Garmin näyttää nyt mun harjoitusohjelmassa viikkoa 7/14 eli puolivälissä ollaan kohti sitä kellotettua puolimaratonia. Tosin oikeasti on kyllä vasta viikko 6, kun siirsin starttia heti viikolla eteenpäin.... ja oikeastaan kyllä vasta viikko 5, kun eka juoksuviikko sisälsi vain yhden aloitustestijuoksun.
Mulla on ollut todella mukavaa. Juoksukilsojen määrä ei varmaan ole juurikaan muuttunut aiemmasta, mutta juoksujen vaihtelevuus on muuttunut. Aiemmin oli vähän "millasenhan tänään juoksis, jaksaisko sitä, viitsiskö tätä, ja lopputulemana sitten useammin kuin ei oli vaan se sama perusvauhtinen kasikilsanen samalla reitillä. Nyt on vaihtelevampaa aina nopeista spurttailuista lähtien, ja vaikka en varsinaisesti kaikista harjoituksista tykkää (eikä ole vanhana ja lihavana kauhean innostavaa lähteä vetään niitä 20 sekunnin spurtteja julkisille paikoille), niin kokonaisuutena näköjään tosiaankin tykkään seurata ja noudattaa tällaista annettua ohjelmaa. Nyt kun on noudattanut myös ohjelman lepopäiviä ja jättänyt muun höntyilyn pois (paitsi kerta tai kaksi viikkoon höntsykiekkoa), niin sekin on ehkä parantanut juoksemista. Parasta tietty että nyt on päästy taas pitkään ilman vammoja, kopkop.
Ehkä jotain kehitystäkin on havaittavissa. Helppo perusvauhti on parantunut sen verran, että kun ohjelmassa on se helppo palauttava, niin on vähän hankalaakin varsinkin aluksi pysyä niin hitaassa vauhdissa. Tavoitevauhtisia on ollut vielä aika vähän, mutta joku sellainen vähän pidempi kovavauhtinenkin oli ja sekin taisi lipsahtaa jopa reilusti liian nopeaksi suht helposti. Se taas sitten vähän on negannut, että pari kolme pitkää puolitoista tuntia tai yli kestoista lenkkiä on ollut yllättävänkin raskaita, kun sellaisia on kuitenkin aiemminkin hölkitty ettei ne uutena tule. Oon selittänyt että ovat osuneet viime viikkoina hyvin lämpöisille päiville.
Suosittelen tällaista "valmennettua" ohjelmaa ainakin munlaisille, jotka kyllä tykkää tehdä ja touhuta mutta ovat rääpineet vähän sieltä ja täältä ilman suunnitelmaa. Melkein jopa jännittää aina kun treenejä näkyy muutama eteenpäin ja just tehdyn treenin jälkeen seuraava paljastuu, että mitäs sieltä nyt sit on viikon päästä tarjolla! Mun kannattaisi ehkä jopa koittaa vastaavaa vihattuun salitreenaamiseen ja parempaan syömiseenkin, jotka molemmat kyllä tavallaan osaisi, mutta ei viitsi tehdä oikein kun ei ole sitä nettiapplikaatiota kertomassa että tee näin ja syö tätä.