Mainitsemassani Aamu-tv:n lähetyksessä mainittiin, että tavallisilla lenkkareilla on aika hankala juosta barefoot-tekniikalla, mutta toki mahdollista. Ei se kyllä pahaltakaan tuntunut, mutta olisi kiva tietää lisää.
Sen mitä itse muistan asiasta lukeneeni meni jotakuinkin niin, että ihmiset ovat juosseet kautta aikain
paljain jaloin riistan perässä ja tietty muutenkin joka paikkaan. Asiasta oli jo aikaisemmin mainostamassani kirjassa Born To Run pidempi, erittäin mielenkiintoinen kulttuuriantropologinen sepustus, mutta lyhyesti sanottuna kengät ylipäätään ovat hyvinkin lyhytaikainen keksintö ihmiskunnan historiassa ja vielä lyhyempi, kun puhutaan hyvinvaimennetuista juoksukengistä. Itse asiassa Nike ja muut firmat alkoivat tuoda ns. vaimennettuja kenkiä markkinoille vasta niinkin myöhään kuin 70-luvulla. Samaan aikaan juoksuvammat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, joka johtuu toki paljosta muustakin (mm. nykyajan länsimaalaisten ihmisten paskasta kunnosta ja liikalihavuudesta...), mutta kirjassa osoitettiin, että oma pointtinsa on myös sillä, että em. kaltaiset vaimennetut tossut muuttavat juoksuasennon päkiöaskelluksesta (joka on luonnollinen paljain jaloin juostessa, ts. niin meidät on
suunniteltu juoksemaan) kanta-askeltajaksi. Tämä puolestaan aiheuttaa paljon enemmän rasitusta tietyille jalkojen osille, jotka eivät ns luonnollisen mukaisessa askelluksessa rasitu samalla tavoin, erityisesti polvet ovat vaarassa. Ja tämä taas puolestaan aiheuttaa isolle osalle juoksijoista ongelmia.
Vastaavasti tietty toisin päin. Jos olet ottunut juoksemaan hyvinvaimennetuilla juoksukengillä ja kanta-askelluksella, niin ensimmäisten lenkkien jälkeen barefoot ideologian pohjalta valmistetuilla kengillä jalat huutavat lenkin jälkeen hoosiannaa, mulla erityisesti pohkeet ovat ns. tulessa.
Itse en ole asiaan perehtynyt kovinkaan tarkasti, että ajaisivatko hyvin kevyet ja vähän vaimennetut ns. kilpamaratoonarin tossut suunnilleen saman asian? Niissähän ei paljoa vaimennusta ole, mutta kuinka paljon varvastossuihin verrattuna paksumpi pohja kuitenkin muuttaa ns. luonnollista juoksuaskellusta ja asentoa? Ja jos oikein hifistelemään aletaan, niin noissa five-finger tossuissahan varpaat ovat ikäänkuin sormikkaassa, eli kaikki varpaat erillään, jolla silläkin oma pointtinsa oli...