Joten joo, jos nyt ruotsinkielen asemasta pitää antaa jokin mielipide niin kyllä sen pitäisi olla parempi. Mielestäni ihmisten pitäisi vähän tehdä pientä itsetutkiskelua ja ajatella mistä se kielteinen asenne oikein kumpuaa. Jos se nyt on kysymys pelkästä, mä en jaksa, en ole motivoitunut tai mä en halua niin onhan se aika lapsellista. Minäkin vihasin pakkokuvista, pakkomatikkaa, pakkoveistoa pakko jne mutta kyllä mä ne läpi kahlasin ilman että mä pahemmin niitä kyseenalaistin.
Jos samalla myös tutkiskelisit itse, mistä oma kielteinen asenteesi kaikkia muita kieliä kohtaa kumpuaa, saatat alkaa ymmärtää. Joten voisitko selittää, miksi suhtautumisesi kaikkiin muihin kieliin, paitsi ruotsiin, on negatiivista?
Huh, tämä keskustelu saa minut aina ihmettelmään että milloinkohan mä olen viimeksi kiittänyt suomalaista koululaitosta siitä että opin derivoimaan. En muista. Ruotsinkielestä voin mm kiittää sitä että hoidin norjalaisen asiakkuuden, palaute oli ylistävää (mm kielitaidon takia) ja meni suoraan esimiehelle. Mutta tämä on vain omakohtainen kokemukseni. Minä nyt vaan satun olemaan semmoiseessa asemassa että siitä ruotsinkielestä todellakin on ollut paljon hyötyä. Derivoinnista not so much.
Hyvä, että oivalluksia syntyy. Minäkin tajusin tuossa, että vaikka tuota ruotsia tarvitsee koko ajan, niin kaikkea ruotsista en ole silti tarvinut. Miksi helvetissä koulussa opetaan sellaisia ruotsinkielisiä sanoja ja rakenteita, joita en oli ikinä tarvinut? Miksei vain niitä, joita olen tarvinnut? Mikä järki tässä on?
Sinänsä on kyllä huvittavaa nähdä, että moni pakkoruotsin kannattaja julistaa, ettei ymmärtänyt, miksi vaikka matermatiikkaa, maantiedettä, biologiaa piti pakosti opiskella. Moni pakkoruotsin kannattaja siis aivan mielellään päätyisi tilanteeseen, jossa vaikkapa kiinalaisen kanssa (ruotsiksi tietysti, vaikka vastapuoli ei kieltä osaisikaan) keskustellessaan osaisi sanoa, ett, två, tre, mutta ei osaisi niitä ynnätä yhteen. Hän ei myöskään osaisi paikallistaa Kiinaa maailmankartalta, joten kiinalaisen tietenkin pitäisi tulla hänen luokseen, jotta kohtaaminen ylipäänsä olisi mahdollista. Hän ei myöskään tietäisi, mistä on tähän maailmaan tullut, koska pakkobiologia ei kiinnostanut. Hän ei osaisi sanoa, miksi Suomessa ylipäänsä puhutaan ruotsia, koska ne käytiin pakkohistoriassa. Ruotsia hän kuitenkin osaa, joten kaikki nämä asiat hän sitten selittäisi kiinalaisille ruotsiksi, ja olettaisi, että hekin tajuavat, miten sivistynyt olento on kyseessä.
Olen muuten tässä pakkoruotsikeskustelussa myös valaistunut ihan globaalilla tasolla. Jos ajatellaan vaikka Afrikkaa, mitähän merkityksellisiä kieliä siellä puhuttaisiin, ilman eurooppalaisten ystävällismielistä väliintuloa? Olen nyt ymmärtänyt, että valkoisen miehen taakan Afrikassa ja ruotsalaismiehen taakan välillä Suomessa on yhtäläisyysmerkit. Afrikka, Latinalainen Amerikka, ja lähes koko maailma on eurooppalaisille aivan helvetisti velkaa sivistämisestä, joten on täysin päätöntä, että monien eurooppalaisten maiden muka pitäisi jotain kehitysapua esim. Afrkan maille maksaa. Hehän ovat velkaa euroooppalaisille!
Heitän tähän irvailun loppuun vielä pähkinän, jota toivon pakkoruotsittajien oikeasti miettivän. Jos kuvittelette Suomen ja Ruotsin historian prikulleen samanlaisiksi kuin nyt, mutta kuvittelette suomalaiset tummaihoisiksi, vieläkö te ajattelette asiasta yhtä positiivisesti?