Polvi johtuu todennäköisesti kengistä, pohjeongelmat mm. kireistä pohkeista ja heikoista pohjelihaksista. Pohjevenytyksiä, lonkankoukistajia ja monia muita asioita kannattaa tehdä. Lisäksi pitää huoli oikeasta juoksuasennosta. Kadenssia kannattaa seurata mittarista. Itselläni on hitaassa hölkässä joku 170 ja nopeammassa mennään jopa jonnekin 190 paikkeille. Kiteytettynä voisi sanoa, että juoksemaan oppii juoksemalla ja on normaalia, että kaikenlaista kränää tulee matkan varrella ja voi tulla milloin vain vaikka olisi kokenutkin juoksija. Toki paikat alkavat kestää paremmin kuin alkuvaiheessa, sillä lihakset ja jänteet ovat toinen osa-alue kuin sydän ja verisuonisto. Monesti loukkaantumisen jälkeen sitä palaakin liian nopeasti liian rankkaan treeniin, kun sydän ja keuhkot tuntuisivat olemaan valmiita ottamaan vastaan rankempaa treeniä, mutta jalat eivät kestä.
Kengistä vielä sen verran, että myyjien ammattitaito on aika huono. Ei kannata joka tyyppiä uskoa. Toki poikkeuksiakin on. Kun pääsin juttelemaan joku aika sitten kengistä entisen estejuoksija Janne Ukonmaanahon kanssa, niin hän oli hyvinkin perillä kenkäasioista. Monesti he ovat kuitenkin vain töissä siellä kaupassa, eivätkä elä ja hengitä juoksutossuja. He käyttävät vapaa-aikansa johonkin muuhun kuin siihen, että tietäisivät kaiken kengistä. Itseäni kusetettiin vuonna 1998 yhdessä Inter Sportissa ja jouduin heittämään ostamani kaikista kalleimmat tossut roskikseen, kun ne olivat ei-sopivat ja väärää kokoa. Sen jälkeen päätin, että tiedän jatkossa enemmän kengistä kuin kukaan muu missään liikkeessä ja toiseksi laitan Asicsit boikottiin. Tuo on pitänyt. Olen ostanut valtavasti juoksukenkiä (nytkin on vajaa 20 paria rotaatiossa), mutta yhtään Asicsin paria en ole ostanut ja lisäksi olen käyttänyt tuhansia tunteja analysoidakseni juoksukenkiä. Siltä pohjalta voisin sanoa pari perusvinkkiä. Jos aloittelijalla on taipumusta jalkaongelmiin, tekisin aluksi lenkit aika vaimennetuilla kengillä. Riippuen onko pronaatiota vai neutraalijalka valitsisin mallin, mutten ottaisi liian kevyttä. Jos jalat eivät aiheuta hirveästi ongelmia, niin voi aloittaa jo jollain ns. workhorsella tyyliin Nike Pegasus, mikä ei ole kevyt, mutta se on kuitenkin jossain määrin responsiivinen yleistossu, jolla voi juosta myös aika lujaa. Itse juoksin aikanani 3.33 maratonin kaikista painavimmilla ja vaimennetuimmilla tossuilla, enkä ollut edes kokeillut kevyempiä kenkiä. Se juoksuvauhti siinä tasolla on niin hidasta, ettei tarvinnut eli jos ei ole kovaa juoksemassa kuitenkaan, niin tossunkaan ei ole pakko olla nopea. Sittemmin otin kevyemmät kengät rinnalle, kun aloin tehdä vetoharjoituksia, mutta pohkeet kipeytyivät melko lailla, joten piti ottaa aluksi siinä mielessä rauhallisesti. Lopulta nyt vuosia myöhemmin se tilanne on muuttunut niin, että olen luopunut käytännössä kokonaan ylipronaatiokengistä, sillä pronaatio on vuosien varrella vähentynyt ja kun juoksen kovempaa, niin se askel on eteenpäin suuntautuva, joten ei jalka pääse samalla tavalla virheasentoon. Samoin olen siirtynyt koko ajan kevyempiin kenkiin, mutta niin, että ostan yhä myös painavampia peruslenkkareita hitaammille lenkeille. Toki ei enää kaikista painavampia, mutta sellaisia Pegasuksen painoisia kyllä. Osa kengistä on edelleen minulle se verran rajuja, etten juokse niillä kuin sellaisia lenkkejä, joissa vauhti on 3.00-3.30 min/km. Yhtään hitaampaa ei viitsi juosta, kun jalat eivät kestä. Toki jos olisi jotkut etiopialaiset tai kenialaisen huippumaratoonarin kroppa, niin juoksisin varmaan aina adiokset jalassa, mutta kun jalat eivät kestä sellaista, että ne ovat aina jalassa.
Sanoisin, että aloittelija pärjää kahdella parilla ja jos hän käy kuntosalilla tai sisällä juoksumatolla, niin sinne sitten kolmas. Se uudempi pari olisi niille pidemmille lenkeille tai nopeammille juoksuvauhdeille tai niille lenkeille, jotka kovalla alustalla asfaltilla. Hitaat, lyhyet, hiekkatielenkit voi juosta vanhemmilla kengillä. Kilsat kannattaa laittaa muistiin. Riippuu juoksijan painosta, oman kropan kestävyydestä ja myös henkilökohtaisista mieltymyksistä, koska kengästä kannattaa luopua. Itse luovun 1000km kohdalla. Joku kenkä voi olla jo suht kova viimeiset pari hunttia, jos niillä on juostu koko aika ulkona, eikä ole niin, että olisin juossut vaikkapa puolet juoksumatolla ja siirtänyt ne sitten ulos, mutta toisaalta jos loppuvaiheen juoksee hitaita peruslenkkejä, niin ei se sinänsä haittaa. Kun kaikkia lenkkejä ei juokse samoilla kengillä, vaan osassa lenkeistä on enemmän vaimennusta kuin joillain toisilla kerroilla, niin jalka ei rasitu samalla tavalla. Eilen esim. lähdin sadekelille vanhoilla tossuilla, joissa oli starttessa jo 927km mittarissa. Kengät hajoavatkin helpommin sateella kunnolla kastuessaan ja kun toi oli yli 5 min/km löysäilyä, josta osa hiekkatietäkin, niin minusta paras vaihtoehto laittaa vanhat peruslenkkarit jalkaan.
Eri merkkejä kannattaa kokeilla, sillä kun tossut ovat vähän erilaisia, niin jalan pienet lihakset saavat erilaisia ärsykkeitä.Toki yhdelläkin merkillä pärjää, jos ottaa vähän erilaisia malleja, mutta itse en koe mitään tarvetta merkkiuskollisuuteen, kun mikään merkki ei minulle juoksemisesta maksakaan. Minusta eri merkeillä on vähän erilaisia ominaisuuksia ja koen, että hyödyn siitä aika paljon, että kierrätän eri merkkien kenkiä.