti vaikuttaa vaihtohyvitykseen tuo.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Sähköautoja olen kanssa pikkuhiljaa kartoittanut ja Ioniq 5 kohdalla muutama asia mietityttää, toki kaikki autot netissä jonkun verran kritiikkiä saavat.
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Sitten on tuo ICCU-"moduulin" vika, uutta osaa on joutunut osa odottamaan kauan ja autolla ei ole voinut ajaa, takuu jos on ummessa niin voi olla aika kallis paukku jos menee uudestaan.
Sitten jälleenmyyntiarvo, jostain bongasin että on pisin jälleenmyyntiaika, takuuvarmasti vaikuttaa vaihtohyvitykseen tuo.
Tuossapa nippu hyvä syitä miksi olen katellut sen MY25 faceliftin perään. Nyt on runsaasti tarjolla MY24 varastoa hyvillä korkotarjouksilla. Noita ICCU murheita on momissa faceryhmissä näkynyt samoin kun 12V akun ongelmia. Tuo 12V akku tuntuu olevan uusien autojen synti käyttövoimasta riippumatta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä olen kiertänyt noita nyt läpi, niin Ioniq on vähän näköharha mallinen auto. Ei niin suuri ulkoa, mutta kyllä ne sisätilat on aika väljät. Mua henk koht ilahduttaa se hieman erilainen sisätila kun ei ole sitä valtavaa keskimöhköä viemässä tilaa etupenkkien välissä. Myös takapenkkien jalkatilat on aika hyvät. Toki se 3m akseliväli sitten tuntuu kääntösäteessä.

Minä kuormasin 2022-23 kaikki nuo autot itse tietoisesti testatakseni ne, kun ovat eri mallisia takatiloiltaan. I5 on paremmasta päästä ja muunneltavin, mutta häviää sekin reippaasti esim. MY:lle. Penkkien liikuttaminen tekee siitä tiloistaan paremman kuin sisarmallinsa. EV6 konttihan on naurettavan pieni.
 

lefa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Rangers, Real Madrid Cf ja Liverpool Fc
Tuossapa nippu hyvä syitä miksi olen katellut sen MY25 faceliftin perään. Nyt on runsaasti tarjolla MY24 varastoa hyvillä korkotarjouksilla. Noita ICCU murheita on momissa faceryhmissä näkynyt samoin kun 12V akun ongelmia. Tuo 12V akku tuntuu olevan uusien autojen synti käyttövoimasta riippumatta.
Itse olen vuoden ajanut Ioniq vitosella ja on ollut erinomainen auto ajettavuudeltaan ja tiloiltaan.Tuore kokemus myös ICCU ongelmasta, viime viikolla meni paskaksi ja varaosien toimitus menee huollon arvion mukaan maaliskuulle...
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Mutta Ioniqia on haukuttu sen huollon suhteen, kallista ja vaikea saada aikoja välillä.
Mulla oli 2 ekaa huoltoa kaupan päälle, nyt 3. edessä huomenna. Ja 90tkm huollon hinnat oli tarjousten perusteella 180-250€. En tiedä paljon muilla merkeillä.

Minulla ei vielä ole ollut ongelmia ICCUn tai 12v akun kanssa. Monella muulla tuntunut olevan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös