Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 568 327
  • 3 894

Fordél

Jäsen
Olen käynyt juoksulenkillä säännöllisen epäsäännöllisesti ja sellainen motivaattori on vähän puuttunut. Ennen motivaattorina toimi jääkiekko ja kesällä jaksoin käydä lenkillä, kun mietin tulevaa kautta ja kevyempää luistelua. Viime viikonloppuna aloin ajattelemaan, että ensi kesänä olisi todella hienoa juosta maraton, mutta se on niin kaukana vielä, että jotain muuta tarttisi tehdä. Tuo puolimaraton on aika sopivan ajan kuluttua, 12viikkoa siihen on vielä aikaa ja löysinpä heti treeniohjelman Maximin sivuilta siihen. Linkki tässä

Puolimaratonin pystyisin varmaankin nyt jo suorittamaan alusta loppuun, mutta en ole lähdössä sinne vaan maaliin pääsyn takia, vaan haluan treenata kunnolla ja määrätietoisesti. Cooperissa juoksisin nyt varmaan jotain 2600m.

Miltä tuo treeniohjelma näyttää? Hifistelyä ei tarvita, mutta jos joku muu linkki olisi esittää niin antaa tulla vaan. Aikatavoitetta ei sen kummemmin ole, päälle kahden tunnin se taitaa kyllä venähtää.

Ensinnäkin ihmeellinen tapa tossa ohjelmassa ilmoittaa lenkki, kuten esimerkiksi:

"Juokse 30 min. Jatka 5 min ripeällä kävelyllä. Käänny ja juokse kotiin."

Miksei voi suoraan laittaa, että juokse tunti, jossa välillä 5 minuutin ripeä kävely. Tosin en tiedä miksi välillä pitää edes kävellä.

No mutta sitten itse asiaan eli mitä tulee tohon treeniohjelmaan niin mun mielestä se on varsinkin alussa ihan liian helppo. Korostan, että en ole tässä toitottamassa mitään totuutta, en tiedä sun lähtötasoa kovin tarkasti enkä välttämättä ole edes oikea mies neuvomaan. Voit siis huoletta myös ohittaa tämä seuraavat ajatukset:)

Eli jos oot jo aikaisemminkin lenkkeilly ja nyt vedät cooperissa 2600m niin eihän sun tarvitse aloittaa varmaankaan millään "Kävele 2 min, juokse 6 min. Käänny takaisin ja juokse 4 minuuttia. Kävele loppumatka" -tyylisellä treenillä. Pystyt varmasti lähtemään jo nyt ihan suoraan kunnollisiille juoksulenkeille vai mitä mieltä itse olet? Tollaset osa kävelyä ja osa juoksua -treenit on mainioita niille, joilla ei ole pohjia, juoksu ei ole tuttua tai on esim. kunnolla ylipainoa eikä kroppa oikein kestä heti aloittaa juoksua.

Heitän tässä vähän toisenlaista näkemystä sulle niin voit pohtia mikä sopisi sulle parhaiten. Itse treenaan tällä hetkellä Terje Nordbergin Juoksijan oppaassa olevan maraton-ohjelman mukaan. Samaisessa kirjassa on 12 viikon puolimaratonin harjoitusohjelma juoksijalle, joka pystyy juoksemaan tunnin yhteen menoon. Kenties tollanen sopisi sullekin paremmin? Siinä mennään esim. viikot 1-4 seuraavalla viikkotreenillä:

1. päivä:
Venyttelyä. 45 minuuttia juoksua sykealueella 1.
2. päivä: Venyttelyä. Intervalliharjoitus 4 x 500 metriä sykealueella 2. Kävelypalautus toistojen jälkeen. Lopuksi 30 minuuttia juoksua sykealueella 1.
3. päivä: Venyttelyä. 1-1,5 tuntia juoksua sykealueella 1.

Ja tohonkin voi varmasti lisätä vaikka neljänneksi treeniksi viikossa lihaskunnon tai pyöräilyn jos tuntuu, että jakssa. Viikosta 5 eteenpäin tulee tossakin ohjelmassa jo neljä lenkkiä per viikko.

Mahtava fiilis jo pelkästään siitä, että tällainen haaste on tulossa. Siitä onkin sitten hyvät lähtökohdat ensi kesän mahdolliselle maratonille.

