Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 584 579
  • 3 940

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kaipaisin kokeneemmilta juoksioilta vinkkiä, että kannattaako syksyksi/talveksi hankkia esim. goretex-kengät juoksemiseen? Vai onko kenties paras vaihtoehto normilenkkarit nastapohjilla? Kiitos jo etukäteen.
Hommasin viime talveksi Hokan nastajuoksukengät ja olivat kyllä talvijuoksujen pelastus. Edes peilijäätä ei tarvinnut erikseen varoa vaan sai rennosti painella yli. Ainoa ongelma ilmeni syksyn ja kevään vaihtelevissa olosuhteissa, kun joutui juoksemaan osaksi pelkällä asfaltilla, mutta osa reitistä oli kuitenkin vielä liian liukasta kesäkengille. Ajattelin tänä syksynä hommata jotkut goretex kengät tähän tarkoitukseen, jotka menisivät sitten myös talven lumisilla teillä, jos ei tarvitse jäästä huolehtia.

Tästä kysymykseen; onko palstalaisilla vinkkejä kuinka pitää vauhdit maltillisina? Sykkeitä seuraamalla en näemmä tässä onnistu :D Tuo on aina ollut iso haaste, kun pitäisi vaan malttaa.
Itselläni on toiminut hyvin, kun on keskittynyt nenän kautta hengitykseen. Jos alkaa tuntumaan, että pitää suun kautta vetää happea, niin se on ollut hyvä signaali liian kovasta vauhdista.
 

SM84

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Minkälaisia juoksukenkiä porukka täällä käyttää? Lähinnä siis kesäkäytössä, sulan maan aikaan. Panostatteko vaimennukseen, rullaavuuteen vai mikä on tärkein tekijä kengän valinnassa? Onko joku tietty merkki, mitä tykkäätte käyttää vai onko sillä väliä?

Itsellä on tällä hetkellä käytössä Salomonin Aero Glide ja Craftin Pacer. Maastossa taas Salomonin Ultra Glide ja Speedcross. Itselle ei merkillä ole väliä, Salomonin mallit on sopineet hyvin. Tuo Aero Glide on ollut todella hyvä hankinta. Sopivasti vaimennusta, riittävän kevyt ja rullaava. Samoin tuo Craftin Pacer, Salomoniin verrattuna hieman kiertolöysempi, mutta erittäin miellyttävä kenkä. Sanoisin, että nuo kaksi mallia on parhaat juoksukengät, mitä on ollut koskaan käytössä. Asicsin, Adidaksen, Brooksin ja New Balancen kenkiä olen myös käyttänyt ja noista varsinkin New Balancen 880 v12 on ollut oikein hyvä.

Mulle tärkeintä juoksukengässä on, että se rullaa hyvin. Varsinkin nuo nyt käytössä olevat ovat hyvin rullaavia. Vaimennuksesta voi hieman tinkiä, mutta jos kenkä ei rullaa hyvin, niin se ei ainakaan mulla toimi.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Minkälaisia juoksukenkiä porukka täällä käyttää? Lähinnä siis kesäkäytössä, sulan maan aikaan. Panostatteko vaimennukseen, rullaavuuteen vai mikä on tärkein tekijä kengän valinnassa? Onko joku tietty merkki, mitä tykkäätte käyttää vai onko sillä väliä?

Itsellä on tällä hetkellä käytössä Salomonin Aero Glide ja Craftin Pacer. Maastossa taas Salomonin Ultra Glide ja Speedcross. Itselle ei merkillä ole väliä, Salomonin mallit on sopineet hyvin. Tuo Aero Glide on ollut todella hyvä hankinta. Sopivasti vaimennusta, riittävän kevyt ja rullaava. Samoin tuo Craftin Pacer, Salomoniin verrattuna hieman kiertolöysempi, mutta erittäin miellyttävä kenkä. Sanoisin, että nuo kaksi mallia on parhaat juoksukengät, mitä on ollut koskaan käytössä. Asicsin, Adidaksen, Brooksin ja New Balancen kenkiä olen myös käyttänyt ja noista varsinkin New Balancen 880 v12 on ollut oikein hyvä.

Mulle tärkeintä juoksukengässä on, että se rullaa hyvin. Varsinkin nuo nyt käytössä olevat ovat hyvin rullaavia. Vaimennuksesta voi hieman tinkiä, mutta jos kenkä ei rullaa hyvin, niin se ei ainakaan mulla toimi.
Mulla on asicsin kengät ollu käytössä yksiä Niken lenkkareita lukuun ottamatta. Yhdet hyvin vaimennetut (Gel nimbus 25) joilla voi kerätä kilsoja. Sitten nopeammat (magic speed 4) joita ajattelin käyttää yksittäisillä nopeilla lenkeillä ja kisoissa. Maastoon on Gel trabuccot mutta maastokilsoja ei hirveästi kerry. Gel trabuccot on ollu myös talvisin käytössä mutta nyt keväällä ostin VJ Sarvan nastalenkkarit niin todennäköisesti trabuccoja ei ens talvena tuu niin paljoa käytettyä. Mä juoksen päkiäaskelluksella niin rullaavuuteen en osaa ottaa kantaa, Asicsit kuitenkin on aina istunut hyvin jalkaan.


Viime lauantain Midnight run oli melkoista vesikeliä, mutta kympin ennätykseksi sain 43.37. mukava oli juosta mutta tekis mieli päästä lujempaa, täytyy kiristää ruuvia talvella treenien ja syömisen suhteen.

Nyt lauantaina on edessä arctic trail runin 50km. Otan tuon ajatuksen tasolla ruskaretkenä mutta kun vauhtiin pääsee niin 6-6:30 vauhtia on tarkoitus painella niin pitkään ku jaksaa. Tämä hiilaritankkaus on vaan hurjaa. Vatsa täynnä koko ajan ja vessassa saa käydä muutaman tunnin välein. Onneksi huomenna paluu normaaliin ruokamäärään. Tuo hiilarin määrä juoksussakin on ihan älytön. 60g/h vaatii noita geelipakkauksia vartin välein. Vielä täytyy reppua vähän täydentää jotta nuo varmasti riittää.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Yllä mainittu Arctic trail run on nyt takana ja jaloissa huomaa.

Sää oli kesän jälkeen "kauhea" mutta kun se oli etukäteen tiedossa niin ei voi sanoa että olisi haitannut. Aamulla oli nollakeli ja ensimmäiset 2-3h satoi hieman lunta ja tuuli oli kohtalainen 7-8m/s. Sittemmin sade loppui mutta tuuli oli navakka koko ajan. En ollut aiemmin Saariselällä käynyt mutta maisemat oli kelistä huolimatta todella upeat. Ja pk-seudulta tulevana ruska oli upean näköistä vaikka paikalliset haukkuivat sen todella surkeaksi tänä vuonna. Polut olivat yllättävän kivikkoisia ja varsinkin väsyneillä lihaksilla lopussa joutui ottaa todella varovaisesti ja alamäet oli pahimpia.

Itse juoksu sujui vaihtelevasti. Ensimmäiset 15km meni hyvin ja oli kivaa. Oli kuitenkin ehkä virhe ottaa 2l juomarakko selkään 15k huoltopisteeltä, kun olisin voinut jatkaa pienillä juomarakoilla ja täyttää niitä tarvittaessa puroista. Huoltopisteen jälkeen juoksu oli hitaampaa ja viimeiset 13-15 km odotin vain maaliin pääsyä ja ylämäkiä jotta sais syyn kävellä :) Loppuaika oli 5h 47min, se jäi alkuperäisestä tavoitteesta mutta olen tyytyväinen, polut oli paljon teknisempiä mitä odotin. Lisäksi ajoimme torstain ja perjantain aikana Saariselälle ja olimme vasta illalla perillä, joten jalat oli istumisesta melko tukkoiset. jos oikeasti olisi kisaamaan mennyt niin päivää tai paria aiemmin olis pitänyt olla paikalla että ehtii aukaista jalat kunnolla.

Kokonaisuutena tapahtumasta jäi todella hyvät fiilikset ja voin suositella jos vähänkään kiinnostaa. Pienenä tapahtumana (~200-250 osallistujaa yhteensä) tunnelma oli hyvä ja välitön. Lisäksi oli kiva kun 50k juoksijat sai GPS lähettimet niin kotijoukot pystyivät seurata suorituksen etenemistä. Ja saunat ja ruokailut kisan jälkeen oli mukavia juttuja, joihin en ole aiempina vuosina osallistunut minkään tapahtuman yhteydessä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noi on @Elazi varmasti hienoja reissuja. Itsekin haaveillut oikein pitkistä retkistä ja vieläpä mäkisessä maastossa tai ihan vuoristossa. Sääli vaan että kunto on niin huono nykyään ettei ole mitään palaa "pikamatkoilla", mutta omatoimireissuina toimii paskemmassakin kunnossa. Täytyy yrittää jos nyt saisi itsensä talvella edes jonkinlaiseen kuntoon ja toivoa että paikat kestää. Ettei ikä tule ensin. Valinnanvaraa maastohappeningeissä varmasti riittää. Toista se oli joku 10-20 vuotta sitten, jolloin Suomessa maastotapahtumia oli vain kourallinen.

Toisaalta sitä on muuttunut niin erakoksi että melkein parasta olisi vetää oikein pitkä setti melkeinpä niin ettei näe ketään koko reissun aikana. Kyllähän Suomessakin erämaata riittää. No katsotaam mitä vuosi 2025 tuo tullessaan.

Pari seiskakilsasta käynyt nyt juoksemassa. Tänään ja sunnuntaina ja ensimmäisen kerran tuntuu ettei juoksu ole pelkkää selviytymistä. Ehkä se on se viileämpi keli. 10kg olisi ihan hyvin pois otettavaa ruodosta, voisi helpottaa polven kestämistäkin. Joka tapauksessa ekan kerran ruvennut miettimään, että pitäisiköhän juosta taas pitkästä aikaa tasotulos 5km/10km, kun ehkä jaksaa sen 10km taas juosta. Ja siitä sitten pikku hiljaa aina parantamaan. Näin saisi vähän tehojakin. 55min ehkä voisi olla hyvä yritys 1.kertaan ja jos vielä ennen lumia pääsisi alle 50.

Mitäköhän ensi vuonna? 3h maratonilla ei sitten kuitenkaan taida ikinä alittua mutta olisihan +3000m +50v Coopperissa hyvä yhdistelmä? Tietenkin asiaa helpottaisi se jos se menisi reilusti jo 49v. Eli lenkkareita pitää ulkoiluttaa. Myös talvella.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noniin, nyt on se eka testilenkki pariin vuoteen juostu ja 10km 54.50 on lähtötaso. Meinasi mennä vähän turhan tiukaksi (kun eka 5km 26.50), mutta just ja just tuli jaksettua. Ja tuossa sitten lähtötaso myös 5km-juoksuihin. Ehkä voisi yrittää 25-26min väliin ensi viikolla.

Tuota Cooper +50v +3000m -asiaakin tuli sen verran pureksittua, että ajattelin järjestää kesällä 2026 Keravan yu-kentällä +50v hyväntekeväisyysCooperin, johon vapaa pääsy ja kaikki omilla tavoitteillaan sekä sillä mitä kolehtiin tuo. Ja jos jotain saisi kerättyä niin summa minulle tärkeisiin kohteisiin, liikunta/kehitysvamma-työhön/yksiköille.

Täytyy ruveta tarkempia yksityiskohtia suunnittelemaan. Ja treenaamaan. Oma tavoite siis tuo +3000m. Äsken olisi mennyt ekan 12min ainana 2300m, joten olkoot se Cooperin lähtötaso tällä hetkellä.
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä kesä oli hyvä lenkkikesä. Treeni kulki ja vasta ihan loppumetreillä iski pientä kipua nilkkaan. Siitä huolimatta pystyin kaikki treenit vetämään suunnitellusti ja huipentumana vielä puolikas syyskuun alkuhaminoissa. Ennätykset tuli jokaisella kellotetulla matkalla; 5km:llä, 10km:llä ja puolikkaalla. Cooperin testi olisi ollut kiva kokeilla. Luulisin, että siinä olisi ennätykset syntyneet kanssa. On se vaan kiva tunne kokea olevansa hyvässä kunnossa.

Nyt olen antanut nilkan huilata muutaman viikon. Josko sitä ennen lumien tuloa vielä tasavauhtisia lönköttelyjä tekisi.

Sen verran sunnuntaijuoksijoita tässä vielä ollaan, että talven ajaksi laitan juoksulenkkarit kaappiin ja kaivan ne sieltä, kun lumet ovat sulaneet ja lenkkireitit hieman kuivuneet.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miten porukka on hoitanut talvilenkkeilyn?

Tuli taas kesän aikana aloitettua juokseminen piiiitkän tauon jälkeen, ja aikaisemmin tuli juostua läpi talven kovimpia pakkasjaksoja lukuun ottamatta.

Mutta näin vanhempana päässyt kokemaan eturauhastulehdusten ilot, eikä oikein huvittaisi riskeerata sillä saralla kylmän ja tärinän suhteen. Mutta ei kyllä huvittaisi laittaa lenkkareita talveksi naulaankaan, sen verran iloa tuonut elämään.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pariin kolmeen vuoteen juossut talvella juuri mitään. Sitä ennen pari kolme talvea kuntosalin matolla ja kyllähän siinä kunto nousi kun parhaimmillaan sen 10h viikossa siellä vietti aikaa. Mutta oli pirun tylsää. Sitä ennen kaikki lenkit ulkona. Melkeimpä pakkasesta riippumatta (no ehkä ei yli 20 pakkasessa).

Kyllä mä varmaan yritän ulkona juosta ensi talvena mahdollisimman paljon. Siispä toivotaan että asfaltti pysyy mustana mahdollisimman pitkään. Tai jos lumi tulee niin tasaista pakkasta. Liukkaat joko tai kelit on kaikkein pahimpia. Tai epätasainen polanne.
 

SM84

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Louis Blues
Miten porukka on hoitanut talvilenkkeilyn?
Nastakengät ja sopivasti lämmintä päälle. Ei siihen minusta sen kummempaa tarvitse. Hiihtotakki ja -housut on hyvä vaihtoehto, myös lämpimiä juoksutrikoita ja -takkeja on saatavilla. Jos päällyshousussa tai -takissa ei ole varsinaista tuulisuojausta, niin löytyy myös tuulenpitävällä kalvolla varustettuja aluskerrastoja ja boksereita.

Jotkut eivät nastakenkiä käytä, mutta itse olen kokenut ne tarpeelliseksi paremman ja varmemman pidon takia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten porukka on hoitanut talvilenkkeilyn?

Tuli taas kesän aikana aloitettua juokseminen piiiitkän tauon jälkeen, ja aikaisemmin tuli juostua läpi talven kovimpia pakkasjaksoja lukuun ottamatta.

Mutta näin vanhempana päässyt kokemaan eturauhastulehdusten ilot, eikä oikein huvittaisi riskeerata sillä saralla kylmän ja tärinän suhteen. Mutta ei kyllä huvittaisi laittaa lenkkareita talveksi naulaankaan, sen verran iloa tuonut elämään.
Kamat päälle ja baanalle. Tuulisia päiviä varten windstopper-kalsongit ja -pipo. Toki täällä talvijuoksua helpottaa auratut kevyen liikenteen väylät. En omista nastalenkkareita siis. Loskakeleille goretexiä räpylään. Ja normaali kerrospukeutuminen noin muuten.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Miten porukka on hoitanut talvilenkkeilyn?

Tuli taas kesän aikana aloitettua juokseminen piiiitkän tauon jälkeen, ja aikaisemmin tuli juostua läpi talven kovimpia pakkasjaksoja lukuun ottamatta.

Mutta näin vanhempana päässyt kokemaan eturauhastulehdusten ilot, eikä oikein huvittaisi riskeerata sillä saralla kylmän ja tärinän suhteen. Mutta ei kyllä huvittaisi laittaa lenkkareita talveksi naulaankaan, sen verran iloa tuonut elämään.
Samaa olin tulossa sanomaan mitä edelliset. Mulla on ollut maastojuoksukengät (Asics Gel Trabuco 10) millä olen 2-3 edellistä talvea juossut mutta lopputalvesta ostin nastalenkkarit ja oli oikeasti siistiä huomata, miten hyvä pito niissä oli. Muuten vaan vaatetta päälle, ja mitään pitkiä lenkkejä en ainakaan kylmiltään (heh) lähtis tekemään vaan alkuun vaikka 30-60 min kelistä ja fiiliksestä riippuen.

Mä en ole vielä rajaa löytänyt, miten kylmällä ei vois lähteä lenkille. Viime vuodenvaihteen tienoilla kävin kolme lenkkiä alle -30 pakkasasteessa. Ensimmäinen oli huvin vuoksi ja testimielessä, olin valmis palaamaan kotiin heti kun tuntuu pahalta mutta kolme varttia meni hienosti ja loput kaksi kertaa kävin muuten vaan lenkillä. Ei tuossa varmaan mitään järkeä ollut, mutta tulipa huomattua että hyvin voi käydä kylmälläkin kelillä lenkillä. Piti olla toki hyvästi kerrospukeutunut ja suun edessä oli merinovillainen kypärälakki+tuubihuivi niin hengitysilma ei ollut yhtään liian kylmää. Naaman kuuraantumisen takia en kyllä yhtään pidempää lenkkiä suosittele, näkökenttä alkaa rajautua.
 

Liitteet

  • -35.jpg
    -35.jpg
    754,9 KB · kertaa luettu: 43

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsekään en omista talvinastalenkkareita vaan ihan samoilla tossuilla juostaan kuin kesällä. Paskin keli on ehdottomasti epätasainen polanne + peilijää. Jos on paljon pakkasta niin sehän on vaan hyvä kun on kitkaa tossun alla. Muuten vaatetta päälle. Pahin vaihe on ehdottomasti lähtö kun on ja pitää olla vähän kylmä, mutta kun kroppa lämpenee niin se on sama onko 0c vai -20c. Tietenkään kovilla tehoilla ei ääripakkasissa voi vetää mutta olen miettinyt aina niin että jos hiihtäjät voivat painaa ääritehoilla -15-asteessa niin kai myös itse voi.

Joskus kävin itsekin lenkillä about -25-asteessa aamulla ja kun juoksin paikallisen yläkoulun/lukion ohi kasin aikaan niin vastaan tulevista, kouluun menevistä teinitytöistä 80% oli paljain päin ja puolilla ehkä vielä nilkat paljaana. Ei siis voi olla kovin kylmä keli tuokaan.

Edit: toinen ääripää joskus kesällä kun oli reilusti yli 30c ja aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Oli aivan pakko päästä testaamaan miltä joku 5km tuntuu ja valita se päivän kuumin hetki. Ihmiskokeet on kivoja.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tietenkään kovilla tehoilla ei ääripakkasissa voi vetää mutta olen miettinyt aina niin että jos hiihtäjät voivat painaa ääritehoilla -15-asteessa niin kai myös itse voi.
Ei kai siinä muuta ole kuin paleltumavaara etenkin jos tuulee ja sitten kun aletaan mennä sinne -20 ja alaspäin niin ei enää tee kovin hyvää keuhkoille.

Tiedän vain että tuossa lämpötilassa ei enää suositella kovaa rasitusta mutta tuskin sillä mitään isompaa damagea oikeasti keuhkoille saa aikaan?

Itse olen talvella juossut tavan lenkkareilla ja pito on hyvä, kun vaan vauhti pysyy tasaisena eikä tee äkkiliikkeitä.

Hyvällä pakkaskelillä kyllä menen mielummin hiihtämään ja hyvin se on juoksuharrastusta tukenut.

Koko kesä meni jotenkin itsellä ihan ohi juoksun suhteen. Ei tullut osallistuttua mihinkään eikä juostua pidempiä (yli 20 km) lenkkejä.

Sai sentään olla terveenä niin pitää olla tyytyväinen.

Jotenkin mulla on se ikuinen ongelma, että harrastan kuntosalia ja juoksua ja nämä eivät oikein osu yhteen. Juoksun osalta pitäisi pudottaa painoa mutta kuntosalin puolesta lihasmassa on hyvästä ja kiva tehdä isoilla painoilla.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ei kai siinä muuta ole kuin paleltumavaara etenkin jos tuulee ja sitten kun aletaan mennä sinne -20 ja alaspäin niin ei enää tee kovin hyvää keuhkoille.

Tiedän vain että tuossa lämpötilassa ei enää suositella kovaa rasitusta mutta tuskin sillä mitään isompaa damagea oikeasti keuhkoille saa aikaan?
...
Mä luulen että jos mitään ei ole naaman edessä niin kyllä sitä sit saattaa pahalta tuntua ja jotain vaurioittaa, mutta ohutkin tuubihuivi tekee todella ison eron siihen miltä sisäänhengitettävä ilma tuntuu.

Toki noissa äärimmissä pakkaskeleissä kannattaa alkaa jo miettiä haaveritilanteita. Jos nilkka pyörähtää ja joudut pistää kävelyksi niin kyllä kylmä tulee ennenpitkää. Tai jos kaatuu ja lyö päänsä tai käy jotain muuta ettei pääse enää liikkeelle.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mä luulen että jos mitään ei ole naaman edessä niin kyllä sitä sit saattaa pahalta tuntua ja jotain vaurioittaa, mutta ohutkin tuubihuivi tekee todella ison eron siihen miltä sisäänhengitettävä ilma tuntuu.
Mulla on sellanen niken varmaan softsell(?) materiaali tuubihuivi, joka on ollut tosi hyvä ja sen pystyy kääntämään tarvittaessa ainakin leuan päälle. Ongelma on sitten tosiaan kuten sinulla kuvassa, että esim silmäripset jäätyy umpeen :D

Mutta joo kyllä sitä pystyy vaikka mihin mutta en tiedä minkä verran siinä omassakaan touhussa on välillä järkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös