Kyllähän venyttely noin ylipäätään on varmaan enemmän hyvästä kuin pahasta. Itse olen ehkä maailman huonoin venyttelemään. Olen kuitenkin jotain aina välillä yrittänyt tehdä. Jos vaikka joutuu odottamaan kaveria ennen lenkkiä pari minuuttia, siinäkin on jo jotain.
Samaa mieltä edellisten kanssa, että mielummin yksi lenkki vähän pidempänä ja sopivan hiljaa. Ja jos tuntuu ettei jalat tai muu kroppa ole toipunut, niin rohkeasti pitää vaan välipäiviä. Mielummin niin, kuin että vetää jääräpäisesti 3-4 kertaa viikossa, ja sitten hajoaa paikat ja tulee 2kk breikki. Ja vaikka jalat kestäisivätkin, niin niitä lepohetkiä kannattaa pitää silti. Itse olen juuri nyt siinä tilanteessa, että jalat rupeavat kestämään juoksemista, mutta pitää vaan maltilla yrittää mennä järkevästi 4 kertaa viikossa. Jos nyt nostaisin viikkotason johonkin 70-80 kilometriin (tämä ja viime viikko elämäni ensimmäiset +50km), niin voisi tulla vammoja. Taisin juuri Juoksija lehdestä lukea, että kovan harjoituksen jälkeen kestää palautuminen 2-4 päivää, ihan huippujuoksijoillakin, joten sekin ihan vaan vinkkinä hitaamman vauhdin puolesta.
Itse löin "kisakalenteriini" elämäni ensimmäisen virallisen maratonin, kun naapuri, jonka kanssa käytiin viime vuonna ultrailemassa (hän 100km 10.06, minä 50km 5.42) hieman epäili puheitani, jossa mietiskelin paljonko maraton kulkisi ihan "sileänä" virallisessa tapahtumissa. Lupasi oluen, jos vedän alle 3.45. Joten Hämeenlinnassa 17.7 vedetään tuon alle, jos vaan keli on suht sopiva = LUPAUS. Puolikkaan ajattelin käydä lisäksi kellottamassa vanhassa v.1996 kotikaupungissa Hangossa 02.10. Ja jos ei Hangolle tyypillinen tuulinen sää iske, niin uskoisin tuolloin pääseväni 1.40-1.43 haarukkaan. Nämä saa jäädä ainoiksi normimittaisiksi virallisiksi tapahtumiksi tälle vuodelle noiden erikoisempien lisäksi. Muuten kyllä treeni maistuu ja tuntuu kunto nousevan kohisten. Sen kertoi eilinenkin päivä, jolloin yövuoron jälkeen vedin uimahallilla 2km maximilla ja tein oman enkkani (41.10) ja tämän jälkeen 12 minuutin tauolla juoksin 13 kilsasen pk-lenkin 5.52 vauhtia. Juoksu oli kohtuu helppoa, vaikka jalat vähän kyselivätkin alussa, että "ihan oikeesti, mitä vittua"...