Mainos

Sähköautoilu

  • 573 371
  • 5 055

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Semmoinen 60+. Ainakin appiukolle ja omalle isäukolle älypuhelin tuottaa suuria hankaluuksia. Ihan vaikka verkkopankin käyttö tai pelkästään bluetoothin kytkeminen päälle. Oikeastaan mikä vain.

Mahtava yleistys. Oma faija täyttää tänä vuonna 74 ja sujuvasti latailee autoaan milloin Keskon sovelluksella ja milloin S-Mafian/Virran/younameit.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En siltikään tule hommamaan pelkästään sähköllä toimivaa autoa seuraavaan kymmeneen vuoteen. Akut kehittyvät jatkossa ja nykyiset sähköautot ovat suuria vitsejä silloin. Hypridi toimii just nyt.
Mihin perustat tämän? Missä kohtaa akut ovat sitten tarpeeksi kehittyneitä, että olet valmis ostamaan? Onko tuo 10 vuotta se aika, kun sinun excelisi näyttää vihreää? Ei sillä, että tarvisi sähköautoa ostaa, mutta perustelu oli nyt vähän sinne päin. Et kuitenkaan vetyautoa odottele?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mahtava yleistys. Oma faija täyttää tänä vuonna 74 ja sujuvasti latailee autoaan milloin Keskon sovelluksella ja milloin S-Mafian/Virran/younameit.
Oman kokemuksen mukaan 50 vuotta alkaa olla jo se ikä, missä joutuu nuoremmat ihmiset vähän opastaa näihin puhelinsovelluksiin, puhumattakaan auton latauksesta. Toki kyllä vanhuksetkin saa oppimaan kun vaan opastaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei ollut tarkoitus loukata. On tietysti erilaisia ja eri taidoilla varustettuja ihmisiä joka ikäluokassa. Älypuhelimet ovat sinulle tuttu juttu, kun olet IT-alalla työskennellyt. Mutta tosiasia on silti, että vanhemmissa ikäluokissa on enemmän ihmisiä joille älypuhelimet tuottavat vaikeuksia. Eikä se tarkoita että he olisivat tyhmiä, mutta ovat kasvaneet tyystin erilaisessa maailmassa ja oppineet erilaisia taitoja joista vaikka minä en ymmärrä mitään.
En loukkaantunut. Halusin vain hiukan suhteuttaa tätä ikäkysymystä. Minun ikäluokkani on jos ei nyt täynnä, niin puolillaan porukkaa, joka on kohtuullisen taitavaa sakkia tietotekniikan suhteen, koska asiat piti oikeasti opetella, jos halusi käyttää omia työkalujaan. Harrastusnörtit ovat sitten ihan oma lukunsa, mutta kyllä ihan tavallinen possekin joutui käyttämään tietokoneita työssään. Ja sama sakki sai kohtuullisen etunenässä niitä älyluurejakin. Se vanhempi ikäluokka, joka ei tuossa buumissa enää ollut mukana, ei välttämättä enää ihan kauheasti aja millään autolla. Puhutaan nyt siis mieluummin siitä autoilevasta ikäluokasta ja heidän keskimääräisestä osaamistasostaan. Väitän edelleen, että syy polttomoottorilla ajoon johtuu enimmäkseen laskutaidosta kuin arkuudesta uutta tekniikkaa kohtaan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sähköautojen vaihtoehtona puhutaan usein siitä, että tulevaisuudessa vetyautot korvaavat ne. Miten vetyteknologia autoissa toimisi? Tankataan asemalta vetyä tankkiin ja auto käyttää sitä polttoaineena? Mitä tuollaisen jakeluverkoston rakentaminen maksaisi ja millä aikataululla sen voisi odottaa kattavan koko Suomen? Pääsisikö vetyautolla kusematta Lappiin? Toistaiseksi taitaa olla vielä aika vähän edes elektrolyysilaitteita, joilla vetyä irrotetaan vedestä. Sekin muuttuu kannattavaksi vasta silloin, kun sähkö on about ilmaista eli lähinnä kovalla tuulella. Säätövoimana vetyä on varmasti tulevaisuutta, mutta autojen polttoaineena sitä joudutaan aika kauan vielä odottamaan.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämäkin ketju pysyisi luettavampana kun sähköllä ajelevat eivät mainitsi, että polttiksilla ajelevat ovat tyhmiä ja ne ketkä ajelevat polttiksilla eivät valittaisi tässä ketjussa, että ei ole varaa tai järkevää mahdollisuutta ladata sähköautoa. Menee joka kerta väittelyksi.

Fakta on se että osalla väestöä on rahaa ostaa se sähköauto ja vielä ladata sitä enimmäkseen kotona ja töissä, jolloin siitä autoilusta tulee vaivatonta. Raha ja olosuhteet sitä siirtoa sähköön rajoittaa, ainakin isolla osalla autoilijoista.
 
4

444

Tää nyt on vähän taas tämmöinen keskustelu, kun jokainen menee oman kokemuksensa pohjalta eikä varsinaisesti yritä nähdä metsää siellä puiden takana.
Mun omat vanhemmat ovat 67-vuotiaita. Faija käyttää laitetta kuin laitetta sujuvasti, kunhan vain lukee käyttöohjeet sataan kertaan. Ja se on vain hänen tyylinsä. Varmaan lukisi myös kaulimen käyttöohjeet, jos sellaiset tekisi. Ajaa lataushybridillä, eli osannee asentaa töpselin paikalleen ja käynnistää latauksen ainakin kotonaan.
Äiti puolestaan, noh… ei ole ihan ekspertti digin kanssa. Osaa kyllä vaihtaa telkkarin kanavia, mutta jos pitää liittää johto johonkin tai mennä laitteen asetuksiin, niin mun puhelin soi takuuvarmasti. Ylipäänsä on todella tumpelo laitteiden kanssa. Toki tietotekniikkaa ei varsinaisesti tarvinnut opetella hänen työssään ikinä ja kotonakin pärjää ilman. Älypuhelin löytyy ja osaa sillä soittaa ja lähettää whatsapp-viestejä. Verkkopankissakin osaa asioida, mutta toki sen aktivointi vaati käynnin pankin parketeilla, koska ohjeista ei löytynyt riittävästi ratakiskoa. Varmaan oppisi, jos haluaisi, mutta kun hermot ovat kultakalan luokkaa, niin vaatisi aika jämäkkää otetta opettajalta.
41-vuotias sisko on aika samanlainen. Helvetin muutosvastarintainen tekniikan suhteen. Vissiin jo pari vuotta sitten hankki älypuhelimen, kun ei mielestään aiemmin tarvinnut. Nyt on hankkimassa ensimmäistä autoaan ikinä ja on miettinyt sähköistä. En viitsinyt edes vitsillä mainita siitä, että mitähän sen lataamisesta tulee. Oppii kyllä etenkin pakon edessä.

Tällaisella yleistyksellä voisin sanoa, että nelikymppiset eivät osaa mitään ja eläkeläisistä puolet onnistuu. Mutta en sano. Tiedostan, että siskoni on poikkeuksellinen tässä suhteessa, ei varmaan kovin suuri prosenttiluku tässä maassa mahdu tuohon kategoriaan. Nämä 50-luvulla syntyneet sen sijaan jakautuvat jo varmaan aika paljon tasaisemmin. On äitini kaltaisia ihmisiä, jotka eivät töiden puolesta joutuneet asiaa miettimään uransa aikana ja kotipuolessa asia ei kiinnostanut, ja sitten on isäni kaltaisia, joita tekniikka on kiinnostanut aina. Elossa olevat 90-vuotiaat isovanhempani ovat sitten toinen juttu. Käyttävät tietokoneita ”pakon edessä”, mutta kaikki vähänkään monimutkaisempi menee yli hilseen ja lujaa.

Mutta en epäile hetkeäkään, etteikö tuolla jokin merkitys olisi auton hankinnan kannalta. Esim. äitini ei kuuna päivänä ostaisi ladattavaa autoa. Ihan vain siksi, että ei luota itseensä siinä, että oppisi asioita. Luulisin, että vastaavia tyyppejä voi olla tässä maassa paljonkin. Ostavat mieluummin kalliin polttiksen kuin sähkövimpaimia, koska eivät luota itseensä tarpeeksi. Tai kokevat lataamisen jotenkin vaivalloiseksi, jos pitää töpselin liittämisen lisäksi oikein puhelintakin käyttää. En tiedä onko määrä merkittävä, mutta kyllä niitä vain löytyy. Ja monesti juuri siitä ikäluokasta, jolla on jo lainat maksettuna ja lapset maailmalla, eli rahaa olisi käytettävissä vähän enemmän.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En siltikään tule hommamaan pelkästään sähköllä toimivaa autoa seuraavaan kymmeneen vuoteen. Akut kehittyvät jatkossa ja nykyiset sähköautot ovat suuria vitsejä silloin. Hypridi toimii just nyt.
Ei sähköauto ole ainakaan minulle ostos, jota ei voisi koskaan vaihtaa uuteen. Miksi olisi? Olen ajatellut ajaa nykyisellä autollani 4-5 vuotta ja vaihdan sen sitten seuraavaan sähköautoon. Et kai vaan rangeen tässä lainauksessa kuitenkaan viittaa?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sähköautojen vaihtoehtona puhutaan usein siitä, että tulevaisuudessa vetyautot korvaavat ne. Miten vetyteknologia autoissa toimisi? Tankataan asemalta vetyä tankkiin ja auto käyttää sitä polttoaineena?
Tämä on myös vähän hassu peruste olla ostamatta tällä hetkellä parasta vaihtoehtoa, kun odottelee vielä jotain parempaa. Mielestäni sähköauton voi sitten myöhemmin vaihtaa vaikka siihen vetyautoon, jos sellainen joskus tulee.

Toki nämä samat tyypit jäävät helposti silloinkin odottamaan sitten sitä uutta vielä parempaa vaihtoehtoa. En uskalla arvailla mitä se sitten voisi olla. Lopulta he ajavat sillä bensa- tai dieserouskulla lopun elämäänsä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämäkin ketju pysyisi luettavampana kun sähköllä ajelevat eivät mainitsi, että polttiksilla ajelevat ovat tyhmiä ja ne ketkä ajelevat polttiksilla eivät valittaisi tässä ketjussa, että ei ole varaa tai järkevää mahdollisuutta ladata sähköautoa. Menee joka kerta väittelyksi.

Fakta on se että osalla väestöä on rahaa ostaa se sähköauto ja vielä ladata sitä enimmäkseen kotona ja töissä, jolloin siitä autoilusta tulee vaivatonta. Raha ja olosuhteet sitä siirtoa sähköön rajoittaa, ainakin isolla osalla autoilijoista.
Ihmisillä on taipumus jakautua leireihin ja sitten haukkua niitä jotka valitsevat toisin tai ovat muusta syystä erilaisia. Eikä aiheella ole mitään merkitystä. Siihen riittää vaikka se, että jaetaan porukka puoliksi ja toisille annetaan punaiset paidat ja toisille siniset. Hetken päästä ollaan toisten kurkussa kiinni ja oma väri koetaan oikeaksi. Saattaa toki vaatia lisäksi auktoriteetin joka hommaa vähän lietsoo.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmisillä on taipumus jakautua leireihin ja sitten haukkua niitä jotka valitsevat toisin tai ovat muusta syystä erilaisia. Eikä aiheella ole mitään merkitystä. Siihen riittää vaikka se, että jaetaan porukka puoliksi ja toisille annetaan punaiset paidat ja toisille siniset. Hetken päästä ollaan toisten kurkussa kiinni ja oma väri koetaan oikeaksi. Saattaa toki vaatia lisäksi auktoriteetin joka hommaa vähän lietsoo.
Tätä kutsutaan keskusteluksi. Keskustelupalstalla olisi paljon tylsempää, mikäli kaikki olisivat joka asiasta aina samaa mieltä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oman kokemuksen mukaan 50 vuotta alkaa olla jo se ikä, missä joutuu nuoremmat ihmiset vähän opastaa näihin puhelinsovelluksiin, puhumattakaan auton latauksesta. Toki kyllä vanhuksetkin saa oppimaan kun vaan opastaa.
Ei kannata hirveästi omalla nuoruudellaan keulia, se kun on kiihtyvällä tahdilla hupeneva etuus.

Jonkinlainen sukupolvien kuilu oli omassa koulutusduunissani havaittavissa sikäli, että ymmärrettävästi vanhempi ikäluokka on elänyt elämänsä pääosin ilman digilaitteita, ja osalle heistä sovellusten ja laitteiden käyttölogiikka ei vain uppoa.

Samaa jengiä löytyy myös nuoremmista - osalle kolmekymppisistäkin erilaisten uusien sovellusten käyttöönotto on yllättävän vaikeaa, mutta koska digitaalisuus on ollut osa heidän opintojaan jo melko vahvasti ja työelämäänsä täysin, toimii tämän jengin kohdalla ehkä nimenomaan pakko on paras motivaattori -klisee.

Ja sitten on se jengi 60+ jengistä, jotka ovat aina olleet kiinnostuneita tekniikasta tai jotenkin muutoin vain aukeaa sovellusten ja laitteiden logiikka helposti. Joku voisi väittää älykkyydeksi, ja on se sitä varmasti omalla kapealla sektorillaan, mutta ei todellakaan mustavalkoisesti siten, että on tyhmä, ellei osaa sujuvasti elää digimaailmassa.

Väittäisin, että tähän perustuu myös jossain määrin se epävarmuus uuden teknologian käyttöönotossa. Kun pelätään omaa tyhmyyttä, on helppo mitätöidä, vähätellä ja vastustaa. Olen törmännyt eri yhteyksissä tähän myös itse omassa ajattelussani. Ei kyse ole tyhmyydestä tai älykkyydestä, vaan enemmänkin itsevarmuudesta kohdata uusia asioita. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että onko (sähkö)auton hommaaminen ylipäätään järkevää omaan liikkumistarpeeseen suhteutettuna. Tai mikä se uusi asia kullekin on tapauskohtaisesti.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täysin ihmisestähän se on kiinni, ei iästä. Joku tuossa mainitsi, ettei äitinsä osaisi välttämättä yhdistellä oikeita johtoja oikeisiin paikkoihin - samaan lopputulemaan tullaan ihan sama minkä ikäisissä, jos vain sattuu olemaan tekninen peukalo keskellä sormea.

Nykyinen tiktok ja ig sukupolvi osaa käyttää puhelimessaan tasan noita kahta, joiden lisäksi kameran filttereitä. Se on siinä. Ei mitään tekemistä digitalisaation kanssa, ainakaan kuten se on usein tarkoitettu. Kaikki on tietysti opeteltavissa, mutta oma väittämäni on että se opetus onnistuu helpommin nimenomaan vanhemmille, koska heidän eläminen on aina perustunut ns. viitseliäisyyteen. Tieto, taidot jne piti itse osata hankkia, ja se itse tiedonhankintakin piti osata. Nykyisin kaikki on tarjottimella, joten viitseliäisyys-aspekti on vähentynyt, ja se voisi olla uuden oppimisen este pidemmällä tähtäimellä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä kutsutaan keskusteluksi. Keskustelupalstalla olisi paljon tylsempää, mikäli kaikki olisivat joka asiasta aina samaa mieltä.
Kuuluuko asialliseen keskusteluun toisten haukkuminen ”daijuiksi”? Kyllä tässä ketjussa välillä aika ylimielisesti komentoidaan ”dinoilla” ajavia. Tai se että ei ymmärretä tahallaan sitä, että osalla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa sitä autoa joka kulkee sähköllä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se vaan kun se menee usein kinasteluksi ja ainakin tässä ketjussa. Minusta on ihan ok että joku ajaa sähköllä ja joku polttiksella. Ei kai niitä tarvitse vastakkain laittaa niin jyrkästi.
Aika usein ne myllyt lähtevät liikkeelle siitä, että joku tulee tänne ilmoittamaan, kuinka ei riitä rahat vielä tavan ihmisillä sähköautoihin, tai akkutekniikka on vielä paskaa, kun joutuu lataamaan liian usein. Että kahtellaan kymmenen vuoden päästä, jos silloinkaan, koska vety.

Tuolla somen puolella taas ei tartte itse edes kirjoittaa mitään mitään, jos verkostossa sattuu olemaan joku vannoutunut sähköautoilun vastustaja. Juuri pari päivää sitten pudotin yhden pois linkkarista, kun en enää jaksanut sitä julistusta. Erehdyin yhteen kommentoimaan tyhmyyttäni ja siellä sitten saikin opetuslapsiltaan lukea niin paksua tekstiä, ettei jaksa tuollaiseen aikaansa käyttää. Uskomattoman tyhmiä voivat fiksut ihmiset välillä olla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täysin ihmisestähän se on kiinni, ei iästä. Joku tuossa mainitsi, ettei äitinsä osaisi välttämättä yhdistellä oikeita johtoja oikeisiin paikkoihin - samaan lopputulemaan tullaan ihan sama minkä ikäisissä, jos vain sattuu olemaan tekninen peukalo keskellä sormea.

Nykyinen tiktok ja ig sukupolvi osaa käyttää puhelimessaan tasan noita kahta, joiden lisäksi kameran filttereitä. Se on siinä. Ei mitään tekemistä digitalisaation kanssa, ainakaan kuten se on usein tarkoitettu. Kaikki on tietysti opeteltavissa, mutta oma väittämäni on että se opetus onnistuu helpommin nimenomaan vanhemmille, koska heidän eläminen on aina perustunut ns. viitseliäisyyteen. Tieto, taidot jne piti itse osata hankkia, ja se itse tiedonhankintakin piti osata. Nykyisin kaikki on tarjottimella, joten viitseliäisyys-aspekti on vähentynyt, ja se voisi olla uuden oppimisen este pidemmällä tähtäimellä.
Toki altistuminen lisää oppimisen vaaraa, ja kun kaikki nykyään on digitaalista myös kouluissa, on ymmärrettävää, että jonkinmoiset perustaidot isommalla osalla nuorista on olemassa vrt. eläkeläiset. Se ei kuitenkaan tarkoita, kuten kirjoititkin, että lapset ja nuoret automaattisesti esim. pelkän kännykän käytön perusteella olisivat erityisen taitavia teknologian hyödyntäjiä yleisesti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei kannata hirveästi omalla nuoruudellaan keulia, se kun on kiihtyvällä tahdilla hupeneva etuus.
Mitä tällä tarkoitit? Enkai mä ole nuoruudellani keulinut. Pidän itseäni reiluna kolmekymppisenä jo aika seniilinä ja paljon joudun jo nyt töissä ja muualla puhelimeen liittyvistä asioista jne kysellä nuoremmilta. Sitten kun olen nelikymppinen niin olen jo varmasti tippunut kärryiltä kokonaan, että miten nämä laitteet toimii. Pitää vaan yrittää rimpuilla mukana.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuuluuko asialliseen keskusteluun toisten haukkuminen ”daijuiksi”? Kyllä tässä ketjussa välillä aika ylimielisesti komentoidaan ”dinoilla” ajavia. Tai se että ei ymmärretä tahallaan sitä, että osalla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa sitä autoa joka kulkee sähköllä?
Samalla tavalla kun sähköautoilijoita haukutaan hipeiksi tai muiksi maailmanpelastajaksi. Ja sähköautoja haukutaan surkeiksi välimalleiksi (vetyä odotellessa) jotka hyytyvät pakkasella hankeen.

Kyllä tuo toimii molempiin suuntiin. Väittäisin, että se polttomoottorilla autoileva pääsee helpommalla näissä internet keskusteluissa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samalla tavalla kun sähköautoilijoita haukutaan hipeiksi tai muiksi maailmanpelastajaksi. Ja sähköautoja haukutaan surkeiksi välimalleiksi (vetyä odotellessa) jotka hyytyvät pakkasella hankeen.

Kyllä tuo toimii molempiin suuntiin. Väittäisin, että se polttomoottorilla autoileva pääsee helpommalla näissä internet keskusteluissa.
Kannattaako vittuiluun aina vastata vittuilulla?

Aika paljon samaa käyttäytymistä on havaittavissa myös polkupyörä puolella. Osa Jopolla pyöräilijöistä ei ymmärrä, että miksi joku ajaa sähköpyörällä kun se kuulemma vie koko idean pyöräilystä. Siinä lajissa seison kyllä sähkön puolella ;)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on myös vähän hassu peruste olla ostamatta tällä hetkellä parasta vaihtoehtoa, kun odottelee vielä jotain parempaa. Mielestäni sähköauton voi sitten myöhemmin vaihtaa vaikka siihen vetyautoon, jos sellainen joskus tulee.

Toki nämä samat tyypit jäävät helposti silloinkin odottamaan sitten sitä uutta vielä parempaa vaihtoehtoa. En uskalla arvailla mitä se sitten voisi olla. Lopulta he ajavat sillä bensa- tai dieserouskulla lopun elämäänsä.
Juuri näin. Jos se on todellinen syy, niin aika huono sellainen. Lähinnä se, mitä vetyteknologiasta ymmärrän, niin vetyautoja ei hetkeen tule. Myönnän tosin, etten paljon ymmärrä. Muistan aina, kun meillä oli 90-luvulla 70-luvulla ostettu huonosti toimiva VHS-nauhuri, jota oli jo korjattu ja faija aina sanoi, että uutta ei kannata ostaa, kun kuvalevyt tulee kohta. Ehkä sitten 10 vuotta myöhemmin tuli DVD:t, jotka olivatkin aika nopeasti ohi menevä teknologia. Luulen, että vetyautojen kanssa saa odotella vähän pidempään.

Todellinen syy olla ostamatta sähköautoa on varmasti monella raha. Jälkimarkkina on melko tuoretta vielä ja autojen hinnat korkeita. 10 vuotta vanhaa sähköautoa taas ei moni uskalla ostaa, vaikka sellaisia kohta voisi edullisesti saadakin. Työsuhdeautona sähkö on suurimmalle osalle ylivoimainen vaihtoehto ja siinä mielessä niiden tukeminen on hyvä asia, että sitä kautta saadaan myös jälkimarkkina kasvamaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kannattaako vittuiluun aina vastata vittuilulla?
Niin. Mitä ehdotat? Että me sähköautoilijat ollaan pellejä viherpesun uhreja ja se kun meille säännöllisesti kerrotaan, niin pitäisi vain niellä se ja antaa asian olla? Eli sähköautoilijat = sylkykuppeja ja polttomoottoriautoilijat = ne jotka sylkee.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Mitä ehdotat? Että me sähköautoilijat ollaan pellejä viherpesun uhreja ja se kun meille säännöllisesti kerrotaan, niin pitäisi vain niellä se ja antaa asian olla? Eli sähköautoilijat = sylkykuppeja ja polttomoottoriautoilijat = ne jotka sylkee.
Minä nykyään annan huutelijoiden huudella ja käännän selän. Ei ne yksin kovin kauan jaksa huudella. Vai koetteko te useinkin tuollaista sylkemistä? Ei täällä kovin usein minusta tuollaista törkeää käytöstä esiinny, ainakaan usean kirjoittajan toimesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös