Se on lehdessä, se on totta. Otin äsken oluen 13 km lenkin päälle.Ja jos ei itse usko niin esimerkiksi Firstbeatin mittarin kanssa voi asian todeta ihan omakohtaisesti.
Se on lehdessä, se on totta. Otin äsken oluen 13 km lenkin päälle.Ja jos ei itse usko niin esimerkiksi Firstbeatin mittarin kanssa voi asian todeta ihan omakohtaisesti.
Olen jotenkin ajatellut, että tuohon en voi paljoa vaikuttaa. Ennen siis hengästyin hyvinkin nopeasti, mutta jossain vaiheessa kun aloin juoksemaan se loppui. Ehkä samoihin aikoihin kun jaksoi koko matkan hölkätä :) mutta sykkeet vaihtelee runsaasti, mitä olen testaillut. Leposyke makuulla tosiaan reilusti alle 60 mutta jo ihan normaalisti kotona puuhastellessa on jo päälle 100. Kävellessä luokkaa 115.Ei ne sykkeet suurimmalla osalla laske kovinkaan nopeasti pk-alueelle juoksun aikana. Sitten ei vaan malteta mennä hitaasti tai kävellä välillä. Toki tässä nyt olisi hyvä tietää maksimisykekin. Jos se on reippaasti yli 200, niin ei tuo nyt mitenkään poikkeukselliselta kuulosta. Tuohon hengästymiseen en liikaa kiinnittäisi huomiota. Jos sen kokee kuitenkin ongelmaksi, niin sitä hengästymistä kannattaa koittaa pitkillä vedoilla, mäkivedoilla tai porrasjuoksulla. Kyllä suurin osa ihmisistä tähän mennessä on lenkeillään tarpeeksi saanut hengitettyä ilman sen suurempaa hengästymisen miettimistä.
Kyllähän alhainen hb varmasti voi vaikuttaa sykkeeseenkin. En oikeastaan faktaa tiedä, enkä nyt ehdi kaivamaan artikkeleitakaan, kun oma artikkeli odottaa tekemistään. Hemoglobiini kuitenkin vaikuttaa suoraan siihen, paljon veressä kulkee happea. Liikkuessa sydämen tarve pumpata verta ja happea lihaksiin kasvaa verrattuna normaaliin hemoglobiinin omaavaan. Kuinka suuri se vaikutus eri harjoitustehoilla on, on jo vaikeampi kysymys. Eiköhän tuotakin joku ole tutkinut. Voin alkuviikosta kaivaa asiasta jonkun tutkimuksen.
...Pikajuoksussa esim. Olin aina viimeinen vaikka kestävyyskunto oli hyvä. Jalat vaan ei liiku nopeampaa.
Mulla on ollut melko pitkään rikkonaista, kun kumpikin koipi oireili vuorotellen. Ja siihen päälle normaalit sairastelut, lomat, ei jaksa ja muut tekosyyt, ettei ihan sitä neljän lenkin viikkotahtia saanut missän vaiheessa päälle. Aika pikälti tuli vedettyä pelkkää peekoota, kun klabbit tokenivat vaivoista. Sellaista junnaamista se oli eikä km-vauhdit juuri päätä huimanneet (putosivat vaivojen aikana n. minuutilla parhaista lukemista). Nyt olen elokuun aikana vetänyt kaksi nk. vauhtileikittelytreeniäkin väliin. Eilen oli taas peekoon vuoro ja km-vauhti oli huomattavasti parin viikon takaista ripeämpää, vaikka sykkeet eivät edellisten yli menneetkään. Pikemminkin syke pysyi normaalia paremmin kurissa vaihtelevassa maastossa. Sais nyt ehjän syksyn alle, niin kohta on taas alle kuuden minsan km-vauhti pitemmillä lenkeillä.Minä opettelin koko viime vuoden juoksemaan matalalla sykkeellä. Pidin siis tarkoituksella vauhdin niin alhaisena, että sykeraja pysyi koko ajan 110-130 välisessä haarukassa (tämä siis peruskuntokaudella pohjaa rakentaessa). Alkuun jouduin juoksemaan mateluvauhtia, mutta oli mukava huomata vauhdin hiljalleen kasvavan sykkeen nousematta.
Se on lehdessä, se on totta. Otin äsken oluen 13 km lenkin päälle.
Mulla on ollut melko pitkään rikkonaista, kun kumpikin koipi oireili vuorotellen. Ja siihen päälle normaalit sairastelut, lomat, ei jaksa ja muut tekosyyt...
Sellaista junnaamista se oli eikä km-vauhdit juuri päätä huimanneet (putosivat vaivojen aikana n. minuutilla parhaista lukemista)....
... Sais nyt ehjän syksyn alle, niin kohta on taas alle kuuden minsan km-vauhti pitemmillä lenkeillä.
... Mä juoksen pitkät lenkit eri kengillä kuin alle tunnin pyrähdykset...
Olen ja "olen". Mulla on NB:t lyhemmille lenkeille. Niistä Juoksija-lehden kenkäklinikka kertoo: "Vazee-sarjan uusi tulokas on kevyt harjoitustossu. Kaarevalestinen ja kiertolöysä Rush rullaa mainiosti, ja askellus tuntuu luonnolliselta ensi metreistä alkaen.Oletko huomannut vauhdissa eroja riippuen mitä kenkiä käytät? Juoksijalehden artikkeleista ja joiltakin jenkki-saiteilta olen lukenut aika hurjiakin eroja kilometriajoissa riippuen minkä profiilin kenkää käytetään. En ole tähän asiaan juuri ollenkaan perehtynyt, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole. Olen aina juossut samoilla tossuilla pitkät ja lyhyet lenkit. Kyllähän nuo kevyet ja vähän vaimmennetut kilpatossut tuntuivat vauhdikkaammilta, mutta mun massalla ei tahdo jalat kestää rasitusta pitkillä lenkeillä.
Mä en mitään kisakenkiä harrasta, kun juoksu ei ole minulle tulosurheilua. Tilastohullu kyllä olen, mutta se on eri juttu. Kyllä ne pohkeet tulevat kipeiksi, jos on liian kevyesti vaimennettu tossu liian pitkälle matkalle. Mitä kokoon tulee, ostan mieluummin hiukan liian väljät kuin sopivan napakat. Hölskyä ei saa, mutta varpailla pitää olla tilaa. Eli jos yleinen istuvuus miellyttää, niin sitten kenkä menee jatkoon. Esivalinta tehdään tuon linkkaamani Kenkäklinikan arvioiden perusteella. Valkkaan neutraalit ja vähintään kohtuullisesti vaimennetut kengät (nuo NB:t oli sellainen kokeilu, nyt tiedän tarkemmin). Ja olen huomannut, että minulle sopii kiertojäykkä kenkä paremmin kuin löysä. Seuraavat tossut lienevät Brooksin Launchit. Leveä lesti ja korkea jalkaholvi, ei ole aina helppo löytää sopivaa kenkää.Jos erot ovat yhtään sinnepäin, mitä joissakin artikkeleissa annetaan ymmärtää, niin ainakin puolikkaalle voisi ostaa tuollaiset kevyemmät kisatossut. On se kuitenkin aika paljon jos useita minuutteja saisi pelkästään kenkiä vaihtamalla pois loppuajasta. En vaan ole ihan vakuuttunut, voiko ero tosiaan olla niinkin suuri? Täysmaratonille en kyllä vielä uskaltaisi kisatossuilla lähteä.
Itselle sopivan juoksukengän löytyminen voi olla kyllä aika haastavaa. Minulla on kärjessä tilaa miltei sentin verran, mutta sitten saa olla tarkkana, ettei kenkä ole liian leveä ja että kantapää pysyy tiukasti paikallaan. Uudet kengät ostaessani jouduin sovittamaan ainakin kymmentä paria ennenkuin sopivat löytyivät. Nämä nykyiset ovat sellaiset välimallin tossut... eivät kaikkein vaimennetuimmat, mutta selvästi läskit oikeisiin racereihin verrattuna. Niin kengät kuin mieskin :-)
Olen ja "olen". Mulla on NB:t lyhemmille lenkeille... Kyllä noilla tosiaan tulee sellainen fiilis, että vauhti on hiukan reippaampaa kuin noilla Asicsin möhköillä. Mun vauhdeilla ero on tosin marginaalinen.
...Seuraavat tossut lienevät Brooksin Launchit. Leveä lesti ja korkea jalkaholvi, ei ole aina helppo löytää sopivaa kenkää.
Kyllä kenkien keveydellä on merkitystä, jos haluaa aikaa vastaan juosta. Mä juoksen kovavauhtisemmat lenkit ja vedot yms. alla linkitetyillä kengillä. Samoilla kengillä juoksin kesällä myös puolimaratonin Helsingissä ja täysmaratonin Turussa. Epäilytti itseänikin täysmatka noilla, mutta ei tullut mitään vaurioita, jalat toki kipetyivät, mutta maratonin jälkeen on muutenkin pakko palautua ajan kanssa.Oletko huomannut vauhdissa eroja riippuen mitä kenkiä käytät? Juoksijalehden artikkeleista ja joiltakin jenkki-saiteilta olen lukenut aika hurjiakin eroja kilometriajoissa riippuen minkä profiilin kenkää käytetään. En ole tähän asiaan juuri ollenkaan perehtynyt, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole. Olen aina juossut samoilla tossuilla pitkät ja lyhyet lenkit. Kyllähän nuo kevyet ja vähän vaimmennetut kilpatossut tuntuivat vauhdikkaammilta, mutta mun massalla ei tahdo jalat kestää rasitusta pitkillä lenkeillä.
Jos erot ovat yhtään sinnepäin, mitä joissakin artikkeleissa annetaan ymmärtää, niin ainakin puolikkaalle voisi ostaa tuollaiset kevyemmät kisatossut. On se kuitenkin aika paljon jos useita minuutteja saisi pelkästään kenkiä vaihtamalla pois loppuajasta. En vaan ole ihan vakuuttunut, voiko ero tosiaan olla niinkin suuri? Täysmaratonille en kyllä vielä uskaltaisi kisatossuilla lähteä.
Melkein kuin itse olisin kirjoittanut. Oikeastaan sillä erolla että huomasin hiihtäessäni tämän, kun hommasin vuosien jälkeen viime talvena sykemittarin. Kunto oli olevinaan hyvä, mutta 1,5h lenkillä (vaikka kuinka yritti rennosti vetää) keskisyke oli reilut 160. Sulista pelatessa sykkeet pysyivät aisoissa varmaankin kun 10 minuutin välein tuli pieni lepotauko. Vedin sitten suosiolla hiihdolla ja juoksulla kolmen kuukauden peruskuntokauden ekaa kertaa. Toki olin aiemminkin tehnyt peruskuntoharjoituksia fiiliksen pohjalta - ei näin. Nykyisin juoksukin aika paljon rennompaa ja vauhdin olen saanut kelattua vuoden takaiselle tasolle sykkeiden ollessa aivan eri luokkaa.Mulla tosiaan oli vuosien... no öh.. vuosikymmenten pohja väärintreenaamista, joten uuden pohjan rakentaminen otti oman aikansa. Aiemmin vedin tunnin peruslenkkejä sykkeen hakatessa 160 tietämillä enkä vaan osannut tunnistaa, ettei siinä ole mitään järkeä, varsinkin jois tähtäin oli pidemmille matkoille. Ihan rehellisesti sanottuna en olisi ilman sykemittaria edes uskonut, että syke oli noin korkea juostessa. Tähän kun lisää reilun neljänkympin iän ja maksimisykkeen vääjämättä tapahtuvan laskemisen, niin eihän tuo mitään terveellistä touhua ollut. Jokunen vuosi lisää ja olisin hyvinkin voinut olla niitä "terveitä viiskymppisiä", jotka ykskaks yllättäen kuolevat lenkkipolulla sydänkohtaukseen.
Vajaan vuoden kokemuksella suosittelen kaikille kestävyysurheilua harrastaville kunnon "urheilukellon" hankkimista. Pääsee analysoimaan jälkikäteenkin dataa ja treenatessa tosiaan iso apu.Ihan vedenpitävää tilastodataa ei ole, mutta oma arvioni on, että syke on tippunut ainakin 20 naksua minuutissa samassa vauhdissa verrattuna lähtötilanteeseen... tyyliin 150 -130.
9kk taukoa juoksemisesta välilevynpullistuman takia ja nyt kymmenisen lenkkiä takana. 5 kilometrin lenkillä 9kk sitten keskisyke 142 keston ollessa siellä noin puolessa tunnissa. Nyt 9kk myöhemmin kesto sama, mutta keskisyke löytyykin sieltä 160 tienoilta. Nopeasti se liikkumattomuus näköjään tekee tuhojaan.
Kyllä kenkien keveydellä on merkitystä, jos haluaa aikaa vastaan juosta..
...Minullakin on kaikenlaisia ongelmia jaloissa aiemmin ollut, mm. jalkapohjien kipeytyminen siten, että juoksu ei ole onnistunut lainkaan. Painoindeksin mukaan olen hieman ylipainoinen, mutta en usko että massa ja vaimennustarve välttämättä ihan suoraan verrannollisia ovat. Paljon riippuu uskoakseni myös esim. siitä, miten askellus muuttuu lihasten väsyessä ja tietenkin kuinka nopeasti lihakset väsyvät vaikkapa maratonilla jne. Ja jalathan tietenkin tottuvat kun niitä ärsyttää sopivasti.
9kk taukoa juoksemisesta välilevynpullistuman takia ja nyt kymmenisen lenkkiä takana. 5 kilometrin lenkillä 9kk sitten keskisyke 142 keston ollessa siellä noin puolessa tunnissa. Nyt 9kk myöhemmin kesto sama, mutta keskisyke löytyykin sieltä 160 tienoilta. Nopeasti se liikkumattomuus näköjään tekee tuhojaan.
Ei vaadi edes noin pitkää aikaa...
Nyt elokuussa päässyt taas juoksun makuun ja kymmenkunta lyhyehköä lenkkiä takana. Syketaso kuitenkin vielä 155-160 (10km 5.29/km) eli +20 pykälää ylhäällä. Hyvä kun jaksoi kympin edes juosta.
Uskon ja tiedän kyllä että säännölisen treenin ansiosta tulee nopeasti myös alas. Jos veikata täytyy niin ensi viikolla voisi päästä jo 150 alle ja ehkä 2-3vk:n päästä 140 tuntumaan. Sitten oltaisiinkin taas hyvillä sykealueilla kevyemmillä lenkeillä. Liian hiljaakaan en viitsi joka lenkkiä juosta sykkeiden takia vaan siten että se on luonnollista...
Nyt elokuussa päässyt taas juoksun makuun ja kymmenkunta lyhyehköä lenkkiä takana. Syketaso kuitenkin vielä 155-160 (10km 5.29/km) eli +20 pykälää ylhäällä. Hyvä kun jaksoi kympin edes juosta.
Uskon ja tiedän kyllä että säännölisen treenin ansiosta tulee nopeasti myös alas. Jos veikata täytyy niin ensi viikolla voisi päästä jo 150 alle ja ehkä 2-3vk:n päästä 140 tuntumaan. Sitten oltaisiinkin taas hyvillä sykealueilla kevyemmillä lenkeillä.
Tuttu tunne. Näin suht.noviisina peräkkäisen päivän juoksut on välillä melkoista pakkopullaa ja jonkun 5km:n jälkeen alkaa edes jotenkin lähtemään. Fiilis senkin jälkeen tosin voittaa sohvalla makoilun.Osaa se juokseminen olla välillä mukavaa ja välillä turhauttavaa puuhaa. Eilen oikein kelpo menoa omaan tasoon nähden. Tänään yli minuutin hitaammalla kilometrivauhdilla sykkeet tapissa ja koko matka pelkkää soista ylämäkeä. Siltä se ainakin tuntui. Kai se eilinen sitten vaan painoi jaloissa sen verran. Blaah.
Osaa se juokseminen olla välillä mukavaa ja välillä turhauttavaa puuhaa. Eilen oikein kelpo menoa omaan tasoon nähden. Tänään yli minuutin hitaammalla kilometrivauhdilla sykkeet tapissa ja koko matka pelkkää soista ylämäkeä. Siltä se ainakin tuntui. Kai se eilinen sitten vaan painoi jaloissa sen verran. Blaah.
Tuli mieleen että käytkö salilla tai treenaatko muuten lihasvoimaa? Minulla oli aiemmin samanlaisia ongelmia juostessa. Juoksusta pidin muutaman vuoden tauon ja kun olen aloittanut uudelleen, niin ei ole koko aikana ollut mitään tuollaista. Tuossa tauon aikana aloitin kuntosaliharjoittelun mitä en ollut hajakertoja lukuunottamatta koskaan aiemmin tehnyt.Noista vaivoista jaloissa kun pääsis kokonaan, ni vois taas päästä kunnolla vauhtiin.