Erkka Lapanen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK - FC Liverpool
Tai kuten meillä sanotaan. VÄLITTÖMÄSTI.Stoltenberg: Toivotan Ruotsin lämpimästi tervetulleeksi Naton jäseneksi lähitulevaisuudessa.
Tai kuten meillä sanotaan. VÄLITTÖMÄSTI.Stoltenberg: Toivotan Ruotsin lämpimästi tervetulleeksi Naton jäseneksi lähitulevaisuudessa.
Tuossa on järkeä. Oma ajatukseni on ettei Ruotsin NATO-liitto tuo juuri mitään uuttä Suomen puolustamiseen. Tositilanteessa Ruotsin apu Suomelle ei juuri lisäänny on se sitten NATO:ssa tai ei. Ja Venäjä kokee Ruotsin joka tapauksessa NATO-maaksi.Ruotsiin voidaan äänestää hallitus, joka asettuu NATO:n ulkopuolisena maana puolueettomaksi kuten Ruotsilla on ollut tapana.
Tuossa on järkeä. Oma ajatukseni on ettei Ruotsin NATO-liitto tuo juuri mitään uuttä Suomen puolustamiseen. Tositilanteessa Ruotsin apu Suomelle ei juuri lisäänny on se sitten NATO:ssa tai ei. Ja Venäjä kokee Ruotsin joka tapauksessa NATO-maaksi.
Totta kai Ruotsin jäsenyys on tärkeää mutta sotilaallisesti sen jäsenyyden merkitys Suomelle ei ole kovin iso. Toivon todellakin että Ruotsi hyväksytään pikaisesti NATOon, ettei nyt jää kenellekään epäselvyyttä.
Ruotsi on jo mukana kaikissa suunnitelmissa, ei se riipu Ruotsin Nato-jäsenyydestä. Venäjä kohtelee Ruotsia Nato-maana, jos se lähtee liikkeelle niin Gotlanti saa raketteja ja ehkä maihinnousu yrityksen ihan alussa. Naiivia kuvitella ettei Nato ole siihen varautunut. Ei siis riipu mitenkään Ruotsin Nato-jäsenyydestä.Päinvastoin, Ruotsin jäsenyys on sotilaallisesti nimenomaan todella iso asia. Nyt kaikki pohjoismaat ovat samassa veneessä, ja luultavasti suunnitelmat yhteiseen puolustukseen tehdään nopealla aikataululla, ellei ole tehty jo. Ilman Ruotsin mukanaoloa, on suunnitelma vajaa.
Kyllä tuo on järkeenkäypää, mutta tällaisissa isoissa asioissa tuppaa olemaan yksityiskohtia, jotka ei ole tiedossa kuin asianosaisilla sisäpiirissä. Onko Ruotsi mukana nyt esimerkiksi Suomen PVn suunnitelmissa ja Naton leimalla varustettuna, jos Ruotsiin joku oikeasti ensi yönä hyökkäisi? Ja vastaavaa.Ruotsi on jo mukana kaikissa suunnitelmissa, ei se riipu Ruotsin Nato-jäsenyydestä. Venäjä kohtelee Ruotsia Nato-maana, jos se lähtee liikkeelle niin Gotlanti saa raketteja ja ehkä maihinnousu yrityksen ihan alussa. Naiivia kuvitella ettei Nato ole siihen varautunut. Ei siis riipu mitenkään Ruotsin Nato-jäsenyydestä.
Ilmavoimissa Gripenit, Norjan F-35:t ja Suomen Hornetit ovat jo nyt yhtä suurta ilmavoimaa (kaikki kykevät tukeutumaan Suomen tietukikohtiin). Ruotsin Nato-jäsenyys ei muuta mitään. Merivoimissa Ruotsi puolustaa Tukholman saaristoa, Gotlantia, muita rantoja,... Ruotsin Nato-jäsenyys ei tuo ruotsalaisia sota-aluksia puolustamaan Suomen rannikkoja. Ruotsin maavoimat, tykistö, panssarit... kykenevät hädin tuskin puolustamaan Tukholmaa ja Gotlantia. Ei siis vaikutusta Suomen puolustukseen, oli Ruotsi Natossa tai ei.
Olen yrittänyt sanoa että Suomen sotilaalliseen puolustamiseen Ruotsin Nato-jäsenyydellä ei ole suurta merkitystä. Poliittisesti Ruotsin Nato-jäsenyys sen sijaan olisi tärkeää. Olen aika toiveikas Erdon julistuksesta, diktaattorien sanaan voi näissä tapauksissa jopa luottaa. Ainakin vähän. Ja Orban ei halua olla viimeinen...
Suunnitelmia on tehty varmasti, ja hyvin todennäköisesti Ruotsi olisi kriisitilanteessa liittouman osana. Ruotsi ei kuitenkaan ole mukana kaikissa suunnitelmissa, ei sinne päinkään. Ei NATO laadi suunnitelmiaan minkään epävarman tekijän pohjalle, joka Ruotsi on tasan niin kauan kuin ei ole lopullisesti NATOn jäsen. Ruotsin suurin merkitys Suomen puolustuksessa on huoltoalueena toimiminen, ja tuolla on ihan massiivinen merkitys myös sotilaallisesti, toki poliittinenkin merkitys iso.Ruotsi on jo mukana kaikissa suunnitelmissa, ei se riipu Ruotsin Nato-jäsenyydestä. Venäjä kohtelee Ruotsia Nato-maana, jos se lähtee liikkeelle niin Gotlanti saa raketteja ja ehkä maihinnousu yrityksen ihan alussa. Naiivia kuvitella ettei Nato ole siihen varautunut. Ei siis riipu mitenkään Ruotsin Nato-jäsenyydestä.
Ilmavoimissa Gripenit, Norjan F-35:t ja Suomen Hornetit ovat jo nyt yhtä suurta ilmavoimaa (kaikki kykevät tukeutumaan Suomen tietukikohtiin). Ruotsin Nato-jäsenyys ei muuta mitään. Merivoimissa Ruotsi puolustaa Tukholman saaristoa, Gotlantia, muita rantoja,... Ruotsin Nato-jäsenyys ei tuo ruotsalaisia sota-aluksia puolustamaan Suomen rannikkoja. Ruotsin maavoimat, tykistö, panssarit... kykenevät hädin tuskin puolustamaan Tukholmaa ja Gotlantia. Ei siis vaikutusta Suomen puolustukseen, oli Ruotsi Natossa tai ei.
Olen yrittänyt sanoa että Suomen sotilaalliseen puolustamiseen Ruotsin Nato-jäsenyydellä ei ole suurta merkitystä. Poliittisesti Ruotsin Nato-jäsenyys sen sijaan olisi tärkeää. Olen aika toiveikas Erdon julistuksesta, diktaattorien sanaan voi näissä tapauksissa jopa luottaa. Ainakin vähän. Ja Orban ei halua olla viimeinen...
Niinpä. Luulen että Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat ovat paljon julkista tietoa enemmän samoissa suunnitemissa. Ruotsin Nato-jäsenyys ei muuta tilannetta.Kyllä tuo on järkeenkäypää, mutta tällaisissa isoissa asioissa tuppaa olemaan yksityiskohtia, jotka ei ole tiedossa kuin asianosaisilla sisäpiirissä.
Ei se ole hällä väliä. Tietenkin Ruotsin jäsenyys on tärkeä Suomelle. Se on sitä lähinnä poliittisesti, yhtenäiset pohjoismaat, samat arvot, sama puolustuspolitiikka,...Jos Ruotsin jäsenyys olisi noin hällä väliä, Niinistö ja Suomen ministerit vuorollaan ei olisi jankanneet siitä jatkuvasti koko vuotta tyyliin "Suomen jäsenyys ei ole täydellinen ennenkuin Ruotsikin on jäsen".
Eri mieltä. Ei se niin mene että kun Kalingradista lähtee ekat raketit Gotlantiin, niin NATO alkaa voivotella että olisipa Ruotsi NATOssa. Puolustussuunnitelmat ovat ihan 100-varmasti sekä Ruotsilla että NATOlla valmiina. Ja ihan takuu varmasti ne on sovitettu yhteen. Samoin niissä suunnitelmissa on koordinoituna Balttia, Puola ja Suomi. Tai sitten se on huono suunnitelma.Ruotsi ei kuitenkaan ole mukana kaikissa suunnitelmissa, ei sinne päinkään. Ei NATO laadi suunnitelmiaan minkään epävarman tekijän pohjalle, joka Ruotsi on tasan niin kauan kuin ei ole lopullisesti NATOn jäsen.
Kuten sanoin, suunnitelmia on, mutta ne tärkeimmät suunnitelmat on rakennettu liittolaisten varaan. Toki Ruotsi on kuitenkin käytännössä jo jäsen ja paljon enempi kuin kumppanimaa, joten on mahdollista sekin, että on jo mukana. Varmaa on kuitenkin sekin, että plan B on olemassa suunnitelmissa ilman Ruotsia.Eri mieltä. Ei se niin mene että kun Kalingradista lähtee ekat raketit Gotlantiin, niin NATO alkaa voivotella että olisipa Ruotsi NATOssa. Puolustussuunnitelmat ovat ihan 100-varmasti sekä Ruotsilla että NATOlla valmiina. Ja ihan takuu varmasti ne on sovitettu yhteen. Samoin niissä suunnitelmissa on koordinoituna Balttia, Puola ja Suomi. Tai sitten se on huono suunnitelma.
Ruotsi on jo mukana tai sitten minun pitäisi olla NATO-kenraali.Toki Ruotsi on kuitenkin käytännössä jo jäsen ja paljon enempi kuin kumppanimaa, joten on mahdollista sekin, että on jo mukana.
Näkemyserojahan nämä ovat, ja niistä onkin kaikkein kiehtovin keskustella. Toki tilanne on jo nyt erilainen kuin vaikkapa toissa vuonna, kun sen enempää Suomi kuin Ruotsikaan ei ollut Naton jäsenenä. Nyt Suomi on jäsen ja Ruotsi tarkkailijajäsen. Sitä kautta on paljon helpompaa ajatella, että vaikeassakin tilanteessa tuki on taattua.Pidän edelleen kiinni pääväittämästäni. Suomen sotilaalliseen maanpuolustukseen Ruotsin NATO-jäsenyydellä on hyvin pieni merkitys.
Minä pidän tuota politiikkaa tärkeänä myös sotilaallisen maanpuolustuksen kannalta. Kun poliittinen liittolaisuus on sinetöity, niin moniin maanpuolustuksellisiin asioihin ei enää tarvita parlamentaarista suostumusta ja siihen liittyvää epävarmuutta, vaan hommat voidaan hoitaa armeijoiden johdon ja puolustusministeriöiden kautta.Olen sen jo perustellut (Suomen Nato-jäsenyys, JEF-yhteistyö, Suomen omat puolustusvoimat,...). Paino on sanoilla sotilaallinen maanpuolustus, politiikka on sitten toinen juttu.
Rauhan aikana joo, mutta luulen että kriisiaikana mennään vähän suoraviimaisemmin. Enkä usko että Ruotsin Nato-jäsenyys muuttaa tässä mitään.Minä pidän tuota politiikkaa tärkeänä myös sotilaallisen maanpuolustuksen kannalta. Kun poliittinen liittolaisuus on sinetöity, niin moniin maanpuolustuksellisiin asioihin ei enää tarvita parlamentaarista suostumusta ja siihen liittyvää epävarmuutta, vaan hommat voidaan hoitaa armeijoiden johdon ja puolustusministeriöiden kautta.
Olisin huolissani ellei noita ole jo ole suunniteltu ja testattu. Tosin Ruotsin maajoukkoja en Suomeen kaipaa, olisivat siellä enemmän tiellä.Näen sellaisia Suomen puolustuksen kannalta oleellisia seikkoja, jotka saattavat toki olla mahdollisia jo nyt, mutta jotka varmasti onnistuvat liittolaisuuden myötä, kuten esimerkiksi:
- Suomen hävittäjien (Hornet/F-39) huoltokaluston ja aseiden säilyttämisen Ruotsin ja Norjan puolella(*)
- Infrastruktuurin rakentaminen Ruotsin hävittäjille (Gripen) Suomen ja Norjan puolelle(*)
- Suomen maataistelukaluston ja ammusten säilytys Pohjois-Ruotsin puolella, ja vastaavasti myös Ruotsin kaluston säilyttäminen Pohjois-Suomen alueella
- Liikenneyhteyksien avoimena pitämisen jättäminen Ruotsin ja/tai Norjan varaan (eli ei tarvitse itse varautua siihen)
- Valmiusjoukkojen kokoaminen näiden maiden alueilta; siis että esimerkiksi Suomen tarpeisiin voidaan varata ruotsalaisia joukkoja
Ymmärrän toki sinun parlamenttaarisen näkemyksesi. Ja onhan se hyvä rauhan aikana. Minä katson asiaa pelkästään Suomen sotilaallisen puolustuksen näkökulmasta ja tilanteessa jossa on kovat piipussa. Siinä tilanteessa ei ole paljon väliä onko Ruotsi Natossa vai ei.Muitakin voi ajatella. Tällaiset toimet ovat vähän niin ja näin ennen poliittisesti tehtyä liittolaisuutta, maailmantilanne kun tuppaa heiluttelemaan kansanedustajia yhdessä jos toisessakin demokratiassa. Kun liittolaisuus saadaan parlamentaarisesti sinetöityä, niin se siirtää suuremman määrän puolustuksellisia toimia sinne, missä niitä päivätöikseen pyöritetään.
Ruotsin NATO-jäsenyydellä on äärimmäisen merkittävä Pohjoisen turvallisuutta lisäävä tekijä. Vaikka Ruotsilla olisi tälläkin hetkellä "salaiset" turvatakuut, niin niiden ennalta terroristiraiskaajia estävä vaikutus ei ole koskaan samalla tasolla kuin kovaan ääneen lausuttu ja kiveen kirjoitettu lupaus pistää jokainen paskiainen pomoineen kiertoradalle jos paskanaamailu alkaa. Naapurin kuminaamainen pikkutsaari osasi kuitenkin laskea täydellisen väärin panos-tuottolaskelmat Ukrainaan avoimesti hyökkäämiselle ja samoin siellä voi joku tuleva pikkuhitler arpoa että "jos Ruotsin raiskaus ei sittenkään triggeröisi vastatoimia", tai vähintään että Ruotsia voi painostaa ja uhkailla ja siltä voi kiristää myönnytyksiä väkivallalla uhkailemalla, kun se ei virallisesti ole isojen poikien liitossa.Ruotsi on jo mukana kaikissa suunnitelmissa, ei se riipu Ruotsin Nato-jäsenyydestä. Venäjä kohtelee Ruotsia Nato-maana, jos se lähtee liikkeelle niin Gotlanti saa raketteja ja ehkä maihinnousu yrityksen ihan alussa. Naiivia kuvitella ettei Nato ole siihen varautunut. Ei siis riipu mitenkään Ruotsin Nato-jäsenyydestä.
Se muuttaa asioita minusta juuri nyt, juuri nyt rauhan aikana. Listasin asioita, jotka näen edulliseksi Suomelle, ja jotka olisi hyvä toteuttaa jo etukäteen. Sitten kun rapa lentää tuulettimeen, on tietysti tehtävä se mitä pitää tehdä, mutta tokihan sitä helpottaa suunnattomasti, jos niihin on varauduttu jo rauhan aikana.Rauhan aikana joo, mutta luulen että kriisiaikana mennään vähän suoraviimaisemmin. Enkä usko että Ruotsin Nato-jäsenyys muuttaa tässä mitään.
Ei minusta vielä ole missään Ruotsin alueella säilössä suomalaista a-tarviketta. Maajoukkoihin kuuluu paljon muutakin kuin poterossa istuva jääkäri. Suomella on iso alue puolustettavanaan suhteessa väkimäärään. Se, että esimerkiksi kriittisten kohteiden suojaukseen saadaan apua naapurimaasta heti hetkestä T-0 alkaen voi olla iso strateginen etu omien joukkojen käytön suhteen.Olisin huolissani ellei noita ole jo ole suunniteltu ja testattu. Tosin Ruotsin maajoukkoja en Suomeen kaipaa, olisivat siellä enemmän tiellä.
Katson asiaa juuri samalta kannalta. Jos on tilanne, jossa on kovat piipussa, niin se että Ruotsi on ollut Naton jäsenenä mitä oletettavimmin tarkoittaa sitä, että asioihin reagoidaan heti, ja reagointia varten on varauduttu monin eri tavoin.Minä katson asiaa pelkästään Suomen sotilaallisen puolustuksen näkökulmasta ja tilanteessa jossa on kovat piipussa. Siinä tilanteessa ei ole paljon väliä onko Ruotsi Natossa vai ei.
Talvisodan aikaan Ruotsi ei tullut Suomen avuksi ja jopa eväsi kalustokuljetukset alueensa kautta.Ruotsi on jo mukana tai sitten minun pitäisi olla NATO-kenraali.
Pidän edelleen kiinni pääväittämästäni. Suomen sotilaalliseen maanpuolustukseen Ruotsin NATO-jäsenyydellä on vain hyvin pieni merkitys. Olen sen jo perustellut (Suomen Nato-jäsenyys, JEF-yhteistyö, Suomen omat puolustusvoimat,...). Paino on sanoilla sotilaallinen maanpuolustus, politiikka on sitten toinen juttu.
No tulihan sieltä silti talvisodan aikaan yli 8000 vapaaehtoista, jotka taistelivat Pohjois-Suomessa. Lisäksi ruotsalaisten vapaaehtoisten lentolaivue 19 vastasi Pohjois-Suomen ilmatorjunnasta. Talvisodan viimeisinä viikkoina olivat merkittävässä asemassa Pohjois-Suomen puolustukselle ja tuon vaikutuksesta Suomen sodanjohto pystyi siirtämään Pohjois-Suomesta 5 pataljoonaa Kannakselle talvisodan ratkaiseviin taisteluihin. Lisäksi antoivat aseapua Suomelle.Talvisodan aikaan Ruotsi ei tullut Suomen avuksi ja jopa eväsi kalustokuljetukset alueensa kautta.
Minä kyllä yllätyin, kun kuulin uutisissa että Turkki myöntymässä Ruotsin jäsenyyteen ja kuulosti että siitä tulee silloin jäsen. Väitän että Unkarin kanssa väännetään vielä kun kaikki luulee, että se vain Turkista kiinni ja Unkari itsestäänselvyys.
Noh, Turkissa ei tämän uutisen mukaan pidetä myöskään suurempaa kiirettä.