Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 568 360
  • 3 894

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Pari erittäin rankkaa viikkoa takana töiden ja sairastelujen vuoksi (kynttilää poltettu molemmista päistä) ja treenaamaan en pystynyt tai sairastelun vuoksi uskaltanut.

Paino tippui reilussa kahdessa viikossa kolmella kilolla ja sunnuntaina suuntasin eka kertaa tauon jälkeen lenkille hyvin epävarmoin fiiliksin. Ja mitä tapahtuu; juoksin tunnin lenkin 12km keskivauhdilla (aloitin varovaisemmin) ja juoksu tuntui helpommalta kuin kertaakaan tämän vuoden aikana! Sama juttu eilen illalla. Juoksu tuntui niin helpolta ja kevyeltä, että melkein nauratti koko lenkin ajan. Kai se on uskottava, että jokainen ylimääräinen kilo on todella suuri rasite pitkillä matkoilla. Kolmen kilon nopea painonpudotus vastasi melkein kolmen kuukauden intensiivistä treenausta. Kyllä laiheliinien juoksun (ja varmaan elämän, heh...) täytyy olla helppoa ;-) Pelottaa melkein ajatella, kuinka hyvässä juoksukunnossa olisin 10-15 kiloa hoikempana... siis juoksijan mitoissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Puck; myös voi olla vaikutusta sillä parin viikon pakkotauolla. Itse pidin reilun viikon huilin flunssan takia, minkä aikana niin paino nousi pari kiloa (toki nesteistä riippuen) kuin myös yleiskunto heikkeni. Ensimmäinen lenkki sen sijaan meni mahtavasti, koska oli tullut pidettyä kerrankin kunnon pitkä huili ja nukuttua hyvin. Levossa se kunto kasvaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Puck; myös voi olla vaikutusta sillä parin viikon pakkotauolla. Itse pidin reilun viikon huilin flunssan takia, minkä aikana niin paino nousi pari kiloa (toki nesteistä riippuen) kuin myös yleiskunto heikkeni. Ensimmäinen lenkki sen sijaan meni mahtavasti, koska oli tullut pidettyä kerrankin kunnon pitkä huili ja nukuttua hyvin. Levossa se kunto kasvaa.

Itse en myöskään ole juurikaan huomannut painon muutoksesta johtuvaa helpotusta juoksuun. Kesäkuun (vai oliko toukokuun) paras lenkki meni mukavasti kaverin kanssa (16km 5.22/km) kaikkien aikojen "raskaimmassa" kunnossani (mittarissa oli 86kg.) Nyt sitten heinä-joulukuussa paino on pyörinyt 77-82kg:n välissä. Enää en siihen oikein jaksa edes kiinnittää huomiota. No kaljaa olen ehkä tissutellut entistä vähemmän, mutta en tiedä onko se ollut tietoista.

Pakkolevosta taas sellainen kokemus, että tuon takapihan purtsaennätyksen tein lähes heti seuraavalla juoksukerralla parin viikon pakkolevon (Triathlon) jälkeen. Olin todella yllättynyt, vaikka tosiaan kaksi viikkoa olin jalkoja parannellen käytännössä lomailut, ja syönyt suht epäterveellisestikin (paino noussut).
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Puck; myös voi olla vaikutusta sillä parin viikon pakkotauolla. Itse pidin reilun viikon huilin flunssan takia, minkä aikana niin paino nousi pari kiloa (toki nesteistä riippuen) kuin myös yleiskunto heikkeni. Ensimmäinen lenkki sen sijaan meni mahtavasti, koska oli tullut pidettyä kerrankin kunnon pitkä huili ja nukuttua hyvin. Levossa se kunto kasvaa.

Ymmärrän kyllä DAF:n ja Tombe76:n pointit ja olen niistä periaatteessa samaa mieltä. Levossahan se kunto nousee...

Mutta muutama juttu, jotka siitä huolimatta laittavat miettimään enemmän tuon painonpudotuksen vaikutusta tässä nimenomaisessa tapauksessa? Ensinnäkin minulla on huomattava ylipaino (juoksijaksi). Painan tällä hetkellä 95 kiloa ja olen 185cm pitkä. Tosin olen varsin raamikas ja siten huomattava osa painosta on lihasmassaa. Jonkin verran löytyy vielä löysää (vatsaa), mutta ei mitenkään paljoa. Pari viikkoa sitten painoin vielä 98 kiloa. Parhaat maratonajat juostessani (pari kertaa 3:10 pintaan) olen ollut 83-84 kiloinen, joka on mun ruumiinrakenteen omaavalle jo hyvin alhainen paino. Toiseksi kuten sanoin, sairastelin viimeiset pari viikkoa sen verran rajusti, koko ajan ankarasti töitä painaen, että levosta ei kyllä ollut tietoakaan, päinvastoin. Olin joka päivän päätteeksi rättiväsynyt ja olo oli todella surkea. En vain jaksa uskoa, että näistä lähtökohdista katsottuna kunto olisi tuon parin viikon jakson aikana ainakaan noussut? Mutta tuskin myöskään laskenut.

Oli miten oli, juoksu kulkee nyt huomattavan paljon helpommin! Jos treenaisin juoksun ehdoilla, niin toki tiputtaisin painoa (myös lihasmassaa) reilusti nykyisestä, mutta kun juoksu on mulle vain yksi hauska harrastus muiden joukossa. Tällaisen pentti peruskuntoilijan etu on siinä, että voi treenata monenlaisia juttuja ja pitää mielenkiintoa sillä tavoin yllä. Mulla viikottainen kilometrimäärä juoksussa jää noin 30-35 kilometriin, kun kolmen viikottaisen juoksulenkin lisäksi tulee myös vedettyä treenit uiden, soutaen, tenniksen ja punttitreenien muodossa. Tosin toisen (kevyemmän) punttitreenin yhdistän juoksun (vetoharjoitukset) kanssa samalle kertaa ihan ajankäytöllisistä syistä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä itsekin olen huomannut painonlaskulla vaikutusta juoksutuntumaan. Tosin kyse on ollut vain kilosta tai kahdesta, mutta fiilis on ollut erilainen. Tietysti on mahdotonta sanoa, johtuuko fiilis kevyemmästä painosta vai jostain muusta, sillä myös pitkän syömättömän ajan jälkeen, esim. viisi tuntia, juokseminen on kevyttä. Mutta sitähän voisi testata kantamalla kilon painoa koko ajan mukana, myös lenkeillä, ja sitten jättämällä sen joskus pois.

Juoksuvauhtien ja sykkeiden vaikutuksesta kuntoon olen sitä mieltä, että tavalliselle kuntoilijalle pelkkä pk-lenkkien juokseminen on kunnon kehittymisen kannalta riittäävä. Jos juoksee vaikka kolme lenkkiä viikossa, ei vauhtikestävyyttä kovinkaan usein kannata tehdä. Vasta kun aikatavoitteet alkavat olla kovia, tarvitsee vauhtikestävyyttä ottaaa mukaan.

Tietenkin toiselle 2.45 aika maratonille on helppoa, toiselle 4.30 vaatii huippusuorituksen, eli suoraan aikoja katsomalla ei voi määritellä suorituksen vaativuutta. Mutta aika pitkälle pääsee pelkällä pk:lla kuntomielessä, tietysti eri vauhtisten lenkkien juokseminen silloin tällöin on piristävää. Joskus taas aikaa on vähän, joten nopeampi lenkki on kivempi vetäistä. Vaikka vetoharjoituksia ja sellaisia aina kehutaan, tarvitsee niiden osuus kuntoilijan harjoittelussa olla aika olematon.

Nykyisin omat juoksut ovat jääneet aika vähällä, ja lenkillä tulee käytyä ehkä kerran viikossa. Työmatkat kuljen pääosin pyörällä, mutta tarkoitus olisi ottaa ohjelmaan yksi lenkki viikossa töistä kotiin. Töihin tulonkin voisi juosta, mutta silloin pitäisi herätä viideltä, että ehtii seitsemäksi duuniin. Pari kertaa syksyn aika olen juossut töihin, mutta kyllä sitä aamulla mielellään nukkuu sen 20 minuuttia pidempään ja tulee fillarilla.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sain tässä taannoin suoritettua sen 11 viikon juoksukouluohjelman, eli sohvaperunasta 10 km lenkkeilijäksi. Hyvin meni sinällään, mutta mutta...talvi.

En haluaisi heittää hukkaan saavutettua etua, mutta kyllähän tämä alkava talvi heittää jonkinlaista ylilmääräistä haastetta koko touhulle. Pakkanen sinällään ei haittaa, sehän on vaan pukeutumiskysymys, mutta tuo maan jäätyminen on sitten ihan oma lukunsa. Lenkkeilyni tapahtuu pääasiallisesti asutusalueen jalkakäytäviä pitkin, toisin sanoen talvisaikaan lenkkeilijöille tarkoitettua pururataa tai vastaavaa ei ole lähistöllä käytettävissä. No nyt sitten nämä jalkakäytävät ovat ajoittain jäisiä ja liukkaita, eikä niillä juokseminen ole välttämättä enää kovin turvallista tai ainakaan hauskaa. Toki käytäviä sitten hiekoitetaan, mutta silti tuntuma on ihan erilainen sulaan pintaan verrattuna.

Tätä ongelmaa taklatakseni olen harkinnut sellaisten nastoitettujen juoksukenkien hankkimista, mutta epäilen niiden toimivuutta. Onko kellään kokemusta moisista? Parantaako ne talvista juoksutuntumaa niin paljon että investointi kannattaisi?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä ongelmaa taklatakseni olen harkinnut sellaisten nastoitettujen juoksukenkien hankkimista, mutta epäilen niiden toimivuutta. Onko kellään kokemusta moisista? Parantaako ne talvista juoksutuntumaa niin paljon että investointi kannattaisi?
On kokemusta ja kyllä juokseminen nastakengällä on jäällä melkein sama kuin kesällä asvaltilla. Mulla on ehkä viisi vuotta vanhat Sarvat ja kyseinen malli on kyllä juoksukengäksi muuten aika huono. Jos ottaa kantapäästä ja päkiästä kiinni ja taittaa, niin pohja taittuu kauttaaltaan kaareksi. Nykyiset Sarvat ovat käsittääkseni paremmat, mutta jos nastakengät ostaisin, niin Icebugilta varmaan joku malli lähtisi. Hintaa niillä kuitenkin on vähän liikaa. Kaveri osti juuri jotkut 150 eurolla.

Mutta on nastakengällä juokseminen paljon mukavampaa kuin normaalilla lenkkarilla, jos tie on jäässä. Välttyy jalkavaivoilta, kun ei tarvitse koko ajan jännittää ja varoa. Koskaan en ole kaatunut, vaikka olen luottanut kenkään ja juossut kuin asvalttiakin. Jos haluaa kunnolla harrastaa, niin kannattaa ostaa, mutta varmistaa ensin, että kenkä on hyvä juosta, muutenkin kuin pidon osalta.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä ongelmaa taklatakseni olen harkinnut sellaisten nastoitettujen juoksukenkien hankkimista, mutta epäilen niiden toimivuutta. Onko kellään kokemusta moisista? Parantaako ne talvista juoksutuntumaa niin paljon että investointi kannattaisi?

Omat kokemukseni nastoitetuista juoksukengistä (merkkinä Icebug) ovat negatiiviset. Viime talvena kokeilin nastoilla juoksemista ja ilmeisesti vaimennus oli sitten sen verran heikompi, että penikkatauti nosti uudelleen päätään. Sen jälkeen en olekaan siitä päässyt eroon. Liukastelua toki tapahtui aika vähän nastojen kanssa, mutta nuo lieveilmiöt aiheuttivat ainakin minulle ongelmia.

Jos ei ole penikkataudin kanssa koskaan ollut ongelmia, niin sitten toki ei tuosta heikommasta vaimennuksesta ole haittaa.

Muuten juoksemisesta... minunkin tuli juostua melkein aina lenkit sellaista melko kovaa vauhtia, mikä ei ollut ihan VK-vauhtia, mutta ei toisaalta PK-vauhtiakaan. Kun esimerkiksi puolimaratonilla juoksin 1.46 viime keväänä eli keskivauhtina vähän päälle viisi minuuttia per kilometri, niin lenkeillä kilometriaikani olivat yleensä 5.30 - 5.45 välillä. Nyt olen koittanut ottaa vauhdista pois ja käyttää kilometrillä noin kuusi minuuttia. Kevään puolella otan sitten mukaan myös vauhdikkaampia harjoituksia ehkä kerran kahdessa viikossa juostuna. Tavoitteena on saada näillä eväillä juoksukuntoa entistä paremmaksi, koska viisaammat tahot kertoivat minulle, että lenkkien juokseminen jatkuvasti "melko kovaa" kehittää huomattavasti vähemmän kuin lenkkien juokseminen pääasiassa rennommalla vauhdilla. Kokeillaan sitten, että miten pitkään pää kestää tuota hitaampaa jolkottelua. Nyt talvella se on helpompaa kun kylmä sää ei oikein rohkaise vauhtijuoksuihin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tätä ongelmaa taklatakseni olen harkinnut sellaisten nastoitettujen juoksukenkien hankkimista, mutta epäilen niiden toimivuutta. Onko kellään kokemusta moisista? Parantaako ne talvista juoksutuntumaa niin paljon että investointi kannattaisi?
Ehdottomasti kannattaa hankkia nastat juoksukenkiinsä. Ja jotta saat mahdollisimman hyvät juoksukengät, niin laitatat ne nastat jossain urheiluliikkeessä sellaisiin lenkkareihin, jotka ovat jaloillesi ehkä vähän liian joustavat. Tai niin minä ainakin tein, en tiedä onko se noin yleisesti suotavaa. Noita urheiluliikkeitä, joissa nastoitetaan juoksukengät ei montaa ole. Yksi sellainen kuitenkin löytyy Helsingin Kampin liikekeskuksesta, neljännestä kerroksesta. Sinne voinee lähettää kenkänsäkin ja soittaen sopia nastoituksesta jos kauempana asuu. Ovat nastat pysyneet, kengät olivat Nike Airit, joten kenkien liiallinen kovuus ei vaivannut. Nastoitus maksoi muistaakseni noin 30 euroa. Jotkut liikkeet niitä nastoja laittavat, mutta ne nastat eivät sitten pysy, tuolla Kampissa laitetut pysyvät.

Ja minulla kun ollut tapana loukata joku kohtani helpommin Litillä, mutta nastoilla eivät ongelmat ole pahentuneet.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ymmärrän kyllä DAF:n ja Tombe76:n pointit ja olen niistä periaatteessa samaa mieltä. Levossahan se kunto nousee...

Mutta muutama juttu, jotka siitä huolimatta laittavat miettimään enemmän tuon painonpudotuksen vaikutusta tässä nimenomaisessa tapauksessa? Ensinnäkin minulla on huomattava ylipaino (juoksijaksi). Painan tällä hetkellä 95 kiloa ja olen 185cm pitkä. Tosin olen varsin raamikas ja siten huomattava osa painosta on lihasmassaa. Jonkin verran löytyy vielä löysää (vatsaa), mutta ei mitenkään paljoa. Pari viikkoa sitten painoin vielä 98 kiloa. Parhaat maratonajat juostessani (pari kertaa 3:10 pintaan) olen ollut 83-84 kiloinen, joka on mun ruumiinrakenteen omaavalle jo hyvin alhainen paino. Toiseksi kuten sanoin, sairastelin viimeiset pari viikkoa sen verran rajusti, koko ajan ankarasti töitä painaen, että levosta ei kyllä ollut tietoakaan, päinvastoin. Olin joka päivän päätteeksi rättiväsynyt ja olo oli todella surkea. En vain jaksa uskoa, että näistä lähtökohdista katsottuna kunto olisi tuon parin viikon jakson aikana ainakaan noussut? Mutta tuskin myöskään laskenut.

Jep Puck, en mä sitä tarkoittanutkaan, etteikö painonlaskulla olisi merkitystä. Itse menen samantyyppisillä mitoilla, jopa vähän raskaammalla (olisiko noin 178/91-92 juuri nyt), joten juoksijaksi massaa on, mutta sillä, että paino heittelee ei välttämättä useinkaan ole juoksuun merkitystä. Levon puutteen sen sijaan huomaa kyllä joka lenkillä, jota yrittää ns. väkisin juosta. Joskus se pakkolepokin, jopa sairaana, kehittää "kuntoa" siinä mielessä, ettei vedä itseään juntturaan. Vaikka onkin surkea olo.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Jep Puck, en mä sitä tarkoittanutkaan, etteikö painonlaskulla olisi merkitystä. Itse menen samantyyppisillä mitoilla, jopa vähän raskaammalla (olisiko noin 178/91-92 juuri nyt), joten juoksijaksi massaa on, mutta sillä, että paino heittelee ei välttämättä useinkaan ole juoksuun merkitystä. Levon puutteen sen sijaan huomaa kyllä joka lenkillä, jota yrittää ns. väkisin juosta. Joskus se pakkolepokin, jopa sairaana, kehittää "kuntoa" siinä mielessä, ettei vedä itseään juntturaan. Vaikka onkin surkea olo.

Kyllähän se on niin, että jos ruvetaan laskemaan hapenkulutusta per paino per aika (ml/kg/min), niin noin isolla massalla prosentuaalinen "kunnonnousu" on hyvin vähäistä tuon 3 kg:n ansiosta. Pienellä henkilöllä vaikutus on siis hieman suurempi. Tuolla ei pysty kyllä mitenkään selittämään juoksun helpottumista.

Joskus se pakkolepo on kehon ainoa keino ostaa aikaa palautumiselle. Itsekin olen huomannut sairastelun jälkeen urheilun olevan huomattavan helppoa. Tiedä sitten onko vähentynellää liikuntamäärällä ja endorfiiniaineenvaihdunnan muuttumisella merkitystä. Tauon jälkeen saliltakin lähtee melkein "pikku sievässä", on se niin mukava tunne.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka vetoharjoituksia ja sellaisia aina kehutaan, tarvitsee niiden osuus kuntoilijan harjoittelussa olla aika olematon.

Nimenomaan näin. Kyllähän se juoksukunto on syytä hakea nimenomaan sen hitaahkon vauhdin kautta. Kuntoilijalle riittää vetoharjoitteluksi hyvin myös se, että kerran viikossa nykäisee lenkin loppupuolella vaikka muutamankin vähän terävämmän tolpanvälin. Kokonaisrasitus ei tuosta juuri nouse, mutta elimistö saa pikkuisen toisenlaista ärsykettä junnaamisen oheen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jep Puck, en mä sitä tarkoittanutkaan, etteikö painonlaskulla olisi merkitystä. Itse menen samantyyppisillä mitoilla, jopa vähän raskaammalla (olisiko noin 178/91-92 juuri nyt), joten juoksijaksi massaa on, mutta sillä, että paino heittelee ei välttämättä useinkaan ole juoksuun merkitystä. Levon puutteen sen sijaan huomaa kyllä joka lenkillä, jota yrittää ns. väkisin juosta. Joskus se pakkolepokin, jopa sairaana, kehittää "kuntoa" siinä mielessä, ettei vedä itseään juntturaan. Vaikka onkin surkea olo.


No uskotaan uskotaan, kun oikein joukolla vakuutetaan ;-) Mulla on kuitenkin ollut jo useamman kuukauden varsin kovat viikottaiset treenimäärät tällaiseksi peruskuntoilijaksi, noin 7-8 treeniä viikossa, joten ehkäpä on tullut treenattua liiankin kovaa ja siitä johtuen elimistö on ollut jumissa ja/tai väsynyt, vaikkei siihen ole itse osannut kiinnittää huomiota. Olen kyllä pitänyt joka viikko yhden kokonaan urheilusta vapaan päivän.

Tuohon vetoharjoitteluun liittyen. Tässäkään en osaa sanoa, mikä lopulta on ollut asiaan eniten vaikuttava tekijä vauhtikestävyyden parantumisen suhteen. Juuri täältä kysyin viime loppukeväänä neuvoja vauhtikestävyyden parantamiseen ja olen sen jälkeen (lähes) joka viikko (sairasteluja lukuunottamatta) treenannut jonkinlaisen vetotreenin. Ja kyllä mulla vauhtikestävyys on parantunut selvästi. Viime keväänä tuskailin sen kanssa, että vaikka kestävyyskunto oli jo kohtuullisella mallilla, niin cooperissa en saanut rutistettua paljoa yli 2800 metrin suoritusta. Toisin sanoen maksimituloksen cooperissa tai vaikkapa maksimivauhtisen tunnin lenkin välillä ei ollut kovinkaan suuri vauhdin osalta! Nyt en ole vähään aikaan testannut, mutta varmuudella kolme tonnia menee rikki.

Voi tosiaan olla, että vedän muutoin vaatimattomaan juoksumäärään nähden tarpeettoman paljon vetotreeniä, mutta ne(kin) tuovat mukavaa vaihtelua juoksemiseen, kun sillä tavoin jokainen lenkki viikossa on erilainen kestoltaan, vauhdiltaan ja pituudeltaan. Kolmen juoksukerran lisäksi toki treenaan muita lajeja, joten en osaa arvioida, kuinka paljon niillä on (positiivista) vaikutusta juoksuun? Ainakin viikottainen soututreeni (tunnista puoleentoista tuntiin) ja uintitreeni(t) menevät selvästi rauhallisemmalla sykkeellä pohjakuntoa rakentaen, mutta toisaalta ylläpitävät varsinkin juoksun kannalta hiukan turhaa yläkropan lihasmassaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko teksti
Sanoisin, että noilla juoksumäärillä vetotreenejä kannattaa jo tehdä. Lähinnä tarkoitin sitä, että jos juoksee 3-4 lenkkiä viikossa, ei juuri muuta kuin pk:ta tarvitse tehdä. Ja toki riippuuhan se myös muista urheilusuoritteista, sillä pelkkä juokseminen vasta yksipuolista onkin. Tätä mm. Juoksijalehden toimituksessa voitaisiin joskus miettiä. 6-8 treeniä viikossa jatkuvasti on jo sellainen määrä, että vauhtikestävyyttä pitää treenata ja vetoja myös, sillä ne ovat varmasti hyviä harjoitteita.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarkastellaan tämän ketjun viimeaikaisten kommenttien mukaan seuraavia lenkkikertoja.

Maanantaina kun tuli tehtyä kevyt 10km, tiistaina 10km, josta 5km rennosti ja 5km kovaa, ja KE vielä kolmas 10km aika kevyesti. Ja tuo keskiviikkon lenkki oli teemalla "katotaan nyt jos vaikka kurkkukipu lähtisi samalla".

No ei lähtenyt, vaan nosti kuumeen päälle, joten pientä pakkolepoa tässä nyt ilmassa. Tosin jää myös pikkujoulut väliin, joten eipä tule myöskään vedettyä itseänsä känniin.

Joten onkohan sitä enkkakunnossa, kun kroppa saa levätä. Koskaan aikaisemmin en ollut juossut kolmena peräkkäisenä päivänä n.10km pituisia lenkkejä. Yleensä jalat ovat irtisanoutuneet viimeistään toisen peräkkäisen päivän jälkeen.
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Hyvää huomentapäivää palstalaiset. Nyt on meikäläisellä hyvä fiilis ja siitä kuuluu kunnia yksinomaan lenkkeilylle! Olin tuossa joulua ennen ja sen jälkeen noin 2 kk tekemättä lähes mitään urheiluun viittaavaa. Tämä johtui lähinnä ryyppyputkesta, joulunpyhistä, selkäkivuista ja laiskuudesta. Kävin korkeintaan kerran viikossa pelailemassa salibandya. Vaan nytpä tein tällä viikolla täyskäännöksen ja olenkin juossut jo kolme 30-40 minuutin lenkkiä. Se ei ole paljon teille aktiivisille juoksijoille, mutta minulle se on paljon. Lenkkeilyn ansiosta olen paljon virkeämpi ja iloisempi. Vituttaa paljon vähemmän kuin normaalisti. Jokaisen juoksun jälkeen kun pysähtyy ja puhaltelee pää punaisena, tietää tehneensä jotain. Se jos mikä on palkitsevaa. En muuten tiedä kuvittelenko vain mutta tuntuu että juoksukunto on aina seuraavalla kerralla parempi? Toivottavasti jaksaisin kerrankin jatkaa tätä urheilemista pidempään kuin kahden viikon sykleissä. Olisi mukava jos yleiskuntoni kohenisi entisestään ja vyötäröltä tippuisi viisi ylimääräistä (joulu)kiloa. Ajattelin että jos nyt jaksan esim. tammikuun ajan ylläpitää tätä juoksutahtia niin säästäisin hieman rahaa sykemittariin joka varmasti toisi vielä lisäinnostusta juoksuharrastuksen ylläpitämiseen.

Yritin tänä aamuna juosta aamulenkkiä tyhjällä vatsalla. En tiedä onko se edes kovin fiksua, mutta olotila oli niin hutera että oli pakko syödä ruisleipää ja muutama korppu, kahvin kanssa. Mitä ja milloin olisi järkevä syödä ennen lenkille lähtöä, jotta en ns. juoksisi vain niitä ruokia pois?
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Hyvä Babu! Olet valinnut hienon harrastuksen. Ensinnäkin kannattaa aloittaa juokseminen rauhassa, vaikuttaa suhteellisen kovalle tuo sinun aloitus siihen nähden jos haluat tästä itsellesi pitempi aikaisen harrastuksen ja et ole ennen säännöllisesti juossut. Noista aamulenkeistä, että se on erinomaista rasvanpolttoa kun olet yön aikana kuluttanut hiilarit ja aamulla lähdet tyhjällä vatsalla lenkille niin johan alkaa rasva palamaan.

Tsemppiä Babu!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tsemppiä Babu!
Nimenomaan! Muista myös huilipäivät ettet riko itteäs.

Minulla on vielä vuoden avaushölkkä juoksematta, on niin pahuksen kiire kun on salibandyä 2-4 kertaa viikossa, sitten käyn salilla vielä 2 kertaa viikossa ja aina välillä futsalit, luistelut ja tyttären kanssa touhuamiset päälle niin ei oikein ehdi. Vaan keksinpäs ratkaisun tähänkin, lintsaan kerran viikossa pari tuntia töistä jotta ehdin juosta sellasen kympin lenkin siinä kätevästi.
 

Nick Neim

Jäsen

Mites sattuikaan! Tällä viikolla käynyt itsellä mielessä tulla höpisemään tähän ketjuun, mutta se on sitten jäänyt. Samalla meiningillä mennään myös täällä. Lenkkeily alkoi viime viikon loppupuolella (perjantaina) jolloin juoksin 45 minuutin lenkin. Tai "juoksin", näin huonolla kunnolla tuli osittain hölkättyä lähes kävelyvauhtia. Tällä viikolla olen nyt käynyt kolmesti lenkillä (ma, ke, ja eilen eli to), pituudeltaan n. 30-45 minuuttiin ja tänään olisi tarkoitus käydä juoksemassa tuollainen puolituntinen, ehkä hieman ylikin. Sitten taas viikonlopun ajan lepoa.

Mulla löytyy aika paljon massaa lenkkeilijäksi (187/97), ja viime vuonna jäi urheilut vähäisiksi, kun tuli höntsälätkäkin lopeteltua. En yleensäkään ole nauttinut lenkkeilystä, mutta täytyy myöntää kuinka palkitseva olo on, kun tulee hikipäissään asunnon eteen. On sinänsä ylpeä olo, ja tällä hetkellä olen uudesta harrastuksesta innoissani. Sykemittari uupuu vielä täälläkin, mutta mikäli tosiaan jaksan käydä lenkillä, tulee sellaisen osto aivan varmasti eteen.

Tsemppiä myös sinne suuntaan!

P.S. Mua ainakin musiikin kuuntelu tuntuu auttavan jaksamaan paremmin, tai ainakin tuntuu siltä? En tiedä kuunteleeko moni muu lenkkeilleensä musiikkia, uskoisin kyllä että kuuntelee, mutta onko muut huomanneet samanlaista vaikutusta?
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Sykemittari uupuu vielä täälläkin, mutta mikäli tosiaan jaksan käydä lenkillä, tulee sellaisen osto aivan varmasti eteen.
Täällä myös yksi 'aloittelija', aloitin loppukesästä lenkkeilyn. Ensimmäinen lenkki oli vajaa puoli tuntia, välissä oli pakko kävellä. Ylipainoa ei ollut kuin jokunen kilo, mutta kunto kuin millä tahansa Jatkoajan sohvaperunalla. Parhaimmillaan juoksin alkutalvesta reilun puolentoistatunnin lenkkejä ilman mitään vaikeuksia. Nyt on tosin ollut jokunen viikko taukoa kun nämä -30 pakkaset iskivät, sen sijaan painoa olen onnistunut pudottamaan tänäkin aikana pari kiloa. Alan korjaamaan juoksutilannetta taas viikonloppuna, perinteisen sukset menevät myös ostoslistalle.

Sykemittari tuo tosiaan hommaan lisää mielenkiintoa, vielä siihen gps-päälle niin on helppo seurata kilometrivauhteja.

Omana tavoitteena on vetää ensi kesänä cooperissa 3000m. Tavoite on kova, mutta niinhän niiden tavoitteiden pitää ollakin :) Vauhtikestävyydessä on vielä parantamista, tuplacooperissa pääsin aika helposti 5000 metriin, mutta 3000m/12min on sellaista vauhtia että noutaja tulee liian nopeasti. Onhan tässä onneksi vielä puoli vuotta aikaa kohentaa kuntoa...
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Kiitän tsemppailuista!

Tälläkin hetkellä tekisi mieli lähteä lenkille, mutta nyt kun on jo juossut maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, niin on pakko malttaa mieli kun tuntuu flunssakin olevan tulollaan. Onko muuten pienessä flunssassa juokseminen ihan sallittavaa?

Sitä tässä on tullut ihmeteltyä että jaloissa, varsinkin penikoissa tuntuu yllättävän vähän. Viime kesänä kun tuli muutama viikko juoksenneltua niin varsinkin toinen nivunen ja molemmat penikat kipeytyivät paljon helpommin venyttelystä huolimatta. Kuullostaa oudolta, mutta olisiko tuolla viileällä ilmalla jotain vaikutusta tuohon?

Yleensä tosiaan kun mieleni valtaa esim. lenkkeily-buumi, niin se kestää sen maksimissaan kaksi viikkoa ja sitten keksin mielessäni tekosyyn lopettaa koko touhu siltä erää jotta en itseäni syyttäisi. :) Nyt on kuitenkin hyvä noste (jälleen kerran) päällä ja tavoitteita/haaveita riittää.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mihin juoksutapahtumiin harrastajat ovat tänä suvena menossa? Meinasin ilmoittautua Helsinki City Runille, mutta onnekseni huomasin tarkastaa päivämäärän ihan ekaksi enkä mitenkään pääse tuonne.

Mitäs mukavia juoksutapahtumia tässä lähistöllä järjestetäänkään? Siis pääkaupunkiseutu ja kesäloma-aikaan Satakunta. Heinäkuussa taitaa olla Paavo Nurmen puolikas tms. Turussa? OK, ei ihan Satakuntaa, mutta riittävän lähellä kesämökkiä kuitenkin jotta viitsii lähteä ajelemaan tuonne.

Oliko jollain mahdollisesti tiedossa joku linkki josta voisi näitä tapahtumia katella? Jos vaikka olisivat kätevästi kronologisesti niputettuna sinne. Nyt juuri en ehdi ite altavistaamaan, mutta illemmalla kyllä jos muut ei kerki auttamaan sitä ennen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mihin juoksutapahtumiin harrastajat ovat tänä suvena menossa? Meinasin ilmoittautua Helsinki City Runille, mutta onnekseni huomasin tarkastaa päivämäärän ihan ekaksi enkä mitenkään pääse tuonne.

Mitäs mukavia juoksutapahtumia tässä lähistöllä järjestetäänkään? Siis pääkaupunkiseutu ja kesäloma-aikaan Satakunta. Heinäkuussa taitaa olla Paavo Nurmen puolikas tms. Turussa? OK, ei ihan Satakuntaa, mutta riittävän lähellä kesämökkiä kuitenkin jotta viitsii lähteä ajelemaan tuonne.

Oliko jollain mahdollisesti tiedossa joku linkki josta voisi näitä tapahtumia katella? Jos vaikka olisivat kätevästi kronologisesti niputettuna sinne. Nyt juuri en ehdi ite altavistaamaan, mutta illemmalla kyllä jos muut ei kerki auttamaan sitä ennen.

http://www.nic.fi/~tiki/maratoni10.htm
Varmaan Forssaan lähden puolikkaan juoksemaan, katsotaan nyt jos innostuu enemmän voisi toistakin kokeilla. Tähän mennessä viime kesältä yksi puolikas alla ja juokseminen hyvin satunnaista, saa nähdä innostuisiko vähän säännöllisemmin keväällä juoksemaan kun on taas vedotkin päällä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
http://www.nic.fi/~tiki/maratoni10.htm
Varmaan Forssaan lähden puolikkaan juoksemaan, katsotaan nyt jos innostuu enemmän voisi toistakin kokeilla. Tähän mennessä viime kesältä yksi puolikas alla ja juokseminen hyvin satunnaista, saa nähdä innostuisiko vähän säännöllisemmin keväällä juoksemaan kun on taas vedotkin päällä.
Kiitos linkistä! Harmi vaan että tuon takana on vain marathonit, sellainen linkki mulla oli joku vuosi jossa listattiin myös nuo puolikkaat ja muut juoksutapahtumat.
Paavo Nurmen puolikkaalle en lähde, Tuska-festari näkyy olevan samaan aikaan. Eivät sovi yhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös