Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 565 115
  • 3 878

Fordél

Jäsen
Juoksukuntoa voisi löytyä ihan kivasti, mutta nuo jalat eivät vaan tule samalla sivulla mukana. Nyt kun olen viime aikoina lenkkeillyt pelkästään asfaltilla, niin on alkanut enenevässä määrin vaivata penikat. Jo 1-2 km jälkeen alkaa vetämään etusääreen aika kivat poltteet, eikä sillä kertaa juoksusta tule kyllä mitään. Nykyiset kenkäni ovat Asics GEL Ikaia. Onko nuo vaan liian riittämättömät, vai onko sitten juoksutekniikassa jotain vikaa?

Kenties syynä on kokonaisuus eli kova alusta, heikot kengät ja sitä kautta myös juoksutekniikka muuttuu. Omakohtaisella kokemuksella veikkaisin, että suurin ongelma on kengissä. Nuo ei taida olla kovin hääppöset kengät juoksuun ja voivat olla lisäksi vääränlaiset sun jalkoihin niin penikkaongelmat voivat johtua puhtaasti niistä. Jos aiot käydä lenkeillä niin kenkiin kannattaa muutenkin panostaa, joten lähtisin teikäläisenä asiantuntevaan urheilukauppaan. Lisäksi suosittelisin penikoita varten venyttelyä ja vastaisuudessa juoksisin monipuolisemmilla alustoilla enkä vain asfaltilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mielenkiintoinen juttu ja en yhtään epäile etteikö tuo muisto voisi vaikuttaa juoksuun. Toki vaikea kuvitella miltä tuollainen muisto tuntuu, koska itse ei ole mitään tollasta joutunut kokemaan. Oletko ihmisenä muutenkin ns. tunneihminen, jolla eri tunnetilat tuntuu selvästi myös fyysisesti?

Juttu on siitä kummallinen, ettei kentällä*oleskelu herätä mitään pahoja fiiliksiä tms. Vain juokseminen siellä on sanomattoman raskasta. Nytkin kävin illan päälle hölkkäämässä kaupungin hiljaisilla kaduilla ja verryttelin melko helposti about kympin lenkin. Kentällä kilometrikin tekee tiukkaa.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Kenties syynä on kokonaisuus eli kova alusta, heikot kengät ja sitä kautta myös juoksutekniikka muuttuu. Omakohtaisella kokemuksella veikkaisin, että suurin ongelma on kengissä. Nuo ei taida olla kovin hääppöset kengät juoksuun ja voivat olla lisäksi vääränlaiset sun jalkoihin niin penikkaongelmat voivat johtua puhtaasti niistä. Jos aiot käydä lenkeillä niin kenkiin kannattaa muutenkin panostaa, joten lähtisin teikäläisenä asiantuntevaan urheilukauppaan. Lisäksi suosittelisin penikoita varten venyttelyä ja vastaisuudessa juoksisin monipuolisemmilla alustoilla enkä vain asfaltilla.
Jotain geelipohjaa ilmeisesti näissä nykyisissäkin kengissä pitäisi olla, mutta eipä nuo tainneet olla hinnaltaan kuin jotain 50 €, mikä ei himourheilevan työkaverini mukaan ole juoksukengille riittävä hinta. Täytynee kyllä ostaa uudet kengät ihan asiantuntevasta liikkeestä (Budget Sport oli mielessä, riittäneekö?) ja katsoa sitten, että miten homma etenee. Ennen uusia kenkiä palaan tuonne metsän siimekseen juoksemaan, vaikka siellä pirun mäkistä onkin.
 

Fordél

Jäsen
Juttu on siitä kummallinen, ettei kentällä*oleskelu herätä mitään pahoja fiiliksiä tms. Vain juokseminen siellä on sanomattoman raskasta. Nytkin kävin illan päälle hölkkäämässä kaupungin hiljaisilla kaduilla ja verryttelin melko helposti about kympin lenkin. Kentällä kilometrikin tekee tiukkaa.

Ok. On kyllä kummallinen juttu. No varmaan kannattaa jättää suosiolla kenttä väliin ja juosta muualla. Joskus taas kokeilee kuinka kentällä juoksu skulaa.

Jotain geelipohjaa ilmeisesti näissä nykyisissäkin kengissä pitäisi olla, mutta eipä nuo tainneet olla hinnaltaan kuin jotain 50 €, mikä ei himourheilevan työkaverini mukaan ole juoksukengille riittävä hinta. Täytynee kyllä ostaa uudet kengät ihan asiantuntevasta liikkeestä (Budget Sport oli mielessä, riittäneekö?) ja katsoa sitten, että miten homma etenee. Ennen uusia kenkiä palaan tuonne metsän siimekseen juoksemaan, vaikka siellä pirun mäkistä onkin.

Ainahan hinta ei kerro kaikkea, mutta lähtökohtaisesti kunnon juoksukenkien ovh lähtee sieltä satasen tuntumasta. En lähde tässä mollaamaan Budget Sportia, mutta mun mielestä sen tarjonnassa ei ole juurikaan hyviä juoksukenkiä. No Asicsin Gel Pulse 3 on hyvä neutraalikenkä ja löytyy Budget Sportin tarjonnasta. Muuten sen tarjonta on juoksukengissä aika heikkoa. Kuitenkin tässä vaiheessa muissakin liikkeissä alkaa olemaan sen verran hyvät alennusmyynnit, että itse lompsisin sellaiseen. Niistä saattaa hyvinkin löytää vaikka 80 eurolla mainiot kengät omiin tarpeisiin. Myös myyjien ammattitaidon uskoisin olevan laadukkaampaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ainahan hinta ei kerro kaikkea, mutta lähtökohtaisesti kunnon juoksukenkien ovh lähtee sieltä satasen tuntumasta. En lähde tässä mollaamaan Budget Sportia, mutta mun mielestä sen tarjonnassa ei ole juurikaan hyviä juoksukenkiä. No Asicsin Gel Pulse 3 on hyvä neutraalikenkä ja löytyy Budget Sportin tarjonnasta. Muuten sen tarjonta on juoksukengissä aika heikkoa. Kuitenkin tässä vaiheessa muissakin liikkeissä alkaa olemaan sen verran hyvät alennusmyynnit, että itse lompsisin sellaiseen. Niistä saattaa hyvinkin löytää vaikka 80 eurolla mainiot kengät omiin tarpeisiin. Myös myyjien ammattitaidon uskoisin olevan laadukkaampaa.

Jep, nyt niitä löytyy. Eilen tosiaan hain Asicsin 2160 mallin kengät
Alla linkki
Asics GT 2160 - Runner's World Shoe Guide
Ovat kauhoneet palkintoja aika lailla ja varsinkin käyttäjiltä saatuja kehuja on runsaasti.
Hintaa normaalisti karvan alle 200€, nyt oli alennuksessa viime vuoden mallit 67€.
Sopivat normaalille, lievälle ylipronaatiolle.
Juoksijalehti antoi 4 tähteä.
Aikaisemman Asicsit olivat 1160 sarjaa ja saakeli mikä ero oli näihin kenkiin.
Nämä uudet tukevat ihan erilailla, vaimennus on todella hyvä.

Edit: Jos ei kotimaasta löydy sopivalla hinnalla. Sovita rauhassa liikkeessä kenkiä ja tilaa englannista. Ei tullia, ei veroja. Vähän postikulut rokottavat mutta noin 45-50 punnan hintaan noita löytyy netistä.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Jep, nyt niitä löytyy. Eilen tosiaan hain Asicsin 2160 mallin kengät
Alla linkki
Asics GT 2160 - Runner's World Shoe Guide
Ovat kauhoneet palkintoja aika lailla ja varsinkin käyttäjiltä saatuja kehuja on runsaasti.
Hintaa normaalisti karvan alle 200€, nyt oli alennuksessa viime vuoden mallit 67€.
Sopivat normaalille, lievälle ylipronaatiolle.
Juoksijalehti antoi 4 tähteä.
Aikaisemman Asicsit olivat 1160 sarjaa ja saakeli mikä ero oli näihin kenkiin.
Nämä uudet tukevat ihan erilailla, vaimennus on todella hyvä.

Hyvä löytö hyvästä kengästä. Noilla kelpaa varmasti juosta jos vain natsaavat omaan jalkaan. Tolla hinnalla olisi kannattanut ostaa toiset varastoon:) Mutta ei siis muuta kuin kaikki tonkimaan alelaareja!

Edit: Jos ei kotimaasta löydy sopivalla hinnalla. Sovita rauhassa liikkeessä kenkiä ja tilaa englannista. Ei tullia, ei veroja. Vähän postikulut rokottavat mutta noin 45-50 punnan hintaan noita löytyy netistä.

Jep, tätä kannattaa harrastaa sitten kun on kokemusta kengistä ja tietää varmasti omat koot ja tarpeet. Itse olen nyt kaksi kertaa tilannut Briteistä kengät. Viimisimmät Sky Speedit olisivat Suomessa maksaneet sen 130-180 euroa, mutta Briteistä ne sai 85 eurolla. Itse en enää jatkossa osta Suomesta kenkiä (poislukien alennusmyynnit), koska hinnat ovat liian suolaiset.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ongelmahan on juuri se että alessa kokoja on tosi rajoitetusti.
Eli tasan ostamani kappaleet. Juostaan ja katsotaan. Jos osoittautuvat yhtä hyviksi jatkossa, tilaan 2 paria lisää briteista. Arvostelujen ja testien perusteella nimittäin 2170 (tämän vuoden malli siis) on rakenteen suhteen tehty kompromisseja ja kengät eivät ole edellisten veroiset.

Muitakin merkkejä mielelläni kokeilisin, mutta ongelma on että vain Asicsit toimivat jalkaan. Lähinnä ongelma tulee kehräsluiden kanssa. Niket ja Adiakset ym hiertävät kehräsluiden alareunaa ja kauheat rakot sitten niissä. Ilmeisesti Asicsissa on leikattu sivut hieman alemmaksi tms kuin noissa kahdessa merkissä.
 

Fordél

Jäsen
Muitakin merkkejä mielelläni kokeilisin, mutta ongelma on että vain Asicsit toimivat jalkaan. Lähinnä ongelma tulee kehräsluiden kanssa. Niket ja Adiakset ym hiertävät kehräsluiden alareunaa ja kauheat rakot sitten niissä. Ilmeisesti Asicsissa on leikattu sivut hieman alemmaksi tms kuin noissa kahdessa merkissä.

Täällä on sama juttu, tosin ongelmana on lestin leveys. Adidaksen kengät vaikuttavat hyvin laadukkailta ja monesti niitä olen hypistellyt kaupoissa. Hinnatkin olisivat ihan kohdillaan, mutta valitettavasti Adidakset ovat järjestään kapealestisiä eivätkä sovi millään mun jalkaan. No onneksi Asicsilta löytyy paljon hyviä erilaisia kenkiä, jotka sopii mun jalkaan. Toivottavasti jatkossa esim. Brooksia ja New Balancea alkaisi saada paremmin muuallakin kuin Kehä III:n sisäpuolelta niin olisi enemmän valikoimaa kenkää valkatessa.
 

axe

Jäsen
Nyt on kuukausi juoksutaukoa ja vitutus suuri. Ei jalka parane levolla. Kipeytyi toukokuussa päkiä, sellainen pienehkö motti keskellä jalkapohjaa. Ei varsinaisesti sattunut juostessa paitsi jos osui kiven tai kävyn tai vastaavan päälle, jolloin vihlaisi, mutta sormilla painellessa sen kipukohdan löysi helposti. Tuli tottakai vedeltyä lenkkiä edelleen, kun sattui vaan vähän. Ongelmaksi tulikin se, että kuitenkin sitä päkiää varoi juostessa niin että askellus muuttui ja akillesjänteen tienoo kipeytyi. Ja se esti jo juoksemisenkin.

Pari kertaa kokeillut ihan parin sadan metrin jolkotteluja mutta kyllä se vaan sinne nilkkaan ottaa edelleen. Samoin päkiässä on edelleen se kipukohta. En tiedä, kai sitä pitäisi mennä fysioterapiakauppaan ja kysellä jotain pohjallisratkaisua tms. mutta ei o kivaa.

Fillaria ja uintia on koitettu korvaamaan, mutta eihän ne ole ollenkaan sama asia, ei edes lähelle. Supertylsää vetää päästä päähän allasta ja väistellä muita. Ja polkupyörällähän ei muutenkaan ole kiva ajaa kuin +20 tai enemmän auringonpaisteessa mitä tässä kuukauden aikana ei hirveesti ole riittänyt, ja kun vielä saman efektin aikaansaamiseksi kroppaan pitäisi 45-60 minsan juoksu vaihtaa 2,5-3 tunnin pyöräilyyn ja niitä pidemmät matkat vielä pidemmiksi, eikä tässä sellaisia aikoja ole käyttää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Täällä on sama juttu, tosin ongelmana on lestin leveys. Adidaksen kengät vaikuttavat hyvin laadukkailta ja monesti niitä olen hypistellyt kaupoissa. Hinnatkin olisivat ihan kohdillaan, mutta valitettavasti Adidakset ovat järjestään kapealestisiä eivätkä sovi millään mun jalkaan. No onneksi Asicsilta löytyy paljon hyviä erilaisia kenkiä, jotka sopii mun jalkaan. Toivottavasti jatkossa esim. Brooksia ja New Balancea alkaisi saada paremmin muuallakin kuin Kehä III:n sisäpuolelta niin olisi enemmän valikoimaa kenkää valkatessa.

New Balancea hypistelin täällä Wasa Sportissa. Oli melko kattava valikoima.
Ihan hyvälle tuntui jalassa ja jo hetken mietin, mutta "If it works, don´t fix it" eli ajattelin pysyä tutussa ja turvallisessa vielä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on sama juttu, tosin ongelmana on lestin leveys. Adidaksen kengät vaikuttavat hyvin laadukkailta ja monesti niitä olen hypistellyt kaupoissa. Hinnatkin olisivat ihan kohdillaan, mutta valitettavasti Adidakset ovat järjestään kapealestisiä eivätkä sovi millään mun jalkaan. No onneksi Asicsilta löytyy paljon hyviä erilaisia kenkiä, jotka sopii mun jalkaan.

Jos hakee hyvää juoksukenkää leveämmällä lestillä, niin Asicsen mallistosta olisi hyvä lähteä liikkeelle?
Vanhat lenkkarit (lienee parempi termi tässä kohtaa kuin juoksukenkä) ovat Niken, mutta ajattelin josko lenkkeilyä tulisi jatkossa harrastettua taas sen verran, että uusiin kenkiin satsaisi. Vaikka tulisi vähemmän harrasteltua (laji kuin laji), niin ei yleensä kannata jalkineista ensimmäiseksi tinkiä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Hyvin alkanut lenkkeilykausi tyssäsi kohta kolme viikkoa jatkuneeseen kesäflunssaan. Yskä on ja pysyy. Vituttaa kyllä ja halu lenkkipoluille olisi kova, mutta kai se täytyy vielä malttaa.
 

Fordél

Jäsen
Jos hakee hyvää juoksukenkää leveämmällä lestillä, niin Asicsen mallistosta olisi hyvä lähteä liikkeelle?
Vanhat lenkkarit (lienee parempi termi tässä kohtaa kuin juoksukenkä) ovat Niken, mutta ajattelin josko lenkkeilyä tulisi jatkossa harrastettua taas sen verran, että uusiin kenkiin satsaisi. Vaikka tulisi vähemmän harrasteltua (laji kuin laji), niin ei yleensä kannata jalkineista ensimmäiseksi tinkiä.

Asics on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Malleista esim. Cumulus on hyvin vaimennetuista ja neutraaleista kengistä leveälestinen. Vähemmän vaimennetuista Sky Speed on myös suht leveä. Muista merkeistä esim. Niken Pegasus ja Brooks Glycerin on sopineet hyvin mulle, jolla leveä lesti. Oikeastaan ainoastaan Adidakset ovat lähes järjestään tuntuneet mun jalkaan liian kapeilta lestiltään. Rohkeesti vaan sovittelemaan niin taatusti sieltä löytyy kunnon kengät entisten lenkkareiden tilalle:)
 

Pekkis

Jäsen
Samoin päkiässä on edelleen se kipukohta. En tiedä, kai sitä pitäisi mennä fysioterapiakauppaan ja kysellä jotain pohjallisratkaisua tms. mutta ei o kivaa.

Menet tosiaan sinne pohjalliskauppaan ja jos olet löytänyt hyvän sellaisen, niin pääset ongelmasta saman tien eroon.

Minulla kesti vaiva reilun puoli vuotta, mutta minulle jo aikaisemmin teetettyihin pohjallisiin laitettiin pieni lisäpala ja yhdelläkään lenkillä ei sen jälkeen enää sattunut! Kipukohta oli ukkovarpaan viereisen varpaan jänteessä, kärjestä noin 5 cm. Hämärä muistikuva on että olisin astunut asfaltilla terävän kiven päälle, josta jänne kai otti nokkiinsa ja rasituksen jatkuessa sitten tulehtui.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asics on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Malleista esim. Cumulus on hyvin vaimennetuista ja neutraaleista kengistä leveälestinen. Vähemmän vaimennetuista Sky Speed on myös suht leveä. Muista merkeistä esim. Niken Pegasus ja Brooks Glycerin on sopineet hyvin mulle, jolla leveä lesti. Oikeastaan ainoastaan Adidakset ovat lähes järjestään tuntuneet mun jalkaan liian kapeilta lestiltään. Rohkeesti vaan sovittelemaan niin taatusti sieltä löytyy kunnon kengät entisten lenkkareiden tilalle:)

Kiitos vinkeistä. Näillä eväillä juoksukenkien metsästykseen.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Milloin maratonille?

Lumien lähtiessä ja kevään koittaessa innostuin kevyen painonpudotuksen ohessa lenkkeilystä taas jonkin verran. Olenkin nyt kevään ja kesän aikana juossut noin kerran viikossa 5-10 km mittaisia lenkkejä sekä lisäksi pari pidempää rykäisyä testailumielessä. Näiden ohella olen harrastanut paljon muuta aerobista urheilua kuten sählyä, jääkiekkoa, jalkapalloa, sulkapalloa ja golfkin laskettaneen mukaan. Lisäksi punttien kanssa olen treenaillut keskimäärin 1-2 kertaa viikossa salilla. Kiteyttäen voikin sanoa, että olen viettänyt tälläistä melko urheilullista elämää käytännössä viimeiset 7 vuotta tai oikeastaan koko elämäni jos ja lapsuus otetaan laskuihin mukaan. Pohjakunto on siis hyvä ja kehityskaari nouseva, mutta missään huippukunnossa en silti ole ja varsinaista juoksuharjoittelua on melko vähän taustalla.

Olen kuitenkin tässä viime aikoina intoutunut ajatuksesta juosta jossain vaiheessa maraton tai jokin muu oikeasti vaativampi matka. Hieman varauksella olen jopa suunnitellut osallistuvani elokuun Helsinki City Marathonille, sillä mihinkään kauemmas tuskin pääsen ainakaan vielä tänä vuonna lähtemään ainakaan juoksukilpailun vuoksi:) Mitä mieltä jatkoajan kokeneemmat Forrestit on? Kannattaako lähteä kokeilemaan maratonia näin vain muutaman kuukauden kestäneellä suhteellisen vaatimattomalla juoksuharjoittelulla vai olisiko edessä vain lyyhistyminen kadunkulmaan puolimatkan jälkeen? Näin pienenä referenssinä nykykunnosta sanottakoon, että juoksin eilen kokeilumielessä iltalenkkinä sportstrackerin kanssa 20,7 kilometrin lenkin aikaan 1.50 ja vauhti pidettiin koko lenkin ajan ns. mukavuusalueella, joten jonkin verran tuosta pystyisi vielä kiristämään hampaat irvessä juostessa.
 

Fordél

Jäsen
Mitä mieltä jatkoajan kokeneemmat Forrestit on? Kannattaako lähteä kokeilemaan maratonia näin vain muutaman kuukauden kestäneellä suhteellisen vaatimattomalla juoksuharjoittelulla vai olisiko edessä vain lyyhistyminen kadunkulmaan puolimatkan jälkeen? Näin pienenä referenssinä nykykunnosta sanottakoon, että juoksin eilen kokeilumielessä iltalenkkinä sportstrackerin kanssa 20,7 kilometrin lenkin aikaan 1.50 ja vauhti pidettiin koko lenkin ajan ns. mukavuusalueella, joten jonkin verran tuosta pystyisi vielä kiristämään hampaat irvessä juostessa.

Onks tää jokin läppä:) Jos vedät lähes puolimaran tohon aikaan niin ilman hampaat irvessa juoksia niin muuta sulla on täydet mahikset päästä maraton läpi kunnialla. On niitä vähemmilläkin pohjilla vedetty maroja läpi. Tietty vaikea sanoa, että mitä tapahtuu sulla siinä 30km:n jälkeen (kuten itsekin epäilet) eli miten pohjat riittää. Sitä osa-aluettahan sun pitäs varmasti kehittää sen mitä tässä ajassa pystyy. Maratoniin on aikaa puolitoista kuukautta, jossa ajassa kerkee vielä juoksemaan pitkiä lenkkejä jonkin verran ja kehittämään vähän peruskestävyyttä.

Eli vaikken nyt mikään erityisen kokenut ole niin kannustaisin kyllä lähtemään maralle jos vain sitä kohtaan tunnet vetoa. Lähtee vain tarpeeksi rauhassa maralle ja kunnioittaa kovaa tavotetta. Lisäksi käyttää nämä lähiviikot tehokkaasti hyödyksi. Ja eikä ole mikään synti keskeyttääkän maratonia. Sitten vaan seuraavalla kerralla yrittää uudestaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt on kuukausi juoksutaukoa ja vitutus suuri. Ei jalka parane levolla. Kipeytyi toukokuussa päkiä, sellainen pienehkö motti keskellä jalkapohjaa. Ei varsinaisesti sattunut juostessa paitsi jos osui kiven tai kävyn tai vastaavan päälle, jolloin vihlaisi, mutta sormilla painellessa sen kipukohdan löysi helposti. Tuli tottakai vedeltyä lenkkiä edelleen, kun sattui vaan vähän. Ongelmaksi tulikin se, että kuitenkin sitä päkiää varoi juostessa niin että askellus muuttui ja akillesjänteen tienoo kipeytyi. Ja se esti jo juoksemisenkin.

Ootko minkälaisia teippauksia koittanut väkertää. Voisit ehkä koittaa noita akillesjänteen / kantapään teippauksia. Jos ne tekee oikein ja riittävän kevyesti, niin juokseminen voi olla mahdollista, kunhan ei nyt ihan älyttömiä määriä rasita.

Teippauksiin ja sitomisiin taitaa netistä löytyä ihan ohjeitakin. Urheilulääkärillä käynti vois myös olla aiheellista. Itse olen saanut asiantuntevilta henkilöiltä kullanarvoisia neuvoja vuosia sitten.
 

axe

Jäsen
Ootko minkälaisia teippauksia koittanut väkertää. Voisit ehkä koittaa noita akillesjänteen / kantapään teippauksia. Jos ne tekee oikein ja riittävän kevyesti, niin juokseminen voi olla mahdollista, kunhan ei nyt ihan älyttömiä määriä rasita.

Teippauksiin ja sitomisiin taitaa netistä löytyä ihan ohjeitakin. Urheilulääkärillä käynti vois myös olla aiheellista. Itse olen saanut asiantuntevilta henkilöiltä kullanarvoisia neuvoja vuosia sitten.

Tänään kun kesäkuu on loppumassa ilman yhtään kunnon hölköttelyä, niin päätin käydä testaamassa. Seittemän kilsaa kokeilin, oli vähän enemmän kuin oli tarkoitus mutta alkuinto vei niin mukanaan. Tuli pari ekaa kilsaa vedettyä mettässä sellainen oikein typerä hymy naamalla kun ei ollut mitään kipuja.

Akilles on nyt parantunut levolla. Päkiäänkään ei sattunut aluksi ollenkaan, mutta vartin-parinkytä minsan päästä alkoi tuntua (ja sitten oli vielä palattava takaisinkin). Se oli edelleen sitä samaa, että tuntuu joka askeleella mutta ei varsinaisesti tunnu haittaavan juoksemista yhtään. Mutta eiköhän siinä tule edelleen se varomisefekti, väärä askellus ja kipu taas nilkkaan tai jonnekin muualle, jos tästä nyt rupeisi taas käymään useammin.

Fysioterapeutin kanssa juttelinkin ja se selitti niitä jalkapohjan pitkittäis- ja poikittaisjänteitä ja että jalka on päässyt leviämään liikaa. Eli jollain pohjallisillahan nuo jalat on taas saatava toimimaan oikein.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämän perusteella tavoiteajaksi asetetaan 1.55. Sopivan kova, muttei mitenkään mahdoton saavutettava. Syksyllä sitten mahdollisesti 1.50:n kimppuun.

Noniin, 1.49 meni. Kaikki voimat käytettiin, enkä olisi yhtään kovempaa päässyt. Ei ole tuota kisakokemusta, niin ei osaa näköjään ihan arvioida omaa kuntoaan. Todella tyytyväinen olen aikaani. Mitähän sitä keksisi syksyn tavoitteeksi kun se täyttyi "vahingossa" jo nyt...

Nyt otetaan vastaan palautumisen kannalta olennaisia vinkkejä tälle illalle. Vähän tuli kiristyksiä ja alkavaa kramppia lopussa/juoksun jälkeen. Sokerijuomaa, poweradea ja sosekeittoa vedetty juoksun päälle ja kohta huolellinen venyttely + sauna. Hiilareita vissiin jonkin verran hyvä napostella?
 

Fordél

Jäsen
Noniin, 1.49 meni. Kaikki voimat käytettiin, enkä olisi yhtään kovempaa päässyt. Ei ole tuota kisakokemusta, niin ei osaa näköjään ihan arvioida omaa kuntoaan. Todella tyytyväinen olen aikaani. Mitähän sitä keksisi syksyn tavoitteeksi kun se täyttyi "vahingossa" jo nyt...

Nyt otetaan vastaan palautumisen kannalta olennaisia vinkkejä tälle illalle. Vähän tuli kiristyksiä ja alkavaa kramppia lopussa/juoksun jälkeen. Sokerijuomaa, poweradea ja sosekeittoa vedetty juoksun päälle ja kohta huolellinen venyttely + sauna. Hiilareita vissiin jonkin verran hyvä napostella?

Onneksi olkoon! Hieno suoritus ja nyt on aika naattia! Jos ja kun ei ole kisaa ensi viikolla niin eipä ton palautumisen kanssa ole niin justiinsa, varsinkin kun on kyse puolikkaasta (otaksun). Syöt normisti ja juot hyvin. Voit vaikka palkita ittes hienon urakan jälkeen kunnon sapuskalla. Ei se ole niin justiinsa. Ensi viikolla ainakin viikon alku kannattaa ottaa varmaan ihan rauhassa lepäillen ja lähteä siitä rakentamaan uutta treenijaksoa kohti uusia tavoitteita.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Onneksi olkoon! Hieno suoritus ja nyt on aika naattia! Jos ja kun ei ole kisaa ensi viikolla niin eipä ton palautumisen kanssa ole niin justiinsa, varsinkin kun on kyse puolikkaasta (otaksun). Syöt normisti ja juot hyvin. Voit vaikka palkita ittes hienon urakan jälkeen kunnon sapuskalla. Ei se ole niin justiinsa. Ensi viikolla ainakin viikon alku kannattaa ottaa varmaan ihan rauhassa lepäillen ja lähteä siitä rakentamaan uutta treenijaksoa kohti uusia tavoitteita.

Kiitos paljon.

Joo puolikas oli kyseessä. Kiitos sinulle ja kaikille muillekin ketjuun kirjoittaneille vinkeistä ja ajatuksista. Ei niin aktiivisena kirjoittajana, mutta aktiivisena lukijana niistä on ollut paljon hyötyä juoksuharrastuksen aloittelussa.

Taidan ottaa neuvostasi vaarin ja haen jotain roskaruokaa ja nautin EM-kisoista.
 

Fordél

Jäsen
Taidan ottaa neuvostasi vaarin ja haen jotain roskaruokaa ja nautin EM-kisoista.

Jep, anna palaa vain! Kalorit on tehty syötäviksi, kuten eräs hyvä ystäväni totesi. Ja sulla on niitä tänään palanut vaikka kuinka, joten nyt voi naattia.

Itsellä ei ole vielä naattimisen aika vaan vielä tehdään kovasti duunia tavoitteen eteen. Tulin juuri lenkiltä (puolituntia juoksua + 5 kertaa mäkijuoksua + puolituntia juoksua). Nyt on aika väsynyt olo, mutta huomenna vielä pitkälenkki punnerrettava vaikka väkisin. Maanantaina sitten lepopäivä. Kaiken tän jaksaa kun huomaa, että kunto on noussut mukavasti viime viikkoina. Toivottavasti nouseva käyrä jatkuu vielä muutaman viikon, sitten puolimara ja sitten yksi rennompi viikko, jonka jälkeen jatkuu taas treeni maratonia kohti. On tää vaan hienoa hommaa!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäinen kesälomaviikko takana ja se sisälsi mukavasti urheilua. Samalla tuli juostua ensimmäiset kunnon lenkit Tukholman jälkeen, tosin tauko johtui enemmän kolauksen saaneesta polvesta mutta tuli ainakin palauduttua hyvin. Syksylle on nyt kalenteriin merkitty kaksi juoksutapahtumaa, Nuuksio Classic ja Vaarojen maraton. Polulla siis pitäisi yrittää viihtyä asvaltin sijaan. Lauantaina tuli tutustuttua Nuuksio Classicin reittiin ja reitti on kyllä todella upea, käytännössä pelkkää polkua. Jos asvaltilla juokseminen kyllästyttää, niin kannattaa lähteä mukaan. On kyllä hienoa hommaa.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ajattelin pamauttaa itselleni haasteen. Sopivan mittaisen ja sopivan ajan päässä olevan. Osallistun Tampereen puolimaratonille 23.9 ja nyt on aika aloittaa siihen tähtäävä harjoittelu.

Olen käynyt juoksulenkillä säännöllisen epäsäännöllisesti ja sellainen motivaattori on vähän puuttunut. Ennen motivaattorina toimi jääkiekko ja kesällä jaksoin käydä lenkillä, kun mietin tulevaa kautta ja kevyempää luistelua. Viime viikonloppuna aloin ajattelemaan, että ensi kesänä olisi todella hienoa juosta maraton, mutta se on niin kaukana vielä, että jotain muuta tarttisi tehdä. Tuo puolimaraton on aika sopivan ajan kuluttua, 12viikkoa siihen on vielä aikaa ja löysinpä heti treeniohjelman Maximin sivuilta siihen. Linkki tässä

Puolimaratonin pystyisin varmaankin nyt jo suorittamaan alusta loppuun, mutta en ole lähdössä sinne vaan maaliin pääsyn takia, vaan haluan treenata kunnolla ja määrätietoisesti. Cooperissa juoksisin nyt varmaan jotain 2600m.

Miltä tuo treeniohjelma näyttää? Hifistelyä ei tarvita, mutta jos joku muu linkki olisi esittää niin antaa tulla vaan. Aikatavoitetta ei sen kummemmin ole, päälle kahden tunnin se taitaa kyllä venähtää.

Mahtava fiilis jo pelkästään siitä, että tällainen haaste on tulossa. Siitä onkin sitten hyvät lähtökohdat ensi kesän mahdolliselle maratonille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös