Minä (ja fysiot) lähtisin - riippuen tilanteesta, sillä voivat olla myös tyhjää huonompia. Jos niiden perusteella myydään esim. ylipronaatioon kenkiä, se usein hajottaa jalat pahemmin kuin se vaimentamaton lättäpohja peruskenkä.
Testeistä on paha sanoa muualta kuin sieltä mistä itsellä on paras kokemus.
Itse olen jonkin asteinen urheiluväline nörtti. Ja onhan noita tullutkin myytyä useampi vuosi. Omalla työpaikallani testaukseen ja testaustietämykseen panostetaan kunnolla. Ja ylpeydellä voinkin sanoa, että olen töissä Suomen suurimmassa juoksukenkä myymälässä, ja nimenomaan juoksukenkien parissa.
Apuväline teknikot, fyssarit (tietämättömät sellaiset), sekä usea lääkäri aiheuttaa meidän työhön erittäin paljon kitkaa. Meillä on käytännössä kaikki myyjät yliopistotasolla opiskelevia urheilussa koko ikänsä mukana olleita koulutettuja pirun kovia myyjiä. Joilta lähes kaikilta saat loistavaa palvelua. Edes moni lääkärin papereilla analyysejä antava ei tunne juoksua tai välineitä niin tarkasti, että heillä olisi varaa antaa näihin suosituksia. Esimerkki tilanteena vuoden takaa 11 vuotias jääkiekkoa pelaava poika, jonka isä tuli hakemaan lääkärin suosituksesta maksimituettuja kenkiä kasvuvaiheessa olevan pojan lötkö nilkkoihin. Kieltäydyin myymästä ja isä lähti hakemaan kenkiä toisesta myymälästä. Se oikeus hänelle suotakoon.
Myyjiä ei tosiaan pidetä kovin suuressa arvossa antamaan analyysejä. Itselläni kokemus urheilusta on: Jalkapallo 12 vuotta, jääkiekko 10 vuotta sekä sitten tietenkin läjä harrastuksia joita silloin tällöin (eli ei viikottain) tulee harrastettua. Työkokemusta alalla 4 vuotta. Jonka aikana meille on pidetty luentoja äkkiseltään laskettuna useampi sata tuntia, koskien esimerkiksi kenkiä ja ihmisen anatomiaa. Tähän päälle kymmeniä tuhansia työtunteja jonka aikana olen etsinyt ja tutkinut asiakkaalle sopivaa kenkää. Lisäksi tänä aikana olen myynyt juoksukenkiä useita kymmeniä tuhansia kappaleita, useille kymmenille tuhansille eri asiakkaille. Eikä varmasti tarvitse mainita siitä, että tuon neljän vuoden aikana on tullut juostua yli kymmenen tuhatta kilometriä erilaisilla kengillä, alustoilla ja tekniikoilla. Voisinko siis jollain tasolla kutsua itseäni itse oppineeksi? Minun mielestäni asiat oppii tekemällä, näkemällä ja kokemalla. Ei pelkästään kirjasta lukemalla.
Meitä kohtaan tulee tikaria monelta eri puolelta, se on kuitenkin mielestäni vähentynyt viime vuosien aikana. Miksi sitä tikaria sitten tulee? On selvää, että kaikkialla ei saa yhtä hyvää ja kunniallista palvelua kuin meiltä. Olen itsekin korjaillut muiden myymälöiden myymiä täysin vääränlaisia kenkiä. Suuri syy on kuitenkin myös se, että loistavat juoksukenkä myyjät tekevät apuväline teknikoista ja fysioterapeuteista tarpeettomia, ainakin mitä tulee juoksemisen oheistoimintoihin.
Meidän myymälässä asioi useampi Suomen huippu fyssareista. Ja tuovat vielä asiakkaansa ja tuttavansakin hakemaan meiltä kenkiä. Nämä kyseiset fyssarit sitten kiinnittävät enemmän huomiota asiakkaansa kehon anatomiaan juoksutilanteessa. Ja jättävät kenkä hommat meille.
Mikäli haluat itsellesi sopivat juoksukengät, älä osta alennuslavoilta. Vaan varaa itsellesi aikaa ja mene urheiluliikkeeseen. Haluan uskoa, että suurimmasta osasta liikkeitä saa jo tänä päivänä varsin hyvää palvelua. Juoksukengän ollessa yksi alaa vahvimmin ylläpitävistä tuote kategorioista. Myyjältä kannattaa myös kysellä ja tiedustella, sekä etenkin kuunnella myyjää. Kyllä sä huomaat jos myyjä ei tiedä asioista.
Mitä itse testaukseen ja kenkään tulee, niin siinä on niin monta muuttujaa, että aina vain ei voi osua nappiin. Kengän istuvuus on sen tärkein ominaisuus ja esimerkiksi ylipronatoiva jalka todennäköisesti voi paremmin hyvin istuvassa neutraalissa kengässä, kuin huonosti istuvassa tuetussa kengässä. Tämä nyt antaen esimerkkiä siitä, että edes hyvin testaamalla ei saada aina oikeaa kenkää. Mikäli ei tunneta kenkiä ja niiden ominaisuuksia tarpeeksi hyvin. Minä esimerkiksi en usko, että kovinkaan moni fysioterapeutti tuntee kenkiä kovinkaan hyvin.
Itse esimerkiksi olen myynyt lukemattomia määriä kenkiä sellaisille asiakkaille jotka ovat tulleet fysioterapeutilta tietty analyysi hallussaan. Useinmiten tällaisille asiakkaille tulee myytyä erilaiset kengät, kuin mitä fysioterapeutti on suositellut. Tärkeintä kengässä on se miten se istuu jalkaan ja miten jalka toimii sen kengän kanssa. Ei kyse ole puhtaasti ominaisuuksista.
Tottakai myönnän, että edes me, tai minä ei aina pystytä myymään asiakkaalle aivan oikeanlaisia kenkiä. Mikäli kuitenkin asiakas kuitenkin valitsee myyjän hänelle suositteleman kengän ja koon. Olemme usein vastanneet myös siitä mikäli kenkä ei jostain syystä toimi kyseisellä henkilöllä. Epävirallisen tilaston mukaan yksi kymmenestätuhannesta meiltä ostetusta ja myyjän suisittelemasta juoksukengästä tulee meille epätyytyväisen asiakkaan kera takaisin. Siis jos lasketaan mukaan ainoastaan ns. epäsovivan kengän tapaukset.
Haluan vielä muistuttaa sen, että valtaosassa tapauksissa joissa juoksia kokee juoksevansa vääränlaisella kengällä. Hän käyttää kenkää väärin. Yleisin virhe on nauhojen virheellinen solmiminen. Myös juoksijoiden vanhat pinttyneet käsitykset ovat suuri syyllinen. Meidän on huomattavasti helpompi myydä harrastusta aloittelevalle juoksijalle oikeanlaiset välineet, kuin 20 vuotta tietyllä kengällä juokseelle harrastajalle. Tämä tosin pätee varmasti muuallakin: Jos olet 20 vuotta ajanut Audilla, niin et vaihda sitä Mercedekseen vaikka Mercedes olisikin sinulle sopivampi.
Loppukaneettina: Juoksukengän tehtävä ei ole poistaa juoksusta aiheutuvaa kehon rasitusta ja kulutusta. Oikeanlaisen juoksukengän tehtävänä on minimoida juoksun tuomat vaivat. Juoksu on raskas, kehoa ja varsinkin niveliä kovaa rasittava urheilumuoto. Vaikka sinulla olisi kuinka täydelliset kengät tahansa. Jos juokset tarpeeksi paljon, sinulle tulee juoksulle tyypillisiä jalkavaivoja.