Mainos

Ruotsin kielen asema ja Ahvenanmaa

• 40 416
  • 302

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Kylläpä taas on hyvää argumentointia. 21 min siitä eteenpäin alkaa puhe Ruotsinkielestä.

Koko suomalaisuus keksittiin ruotsiksi!

Agricola, Chydenius, Lönnrot, Snellman, Runeberg (periaatteessa koko lauantaiseura), Sibelius ja monet muut suomenruotsalaiset on ollut keskeisiä henkilöitä rakentamassa sitä mitä me kutsumme suomeksi. Pistetään lisäksi vielä Eugen Schauman (herra joka siis otti oman henkensä suomenkielen puolesta) ja Marsalkka Mannerheim.

Ei se ruubenin heitto nyt ihan kokonaan mennyt ohi mitä faktat tukee. Ilman näiden hurrien panosta niin meidän nykyinen todellisuus voisi olla hyvinkin erinlainen. Vois olla ihan joku muu porukka joka olisi vähemmistönä ja taistelisi oman kielensä puolesta.

Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
En sitä epäile etteikö Suomen kulttuurin olisi keksinyt Ruotsalaiset. Mutta jälleen kerran tulee tutut porttiteoriat ja pakkomatematiikka - kortit.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei se ruubenin heitto nyt ihan kokonaan mennyt ohi mitä faktat tukee. Ilman näiden hurrien panosta niin meidän nykyinen todellisuus voisi olla hyvinkin erinlainen. Vois olla ihan joku muu porukka joka olisi vähemmistönä ja taistelisi oman kielensä puolesta.

Mitä vittua? Onko tällä jotain tekemistä pakkoruotsin kanssa? Ruotsinkielisten vaikutus suomalaisuuteen ei ikinä tule häviämään vaikka täällä puhuttaisiin kiinaa.

Niin kauan kuin ruotsin opiskelu on pakollista, ruotsin kielen suosio tulee laskemaan.

Vihaan kaikkea perustelematonta. Pakkoruotsi ei ole perusteltua millään tavalla.

Maailman huonoin "perustelu" tuo lisäksi ruotsi auttaa oppimaan muita pohjoismaisia kieliä kuten norja ja tanska. (tähän rivi naamapalmuja)

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä vittua? Onko tällä jotain tekemistä pakkoruotsin kanssa? Ruotsinkielisten vaikutus suomalaisuuteen ei ikinä tule häviämään vaikka täällä puhuttaisiin kiinaa.

Niin kauan kuin ruotsin opiskelu on pakollista, ruotsin kielen suosio tulee laskemaan.

Noh jos lukisit viestini niin ymmärrätäisit varmaan että en nyt pahemmin ottanut sen enpää kantaa puoleen tai toiseen. Tietysti sinun ruotsi-kammosi tuli hyvin nopeasti esille, kun aloitat viestisi kiroilemalla ennekun edes ehdin ajatella provoilevani aiheesta. Se on selvää, että haluat nähdä viestissäni jotain muuta kun mitä oikein kirjoitin jos noin tunteella regoit tähän topikkiin.

Voi hieman valottaa sinulle mitä tarkoitin. Vastasin lauseeseen: Suomalaisuus keksittiin ruotsiksi. Ja tämä pitää paikkaansa. Sinä, minä, hän, me, te, he ovat äidnkielensä hurreille velkaa. Olet sen heille velkaa että edes pystyt tästä asista mitään mielipidettä muodostamaan. Ilman näitä hurreja me todennäköisesti luettaisiin sitä monien kaipaamaa venäjää.

Jos nyt haluat jonkun mielipiteen asiasta niin oma kokemukseni on ollut se, että ne joille tämä "pakko"ruotsi on ollut niin ylitspääsemätöntä, ovat usein muutenkin vähintään keskinkertaisia kolumenestyjiä. Eli heitä ei kiinnosta mikään pakkoaine.

Sitten on nämä globaalitalous argumentit. Ne vasta hassuja on. Eli ruotsin tarpeettomuus työelämässä jne ja että ruotsi pitäisi korvata jollain lisä-saksalla tai venäjällä tai bla bla. Sillä logiikalla meidän pitäisi heivata koko SUOMEN-kieli helvettiin ja opiskella pelkkää englantia ja nykyään kiinaa. Jos nyt sitten tässä vaiheessa vedotaan kansalliseen identiteettiin jne niin pyydän lukemaan alkuperäisen viestini ja ajattelemaan uudestaan miten meidän kansallinen identiteetti on rakennettu ja miten keskeinen osa ruotsin kielellä ja sen puhujilla on ollut.

Joten joo, jos nyt ruotsinkielen asemasta pitää antaa jokin mielipide niin kyllä sen pitäisi olla parempi. Mielestäni ihmisten pitäisi vähän tehdä pientä itsetutkiskelua ja ajatella mistä se kielteinen asenne oikein kumpuaa. Jos se nyt on kysymys pelkästä, mä en jaksa, en ole motivoitunut tai mä en halua niin onhan se aika lapsellista. Minäkin vihasin pakkokuvista, pakkomatikkaa, pakkoveistoa pakko jne mutta kyllä mä ne läpi kahlasin ilman että mä pahemmin niitä kyseenalaistin.

Huh, tämä keskustelu saa minut aina ihmettelmään että milloinkohan mä olen viimeksi kiittänyt suomalaista koululaitosta siitä että opin derivoimaan. En muista. Ruotsinkielestä voin mm kiittää sitä että hoidin norjalaisen asiakkuuden, palaute oli ylistävää (mm kielitaidon takia) ja meni suoraan esimiehelle. Mutta tämä on vain omakohtainen kokemukseni. Minä nyt vaan satun olemaan semmoiseessa asemassa että siitä ruotsinkielestä todellakin on ollut paljon hyötyä. Derivoinnista not so much.

Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Onneksi olkoon. Kuulut varmaan siihen alle 10% joukkoon jolle on käytännön hyötyä ruotsinkielestä! Jos sulle on ollut siitä hyötyä, se ei tarkoita, että kaikille muillekkin on hyötyä. Suurimmalle osalle ruotsin osaamisesta ei ole mitään käytännön hyötyä. Varsinkin itäsuomessa kieli varmasti unohtuu helpommin kuin esim. täällä Vaasassa.

Mitä mieltä olisit siitä, että englanti olisi pakollinen vieraskieli ja valinnaiseksi kieleksi voisi valita sen mukaan vaikka ruotsin, venäjän tai saksan? Itäsuomalaiset valitsisivat sen kielen mistä heille olisi eniten hyötyä ja omien intressien ja etujen mukaan. Kieli olisi luonnollisesti venäjä. Täällä länsirannikolla varmasti valinta kohdistuisi ruotsinkieleen. Itse asun Vaasassa ja kuulen ruotsinkieltä päivittäin. Käytän tosin todella harvoin.

Toinen asia on nämä opiskelijakiintiöt. En vain jaksa ymmärtää miksi syrjitään suomenkielisiä hakijoita esim. yliopistoihin. Ruotsinkielinen voi päästä jopa alle 5p heikommalla tuloksella opiskelemaan. Kuinka tämä perustellaan :S.

Koska tulee Hitler/Rasisti -kortti?

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toinen asia on nämä opiskelijakiintiöt. En vain jaksa ymmärtää miksi syrjitään suomenkielisiä hakijoita esim. yliopistoihin. Ruotsinkielinen voi päästä jopa alle 5p heikommalla tuloksella opiskelemaan. Kuinka tämä perustellaan :S.

Joo, en pidä positiivisesta syrjinnästä. Kaikessa epäreiluudessa se myös yleensä kääntyy itse edunsaajaa vastaan. Mutta tämä on huono esimerkki siitä koska kuka tahansa voi käyttää tätä kiintiötä. Ei tässä ketään ryhmää syrjitä. Ainakaan helsingin yliopistossa tätä ei ole sidottu mitenkään äidinkieleen vaan tätä kiintiötä voi käyttää ne joilla on tarpeeksi hyvät ruotsinkielen taidot. Tarvitsee vain näyttää yleisen kielikokeen tulokset.

Eli hep hep kaikki isät ja äidit, pistetäänpä ne penskat oppimaan sitä ruotsia niin he saavat paremmat edellytykset päästä korkeakouluun opiskelemaan.

Ei tässä ketään ryhmää syrjitä.

Mutta yhtä ryhmää suositaan. Joskus aiemmin selailin yliopistollisen koulutuksen aloituspaikkoja suomenkielisissä ja ruotsinkielisissä yliopistoissa Suomessa ja erityisesti kaupallisen alan aloituspaikkojen epäsuhta verrattuna väestöpohjaan oli tyrmäävä: reilut 17% aloituspaikoista oli ruotsinkielisissä kouluissa, vaikka kaiken järjen ja oikeudentunnon mukaan määrän pitäisi olla maksimissaan tuo noin 5%. Josta seuraa päätelmä, että ruotsinkielisen yliopistokoulutuksen voisi Suomessa keskittää vallan hyvin Åbo Akademiin. Hanken voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana.

Edit. lisätään vielä tuohon ruotsinkielisten merkitykseen kansallisen identiteetin luonnissa vuoden 1918 puhdistukset, joissa on havaittavissa nimenomaan suomenkielisen väestön harventamista. Jollekin historiantutkijalle olisi tuossakin varmasti tutkittavaa, vaikkei sitä ehkä pidetäkään kovin soveliaana. Sehän rinnastaisi ruotsinkielisen väestön muihin etnisiin puhdistajiin.

Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Voi hieman valottaa sinulle mitä tarkoitin. Vastasin lauseeseen: Suomalaisuus keksittiin ruotsiksi. Ja tämä pitää paikkaansa. Sinä, minä, hän, me, te, he ovat äidnkielensä hurreille velkaa. Olet sen heille velkaa että edes pystyt tästä asista mitään mielipidettä muodostamaan. Ilman näitä hurreja me todennäköisesti luettaisiin sitä monien kaipaamaa venäjää.

Eli olemme velkaa ruotsalaisille ja siksi luemme pakkoruotsia? Koskahan tämä velka tulee maksetuksi, vai onko tämä alisteinen asema iänikuinen?

Jos nyt haluat jonkun mielipiteen asiasta niin oma kokemukseni on ollut se, että ne joille tämä "pakko"ruotsi on ollut niin ylitspääsemätöntä, ovat usein muutenkin vähintään keskinkertaisia kolumenestyjiä. Eli heitä ei kiinnosta mikään pakkoaine.

Tämä on yksi naurettava perustelu lisää. Mihin tämä väitteesi vai epäilysi? Itselle tämä pakkoruotsi on punainen vaate, mutta pitäisin itseäni aika hyvin menestynenä noin yleensä. Luulen, että joku 95% kansasta ansaitsee vähemmän kuin minä.

Sitten on nämä globaalitalous argumentit. Ne vasta hassuja on. Eli ruotsin tarpeettomuus työelämässä jne ja että ruotsi pitäisi korvata jollain lisä-saksalla tai venäjällä tai bla bla. Sillä logiikalla meidän pitäisi heivata koko SUOMEN-kieli helvettiin ja opiskella pelkkää englantia ja nykyään kiinaa.

Samaa tuubaa edelleen. Ruotsi on tarpeeton työelämässä, verrattuna nyt vaikka englantiin. Mihin noi bla bla heitot viittaavat? Siihen, ettet pysty oikeasti perustelemaan mitään? Logiikkasi heittää kyllä siihen malliin, että voisi kuvitella ettet ole ihan parhaimpia koulumenestyjiä ollut?

Jos nyt sitten tässä vaiheessa vedotaan kansalliseen identiteettiin jne niin pyydän lukemaan alkuperäisen viestini ja ajattelemaan uudestaan miten meidän kansallinen identiteetti on rakennettu ja miten keskeinen osa ruotsin kielellä ja sen puhujilla on ollut.

Mitä väliä miten se kansallinen identiteetti on luotu? Vai onko tämä vain toinen tapa sanoa, että olemme velkaa ruotsinkielisille? Ruotsin puhujilla on varmasti ollut merkittävä asema suomen historiassa ja epäilemättä he haluavat sen säilyttää jatkossakin vaikka väkisin. Sitä en ymmärrä miksi suomalaisten pitäisi siihen alistua.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
jos nyt haluat jonkun mielipiteen asiasta niin oma kokemukseni on ollut se, että ne joille tämä "pakko"ruotsi on ollut niin ylitspääsemätöntä, ovat usein muutenkin vähintään keskinkertaisia kolumenestyjiä. Eli heitä ei kiinnosta mikään pakkoaine.

Olet tässä varmaan oikeassa, tosin en tiedä ketään kenelle pakkoruotsi ollut ylitsepääsemätöntä. Ehkäpä sinä pyörit piireissä jossa se sitä on ollut.

Sitten on nämä globaalitalous argumentit. Ne vasta hassuja on. Eli ruotsin tarpeettomuus työelämässä jne ja että ruotsi pitäisi korvata jollain lisä-saksalla tai venäjällä tai bla bla. Sillä logiikalla meidän pitäisi heivata koko SUOMEN-kieli helvettiin ja opiskella pelkkää englantia ja nykyään kiinaa. Jos nyt sitten tässä vaiheessa vedotaan kansalliseen identiteettiin jne niin pyydän lukemaan alkuperäisen viestini ja ajattelemaan uudestaan miten meidän kansallinen identiteetti on rakennettu ja miten keskeinen osa ruotsin kielellä ja sen puhujilla on ollut.

Uskomatonta että kukaan edes uskaltaa kirjoittaa jotain noin tyhmää. Suomen kieli sattuu nyt vain olemaan se valtakieli, ei sitä tarvitse vaihtaa mihinkään, suomalaisista 99% puhuu sitä jo nyt. Kysymys on siitä mitä muita kieliä tarvitaan. Englanti on ajanut ruotsin ohi Suomen toisena kielenä jo kauan sitten. Se miten suomalainen identiteetti on rakennettu on täysin irrelevanttia kun puhutaan nykytilanteesta. Jos haluat hirttäytyä menneeseen niin ihan vapaasti. Ja kukaan ei edelleenkään vaadi ruotsin kielen poistamista kouluista, sitä tullaan todennäköisesti aina opiskelemaan Suomen kouluissa, tavalla tai toisella. Paras keino turvata ruotsin kielen asema on poistaa sen pakkoasema koska se vain kasvattaa antipatioita sitä kohtaan.

Minäkin vihasin pakkokuvista, pakkomatikkaa, pakkoveistoa pakko jne mutta kyllä mä ne läpi kahlasin ilman että mä pahemmin niitä kyseenalaistin.

Ja jälleen kerran heitetään pakkomatematiikka kortti. Ajat muuttuu, argumentit eivät. Surullista.

Ruotsinkielestä voin mm kiittää sitä että hoidin norjalaisen asiakkuuden, palaute oli ylistävää (mm kielitaidon takia) ja meni suoraan esimiehelle. Mutta tämä on vain omakohtainen kokemukseni. Minä nyt vaan satun olemaan semmoiseessa asemassa että siitä ruotsinkielestä todellakin on ollut paljon hyötyä. Derivoinnista not so much.

Hyvä sinulle! Minä olen hoitanut menestyksekkäästi kaikki bisnekset ruotsalaisten kanssa englanniksi eikä ole ollut mitään ongelmia.

Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Tämä on huono esimerkki siitä koska kuka tahansa voi käyttää tätä kiintiötä. Ei tässä ketään ryhmää syrjitä. Ainakaan helsingin yliopistossa tätä ei ole sidottu mitenkään äidinkieleen vaan tätä kiintiötä voi käyttää ne joilla on tarpeeksi hyvät ruotsinkielen taidot. Tarvitsee vain näyttää yleisen kielikokeen tulokset.

Eli hep hep kaikki isät ja äidit, pistetäänpä ne penskat oppimaan sitä ruotsia niin he saavat paremmat edellytykset päästä korkeakouluun opiskelemaan.
Tämä on mielestäni erittäin hyvä esimerkki. Kuitenkin tuo kielikoe on sitä tasoa, että joudut olemaan todella hyvä ruotsissa läpäistäksesi sen.

En tiedä. Pitäisikö minun kutsua sinua rasistiksi? Kutsutaanko sinua usein rasistiksi? Olisiko tämä todenmukainen kuvaus sinusta?

Koska yleensä teillä ruotsinkielen erityisaseman puolustajilla tuo kortti tulee jossain vaiheessa kun argumentit loppumat. Pakkomatikat jo tulikin. En ole mielestäni rasisti. Kukaan ei ole ainakaan minulle ikinä sanonut niin. Minulla on monta suomenruotsalaista kaveria, eikä mitään heitä vastaan. Eikä minulla ole mitään ruotsinkieltä vastaan. Ainoastaan sen erittäin kalliiksi tulevaa erityisasemaa vastaan, joka on saatu lobbaamalla.

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Mielestäni ihmisten pitäisi vähän tehdä pientä itsetutkiskelua ja ajatella mistä se kielteinen asenne oikein kumpuaa.

Tein kuten halusit, tässä lista:
-pakkoruotsi

Ruotsin kielen osaamisen vaatiminen suomenkielisiltä ei ole millään tavalla perusteltua. Valitettavasti ruotsinkielisille tuntuu olevan kovin vaikea ymmärtää ettei kenelläkään täällä ole itse kieltä vastaan yhtään mitään. Vain sen järjetön paapominen ottaa päähän. Miten helkkarissa se on keneltäkään toiselta pois jos joku ei pakko-opettele jotain kieltä?

Asiaa ei yhtään auta sen perusteleminen täysin päättömillä argumenteilla kuten "se on aina ollut niin" ja "tämä on kaksikielinen maa". Juu, joskus täällä oli enemmistö ruotsinkielisiä. Ei ole enää. Täällä oli joskus venäjä virallinen kieli. Ei ole enää.

Opiskelusta sen verran, että saako Åbo Akademissa tai Hankenilla tehdä lopputyön suomeksi vastaavaan tapaan kuin muissa yliopistoissa ruotsiksi?

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Joten joo, jos nyt ruotsinkielen asemasta pitää antaa jokin mielipide niin kyllä sen pitäisi olla parempi. Mielestäni ihmisten pitäisi vähän tehdä pientä itsetutkiskelua ja ajatella mistä se kielteinen asenne oikein kumpuaa. Jos se nyt on kysymys pelkästä, mä en jaksa, en ole motivoitunut tai mä en halua niin onhan se aika lapsellista. Minäkin vihasin pakkokuvista, pakkomatikkaa, pakkoveistoa pakko jne mutta kyllä mä ne läpi kahlasin ilman että mä pahemmin niitä kyseenalaistin.

Jos samalla myös tutkiskelisit itse, mistä oma kielteinen asenteesi kaikkia muita kieliä kohtaa kumpuaa, saatat alkaa ymmärtää. Joten voisitko selittää, miksi suhtautumisesi kaikkiin muihin kieliin, paitsi ruotsiin, on negatiivista?

Huh, tämä keskustelu saa minut aina ihmettelmään että milloinkohan mä olen viimeksi kiittänyt suomalaista koululaitosta siitä että opin derivoimaan. En muista. Ruotsinkielestä voin mm kiittää sitä että hoidin norjalaisen asiakkuuden, palaute oli ylistävää (mm kielitaidon takia) ja meni suoraan esimiehelle. Mutta tämä on vain omakohtainen kokemukseni. Minä nyt vaan satun olemaan semmoiseessa asemassa että siitä ruotsinkielestä todellakin on ollut paljon hyötyä. Derivoinnista not so much.

Hyvä, että oivalluksia syntyy. Minäkin tajusin tuossa, että vaikka tuota ruotsia tarvitsee koko ajan, niin kaikkea ruotsista en ole silti tarvinut. Miksi helvetissä koulussa opetaan sellaisia ruotsinkielisiä sanoja ja rakenteita, joita en oli ikinä tarvinut? Miksei vain niitä, joita olen tarvinnut? Mikä järki tässä on?

Sinänsä on kyllä huvittavaa nähdä, että moni pakkoruotsin kannattaja julistaa, ettei ymmärtänyt, miksi vaikka matermatiikkaa, maantiedettä, biologiaa piti pakosti opiskella. Moni pakkoruotsin kannattaja siis aivan mielellään päätyisi tilanteeseen, jossa vaikkapa kiinalaisen kanssa (ruotsiksi tietysti, vaikka vastapuoli ei kieltä osaisikaan) keskustellessaan osaisi sanoa, ett, två, tre, mutta ei osaisi niitä ynnätä yhteen. Hän ei myöskään osaisi paikallistaa Kiinaa maailmankartalta, joten kiinalaisen tietenkin pitäisi tulla hänen luokseen, jotta kohtaaminen ylipäänsä olisi mahdollista. Hän ei myöskään tietäisi, mistä on tähän maailmaan tullut, koska pakkobiologia ei kiinnostanut. Hän ei osaisi sanoa, miksi Suomessa ylipäänsä puhutaan ruotsia, koska ne käytiin pakkohistoriassa. Ruotsia hän kuitenkin osaa, joten kaikki nämä asiat hän sitten selittäisi kiinalaisille ruotsiksi, ja olettaisi, että hekin tajuavat, miten sivistynyt olento on kyseessä.

Olen muuten tässä pakkoruotsikeskustelussa myös valaistunut ihan globaalilla tasolla. Jos ajatellaan vaikka Afrikkaa, mitähän merkityksellisiä kieliä siellä puhuttaisiin, ilman eurooppalaisten ystävällismielistä väliintuloa? Olen nyt ymmärtänyt, että valkoisen miehen taakan Afrikassa ja ruotsalaismiehen taakan välillä Suomessa on yhtäläisyysmerkit. Afrikka, Latinalainen Amerikka, ja lähes koko maailma on eurooppalaisille aivan helvetisti velkaa sivistämisestä, joten on täysin päätöntä, että monien eurooppalaisten maiden muka pitäisi jotain kehitysapua esim. Afrkan maille maksaa. Hehän ovat velkaa euroooppalaisille!

Heitän tähän irvailun loppuun vielä pähkinän, jota toivon pakkoruotsittajien oikeasti miettivän. Jos kuvittelette Suomen ja Ruotsin historian prikulleen samanlaisiksi kuin nyt, mutta kuvittelette suomalaiset tummaihoisiksi, vieläkö te ajattelette asiasta yhtä positiivisesti?

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue

Voi voi. Pliis lukekaa ne viestit mitä kirjoitan. Missä siis missä ole sanonut että minulla on mitään muita kieliä vastaan. Näyttäkää minulle missä kerron että muut kielet ovat minulle punainen vaate tai sillä ei ole mitään merkitystä. Missä olen väittänyt propagoivani sen edestä että matikka ja jne pitäisi poistaa tai vähentää. Älkäähän nyt pistäkö sanoja minun suuhuni. Erityisesti herra taito-ojanen otti ja keksi suht pitkän viestin joka oli vain x:kyt merkkiä ei mitään mistä puhuin.

Jos kritisoin esitettyä logiikkaa sillä että osoitan että jos kyseistä logikkaa sovelletaan tasapuolisesti ja kuinka naurettavaan tilnteeseen sen takia joudutaan, niin se ei tarkoita että se on minun logiikkani. Tämän pitäisi tietysti havainnolistaa ihmisille että heidän logiikansa ei ole looginen vaan pardoxaalinen. Ne jotka tästä huolimatta pitävät siitä kiinni ovat epäloogisia ja puhuvat tunteella.

SeitsemännellePakille: hämmennyin hieman rasisti kortti jutusta. En pidä sinua rasistina ja ihmettelin miksi sitten kutsuisin sinua rasistiksi. Et ole antanut minulle syytä tähän. Jos nyt lähdet "vittu mä vihaan ruotsalisia ja kaikkia muita paitsi suomalaisia"-linjalle niin voin ehkä kutsua sinua rasitiksi mutta epäilen että lähdet sille linjalle.

Mitä nyt siihen kielikokeeseen tulee niin ei se niin vaikea ole (omasta mielestäni). Tunnen taas muutaman, jolla on äidinkieli on ruotsi, joilla oli hieman vaikeuksia vastaavan suomikokeen kanssa mikä on aiheuttanut aika paljon hilpeyttä kun olen asiasta heidän kanssa keskustellut. Noh yrittivätpä niin kauan kunnes onnistuivat. :)

Mitä nyt siihen kielikokeeseen tulee niin ei se niin vaikea ole (omasta mielestäni). Tunnen taas muutaman, jolla on äidinkieli on ruotsi, joilla oli hieman vaikeuksia vastaavan suomikokeen kanssa mikä on aiheuttanut aika paljon hilpeyttä kun olen asiasta heidän kanssa keskustellut. Noh yrittivätpä niin kauan kunnes onnistuivat. :)

Eli sinun kantasi on siis se, että ruotsinkielisissä korkeakouluissa tulee olla aloituspaikkoja suhteellisesti enemmän, koska suomenkielisillä vanhemmilla on mahdollisuus pistää lapsensa ruotsinkieliseen kouluun ja toisaalta kielikoe ei ole niin vaikea?

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Voi voi. Pliis lukekaa ne viestit mitä kirjoitan. Missä siis missä ole sanonut että minulla on mitään muita kieliä vastaan. Näyttäkää minulle missä kerron että muut kielet ovat minulle punainen vaate tai sillä ei ole mitään merkitystä. Missä olen väittänyt propagoivani sen edestä että matikka ja jne pitäisi poistaa tai vähentää. Älkäähän nyt pistäkö sanoja minun suuhuni. Erityisesti herra taito-ojanen otti ja keksi suht pitkän viestin joka oli vain x:kyt merkkiä ei mitään mistä puhuin.

Mutta miksi sen yhden kielen niistä kahdesta pakollisesta mitä peruskoulussa opiskellaan on oltava juuri ruotsi.
Paljon parempi systeemi olisi kaksi pakollista kieltä peurskoulussa, mutta oppilas saisi valita opiskeltavat kielet opetustarjonnasta.
Olen itse suorittanut ruotsin virkamiestutkinnon mutta en kyllä osaa ruotsia yhtään kun sitä en ole tarvinnut ikinä.
Sen sijaan saksaa ja venäjää olisin kyllä tarvinnut samuttksan opiskelut jäivät vähiin kun piti taistella tuon ruotsin kielen kanssa valmistuakseen.

Onhan tuo nyt selkeä epäkohta, että vähemmistöllä on noin paljon parempi mahdollisuus päästä opiskelemaan korkeakouluun.
Kyllä tuo kielikoe on erittäinkin vaikea kun ruotsia ei oikeasti tarvitse suurimmassa osassa Suomea tippaakaan.

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät

Kyllä minä sen logiikkasi ymmärän, älä huoli. Ja myös minä kritisoin sinun esittämääsi logiikkaa. Jos sinä itse oletat, että pakkoruotsiin negatiivisesti suhtautuminen tarkoittaa jotain itsetutkiskelun paikkaa, minä oletan, että sinun negatiivinen suhtaumisesi esim. pakkosaksaan tarkoittaa itsetutkiskelun paikkaa. Mielestäni molemmissa tapauksissa väliin mahtuu vähän enemmän vaihtoehtoja.

Sitä paitsi esittämässäsi logiikassa et ota lainkaan huomioon toisaalta kielen ja äidinkielen eroa, joka kaataa koko ajatusmallisi. Jos et sitä pysty ymmärtämään, valaisen sen toki sinulle mielelläni.

Miksi oletat, että vain sinä osaat näitä leikkejä?

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä minä sen logiikkasi ymmärän, älä huoli. Ja myös minä kritisoin sinun esittämääsi logiikkaa. Jos sinä itse oletat, että pakkoruotsiin negatiivisesti suhtautuminen tarkoittaa jotain itsetutkiskelun paikkaa, minä oletan, että sinun negatiivinen suhtaumisesi esim. pakkosaksaan tarkoittaa itsetutkiskelun paikkaa. Mielestäni molemmissa tapauksissa väliin mahtuu vähän enemmän vaihtoehtoja.

Miksi edellen oletat että minulla on mitään esim pakko saksaa vastaan. Kerro nyt mistä vedit ne johtopäätöksewt jotka sai sinut kirjoittamaan sen edellisen viesti.

Sitä paitsi esittämässäsi logiikassa et ota lainkaan huomioon toisaalta kielen ja äidinkielen eroa, joka kaataa koko ajatusmallisi. Jos et sitä pysty ymmärtämään, valaisen sen toki sinulle mielelläni.

Miksi oletat, että vain sinä osaat näitä leikkejä?

En tiennyt että leikitään. Olen vain vastaillut ihmisten kirjoituksiin ja yritän oikaista niitä virhellisiä johtopäätöksiä mitä ihmiset vetävät.

Valaiseppa tästä hopeluodista ja ennen sitä muista kertoa mistä minun kirjoituksista vedit johtopäätöksen että olen jotenkin muita kouluaineita vastaan. Varotan: tulen jankkaamaan tätä kunnes vastaat.

Ja mitä itsetukiskeluun tulee niin sitähän olen paljon harjoittanut. Olen tullut sen myötä siihen lopputulokseen että minulle on ollut siitä paljon hyötyä. Olen saanut aina töitä, olen saanut lisää palkkaa, se on avannut minulle monia ovia (monia joita olen jättänyt käyttämäättä), reissaminen on ollut hauskaa, flowerkingsien kanssa otetut oluet tulevat hyvin mieleen, englannin ääntämiseni on saanut kehuja jne. Siis siitä on ollut paljon hyötyä niin isoissa kun pienissäkin asoissa. Ja tämän takia minun olisi tyhmää sanoa mitään muuta kun että ruotsinkielen oppiminen kannattaa. Kaadappas tämä ajatusmalli.

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli sinun kantasi on siis se, että ruotsinkielisissä korkeakouluissa tulee olla aloituspaikkoja suhteellisesti enemmän, koska suomenkielisillä vanhemmilla on mahdollisuus pistää lapsensa ruotsinkieliseen kouluun ja toisaalta kielikoe ei ole niin vaikea?

Missä olen näin väittänyt?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen saanut aina töitä, olen saanut lisää palkkaa, se on avannut minulle monia ovia (monia joita olen jättänyt käyttämäättä), reissaminen on ollut hauskaa, flowerkingsien kanssa otetut oluet tulevat hyvin mieleen, englannin ääntämiseni on saanut kehuja jne. Siis siitä on ollut paljon hyötyä niin isoissa kun pienissäkin asoissa. Ja tämän takia minun olisi tyhmää sanoa mitään muuta kun että ruotsinkielen oppiminen kannattaa. Kaadappas tämä ajatusmalli.

Ja vastaavat teesit voi kuka tahansa sanoa mistä tahansa kielestä.

Vieläkään et ole ymmärtänyt pointtia; miksi ruotsin opiskelun tulisi olla pakollista? Ruotsin opiskelusta on hyötyä monille, vastaavasti monille se on ajanhukkaa. Monille voisi olla huomattavasti hyödyllisempää opiskella jotain muuta kieltä joten miksi he eivät voisi valita jotain toista kieltä ruotsin tilalle?

Eli lyhyesti: kaikki opiskelevat äidinkieltään (siis suomi/ruotsi) ja englantia, lisäksi jokaisen tulee valita 3. kieli mahdollisuuksien mukaan.

Kun ruotsin kielen opiskelu olisi vapaaehtoista, sitä opiskelevat olisivat kaikki motivoituneita ja siten se olisi tehokasta (sama koskee tietysti kaikkia muita kieliä).

Aikamoisiin lillukanvarsiin tartut jatkuvasti ja logiikassasi on timo jutilan kokoisia aukkoja.

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestissä 107 mainitset:

En ole puhunut mistään lisäpaikoista. Koko keskutelu koski ns ruotsikiintiöitä suomalaisissa korkeakouluissa. Tämä ei koske mitenkään ruotsalaisia kouluja. Siis sinä tuot nämä ruotsinkieliset aloitupaikat tähän keskusteluun, en minä.

Kun kerran tätä kiintiötä niin parjataan (en itsekkään ole mikään suuri fani) niin on oleellista että huomioidaan se että se on kaikkien käytettävissä, ei vain ruotsia ÄIDINKIELENÄ puhuvia.

Mitä nyt siihen kielikokeeseen tulee niin ei se niin vaikea ole

Tämä on omakohtainen kokemukseni. Se perustuu tietenkin harjoitettuun taitoon. Mutta jos pidän itseäni jotankin esimerkkinä niin olen paperilla keskinkertainen+ opskelija mutta en kokenut että kyseinen testi oli mitenkään niitää hankalampia testejä. Joten voisi olettaa että siihen pystyy kuka tahansa kun vain siihen haluaa. Ei tartte olla mitään perittyjä erikois genioustaitoja jotta sen läpäisee.

12961

Jäsen
En jaksa ottaa varsinaisesti kantaa ruotsin kielen pakollisuuden tarpeellisuuteen koska on päivänselvää, että olisin joka tapauksessa opiskellut ruotsia eikä asian periaatteellinen puoli voisi juuri vähempää kiinnostaa. Ei, en ole suomenruotsalainen vaikka ruotsi onkin suomen jälkeen selvästi vahvin ja luonnollisimmin sujuva kieleni.

Pakkoenglanti saattaisi olla paras ratkaisu koska se on yleiskieli, jolla pärjää lähes missä päin maailmaa tahansa. Käytännössä suurin osa koululaisista taitaa aloittaa englannin opinnot ennen ruotsin vastaavia? Toisaalta, pitäisikö olla mahdollisuus jättää vieraiden kielten opinnot kokonaan väliin mikäli asiaa tarkastellaan periaatteelliselta kannalta?

Ruotsin kielen osaaminen on erittäin monelle suomalaiselle tärkeää koska se oli 2005 Saksan ja Venäjän jälkeen Suomen 3. suurin kauppakumppani, viennissä 2. Saksan ohi. Minulle tämä oli pienoinen yllätys kun asiaa tuli taannoin tutkittua. Sekä Saksassa että Venäjällä pääosa vientiteollisuuden kaupankäynnistä hoituu paikallisilla kielillä, joten niin pitää Ruotsissakin tapahtua. Kielen merkitys sellaisenaan on siis yllättävänkin suuri ja sitä kannattaa mielestäni osata.

Perstuntumalta eduskunnan 2/3 määräenemmistöä ei ole helppo saada kasaan kun epävarmuus äänestyksen lopputuloksesta vallitsee. Äänten menetyksen pelko/mustamaalaus rantaruotsalaisten taholta taitaa kirpaista. Harva esim. Kokoomuksen edustaja tietää miten suuri osa omasta äänisaaliista koostuu rantaruotsalaisten äänistä.

Viimeksi muokattu:
Siis sinä tuot nämä ruotsinkieliset aloitupaikat tähän keskusteluun, en minä.

Tämä on omakohtainen kokemukseni. Se perustuu tietenkin harjoitettuun taitoon.

Niin teen, koska mielestäni tuossa on melkoinen epäkohta.

Saattaa ehkä tulla yllätyksenä, mutta minä olen seiskaluokasta saakka kokenut ruotsin opiskelun ihan positiviisena asiana ja arvosanat olivat lähes aina kiitettäviä. Kuitenkin ruotsin kielen pakko-opettamiseen ja ylipäänsä virallisen kielen aseman ylläpitämiseen tuhlataan mielestäni turhaa ruutia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy