Palstalegenda
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ukraina, Eveliina Määttänen
Minua punttitreeni kehittää ihan uskomattoman tehokkaasti. On jopa vaikea uskoa, miten tehokkaasti. Tyypillistä on ollut, että jos käyn ensimmäisen kerran pitkään aikaan punttisalilla, niin seuraava juoksulenki kulkee samalla sykkeellä (noin 160) noin 20-30 sekuntia per kilometri kovempaa! Sykemittari näyttää keskisykkeen, joten mutulla ei ole menty. Mukahassuttelijoille mainitsen, että toki tuo on vain ensimmäisen punttitreenin vaikutus, sen jälkeen vaikutus on pienempi mutta kyllä se noin minuutin luokkaa per kilometri lenkkivauhtiin on jos kauden mittaan käyn puntillakin kuin mitä jos en käy. Kilpailuvauhtiin sitä minuuttia per km ei sentään ole mutta esim. 5 km:n kisan juoksen noin 1,5-2 min kovempaa jos kauden aikana käyn säännöllisesti puntillakin kuin jos en käy. Molempia tapoja on testattu. Tuo punttitreenien vaikutus juoksuun riippuu kai solujakaumasta, joten yksiselitteistä vastausta ei ole, että kannattaako puntteilla vaiko eikö.
Myös hypyt ja loikat ajavat saman asian mutta noissa hommissa paikat hajoavat helposti jos ei ole kutakuinkin "ammattilainen". Minä pompin ja loikin yhden talven ollessani iässä 18-19. Painoni nousi 7 kg, jalkoihin meni kaikki se paino. Kesällä juoksu kulki, ennätykset rikkoontuivat kaikilla matkoilla 60 metristä viiteen kilometriin. Muita matkoja en juossutkaan.
Myös hypyt ja loikat ajavat saman asian mutta noissa hommissa paikat hajoavat helposti jos ei ole kutakuinkin "ammattilainen". Minä pompin ja loikin yhden talven ollessani iässä 18-19. Painoni nousi 7 kg, jalkoihin meni kaikki se paino. Kesällä juoksu kulki, ennätykset rikkoontuivat kaikilla matkoilla 60 metristä viiteen kilometriin. Muita matkoja en juossutkaan.