Ehdottomasti näin! Moni tarvitsee juuri tällaisen selkeän haasteen ja tavoitteen, jotta jaksaa juosta. Itsekin olen sellaisen asettanut ja vaikka muutenkin tulisi juostua, auttavat tavoitteet (+välitavoitteet) lenkille lähdössä niinä päivinä, jolloin lenkki jäisi ehkä muuten tekemättä. Muutenkin ne luovat paljon lisää intoa ja positiivista fiilistä kaikkeen tekemiseen.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
löysinpä heti treeniohjelman Maximin sivuilta siihen. Linkki tässä

Puolimaratonin pystyisin varmaankin nyt jo suorittamaan alusta loppuun, mutta en ole lähdössä sinne vaan maaliin pääsyn takia, vaan haluan treenata kunnolla ja määrätietoisesti. Cooperissa juoksisin nyt varmaan jotain 2600m.

Miltä tuo treeniohjelma näyttää?

Fordel tuossa jo tarinoikin hyvin. Voit noilla pohjilla varmaan aloittaa suoraan tuolta 7. viikolta. Otat sitten vaikka 2 x viikko 7, 2 x viikko 8, jne. Tämä siis jos tykkäät tehdä tarkkaan jonkun ohjelman mukaan. Itse juoksen mieluummin vähän fiiliksen mukaan, kuitenkin niin, että tulisi 1 kovempivauhtisempi-/intervalliharjoitus viikossa.

Vaikeinta minulle on ollut juosta noita rauhallisia lenkkejä. Ei meinaa malttaa juosta tarpeeksi hitaasti "kun ei se tunnu missään".
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ensinnäkin ihmeellinen tapa tossa ohjelmassa ilmoittaa lenkki, kuten esimerkiksi:

"Juokse 30 min. Jatka 5 min ripeällä kävelyllä. Käänny ja juokse kotiin."

Miksei voi suoraan laittaa, että juokse tunti, jossa välillä 5 minuutin ripeä kävely. Tosin en tiedä miksi välillä pitää edes kävellä.

Kieltämättä erikoinen tapa ilmoittaa - itse treenimetodi sen sijaan varsin pätevä. Jokusta maratongurua kuulleena ja jopa kuunnelleena aika yleinen suositus - kokeneemmillekin juoksijoille - on erityisesti pidempien lenkkien suhteen kokeilla treeniä, jossa juostaan 10 minuuttia ja kävellään minuutti, ja tätä toistetaan koko lenkin. Tuo "pakkopalautumisen", vaikka juoksisitkin liian lujaa pitkikselle ja pidentää sekä tasaa treenin rasitusta. Tuo 30-5 on sovellus siitä.
 

Fordél

Jäsen
Jokusta maratongurua kuulleena ja jopa kuunnelleena aika yleinen suositus - kokeneemmillekin juoksijoille - on erityisesti pidempien lenkkien suhteen kokeilla treeniä, jossa juostaan 10 minuuttia ja kävellään minuutti, ja tätä toistetaan koko lenkin. Tuo "pakkopalautumisen", vaikka juoksisitkin liian lujaa pitkikselle ja pidentää sekä tasaa treenin rasitusta. Tuo 30-5 on sovellus siitä.

Ok, itselle uusi asia kokeneempien juoksijoiden kohdalla ja pitkissä lenkeissä. Voisihan tuotakin joskus kokeilla, mutta sen verran mitä on pitkillä lenkeillä tullut pakollisia katkoksia (vessakäynnit) ja kävelykohtia, on niiden jälkeen juoksun jatkaminen aina raskaampaa. Myös rytmi katoaa ja menee aina jonkin aikaa ennen kuin juoksu alkaa taas tuntua hyvälle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ok, itselle uusi asia kokeneempien juoksijoiden kohdalla ja pitkissä lenkeissä. Voisihan tuotakin joskus kokeilla, mutta sen verran mitä on pitkillä lenkeillä tullut pakollisia katkoksia (vessakäynnit) ja kävelykohtia, on niiden jälkeen juoksun jatkaminen aina raskaampaa. Myös rytmi katoaa ja menee aina jonkin aikaa ennen kuin juoksu alkaa taas tuntua hyvälle.

Ei ole raskas, kun sen tekee koko lenkin alusta asti. Jos tuon rytmin aloittaa vasta kesken lenkin, ei tule yhtään mitään siitä.
 

Fordél

Jäsen
Ei ole raskas, kun sen tekee koko lenkin alusta asti. Jos tuon rytmin aloittaa vasta kesken lenkin, ei tule yhtään mitään siitä.

Jep varmasti näin se pitää tehdä jos tolle linjalle lähtee. Tosin itse en ymmärrä miksi pitää välillä kävellä minuutti, kun lähtökohtaisesti maratoonari pystyy sen minsankin ajan juoksemaan. Kenties jollain ultajuoksijoilla ym. voi olla jotain tarvetta, mutta silloinkin luulisi tuon juoksuvälin olevan vähän pidempi. No oli miten oli niin itse en näe tämmöselle treenitavalle tarvetta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eli jos oot jo aikaisemminkin lenkkeilly ja nyt vedät cooperissa 2600m niin eihän sun tarvitse aloittaa varmaankaan millään "Kävele 2 min, juokse 6 min. Käänny takaisin ja juokse 4 minuuttia. Kävele loppumatka" -tyylisellä treenillä. Pystyt varmasti lähtemään jo nyt ihan suoraan kunnollisiille juoksulenkeille vai mitä mieltä itse olet? Tollaset osa kävelyä ja osa juoksua -treenit on mainioita niille, joilla ei ole pohjia, juoksu ei ole tuttua tai on esim. kunnolla ylipainoa eikä kroppa oikein kestä heti aloittaa juoksua.

Minulle ehkäpä tällainen rytmitys olisi sopiva, koska pohjat ovat aika olemattomat tällä hetkellä - ja hyvä startti hyytyi hetkeksi kunnon flunssaan, ja nyt lähdetään rakentamaan pohjia uudelleen, mutta minäkään en koki hyödylliseksi sellaista treeniä, jossa kävelyn osuus on näinkin suuri. Ei vain päälleni sovi tuo käveleminen yhtään, se tuntuu niin turhauttavalta kun muutenkin saa sitten kävellä ihan riittämiin koiran kanssa ja töissä. Mutta kuten jo aiemmin ensimmäisissä viesteissäni kirjoittelin, olen aika on/off - treenaaja ja kävely kuuluu sille off-puolelle, joten silloin kun treenaataan niin juostaan ja kävellään vain niin vähän kuin mahdollista, minulla se on muutamien palauttavien askeleiden ottoa silloin tällöin lenkin aikana tms.

Tälle kesälle en uskalla mitään sen suurempaa tavoiteta itselleni asettaa, tarkoituksena on parantaa kuntoa ja "oppia juoksemaan". Kenties syksymmällä käyn kokeilemassa cooperia nähdäkseni mikä pohjani on sillä hetkellä ja ensi vuoden puolelle rakennella korkeammalle tähtääviä tavoitteita, edellyttäen, että polvet kestävät asfaltilla juoksua edes joten kuten. Olisihan se hienoa pystyä vetämään ensi vuoden puolella edes ½-maraton, mutta pelkään pahoin, että asfaltilla en pysty niin pitkiä matkoja juoksemaan. Toisaalta tiedä sitten mikä tilanne on siinä vaiheessa kun painoa on 15 kiloa vähemmän.

vlad.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jostain pitäisi löytää taas samanlainen motivaatio kuin minkälaisen välillä onnistuu saamaan. Ongelmani ei ole liikunnan puute, vaan huono ruokavalio. Itsekurini on kertakaikkiaan heikko, jotta osaisin syödä riittävän terveellisesti. Tämän takia paino on päässyt nousemaan useita kiloja kevään aikana.

Viime syksynä juoksin puolimaratonin, aika tarkkaan kahteen tuntiin, joten pohjat on ihan hyvät. Ja tänään kävin päivällä 7km lenkin josta juoksin 6km, ja nyt illalla 25km pyörälenkin tunnissa. Muutenkin olen kyllä lenkkeillyt juosten läpi talven ja kevään n. kolme kertaa viikossa. Onko Jatkoajassa muita, joilla on sama ongelma? Liikunta kyllä maistuu, mutta kunto ei parane (ja pikemminkin laskee), koska ruokavalio on liian epäterveellinen. Mitä olette tehneet parantaaksenne itsekurianne terveellisen syömisen suhteen?

Pitäisi löytää jostain kunnon kipinä, joku vedonlyönti tai muunlainen haaste, joka auttaisi laittamaan myös syömispuolen kuntoon.
 

Fordél

Jäsen
Jostain pitäisi löytää taas samanlainen motivaatio kuin minkälaisen välillä onnistuu saamaan. Ongelmani ei ole liikunnan puute, vaan huono ruokavalio. Itsekurini on kertakaikkiaan heikko, jotta osaisin syödä riittävän terveellisesti. Tämän takia paino on päässyt nousemaan useita kiloja kevään aikana.

Viime syksynä juoksin puolimaratonin, aika tarkkaan kahteen tuntiin, joten pohjat on ihan hyvät. Ja tänään kävin päivällä 7km lenkin josta juoksin 6km, ja nyt illalla 25km pyörälenkin tunnissa. Muutenkin olen kyllä lenkkeillyt juosten läpi talven ja kevään n. kolme kertaa viikossa. Onko Jatkoajassa muita, joilla on sama ongelma? Liikunta kyllä maistuu, mutta kunto ei parane (ja pikemminkin laskee), koska ruokavalio on liian epäterveellinen. Mitä olette tehneet parantaaksenne itsekurianne terveellisen syömisen suhteen?

Pitäisi löytää jostain kunnon kipinä, joku vedonlyönti tai muunlainen haaste, joka auttaisi laittamaan myös syömispuolen kuntoon.

Tunnistan tästä itseni, sillä mullakin tulee viikottain liikuntaa aivan riittävästi, mutta painonpudotuksen kannalta ongelmallista on ruokavalio. Mullakin kyse on juuri itsekurista eli tiedän kyllä varsin hyvin, että jos herkuttelen tai syön turhan isoja annoskokoja niin paino kyllä nousee. Ja silti herkuttelen...

Ilman hairahduksia esimerkiksi jäätelöön tai suklaaseen, painoni olisi varmasti tippunut ihan eri tavalla. Tosin kun keväällä aloitin taas kunnolla juoksemisen, tippui paino muutamassa kuukaudessa viisi kiloa. Nyt viimeisen parin kuukauden aikana on tullut sen verran hairahduksia, että pudotusta on tullut vain kilo. No onhan se positiivista, että paino sentään putoaa.

Pystyn siis jonkinlaiseen itsekuriin sen takia, että kun juoksen niin ei tee niin paljon edes mieli syödä epäterveellisesti. Mulla on koko ajan mielessä kirkkaana tavoite maratonista ja sitä varten painonkin pitää pudota. Kaikenlainen roskaruoka on jäänyt helpostikin pois ja enää ongelmana on makean kanssa herkuttelu. Siitä en ole päässyt eroon edes juoksemalla ja selkeällä tavoitteenasettelulla. Toki ne jonkin verran hillitsevät pahinta mässäämistä. Ja voihan sitä nähdä asian niinkin, että kun paljon treenaa niin voihan sitä vähän nauttiakin elämästä.

Eli summa summarum, tähän ongelmaan en osaa tarjota ratkaisua, mutta jäädään odottelemaan jos jollain muulla löytyy jokin ässä hihasta.

Edit. Yksi hyvä keino vähentää turhaa syömistä on juoda vettä päivittäin kunnolla. Vettähän pitäisi juoda muutenkin koko ajan, mutta se luo myös kylläisyyttä mahaan niin ei tee koko aikaa mieli napostella jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuttu on ongelma. Itse olen yrittänyt syödä hedelmiä ja vihanneksia karkin ja sipsin tilalla. Lisäksi olen huomannut, että jos on purkka suussa, ei tee mieli napostella mitään. Töissä laitan salaatin samalle lautaselle kuin ruoan, niin mahtuu vähemmän ruokaa lautaselle.

Eihän tuossa mitään oikotietä onneen ole. Jos on pystynyt jättää illan napostelut väliin, on aamulla olo paljon parempi kuin jos olisi syönyt pussillisen sipsiä tai karkkia.
 

Veijari

Jäsen
Ruokakaupassa ne ostopäätökset tehdään joten älä mene nälkäisenä kauppaan vaan juuri syöneenä. Vai kantaako joku muu niitä sipsipusseja ja suklaapatukoita teillä kotiin? Välipalat ruokailujen välillä ja runsas veden juonti tulikin jo mainittua.
 

Fordél

Jäsen
Tuttu on ongelma. Itse olen yrittänyt syödä hedelmiä ja vihanneksia karkin ja sipsin tilalla. Lisäksi olen huomannut, että jos on purkka suussa, ei tee mieli napostella mitään. Töissä laitan salaatin samalle lautaselle kuin ruoan, niin mahtuu vähemmän ruokaa lautaselle.

Ennen olin täysin sitä mieltä, että on ihan täyttä lässytystä korvata herkut hedelmillä, kasviksilla ja vihanneksilla. Kyllä tomaatti on tomaattia ja karkki on karkkia eikä tomaatilla voi korvata karkinhimoa. Miksi? Koska ei tomaatti yksinkertaisesti ole niin hyvää. Jos mun tekee mieli karkkia (ei onneksi kovinkaan usein tee mieli), ei tomaatti toimi silloin mitenkään korvikkeena.

No sen verran olen tullut vastaan, että viinirypäleet toimivat hyvänä karkin korvikkeena ja herkkuna, varsinkin kun ne pakastaa. Jäätyneet viinirypäleet on melkeimpä kuin sorbettia. Hiton hyviä eikä niin epäterveellisiä vaikka toki viinirypäleissäkin on kaloreita normi hedelmiä ja marjoja enemmän. Toinen vastaantulo on se, että sipsitkin voi jollain tapaa korvata porkkanalla, kurkulla jne. kera hyvän dipin.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Liikunta kyllä maistuu, mutta kunto ei parane (ja pikemminkin laskee), koska ruokavalio on liian epäterveellinen.

Tähän lauseeseen tarttuisin, kuntohan voi olla ihan hyvä, vaikka vähän ylimääräistä painoa olisikin kertynyt. Huomasin asian puolimaratonilla, kun muutama pyylevähkö naisihminen kipitteli juoksun samaan aikaan kanssani (lönkyttelin maaliin ajassa 1:45). Terhakoita tanttoja :).

No, ymmärrän toki, mitä tarkoitit, varmaankin tavoitteena on, että se kovakuntoisuus näkyisi myös päällepäin. Ja tutultahan se tarina kuulosti, erityisesti väsyneenä tulee itsekin popsittua valkoista viljaa ja kaikenlaisia makeita herkkuja. Periaate on tiedossa, että salaatilla, kanankoivilla ja rahkapurkeilla pysyisi paremmassa tikissä, mutta käytäntö on vaikeampaa.

Joskus olen saanut painoa tippumaan pelkästään sillä, että en ole klo 18 jälkeen syönyt mitään. Sitä ennen saa syödä vapaasti. Tuntuu toimivan, kun liikuntamäärät on riittäviä. Ja kuten Elazi totesi, niin aamulla tunnelma on hyvä, jos iltapala on jäänyt väliin.

Lisäksi sitten ruokavalion perusta kuntoon. Työmaaruokalassa puolet lautasesta täyteen salaattia ja toiselle puolelle se pihvi. Perunat ja leipä vähemmälle. Mutta jos urheilet paljon, niin toki tarvit hiilihydraattiakin.

Näiden lisäksi voit tarkistaa juomapolitiikan. Rasvaton maito, vesi ja laimennettu mehu on hyviä; laimentamattomat tuoremehut ja limpparit energiapitoisia. Baarissa voit kitata siiderin sijasta väkeviä :). Näillä eväillä!
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tuli mieleen yksi, ehkä ei niin vakavasti otettava, vinkki. Kannattaa käydä joka aamu puntarilla. Se motivoi yrittämään joka aamu pienempää lukemaa. Ei tee mieli syödä illalla herkkuja, kun muistaa että tänään vaaka näytti puoli kiloa enemmän kuin eilen.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kiitos vastauksista! Ei juuri itseäni tuo kävely inspaa, joten Run Nume Run! Sykemittaria olen haaveillut jo parin vuoden ajan ja ehkä se voisi olla ostoslistalla tässä ennen puolimaraa.

Tänään taas lenkille sitten, joku n. 40minuutin lenkki voisi olla paikallaan eli vastaa minulla noin 7-8km:n lenkkiä.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kävin toissapäivänä noin 7km:n lenkin ja eilen ja tänään on ollut oikea polvi kipeänä polven ulkosyrjästä ja Voltarenin ja levon kanssa se on parantunut jo melkoisen hyväksi. Rakas äitini sitten puhelimitse neuvoi katsomaan kenkiäni ja perhana siellä oikean kengän pohjassa on reikä ja kantapään alla oleva vaimennus on murtunut/ mennyt poikki. Se aiheuttaa 99%:n varmuudella polven kipuilun, koska ikinä ennen ei ole juokseminen polveen/polviin minulla ottanut.

Nyt sitten odottelen, että joku juoksukenkämyyjä saapuu esim. Jyväskylän Intersportiin ja osaisi myydä minulle aivan oikeanlaiset kengät, toki myös asiantunteva myyjä ne minulle voi myydä.

Jännä juttu, kun kengät eivät ole kovin vanhat näin satunnaisen lenkkeilijän näkökulmasta (1,5v), mutta kai sitä on kuitenkin tullut kilometrejä niin, että vaimennukset ovat alkaneet heikkenemään ja toki sen reiän on voinut aiheuttaa esim. joku kivi. Onneksi selvisi!

Tavoite puolimara otti aavistuksen takapakkia, mutta nyt kun tämä selvisi niin nyt taas entistäkin ehompana lenkkeilemään! Tuli ostettua kunnon juoksushortsitkin, Lidlin juoksushortsit teki vertavuotavat hiertymät sisäreisiin, en kyllä suosittele niitä kenellekään. (Tuulipuvunkangasta ja sisällä sellainen rei'itetty "vuori" niinkuin tuulipuvuissa yleensäkin, näyttää toimivan hyvin hiomapaperina)
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kävin toissapäivänä noin 7km:n lenkin ja eilen ja tänään on ollut oikea polvi kipeänä polven ulkosyrjästä ja Voltarenin ja levon kanssa se on parantunut jo melkoisen hyväksi. Rakas äitini sitten puhelimitse neuvoi katsomaan kenkiäni ja perhana siellä oikean kengän pohjassa on reikä ja kantapään alla oleva vaimennus on murtunut/ mennyt poikki. Se aiheuttaa 99%:n varmuudella polven kipuilun, koska ikinä ennen ei ole juokseminen polveen/polviin minulla ottanut.

Nyt sitten odottelen, että joku juoksukenkämyyjä saapuu esim. Jyväskylän Intersportiin ja osaisi myydä minulle aivan oikeanlaiset kengät, toki myös asiantunteva myyjä ne minulle voi myydä.

Jännä juttu, kun kengät eivät ole kovin vanhat näin satunnaisen lenkkeilijän näkökulmasta (1,5v), mutta kai sitä on kuitenkin tullut kilometrejä niin, että vaimennukset ovat alkaneet heikkenemään ja toki sen reiän on voinut aiheuttaa esim. joku kivi. Onneksi selvisi!

Tavoite puolimara otti aavistuksen takapakkia, mutta nyt kun tämä selvisi niin nyt taas entistäkin ehompana lenkkeilemään! Tuli ostettua kunnon juoksushortsitkin, Lidlin juoksushortsit teki vertavuotavat hiertymät sisäreisiin, en kyllä suosittele niitä kenellekään. (Tuulipuvunkangasta ja sisällä sellainen rei'itetty "vuori" niinkuin tuulipuvuissa yleensäkin, näyttää toimivan hyvin hiomapaperina)

Itse olen tässä pari kesää juossut säännöllisesti ja huvikseni kävin urheilukaupassa porisuttamassa myyjää asian tiimoilta kun tuntuu, että nuo pari vuotta vanhat lenkkarit vois olla paremmatkin. No, sehän pyysi ottaan kengät & sukat pois ja nousemaan sellaiselle vaa'an tyyliselle vehkeelle, josta näkee miten jalkapohja asettuu maata vasten astuttaessa. Selvisi, että meikäläisen jalalle suositellaan ns. pronaatiotuellista kenkää. Ja arvata saattaa että nuo pari vuotta sitten ostamani 50€ popot ei sellaiset ole. Loppukesän alennuksista ajattelin täräyttää uudet kengät sitten.

Kannattaa siis käydä liikkeissä tai vaikka jollain fysioterapeutilla näyttämässä räpylöitä ja hommata oikeanlaiset kengät ainakin, koska ilmeisesti kaikki kengät ei sovi kaikille ihmisille..

Toisekseen, ostin huvikseni sellaisen "teknisen paidan", joka on suunniteltu urheiluun. En ikinä olisi uskonut, mutta aivan valtava ero normaali T-paita päällä juoksemiseen ja toisekseen ei tartte palokuntaa lenkin jälkeen repimään kiinni liimautunutta paitaa pois päältä.

Välineurheilua tämäkin siis.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Eiköhän nuo kuitenkin tähän totu kun pikkasen reenaa, joten laitetaanpa siis tavoitteeksi puolimaraton kesäkauden aikana, ajaksi 1:45 tai vähemmän.
...
Toistaiseksi olen lönkötellyt ilman teknisiä vempeleitä säätäen vauhtia lähinnä fiiliksen mukaan, nyt olen kyllä alkanut pohtia sykemittarin hankintaa.
Eilissäpäivänä hain viimein sykemittarin (Garmin Forerunner 110) kaupasta, ja siitä innostuneena tänään tuli sitten juoksenneltua Vantaanjoen vartta sinne tänne. GPS:n mukaan matkaa karttui puolimaratonin verran, ja aikaa paloi 1:43:30. En sitten tiedä lasketaanko tällaisia privaattisuorituksia jatkoajan virallisiin tilastoihin, mutta taidanpa itse laskea tuon aiemman tavoitteen saavutetuksi. Ihan mukava fiilis nyt!

Täytynee sitten kiristää tavoitetta, jos johonkin kisaan tulee syssymmällä lähdettyä. Toisena kehitysaskeleena voisi ehkä kuljettaa nesteitä tai jotain energiapatukkaa mukana, nyt menin ilman kuten yleensä muutoinkin. Haman tulevaisuuden täysmaratonia silmällä pitäen lenkin aikaista tankkaustakin olisi varmaankin syytä opetella, ettei seinä kaatuisi päälle ihan niin kovaa.

Sykkeisiin en erityisemmin vielä kiinnittänyt huomiota, mutta kilometrivauhdin seuraaminen paransi kyllä varmasti suoritusta. Paljon helpompaa pitää vauhti tasaisena, ja toisaalta loppupuolella ei pääse aivan niin helposti hidastumaan lönköttelyksi. Siihen tosin auttoi myös toinen salainen aseeni: hardcore-techno. Olikohan DAF joka mainitsi juoksutemmon tärkeydestä, tosiaankin on paljon helpompaa pitää vauhtia yllä, kun askeltiheys on nopea.

Mitenkäs muuten näissä harrastelijakisoissa (esim. HCR) suhtaudutaan teknisiin vempeleisiin? Nyt kun mukana pyörivät jo sykemittari vöineen sekä mp3-soitin kuulokkeineen.
 

Fordél

Jäsen
Eilissäpäivänä hain viimein sykemittarin (Garmin Forerunner 110) kaupasta, ja siitä innostuneena tänään tuli sitten juoksenneltua Vantaanjoen vartta sinne tänne. GPS:n mukaan matkaa karttui puolimaratonin verran, ja aikaa paloi 1:43:30. En sitten tiedä lasketaanko tällaisia privaattisuorituksia jatkoajan virallisiin tilastoihin, mutta taidanpa itse laskea tuon aiemman tavoitteen saavutetuksi. Ihan mukava fiilis nyt!

Onneksi olkoon! Hieno aika ja kertoo, että kaveri on kovassa tikissä ja potentiaalia taitaa olla vaikka mihin. Virallisiin tilastoihin tuota aikaa ei voida kelpuuttaa vaan kyllä ne enkat pitäisi juosta virallisesti mitatulla reitillä. Mutta toki tuo kertoo itsellesi (ja meille muille), mikä on kaverin taso. Nyt ei muuta kun tinttaset jossain kilpailussa saman. Tai no kisaolosuhteissa ja hyvä reitti niin vaikka tuloksesta lähtisi vielä jonkin verran pois.

Ite kävin juuri juoksemassa parin tunnin pitkän lenkin ja eihän se mikään helppoveto taaskaan ollut. Alla on perjantain pyörälenkki ja eilinen reilu tunnin lenkki pitäen sisällään mäkivetoja. Kuumuuskaan ei ole tehty mua varten, joten pikkasen veti naatiksi. Lepopäivä tulee siis tarpeeseen. Kokonaisuudessaan tässä on hyvä 12 viikon treeniohjelma takana. Toki sitäkin ennen tuli lenkkeiltyä, mutta tuon ajan on menty ohjelman mukaan sillä noin 4-5 viikkotahdilla. Eli täälläkin on hyvä fiilis!
 
Ensinnäkin ihmeellinen tapa tossa ohjelmassa ilmoittaa lenkki, kuten esimerkiksi:

"Juokse 30 min. Jatka 5 min ripeällä kävelyllä. Käänny ja juokse kotiin."

Miksei voi suoraan laittaa, että juokse tunti, jossa välillä 5 minuutin ripeä kävely. Tosin en tiedä miksi välillä pitää edes kävellä.

Aika paljon eri juoksuohjelmia tutkineena täytyy sanoa, että tuo on ihan normaali tapa ilmoittaa. Tai ainakin melkein jokaisessa näkemässäni ohjelmassa on kerrottu se ym. tavalla. Sitä en tiedä miksi näin on, mutta kenties se liittyy jotenkin tohon pääkoppaan. Ehkäpä varsinkin aloittelijalle tuollainen kaksi kertaa 30 min juoksu voi kuulostaa leppoisammalta kuin tunnin juoksu.
 

Fordél

Jäsen
Aika paljon eri juoksuohjelmia tutkineena täytyy sanoa, että tuo on ihan normaali tapa ilmoittaa. Tai ainakin melkein jokaisessa näkemässäni ohjelmassa on kerrottu se ym. tavalla. Sitä en tiedä miksi näin on, mutta kenties se liittyy jotenkin tohon pääkoppaan. Ehkäpä varsinkin aloittelijalle tuollainen kaksi kertaa 30 min juoksu voi kuulostaa leppoisammalta kuin tunnin juoksu.

Itsekin aika paljon eri juoksuohjelmia eri kirjoista ja netistä tarkastelleena en ole törmännyt koskaan tuollaseen tapaan. Ei se mielestäni ole siis normaalitapa enkä edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi kävellä siinä välillä, mutta oli miten oli.
 
Itsekin aika paljon eri juoksuohjelmia eri kirjoista ja netistä tarkastelleena en ole törmännyt koskaan tuollaseen tapaan. Ei se mielestäni ole siis normaalitapa enkä edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi kävellä siinä välillä, mutta oli miten oli.

Sitten tässä on käynyt sellainen juttu, että olemme tutkailleet ihan eri ohjelmia. Pidän kuitenkin mielipiteeni siitä, että tuo on varsin yleinen tapa. Itse tuohon kävelemiseen kesken juoksun en ottanut aiemmassa viestissäni kantaa, mutta todettakoon, että sekin on ihan hyvä ratkaisu etenkin vähemmän juosseille. Tämäkin muutamien minua paremmin asiasta perillä olevien suulta kuultuna.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Tuli ostettua nyt kunnon kengät. Asicsen GT-2170- kengät tuli haettua Intersportista 125€:lla, kun normaalihinta on 179€. Lisäksi tilasin kauan haaveilemani sykemittarin ja päädyin Polar FT 40:n ostamaan.

Nyt vaan treenamaan, ei ole enää välineistä kiinni. Polvi kuntoon vaan ja uuteen nousuun!
 

Fordél

Jäsen
Itse tuohon kävelemiseen kesken juoksun en ottanut aiemmassa viestissäni kantaa, mutta todettakoon, että sekin on ihan hyvä ratkaisu etenkin vähemmän juosseille. Tämäkin muutamien minua paremmin asiasta perillä olevien suulta kuultuna.

Kyllä, aloitteleville se on mainio tapa, mutta silloinkin yleensä törmää siihen, että vaikka juostaan minsa, kävellään minsa tai juostaan kaksi minsaa ja kävellään minsa etc. Tuollaista 30 minsa jälkeen tapahtuvaa kävelyä en sen sijaan ymmärrä kun kyse ei ole esim. edes ultajuoksijoista. Mutta mitäpä tuosta, sillä onhan näitä muitakin juttuja, jotka ei allekirjoittaneen kaaliin mahdu.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Ite kävin juuri juoksemassa parin tunnin pitkän lenkin ja eihän se mikään helppoveto taaskaan ollut. Alla on perjantain pyörälenkki ja eilinen reilu tunnin lenkki pitäen sisällään mäkivetoja. Kuumuuskaan ei ole tehty mua varten, joten pikkasen veti naatiksi.

Olipas kyllä turhan lämmin keli ferrollekin. Lähdin rohkeasti yhden aikoihin juoksemaan, kun vielä Vantaalla aurinkokin paistoi ja sen kyllä huomasi. Ei ole meikäläistä luotu tuossa helteessä liikkumaan (vaikkei lämpötila paljoa yli 25 ollutkaan). Hiki valui kahta kauheammin ja sykkeet olivat tasaisesti kympin verran enemmän kuin normaalisti. Tuolla kelillä ei tarvitsisi maratonilla haaveilla ennätyksistä, menisi jo kymmenisen minuuttia kauemmin juomapisteillä tankkaamiseen.

Mutta muuten oli kokonaisuudessaan hyvä treeni. Jatkossa pitää noilla keleillä jo harkita jonkin sortin juomapullon mukaanottoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös