Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 568 360
  • 3 894

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Uusi ihmettelyn (vitutuksen) aihe on se, kuinka valtavat erot juoksukunnossa voi olla eri päivien välillä, vaikka vireystila on kutakuinkin sama, samaan aikaan treenaten ja ruokailustakin on kulunut kutakuinkin sama aika? Muilla samanlaisia huomioita? Esimerkiksi alkuviikosta juoksin nykyisen peruslenkkini (45 min) 12km tuntivaihdilla ilman mitään tuskaa. Tuskin edes hengästyin ja juoksu oli äärimmäisen helppoa. Eilen kävin taas juoksemassa ja tällä kertaa 12km/h vauhti oli liikaa, vaikka edellinen kerta sujui leikiten. Jouduin laskemaan puolen tunnin jälkeen vauhdin 11km/h tasolle ja siitä huolimatta olin lenkin lopuksi aivan puhki?

Sama homma. Joskus tuntuu, ettei pääse mihinkään, yleensä silloin jos juoksee yksin.

Tuossa viime viikolla, kun en ollut viikkoon juossut (joo, lipesin harjoitussuunnitelmasta!), juoksin tuon mäkisen lähipurtsan aikaan 27.30 min, ja vaikka vauhti oli suht löysää niin tuntui todella tuskaiselta, onhan ennnätys 3 minuuttia kovempi. Sitten 3-4 päivää myöhemmin juoksin sen kahteen kertaan ja jälkimmäisellä lenkillä kellotin ajaksi 26 min. Eikä paljonkaan eroa ollut lopun fiiliksissä.

Juoksu on myös selkeästi "joukkuelaji". Yksin kun juoksee niin sitä rupeaa miettimään kaikennäköistä: paljon jäljellä, mikä vauhti yms..., mutta kaverin kanssa jutustellessa aika (ja matka) menee paljon joutuisammin.

Jupsterin aikaan (1.30) sen verran, että tuo on mielestäni todella kova. Ja tuohon tosiaan vaaditaan paljon, eikä sitä kaikki pysty edes saavuttamaan. Esim. itselle 1.30 ei ole realismia, ei ainakaan vuoteen. Ja onhan tuo +2800 coopervauhtia. Jos suuri osa suomalaisista ei pysty vetämään kertaalleen tuota 12 minuutin putkea, niin entäpä sitten noin 8 kertaa se putkeen?

Oma juoksuharjoittelu vähän latistui tuossa loppukuussa, mutta kaipa sitä noin 100km tuli mittariin syyskuussa. Kolme viikkoa on aikaa Wihan kilometrien 50km:lle. Tavoitteena edelleen se 5.30 alitus, ei sen enempää, eikä vähempää. Tuolla Treella tehdään "Jupsterit", eli ollaan viivalla ensikertalaisena kisoissa. Muutama virallinen yleisurheiluskaba on takataskussa korkeushypystä (itseoppineena). Mutta se oli sitä aikaa kun palkintoja jakoivat aktiiviurheilijat Päivi Tikkanen ja Jani Lehtonen...
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tänään yritän taas aloittaa. Kävin juoksee 10km lenkin pururadalla. Vauhti tuntuu hitaalta (7-8min/km), mutta toisaalta mulla on painoa ja yritin pitää sykkeet 160 tietämillä, kun tavoitteena on tuota läskiä polttaa.. nyt jos saa jostain intoa käydä useammin, niin tuo nousee varmasti melko nopeasti. oon pystyny juosta vähän yli 6min kilometriajalla 6-7km lenkkejä. Tosin sykkeet on varmasti ollu 180 luokkaa ja nuo lenkit juoksin santiksen pururadalla joka on paljon tasasempi kuin missä nyt juoksin.. Mulla on kaikista suurin ongelma juoksuun lähtö, ja siihen täytyis kehitellä joku keino.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mulla on kaikista suurin ongelma juoksuun lähtö, ja siihen täytyis kehitellä joku keino.

Hommaa joku HIFK-mies juoksukaveriksi. Siinä kun tunnin väännätte alkuun kiekosta (tai muustakin) niin huomaatkin yht äkkiä, että vartin verran juoksua jäljellä. Jos 1.15 meinaatte juosta. Itse olen huomannut, että lenkit menevät PALJON paremmin, jos on juttuseuraa. Ja tuo pitää vauhdinkin kurissa.

Itsellä olisi kohta lähtö +20km lenkille. Todennäköisesti tulee suht hyvä lenkki koska mukana on huomattavasti kovakuntoisempi kaveri Forerunnereineen ja sitten pikkusen heikkokuntoisempi. Eli koitetaan mennä hieman rauhallisempaa menoa, joka sopii minulle, koska jos olisin kaksin tämän kovempikuntoisen kaverini kanssa niin varmasti mentäisiin omilla äärirajoillani.

Kompuutterin "haamu" varmaan lähtee vetämään rinnalla 5.42/km vauhtia. Ainakin näin pyydän, koska tuota vauhtia aion lähteä ainakin alkuun vetämään 3vk:n kuluttua Tampereella sitä 50 kymppistä. Jos vaikkka 25-30km pysyisi tuossa tahdissa. Tavoite kyllä on edelleen se 5.30 alitus, mutta onhan näitä muitakin tavoitteita. Tuosta Wihasta tulee muuten ilmeisesti lähes realiaikainen tulosseuranta nettiin, joten matkan taittumista (50km/100km), voi kierrosaikojen perusteella seurata vaikka kotisohvalta.

EDIT: Ei laitettu haamua mukaan reitille, mutta keskinopeutta muutaman kerran katsottiin ja se pyöri siellä 5.45/km nurkilla. Ihan mukava oli juosta, mutta sitten puolentoista tunnin jälkeen rupesi olemaan jo vähän vaikeampaa. Tämä leimaamani huonokuntoisempi kaverikin jaksoi todella nätisti juosta ja hetken kävikin mielessä, että itse olen se heikoin lenkki, koska pelkäsin etten pääse kotiin saakka. Lopulta kuitenkin jaksoin vielä jopa hieman kiristää ja pääsinkin aika lähelle tarkkaa tavoiteaikaa. 23,67km meni aikaan 2:15:15 (5.43/km).

Kyllä vetää taas nöyräksi kun ajattelee kaikennäköisiä tavoitteita mitkä menevät muka "heittämällä". Aika paljon täytyy tehdä töitä ja aika paljon kipuakin kestää ennenkuin 50km on kolmen viikon kuluttua plakkarissa. Mutta se kai tässä on ideana. Mitä paskempana on reissun aikana, niin sitä parempi ja pidempikestoisempi fiilis tulee jälkikäteen. Itse ainakin olen ihan tyytyväinen tämän päivän settiin, mutta 50km sinne viiteen tuntiin..... Aika paha ainakin itselleni. Tosin tänään meillä oli aika puuskittainen tuuli kiusana, sekä suhteellisen mäkinen reitti, joten ehkä se vaikutti hieman suoritukseen.
 
Viimeksi muokattu:

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tuli leffaki eilen katsottua joten kehtaa jo tähän ketjuun kirjoittaa. Parin vuoden tauko ehti tulla urheiluun lähes täysin kunnes nyt tämän vuoden heinäkuun loppupuolella aloittelin uudestaan. Osittain tekemisen puutteen vuoksi ja osittain myös säälittävään kuntoon päässeen kropan puolesta.

Alkuun mentiin ihan kävelyä ja pikkuhiljaa sotkettiin kävelyn sekaan lyhyempiä, parin minuutin juoksuja. Suunnilleen kahden kuukauden treenailun jälkeen tapahtui se ihme, että jaksoi reilun puoli tuntia juosta ihan hyvällä fiiliksellä. Nyt alkuviikosta kävin juoksemassa 40min vauhtiin 6min/km niin, että olisi vielä voinut samalla fiiliksellä jatkaa ainakin sen kaks kilometriä. Tämmöseltä sohvaperuna/juopolta tuo on omasta mielestä ihan helvetin hyvin kahden kuukauden treenauksella.

Pahimmat virheet mitä tässä nyt on ehtiny tekemään ovat olleet lämmittelyn puute, levon puute sekä liian kova vauhti. Nämä asiat on nyt suurinpiirtein opittu kantapään kautta ja tuota vauhtia ajatellen pitäis melkein se sykemittari hommata. Mun kohdalla ei nimittäin tuo "puhua puuskuttamatta" toimi sitten yhtään kun alkaa jo kevyellä juoksuvauhdilla hiki virrata ja happi loppua. En tiiä johtuuko sitten usean vuoden tupakoinnista tuo keuhkojen toiminta, niin ja toki edelleen nuuskaa tule käytettyä.

Nyt jos vain talven jaksaa kuntoilla säännöllisesti niin tavoitteena on keväällä juosta 10km (n. 60min) ja kesällä sitten se puolimaraton (n. 2h 30min). Nämä kilpailut siis sillä fiiliksellä, että juoksee koko matkan ja selviää maaliin hyvävointisena. Mitään kilpaurheilijaa allekirjoittaneesta ei saa tekemälläkään vaan koko homman tarkoituksena on hakea sitä hyvää oloa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jupsterin aikaan (1.30) sen verran, että tuo on mielestäni todella kova. Ja tuohon tosiaan vaaditaan paljon, eikä sitä kaikki pysty edes saavuttamaan.

Kaikki on suhteellista. Lähdin heti alusta asti treenaamaan kovaa ja määrätietoisesti. Vauhtikestävyyttä ja pitkiä lenkkejä. Keväällä 10-15 km lenkit meni vielä 4,35-5 min / km vauhdilla, mutta nyt menee keskimäärin 4,15 min per kilometri. Työssäkäyvälle ihmiselle se on tietysti monta kertaa iso kynnys jaksaako enää pitkän työpäivän jälkeen lähteä juoksemaan 15 kilometrin lenkkiä kovalla (omalla tasolla) vauhdilla. Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta elämäntilanteen vuoksi. Tuossa kisassa voittaja omassa sarjassa juoksi puolimaratonin aikaan 1.16 jotain. Sanotaan, että tuohon aikaan en tiedä tulenko kykenemään koskaan. Parin kilometrin verran näin kaverin selkää kunnes katosi horisonttiin.

Kirjoittelin tuonne aikaisemmin, että aloittelin vähän varovasti tuon kisan ja aloin kiristää vauhtia vasta ensimmäisen kympin jälkeen kunnolla. Luulen, että myös edessä juoksevat kilpailijat auttoivat minua kirimään kovempaan vauhtiin, koska sen verran on kilpailijan luonnetta että on mukavampi "jahdata" edessä juoksevaa kaveria.


Tuolla Treella tehdään "Jupsterit", eli ollaan viivalla ensikertalaisena kisoissa.

Samoissa kisoissa ollaan, tosin eri matkalla. ;)
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pahimmat virheet mitä tässä nyt on ehtiny tekemään ovat olleet lämmittelyn puute, levon puute sekä liian kova vauhti. Nämä asiat on nyt suurinpiirtein opittu kantapään kautta ja tuota vauhtia ajatellen pitäis melkein se sykemittari hommata.

Itse en ole oppinut näitä vieläkään. En lämmittele (pitäisi), enkä nuku tarpeeksi (pitäisi), ja varsinkin syön todella epäsäännöllisesti. En välttämättä epäterveellisesti (no kyllä olutkin maistuu), mutta välillä tulee päiviä ettei syö lämmintä ruokaa ollenkaan, niinkuin eilen. Kostautuu sitten lenkille. No ehkä vauhdin säätelyn olen oppinut paremmin, mutta kyllä se Garmin Forerunner pitää saada.

Kaikki on suhteellista. Lähdin heti alusta asti treenaamaan kovaa ja määrätietoisesti. Vauhtikestävyyttä ja pitkiä lenkkejä. Keväällä 10-15 km lenkit meni vielä 4,35-5 min / km vauhdilla, mutta nyt menee keskimäärin 4,15 min per kilometri. Työssäkäyvälle ihmiselle se on tietysti monta kertaa iso kynnys jaksaako enää pitkän työpäivän jälkeen lähteä juoksemaan 15 kilometrin lenkkiä kovalla (omalla tasolla) vauhdilla. Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta elämäntilanteen vuoksi. Tuossa kisassa voittaja omassa sarjassa juoksi puolimaratonin aikaan 1.16 jotain. Sanotaan, että tuohon aikaan en tiedä tulenko kykenemään koskaan. Parin kilometrin verran näin kaverin selkää kunnes katosi horisonttiin.

Totta, kyllähän itsekin on keskimäärin varmaan ihan ok kunnossa, mutta itse ei siltä vielä tunnu. Ja se vähän riippuu siihen kehen vertaa. Mitä vielä tulee tuohon puolimaratonaikaan, niin väittäisin kuitenkin, että sulla on jotain pohjia jostain entisestä elämästä, tai sitten vaan olet lahjakas. 1.30 on kuitenkin sen verran kova aika ettei siihen välttämättä pääse koskaan kovallakaan reenauksella esim. ruumiinrakenteen vuoksi. Esim. tuo naapurini, joka juoksee kuin pieni eläin (joka kuussa yli 300km) kellotti tänä vuonna ennätyksekseen 1.34. Toki nyt voisi päästä alle 1.30, mutta varmasti on tehnyt paljon enemmän duunia sen eteen kuin sinä.

Itse en varmaan koskaan tule alittamaan 1.30 puolikkaalla, enkä sitä tavoittelekaan, koska tuo on vähän lyhyt matka meikäläiselle. "Päälajina" kuitenkin pidän tuota triathlonia, jossa yritän 14h:n alitusta 2010 ja 12h:n alitusta 2011. Ja sekin on jo paljon kun muistaa lähtökohdat (löytyy mm. triathlonketjusta). Ja kyllähän nuo ultramatkatkin kiinnostavat, ainakin tässä vaiheessa kun nettiin kirjoittelee. Päivällä siinä 22km:n kohdalla kävi mielessä, että mihinköhän sitä on taas nimensä laittanut, kun ajattelee kolmen viikon kulutta juostavaa Wihaa. Niin ja uhosin jo ensi vuonna vetäväni siellä satasen. Halleluja.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itse en ole oppinut näitä vieläkään. En lämmittele (pitäisi), enkä nuku tarpeeksi (pitäisi), ja varsinkin syön todella epäsäännöllisesti. En välttämättä epäterveellisesti (no kyllä olutkin maistuu), mutta välillä tulee päiviä ettei syö lämmintä ruokaa ollenkaan, niinkuin eilen. Kostautuu sitten lenkille. No ehkä vauhdin säätelyn olen oppinut paremmin, mutta kyllä se Garmin Forerunner pitää saada.

Tarkoitin siis levon puutteella ihan tuota päiväsaikaan tapahtuvaa eli vähintään se yks lepopäivä viikkoa kohden. Uniki on nyt alkanu maistumaan paljon paremmin kun on pari kuukautta liikkunu vähän enemmän ja herännyt (ainakin arkisin) säännöllisesti samaan aikaan. Venyttely on vielä sellanen asia jota pitäis ehkä useammin harrastaa, mutta kun paikat tuntuu niin pirun hyvältä ilmankin niin vähän vaikea motivoida itseään.

Toinen vaikeus sitten on yhdistää tämä harrastus salilla käyntiin. Periaatteessa pitäis käydä se kolme kertaa viikossa salilla (mistä olen aika hyvin onnistunut pitämään kiinni) ja toisaalta taas tekis mieli juosta melkein joka päivä. Monesti tulee viikkoja jolloin juoksen viisi kertaa ja käyn salilla sen kolme kertaa. Tuntuu varmasti aivan liialta, mutta tässä taas tulee vastaan se kun tuntuu hyvältä niin tarviiko siitä vähentää mitään?

Ensimmäinen tavoite muuten oli juosta puoli tuntia hyvällä fiiliksellä josta on menty jo selvästi ohi (n. 40min menee vielä kevyesti) ja seuraava tavoite on sitten juosta 10km edelleen sillä hyvällä fiiliksellä. Kymppiin ei näin alkuun mitään tavoiteaikaa ole, kunhan tosiaan jaksaa sen juosta niin ettei tarvi viimistä kilometriä vetää ihan veren maku suussa.

Ruokaa muuten menee ihan helvetisti nykyisin ja oikeastaan ihan sama paljon syö niin paino joko pysyy ennallaan tai tippuu n. puoli kiloa viikossa. Opintotuella eletään ja pikkuhiljaa alkaa tuntua ettei tällä rahalla muuta tee ku sitä ruokaa ostaa.
 

salama#8

Jäsen
Tuntuu varmasti aivan liialta, mutta tässä taas tulee vastaan se kun tuntuu hyvältä niin tarviiko siitä vähentää mitään?

En ole mikään valmentaja tai huippu-urheilija, mutta harrastan (kestävyys)liikuntaa säännöllisesti.

Haluan sanoa tässä pari varoituksen sanasta. Ylikunto on ikävä asia ja siitä voi tulla pitkä aikainen riesa, jos sen joskus päälle saa. Ikävintähän ylikunnossa on juurikin se, että liikkuminen tuntuu hyvältä siihen asti, kun se on jo päällä. Olisi hyvä saada ainakin se yksi lepopäivä viikkoon. Jos se tuntuu mahdottomalta, niin treenit voi jakaa 10 päivän jaksoihin ja pitää jokaista 10:tä päivää kohden yhden täyden lepopäivän ja 2-3 keveämpää päivää.

Tuota 10/1 en siltikään suosittelisi, koska siinä kokonaiskuormitus nousee aika korkealle. Mieluummin se yksi huilipäivä viikossa olisi hyvä pitää ja sitten sen lisäksi vielä 1-2 keveampää päivää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Haluan sanoa tässä pari varoituksen sanasta...

...Olisi hyvä saada ainakin se yksi lepopäivä viikkoon...

Koska tätä ketjua lukevat (vaikkeivat kirjoittaisikaan) monet sellaiset, jotka ovat päättäneet aloittaa lenkkeilemällä kunnon rakentamisen/kohottamisen (pitkänkin) tauon jälkeen, niin salama#8:n esittämä varoitus on syytä ottaa tosissaan! Varsinkin jos/kun aloittaa kuntoilun 'sohvaperuna-tasolta'. Pelkästään hyvän pohjakunnon rakentamiseen, joka puolestaan mahdollistaa oikeaasti tehokkaan (kilpaurheilijamaisen) treenaamiseen, vierähtää vähintään vuosi, helposti jopa kaksikin, lähtötasosta ja tavoitteista riippuen.

Eräs ystäväni aloitti kuntoilun uudelleen lähes 15 vuoden tauon jälkeen vajaa vuosi sitten ja hän on loistava käytännön esimerkki, kuinka kauan kestävän pohjakunnon rakentaminen vie aikaa. Treenimäärät olivat hänellä heti alusta alkaen hyvät (tavoitteena liikkua 'päivittäin') eli minimissään 6-7 treeniä viikossa, treenauksen tehon hiljalleen noustessa. Hän tosin aloitti lähes nollasta, sillä kuntopohja oli päässyt tipahtanut niin alas, että aluksi kilometrin yhtäjaksoinen juokseminen 7.5km/h vauhdilla oli ehdoton maksimi. Nyt, 10 kuukauden treenin jälkeen, hän pystyy juoksemaan tunnin lenkin 10km/h keskivauhdilla. Harjoitusmäärät eivät ole nousseet, mutta treenauksen teho on parantunut huimasti. Juoksutreenejä hänellä on 3-4 viikossa. Välipäivinä hän harjoittelee pääasiassa uimalla, joka on armollisempaa lihaksistolle. Ja kerran viikossa hänellä on täysin harjoittelusta vapaa päivä. Kunnioitettavasta tahdista huolimatta arvioisin, että hänellä on vielä pitkä, vähintään puolen vuoden, matka siihen, että esimerkiksi maratonin juoksemista (sekin ilman aikatavoitteita) kannattaa edes harkita!

Pointti onkin se, että tällä tahdilla, treenauksen tehoa hiljalleen nostaen hänen ei ole tarvinnut pitää yhtään urheilustavammoista, ylikunnosta tms, johtuvaa taukoa harjoittelussa, joka varsinkin alkuvaiheessa olisi voinut olla kohtalokasta motivaation säilymisen ja rutiinin luomisen kannalta. Ylipainosta (hänellä on lähtenyt 20 kiloa kymmenessä kuukaudessa) johtuen vaara vammojen synnylle oli varsinkin aluksi todellinen.

Sellaiset treenauksen/juoksun uudelleenaloittajat, joilla ei ole vielä ikää mittarissa kovin paljoa (esim alle kolmekymppiset), ja/tai aktiivi/kilpaurheilijan tausta liian kaukana menneisyydessä, saavat toki kestävän pohjan rakennettua hiukan lyhyemmässäkin ajassa. Mutta yleisesti ottaen maltti on valttia (myös) juoksussa: liian nopeasti liian paljon on varmin tapa urheiluvammoihin tai motivaation lopahtamiseen!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Olen alkanut tehdä 3-6 päivänä viikossa pääasiassa 10-12 km lenkkejä, satunnaisesti kevyempää 5-8 km kivikovien pohjelihasten avaamiseen, ja joinain päivinä aamulla 10-12 sekä lisäksi illalla / yöllä 4-6 km. Tavoitteena on päästä alkukesän mittoihin, jotka hävisivät jollekin aurinkoiselle terassille...

Tavoitteen tueksi lasken kaloreita, ja pyrin pitämään ne noin -500 per päivä, erityistilaisuuksia lukuunottamatta. Peruskulutus näin pienikokoisella naisella ilman liikuntaa on noin 1 600 kcal / vrk. Kyllä, vieläkin parempi olisi pitää esim. vakituinen -200 per päivä, mutta en vain osaa. Eikä oikeasti huvitakaan; haluan mässäillä ja rällästää aina välillä. Unirytmi ja yöunien pituus, joilla myös on merkitystä, on erittäin epäsäännöllinen.

Vauhti on pääasiassa nopeaa kävelyä, lyhyehköjä juoksupätkiä väliin. Muista, pääasiassa kesän korvalla päättyneistä harrasteista johtuen lihaksilla juoksisi pidempäänkin, mutta ahkeran tupakoinnin seurauksena keuhkot eivät kestä.

Muutamana aamuna olen huomannut, että olo on lähes krapulainen, vaikken olisi törpötellytkään. Juonko liian vähän (alkoholitonta nestettä), vai mistä tämä johtuu?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Muutamana aamuna olen huomannut, että olo on lähes krapulainen, vaikken olisi törpötellytkään. Juonko liian vähän (alkoholitonta nestettä), vai mistä tämä johtuu?

Nestehukka on yksi vaihtoehto tai sitten kärsit suolan/magnesiumin puutteesta. Itellä oli aikanaan vähän samanlaista oireilua (erityten kesällä) joka sitten korjaantui kun alkoi vetämään kivennäisvettä 1-2 lasillista päivää kohden. Puhdasta vettä mulla sitten saattaa hyvinkin mennä kolmisen litraa päivää kohden kaiken muun nesteen lisäksi.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Nestehukka on yksi vaihtoehto tai sitten kärsit suolan/magnesiumin puutteesta. Itellä oli aikanaan vähän samanlaista oireilua (erityten kesällä) joka sitten korjaantui kun alkoi vetämään kivennäisvettä 1-2 lasillista päivää kohden. Puhdasta vettä mulla sitten saattaa hyvinkin mennä kolmisen litraa päivää kohden kaiken muun nesteen lisäksi.

Jees, kiitoksia Thego. Pitänee vissiin laittaa kaikki kolme erityistarkkailuun, sillä suolaa käytän äärimmäisen vähän, ja magnesiumia kausittain. Kausittain siksi, että välillä unohtuu joksikin aikaa ja sitten taas muistuu mieleen, kun herää hillittömään pohjelihaksen kramppiin keskellä yötä... =)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt taidankin pitää jokusen viikon taukoa juoksusta ja ottaa vaikka pikkuisen voimakuuria ja muuta rentoa sporttailua. Suunnistuskausi on paketissa ja tämän vuoden tosimielellä tehdyt juoksutkin tuli nyt juostua, kun kävin kiskaisemassa Vantaan maratonilla puolikkaan. Tuloskin oli kyllä ihan hyvä, 1.32 ja sekkoja, ottaen huomioon, että olen tässä lenkkeillyt sellaisen 3-4 kertaa viikossa. Mutta pari viikkoa, jos nyt vaikka pitäis paussia ja alkaisi sitten vähitellen viritellä taas harrastusta kohti ensi kesää. Ja kohtahan pääsee hiihtämäänkin.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä kävin tuolla Vantaalla kanssa kipittelemässä puolikkaan lähinnä kokeilumielessä ja erilaisten vesonlyöntien seurauksena. Treenit oikeastaan olemattomat, ikää 30+ ja aika meni väliin 2 tuntia 10-15min. Olen tyytyväinen, nyt on joku pohja mistä lähteä parantamaan. Syksyllä kävin kaksi kertaa lenkillä, vähän olen pyöräillyt ja sitten vaan perus pallopelejä pitkin vuotta(aina, ei vain nyt). Tupakkaakin menee jonkun verran että ei mikään himourheilija. Nytkin henki kulki ok mutta jalat ei todellakaan ole tottunut tuollaiseen, alkoi pohkeet olla aika tiukat lopussa joten ei uskaltanut kiristää vauhtia ennen kuin joku vajaa kilsa ennen maalia ja loppu tulikin vauhdilla.

Nyt on jatkossa tarkoitus (oli jo kesällä mutta eipä toteutunut...) käydä edes se 1-2 kertaa viikossa lenkilläkin ja välillä pistää vähän pitempää lenkkiä niin olisi ensi kerralla vähän valmiimpi. Tavoitteena joku 1h50-2h ensi kesänä, ja jos innostusta riittää niin ehkä joku vuosi se kokonainenkin. Siihen ei tosiaan ihan näin kylmiltään viitsi lähteä. Ei ollut kyllä niin paha tämä kuin ajattelin, pelkäsin että olisi ollut vähän vaikeampaakin. Pohkeet tosin vieläkin vähän jumissa pienestä pyöräilystä ja venyttelystä huolimatta, mutta kyllä se tästä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Wiha-maraton suoritettu tänään Tampereella. Elämäni ensimmäinen maraton ja ihan hyvinhän se meni. Moni on sanonut, että maraton alkaa vasta 30km jälkeen ja yhdyn tähän. Katselin tuossa kymmenisen km ennen loppua, että jopa alle 3h:n alitus olisi mahdollinen. Sitten alkoi mies hyytyä ja aika painui 3.13:sta.

Ensi vuonna alle 3h ehdottomasti tavoitteena.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Wiha-maraton suoritettu tänään Tampereella.

Samassa tapahtumassa oltiin. Et vetänyt shortseissa, vaikka 100km voittaja (ainakin kärkimies kun lähdin, menikö 7.30-8.00) veti. Itsellä ei olisi käynyt mielessäkään. Sen verran vilposta oli.

Oma suoritus oli 50km, ja olihan mielenkiintoista.

Olihan hieno tapahtuma. Huolto toimi mainiosti, ja reittikin oli ihan ok, vaikka alun pitkä suora siinä alussa rupesi viimeisillä kierroksilla hieman v..ttamaan.

Sitten täytyy todeta, että pitäisi toimia mm. väli-amerikkalaisten intiaanien tavoin, eli vain juosta eikä puhua mitään ajoista. Itse olin asettanut tavoitteeksi 5.30. Puhuin myös haaveesta (5.00), ja ehkä realistisesti odotin aikaa tuohon väliin (5.15). Totuus tuli sitten ilmi Tampereella.

Alku lähti mukavasti liikkelle. Juuri kun ehdin miettimään omaa vauhtiani, tuli kilometrin paalu vastaan, ja siitä näin, että 6min/km vauhtia mennään. Ja kun näin, että kaveri veteli satastansa noin 30m edellä, otin porukan kiinni ja lähdin menemään heidän kanssaan. Aika pian jäin kahden endurancen sinisiin pukeutuneen, toista kertaa satasella olevan kaverin kanssa ja samaa matkaa mentiin ja rupateltiin. Koitin siinä ottaa vinkkejä tankkauspaikalla kokeneemmalta, itsellä kun oli kyseessä elämäni ensimmäinen virallinen juoksutapahtuma, mutta ei varmasti viimeinen. 7 kierrosta (3,333km/kierros) meni ihan kivasti (19.35, 19.30, 19.42, 19.33, 19,35, 20.00, 19.41), sitten oli pakko hidastaa kun paikat rupesivat käymään todella jäykiksi ja kun rakot rupesivat kiusaamaan. Toivotinkin kaverille hyvää matkaa, toivottavasti sai uuden ennätyksen.

Tämän jälkeen alkoikin sitten vaikeudet. Se oli selvä, että viiden tunnin alituksen voisi heittää romukoppaan, kun nyt pääsisi edes maaliin. En edes viitsinyt minuutteja laskea tuohon 5.30 aikaan, sen verran tuskaista oli, rakkojen, jalkaterien, nivusien ja oikean polven kanssa. Pari kierrosta jaksoin vielä taistella (21.25, 22.48) mutta sitten tuli romahdus. Loppu meni enemmän tai vähemmän kävelyksi, vaikka sekin oli todella tuskaista. Kiitokset nille muutamalle naishenkilölle, jotka tsemppasivat, mutta kun ei vaan pystynyt. Keskeyttäminen oli TODELLA lähellä, mutta kun tästä tapahtumasta on tullut puhuttua muillakin foorumeilla, eikä oikein ole noissa kotitapahtumissakaan kuulunut tapoihini.

Loput 6 kierrosta mentiin sitten aika rauhallisesti ( 26.00, 25.21, 27.21, 28.09, 27.11, 24.49 omalla väliajalla) mutta kuitenkin "maximilla". Maali tuli lopulta vastaan ajassa 5.41. En päässyt tavoiteaikaan, mutta tuohon reitillä kuolemiseen nähden olen enemmän kuin tyytyväinen, että pääsin maaliin.

Sitten kisan jälkeen pikakahvi kurkkuun, ja autoon. En viitsinyt lähteä suihkuttelemaan, kun en varmaan olisi pystynyt ajamaan sen jälkeen enää kotiin. Nyt vielä "lämpimillä lihaksilla" onnistuin vääntämään jalat polkimille, ja tunnin päästä olinkin jo saunassa olut kourassa. Ja hyvältä maistuu. Jalat on aika karun näköiset, mutta sellaista se välillä on.

Vielä pitää mainita sen verran, että arvostus kyllä nousi kaikkia ultraajia kohtaan. Aikaa haipakkaa pidettiin mm. satasella. Ensi vuonna olen minäkin siellä mukana, tavoitteena 12h alitus. Ja p***at, kunhan pääsee maaliin. Toivottavasti huolto ja maali jaksaa ensi vuonna meikäläistä odottaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Samassa tapahtumassa oltiin. Et vetänyt shortseissa, vaikka 100km voittaja (ainakin kärkimies kun lähdin, menikö 7.30-8.00) veti. Itsellä ei olisi käynyt mielessäkään. Sen verran vilposta oli.

En sentään. Kiinnitin samaan huomiota, aika härskiltä näytti.

Olihan hieno tapahtuma. Huolto toimi mainiosti, ja reittikin oli ihan ok, vaikka alun pitkä suora siinä alussa rupesi viimeisillä kierroksilla hieman v..ttamaan.

Kyllä, kaikki toimi hyvin. Reitti oli tosiaan vähän niin ja näin. Toisaalta henkisesti oli lohduttavaa, että jäljellä oli enää 4 kierrosta eikä 15 km. Aika yksittoikkoistahan tuo oli kieltämättä juosta.

Keskeyttäminen oli TODELLA lähellä, mutta kun tästä tapahtumasta on tullut puhuttua muillakin foorumeilla, eikä oikein ole noissa kotitapahtumissakaan kuulunut tapoihini.

Onnittelut hyvästä suorituksesta. Ensimmäisellä kerralla varmasti maaliinpäseminenkin on jo riittävä suoritus. Hatunnosto siitä ettet keskeyttänyt. En olisi maalintulon jälkeen enää kymmentä kilometriä pystynyt juoksemaan, ymmärrän kivut hyvin.

Vielä pitää mainita sen verran, että arvostus kyllä nousi kaikkia ultraajia kohtaan. Aikaa haipakkaa pidettiin mm. satasella. Ensi vuonna olen minäkin siellä mukana, tavoitteena 12h alitus. Ja p***at, kunhan pääsee maaliin. Toivottavasti huolto ja maali jaksaa ensi vuonna meikäläistä odottaa.

Sama homma, todella isot respektit ihmisille, jotka juoksevat 10 h putkeen aamusta iltaan tuollaisessa kelissä. Todella kovia naisia ja miehiä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vieläkö löytyy juoksijoita tältä palstalta? Itse ei oikein malttaisi lopettaa, kun kuntokin tänä vuonna on noussut ihan kivasti. Kuitenkin lähtötaso oli suurinpiirtein se 5km 30min maalis-huhtikuussa.

Nyt noiden pitkien jälkeen on tullut vähän kokeiltua vauhdikkaampia, lyhempiä lenkkejä. Ja vaikka liukasta on ollut, niin ihan ok tuloksia on ainakin omasta mielestä tullut.

Eilen meni 9,37km 4.56/km vauhtia, ja tänään heti perään 6,7km 4.49/km vauhtia. Olenkin ottanut uudeksi tarkkailunkohteeksi sen, kuinka pitkään pystyy juoksemaan -5min/km vauhtia, ja tähän mennessä ennätys on tuo reilut 9km.

Ehkä ensi vuonna jaksaisi vetää sitä vauhtia puolikkaan (1.45), ehkä maratoninkin joskus (3.30). Vaikka voi olla etten noita ainakaan virallisesti lähde mihinkään tapahtumaan juoksemaan. Tavoitteena juoksun suhteen on näet vetää se 100km ensi vuonna, ja vaikkapa alle 12 tuntiin. Silloin luulisi jaksavan juosta triathlonin juoksuosuudellakin enemmän kuin tänä vuonna, jolloin maraton meni aikaan 5.17 (koko roska 15.26). Itseasiassa olen laatinutkin jo aikarajat 13 tunnin alitukseen. Ja silloin mara pitäisi vetää aikaan 4.24, mutta se vaatii kilometrejä, kilometrejä ja kilometrejä... toivottavasti niitä tulee myös talvella.
 

scholl

Jäsen
Syyskuun 20. juoksin viimeksi. Ensin pirunmoiset jalkakivut maratonin jälkeen. En ole varma, kuinka vakavaa pohkeessa ollut. Vaikeuksia oli jo viimeinen kuukausi ennen kisaa. Ja nyt sitten viimeinen kuukausi olen ollut flunssassa. Yskä toki vähentynyt, joten loppuviikosta yritän juosta. Kunto on voinut laskea aika pahasti, mutta ei se mitään. Saa ainakin hyvin intoa ensi kaudeksi kun on pitänyt taukoa. 3.45 alle Rotterdamissa voisi yrittää kun nyt syksyllä meni reisille oman hölmöilyn takia.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Itse löntystin viikonloppuna pisimmän lenkkini viiteen vuoteen. N. 7 km 40 minuutissa, näillä läskeillä ihan tyytyväinen olen. En ole montaa kertaa eläissänikään juossut pidempiä matkoja ainakaan lenkillä. Lopun mäessä syke nousi laskennalliseen maksimiin (189) mutta jaloissa tai keuhkoissa ei tuntunut vielä pahaltakaan. Ehkä jefu ajoista on vielä hyvä happojen henkinen kestäminen jäljellä. Sykkeen muutoksista päätellen peruskestävyttä taas ei ole, ei yhtään. Tavoitteena olisi, että kesän aikana saisi jotain kehitystä aikaan. Saa nähdä onnistuuko.

Neljässä kuukaudessa on tapahtunut sen verran, että edelleenkään en juokse pidempiä lenkkejä eikä painokaan ole paria kiloa enempää tippunut mutta kunto on kyllä parantunut.

Tein eilen ohimennen polkupyörä-ergometri testin, jolla mitataan epäsuorasti submaksimaalista hapenottokykyä. Max hapenotto oli n. 4,5l/min ja 45ml/kg/min. Painoon suhteutettuna kuntoluokkani oli keskimääräinen mutta ollessani normaalipainoinen (80kg) luokitus olisi jopa erinomainen. Eli laihduttamalla saisin jo hyvän kunnon. Testaaja sanoi ettei hänen testattavistaan ole kukaan polkenut samalla vastuksella kuin minä, joten kyllä porukka on ihan hemmetin huonokuntoista tuollaisssa työterveysympäristössä.

Motivaatio kuitenkin nousi, kun huomasi että jo tällä treenillä kunto paranee. Tänään taas lenkille!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eilen meni 9,37km 4.56/km vauhtia, ja tänään heti perään 6,7km 4.49/km vauhtia. Olenkin ottanut uudeksi tarkkailunkohteeksi sen, kuinka pitkään pystyy juoksemaan -5min/km vauhtia, ja tähän mennessä ennätys on tuo reilut 9km.

Kotiratatapahtuma "rapakymppi" takana, ja ihan kivasti meni. 4 kertaa kierrettiin kotirataa (missä muutama mäki, 2,5 km) ja vaikka alkuvauhti tuntuikin liian kovalta, niin kuitenkin jaksoi painaa, hieman kun passaili 2-3 kierroksilla. Kovaa leikkiä tuo kuitenkin on.

1.kierros: 11.34 (4.38/km)
2.kierros: 12.04 (4.50/km)
3.kierros: 12.36 (5.02/km)
4.kierros: 11.12 (4.29/km)
YHT: 47.26 (4.45km)

Ensi vuonna sitten alle 45min...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Täällä lenkkeilyosastolla kun on näemmä kovin pitkän matkan juoksijoita, niin itse olen enemmänkin tuolla maileripuolella. Maratonin juoksen maileriharjoittelulla, tai puolimaileriharjoittelulla, jos juoksen. Ensi toukokuussa on tarkoitus juosta maantiekymppi, ihan vain noin testimielessä, harjoitteluni ei ole mitään kympille suunnattua. Tänään tein hallilla punttitreenin (jalat ja kädet) sen jälkeen heittelin kuntopallolla syviä vatsa- ja selkälihaksia sähäkämpään kuntoon ja lopuksi juoksin rennosti liikoja rehkimättä 2x200m (38,9 ja 35,7) + verryttelyt. Tunti ja vartti sielä vierähti ja tauot olivat lyhyitä, aerobinenkin puoli kehittyi tuossa samalla. Joskus 10 vuotta sitten olen juossut 4x200m, jossa kaikki vedot menivät 24 - 25 sekunnin välille, että sitä kohden sitten, vaikkei toki koskaan noin kovaa enää mene. Kun vedot kulkevat, niin silloin minulla kulkevat kaikki matkat, paikkanikin pysyvät sähäkämpinä ja terveempinä, kun treeni ei ole kovin nylkkymaratoonimaista. Itselle sopiva metodi kannattaa löytää.

Viikonloppunahan sitä kalsarikännäilin, sieltä saa hyvin energiaa treeneihin...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ennen kun oli aina pakko vetää lenkki täysillä (ainakin loppu) verenmaku suussa, niin nyt olen yrittänyt muutaman kerran etsiä sellaista leppoista vauhtia, ja pyrkinyt siihen että kotona tuntuu siltä, ettei ole juuri mitään tehnyt. Toki jaloissa rupeaa hieman jäykistymään pidemmän setin jälkeen, mutta varsinkin hengityspuoli on ollut niin helppoa kun olla ja voi.

7,72km (6.16/km), 16.95km (6.10/km) ja 9.84km (5.57/km) on nyt tullut viimeksi mentyä "käsijarru päällä". Ja voi jopa sanoa, että on ollut hauska juosta. Kai nämä "ei tunnu miltään" lenkit ovat sitä pohjan rakentamista (peruskestävyyttä), no ainakin eilinen kymppi oli todella helppoa ja rupattelu onnistui kaverin kanssa kuin olisi ollut kahvilla.

Jotain siis on tapahtunut sitten huhtikuun, jolloin muistiinpanojeni mukaan juoksin noin 10km, ja pääsin samaan vauhtiin, vaikka vedin aivan täysillä. Ehkä ensi kesänä nuo tiukemmat (5.00-5.30/km) pidemmät lenkit (10-20km) menee helposti jutellessa, jos vain jaksaa reenata. Niin ja lyhyemmät kovempaa, vaikka kyllähän niitäkin pitää reenata.

Vaikka aina epäilyttää se, että kunto kasvaa vaikka ei tunnu pahalta. Mutta kaipa se on totta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
KAsvaahan se kunto, ainakin jos ne helpot lenkit ovat riittävän pitkiä. En tiedä, mihin tuollainen 7 kilsan lenkki riittää, mutta aluksi varmasti sekin. Avainhan on kaiketi se, että juoksee erilaisia, erivauhtisia lenkkejä, välillä nopeita ja lyhyitä, välillä vauhti-intervalleja, välillä sitten taas pitkiä ja hitaita.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
KAsvaahan se kunto, ainakin jos ne helpot lenkit ovat riittävän pitkiä. En tiedä, mihin tuollainen 7 kilsan lenkki riittää, mutta aluksi varmasti sekin. Avainhan on kaiketi se, että juoksee erilaisia, erivauhtisia lenkkejä, välillä nopeita ja lyhyitä, välillä vauhti-intervalleja, välillä sitten taas pitkiä ja hitaita.

Suurin ongelma noissa hitaissa ja pitkissä on ehkä niihin käytettävä aika. Jos 20km lähtee juoksemaan hitaasti klo 19 illalla niin ilta menikin sitten siinä. Ja perheelliselle voi tulla kommenttia. Mutta tosiaan tuntia voisi pitää ainakin itsellä min rajana tulevaisuudessa hitailla lenkeillä. Tuo 7,7km oli sellainen lenkki, että oli vain 45min aikaa, ja kun olin muutamana päivänä iltavuorojen jälkeen juossut töistä kotiin täysillä (pari kilsaa) verenmaku suussa, niin ajattelin vain testata osaanko juosta hiljaa. Ja osasinhan minä.

Tänään pitää varmaan testata osaako juosta enää "kovaa"..?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös