Joskus se ensimmäinen kisa on otettava. Olen "tosissaan" treenannut nyt keväästä asti. En tosiaan ole mikään entinen huippu-urheilija, aika perustaustat. Kovalla treenillä on juoksukunto noussut.
Kyllä sulla ihan selvästi on lahjoja juoksuun, jos vasta keväästä asti olet treenannut ja nyt jo meni puolikas tuohon aikaan. Monet joutuvat treenaamaan tosissaan paljon pidempään (parikin vuotta) päästäkseen samalle tasolle. Osa ei pääse ikinä, vaikka treenaisivat säännöllisesti.
Itse olen pystynyt pitämään yllä viikottaista kolmen juoksukerran tahtia. Siihen päälle muuta liikuntaa noin 3-4 kertaa viikossa. Täältä saaadun neuvon avulla olen myös hiukan saanut parannettua vauhtikestävyyttä, joka oli totaalisen hukassa vielä alkukesästä. Parisen kuukautta aikaa päästä "kuntoon" puolikkaalle, vaikka mitään hurjaa tavoitetta en aseta; 1:45 alitys riittää mulle tässä vaiheessa. Ensi viikosta alkaen nostan juoksukertojen määrän neljään viikossa ja pidennän peruslenkkiä tuntiin ja pitkän lenkin 1 1/2 tuntiin. Vauhtikestävyyslenkin (6x1km vedot kolmen minuutin tauoilla) pidän kerta viikossa. Tavoitteena on, että ensi kesänä menee monen vuoden tauaon jälkeen taas 3:30 rikki täydellä maratonilla. Tosin mulla aika paranisi kaikkein eniten ihan vaan painoa laskemalla, koska lihasmassaa (ja jonkin verran vielä vatsaakin) on juoksemista ajatellen aivan liian (12kg) paljon.
Uusi ihmettelyn (vitutuksen) aihe on se, kuinka valtavat erot juoksukunnossa voi olla eri päivien välillä, vaikka vireystila on kutakuinkin sama, samaan aikaan treenaten ja ruokailustakin on kulunut kutakuinkin sama aika? Muilla samanlaisia huomioita? Esimerkiksi alkuviikosta juoksin nykyisen peruslenkkini (45 min) 12km tuntivaihdilla ilman mitään tuskaa. Tuskin edes hengästyin ja juoksu oli äärimmäisen helppoa. Eilen kävin taas juoksemassa ja tällä kertaa 12km/h vauhti oli liikaa, vaikka edellinen kerta sujui leikiten. Jouduin laskemaan puolen tunnin jälkeen vauhdin 11km/h tasolle ja siitä huolimatta olin lenkin lopuksi aivan puhki?
Olen huomannut myös sen, että ulkona lenkkeillessä pystyn juoksemaan sekä kovempaa, että kauemmin, kuin juoksumatolla, vaikka luulisi, että asia on päinvastoin, koska matto "pakottaa"pitämään vauhdin tasaisena. Musiikin kuuntelu auttaa valtavasti matolla juostessa. En kyllä edelleenkään pidä matolla juoksemisesta yhtään, vaikka olosuhteiden pakosta pääosa lenkeistä tulee siten juostua. Voi olla että pitkäjalkaisena en saa matolla askellusta samalla tavalla luontevaksi kuin ulkona juostessa...?