Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 586 833
  • 3 954

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kisakausi loppui lauantaina NUTS HEL

Ilmoittauduin joku viikko sitten huhtikuun Pariisin maratonille ja nyt arvon pitäiskö panostaa joihinkin hiilikuitu-pomppukenkiin. Jotain 200+ euroa niihin menisi ja mietityttää saako tällainen 3.30-3.40 maratonaari niistä hyötyä. Edelliset marat oon vetänyt Hoka Mach -sarjan kengillä enkä usko, että suoritus on ollut kengistä kiinni. Mutta jos pomppukengillä saisi 1-2% hyödyn, niin olisi se kuitenkin useamman minuutin.

Saa hyötyä. Vaikutukset vauhtiin on yksi asia, mutta oman kokemukseni mukaan nuo myös säästävät jalkoja. Itselläni on ollut kahdet parit Saucony Endorphin Pro:ta ja niitä saa kyllä reilusti alle 200 euron. Etenkin aina sitä edellistä mallia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän nihkeätä ollut viime aikoina.

Polven sisäsyrjä ilmeisesti tulehtui. Oireili ensin lenkin alkuvaiheessa, mutta kilometrin jälkeen sitten vertyi ja juoksu sujui hyvin. Kunnes ei sitten vertynytkään ja oireili koko lenkin. Hoidin vaivaa pitämällä parin viikon juoksutauon ja tuntui, että vaiva helpotti.

Nyt otin taas juoksun mukaan kuvioihin, näin alkuun lyhyillä lenkeillä. Pari lenkkiä sujui hyvin, mutta nyt taas jumittaa sisäsyrjää.

Harmittaa kyllä, kun muuten lenkki kulkisi ja motivaatiotakin olisi lehteä lenkille.

Polven sisäsyrjän ongelmat johtuvat usein heikosta pakarasta. Kun perseestä pito loppuu, tulee jalkaan lantiosta lähtevä sisäkierto, joka aiheuttaa polven niiaamista sisäänpäin, mikä taas tuottaa painetta ja kuormitusta polven sisäsyrjälle. Asiaa voit havainnollistaa tekemällä askelkyykkyä peilin edessä ja tarkkailemalla lantion asentoa ja polven linjausta. Jumppaohjeita löytyy youtubesta esim hakusanalla "gluteus medius training."
 

hege

Jäsen
Itsellä ollut nihkeä loppukesä/syksy juoksun suhteen, duunimatkoja ja sitten sopivasti saigonia (tämäkin viikko mennyt lievän kurkkukivun ja nuhan kanssa). Ja sitten vielä nuori vetää selvästi kovempia lenkkejä kuin minä niin johan tässä syytäkin vitutukseen.
Minulla oli toissa keväänä yllärinä tullut sydän operaatio ja sen jälkeen, osittain varmaan lääkityksen takia, ollut kyllä nihkeää saada jouksu rullaamaan hyvin. Tuntuu, että menee sellaisen flow ja hengityksen kulkemaan saattamisen kanssa todella pitkään verrattuna aikaisempaan ja sen on ollut pieni motivaation tappaja kun juoksu alkaa rullaamaan vasta 15 minuutiin jälkeen ja jotenkin sen yli pääsy tuottaa tuskaa (henkistä).
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Asiaa voit havainnollistaa tekemällä askelkyykkyä peilin edessä ja tarkkailemalla lantion asentoa ja polven linjausta. Jumppaohjeita löytyy youtubesta esim hakusanalla "gluteus medius training."
Tällä viikolla juttelin näistä hommista entisen sm-tason pikajuoksijan kanssa ja vähän testailtiin voimia ja vaikka aika paljon kiinnitän salitreenissä huomiota näihin juttuihin, niin polvesta alaspäin aika paljon on vielä töitä tehtävänä.

Minun kohdalla tarkoittaa yhden jalan varpaillenousuja. Pohjetreeniä olin kyllä tehnyt mutta selkeästi liian pienellä liikeradalla etten päässyt oikeasti ylös asti.

Viikon olen nyt veivannut joka päivä puoli tuntia kuminauhalla nilkkatreeniä, niin säärikipu alkanut helpottaa.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Polven sisäsyrjän ongelmat johtuvat usein heikosta pakarasta. Kun perseestä pito loppuu, tulee jalkaan lantiosta lähtevä sisäkierto, joka aiheuttaa polven niiaamista sisäänpäin, mikä taas tuottaa painetta ja kuormitusta polven sisäsyrjälle. Asiaa voit havainnollistaa tekemällä askelkyykkyä peilin edessä ja tarkkailemalla lantion asentoa ja polven linjausta. Jumppaohjeita löytyy youtubesta esim hakusanalla "gluteus medius training."
Kiitos vinkistä. Eipä olisi arvannut pakaraan yhdistää. Tiputin painoa vähän yli kymmenisen kiloa, ja panin merkille, että lihaksiakin meni samalla. Kai sitä pakarastakin on jotain tärkeää kadonnut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös