Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 572 569
  • 3 904

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Esim. Hki City Run toukokuussa...
Tulipa ilmoittauduttua tuonnekin sitten. Ja huolestuttavan usein mielessä pyörii kokomarathonin kiskominen.
Kunnianhimoa kun löytyy kuitenkin sen verran etten viitsi lähteä sellaista vain raahautumaan läpi...onkohan se perkele tuokin hulluus vaan aloitettava?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Täältä varmaan löytyy tarvittavaa asiantuntemusta.

Jonkin aikaa olen lenkkeillyt, mutta joulun aikoihin tuli pari viikkoa taukoa. Sen jälkeen kun kävin pari päivää sitten ekan kerran lenkillä, niin iski ilkeän rakon toiseen jalkaan. Kai tuo ajan kanssa paranee itsestään, mutta olisiko jotain keinoa nopeutta paranemista, voiteita yms.?

Kiitos avusta.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Meneppäs Shardik apteekkiin ja osta rakkolaastareita, täällä ainakin auttaa. Myös talkki on hyvä aine kuivattaa sitä rakkoa, itselleni uudet kengät tarjoaa rakkoja, nyttenkin on kaksi.

Tänään viimeksi sellaiset 17km juoksentelin, kesällä olisi tarkoitus mara juosta, viime kesän finlandia puolimarathon vei aikaa 1.40h joten 4h:n alitus vaatii kyllä täyttä onnistumista, tosin tuolla Jyväskylällä oli sääolosuhteet erittäin heikot, mutta häviäjät selittelee.
 

Simba

Jäsen
Tänään viimeksi sellaiset 17km juoksentelin, kesällä olisi tarkoitus mara juosta, viime kesän finlandia puolimarathon vei aikaa 1.40h joten 4h:n alitus vaatii kyllä täyttä onnistumista, tosin tuolla Jyväskylällä oli sääolosuhteet erittäin heikot, mutta häviäjät selittelee.

Kyllä sinun pitäisi se 4h saada helposti alitettua. Ainakin taulukoiden mukaan, sillä 1.40 ajan puolikkaalla juoksevan pitäisi juosta 3.55 kokonaisella. http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=266 <--- tuolta löytyy taulukko.

Omalla puolikkaan ajallani pitäisi tosin tuon taulukon mukaan mennä mara n. 5 tuntiin, mutta esim pirkan hölkässä (33km) juoksin kuitenkin 4.30 loppuaikaan maralla tähtäävää vauhtia joten kevyesti olisi varmasti kokonainen mennyt alle 5h. Tosin minulla oli ennen puolikasta 1½ kuukautta treeniä alla ja lähdin lähes nollatasolta juoksussa. Muita lajeja oli kyllä tullut harrastettua, eikä minulla ole mitään ylimääräistä painoakaan ole hidasteena, mutta kuitenkin. Pirkan ja puolikkaan välillä oli lisäksi hyvää reeniaikaa n. 3kk.

Itselläni olisi tarkoitus mennä Berliiniin juoksemaan maraton syksyllä ja keväällä/kesällä juosta ainakin 2 puolikasta.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kertokaapa, millä annatte itellenne sen viimesen silauksen, että lähdette juoksemaan. Itsellä halua riittää, ja oon käynyki muutamia kertoja, mutta aina se on vain niin vaikeata lähteä uudestaan.

nimim. tuntuuko se koskaan hyvältä?
 

Simba

Jäsen
Kertokaapa, millä annatte itellenne sen viimesen silauksen, että lähdette juoksemaan. Itsellä halua riittää, ja oon käynyki muutamia kertoja, mutta aina se on vain niin vaikeata lähteä uudestaan.

nimim. tuntuuko se koskaan hyvältä?


Kyllä se tuntuu hyvältä. Ei aina mutta useimmiten. Kunnon parannuttua ja sitä kautta juoksun helpottuessa tulee varmasti helpommin hyvä olo. Itselleni tulee lenkin jälkeen hyvä olo etenkin, jos on laiskottanut eikä ole meinannut jaksaa lähteä, mutta on kuitenkin jaksanut lähteä. Sitten kotiin takaisin päästessä on tosi hyvä ja virkeä olo ja tämän olon, kun haluaa uudestaan se pakottaa juoksemaan usein.
Lisäksi erilaiset tavoitteet auttavat lähtemään juoksemaan, sillä haluaa kuitenkin päästä tavoitteeseensa esim. ½ maratonilla ja tämä 'pakottaa' harjoittelemaan.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esport Arena

Onko kenelläkään kokemusta Esport Arenan juoksuradasta? Onko alusta kelvollinen? Joutuuko radalla väistelemään kilpaurheilijoita?

Kymmenen euron kertahinta tuntuu vähän korkealta siitä, että pääsee juoksemaan, mutta lähiaikoina ei oikein pää kestä ulkona juoksemista, kun maa on loskassa.
 

Simba

Jäsen
Onko kenelläkään kokemusta Esport Arenan juoksuradasta? Onko alusta kelvollinen? Joutuuko radalla väistelemään kilpaurheilijoita?

Rata on varmasti hyvä, juostiinhan siellä joulukuun alussa endurance 24h -juoksu. Tuskin tuollaista ultraa lähdetään huonolle alustalle juoksemaan. Kilpaurheilijoiden väistelystä en tiedä, kun en ole käynyt paikan päällä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Itsellä halua riittää, ja oon käynyki muutamia kertoja, mutta aina se on vain niin vaikeata lähteä uudestaan.

nimim. tuntuuko se koskaan hyvältä?
Tuntuu hyvältä, enemmän kuin hyvältä, suorastaan taivaalliselta. Mutta ei se lähteminen ole helppoa. Nyt takana yli 12 vuotta lenkkeilyä, ja taistelua se aina välillä on.

Tänään arvoin pitkään lähdenkö lenkille vai en tuonne vesisateeseen ja liukkauteen. Lopulta päätin lähteä, ja heti kulki niin hyvin, että päätin painaa 2 tuntia. Tavalliselle lenkilleni pururadalle ei ollut liukkauden takia asiaa. Niinpä mittailin Seinäjoen katuja.

Tein kuitenkin pari virhearviota ja kahden tunnin jälkeen olin vielä Nurmossa. Matkaa kämpille vielä melkoinen rupeama. Olin aika poikki ja pohkeet tulessa, joten kävelyksi meni. Tuolla sateessa sitten raahauduin tunnin ajan välillä juosten ja välillä kävellen kämpille. Kyllähän se... harmitti.

Toisaalta nyt on loistofiilis, että lähti lenkille ja vähän voi olla ylpeä itsestään, kun kuitenkin juoksi pitkän lenkin. Pohkeet on nyt tosin siinä kunnossa, että pelottaa tuo ensi yö vähän.
 

Prinsiippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Avaudutaan nyt kun tällainenkin hieno ketju löytyi. Eli itsellä olisi mielessä toukokuun alussa juostava Helsinki City Run -puolimaraton. Aikaa on nelisen kuukautta ja kuntotaso on nyt heikko, kun puolen vuoden armeijakeikka romahdutti kunnon aika täysin. Taustalla on kuitenkin 12 vuotta fudista ja pitkään jatkunut lenkkeilyharrastus, eli uskon pääseväni kuntoon melko nopeasti. Inttiin mennessä olin kohtuullisessa kunnossa (olen ollut paremmassakin); cooperissa livahti 3100, mutta kotiuttamiscooperissa enää 2600. Osittain tuohon heikkoon tulokseen vaikutti kylläkin marraskuun lopussa rasitusmurtunut (kuulostaa idioottimaiselta, mutten keksinyt parempaakaan verbiä :D) jalkaterä, mutta se on jo kunnossa. Tavoiteaika olisi 1.40-1.45 ja uskon, että jos saan vietyä kevään läpi suunnitellulla tavalla, pääsen tavoitteeseen. Onko muita ko. tapahtumaan tähtääviä?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko muita ko. tapahtumaan tähtääviä?

Jos kipeä polvi on jonkinlaisessa iskussa kevään mittaan, tulen varmasti kipaisemaan tuonkin pläjäyksen. Enkka puolimaratonilla on viime syksynä juostu 1.36, mutta ehkä keväällä voisi olettaa juurikin tuollaista 1.40-1.45 vauhtia.

Tuo polvihommahan onkin sitten täysin hanurista. Kyseessä on polven sisäsyrjässä tuntuva kipu, joka tuntuu ainoastaan juostessa ja juoksun jälkeen. Esim. salilla pystyy tekemään kaikkea mahdollista. Kun on kaksi päivää juoksematta, on polvi ihan ok, mutta kipeytyy juostessa heti uudelleen. Lääkärilläkin kävin, ja kyseessä on lähinnä joku lievä tulehdus tai ärtymä jänteen tai lihaksen kiinnityskohdassa. Määräsi lepoa, tulehduskipulääkkeitä ja fysioterapiaa, jonne pääsen kuun lopulla. Nyt olen sitten lähinnä harrastanut vesijuoksua, reipasta kävelyä, luistelua ja kerran hiihtoa. Kattellaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko muita ko. tapahtumaan tähtääviä?
Tarkoitus olisi välietappina kesän maratoneille käydä tuo HCR kokemassa. Kerran olen aiemmin puolikkaan juossut ja aika taisi olla jotain 1.53. Nyt on tavoite 1.45 pintaan. Tosin tuo HCR saattaa olla sen verran ruuhkainen, että saa nähdä kuinka vaikuttaa loppuaikaan..

Viime kesänä juoksin yhden täyspitkän maratonin ja tulevana kesänä olisi tarkoitus kiertää kolme, joista ensimmäinen jo kesäkuussa. Yleensä olen juossut niitä syksy-painotteisesti. Neljän tunnin alle olisi tarkoitus taas päästä. Se raja on viimeksi alittunut reilut kolme vuotta sitten. Näin talviaikaan harjoitustahti on vielä suht maltillinen n. 100 km/kk.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaan itsekin tulen juoksemaan HCR:n, koska on sopivasti pari viikko Wienin maratonin jälkeen. Siitä on sitten hyvä jatkaa harjoittelua ja yrittää syksyllä juosta ainakin Espoon rantamaraton. Puolikas meni 2004 HCR:ssä aikaan 1.25, mutta tällä hetkellä kyllä tuntuu siltä, että nappiin menneen harjoittelun jälkeen alle 1.30 ajat on hyviä suorituksia.

Jännä juttu, että välillä juoksu saattaa tuntua todella helpolta ja seuraavalla kerralla taas aivan karmeeta tuskaa. Perjantaina juoksin 16 km:n lenkin niin, että vedin 6 kpl 4 minuutin vetoja 7 minuutin hölkkäpalautuksella. Lenkille lähtiessä jaloissa tuntui aiempien päivien rasitukset, mutta juoksu kulki loppuen lopuksi helposti. Lauantai sitten lepoa ja tarkoitus juosta pitkä lenkki sunnuntaina. Käytännössä meni ihan vihkoon koko lenkki. Ei tuntunut yhtään kulkevan ja sykkeet nousi heti ihan älyttömästi. Kiersin sitten vaan 14 km, josta kokeilun vuoksi kävelin puolet. Sillä tapaa keskisyke oli se, mitä pitäisi olla pitkällä lenkillä juostessa. Lauantaina tuli juotua muutama olut, muttei mitään älyttömiä. Vettä ei tullut kuitenkaan paljon juotua, joten taisi vaikuttaa aika paljon, varsinkin kun tuli saunottuakin aika tavalla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä pelkään hieman itsekin. Olisi mukavaa kuulla aiemmin HCR:ssä juosseilta, kuinka paljon tuo ruuhka hidastaa juoksua, varsinkin alkumatkasta?
Ei hidasta käytännössä yhtään. Ensimmäiset kolme kilometriä tulee yleensä vedettyä liian kovaa, joten on vaan hyvä, jos alussa joutuu vähän jarruttelemaan. Lähtö on kuitenkin sen verran leveällä alueella, että aika nopeasti pääsee juoksemaan ihan omaa vauhtia. Ehkä ensimmäiset pari sataa metriä menee vähän hitaammin. Luulen, että Suomessa ei sellaista massajuoksutapahtumaa olekaan, missä aikaa kuluu lähdössä odotteluun. HCM:ssä ensimmäisen kerran taisi mennä pari minuuttia, kun lähdin taaempaa, mutta toisalla kertaa taisi mennä 20 sekuntia, vaikken ihan kauhean lähellä kärkeä ollutkaan
 
Minkäsmoista lenkkiä te juoksijapojat ja -tytöt suosittelisitte reeniviikon täydentäjäksi?
Mulla maanantai vapautuu, joten siihen voisi kevyen lenkin lisätä. Eli ti, to ja su on punttisali, ke ja pe rugbyreenit, la usein kiekkopeli. Maanantaille suunnittelin n. 5km kevytvauhtista lenkkiä, kun en mikään juoksija ole koskaan ollut eikä se muutenkaan ole mitään herkkua koskaan ollut. Saako siitä viikolle hyvän täydentävän aerobisen reenin?
 

Prinsiippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minkäsmoista lenkkiä te juoksijapojat ja -tytöt suosittelisitte reeniviikon täydentäjäksi?
Mulla maanantai vapautuu, joten siihen voisi kevyen lenkin lisätä. Eli ti, to ja su on punttisali, ke ja pe rugbyreenit, la usein kiekkopeli. Maanantaille suunnittelin n. 5km kevytvauhtista lenkkiä, kun en mikään juoksija ole koskaan ollut eikä se muutenkaan ole mitään herkkua koskaan ollut. Saako siitä viikolle hyvän täydentävän aerobisen reenin?

Kannattaa tosiaan ottaa tuohon lisäksi sellainen kevytvauhtinen, pitkähkö lenkki kun sinulla tuota muuta liikuntaa on niin paljon. Matka voisi olla hieman pidempi - lähempänä kymppiä. Tai voi aloittaa vitosella, ja lisätä sitä jossain vaiheessa.

Oma HCR-valmistautumiseni sai eilen reilusti lisäpontta, kun kävin vetäisemässä ihan mielenkiinnon vuoksi testipuolmaratonin (ei välttämättä metrilleen oikea matka mutta hyvin lähelle) ja aika oli 1.42, vaikka kunto on vielä aivan vaiheessa. Eli tavoiteaikaa 1.40-1.45 on syytä korjata lähemmäs puoltatoista tuntia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Vitsi oon ylpeä itestä. Kävin juoksee vajaa 47 min, pisin lenkki ikinä. Tosin matkaa ei kertynyt kuin noin 7,1km, joten kilometri mentiin jotain 6.30 aikaan, eli vauhti ei ollut nopea.. Jaksoin kuitenkin viimisen kilometrin ajan pitää yllä nopeampaa vauhtia eli ei ollut vaikeata juosta. Hymyilyttää. :)

Millasia kilometriaikoja muut juoksee?
 

Simba

Jäsen
Millasia kilometriaikoja muut juoksee?

No mulla toi pk-vauhti on n. 6.00-6.30 /km hieman tietysti päivästä ja fiiliksistä riippuen. Reipas on sellaista 5.30/km ja tasavauhtisilla vk-lenkeillä vauhti on yleensä n. 5min/km ja vedoissa vielä vähän kovempaa. Kevyet ja palauttavat onkin sitten yli 6.30/km.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänä talvena olen juossut vähän hitaammilla kilsavauhdeilla kuin aiemmin treenatessa aktiivisemmin. Nykyään PK on noin 5.00-5.20, VK reipas 4.25-4.45 ja kovat jotain 4.10-4.20. Nyt oon tosin jo kolmatta viikkoa kipeänä, joten on jäänyt juoksut tekemättä. Hyvä pohja lähteä Finlandiahiihtoon.

Oma suosikkilenkki maratonia varten on noin 15-20 km vauhtikestävyys, jonka vauhti on vähän maratonvauhtista kovempi. Niitä tuli juostua joulu-tammikuussa pari ja fiilis lenkin jälkeen on mahtava, jos juoksu on kulkenut. Todella kuluttavia tosin, mutta kun muistaa tankata, niin hyvin on jaksanut.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Oma suosikkilenkki maratonia varten on noin 15-20 km vauhtikestävyys, jonka vauhti on vähän maratonvauhtista kovempi.
Hassua, että kun tälläisen tekstin lukee tai jonkun näkee juoksevan (siis todella juoksevan, ei hölkkäävän), niin sitä ajattelee, että miten tuokin jaksaa. En mä vaan jaksais. Ja kuitenkin sitä itse nauttii niistä 15-20 kilometrin lenkeistä ja todella harvoin kukaan kuitenkaan missään juoksee kovempaa.

Eli juoksemisen katsominen tai siitä lukeminen on huomattavasti juoksemista rankempaa...
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olipa tänään mukavaa käydä heittämässä muutaman kilometrin juoksulenkki. En todellakaan ole mitenkään huippukunnossa, mutta täytyy vähän reenata koulun 3000 metrin juoksua varten..
 

tutzba

Jäsen
Salireenin ohelle olen ottanut vähän juoksua, ja kyllähän se tuo mukavaa vastapainoa tuolle painojen nostelulle. Äskettäin tuli heitettyä 8 km:n lenkki hyvällä vauhdilla ja nyt tuntuu mukavan rennolta. Kyllä sitä vielä ehtii juhannukseksi rantakuntoon!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös