Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 562
  • 5 054

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ilmeisesti joskus muillakin ollut vastaavaa haastetta noiden keulaan sijoitettujen latausluukkujen kanssa, eli onko heittää vinkkiä miten toimia vai onko ajeltava kauppakeskuksen halliin sulattelemaan?

Vie sulamaan lämpimään ja kun kondiksessa, niin paina se lukitustappi käsin alas, niin luukun voi painaa vain kiinni ja ei kilkata ohjaamossa.

Voihan se luukkukin tietty jäätyä kiinni, mutta helpompi raaputella auki, kun yrittää sulattaa sitä lukitustappia sieltä luukun hahlosta.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko tämä jotenkin yleinen ongelma sähköautoissa, vai vaan Passatissa oleva suunnittelun kukkanen. Itsellä kokemus siis vain Volvoista, joissa luukun mekaniikka on vastaava kuin normaalissa bensa/diesel -vehkeessä, eikä koskaan ole ollut ongelmia jäätymisen suhteen vaikka auto seisoo pihassa talvet ilman mitään suojaa.

Jossain ennenkin olen siis kuullut toteamuksen "mites sitten lataatte jos/kun töpselin luukku jäätyy talvella kiinni", enkä ole täysin ymmärtänyt miten tämä eroaa siitä jos/kun bensatankin luukku jäätyy kiinni eikä sille polttomoottorille saa tankattua nestettä.
Volkkarilla ainakin tuolla sukupolvella (ja joissakin Skodissa nähnyt vastaavan toteutuksen) on latausluukku keulamaskissa, eli ei ole samanlainen kuin kyljessä oleva bensatankin luukku. Tämä riskialttiimpi säiden kannalta, kun luukku on enemmän kallellaan ylös ja "tarjolla" sateelle yms, jolloin kosteus pääsee väleihin kertymään. Bensatankin kanssa puolestaan ei koskaan ole ollut mitään häikkää. Muttajuu, taitaapi olla "shoppailureissu" tänään tiedossa.


Mites kun tässä ketjussa on noilla sähköskodilla ajavia, niin onko Teillä adaptiivinen vakkari toiminut nyt talvella ok vai onko havaittavissa samaa häikkää ku "dieseliversiossa". Auto hukkaa "etunäkymän" ja vakkari ja kaistavahti ( line assist ) lakkaa toimimasta
Lunta ja jäätä ei ole taaskaan "missään" näkyvissä. Aamulla toimi hienosti ja sit yht äkkiä lakkas taas. Auto ollu p-hallissakin n. 1½ tuntia tänään
Alkaa loppuun mielenkiinto tuohon
Samaisella passatilla pariin kertaan tapahtui joulun tienoilla, kun lunta oli tullut runsaasti. Ymmärrän tuon jos lunta kertyy nokkaan niin ettei adaptiivinen vakkari toimi, mutta voisi tuossa toki olla edes joku "normi"vakkarimahdollisuus silloin tarjolla. Jännästi tuo tapahtui vain pariin kertaan, vaikka lumisia kelejä on ollut useampana päivänä tuonkin jälkeen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin omissa Volvo XC60 malleissa oli molemmissa suuria ongelmia sen latausluukun kanssa talvella. aika nopeasti siirryin siihen etten edes laittanut sitä ”kunnolla” kiinni vaan jätin ns raolleen.

Tesla Y:n latausluukun kanssa ei vielä ole ollut juurikaan ongelmia. Kerran vaimo valitti ettei aukea, kun keli oli vaihtunut kosteasta pakkaselle. Tempasin kerran nyrkillä niin alkoi taas toimimaan. Mutta sen luukun rakenne ei pitäisi mahdollistaa sitä, että jymähtää täysin kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesla Y:n latausluukun kanssa ei vielä ole ollut juurikaan ongelmia. Kerran vaimo valitti ettei aukea, kun keli oli vaihtunut kosteasta pakkaselle. Tempasin kerran nyrkillä niin alkoi taas toimimaan. Mutta sen luukun rakenne ei pitäisi mahdollistaa sitä, että jymähtää täysin kiinni.

Luukun reunat voivat jäätyä kyllä kiinni, jos suojalta pakastaa, mutta ne saa helposti millä vaan kortin tai vastaavan reunalla auki.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko tämä jotenkin yleinen ongelma sähköautoissa, vai vaan Passatissa oleva suunnittelun kukkanen. Itsellä kokemus siis vain Volvoista, joissa luukun mekaniikka on vastaava kuin normaalissa bensa/diesel -vehkeessä, eikä koskaan ole ollut ongelmia jäätymisen suhteen vaikka auto seisoo pihassa talvet ilman mitään suojaa.

Jossain ennenkin olen siis kuullut toteamuksen "mites sitten lataatte jos/kun töpselin luukku jäätyy talvella kiinni", enkä ole täysin ymmärtänyt miten tämä eroaa siitä jos/kun bensatankin luukku jäätyy kiinni eikä sille polttomoottorille saa tankattua nestettä.
VAG latausluukun solenoidi lakkaa toimimasta ja sen jälkeen luukku on joko kiinni tai ei pysy kiinni kunnes solenoidi vaihdetaan. Ja solenoidin vaihdon yhteydessä joudutaan kiinni jumiutunut luukku avaamaan väkivalloin, jolloin ainakin K-Auto asentaa koko luukun sisäosan ja pahimmassa tapauksessa myös ulko-osan maalauksineen päivineen. Aivan paska keksintö.
Tuon solenoidin saa motonetista noin 40€:llä ja pystyy itse vaihtamaan. Itse jouduin repimään luukun väkisin auki ja solenoidin+luukun sisäosan uusinta kustansi 250€. Että kannattaa se solenoidi vaihtaa/vaihdattaa heti jos ongelmia alkaa ilmenemään.

Käsittääkseni ainakin Volvo C40 luukku ei edes mene lukkoon vaan on ponnahdussalvalla aina avattavissa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tpip

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Käsittääkseni ainakin Volvo C40 luukku ei edes mene lukkoon vaan on ponnahdussalvalla aina avattavissa.
Voi hyvinkin olla, ei ole tullut itseasiassa kiinnitettyä huomiota asiaan.

Hierojan kanssa tuli tänään juteltua tästä asiasta ja Tesla-miehenä osasi kertoa Teslan ohjaavan esilämmitykseen käytyn lämpimän ilman ovenkahvoille ja latausluukulle. Kuulostaa ihan fiksulle toimintatavalle.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
EQB 350 nyt ollut testissä yön yli ja äskeisessä lumimyräkässä hymyilytti kyllä körötellä kehäkolmosta vasenta kaistaa ihan normaalia vauhtia. Taitaa tulla ihan saatanan kalliiksi tämä sähköautoiluun siirtyminen, mutta ei tästä nyt mahda enää olla paluuta. Fossiilikuskit sai madella oikealla kaistalla ja itse parempana ihmisenä sain pöllyttää lunta muitten silmille johtotähden kulkiessa tasaisesti eteenpäin kuin juna.

Rangea lukuunottamatta vaikuttaa kyllä kaikin puolin parhaiten itselle sopivalta autolta näistä, mitä jaksanut testata. EV6 oli ehkä hitusen vielä itselle miellyttävämpi ajaa, mutta siinä takaloosterin koko oli deal breaker. Enyaq taas ei säväyttänyt yhtään ensimmäisen Mersu-koeajon jälkeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sipaiskaa vähän lukko/aseöljyä siihen latausluukun tappiin niin ei jäädy.
 
4

444

Sipaiskaa vähän lukko/aseöljyä siihen latausluukun tappiin niin ei jäädy.
Kyllä se jäätyy. Ei auttanut sipaisu eikä kunnon lotraus. Nyt se on sitten koko ajan vähän raollaan. Mikään aerodynamiikan taideteos tuo Leon ei ole muutenkaan, joten ei vaikuttane mm. mihinkään.
Jännästi se bensaluukku ei ole jäätynyt koskaan, vaikka mekanismi on about täysin sama: kiertyvä ponnahdustappi, jonka päässä olevat kynnet lukittuvat itse luukkuun. Onhan tuo latausluukku toki enemmän säiden armoilla, kun on puolet ajasta normaalistikin auki, siinä missä bensatankin luukku aukeaa kahden viikon välein pariksi minuutiksi. Oikeissa sähköautoissa sitten tilanne on toinen.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se jäätyy. Ei auttanut sipaisu eikä kunnon lotraus. Nyt se on sitten koko ajan vähän raollaan. Mikään aerodynamiikan taideteos tuo Leon ei ole muutenkaan, joten ei vaikuttane mm. mihinkään.
Jännästi se bensaluukku ei ole jäätynyt koskaan, vaikka mekanismi on about täysin sama: kiertyvä ponnahdustappi, jonka päässä olevat kynnet lukittuvat itse luukkuun. Onhan tuo latausluukku toki enemmän säiden armoilla, kun on puolet ajasta normaalistikin auki, siinä missä bensatankin luukku aukeaa kahden viikon välein pariksi minuutiksi. Oikeissa sähköautoissa sitten tilanne on toinen.
Okei, mulla tuo konsti on pelannut tähän mennessä hyvin. Lieneekö sitten enemmän tuuria kuin tuon aseöljyn vaikutusta.
 

hege

Jäsen
Meillä EV6 latausluukun kanssa ei ole ollut ongelmia, joskus ei napista pomppaa auki mutta sitten se on helppo availla käsin. Bensa-auton eli Subarun tankin luukun kanssa joskus ollut haastetta mutta ei sekään ole jäänyt tankkaamatta luukun takia mutta vaatii toisinaan useamman yrityksen tai keveyn kopautuksen nyrkillä.
 
4

444

Okei, mulla tuo konsti on pelannut tähän mennessä hyvin. Lieneekö sitten enemmän tuuria kuin tuon aseöljyn vaikutusta.
Varmasti noissa on tapauskohtaisia eroja. Tää mun omani on Ruotsista uitettu ja on saattanut olla samanlaisella pidolla jo siellä kuin nykyään täällä eli jatkuvasti säiden armoilla. En mä usko, että tuosta öljyämisestä ainakaan mitään haittaa on.
Škodan maahantuojalla työskentelevä frendi kertoi, että jokunen noita latausluukkuja on purettu atomeiksi jossain korjaamoilla, että selviäisi, mikä niissä oikein menee pieleen. Osassa mekaniikka oli niin läpeensä ruosteessa, että ihme että toimivat alkuunkaan. Eli kaipa tuonne vain pääsee joissain tapauksissa niin paljon kaikkea paskaa sisään, että koko homma hiljalleen menee särki.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia latausluukun kanssa Cupra Bornissa, auto tosin on ollut ajossa vasta lokakuusta asti ja se latausluukku tosin on myös ihan samalla tapaa oikeassa takakulmassa kuin bensaluukku on esim Golfissa. Ainoa mitä on tullut eteen niin kun sataa lunta ja lataa ulkosalla niin tuo lumi sataa helposti myös sinne luukun sisäpuolelle jota saa sitten putsata. Pitäisi hommata joku kaapelin suojahuppu jos joutuu lataamaan ulkona lumisateessa. Kotona ladatessa lataus tapahtuu tallissa mutta matka-ajossa monesti voi tulla tarve ladata monenlaisessa kelissä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia latausluukun kanssa Cupra Bornissa, auto tosin on ollut ajossa vasta lokakuusta asti ja se latausluukku tosin on myös ihan samalla tapaa oikeassa takakulmassa kuin bensaluukku on esim Golfissa. Ainoa mitä on tullut eteen niin kun sataa lunta ja lataa ulkosalla niin tuo lumi sataa helposti myös sinne luukun sisäpuolelle jota saa sitten putsata. Pitäisi hommata joku kaapelin suojahuppu jos joutuu lataamaan ulkona lumisateessa. Kotona ladatessa lataus tapahtuu tallissa mutta matka-ajossa monesti voi tulla tarve ladata monenlaisessa kelissä.
Motonetista löytyy magneetilla kiinnittyvä latausluukun suoja.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No ei se kiusaamista ainakaan voi olla, kun tilanne on win-win; bensalenkkarit ajaa huviajelua ja valtiontalous kiittää.

Tämä autoilun kehuminen valtiontalouden kassan täyttäjänähän ei taida oikein pitää paikkaansa. Yksityisautoilu aiheuttaa miljardeittain kustannuksia joka vuosi ja on varmaan ihan siinä ja siinä, että kattaako se autoilun veroina kerätty ~8 miljardia edes kokonaisuudessaan niitä aiheutettuja kuluja.

Lyhyiden matkojen vaihtaminen kävelyyn tai pyöräilyyn on valtiontalouden kannalta paljon parempi teko kuin niiden matkaaminen yksityisautolla. Kulkee se auto sitten polttonesteellä tai sähköllä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lyhyiden matkojen vaihtaminen kävelyyn tai pyöräilyyn on valtiontalouden kannalta paljon parempi teko kuin niiden matkaaminen yksityisautolla. Kulkee se auto sitten polttonesteellä tai sähköllä.
Eikä lyhyistä matkoista oikein kerry polttoaineverojakaan. Hienoa nähdä keskustapuolue ja pyöräilijät yhteisessä rintamassa vaatimassa kaupunkeihin korkeampia kilometriveroja yksityisautoilulle.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
EQB 350 nyt ollut testissä yön yli ja äskeisessä lumimyräkässä hymyilytti kyllä körötellä kehäkolmosta vasenta kaistaa ihan normaalia vauhtia. Taitaa tulla ihan saatanan kalliiksi tämä sähköautoiluun siirtyminen, mutta ei tästä nyt mahda enää olla paluuta. Fossiilikuskit sai madella oikealla kaistalla ja itse parempana ihmisenä sain pöllyttää lunta muitten silmille johtotähden kulkiessa tasaisesti eteenpäin kuin juna.
Tämä ei ole vittuilu sähköautoja vastaan, itseäkin sellaiset etenkin Mersut kiinnostaa, mutta jäin miettimään, että mikä ihme tekee eron tuossa että sähköautolla voi ajaa vasenta kaistaa muiden edelle, mutta polttiksella joutuu hinuroimaan oikeaa kaistaa? Miten se moottori siihen vaikuttaa?

Kyllä minä menen vasenta kaistaa hitureiden edelle bensan voimin ja aika usein vieläpä sähköautojenkin edelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noita Mersun sähköautoja pyörii yllättävän paljon Lahdessa. Ne tunnistaa siitä keulassa olevasta valohässäkästä. Ilmeisen suosittuja ovat. Omassa Enyaqissakin on sellainen, mutta hieman erilainen.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Tämä ei ole vittuilu sähköautoja vastaan, itseäkin sellaiset etenkin Mersut kiinnostaa, mutta jäin miettimään, että mikä ihme tekee eron tuossa että sähköautolla voi ajaa vasenta kaistaa muiden edelle, mutta polttiksella joutuu hinuroimaan oikeaa kaistaa? Miten se moottori siihen vaikuttaa?

Kyllä minä menen vasenta kaistaa hitureiden edelle bensan voimin ja aika usein vieläpä sähköautojenkin edelle.
Minä usein köröttelen sähköllä kun fossiilit painaa ohi tuhatta ja sataa. Ei kait tuohon ohitteluun mitään syytä ole voimalinjasta. Sähköllä kyllä lähdetään valoista aika näppärästi ja se on kaupunkipyörittelyssä ihan mukavaa. Oma auto ei kuitenkaan ole tarkoitettu pitkän matkan taittamiseen ja silloin kun lähtee pidemmälle reissulle, niin vauhtia otetaan alas, että pääsee seuraavalle lataukselle. Ite siis sähkön myötä olen tullut teiden tukoksi, mikä ei ollenkaan ole luontainen ajotyylini. Kaupungissa ei kyllä jäädä jalkoihin. Jos sitä jossain kohtaa saisi päivitettyä toisen auton kunnolliseen pitkän matkan sähköautoksi, niin sitten kait voisin itsekin liittyä vasemman kaistan hurjastelijoihin.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Pohjoisamerikkalaisille tullut yllätyksenä, että Tesla ei toimikaan ihan yhtä hyvin pakkaskelillä:

Tesla owners discover the cold, hard truth about EVs

Pari nostoa:

In the Oak Brook suburb of Chicago, Illinois, where temperatures have routinely dipped way below freezing, local media reported public charging stations turning into "car graveyards" because motorists were unable to power their vehicles.

...

In Canada, Mark Bohaichuk made a widely read observation on hellsite X after meeting a Tesla driver stranded in -45°C (-49°F):

Saw a fellow sitting in his EV at a charging station. The businesses were still closed for him to stay warm and dawdle while his car charged. I briefly spoke with him as he went into the store. He said he's been sitting in the car running the heaters and it was taking about twice as long to charge. The car's range was about 280km in the cold he said. The fellow said his trip to Saskatoon from Kelowna takes about 3 times longer for charging time (sitting time). His charges today were about $100 and two hours of sitting with heaters on and the battery was only 2/3 charged. He said he liked his EV, but only in summer. But he said only if it's not too hot, AC drains batteries very fast. So, if you live in Canada, and are considering buying an EV, make sure your pockets are deep and you're NEVER on a schedule. I wished him luck. His name was Jack (John) from Kelowna.
...

So why is this happening? The problem is that battery basics simply do not work well in freezing conditions. Ions inside EV batteries travel between the positive and negative electrodes through a liquid electrolyte. As it gets colder, that liquid, at least in most lithium-ion batteries, thickens, meaning the ions move more slowly. The slower the ions move, the greater the resistance. The greater the resistance, the faster an electric vehicle loses power.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pohjoisamerikkalaisille tullut yllätyksenä, että Tesla ei toimikaan ihan yhtä hyvin pakkaskelillä:

Tesla owners discover the cold, hard truth about EVs

Pari nostoa:

In the Oak Brook suburb of Chicago, Illinois, where temperatures have routinely dipped way below freezing, local media reported public charging stations turning into "car graveyards" because motorists were unable to power their vehicles.

...

In Canada, Mark Bohaichuk made a widely read observation on hellsite X after meeting a Tesla driver stranded in -45°C (-49°F):

Saw a fellow sitting in his EV at a charging station. The businesses were still closed for him to stay warm and dawdle while his car charged. I briefly spoke with him as he went into the store. He said he's been sitting in the car running the heaters and it was taking about twice as long to charge. The car's range was about 280km in the cold he said. The fellow said his trip to Saskatoon from Kelowna takes about 3 times longer for charging time (sitting time). His charges today were about $100 and two hours of sitting with heaters on and the battery was only 2/3 charged. He said he liked his EV, but only in summer. But he said only if it's not too hot, AC drains batteries very fast. So, if you live in Canada, and are considering buying an EV, make sure your pockets are deep and you're NEVER on a schedule. I wished him luck. His name was Jack (John) from Kelowna.
...

So why is this happening? The problem is that battery basics simply do not work well in freezing conditions. Ions inside EV batteries travel between the positive and negative electrodes through a liquid electrolyte. As it gets colder, that liquid, at least in most lithium-ion batteries, thickens, meaning the ions move more slowly. The slower the ions move, the greater the resistance. The greater the resistance, the faster an electric vehicle loses power.
45 pakkasteessa saattanee ongelmia esiintyä vähän joka puolella yhteiskuntaa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Tämä ei ole vittuilu sähköautoja vastaan, itseäkin sellaiset etenkin Mersut kiinnostaa, mutta jäin miettimään, että mikä ihme tekee eron tuossa että sähköautolla voi ajaa vasenta kaistaa muiden edelle, mutta polttiksella joutuu hinuroimaan oikeaa kaistaa? Miten se moottori siihen vaikuttaa?

Kyllä minä menen vasenta kaistaa hitureiden edelle bensan voimin ja aika usein vieläpä sähköautojenkin edelle.

Viestini saattoi sisältää puolihumoristista hassuttelua, sori siitä.

Oikea pointti kuitenkin siinä, miten hienosti tuo reippaan painoinen Mersu pysyi hanskassa lähes umpihangessa ajaessa ihan rajoitusten mukaista vauhtia. Sähköauton välitön vaste ja helvetillinen vääntö tuo mielestäni tuossa myös hieman etuuksia fossiileihin verrattuna. Toki omat bensanelivedot on ylipäänsä olleet vanhempia autoja, joten vertaan ajokokemusta niihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös