Sähköautoilu

  • 489 087
  • 4 551

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaverilta kuulin, että pienessä akussa on plus-navan lisäksi myös plus-puoli. Se lataantuu aika nopeasti, eikä tuosta ole juurikaan haittaa, ellei ole vetämässä peräv... no antaa olla.

Riippuu kyllä autosta. Ei pieniakkuinen mitenkään oletusarvoisesti kilometreinä nopeammin lataudu (eikä suurta akkua tarvitse täyteen ladata), ja niitä kilsojahan sillä akulla ajetaan. Paremminkin päinvastoin tuppaavat olemaan suhteessa hitaahkoja latautumaan, kun se lirutteluraja tulee nopeammin vastaan.

Mutta jos päivämatkat ovat lyhyitä, ei se mikään ongelma ole, ja niihin tarkoituksiinhan niitä pieniakkuisia ostetaan. Monesti erittäin hyviä valintoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Katselin Lidlin laturilla yksi päivä Fiat 500e sähkistä. Oli siistin oloinen vehje (rättikattoversio) hauskalla värillä ja parille aikuiselle varmasti soiva peli kun ei ole kovin kalliskaan. Kannattaa katsoa sitä isompi akkuista 42kWh versiota, ihan hyvä rangekin tuollaiseen autoon. Pikaisella googletuksellakin ihan hyvät varusteet segmentissään. Minusta jos tuota vertaa vastaavaan polttispikkuautoon niin suorituskyky ja fiilis on varmasti erilainen koska on tehoa ja painoa, joten kiihtyy ihan hyvin ja suht vakaa ajella.

Polestarilla ajeltu jo reilu 9tkm ongelmitta ja meno maistuu. Ei valittamista. Päivityksiä tullut muutamia ja joka kerta parantunut aplikaatiot ja auton toiminta, sekä kulutus tippunut ainakin tällä viimeisellä 2.2 päivityksellä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.
Vanhemmat sai viitisen viikkoa sitten Citroen E-C4:n (juuri tuo 50kwh akku) ja lähinnä Uusimaata ympäri ja pari keikkaa Tampere/Turku ovat huristelleet yli 6000km (!?). Hyvin tuntuu riittävän range ja tarvittaessa todella näppärästi ABC:n latausmahdollisuutta tulee käytettyä. Itse siis huristellut muutaman päivän tuolla, enkä näe mitään ongelmaa. Talvella tietysti tippunee radikaalisti range, mutta silloin ei kesäreissuja tehdäkään. Voitte kuvitella kuinka paljon rahaa paloi tankilla noilla kilometreillä, kun oli vielä vanha diesel-Citroen alla.

Pariin kertaan ilmeisesti pitänyt laskea motarilla 120kmh --> 100kmh, ettei mene rangen kanssa tiukille. Kovassa vauhdissahan se range laskee kuin lehmän häntä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vanhemmat sai viitisen viikkoa sitten Citroen E-C4:n (juuri tuo 50kwh akku) ja lähinnä Uusimaata ympäri ja pari keikkaa Tampere/Turku ovat huristelleet yli 6000km (!?). Hyvin tuntuu riittävän range ja tarvittaessa todella näppärästi ABC:n latausmahdollisuutta tulee käytettyä. Itse siis huristellut muutaman päivän tuolla, enkä näe mitään ongelmaa. Talvella tietysti tippunee radikaalisti range, mutta silloin ei kesäreissuja tehdäkään. Voitte kuvitella kuinka paljon rahaa paloi tankilla noilla kilometreillä, kun oli vielä vanha diesel-Citroen alla.

Pariin kertaan ilmeisesti pitänyt laskea motarilla 120kmh --> 100kmh, ettei mene rangen kanssa tiukille. Kovassa vauhdissahan se range laskee kuin lehmän häntä.
Eli omaan ajoprofiiliin sopisi kyllä 50kwh akku varmasti mukavasti. Tämä ei ole kysymys pelkästään sinulle, mutta onko näitä vaihtoehtoja tuossa alle 40k€ hintaluokassa lisää, vai onko nämä edellä mainitut ne oleellisimmat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli omaan ajoprofiiliin sopisi kyllä 50kwh akku varmasti mukavasti. Tämä ei ole kysymys pelkästään sinulle, mutta onko näitä vaihtoehtoja tuossa alle 40k€ hintaluokassa lisää, vai onko nämä edellä mainitut ne oleellisimmat.

Pikkuakkuinen Kona on verrattain suosittu ja hyvä auto. Käytetyistä Ioniq (ei vitonen vaan se eka) lienee myös ihan ok, ja e-Niro taitaa myös mennä tuohon hintaluokkaan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Onko porukalla käytännön (tai kaverilta kuultuja) kokemuksia näistä pienemmän 50kwh akuston sähköautoista esim. Opel Mokka-e ja Peugeot e-2008.
Lähinnä siis rupesin miettimään, että omat ajelut on päivässä max 100km poislukien satunnaiset 200-300km ajelut ehkä kerran kuukauteen. Kokonaiskilometrit vuodessa noin 12000, joten voisi tämmöinen pienempi ja halvempikin toimia ainakin alkuun.

Mulla on Hyundai Ioniq 28 kWh ja mukavasti sillä pääsi kahdella pysähdyksellä Turusta Mikkeliin, Mikkelissä latasin pari päivää myöhemmin ennen kuin lähdin takaisin Turkuun ja sitten kahdella pysähdyksellä tuon latauksen jälkeen Turkuun ja pisin lataus oli 30 minuuttia ja 13 sekuntia. Muuten ajoni ovat kaupunkialueella ja olen parhaimmillaan ajanut yhdellä latauksella 317 km. Sanoisin, että tuollaiseen ajoon nuo ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
 

hege

Jäsen
Kyllä pienelläkin akulla pärjää jos vaan ajoprofiili on sopiva, tutulla on vanhempi Leaf sillä 24kWh akulla jossa akku vielä "vajaa" kuntoinen ja hyvin on pärjännut nurkka-ajossa vaikka maantiellä ei talvisin pääse kuin maksimissa 110km. Sanoi, että on kakkosautoksi käyttökustannuksilta erittäin halpa kun ajot pyörii normaalisti 60-80 km välissä päivittäin ja kuulemma pidemmiltä matkoilta ei taas jännitystä puutu ;-)
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kyllä pienelläkin akulla pärjää jos vaan ajoprofiili on sopiva, tutulla on vanhempi Leaf sillä 24kWh akulla jossa akku vielä "vajaa" kuntoinen ja hyvin on pärjännut nurkka-ajossa vaikka maantiellä ei talvisin pääse kuin maksimissa 110km. Sanoi, että on kakkosautoksi käyttökustannuksilta erittäin halpa kun ajot pyörii normaalisti 60-80 km välissä päivittäin ja kuulemma pidemmiltä matkoilta ei taas jännitystä puutu ;-)
Järjen sanoja. Meilläkin on kakkosautona pikku-Leiffi (lasten keksimä nim). Täydellinen tarkoitukseensa.
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
Ei potentiaali kiihtyvyyteen syö ajomatkaa, vaan tuon potentiaalin toistuva hyödyntäminen. Tehokkaalla autolla voi ajaa myös taloudellisesti, esim. viimeisin duunimatkani pääosin motaria 15kwh/100 km 124 vakkarissa*. Toki sitten kun tarvitsee päästä ohi, se myös onnistuu erittäin helposti, mistä pidän. Satunnaiset ohitukset omassa 110 kilsan duunimatkassa ei näy kulutuksessa käytännössä yhtään.

Hyvä vain, että vaihtoehtoja on joka laariin. Yhtenä mm. uusi Dacia Spring, joka on tuloillaan myyntiin: Dacia-mallisto - Tulossa Spring-sähköauto - Dacia.fi
Voisin hommata kakkosautoksi noilla spekseillä. Tosin turvallisuudesta en tiedä.

*Tämä siis hyvissä olosuhteissa ja paikoin tietöiden hiljentämänä vauhtina. Korjattakoon, ettei kukaan luule, että 124 km/h menee tuolla kulutuksella vuoden läpi. Auton kokonaiskilsat 25000 ja keskikulutus 17 kWh.
 
Viimeksi muokattu:

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En aina ymmärrä näitä uusia sähköautoja, miksi 0-100km/h täytyy olla luokkaa 4s. Onhan se kiva, mutta tällöin joudutaan tinkimään max rangesta.
Kuten yllä jo mainittiinkin, ei mene ihan noin.

Model 3 LR kiihtyy varsin rivakasti ja omaa silti hyvin pienen kulutuksen jopa moottoritieajossa. Rangekin on pisimpiä. Performancessa puolestaan menee hieman hukkaan rangea, mutta on se silti ihan asiallinen muihin verrattuna.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
Tätä viestiä lukiessa piti ihan tarkistaa, etteb ollut vahingossa eksynyt ex-ulkoministerimme populistiseen plokiin.
 
Kyllähän sen huomasi kun isot valmistajat lähti mukaan. Jollain Teslalla kiihdytät kerran 3 sekuntia nollasta sataan ja sitten vedetään happea. Porsche teki sähkövatkaimen ja kesti parikymmentä kertaa saman.
Tesla on pelkkä lelu, kun ruvetaan autoista puhumaan. Työkaverin vaimolla oli 3 Tesla ja sanoi, että sitä nitinää ja natinaa jaksa kukaan kuunnella. Hällä oli 5 bemari itellään. Noo, kai se Teslakin on kehittynyt, tästä aikaa pari vuotta. Ehkä ne Saksan Teslat on parempia.
Vaan huonosti käy tuolle Amerikan ihmeelle, luulen ma. Nyt jo isot pyyhkii menneen tullen. Vaan miten riittää alkuaineet akuille? Nyt jo puhutaan riittämättömyydestä. Omaatuntoa voi tietysti sähkövermeilläkin pestä.
Paremmat ihmiset hommaa, muut päristelee, millä pystyy.
Musta tuntuu, että olet oikeassa. Kuva liittyy asiaan. Viimeiset tilastot taisi näyttää vielä hurjemmilta.
 

Liitteet

  • US-auto-sales-q3-2021-vs-q3-2020-change-CleanTechnica-watermark.png
    US-auto-sales-q3-2021-vs-q3-2020-change-CleanTechnica-watermark.png
    156,4 KB · kertaa luettu: 179

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Noo, Euroopa on tärkeämpi, hiukan eri lukemat. Kattellaan ny....
Eurooppa ensin, mutta eihän täällä noita sähkövemputtimia ole myyty. Vai onko sittenkin?

Ensin kannattaa selvittää faktat, ennen kuin tulee keulimaan eturenkaattomalla Suzuki PV:llä ennen laskeutumista maahan.

Tesla Model 3 on ollut jopa myydyin auto tämän vuoden maaliskuussa Euroopassa ja Model Y kolmanneksi myydyin saman kuukauden aikana. Eli on noita joku muukin ostanut kuin naapurin juppi-jouko.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eurooppa ensin, mutta eihän täällä noita sähkövemputtimia ole myyty. Vai onko sittenkin?

Ensin kannattaa selvittää faktat, ennen kuin tulee keulimaan eturenkaattomalla Suzuki PV:llä ennen laskeutumista maahan.

Tesla Model 3 on ollut jopa myydyin auto tämän vuoden maaliskuussa Euroopassa ja Model Y kolmanneksi myydyin saman kuukauden aikana. Eli on noita joku muukin ostanut kuin naapurin juppi-jouko.n

Eurooppa ensin, mutta eihän täällä noita sähkövemputtimia ole myyty. Vai onko sittenkin?

Ensin kannattaa selvittää faktat, ennen kuin tulee keulimaan eturenkaattomalla Suzuki PV:llä ennen laskeutumista maahan.

Tesla Model 3 on ollut jopa myydyin auto tämän vuoden maaliskuussa Euroopassa ja Model Y kolmanneksi myydyin saman kuukauden aikana. Eli on noita joku muukin ostanut kuin naapurin juppi-jouko.
No aivan sama, luin vaan lehdistä, että Teslan ote hiipuu. Onhan se selvääkin, että oikeat autonvalmistajat vastaavat kilpailuun. Turha siitä hernettä nenään vetää, jos itellä sattuu Tesla olemaan. Ajakaa mun puolesta vaikka sähköfillareilla, ei haittaa. En tosin lainaa virtaa, jos sattuu loppumaan.
 
No aivan sama, luin vaan lehdistä, että Teslan ote hiipuu.
Median kirjoittelu sähköistymisen ympärillä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö eikä juurikaan aina vastaa totuutta:


.

Myös suomen tilastot mielenkiintoisia, twiitti poimittu samasta ketjusta:




Olisi hauska tietää johtuuko tuo perinnevalmistajien renkaiden pumppaaminen muusta kuin mainosrahoista vain mikä on takana, fakta on kuitenkin se että Teslan etumatka kasvaa jatkuvasti tuotantomäärissä ja kapasiteetissa.

Loppuun lisättäköön että mitään tunnesidettä ei Teslaan ole, mutta keskustelua tulee seurattua yhtiön ympärillä aktiivisesti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Katselin eilen huvikseni, että edelleen muutaman vuoden vanhat dieselit (volvo v90) maksavat 25-35k€. Ei kai kukaan maksa enää 35000€ diesel autosta, kun ei tarvitse edes paljoa laittaa lisää, että saisi uuden sähköauton. Ainakaan itselläni ei kävisi pienessä mielessäkään, vaikka kilsoja tulisi yli 50000/vuosi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin eilen huvikseni, että edelleen muutaman vuoden vanhat dieselit (volvo v90) maksavat 25-35k€. Ei kai kukaan maksa enää 35000€ diesel autosta, kun ei tarvitse edes paljoa laittaa lisää, että saisi uuden sähköauton. Ainakaan itselläni ei kävisi pienessä mielessäkään, vaikka kilsoja tulisi yli 50000/vuosi.
Unohdat nyt ne peräkärryn mökille vetäjät
 

Glove

Jäsen
Katselin eilen huvikseni, että edelleen muutaman vuoden vanhat dieselit (volvo v90) maksavat 25-35k€. Ei kai kukaan maksa enää 35000€ diesel autosta, kun ei tarvitse edes paljoa laittaa lisää, että saisi uuden sähköauton. Ainakaan itselläni ei kävisi pienessä mielessäkään, vaikka kilsoja tulisi yli 50000/vuosi.
Paljonko samankokoinen auto (V90) maksaa sähköisenä uutena?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ostaisi mitään isoa dieseliä, enkä kovin pientäkään omiin tarpeisiini juuri nyt. Tosin olen kyllä puntaroinut poikkeuksellisen markkinatilanteen hyödyntämistä, mikäli työnkuvani muuttuu täysin etäduuniksi ja keikka-ajo jää pois - sikäli kyllä helppoa rahaa, kun jokainen kilsa tuottaa käytännössä parikymmentä senttiä verotonta tuloa. Eniveis jos työnkuvani muuttuu, voisin ottaa satunnaisia toimistokäyntejä ja pääasiassa nurkka-ajoa varten toisen pienen bensan tuohon pihaan.

Aika nopeasti kyllä tulee senkin järkevyys eteen, kun kulutus on pahinta sellaisella ajoprofiililla ja töiden, harrastusten sekä koulukyytien vuoksi kilsoja tulee kahteen autoonkin taas arjen alettua ihan kiitettävästi. Muutto tietenkin helpottaisi, mutta se on sitten isompi projekti ja ajankohtainen ehkä myöhemmin. Ja aika paljon siinä tippuisi mukavuuskin esim. pakkasaamuisin ja helteillä liikkeelle lähdettäessä.

No, vähän karkasi itse aiheesta, mutta kyllä isolle dieselille on markkinansa idässä ja pohjoisessa sekä tietyillä ajoprofiileilla, kuten myyjillä, myös etelässä ja lännessä. Sitten taas jos liikkuvaa duunia tekee ja pystyy hoitamaan sen jollain Long Range M3:lla, se on käytännössä rahan pankkiin laittamista.

Vaan mieluiten olisin ilman mitään autoa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
mikäli työnkuvani muuttuu täysin etäduuniksi ja keikka-ajo jää pois - sikäli kyllä helppoa rahaa, kun jokainen kilsa tuottaa käytännössä parikymmentä senttiä verotonta tuloa
Laskitko tähän mukaan auton arvon alenemaa tjsp, koska kyllähän tuo tuotto/km on vain "polttoaineet" laskemalla tuplat mainitsemaasi 20 snt/km nähden.

Auton kulutuksella 20 kWh/100km tulee siitä kilometrille n. 0,04 € (kun sähkö maksaa 0,2 €/kWh). Tällä kaavalla työajot sähköautoilemalla tienaa 0,42 €/km verottomana tassuun. Kun nostetaan vähän sähkön hintaa ennen kuin joku ehtii siitä valittamaan, niin silti päästään helposti luokkaan 0,35 - 0,4 €/km.

Huomenna onneksi reilut 200km työajoa tiedossa. Pääsee tienaamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Laskitko tähän mukaan auton arvon alenemaa tjsp, koska kyllähän tuo tuotto/km on vain "polttoaineet" laskemalla tuplat mainitsemaasi 20 snt/km nähden.

Auton kulutuksella 20 kWh/100km tulee siitä kilometrille n. 0,04 € (kun sähkö maksaa 0,2 €/kWh). Tällä kaavalla työajot sähköautoilemalla tienaa 0,42 €/km verottomana tassuun. Kun nostetaan vähän sähkön hintaa ennen kuin joku ehtii siitä valittamaan, niin silti päästään helposti luokkaan 0,35 - 0,4 €/km.

Huomenna onneksi reilut 200km työajoa tiedossa. Pääsee tienaamaan.
Joo, käytännössä käteen jää paljon enemmän, jos pystyy hyödyntämään sähkäreiden hintojen nousun tavalla tai toisella . Käytännössä kuitenkin tilanne joskus tasaantuu ja puolitin tuon summan karkeasti, jottei jengi imaise jälleen hernettä nenään puolueellisista laskelmista.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saattaa muuten veroherra jatkossa tuohon etuuteenkin puuttua. Jos "liikaa" tienaat, niin verottaja ei tykkää. Saas nähdä, kun sähköautoja tarpeeksi, niin eiköhän tuokin etu pienene. Mikä on kyllä väärin, mutta valtio osaa kyllä ottaa....
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saattaa muuten veroherra jatkossa tuohon etuuteenkin puuttua. Jos "liikaa" tienaat, niin verottaja ei tykkää. Saas nähdä, kun sähköautoja tarpeeksi, niin eiköhän tuokin etu pienene. Mikä on kyllä väärin, mutta valtio osaa kyllä ottaa....

Jos tarkoitat vuosittaista verottoman korvauksen vahvistettua ylärajaa, se toki varmaan laskee kun sähköautokanta on vahvempi. Verottajalla ei sen sijaan ole keinoa puuttua tuon rajan tai alle mukaisesti maksetun päivärahojen kokonaismäärään, jos ajot ovat todellisia ja jos ne ovat tapahtuneet palvelussuhteossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös