Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 974
  • 3 878

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tänään ensimmäinen hölkkälenkki sitten syyskuisen olkapääoperaation, aika tarkalleen kahden kuukauden tauko siis oli. Ensimmäinen kuukausi oli täyttä pakkolepoa, toisen aikana olisi jo saanut jotain tehdäkin, mutta eipä tuo raato paljoa kestänyt. Osittaisen liikuntaluvan tullessa hyppäsin heti kuntopyörän päälle ja tein innoissani selkä- ja vatsalihaksia, seurauksena tietenkin tolkuton jumi, joka vielä parin päivän päästä poiki noidannuolen. Vasta viime viikon aikana alkoi tuntua ettei olkapää enää juurikaan kipeytynyt pidempiä matkoja kävellessä, joten tälle viikolle uskalsi hölkän aloittaa.
Ja voi jestas miten tämä on hankalaa. Ei huvita yhtään, väsyttää, ulkona on kylmä, pimeää, vastatuulta ja räntää sataa koko ajan. Juostessa tuntuma oli kummallinen ja keuhkot ei yhtään mukana, ei ollut kivaa. Selkään sattui ja palatessa vielä kompastuin polveni verille johonkin juurakkoon.

Että näistä tunnelmista lähdetään sitten rakentamaan uutta nousua, ehkä tämä jossain vaiheessa taas helpommaksi käy. Jonkinlainen tavoite on HCR sitten keväällä, mutta kun toipuminen on ollut tähän asti paljon omia odotuksia hitaampaa ja edessä on väistämättä vielä toinenkin leikkaus helmi-maaliskuulla, niin ihan mahdottomasti en taida kisasta vielä rummuttaa tai aikatavoitteita lyödä pöytään.
 

Fordél

Jäsen
Ja voi jestas miten tämä on hankalaa. Ei huvita yhtään, väsyttää, ulkona on kylmä, pimeää, vastatuulta ja räntää sataa koko ajan.

Ei täälläkään ole mitkään ihan parhaimmat juoksufiilikset. Kun kahdeksan kuukautta treenasi niin mulle aika isoille viikkokilsoilla, on nyt pikkasen puhti poissa. Ihan samanlaista hinkua ei ole juoksulenkille kun parhaina päivinä kesällä. Mutta oon ihan varma, että nyt kun ottaa vähän rauhallisemmin tän alun niin kohta joutuu taas pidättelemään ettei juokse liikaa.

Mutta mitä tulee säähän niin mulla oli tänään pitkällä sauvakävelyllä (hitto muuten että on hieno laji toikin!) ihan eri fiilis. Oli kylmää, tuuli, loskaa ja lopussa pimeetäkin, mutta fiilisi oli juuri näistä syistä loistava. Tuntui todella elävän kun paahtoi menemään karussa säässä. Pitää vaan olla varusteet kuosissa niin eipä nuo tunnu ainakaan allekirjoittaneella missään.

Että näistä tunnelmista lähdetään sitten rakentamaan uutta nousua, ehkä tämä jossain vaiheessa taas helpommaksi käy. Jonkinlainen tavoite on HCR sitten keväällä, mutta kun toipuminen on ollut tähän asti paljon omia odotuksia hitaampaa ja edessä on väistämättä vielä toinenkin leikkaus helmi-maaliskuulla, niin ihan mahdottomasti en taida kisasta vielä rummuttaa tai aikatavoitteita lyödä pöytään.

Jep, mutta positiivista on se, että aikaa on vaikka kuinka. Nyt vaan alkaa rakentaa rauhassa peruskuntoa. Kovemmat rääkit kerkee tekemään sitten keväälläkin, joten mitään ei ole varmastikaan menetetty ellei tosta helmi-maaliskuun leikkauksesta toipuminen vie kuukausia. Kyllä se siitä!
 

HokejGirl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Metallurg Magnitogorsk
Ei täälläkään ole mitkään ihan parhaimmat juoksufiilikset. Kun kahdeksan kuukautta treenasi niin mulle aika isoille viikkokilsoilla, on nyt pikkasen puhti poissa. Ihan samanlaista hinkua ei ole juoksulenkille kun parhaina päivinä kesällä. Mutta oon ihan varma, että nyt kun ottaa vähän rauhallisemmin tän alun niin kohta joutuu taas pidättelemään ettei juokse liikaa.

Eikä myöskään täällä. Opiskelu painaa päälle, pimeys ja väsymys. Juokseminen on jäänyt aika vähälle edellisen kuukauden aikana johtuen ensin armottomasta oksennustaudista ja sitten kipeytyi jalka. Nyt tuntuu terveemmältä, mutta ei tuonne ulos huvita lähteä. Tekosyitä nämä on. Huomiseksi laitan herätyksen klo. 5 ja juoksen sitten vaikka lumisateessa, jäisillä teillä ja hammasta purren, mutta taatusti menen.

Kipeästä jalasta vielä kysyn. Voisikohan johtua vähän juostuista (uusista) kengistä, kun säären kohdalla pistävä kipu tuntui. Vasemmassa jalassa enimmäkseen, mutta vähän myös oikeassa. Lepäilin 2 viikkoa kokonaan, mutta en lääkäriin mennyt, kun ei jalka niin paha ollut. Pari kevyttä hölkkälenkkiä olen tuon jälkeen juossut ja ei jalat ihan 100% kunnossa olleet, mutta ei myöskään mitään selkeää kipua tuntunut. Penikkatautia epäilen, vaikka syy voi tosiaan olla nuo suht. uudet kengät.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kipeästä jalasta vielä kysyn. Voisikohan johtua vähän juostuista (uusista) kengistä, kun säären kohdalla pistävä kipu tuntui. Vasemmassa jalassa enimmäkseen, mutta vähän myös oikeassa. Lepäilin 2 viikkoa kokonaan, mutta en lääkäriin mennyt, kun ei jalka niin paha ollut. Pari kevyttä hölkkälenkkiä olen tuon jälkeen juossut ja ei jalat ihan 100% kunnossa olleet, mutta ei myöskään mitään selkeää kipua tuntunut. Penikkatautia epäilen, vaikka syy voi tosiaan olla nuo suht. uudet kengät.
Penikkataudin voi aiheuttaa moni asia: erilaiset kengät kuin mihin jalat on tottuneet, kova alusta, suuri määrän lisäys, isot kilometrit jne. Vaivana äärimmäisen ikävä ja kannattaa pitää juoksussa taukoa, jos alkaa vaivata. Sen jälkeen hoitona tehokas tulehduskipulääkekuuri, hierontaa ja kylmää sekä pohkeiden ja akillesjänteen venyttelyä. Voi olla myös järkevää välttää aluksi asvalttia ja juosta vaikka pururataa, polkua tai ulkoiluteitä.

Kärsin samasta vaivasta joskus aikanaa ja jäi koko kesän juoksut vähälle, kun meni parannellessa motivaatiokin. Viime viikolla juoksin vähän enemmän ja nytkin alkoi pientä oiretta jalassa olla, mutta onneksi flunssan takia oli muutenkin pakko pitää taukoa. Samalla aloitin syömään Arcoxiaa, kun sitä kaapissa oli ja on menossa vuoden alussa vanhaksi.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Nyt on ainakin myyrmäen stadiumissa halvalla Asicsin lenkkareita. GT-2170:t tarttu matkaan, ovh 159e nyt 99,90e. Lisäksi kassalla sai stadium-korttia vilauttamalla 20% alennusta, eli 80e loppujenlopuksi. Kenkien alennus astui voimaan tänään ja tuo 20% alennus on voimassa muistaakseni sunnuntaihin asti. Ainakin tänään oli vielä hyvin eri kokoja tarjolla. Kayanojen alennushinta oli 149e ja tuosta saa vielä sen 20% pois, muiden kenkien hintoja en hoksannu kattoa.

Jos sais juoksuharrastus taas uutta motivaatiota, viimeisten parin iuukauden aikana ehkä 2 juoksulenkkiä oon juossu. Koulunköynti alkoi taas työharjoittelun jälkeen ja pimeä tulee niin aikasin, että ei oo ollu pitkien koulupäivien jälkeen motivaatiota lähteä juoksemaan. Eiköhän se taas tästä..
 

Fordél

Jäsen
Nyt on ainakin myyrmäen stadiumissa halvalla Asicsin lenkkareita. GT-2170:t tarttu matkaan, ovh 159e nyt 99,90e. Lisäksi kassalla sai stadium-korttia vilauttamalla 20% alennusta, eli 80e loppujenlopuksi.

Teit kyllä hyvät kaupat. Eipä juuri tota halvemmalla ole varmasti saatavilla totakaan mallia.

Itse oon päättänyt, että jäädytän kenkäostokset. Siirryn pikku hiljaa tuetummista kengistä vähemmän tuettuihin, mutta tämän takia ei tarvi lähteä ostoksille. Pyrin juoksemaan yhä enemmän hyvin vaimennettujen Asics Cumulusten sijaan noin tunnin lenkkejä Asicsin Sky Speedeillä. Niitä on yhet täysin iskemättömät kaapissa ja käytössäkin yhdet aika vähän juostut niin eiköhän noilla kahdella + yksillä Cumuluksilla pärjää aika pitkälle ensi vuoteenkin ellei koko vuoden. Niin ja tottakai maastoa varten on vielä erikseen Asicsin Laharit eli kenkiä piisaa.

Tällä viikolla on plakkarissa kolme lenkkiä, joka saa riittää. Huomenna sählyä, jossa tulee nopea tempoista juoksua ja sunnuntaina pitkä sauvakävelylenkki. Yhteensä siis viisi treeniä siis viikossa ja kaksi totaalista lepopäivää. Tolla konseptilla koitetaan mennä tää vuosi loppuun.
 

Fordél

Jäsen
Nyt on alkanut taas tavoitteellisempi treenaus kohti kesän maratonia/maratoneja. Harjoitusohjelmaksi otin Kirsi Valastin Naisten juoksukirjassa olevan ohjelman. Vaikutti mukavan monipuoliselta, selkeeltä ja hyvin jaksotetulta.

Tänään tuli vedettyä hyvässä pakkasessa eka lenkki (vauhtileikittely 50 min) ja fiilis oli loistava. Kannatti lähteä vaikka oli kylmä. Hyvät varusteet kuitenkin takasi nautittavan juoksun. Esim. noi Gore Tex -kengät yllätti kuinka hyvin niissä pysyi varpaat lämpinä. Ei pitäisi olla tolla saralla ongelmia pahemmissakaan pakkasissa.

Kaiken kaikkiaan nyt on hyvä fiilis taas lähteä kohtia uusia tavoitteita. Jonkin aikaa tossa menikin niin ettei niin hirveesti napannut. Onneksi tajusin ottaa rauhassa ja nyt on taas paukkuja jatkaa treenejä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänään tuli vedettyä hyvässä pakkasessa eka lenkki (vauhtileikittely 50 min) ja fiilis oli loistava. Kannatti lähteä vaikka oli kylmä. Hyvät varusteet kuitenkin takasi nautittavan juoksun. Esim. noi Gore Tex -kengät yllätti kuinka hyvin niissä pysyi varpaat lämpinä. Ei pitäisi olla tolla saralla ongelmia pahemmissakaan pakkasissa.
Sunnuntaina tuli testattua myös oma pakkaskestävyys. Gore-kenkien sisällä mulla oli vain ohuet juoksusukat, ei mitään ongelmia vajaan parin tunnin hölköttelyssä. Muuten päällä paljon ohuita kerroksia, hyvin tarkeni. Kiitokset katujen auraajille, mukava juosta.
 

scholl

Jäsen
Riippuu paljonko on pakkasta. Sunnuntaina täällä oli joku -10c ja pärjäsin hyvin ohuilla juoksusukilla ja kesämaastojuoksukengillä. Lämpimämpihän varpailla juoksussa on kuin hiihdossa.

Mites Ikerin liikalihavuuden poisto -projekti etenee? Vähän tekisi itsekin mieli hypätä samaan junaan, mutta ei viitsi kun tekee mieli vetää bisseä jne. herkkuja päivittäin. Lisäksi on kaikkea menoa. Esim. viime la ja su piti molempina päivinä syödä 3 kunnon ateriaa. Joo, no mutta se liikahtaisi tossu vain niin paljon paremmin, jos paino alkaisi vitosella, mutta en jaksa vielä pohtia sitä. Ehkä jossain vaiheessa vedän överipainonpudotuksen.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Itellä toinen täyspitkä maraton tiedossa itsenäisyyspäivänä Kuopiossa. Kolmen tunnin ajasta, puhumattakaan kolmen alituksesta en näissä keleissä uskalla haaveilla, varsinkin kun penikat ovat viime päivinä hieman aristelleet. Hyvin on syksyllä treenattu silti, ja nyt ennen maraa sopivasti himmailtu.

Uskaltaakohan maralle lähteä ihan kesälenkkareissa? Asicsin Gel Kayanot on hyviksi juoksukengiksi todistettu HCM:llä. Asicsin Gel-Arctic nastakengät olisi kyllä uutena, mutta niitä ei varmaan uskalla käyttää, koska niillä ei ole tullut juostua kuin yksi lenkki. Kuopion maratonreitti on asfalttia ja hiekotettu eikä täällä kovin paljon lunta/jäätä, joten ihan normilenkkareilla pärjännee?!
 

scholl

Jäsen
Maratonin pituinen lenkki on riski nastoilla juostavaksi, jos ei ole niistä pahemmin kokemusta. Toisaalta jos pinta on vain luminen, eikä jäinen, eikä lunta sada niin normilenkkareiden pito pitäisi olla ihan ok. Toki kisavauhtia en tuollaisessa talvikelissä itse juoksisi, mutta jos pakko olisi niin todennäköisesti normilenkkareissa. Ehkä katsoisin hieman pohjakuviota ja kävisin muutamat tossut kokeilemassa tuolla ulkona sen pidon suhteen.
 

passenger

Jäsen
Olen tätä kummastellut kyllä ennenkin, mutta kertokaa nyt mitä eroa tai hyötyä noista juoksusukista on tavallisiin "tennissukkiin" verrattuna? Tai juoksupiposta tai hiihtopiposta? Kävin tänään ekaa kertaa 2,5 kk juoksutauon jälkeen lönköttelemässä 11,5 km 5min/km keskivauhdilla. Oli taas todella mukavaa vähän pidemmän tauon jälkeen, syksyllä tuo juoksu alkoi maistumaan puulta. Jos Scholl laihduttaa tuohon vitosella alkavaan niin pääsee mun repparissa puolimaratonin ensi kesänä...
 

scholl

Jäsen
Olen tätä kummastellut kyllä ennenkin, mutta kertokaa nyt mitä eroa tai hyötyä noista juoksusukista on tavallisiin "tennissukkiin" verrattuna?

Paksuus, muoto ja materiaali lähinnä. Ainakin omat juoksukenkäni ovat sen verran tiukkaa kokoa, että pitää olla tiukat sukat. Tietysti varvastilaa pitää jäädä turpoamista varten, mutta paksuilla sukilla ei silti saisi kenkiä jalkaan. Toinen asia on se, että tennissukat tulisivat varmaan litimäriksi ja kun ne eivät olisi muotoiltu kunnolla niin ne saattaisivat alkaa hiertää. Sukkahan täytyy pysyä täysin paikallaan juostessa. 1999 huomasin ensimmäistä kertaa juoksusukkia myynnissä ja ero oli merkittävä eli kannattaa ostaa niitä niin se juokseminen tulee hyvin paljon mukavammaksi. Ja jos ei osta mitään 25 euron sukkia niin tuskin se kovin paljon kalliimmaksikaan tulee. Itse olen ainakin siinä käsityksessä, että olivatpa urheilusukat mihin lajiin tahansa niin ne kestävät varmaan saman määrän käyttökertoja eli jos ostat vaikkapa kymmenet juoksusukat niin eipä siihen kovinkaan paljon rahaa mene, koska ne kestävät sitten pitkään ennen kuin kuluvat.

Tai juoksupiposta tai hiihtopiposta?

Noissa en tiedä mitään eroa. Mulla on yksi juoksu- ja yksi hiihtopipo. Toki ne ovat vähän eri materiaalia, mutta jotenkin tuntuu, että se johtuu vain siitä, että ovat eri valmistajan tekemiä. Juoksuhanskoja mulla esim. ei ole ikinä ollut, vaan olen juossut hiihtohanskoilla, jos olen talvella juoksemaan lähtenyt.
 

Fordél

Jäsen
Olen tätä kummastellut kyllä ennenkin, mutta kertokaa nyt mitä eroa tai hyötyä noista juoksusukista on tavallisiin "tennissukkiin" verrattuna?

Ne on saumattomia tai ainakin saumattomampia ja mulla ainakin istuvat jalkaan tiukemmin, jolloin eivät mene makkaralle aiheuttaen esim. hiertymiä tai rakkuloita. Osaksi tottakai tulee juostua normi tennissukilla eikä mulla ole ollut ongelmia, mutta kyllä juoksusukat tuntuu mukavemmilta.

Tai juoksupiposta tai hiihtopiposta?

Jos kysyt, että mitä eroa näillä on normipipoihin niin mun kokemusten mukaan niissä ei tule nuppi yhtä kuumaksi. Eivät ole yhtä paksuja ja niissä on tuuletusaukko (ainakin mun mallissa), joten tuuletus toimii paremmin. Eivät ehkä hikeennykään ihan samalla tavalla ja mukavampi niitä on pestä kerta toisensa jälkeen. Tosin tässäkin kohdin pärjää oikein hyvin normivarustuksella, mutta jos vähän hifistellä haluaa niin ei tollasen ostaminen hukkaankaan mene. Lisäksi niitä on mukavampi pestä eikä mene normipipo hikiseksi.

Kävin tänään ekaa kertaa 2,5 kk juoksutauon jälkeen lönköttelemässä 11,5 km 5min/km keskivauhdilla. Oli taas todella mukavaa vähän pidemmän tauon jälkeen, syksyllä tuo juoksu alkoi maistumaan puulta. Jos Scholl laihduttaa tuohon vitosella alkavaan niin pääsee mun repparissa puolimaratonin ensi kesänä...

Lönköttelemässä? Jaahas:) No mutta hyvä oli vauhti lönköttelystä huolimatta ja varmasti tuntui tuoreelta? Täällä oli tosiaan ihan sama homma eli tossa marraskuussa juoksu alkoi tuntua puulta, mutta nyt kuukautta myöhemmin on taas kova into treenata. Toivottavasti se kantaa yli talven, koska keväällä innosta ei ole koskaan ollut puutetta.

Varusteisiin liittyen muuten tänään oli ongelmana käsineet, jotka ei yhtäkkiä riittänetkään. Ilmeisesti oli sen verran viimaa, että tuli läpi tai jotain. Ehkä tälle sektorille pitää tehdä investointi vielä lämpimimpiin hanskoihin. Myös tolla "alapääosastolla" alkoi tuntua jo vähän kylmää, mutta onneksi mitään vahinkoja päässyt käymään:)
 

passenger

Jäsen
...Lönköttelemässä? Jaahas:) No mutta hyvä oli vauhti lönköttelystä huolimatta ja varmasti tuntui tuoreelta? Täällä oli tosiaan ihan sama homma eli tossa marraskuussa juoksu alkoi tuntua puulta, mutta nyt kuukautta myöhemmin on taas kova into treenata. Toivottavasti se kantaa yli talven, koska keväällä innosta ei ole koskaan ollut puutetta.

Varusteisiin liittyen muuten tänään oli ongelmana käsineet, jotka ei yhtäkkiä riittänetkään. Ilmeisesti oli sen verran viimaa, että tuli läpi tai jotain. Ehkä tälle sektorille pitää tehdä investointi vielä lämpimimpiin hanskoihin. Myös tolla "alapääosastolla" alkoi tuntua jo vähän kylmää, mutta onneksi mitään vahinkoja päässyt käymään:)

Tarkennan että kyllä toi on ihan kova vauhti meikäläiselle, mutta oliko tuo tauko tehnyt ilmeisesti hyvää ja juoksu tuntui todella kevyeltä. Vastustelen jotenkin vähän periaatteesta ihan joka lajissa tuota hifistelyä, kun normivarusteillakin pärjää. Esim. huvitti tuossa aiemmin syksyllä kun oli jossain jäillä mailoista puhetta, kuinka joku hehkutti jotain uutta mailaa joka oli ilmeisesti muutaman kymmenen grammaa kevyempi kuin vanha malli, taitaa olla lajista riippumatta aika paljon korvienvälijuttujakin nuo varuseet.
 

Fordél

Jäsen
Tarkennan että kyllä toi on ihan kova vauhti meikäläiselle, mutta oliko tuo tauko tehnyt ilmeisesti hyvää ja juoksu tuntui todella kevyeltä. Vastustelen jotenkin vähän periaatteesta ihan joka lajissa tuota hifistelyä, kun normivarusteillakin pärjää. Esim. huvitti tuossa aiemmin syksyllä kun oli jossain jäillä mailoista puhetta, kuinka joku hehkutti jotain uutta mailaa joka oli ilmeisesti muutaman kymmenen grammaa kevyempi kuin vanha malli, taitaa olla lajista riippumatta aika paljon korvienvälijuttujakin nuo varuseet.

Ookke, no sitten kuulostaa jo inhimillisemmältä jos se oli jo ihan kovaa vauhtia.

Mitä tulee hifistelyyn niin itsekään en ole sen kannattaja, mutta tietyissä jutuissa on huomannut, että kannattaa tehdä panostuksia. Esimerkiksi kenkiin kannattaa panostaa. Ei tietty kalleinta kannata itsessään ostaa vaan omaan tossuun sopivin ja jos se maksaa pikkasen normitossua enemmän niin kyllä se kannattaa kun sen noin 1000 km niillä tulee vedettyä.

Ja monesti noi panostukset ei ole edes suuria kun äkkää tehdä ne oikeaan aikaan (ei parhaimpana sesonkina) ja jaksaa tonkia alalaareja ja -rekkejä. Myös käytettynä saa paljon hyvää tavaraa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen tätä kummastellut kyllä ennenkin, mutta kertokaa nyt mitä eroa tai hyötyä noista juoksusukista on tavallisiin "tennissukkiin" verrattuna?
En osaa sanoa yhtään mitään tieteellisesti todennettua, mutta pysyvät kokemukseni mukaan paljon paremmin paikoillaan, kuten täällä muutama onkin jo todennut. Jämäkät ja oikealla tavalla puristavat, eivät nihkeän tiukat. Olen tykästynyt niihin urheillessani jo niin kovasti, että pidän juoksusukkia usein myös salilla ollessani, kun homostelen ja tyhmennän itseäni siellä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ensimmäinen lenkki pakkasella. Olisikohan ollut jotain -15 astetta. Hyvinhän tuolla pärjäsi kun heitti riittävästi vaatetta päälle. Kun laittaa alimmaiseksi urheilupaitaa ja housut niin pärjää oikein hyvin. Ainoa vain, että nappikuulokkeet vetävät aika äkkiä jäähän ja takapuoli meinaa jäätyä.

Mutta keli oli raitis ja lenkki hyvä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kengistä sen verran, että itse vedän ihan samoilla tossuilla kuin kesälläkin. Jos on paljon pakkasta (-15 - -30) saatan laittaa toiset sukat. Ihan hyvin on pärjännyt tähän mennessä. Maanantain lenkillä oli pakkasta -21c. Voi olla, että sitten kun joskus testaan nastakenkiä, en muita käytäkkään. Mutta toistaiseksi kun sellaisia en omista, enkä ole koskaan sellaisia pitänyt edes jaloissa, menen näin. Ainakin tämän talven. Joulukuulle yritän mättää määrää niin paljon kuin kroppa antaa myöten. Reilussa satasessa pyrin pitämään vk-kilsat. Toivotaan nyt että edes vähän lauhtuisi. Muutamaa Esport-keikkaa lukuunottamatta olisi kuitenkin tarkoitus juosta lenkit ulkona.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kengistä sen verran, että itse vedän ihan samoilla tossuilla kuin kesälläkin. Jos on paljon pakkasta (-15 - -30) saatan laittaa toiset sukat. Ihan hyvin on pärjännyt tähän mennessä. Maanantain lenkillä oli pakkasta -21c. Voi olla, että sitten kun joskus testaan nastakenkiä, en muita käytäkkään. Mutta toistaiseksi kun sellaisia en omista, enkä ole koskaan sellaisia pitänyt edes jaloissa, menen näin.

Täysin sama resepti. Ainakaan minun nastarit eivät ole yhtään lämpimämmät kuin lenkkarit, pikemminkin päinvastoin. Kengän pohja on ohuempi tuntuman vuoksi, joten kylmä alusta ja lumi paleltavat läpi voimakkaammin kuin lenkkikengän pehmusteiden ja pohjallisten läpi. Eikä kyllä yleensä juostessa jalkateriä ole kylmänyt, ongelma on enempi hiihdossa/kävelyssä vaivaava. Käytän siis lenkkareita aina, paitsi jäisillä ja liukkailla keleillä, jolloin nastarit jalkaan. Liukkaillakin periaatteessa hidasvauhtisen lenkin voisi lenkkareissa juosta, mutta kovavauhtisessa juoksussa turvallisuussyistä nastarit.

Juoksusukat.. Minä en tiedä, mitä niissä on tennissukkiin eroa materiaalin tai valmistuksen puolesta, mutta takaisin en enää tennareihin vaihda kun kerran on tullut juoksusukkiin siirryttyä. Istuvat hyvin, pysyvät paikoillaan, eivät valu kastuessakaan, eivät hierrä, kestävät oleellisilta paikoilta kulutusta paremmin (yleensä vahvistettu kantapäästä ja päkiästä). En minäkään erota onko jalassa kolmen euron juoksusukat vai 30 euron juoksusukat, jos ne ovat sopivat. Jotkut kalliit olen hylännyt huonosti minun jalkaan istuvana, jotkut halvimmista ovat osoittautuneet parhaiksi. Mutta eron tennissukan ja juoksusukan välillä erottaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostin Gore-Tex -lenkkarit siksi, että loskakeleillä roiskevesi ei tulisi heti läpi. En meinaan tykännyt juosta lätäköissä tavallisilla. Nuo ovat niin lämpimät vielä ainakin -10 asteessa, ettei tarvitse kuin yhdet tavalliset juoksusukat. Ja pohjakin on pitävämpi, joten jätän normilenkkarit kuiville plussakeleille.

Patikoinnissa hyvän sukan merkitys on vielä suurempi kuin juoksussa, joten tennissukkia en taida enää edes omistaa. Ne sopivat korkeintaan sisäpeleihin, jos niihinkään. Jos vähänkään harrastaa ja arvostaa koipiaan, sukkiin panostaminen on fiksuinta, mitä voi tehdä. Tosi sissit toki käyttävät vaikka jalkarättejä.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Nyt on kyllä meikäläisen juoksuvuosi paketissa ja loppuvuosi mennään muilla lajeilla, jos vaikka hiihtokilometrejä saisi kerättyä. Viimeinen "lenkki" oli sunnuntaina Shanghaissa, jossa rikoin maratonilla neljän tunnin rajan ensimmäistä kertaa, joten juoksukausi oli kokonaisuudessaan onnistunut. Juoksukertoja kertyi vuoteen vähän reilut 50 ja tuskinpa se tuosta tulee ainakaan nousemaan ensi vuodelle, kun muut lajit vievät kuitenkin oman aikansa. Muita harrasteita tukevana lajina juoksua tuleekin harrastettua.

Vaikkakin lupasin itselleni 30km kohdalla etten juokse enää ikinä maratoneja, niin eiköhän ensi vuoden kalenteriin joku kisa osu. Toistaiseksi on kalenteri ihan tyhjillään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vaikkakin lupasin itselleni 30km kohdalla etten juokse enää ikinä maratoneja, niin eiköhän ensi vuoden kalenteriin joku kisa osu.
Minä lupasin itselleni 10 vuotta sitten maratonin maalissa, etten enää ikinä juokse maratonia. En ole juossut. Nyt tosin hieman on alkanut tuntua, että taidan olla siitä ainokaisesta maratonistani psykologisesti palautunut, että ehkä tässä vielä. Voi olla, että kolmen kuukauden treenaamattomuus ja krapula eivät silloin 10 vuotta sitten olleet edistämässä maratonkokemustani positiiviseen suuntaan.
 

Fordél

Jäsen
Viimeinen "lenkki" oli sunnuntaina Shanghaissa, jossa rikoin maratonilla neljän tunnin rajan ensimmäistä kertaa, joten juoksukausi oli kokonaisuudessaan onnistunut.

Onnittelut! Hieno suoritus ja tohon onkin hyvä päättää juoksukausi ja lepuuttaa käpäliä.

Saisko vähän raporttia siitä millaista oli juosta Shangaissa ja miten järjestelyt toimi?
 

scholl

Jäsen
Ostin Gore-Tex -lenkkarit siksi, että loskakeleillä roiskevesi ei tulisi heti läpi. En meinaan tykännyt juosta lätäköissä tavallisilla. Nuo ovat niin lämpimät vielä ainakin -10 asteessa, ettei tarvitse kuin yhdet tavalliset juoksusukat. Ja pohjakin on pitävämpi, joten jätän normilenkkarit kuiville plussakeleille.

Gore-tex kenkä on varmasti parhaimmillaan juuri nimenomaan loskakeleillä ja silloin kun lumet lähtevät sulamaan. Toki pohjakuviointi voi auttaa pitävyydessä muillakin keleillä. Siinä on vain se huono puoli, että se gore-tex pitää sen veden yhtä lailla sisällä kuin ulkonakin eli jos on märkää niin paljon, että se haukkaa se vesi sinne sisään niin se ei tule ulos. Niinpä mulla on tavalliset lenkkarit ja sitten toisaalta maastojuoksulenkkarit, eikä ollenkaan gore-tex lenkkareita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös