Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 802
  • 3 878

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tiettyä suosiota on viime aikoina ns. niittänyt ns. every single street -juokseminen eli mennään katuja ynnä muita väyliä mahdollisimman kattavasti tietyllä alueella eli kunnassa tai kaupungissa. Siinä tulee kilsoja aika helposti, kun miettii että pari vielä ja sitten on tämä kaupunginosa tehtynä. GPS tekee siis jäljen ja netistä löytyy citystrides-niminen juttu, jossa voi tarkkailla omia ja toisten tuloksia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Viime vuosi oli kohtuullinen itseltäni. Toukokuuhun asti tuli hyvin kilometrejä, parin kuukauden hiljaiselo kunnes heinä-elokuun vaihde taas aktiivisemmin ja loppuvuosi tuli sitten juostua liian vähän. 1050km kuitenkin täyttyi ja kyllä kai tälle vuodelle pitää ottaa 1200km tavoitteeksi. Tarkoittaa keskimäärin 100km kuussa ja tammikuun osalta enää 14km matkaa tähän.

Kymmenkunta lenkkiä on nyt talvikeleillä takana, muutaman kerran on juostessa tullut ajateltua että nastalenkkareista olisi hyötyä, mutta aika hyvin nuo DS Traineritkin on toiminut. Nämä nollan molemminpuolin olevat kelit meinaa kyllä aiheuttaa liukkautta, pysyisi vaan pakkasella.
Toukokuussa ja heinäkuussa sain 170km kuukaudessa juostua, on se kyllä mahtavaa hommaa. Juoksukilometrejä tälle vuodelle 806 kasassa.

@Turha Kaukalo mä en oo tuosta every single street -juoksusta kuullut enkä oikein innostu, mutta oon näitä Espoon järvien ympäri juossut, tästä pohjois-espoosta on toki helppo noita kierrellä. Silvolan tekojärven ympäri on seuraavana tähtäimessä ja kai yhdellä lenkillä täytyy itämerta käydä myös moikkaamassa, sinne on matkaa se 15km suuntaansa google mapsin mukaan joten täytyy varata vähän enempi aikaa tuohon.

Salomonin juoksureppu on ollut pitemmillä lenkeillä mukana. Parin tunnin lenkeille toi litra vettä riittää hyvin ja kännykänkin saa kulkemaan helposti mukana.

Mutta niin siinä taitaa käydä että 1200km jää tavoitteeksi. TIlasin toissa päivänä työsuhdepyörän ja tarkoitus olisi 2-3 työpäivää viikossa kulkea pyörällä töihin. Matkaa on 17km suuntaansa joten juokseminen jäänee vähän vähemmälle kun kiekkovuorokin kohta pyörähtää käyntiin.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tästä on varmaan ollut jo juttua täällä mutta onko teillä koronan sairastaneilla tullut miten pitkä tauko juoksuista?
Mä pidin suoraan kuukauden tauon juoksusta, koska itsellä tuntui selkeästi keuhkoissa tuo tauti, niin ei tehnyt mieli ottaa mitään riskejä. Hankala sanoa kauanko meni, että alkoi tuntua taas normaalilta, ehkä reilut kolme kuukautta.

Itsellä mennyt vähän penkin alle kesä juoksun suhteen, kun iski keväällä korona. Tarkoitus oli kuitenkin lähteä juoksemaan puolimaraton tavoitteena alle 1:50 mutta toinen lapsi päätti tulla maailmaan samana viikonloppuna, joten onneksi jäi tuo puolikas väliin, koska nyt vasta tajuaa miten keskenkuntoinen sitä oli ja typerää olisi ollut repiä itsestä maksimit irti.

Luonnollisesti aikaa juoksemiseen on ollut nyt vähemmän lapsen syntymän jälkeen mutta työmatkoja on tullut juostua ja siitä saa päivässä reilu 10 km ylläpitävää reeniä. Ostin tuollaisen Salomonin juoksurepun, niin menee ihan hyvin kamat siinä, eikä häiritse juostessa.

Lisäksi oikean polven patellajänne tuntuu vittuilevan ja välillä pitänyt vetää burana-kuuria ja käyttää kylmää. Kuntouttamalla tuo on kyllä jo alkanut helpottaa. Jätän kuitenkin suosiolla pidemmät lenkit ja tavoitteelliset juoksut ensi kesään.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Ei jumaliste, tuntuu joka kerta osuvan sadekuuro kun tänä kesänä käynyt juoksemassa. Tänään oli muuten miellyttävä ja raikas keli juosta, mutta hyi hemmetti miten kylmä tuo sade alkaa olla jo.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei jumaliste, tuntuu joka kerta osuvan sadekuuro kun tänä kesänä käynyt juoksemassa. Tänään oli muuten miellyttävä ja raikas keli juosta, mutta hyi hemmetti miten kylmä tuo sade alkaa olla jo.

No joo, eihän sateinen ilma mikään optimi juoksuun ole, eikä varsinkaan jos siinä kylmä tulee.

Etelärannikolla ei tänään tullut vettä, ja juoksua ajatellen oikeinkin hyvä ilma. Pitihän sitä käydä n.9km vetämässä töiden jälkeen, ja vähän taas sitä ulkosalia väliin, joka on myös kuulunut harrastuksiin jo pidemmän aikaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omat juoksuni ovat olleet vähän heikolla tolalla, kun kaksi ja puoli vuotta vaivannut jalka on edelleen haitannut menoa. Olen juossut 1-2 kertaa viikossa ja muuten pyöräilyä, rullaluistelua ja aika paljon kaikenlaisia salihommia. Kipu on siis ollut tuolla sääreen ja pohkeen alueella ja nyt on erilaisten vaiheiden jälkeen sekä fyssarin että ortopedin kanssa päädytty siihen, että vaivan syynä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä 2005 futiksessa sattunut nilkkavamma. Tämän seurauksena vasen nilkka on jäänyt jäykäksi ja koko jalkaterä toimii vähän väärin, mikä heijastuu askellukseen ja aiheuttaa kipua muualla. Magneettikuvassa nilkassa näkyi liikerajoitusta aiheuttavaa arpikudosta tai vastaavaa ja nyt kahden viikon kuluttua on edessä leikkaus, jossa nilkka putsataan. Toiveet vaivojen parantumisesta ovat kovat, mutta tulosten ja isompien juoksujen osalta katseet on nyt käännetty kohti ensi kesää ja ehkä erityisesti syksyä. Tsemppiä mulle leikkaukseen, toipumiseen ja kuntoutukseen!
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä on ollut hyvä kesä juoksun suhteen. Keväällä korona aiheutti pienen paussin treenaamiseen ja heinäkuussa tuli viikon tauko töiden vuoksi. Muuten on tietä riittänyt vähintään sen viisi kertaa viikossa. Ja vielä kun juoksu tuntuu hyvältä ja vauhti nousee, niin ei voi valittaa. Kympillä numerolappu rinnassa tuli yli minuutin parannus ennätyksiin pari viikkoa sitten Turussa. Oma haamuraja 45.00 alittui viimein. Ai että sitä fiilistä maalissa.

Lauantaina olisi edessä kesän vikat numerolappujuoksut, kun Vaasassa hyökätään puolikkaan kimppuun. Sen verran hyvin on kulkenut, että varovaisesti voisi haaveilla ennätysten tekemisestä. Vaan se on niin päivästä riippuvaista, ettei viitsi tulokseen takertua. Lähdetään vaan nautiskelemaan. Sen jälkeen täytyisi lähteä pohtimaan, mistä löytää motia talvijuoksenteluun. Keväällä ja kesällä homma on ihan ok, mutta pimeän, kylmän ja märän yhdistelmä ei oikein sytytä.
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse itselle on mukavinta vastata. Ei eroa mitenkään omista arki-illoista. Tai viikonlopuista. No Vaasa oli hyvä ja reitti kulki mukavasti meren rannassa. Ensimmäistä kertaa puolikkailla vauhdinjako toimi ilman pistoja. Se tiesi sitä, että totaalisia floppikilometrejä ei tullut. Muutama kilsa ennen loppua pystyi jo laskemaan, että kohti ennätyksiä mennään. Oma haamuraja 1.40.00 ei vielä mennyt rikki, mutta ennätykset parani yli minuutilla. Haamurajaan jäi vielä kirittävää vajaat pari minuuttia, mutta olipa mahtava fiilis. Itsensä ylittäminen on ihan kivaa puuhaa. Nyt parin viikon huili juoksusta ja sitten miettimään miten sitä talven kituuttelisi, että se 1.40.00 olisi ensi kesänä mahdollista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivitetäänpäs juoksukuulumisia tänne pitkästä aikaa. Kuten olen tainnut aiemmin kirjoittaakin, niin jalkavaivaa on ollut tässä sellaiset kaksi ja puoli vuotta ja monenlaiset keinot on olleet käytössä asian korjaamiseksi. On levätty, jumpattu parinkin eri fyssarin ohjeiden mukaan ja siirrytty enenevässä määrin korvaavien lajien pariin. Jalkahan kuvattiin jo heti silloin kevättalvella 2020 ja siellä säären/pohkeen yläosassa näkyi jänteen kiinnityskohdan tulehdusta ja siitä johtuvaa turvotusta ja jänteen paksunemaa yms. Aika nopeasti fyssarin kanssa tultiin siihen tulokseen, että vaivan taustalla on 17 vuotta sitten futiksessa ympäri mennyt nilkka, joka on jäänyt sen vamman seurauksena vähän jäykäksi ja sekin vaiva on tässä viime vuosina vähän pahentunut. Jumppailusta huolimatta nilkkaan ei saatu parempaa liikkuvuutta ja nyt elokuussa menin vielä uudestaan ortopedille sillä ajatuksella, että kun muut konstit on käytetty, niin kokeillaan vielä puukkoa.

Eilen jalka sitten operoitiin ja kyllähän sieltä nilkasta löytyi aika paljonkin korjattavaa. Luuta höylättiin ja arpikudosta siistittiin nivelsiteistä yms. En tiedä, kuvittelenko vain vai olenko niin mömmöissä vielä, mutta tuntuu, että tuo pohkeen/säären puolella ollut paine myös hellitti saman tien, kuten leikannut ortopedi jo etukäteen vähän lupailikin.

Nyt sitten odotellaan, että päästään kuntouttamaan jalkaa, mutta ennätysten kesä 2023 alkaa olla jo kulman takana.

Ja jos kapitaalipuolikin kiinnostaa, niin kerrottakoon, että ihan omalla rahalla tämä tehtiin. Lopullista laskua ei ole vielä tullut, mutta vissiin jotain neljän tonnin nurkilla tuo tulee olemaan. Plus tietysti kaikki tutkimukset, kuvat, jälkitarkastukset ja fyssarit päälle. Mutta kyllähän harrastuksen jatkumisesta vähän voi maksaakin.
 

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä vuosi oli aika rikkonainen alkuvuodesta ja alkukesästä juoksun suhteen. Korona sekä muu sairastelu ja kantapää vaiva teki alkuvuodesta aika vaikean. Tuli lähinnä tehtyä Pk-lenkkejä. Nyt on pari kuukautta saanut treenattua tasaisesti sadan kilsan viikkoja ja vk-lenkit sujuneet tosi hyvin. Kohta alkaa olemaan 2800km tälle vuodelle kasassa. Neljän tonnin vuosi pitäisi olla ihan mahdollinen jälleen kerran. Kisoja olisi edessä ainakin yhden Maratonin ja parin ultrakisan verran.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Huh sentään, sadan kilsan viikkoja! Itse olin tyytyväinen kun sain vedettyä elokuun alusta viisi kolmenkympin viikkoa. Nyt pari palauttelevaa viikkoa ollut. Toisille näköjään juoksu on helpompaa kuin toisille. Elokuussa sain yhden 20 km lenkin tehtyä. Sadan kilsan viikolla pitää varmaan juosta yksi 30 km lenkki? Itse olen sellaisessa kymppi tunnissa kunnossa, mutta korkeintaan kahtena päivänä peräkkäin, sitten on jo pakko pitää lepopäivä.
 

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huh sentään, sadan kilsan viikkoja! Itse olin tyytyväinen kun sain vedettyä elokuun alusta viisi kolmenkympin viikkoa. Nyt pari palauttelevaa viikkoa ollut. Toisille näköjään juoksu on helpompaa kuin toisille. Elokuussa sain yhden 20 km lenkin tehtyä. Sadan kilsan viikolla pitää varmaan juosta yksi 30 km lenkki? Itse olen sellaisessa kymppi tunnissa kunnossa, mutta korkeintaan kahtena päivänä peräkkäin, sitten on jo pakko pitää lepopäivä.
Yli kymmenen vuotta, kun on harrastanut eri pituisia kisoja, niin ei ole ongelma juosta sadan kilsan viikkoja jatkuvasti. Olen parhaimmilla viikoilla juossut yli 200km viikonkin. Aika vaan ei tahdo riittää tuollaisiin määriin, kuin harvemmin. Hyvä se on tehdä se yksi 30km lenkki kerran viikossa. Yhden lepopäivän pidän yleensä kerran viikossa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huh sentään, sadan kilsan viikkoja! Itse olin tyytyväinen kun sain vedettyä elokuun alusta viisi kolmenkympin viikkoa. Nyt pari palauttelevaa viikkoa ollut. Toisille näköjään juoksu on helpompaa kuin toisille. Elokuussa sain yhden 20 km lenkin tehtyä. Sadan kilsan viikolla pitää varmaan juosta yksi 30 km lenkki? Itse olen sellaisessa kymppi tunnissa kunnossa, mutta korkeintaan kahtena päivänä peräkkäin, sitten on jo pakko pitää lepopäivä.
Joo, on kyllä huima määrä tuollainen 100 km viikossa. Ei ehkä ihan terveellistäkään pidemmän päälle, mutta mene ja tiedä. Minusta tuo 30 kilsan viikkoa ihan sopiva, sellaisiin itsekin pyrin. Elämässäni ohjenuorana on kohtuus kaikessa ja minusta se 30km/viikko osuus siihen haarukkaan. Kukin tietysti saa määritellä, mikä omalla kohdallaan on kohtuullista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se sadan kilometrin viikko mikään kovin ihmeellinen juttu ole, jos vähänkään enemmän tosissaan juoksua yrittää harrastella. Saman tien ei sellaisia määriä nakutella, mutta vähitellen vuosien saatossa nostaa määriä, niin aika iisisti sellaiset viikot tulee. Jonkunlaista sitoutumista se vaatii ja tärkeää on muutenkin rytmittää tekemistä niin, että on niitä oikeasti kevyitä viikkoja välissä ja myös kunnon ylimenokausi.

Omat kuulumiset on nyt nilkkaleikkauksesta toipumista, mutta varmaan jo kuukauden sisään pääsee taas aloittelemaan hölkkäilyä. Olen lähdössä marraskuun lopussa kavereiden kanssa San Sebastianin maratonille, jossa itsellä lappu puolille. Voi kyllä jäädä turistireissuksi, mutta varaan kuitenkin vielä mahdollisuuden hölkkäillä tuon läpi, jos jalka sen sallii. Mitään järkevää tulosta tuosta ei kannata odottaa, vaan tavoitteet on jo asetettu ensi syksyyn.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitkästä aikaa itseltäkin tänne. Kun päivän lenkki juostuna.

Se on vaikeaaa kun ylipainoisena (edit, ei siis ylikuntoisena) vanhentuneena koittaa vähän edes yrittää. 6km/35min riitti tällä kertaa. Tällasia tehnyt nyt ehkä koko vuoden 1-3 viikkoon. En edes muista milloin juossut kympin.

Mutta säännöllisyydestähän kaikki lähtee. Jos sais vaan käytyä lenkillä niin kohta sitä kroppa ja pää pitäisi outona niitä päiviä kun ei suorita. Ja sitten määrätkin nousisi huomaamatta. Ja kunto. Ehkä painokin laskisi? Varaa ainakin olisi.

Mulla huiput taitaa olla 180km/vk eräänä lumisena joulukuuna, jolloin vedin 500km. Joskus vajaa 10v sitten. Silloin treenasin 24h-kisaan. Se kyllä pidemmän päälle oli itselle liikaa. Hajosi paikat 3vk ennen kisaa.

Pari vuotta sitten kun yritti päästä lähelle kolmosta maralla, taisin nakutella 60-120km/vk aika pitkään. Vähemmän kilsoja aina kun enemmän tehoja ja päinvastoin. Sekin huippukunto jäi sitten lopulta lunastamatta.

Vieläköhän ois kuntoa nostamaan? Toistaiseksi ei ole viittinyt juosta 5km-testiäkään kun pelkää että rikkoo vaan itsensä. Kymppiä ei juokse kun ei jaksa. No jospa se tästä...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
2022 on omalta kohdaltani toinen täysi juoksuvuosi, huippukunto osui nyt kesälle touko-heinäkuuhun. Heinäkuun kesälomareissut ja niiden aikainen vähempi juoksumäärä huononsi heti juoksuvauhteja. Kun saa itsensä tarpeeksi hyvään kuntoon, niin on aika karua, miten nopeasti kunto laskee, mikäli säännöllinen jatkuva tekeminen katkeaa hetkeksi.

Omaa huippukuntoa en tänä vuonna pääsyt kisoissa ulosmittaamaan, mutta omatoimisia kovempia juoksuja tein kyllä. Kesäkuussa maantiekymppi kulki 37:48, toukokuussa ratavitonen juuri alle 18 minuuttiin. Kesäkuussa kävin myös labrassa mattotestissä, jossa päivitettiin sykealueet ja mitattiin samalla hengityskaasuista todellinen Vo2max. Heinäkuussa kävin vielä juoksemassa rennon lujaa Finlandia Marathonin puolikkaan reitin joka oli nyt syyskuussa tarkoitus juosta. Testipuolikas meni silloin 1:26 ja varaa jäi vielä hyvin kiristää tahtia, arvelin olevani 1:22-1:23 puolikkaan kunnossa. Kunto siitä hieman laski, mutta syyskuun alkuun pääsin taas hyvään kuntoon ja alle 40 minuutin kymppi kulki niin helposti, että varmasti olisi puolikkaan vetänyt sitä tahtia läpi. Sitten iski flunssa, leposykkeet heitteli miten sattuu ja vuoden päätapahtumana ollut Finlandian puolikas piti jättää välistä. Kerrankin ajattelin asiaa järjellä, vaikka vielä kisa-aamuna arvoin päätöstä.

Tälle vuodelle ei ole suunnitelmissa yrittää enää kuntoa piikata, eikä enää jalka edellämainittujen juttujen jälkeen nouse yhtä kevyesti kuin kesällä. Viime viikonloppuna kävin kyllä yhden vitosen kisan juoksemassa lyhyeltä osin polulla kulkevalla reitillä. Tosi raskaalta tuntui, loppuaika kuitenkin juoksun aikaisiin tuntemuksiin nähden kohtalainen 18:41.

Tavoitteena olisi yrittää rakentaa kuntopiikkiä ensi keväälle/alkukesään ja ulosmitata se myös silloin kisoissa ehkä omien 5 km, 10 km ja puolimaratonin enkkojen muodossa. Saa nähdä, kuinka käy.

Syyskuusta tulee nyt itselle 12. peräkkäinen yli 200 km juoksukuukausi. Näistä kuukausista suurimmat kilometrimäärät 294 km ja pienimmät 201 km, joten aika tasaista on tekeminen kuitenkin ollut. Viikoittain juoksua kertyy 40-80 km harjoitusten luonteesta ja omasta ohjelmasta riippuen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Törmäyttikö ne asteroidiin myös satelliitteja, kun ei Garmin ole toiminut tänään.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Syyskuusta tulee nyt itselle 12. peräkkäinen yli 200 km juoksukuukausi. Näistä kuukausista suurimmat kilometrimäärät 294 km ja pienimmät 201 km, joten aika tasaista on tekeminen kuitenkin ollut. Viikoittain juoksua kertyy 40-80 km harjoitusten luonteesta ja omasta ohjelmasta riippuen.

Meninpä tässä tiistain viestissä hieman asioiden edelle, sillä jo samana päivänä alkoi oireet kurkussa ja keuhkoputkessa, leposyke nousi tappiin ja eilen nosti ihan kunnon kuumeenkin. Koronan kotitestejä tein tiistaista alkaen ja eilen tehty testi näytti positiivista.

Syyskuun juoksukilometrit jäivät siis 193 kilsaan, tuskinpa tulee lokakuussakaan 200 km juoksua täyteen. Kunpa vain tästä selviäisi lyhyehköllä juoksutauolla, eikä tulisi pidempiä koronaoireita. Toki en aio ennen aikojaan hötkyillä juoksutreenien pariin, riskit ovat liian suuret.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Onko muilla tyypillistä että kenkä vaatii sisäänajoa? Olen pitkään juossut samalla Adidaksen mallilla mutta nyt päätin ostaa Hokat. Kenkä istuu jalkaan hyvin ja tuntuu hyvältä mutta eilen lenkillä jalkapohja kipeytyi aika nopeasti. Juoksin silti ja välillä sattui, välillä ei.

Aiemmin ollut vähän samaa ongelmaa näiden enemmän tuettujen kenkien kanssa ja siksi noihin Adidaksen kenkiin olen päätynyt.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko muilla tyypillistä että kenkä vaatii sisäänajoa? Olen pitkään juossut samalla Adidaksen mallilla mutta nyt päätin ostaa Hokat. Kenkä istuu jalkaan hyvin ja tuntuu hyvältä mutta eilen lenkillä jalkapohja kipeytyi aika nopeasti. Juoksin silti ja välillä sattui, välillä ei.

Aiemmin ollut vähän samaa ongelmaa näiden enemmän tuettujen kenkien kanssa ja siksi noihin Adidaksen kenkiin olen päätynyt.
Tää on tätä kenkälottoa. Ikinä ei voi tietää, ennen kuin on oikeasti juossut jollain tossulla. Onhan siinä se häviävän pieni vaihtoehto, että kenkä vaatii sisäänajoa. Mutta kyllä sen nopeasti huomaa, että jos joka kerta tulee jalka kipeäksi, niin kenkä ei välttämättä sovi omalle jalalle. Mulla on ollut ehkä toisin päin. Ekoilla lenkeillä ei jalat kipeydy, mutta pikku hiljaa totuus valkenee. Adidas on mulle tuttu ja turvallinen. Pari tunnettua merkkiä ei sovi sitten ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Adidas on mulle tuttu ja turvallinen. Pari tunnettua merkkiä ei sovi sitten ollenkaan.
Mulla on tosiaan sama, että Adidas sopii ja esim. Asics on ihan karmea ja meinaa itku tulla ekan kilometrin jälkeen. Se mikä huolestuttaa enemmän on se, että kun juoksi uusilla kengillä niin jo varsin hyvin parantunut polvikipu palasi. Eikä se nyt tavallaan yllätä, koska rasitusperäistä tuo polvikipu minulla ollutkin.

Annan siis vielä pari lenkkiä mahdollisuutta ja jos ei lähde niin kengät toriin myyntiin, onneksi noista saa kohtalaisen hyvän hinnan jos myy melkein uutena.
 
Onko muilla tyypillistä että kenkä vaatii sisäänajoa? Olen pitkään juossut samalla Adidaksen mallilla mutta nyt päätin ostaa Hokat. Kenkä istuu jalkaan hyvin ja tuntuu hyvältä mutta eilen lenkillä jalkapohja kipeytyi aika nopeasti. Juoksin silti ja välillä sattui, välillä ei.

Aiemmin ollut vähän samaa ongelmaa näiden enemmän tuettujen kenkien kanssa ja siksi noihin Adidaksen kenkiin olen päätynyt.
Yleensä ei tarvitse sisäänajoa harrastaa, mutta Hokan Speedgoat 4:lla tuli alkuun kipuja juuri jalkapohjaan, etenkin pidemmillä 20+ km lenkeillä. Nyt samat tossut istuvat kuin tauti, ja toimivat myös polku-ultrilla hienosti.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Aijai onpa pitkästä aikaa ollut tasaisen mukavia lenkkejä. Tänään osui myös kuiva sää juoksun ajalle, mitä ei olekaan hetkeen osunut
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onko muilla tyypillistä että kenkä vaatii sisäänajoa? Olen pitkään juossut samalla Adidaksen mallilla mutta nyt päätin ostaa Hokat. Kenkä istuu jalkaan hyvin ja tuntuu hyvältä mutta eilen lenkillä jalkapohja kipeytyi aika nopeasti. Juoksin silti ja välillä sattui, välillä ei.

Aiemmin ollut vähän samaa ongelmaa näiden enemmän tuettujen kenkien kanssa ja siksi noihin Adidaksen kenkiin olen päätynyt.

On ollut sitäkin, ja suosittelen tuohon jalkapohjahommaan sellasia kompressiosukkia, jotka antaa vähän painetta jalkaterään ja pohjaan. Niitä saa myös lyhyinä, ja esim. Intersport myy, mutta eiköhän muutkin. Ennaltaehkäisevät myös plantaarifaskiitin syntymistä samalla, ja juostessa nykyään käytän.

Noista kengistä niin itselle oli hyvä päätös vaihtaa Asicsiin vuosia sitten. Niiden Gel Nimbukset ovat olleet jalkaystävällisiä, ja varsinkin GN22, jonka aikana jalan rasitusvammat vähentyneet olemattomiin. Eilen ostin Asicsin GN24:Set, toivottavasti on yhtä hyvä, kun 22-malli viimeiset vuodet. Asics edustajan suosituksesta jätin 23-mallin väliin, ja suoraan uusimpaan 24:een siis. Toivottavasti toimivat, vielä en ole ehtinyt kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sattuuko olemaan tietoa onko tollanen asicsfinland outlet netissä jotain ihan huuhaata. Herää vähän epäilykset, kun noin halvalla myyvät kalliita Asicsin juoksukenkämalleja. Kerran jo haksahdin jenkkiläiseen feikkisivustoon urheilukamoissa, ni ei enää viittis uudestaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös