Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 935
  • 3 878

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Askeltiheyden lisäksi oleellisia asioita ovat ainakin seuraavat:
- Mitään läpsytystä ei saa kuulua jalasta. Askeleen pitää rullata sillä tavalla pehmeästi, että ei tömise tai läpsy.
- Jalka tuodaan takaa eteen jouhevasti rullaten. Sitä ei heitetä sivukautta, kuten naisten näkee monesti tekevän. Myöskään älytöntä harppomista ja pomppimista en suosittele.
- Jalat eivät ylitä vartalon keskiviivasta eteenpäin tiehen piirtyvää kuvitteellista viivaa. Vasen jalka pysyy keskiviivan vasemmalla ja oikea oikealla puolella.
- Omaa juoksua kannattaa katsella lenkin varrella vastaan tulevista heijastavista pinnoista esim. bussikatosten laseista tai muista ikkunoista ja verrata omaa askelta Tirunesh Dibaban askeleeseen. Ja sitten tietysti tehdä tarvittavat korjaukset.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Juoksen 1-2 kertaa viikossa kymmenen kilometrin lenkin. Nyt on alkanut ilmaantumaan vasemman pohkeen yläosaan tai polvitaipeeseen kipua n. 5km juoksun jälkeen, joka pahenee vähitellen. Etenkin ylä- ja alamäet tuntuu pahalle. Kävellessä taas kipu häviää, mutta lenkin jälkeisenä päivänä esimerkiksi rappusten käveleminen alaspäin on yhtä tuskaa. Mahtaakohan johtua venyttelyn puutteesta vai kenties jostain muusta vammasta? Venytteleminen jää usein joko kokonaan tekemättä taikka sitten pintapuoliseksi.
 

Hescu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat
Juoksen 1-2 kertaa viikossa kymmenen kilometrin lenkin. Nyt on alkanut ilmaantumaan vasemman pohkeen yläosaan tai polvitaipeeseen kipua n. 5km juoksun jälkeen, joka pahenee vähitellen. Etenkin ylä- ja alamäet tuntuu pahalle. Kävellessä taas kipu häviää, mutta lenkin jälkeisenä päivänä esimerkiksi rappusten käveleminen alaspäin on yhtä tuskaa. Mahtaakohan johtua venyttelyn puutteesta vai kenties jostain muusta vammasta? Venytteleminen jää usein joko kokonaan tekemättä taikka sitten pintapuoliseksi.

Mikäli kipu tuntuu polven sivuosassa, niin kyseessä voi olla ns. juoksijan polvi, jossa polven sivuitse menevät siteet ovat tiukalla ja rupeavat hankaamaan aiheuttaen kivun. Itse olen kärsinyt tästä vammasta, eli jonkun vitosen jälkeen rupeaa polttamaan enemmän ja enemmän, ja juoksu pitää lopettaa. En nyt tosin tiedä, onko sinulla ihan sama juttu, kun puhut pohkeen yläosasta, ja kuvailemassani vammassa kipu taas tuntuu selkeästi polven sivuosassa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Mikäli kipu tuntuu polven sivuosassa, niin kyseessä voi olla ns. juoksijan polvi, jossa polven sivuitse menevät siteet ovat tiukalla ja rupeavat hankaamaan aiheuttaen kivun.

Kuulostaa samanlaiselta. Kivun pahennettua on sitä vaikeampi tarkasti paikallistaa, mutta kyllä se polvessa taitaa olla, koska rappusia alas kävellessä polvi rasittuu enemmän. Oletko saanut jalan hoidettua?
 

Hescu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat
Kuulostaa samanlaiselta. Kivun pahennettua on sitä vaikeampi tarkasti paikallistaa, mutta kyllä se polvessa taitaa olla, koska rappusia alas kävellessä polvi rasittuu enemmän. Oletko saanut jalan hoidettua?

En ole oikeastaan saanut tuota hoidettua täysin. En tiedä oikein hoitokeinoja, (ok, varmasti leikkaus), ehkä joku tietäväisempi voi kertoa. Kun itse pudotin jonkin verran painoa, niin vamma ei ole enää haitannut niin paljon kuin "isompana", mutta edelleen mitään kovin pitkiä lenkkejä ei tuon takia pysty juoksemaan.

edit: tuf.fi-sivustolta löysin tämmöistä:

"Juoksijan polvi, runners knee

Juoksijan polven kivun aiheuttaa reiden ulkoreunassa sijaitsevan lihaksen jänteen (IT-jänne) hankautuminen reisiluun ulointa nivelnastaa vasten. Kipua esiintyy luonnollisesti paljon juoksua sisältävien lajien harrastajilla ja se paikantuu pistävänä tai vihlovana kipuna polvinivelen ulkoreunaan, hieman nivelraosta ylöspäin. Oireet pahenevat liikuntasuorituksen yhteydessä.

Syitä polven alueen rasituskipuihin ovat liiallinen ja yksipuolinen harjoittelu, muutokset liikkumisalustassa sekä huonot jalkineet ja jalkaterän virheasento. Perusongelma on lähes poikkeuksetta se, että polveen kohdistuva kuormitus ei toimi niin kuin pitäisi. Ihmisen alaraajan kuormitusakselin tulisi olla suora, eli lantiosta polven kautta nilkkaan ulottuvan linjan tulisi pysyä suorana koko liikesuorituksen ajan, jolloin voima välittyy tasaisesti reidestä sääriluuhun ja jalkaterään (sekä päinvastoin). Jos akseliin tulee mutka, seurauksena on kipuja sen kohdalla."


Ei tuossakaan paljon hoito-ohjeita ole, muuta kuin tietysti se, että tekniikan tulisi olla kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Juuri kotiuduin 18 kilometrin lenkiltä.

Aivan uskomaton ilma täällä Seinäjoella! Kun tuossa yhdeksän pintaan lähdin lenkille, niin oli kuin olisi höyrykattilaan sukeltanut. En varmaankaan koskaan ole päässyt juoksemaan tuollaiseen sademetsäkeliin.

Lenkistä tuli sitten huikea, kun ei tohtinut kikkailla, jotta varmasti jaksaa. Tuli siksi juostua sellainen puhdas nautintolenkki, ei melko yleinen kivun kautta nautintoon -lenkki. Ninpä pääsin sitten vielä iskemään viimeisen kilometrin kunnon mailerivauhtia. (No, mun omaa mailerivauhtia.)

Se on uskomaton kokemus, kun melko pitkän lenkin jälkeen pääsee rullaamaan, kiihdyttämään. Maisema vaan vilisee, ja tuossa siirtymätaipaleella pääsee vielä asvaltin päällä leijumaan. Ja kesä parhaimmillaan. Onnea on se.

Sitä paitsi olen aika ylpeä tuosta paidasta. Tuosta voi huoletta sanoa, että soaking wet. Pururadalla oli tasan kuusi muuta lenkkeilijää, joista kukaan ei edes juossut. Mutta huomasin, että kahdehtivat paitaa...

Jumaliste mikä fiilis nyt on ihan oikeasti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole oikeastaan saanut tuota hoidettua täysin. En tiedä oikein hoitokeinoja, (ok, varmasti leikkaus), ehkä joku tietäväisempi voi kertoa.

Itse kärsin muutama vuosi sitten samasta vaivasta, joskin melko orastavalla asteella tuo vielä oli. Silloin sain apua pahimpaan vaiheeseen hieronnasta. Tosin noita tukkoon menneitä reisilihaksen kalvoja kun tuosta reiden ulkosyrjästä aletaan muokata, niin mitenkään kovin kivalta se ei tunnu. Mutta auttaa kyllä. Sen jälkeen vaiva on pysynyt poissa mm. keskivartalon vahvistamisella, mikä vaikuttaa melko suoraan juoksutekniikkaan, ja hyvällä säännöllisellä venyttelyllä. Jalkojen lihastasapainoa voi myös tarkkailla, sillä esimerkiksi liian heikot etureidet suhteessa takareisiin voivat tuota aiheuttaa, samoin kuin takareiden ja pakaran kireys.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
No niin. Nyt on käyty kolme kertaa juoksemassa ja mukavaa on ollut. Pakko on ollut myöntää itsellensä, että juoksukunto on kyllä päässyt romahtamaan helvetin huonoksi, onneksi sen parantamiseksi on lääke tiedossa.

Eka lenkki viime viikolla meni yllättävän kivasti. Noin 40 minuuttia tuli puhistua tuolla hellitelevässä lämmössä. Paikat olivat vaan aika jumissa pari päivää vaikka mielestäni venyttelin oikein. Sunnuntaina taas juokseminen oli ihan perseestä. Pohkeisiin sattui jostain syystä vimmatusti, lämpöäkin taisi olla liikaa. Parin kymmenen minuutin jälkeen olin suihkussa. Tänään taas rullasi noin 40 minuuttia kivasti.

Asicsen tossut jotka ostin ovat ollet kuin unelma. Mistään ei hierrä, eikä kolota. Onneksi kuuntelin itseäni viisaampia ja satsasin sen 100 euroa tossuihin, paskemmilla popoilla voisi innostus laantua.

Nyt tuntuu hyvältä tämä harrastus.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Eilen tuli sitten juostua Seinäjoen läpi toinen puoli paitaa ruosteenpunaisena. Huomasin vasta kämpille päästyä, että olin kuin olisin puukosta saanu. No, vastaantulijat eivät sentään pyörtyneet.

Eihän tuota juoksijan nänniä edes huomaa. Ennen kuin sitten suihkussa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläinenkin on intoutunut tänä kesänä lenkkeilemään pikkuisen omaksi ilokseni. Sykemittarinkin menin ostamaan, niin näkee edes hieman, kehittyykö oma kunto vai ei. Selkeästi enemmän on kuitenkin tullut fillaroitua, mutta nyt ihan viime aikoina on lenkkeily ollut selvästi yleisempää.

Periaatteessa ihan tyhjästä aloitin, mutta eilen havaitsin ilokseni, että usein heittämäni 6km lenkki taittui kokonaan juosten, eikä aikaa mennyt kuin 40min. Se on minulle varsin hyvin, varsinkin kun olen ollut aina hidas juoksemaan ja muutenkin vihannut koko lajia. Toissa viikolla heitin vanhempien luona vieraillessani pariin otteeseen päälle 10 km lenkkejä, joista tosin osan reippaalla kävelyllä. Siellä on selkeästi hauskempaa lenkkeillä kuin täällä kaupungissa. Ei tarvitse mennä kuin vajaa kilometri ja on jo peltojen keskellä... siellä oikein nauttii.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eilen Helsinki city maraton alle viiteen tuntiin. Meni kyllä tällä harjoittelulla aivan käsittämättömän putkeen tuo juoksu. Pisin treenilenkki on ollut tänä vuonna 18 km! Se on tullut heitettyä peräti kolmesti! Viimesen kuukauden aikana oon lähinnä keskittynyt kaljan juontiin ja käynyt neljä kertaa lenkillä. Muutenkin kesä on ollut luvattoman laiskaa harjoittelua ja eilen oli melkoisen epävarma olo lähtöviivalla. En itseasiassa ollut ollenkaan varma edes maaliin pääsystä.

Lähdin kuitenkin tasaisella 7min/km vauhdilla ja se piti lähes loppuun asti. Viimesellä vitosella oli tosin vielä paukkuja jäljellä ja aloin juokseen ihan tosissani ja rehellisesti sanoen pari sataa selkää tuli vastaan. Nyt on kyllä mahtava fiilis. Neljäs kerta oli tämä HCM:llä ja aika oli heikoin, mutta eniten oon tästä suorituksesta ylpeä itselleni. Täytyy kylläkin ens kertaa varten hiukka enempi treenata. Ehkä niitä pitkiä lenkkejäkin vois sitten ottaa taas ohjelmaan, mut näköjään maraton menee mukavasti ilmankin. No kokemuksesta oli kyllä hyötyä ja vauhdinjako osui nappiin. Kovemmalla alkuvauhdilla tuskin olisin maaliviittaa nähnyt.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Terveisiä myös HCM:ltä. Eka mara mulla takana ja aikaa kului rippusen päälle viisi tuntia.

Uskomattoman helpolta tuntui juoksu koko ajan. Kova asfaltti tietysti alkoi tuntua polvissa ja lonkissa jossain vaiheessa, mutta muuten oli surutonta hommaa.

Koska oma valmistautuminen oli aika heikkoa, oli olo startissa kaikkea muuta kuin itsevarma. Lähdin kiltisti 5:30 jänisten matkaan, vaikka vauhti tuntui suorastaan kävelyltä. Larussa alkoi sit tympimään, ja lisäsin pikkuisen askeltiheyttä. Kiitoksia kuitenkin mainioille sedille, jotka lippu selässä jaksoivat vastailla tyhmiin kysymyksiin ja pitivät hyvää henkeä yllä ympärillään juosseessa porukassa.

Mitalista voisi lohkaista pienen palan myös Radio Rockin musiikkivalinnoille ja kaikille matkan varrella kannustaneille. Varsinkin sille terassilla kaljaa juoneeelle kaverille, joka hauskana miehenä tarjosi bissehuikkaa ja yllättyi täydellisesti kun kaarsin kaverin viereen ja hulautin suullisen mallasta herran tuopista.
 

scholl

Jäsen
Eilen aamulla oli radiossa joku tyyppi, joka sanoi, että on juossut neljä marathonia ja paras aika 4.50. Siis miten tuo on mahdollista?
En usko, että joku tekee noin huonon ajan, jos on tuollainen kokemus. Jos on kokematon, voi juosta liian kovaa ja "sammua", mutta jos neljä kertaa yrittänyt niin onhan tuo älytön juttu. Itse muistan kun ekaa kertaa olin marathonilla ja pisin lenkki oli ollut 10km eikä töiden takia treeniä ollut ehtinyt tehdä kuin 50-100km niin sitä joutui lähtemään todella hiipien liikenteeseen, kun ei voinut kuvitella, että onko se rankka vai helppo lenkki. Yllätyin siitä, kuinka hiljaa ihmiset menevät ja ajakseni tuli n. 4 tuntia. Nykyään toki jos juoksemaan lähtee niin tavoittelee parempia aikoja, mutta siis oikeasti. Joku juossut 4 kertaa ja hädin tuskin alle 5 tuntia. Jotenkin ihmeellistä, että ihmiset lähtevät mukaan, jos mitä ilmeisimmin eivät ole lenkkeilleet ollenkaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itse muistan kun ekaa kertaa olin marathonilla ja pisin lenkki oli ollut 10km eikä töiden takia treeniä ollut ehtinyt tehdä kuin 50-100km niin sitä joutui lähtemään todella hiipien liikenteeseen, kun ei voinut kuvitella, että onko se rankka vai helppo lenkki. Yllätyin siitä, kuinka hiljaa ihmiset menevät ja ajakseni tuli n. 4 tuntia.
Siis jos et tuolloin harrastanut aktiivisesti mitään muutakaan urheilua, niin tuo on takuulla paskapuhetta. Alle 100km treenauksella ja 10km pisin treenilenkki, niin maratonia ei tavallinen tallaaja vedä n. 4 tuntiin. Toki se voi olla mahdollista jos kuntoilee lisäksi muutoin.

Oma ennätykseni on peräisin muutaman vuoden takaa ja silloin juoksin 6 kuukaudessa n. 800km. Mukana oli useita yli 25 km lenkkejä. Aikani maratonilla oli 3.58 ja se oli mielestäni ihan realistinen sen hetken kunnolleni. En harrastanut silloin mitään muuta liikuntaa ja olin kutakuinkin normaalipainoinen, en kuitenkaan mikään erityisen laiha. Tunnen useita maratonin juosseita ihmisiä ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä vaatii (minkä verran treeniä) esim. 3.30 tai n. 3 tuntiin juokseminen. Neljän tunnin pintaankaan ei ihan kylmiltään kukaan juokse. Kyllä 5.40/km on sellanen vauhti, että pitää oikeasti olla treeniä takana tavalla tai toisella, jotta sillä vauhdilla jaksaa yli 42km taivaltaa.

Muutenkin tuo schollin kommentti kuulostaa kummalliselta jos kerran olet maratonin joskus juossut. Kyllähän sitä monet juoksee koko "maraton-uransa" yli 5 tuntiin ja ovat siitä tyytyväisiä. Eihän se ole välttämättä jollekin "huono aika". Vähänkin maratonjuoksusta tietävä harvemmin alkaa kuntoilijoiden aikoja veratailemaan, siis toisten juoksijoiden aikoihin. Kyllähän siellä tavallinen kuntoilija kisaa itseään vastaan. Eri asia on sitten kun puhutaan kärkipään huipuista.

Itse juoksin tosiaan tällä kertaa HCM:llä huonoimman ajan, mutta olen siitä helvetin tyytyväinen ja onnellinen. Painoa on nyt 10kg enemmän mitä ennätysjuoksussani ja treeniä paljon vähemmän takana. Kaikki meni siis todella putkeen, kun pääsin edes maaliin. Se on katos aina vähän mihin vertaa.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytyy liittyä mukaan Forrest klubiin.
Tuli aloiteltua tuossa juhannuksen jälkee Tukholman Maraton projekti, löysin hyvän ohjelman näin alkuun jossa ensi tavoite on 10km juoksukunnosta puolikasmaraton kuntoon 12viikossa. Nyt on takana 8 viikkoa ja eilen piti olla ohjelmassa 100min hidas hölkkä, mutta kun tuntui sujuvan hyvin niin juoksin Tuusulanjärven ympäri, matkaa tuli ovelta ovelle 22,8km ja aikaa meni 2.04.27. Eli ei nyt ollut ihan hidas lenkki kun vauhti oli 5.28min/km (ainakaan minulle).

Tosin tänään tuo Tukholma projekti koki pienen kolauksen, kun huomasin että se juostaan 31.5.2008, eli samana päivänä kun koulut loppuu suomessa, joten pitää keksiä, joku muu keväinen Maraton suomessa.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
.
Kyllähän sitä monet juoksee koko "maraton-uransa" yli 5 tuntiin ja ovat siitä tyytyväisiä. Eihän se ole välttämättä jollekin "huono aika". Vähänkin maratonjuoksusta tietävä harvemmin alkaa kuntoilijoiden aikoja veratailemaan, siis toisten juoksijoiden aikoihin. Kyllähän siellä tavallinen kuntoilija kisaa itseään vastaan. Eri asia on sitten kun puhutaan kärkipään huipuista.
QUOTE]

Juuri näin. Kuntoilumielessä liikenteessä ja itseään voittamassa olin minäkin. Harmita ei sekuntiakaan, että aika lipsahti viiden tunnin huonommalle puolelle. Tärkeintä oli päästä maaliin ja kokea se uskomaton tunne, että on selvittänyt maratonin. Ensimmäisen elämässään.

Ensi vuonna tietysti pitää yrittää parantaa, mutta se on sen verran pitkä matka, että mitä tahansa ehtii tapahtua. Kaikki maaliin tulleet ovat voittajia. Piste!
 

scholl

Jäsen
Siis jos et tuolloin harrastanut aktiivisesti mitään muutakaan urheilua, niin tuo on takuulla paskapuhetta. .

No silloin tosiaan kävi niin, että alkoi vajaa 2kk ennen marathonia hektinen työtahti. Ainoa liikunta oli duunin puitteissa kun kiirehdin eri lennoille. Eli siis kilometrejä joutui kävelemään lentokentillä päivittäin ja joskus jopa kiiruhtamaan että ehti. Pelkkää hyötyliikuntaa. Urheiluun ei jäänyt ollenkaan aikaa. Pohjakunto oli toki kohtuuhyvä kun talvi tuli hiihdettyä jonkin verran ja käytyä salilla, eikä se kestävyyspohja kai katoa, mikä joskus hankittu. Hyötyliikunta siis auttoi silloin, mutta jalat eivät oikein kestäneet, kun ei ollut juossut ja 30+ ei enää jalat oikein nousseet lainkaan.

Tunnen useita maratonin juosseita ihmisiä ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä vaatii (minkä verran treeniä) esim. 3.30 tai n. 3 tuntiin juokseminen. Neljän tunnin pintaankaan ei ihan kylmiltään kukaan juokse. Kyllä 5.40/km on sellanen vauhti, että pitää oikeasti olla treeniä takana tavalla tai toisella, jotta sillä vauhdilla jaksaa yli 42km taivaltaa.

Mielestäni se alkaa neljästä tunnista alaspäin se, milloin ajanparantaminen on vaikeaa. 3.45 on ihan eriasia kuin 4. Samoin 3.30 täysin eri asia kuin 3.45. Hyvin huomasin kun talvella/keväällä juoksin hallissa vetoja melkein oksentaen, että miltä mitkin nopeudet tuntuvat.

Kyllähän siellä tavallinen kuntoilija kisaa itseään vastaan.

Pitää myöskin miettiä se, että pitää olla haastetta. En minä ainakaan ihan lämpimikseni viitsi marathonille lähteä. Ei se niin mukavaa ole. En ole niitä monta juossut, mutta sen olen huomannut, että kun askel ei enää nouse niin tuntuu, ettei mitään itsestä saa irti. Viimeinen marathon oli aikoinaan 5 vkoa nivelsiteiden repeämisen jälkeen ja jouduin juoksemaan (lääkärin kiellon vastaisesti) nilkkatuella, jolla oli se vaikutus, että 25km matkan jälkeen tuet alkoivat mennä lihan sisään ja en voinut enää juosta mäkisiä kohtia oikeastaan lainkaan ja aika oli selvästi yli 4½h. Nyt kun oli sitten paljon vuosia taukoa niin kävin itseni kanssa tavoitekeskustelun joskus viime talvena. Mietin, että millä saan haasteen itselleni. En uskonut alle 3 tunnin aikaan, joten ajattelin, että pidennän matkaa eli jos saisin jotain hyviä 3.15-3.30 juoksuja alle niin pyrkisin sitten n. 100km matkoille.

Vedin keväällä n. 60-70km viikkoja, mutta joka neljäs lepovko. Jokainenhan tietää, että jalat särkyy, jos nostaa liikaa harjoitusmääriä ja olin aika luottavainen siitä, että Tukholmassa olisi mennyt alle 3.30. (edit. ja sippaamisessakin olisi menny kirkkaasti alle neljä. siis kympin ja puolikkaiden testijuoksujen perusteella) Ja jos jostain syystä olisi epäonnistunut se kisa niin sitten viimeistään syyskuussa olisin lähtenyt hakemaan jostain 3.20-3.30 aikaa. Sitten tuli vappuna se sydänlihaksentulehdus, joka pilasi kaiken. Nyt ei ole vielä alkanut sen jäljiltä treeni, vaan olen muutamia kertoja käynyt fillaroimassa tai lenkillä ihan kevyesti. Lihakset eivät kestä rasitusta, joten voi olla, että se pilasi samalla ensikin kesän, mutta siitäkin huolimatta siinä vaiheessa kun alan vähän harjoitella niin ei nyt viitsisi ihan kävellä niitä reittejä. Ja vaikkei aikaa muihin vertaisikaan niin jos vertaa itseensä niin jos neljä kertaa käy niin onhan jossain vika jos ei ollenkaan treenaa, vaan tahkoo aina vaan kävelyvauhtia.

Tietysti jokainen saa tehdä kuinka haluaa, mutta minä en ymmärrä, että joku on koukussa juoksemiseen ja tekee noita marathoneja liukuhihnalta ja sitten treenin jälkeen monen vuoden kokemuksella juoksee 4.50. Se on pakko olla niin, että puuttuu kilpailuvietti tai ei osaa ottaa omasta kropasta irti. Liika mukavuudenhalu.

edit. tosin vaikeat olosuhteet voivat muuttaa tilannetta. Nyt oli paha keli HCM:ssä, joten pitää ottaa se huomioon. Itse en ole koskaan edes Helsingissä juossut. Reitti ei ole mielestäni järkevä.
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Polvikivuista

Täällä on yksi, jolla on syntypaska vasen polvi. Maaliskuussa tähystettiin ja hiljalleen alkoi tuntua hyvältä. Nyt kesän kohtuullisen hyvän juoksuharjoittelun jäljiltä tuli tuo polven ulkosyrjän kipu. Uskon sen johtuvan aika voimakkaasti sisäänpäin lenkottavasta askeleesta. Pelkkä pronaatiotuki kengässä ei tunnu enää riittävän, joten teetin itselleni minun jalkaani mitoitetut pohjalliset sellaisilla tuilla, että jalka ei lenkkais mihinkään suuntaan. Toivon todella, että niillä pääsee taas juoksemaan. Ainakin moni juoksija on kertonut saaneensa avun tuista, jotkut ihan sopivampiin kenkiin vaihtamalla.

Jos on noita kipuja, selvittäisin ainakin, mistä se johtuu. Turha hakuammuntana etsiä ratkaisuja. Ja sellainen on kyllä oma kokemukseni polvikivuista, että ihan jokainen yleislääkäri terveyskeskuksessa ei näihin osaa kunnon vastauksia antaa. Kortisonipiikkiä ja lepoa tarjoavat helposti. Sillä saa varmasti esim. väärästä askelluksesta tulleen tulehduksen pois, mutta vaiva uusii vuorenvarmasti.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Ensi vuonna pitäisi vihdoin juosta Tukholman maraton, sillä eihän juoksuharrastuksessani (vähintään 70km joka viikko) ole muuten mitään järkeä. Samaa mieltä olen Schollin kanssa siitä, että mitään yli 4 tunnin aikaa ei ole järkeä mennä tekemään. Tosin normilenkeillä mikään ei ole niin typerää, kuin juosta aikaa vastaan.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni se alkaa neljästä tunnista alaspäin se, milloin ajanparantaminen on vaikeaa. 3.45 on ihan eriasia kuin 4. Samoin 3.30 täysin eri asia kuin 3.45. Hyvin huomasin kun talvella/keväällä juoksin hallissa vetoja melkein oksentaen, että miltä mitkin nopeudet tuntuvat.

Nyt scholl puhuu asiaa. Juoksin Tukholman helteessä 3:41 ja nyt 3:30 tuskin menisi vaikka olosuhteet olisivat optimaaliset.

Kisaan vain itseäni vastaan. Kyllä sen tietää miten on tullut treenattua ja aikatavoitteet on sen mukaisia.

Maratonilla on hauskaa, vaikka 30km:n jälkeen voisi muuta väittää. Maalissa jo miettii missä seuraavaksi.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tulipa sitten aloitettua tätä harrastusta, jota jo pitkään on tehnyt mieli kunnolla kokeilla. Tässä olikin yllättävän mukavat lenkkipolut ihan vieressä joten mukava oli juosta. Hiljaa tuli mentyä ja matkaa käsittääkseni taittui noin 7 kilometriä. Onneksi intissä tottunut jolkotteluun, joten ainoa mikä haittaa on viime aikojen lepsuilu. Mukavaa oli ja tarkoitus olisi aluksi pari kertaa viikossa tuo juosta.

Saa nähdä miltä alkaa tuntua.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuli eilen aloitettua harjoituskausi ensi kesää varten.
Maratonin jälkeen pidin kolme viikkoa taukoa juoksemisesta, mutta yllättävän hyvin eilen kuitenkin kulki. Toki jalat olivat hieman kankeat, mutta syke pysyi suht alhaalla ja väsymys ei iskenyt tunnin lenkillä.

Nyt ajattelin treenailla maltillisesti 20-30 km viikossa tuonne tammi-helmikuulle ja sitten suunnilleen tuplata harjoitusmäärä. Sählyn peluu pysyy myös anaerobisena harjoitteena ohjelmassani viikottain. Toukokuussa pitäisi olla kovassa iskussa ja alle neljän tunnin on tavoitteena juosta maraton ensi kesän aikana. Tarkemman tavoitteen asetan vasta keväällä kun näen talven harjoittelun tuloksen. Myöskin terveenä pitäisi pysyä, jotta tavoitteeseen pääsee. Lepoviikkoja ei ole tarkoitus montaa pitää.

En ole aiemmin aloittanut seuraavan kauden valmistautumista näin aikaisin ja vain kerran olen alittanut maratonilla neljä tuntia (v. 2003). Nyt on tosin painoa tullut lähes 10kg lisää, joten haastetta on ihan sopivasti.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Terveisiä puolimaratoonilta.

Käväsin tuossa viimea lauantaina juoksemassa Jyväskylässä puolimaratoonin. Aikani oli noin 1,40h ihan tyytyväinen olen. Suhteellisen paljon reenaavana ei matkan teko tuottanut vaikeuksia, viimeisiä kilometrejä huomioimatta, mites oliko muita jatkoaikalaisia paikalla?

Sen verran täytyy selitellä, että meinasi itku tulla, kun kuuden kilometrin kohdalla alkoi vettä tulemaan kaatamalla, siihen asti vauhti oli muutenkin ollut suhteellisen rauhallista, olin hieman väärässä ryhmässä, ainakin jos katsoi niitä tavoite aika lappuja mitä lähdössä oli.

Virheenä oppineesta pitää käydä trikoot ostamassa, varmasti huomattavasti mukavemmat juosta, kun minulla olleet verkkarit, muuten olisin juossut shortseissa, mutta +7c ei saanut minua siitä innostumaan.

Ehkäpä sitä vielä itsensä joskus löytää maraton viivalta, toivottavasti ainakin.
 

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Syyskuun puolivälissä on itse kliimaksi eli 10 kilometrin juoksu, joten silloin voinen sano miten ohjelma toimi :)
Ohjelma toimi omalla kohdallani loistavasti. Ruissalojuoksuissa aika oli 9,8 kilometrin matkalla 56.13 ja näin ollen tavoitteena ollut tunnin alitus saavutettiin helposti. Ensi viikon alussa meinasin aloittaa tämän ohjelman noudattamisen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös