Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 242
  • 3 865

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkaa olla mielessä sellainen, että nyt kun lokakuun cityrun on tuleva tavoite ja mm. sitä varten nyt on tullut viriteltyä, niin olisiko tässä otettava syksylle 2021 Vantaalle tavoitteeksi omien nelikymppisten kunniaksi ihan kunnon maraton.

Niin tai vaihtoehtoisesti selkeä parannus Cityrunilla juostuun puolikkaan aikaan? Vantaalla ainakin reitti on nopea ja kelikin varmaan enkkajuoksuun otollinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iker

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin tai vaihtoehtoisesti selkeä parannus Cityrunilla juostuun puolikkaan aikaan? Vantaalla ainakin reitti on nopea ja kelikin varmaan enkkajuoksuun otollinen.
Tämäkin on vaihtoehto, ehkä jopa mieluisampi sittenkin kun se maraton kun puolikkaan kanssa voi enemmän treenissä painottaa vauhtipuoltakin kestävyyden ja pk:n lisäksi.

Maratonille tietäisin lähteväni ilman riskejä tavoitteena suoriutua maaliin luultavasti n. 5.10-5.20 kilometrivauhdilla, puolikkaalle uskallan kuitenkin lähteä vauhdinpitoon vapaammin, niin ehkä tuo puoli ja nimenomaan se oman ennätysjuoksun hakeminen Vantaan suht sileältä reitiltä antaa monipuolisemman lähtökohdan treenaamiseen tulevalle vuodelle. Olisi pakko hakea enemmän myös vauhtilenkkejä sopivissa määrin ja niistä se kondis ja kello tykkää.

Onneksi on aikaa tässä miettiä ja keräillä kilometrejä. Tänään on aikeena viikonlopun parin pidemmän lenkin jälkeen käydä taas puuskuttamassa vähän nopeampi 10 km. Työnteko tuli kyllä tyhmästi taas häiritsemään harrastelua ja sotkemaan aikatauluja.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vuosikymmenien tauon jälkeen aloin lenkkeillä. Ensin sauvakävelin ja nyt olen yrittänyt juosta hipsutella. Hauska laite muuten tuo Sports Tracker, siitä saa kaikenlaista tietoa ja vielä kun sen saisi ranteeseen niin a vot. Ehkä sen saakin, en ole asiaa vielä tutkinut. Että voisi silleen nopeasti vilkaista että mikä on meno ja meininki, mikä on vauhti ja paljonko on kellossa. Eli vähän kyselen veljiltä, mistäs sitä semmoisen laitteen saisi.

Ja järkytys: ei ole mies enää nuori. Hitaasti on mentävä ja ylipaino vituttaa. Kuitenkin olen huomannut, että pääkaupunkimme Helsingin kiverillä poluilla rahjustaa minuakin surkeampia hahmoja, joten tilanne voisi olla paskempikin. Se toki ärsyttää, ettei keskivauhti ole 4.30 per kilometri vaan reilut tuplat, mutta kyllä se meno ajan myötä kovenee. Tahtotila on nyt vahva. Huomenna menen puntariin, josko olisi sata grammaa lähtenyt. Ylipainoa on noin 40 kiloa. Ratakierroksen muuten painelin viikolla nippa nappa alle kolmen minuutin ja suurena tavoitteena on juosta 400 metriä vielä tänä vuonna alle 2.24 eli keskinopeus olisi 6 minuuttia kilometrille.

Tämä on siis lähtötaso mutta korostan, että nuorena urhona on vedelty paljon kovempaa. Toivon mukaan tiedotan jatkossakin että eteenpäin on menty. On se mahdollista ja todella etäisenä unelmana on että vielä juoksisin kevyesti kympin tuntiin. Minä muistan miltä se tuntui. Se tuntui todella hyvältä.
 

axe

Jäsen
Garmin näyttää nyt mun harjoitusohjelmassa viikkoa 7/14 eli puolivälissä ollaan kohti sitä kellotettua puolimaratonia. Tosin oikeasti on kyllä vasta viikko 6, kun siirsin starttia heti viikolla eteenpäin.... ja oikeastaan kyllä vasta viikko 5, kun eka juoksuviikko sisälsi vain yhden aloitustestijuoksun.

Mulla on ollut todella mukavaa. Juoksukilsojen määrä ei varmaan ole juurikaan muuttunut aiemmasta, mutta juoksujen vaihtelevuus on muuttunut. Aiemmin oli vähän "millasenhan tänään juoksis, jaksaisko sitä, viitsiskö tätä, ja lopputulemana sitten useammin kuin ei oli vaan se sama perusvauhtinen kasikilsanen samalla reitillä. Nyt on vaihtelevampaa aina nopeista spurttailuista lähtien, ja vaikka en varsinaisesti kaikista harjoituksista tykkää (eikä ole vanhana ja lihavana kauhean innostavaa lähteä vetään niitä 20 sekunnin spurtteja julkisille paikoille), niin kokonaisuutena näköjään tosiaankin tykkään seurata ja noudattaa tällaista annettua ohjelmaa. Nyt kun on noudattanut myös ohjelman lepopäiviä ja jättänyt muun höntyilyn pois (paitsi kerta tai kaksi viikkoon höntsykiekkoa), niin sekin on ehkä parantanut juoksemista. Parasta tietty että nyt on päästy taas pitkään ilman vammoja, kopkop.

Ehkä jotain kehitystäkin on havaittavissa. Helppo perusvauhti on parantunut sen verran, että kun ohjelmassa on se helppo palauttava, niin on vähän hankalaakin varsinkin aluksi pysyä niin hitaassa vauhdissa. Tavoitevauhtisia on ollut vielä aika vähän, mutta joku sellainen vähän pidempi kovavauhtinenkin oli ja sekin taisi lipsahtaa jopa reilusti liian nopeaksi suht helposti. Se taas sitten vähän on negannut, että pari kolme pitkää puolitoista tuntia tai yli kestoista lenkkiä on ollut yllättävänkin raskaita, kun sellaisia on kuitenkin aiemminkin hölkitty ettei ne uutena tule. Oon selittänyt että ovat osuneet viime viikkoina hyvin lämpöisille päiville.

Suosittelen tällaista "valmennettua" ohjelmaa ainakin munlaisille, jotka kyllä tykkää tehdä ja touhuta mutta ovat rääpineet vähän sieltä ja täältä ilman suunnitelmaa. Melkein jopa jännittää aina kun treenejä näkyy muutama eteenpäin ja just tehdyn treenin jälkeen seuraava paljastuu, että mitäs sieltä nyt sit on viikon päästä tarjolla! Mun kannattaisi ehkä jopa koittaa vastaavaa vihattuun salitreenaamiseen ja parempaan syömiseenkin, jotka molemmat kyllä tavallaan osaisi, mutta ei viitsi tehdä oikein kun ei ole sitä nettiapplikaatiota kertomassa että tee näin ja syö tätä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Suosittelen tällaista "valmennettua" ohjelmaa ainakin munlaisille, jotka kyllä tykkää tehdä ja touhuta mutta ovat rääpineet vähän sieltä ja täältä ilman suunnitelmaa. Melkein jopa jännittää aina kun treenejä näkyy muutama eteenpäin ja just tehdyn treenin jälkeen seuraava paljastuu, että mitäs sieltä nyt sit on viikon päästä tarjolla! Mun kannattaisi ehkä jopa koittaa vastaavaa vihattuun salitreenaamiseen ja parempaan syömiseenkin, jotka molemmat kyllä tavallaan osaisi, mutta ei viitsi tehdä oikein kun ei ole sitä nettiapplikaatiota kertomassa että tee näin ja syö tätä.

Itse olen päättänyt, että en noihin koske, koska haluan, että tämä on omaehtoista ja tehdään sitä mitä pystytään ja tuntuu mukavalta. Juuri nyt lomalla on mukavaa käydä juoksemassa kymppejä. Viimeksi venytin siihen vielä kilometrin päälle. Seuraava lenkin tavoite on huomenna juosta 15km täyteen. Hieman on nyt lomalla reidet ja alaselkä olleet kovilla, kun on pystynyt nostamaan juoksujen tiheyttä. Kroppa vaan ei ihan kerennyt mukaan. Nyt onkin viime juoksuista tiputettu vähän vauhtia ja otettu vähän lepoa. Juoksin pari kymppiä muutaman minuutin alle tunnin ja kroppa ei tästä selvästikään tykännyt.

Niin ajatus on herännyt tuon puolikkaan maratonin juoksemisesta, siis jossain tapahtumassa/kilpailussa. En siis lähde kilpailemaan muita kuin itseäni vastaan. Tavoite on osallistua 2 vuoden päästä kesällä. Ensi vuosi tulee liian nopeaan. Siihen liittyy tässä vaiheessa paljon muttia ja josseja. Kiinnostus juoksuun täytyy tietenkin säilyä. Tarkoitus on valmistautua vain juoksemalla tällä tavalla, mikä tuntuu hyvältä. Samalla vain juosta vähän pidempää matkaa välillä. Työnikin (ja perheen) puolesta on hankalaa alkaa noudattamaan mitään ohjelmia ja veikkaan, että se reitti vain olisi haitallinen omalle motivaatiolle.

Joku täällä sanoi, että juoksi puolikkaan aikaan 1h 50min mitättömällä reenamisella. Eli siis vauhti oli n. 5min 15s/km. Tällä hetkellä en pidä tuota kovinkaan realistisena tavoitteena edes kahden vuoden päähän. Tavoite on päästä alle kahden tunnin. Nyt jos lähtisin väkisin runttaamaan niin varmaan joku 2h 15min olisi aivan maksimitulos. Sekään ei hirveästi yli 6min vauhtia ole.

Mutta toistaiseksi nautin vain juoksemisesta ja peruskunnon parantumisesta. Niin kauan kuin seuraavaa lenkkiä odottelee kuin karkkipäivää, ollaan hyvällä tiellä. Ja vaikka en valmennusohjelmaa aio käyttää, käytän toki Endomondoa, jotta jokainen juoksu tallentuu muistiin ja näkee, miten oma kunto kehittyy ja näkee juostut kilometrit. Eli siis on kätevä juoksupäiväkirja.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Itse olen päättänyt, että en noihin koske, koska haluan, että tämä on omaehtoista ja tehdään sitä mitä pystytään ja tuntuu mukavalta. Juuri nyt lomalla on mukavaa käydä juoksemassa kymppejä. Viimeksi venytin siihen vielä kilometrin päälle. Seuraava lenkin tavoite on huomenna juosta 15km täyteen. Hieman on nyt lomalla reidet ja alaselkä olleet kovilla, kun on pystynyt nostamaan juoksujen tiheyttä. Kroppa vaan ei ihan kerennyt mukaan. Nyt onkin viime juoksuista tiputettu vähän vauhtia ja otettu vähän lepoa. Juoksin pari kymppiä muutaman minuutin alle tunnin ja kroppa ei tästä selvästikään tykännyt.

Omaehtoisuus toki kuulostaa kivalle, mutta jos juoksuharjoittelusta ei ole kunnolla kokemusta, en suosittelisi tällaista toimintamallia, etenkin jos on jotain tavoitteita (kuten puolikkaan juokseminen). Ilman selkeää ohjelmaa helposti vetää treeneissä joko yli tai ali, eikä kummassakaan tapauksessa lopulta kehity kunnolla. Pahimmillaan jopa loukkaantuu.

Harjoitusohjelmiakin on erilaisia, ja niistä varmasti löytyy omaan arkeen sopiva. Ohjelmaakin voi myös soveltaa eikä sitä ole pakko ihan orjallisesti noudattaa. Pääasia, että olisi joku ammattilaisen laatima punainen lanka koko touhussa.

Niin ajatus on herännyt tuon puolikkaan maratonin juoksemisesta, siis jossain tapahtumassa/kilpailussa. En siis lähde kilpailemaan muita kuin itseäni vastaan. Tavoite on osallistua 2 vuoden päästä kesällä. Ensi vuosi tulee liian nopeaan. Siihen liittyy tässä vaiheessa paljon muttia ja josseja. Kiinnostus juoksuun täytyy tietenkin säilyä. Tarkoitus on valmistautua vain juoksemalla tällä tavalla, mikä tuntuu hyvältä. Samalla vain juosta vähän pidempää matkaa välillä. Työnikin (ja perheen) puolesta on hankalaa alkaa noudattamaan mitään ohjelmia ja veikkaan, että se reitti vain olisi haitallinen omalle motivaatiolle.

Joku täällä sanoi, että juoksi puolikkaan aikaan 1h 50min mitättömällä reenamisella. Eli siis vauhti oli n. 5min 15s/km. Tällä hetkellä en pidä tuota kovinkaan realistisena tavoitteena edes kahden vuoden päähän. Tavoite on päästä alle kahden tunnin. Nyt jos lähtisin väkisin runttaamaan niin varmaan joku 2h 15min olisi aivan maksimitulos. Sekään ei hirveästi yli 6min vauhtia ole.

About 99 % jengistä lähtee näihin massatapahtumiin vain kisaamaan itseä ja omia tavoitteita vastaan eli tuo on hyvä lähtökohta. Kahden vuoden päähän asetettu tavoite kuulostaa kuitenkin hyvin kaukaiselta. Uskallan väittää, että jos nyt pystyy juoksemaan jo kympin alle tunnin niin puolikkaan juokseminen alle kahden tunnin onnistuu hyvin vuoden treenauksella. Vuosi on todella pitkä aika treenata, ja jos sen ajan pystyy treenaamaan yhtäjaksoisesti ja nousujohteisesti niin tollanen vartin tiputtaminen pois puolikkaan ajasta on ihan normihommaa, kun lähtötilanne on yli kahdessa tunnissa. Olen itse elävä esimerkki siitä.

Vaikuttaa siis siltä, että rima ja luotto omiin kykyihin on vähän turhan matalalla, mutta jokainen toki lopulta itse päättää miten juoksua harrastaa. Kerroin vain omat kokemukset ja näkemykset asiasta, joten älä ota näistä nokkiisi. Pääasia, että juokseminen on nautinnollista ja antaa enemmän kuin ottaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Omaehtoisuus toki kuulostaa kivalle, mutta jos juoksuharjoittelusta ei ole kunnolla kokemusta, en suosittelisi tällaista toimintamallia, etenkin jos on jotain tavoitteita (kuten puolikkaan juokseminen). Ilman selkeää ohjelmaa helposti vetää treeneissä joko yli tai ali, eikä kummassakaan tapauksessa lopulta kehity kunnolla. Pahimmillaan jopa loukkaantuu.

Harjoitusohjelmiakin on erilaisia, ja niistä varmasti löytyy omaan arkeen sopiva. Ohjelmaakin voi myös soveltaa eikä sitä ole pakko ihan orjallisesti noudattaa. Pääasia, että olisi joku ammattilaisen laatima punainen lanka koko touhussa.



About 99 % jengistä lähtee näihin massatapahtumiin vain kisaamaan itseä ja omia tavoitteita vastaan eli tuo on hyvä lähtökohta. Kahden vuoden päähän asetettu tavoite kuulostaa kuitenkin hyvin kaukaiselta. Uskallan väittää, että jos nyt pystyy juoksemaan jo kympin alle tunnin niin puolikkaan juokseminen alle kahden tunnin onnistuu hyvin vuoden treenauksella. Vuosi on todella pitkä aika treenata, ja jos sen ajan pystyy treenaamaan yhtäjaksoisesti ja nousujohteisesti niin tollanen vartin tiputtaminen pois puolikkaan ajasta on ihan normihommaa, kun lähtötilanne on yli kahdessa tunnissa. Olen itse elävä esimerkki siitä.

Vaikuttaa siis siltä, että rima ja luotto omiin kykyihin on vähän turhan matalalla, mutta jokainen toki lopulta itse päättää miten juoksua harrastaa. Kerroin vain omat kokemukset ja näkemykset asiasta, joten älä ota näistä nokkiisi. Pääasia, että juokseminen on nautinnollista ja antaa enemmän kuin ottaa.

Laitetaan korvan taakse nämä varmasti viisaat sanat. En aio ihan yhtäjaksoisesti harjoitella, vaan pidän talvitauon. Luonnonjäiden aikaan kuljetan lapsia niin paljon luistelemassa kuin mahdollista (siis heidän tahtonsa mukaan, joka viime talvena oli joka ilta, jos mahdollista)ja kaikkea muutakin on siihen aikaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaan korvan taakse nämä varmasti viisaat sanat. En aio ihan yhtäjaksoisesti harjoitella, vaan pidän talvitauon. Luonnonjäiden aikaan kuljetan lapsia niin paljon luistelemassa kuin mahdollista (siis heidän tahtonsa mukaan, joka viime talvena oli joka ilta, jos mahdollista)ja kaikkea muutakin on siihen aikaan.

Kyllähän juosta kannattaa myös talvisin ja vaikka kaikenlaista muutakin olisi, niin eihän tuollaiseen puolen tunnin lenkkiin kulu suihkuineenkaan kuin 45 min, jos rivakasti toimii.

Yleisestikin ottaen ajankäyttöongelmiin vetoaminen on kohtuullisen huono peruste olla juoksematta. Itselläkin duuni on sellaista, että päivät venyvät pitkiksi ja perhe ottaa oman aikansa. Tiukalla suunnittelulla homma onnistuu ja esimerkiksi eilen oli tiedossa yöhön asti venyvä työpäivä, mutta iltapäivällä oli kalenterissa puolentoistatunnin tyhjä slotti. Siihen kylmänviileästi kalenterivaraus omalle menolla ja vajaa tunnin lenkki siihen väliin. Työmatkoja pystyy usein hyödyntämään ja harvoin on sellaisia iltoja, etteikö tunnin tyhjää kohtaa löytyisi välillä 17-22. Ja perheen/puolison kanssa homman saa hoitumaan niin, että noin muuten tekee osansa yhteisen talouden hoitoon. Esimerkiksi safkaa voi tehdä sunnuntai-iltana, niin maanantaina on koko perheelle ruokaa ja itse saa hyvän miehen maineen ja yllättäen on tosi hyvin aikaa vaikka lähteä lenkille.

Ja vaikka olen tämän aiemminkin sanonut, niin tärkeintä minusta on treenien kokonaismäärä. Vasta sen jälkeen tulee yksittäisen lenkin kesto ja viimeisenä yksittäisen lenkin teho. Joku Janne Holmenin maratonohjelma lähtee siitä, että tehdään kolme kovahkoa treeniä viikkoon, mutta jos kyseessä on vähänkään aloittelevampi juoksija, niin mieluummin useammin ja vähemmän kerrallaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yleisestikin ottaen ajankäyttöongelmiin vetoaminen on kohtuullisen huono peruste olla juoksematta.
Jep. Mä hain itelleni liikuntamuotoa, mitä voi harrastaa ympäri vuoden ilman, että pitää varata suoritukseen yli kahta tuntia. Juoksu oli oikeastaan ainoa, mikä täytti kriteerit. Uiminen olisi ollut muuten, mutta inhoan sitä vielä enemmän kuin juoksua (josta nykyään tykkään ihan simona). Aloituskynnys oli korkea, mutta sen ylitettyä ei ollut enää paluuta.
 

Fordél

Jäsen
Kyllähän juosta kannattaa myös talvisin ja vaikka kaikenlaista muutakin olisi, niin eihän tuollaiseen puolen tunnin lenkkiin kulu suihkuineenkaan kuin 45 min, jos rivakasti toimii.

Kyllä. Etelä-Suomessa viime talvi oli sellainen, että tien pintojen puolesta pystyi jopa kova vauhtikestävyyslenkitkin tekemään ulkona läpi talven. Pohjois-Suomessa toki asia on olosuhteiden osalta eri, mutta juosta pystyy myös siellä.


Yleisestikin ottaen ajankäyttöongelmiin vetoaminen on kohtuullisen huono peruste olla juoksematta. Itselläkin duuni on sellaista, että päivät venyvät pitkiksi ja perhe ottaa oman aikansa. Tiukalla suunnittelulla homma onnistuu ja esimerkiksi eilen oli tiedossa yöhön asti venyvä työpäivä, mutta iltapäivällä oli kalenterissa puolentoistatunnin tyhjä slotti. Siihen kylmänviileästi kalenterivaraus omalle menolla ja vajaa tunnin lenkki siihen väliin.

Kääntäisin asian jopa niin, että mitä enemmän niitä ajankäyttöongelmia on, sitä tärkeämpää on liikkua ja saada vastapainoa esim. työlle. Toki jos työ on fyysisesti hyvin raskasta niin asia voi olla vähän eri.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Hyviä pohdintoja ja näkökulmia täällä tähän aiheeseen. Mitään en toki ole lyönyt lukkoon ja muurannut perustuksiin. Innostukseni juoksemiseen ei ole ollut koskaan näin suuri. Mutta on minulla kokemusta siitäkin, että aiemmilla kerroilla se kuitenkin on lässähtänyt aina jossain vaiheessa. Nyt toivon, että tämä kestää ja yritän olla asettamatta liikaa paineita. Tästä on tietysti mukava keskustella ja kokeneempien sanat otan talteen ja etenen nyt askeleen kerrallaan.

Ero aiempaan on nyt toko se, että salibandy otti talvisin niin suuren roolin harrastamisessa, että lenkkeilyt loppuivat senkin vuoksi. Nyt, kun jalat eivät enään niin kestä salibandyn vaatimuksia (aladivareissa), on juoksu yksi ainoista jäljellä olevista harrastuksista frisbee golfin ja satunnaisen luistelun/hiihtämisen ohella. No poikien kanssa tuo luisteluhöntsäily tulee varmaan olemaan aktiivisempaa, kunhan tuosta kasvavat hieman, että oppivat enemmän pellailemaan.

Olen nyt päättänyt panostaa kunnon kenkiin. Osaisitteko sanoa, mikä on se hintahaarukka (ovh), mistä kannattaa alkaa katselemaan? Rahaa, kun ei enään kulu muuten paljoa omiin harrastuksiin niin kenkien osalta laitan nyt kättä kunnolla taskuun. Nyt näyttää olevan hyvin tarjouksiakin tarjolla. Haluan sellaiset kengät, jotka suojaavat mahdollisesti esim. akillesjänteitä. Painoa on varmaan n.92kg toistaiseksi. Muutama kilo ollaan kesällä tultu alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Olen nyt päättänyt panostaa kunnon kenkiin. Osaisitteko sanoa, mikä on se hintahaarukka (ovh), mistä kannattaa alkaa katselemaan? Rahaa, kun ei enään kulu muuten paljoa omiin harrastuksiin niin kenkien osalta laitan nyt kättä kunnolla taskuun. Nyt näyttää olevan hyvin tarjouksiakin tarjolla. Haluan sellaiset kengät, jotka suojaavat mahdollisesti esim. akillesjänteitä. Painoa on varmaan n.92kg toistaiseksi. Muutama kilo ollaan kesällä tultu alaspäin.

Eiköhän se laatukenkien hintahaarukka ole nykyään kivijalkamyymälöissä siinä 90-170 euron kohdilla. Mulle on löytynyt laatukenkiä noin satasen hujakoilla, ja alelaareista toki selkeesti tätä halvemmallakin. En ole kokenut mielekkääksi ostaa yli 150 € kenkiä. Niissä varmaan katteet ihan kohillaan...
 

Glove

Jäsen
Sain nyt viimeinkin aloitettua, pari kolme viikkoa sitten. Ensin vittuili pohkeet, nyt reidet. Mutta parempaan päin menee koko ajan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisestikin ottaen ajankäyttöongelmiin vetoaminen on kohtuullisen huono peruste olla juoksematta. Itselläkin duuni on sellaista, että päivät venyvät pitkiksi ja perhe ottaa oman aikansa. Tiukalla suunnittelulla homma onnistuu ja esimerkiksi eilen oli tiedossa yöhön asti venyvä työpäivä, mutta iltapäivällä oli kalenterissa puolentoistatunnin tyhjä slotti. Siihen kylmänviileästi kalenterivaraus omalle menolla ja vajaa tunnin lenkki siihen väliin. Työmatkoja pystyy usein hyödyntämään ja harvoin on sellaisia iltoja, etteikö tunnin tyhjää kohtaa löytyisi välillä 17-22.
Sama homma ja nyt kun minullakin juoksun harrastaminen on sellainen itsestäänselvyys ja nälkä niille kilometreille ja treenille on suuri, ei siinä mieti ehdinkö tai menenkö tänään vai en vaan lenkkipäivä on lenkkipäivä ja se aika löytyy kyllä vuorokauden tuntimäärästä. Esim. tänään kello soimaan klo 5.25 ja klo 5.45. olin jo ovesta ulkona. Siihen 14 kilsan aamulenkki n. aikavälillä 5.50-7.05 ja aamutoimien jälkeen kahdeksaksi töihin, niin eipä tarvi illalla ihmetellä jos ei ole oikein hyvin aikaa lenkkiin kun on muuta ohjelmaa. Sama kuvio oli viime perjantaina ja joskus sitten löytyy just esim. se mainitsemasi tasan tunnin slotti ennen kuin vaikka vaimo lähtee ja lasten kanssa pitäisi olla kotona, niin ei muuta kun perkeleen nopeasti kamat päälle ja lenkille ja helposti kello kourassa tehtävissä että samalla minuutilla kun rouva on lähdössä niin itse tulee ovesta sisään jne.

Eikä tämä kritisoi ketään vaan olen kanssa aina ollut tosi nihkeänä niille selityksille, että joku pikkulasten äiti tai ihan sama kuka businessmies ei muka ehtisi treenata saati edes pitää itsestään fyysisesti välttävästi huolta. Siihenkin on esim. somessa tullut törmättyä, että yksi mimmi valitti miten kolmeen vuoteen ei ollut aikaa pitää itsestään huolta kun oli kiire duunissa ja lasten kanssa kotona. No, jos niin haluaa uskotella mutta vaikea siihen on uskoa. Jaksaminen ei ole sama kuin ehtiminen.

Lenkeistä vielä lyhyesti, maanantaina tytärten yleisurheilun aikana perinteinen vähän nopeampi kymppi radalla, 45.45 meni aikaa ja tänään oli tosiaan ihan rauhallinen 14-kilometrinen pk-lenkki, sykkeet edellä mentiin tavoitteena 130 nurkilla ja keskisyke näytti olevan 131 ja keskivauhti 5.22.

Heinäkuun kilometrit oli siellä 265 tuntumassa ja elokuussa mennään tätä tahtia samoille nurkille.

Nyt ykköskenkinä adidakselta Ultraboost PB, tosi hyvä kenkä ja tykkään kovasti. Ultraboostit tuttuja muutenkin ennestään ja tuossa PB-mallissa pidän erityisesti siitä todella kevyestä, ohuesta ja hengittävästä materiaalista. Talvella varmaan kylmä kenkä mutta tässä kun se on ollut kesäkuusta asti käytössä niin päässyt se materiaali hyvin oikeuksiinsa lämpimillä. Talveksi kaapista löytyy toki jo viime vuodenvaihteessa hommatut myöskin addut eli Pulseboostin talviversio. Noissa pohjassa ihan snadisti ehkä parempi kuviointi pienillä kuminystyröillä ja materiaalinkin pitäisi olla ns. säänkestävää, niin jos sillä välttäisi mahdollisilla loskakeleillä ne pahimmat sukkien kastumiset ja varpaiden palelemiset.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika jäätäviä vauhteja porukka kyllä vetelee. Itse aloittelin tänä vuonna jonkin verran lenkkeilyä, kilsoja on tämän vuoden puolella n. 210. Se on 210 enemmän kuin viimeiseen 10 vuoteen. Tavoitteena on olla sellaisessa kunnossa että minä vain päivänä voi käydä juoksemassa kympin alle tuntiin.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tullut innostuttua juoksemisesta aina välillä lähinnä kesäisin, mutta nyt viime kesästä lähtien hieman säännöllisemmin ja tänä vuonna lenkkejä kasassa 60 kpl. Ongelmana ollut kuitenkin viimeiset ~10 vuotta joku krooninen penikkatauti, joka iskee säärten sisäpuolelle n. 10 cm nilkkojen yläpuolelta heti kun kilsat ylittää noin 20 km viikossa ja/tai lepoa lenkkien välissä on alle 2 päivää. Ikää alle 35, ei ylipainoa ja muuten hyvä yleiskunto sekä jonkun verran urhelutaustaa muista lajeista, joten aika hämmentävä ja suoraan sanottuna turhauttava tällainen vaiva. Aikaisemmin innostus juoksuun on vaivan ilmestyttyä vaan loppunut, mutta nyt päätin selvittää mikä homma tämä oikein on ja kävin fyssarilla. Useinhan nuo penikat ilmeisesti kipeytyy, jos nostaa treenimääriä liian nopeasti, mutta omalla kohdalla tuo ei kyllä ole se ongelma. Fyssari antoi pari pohje- ja pakaraliikettä, joilla pitäisi ilmeisesti saada vähän voimatasoja ylös ja sitä kautta jalkojen rasitusta korjattua. Juoksuaskeleessa ei fyssarin mukaan ollut mitään selkeetä ongelmaa. Sormet ristissä, että nämä liikkeet saa paikat kuntoon ja sitten pääsisi treenaamaan kohti puolimaratonia ja ehkä kokonaistakin joku päivä. Muuten ei kyllä edes puolikkaalle ole mitään asiaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmana ollut kuitenkin viimeiset ~10 vuotta joku krooninen penikkatauti, joka iskee säärten sisäpuolelle n. 10 cm nilkkojen yläpuolelta
.....Aikaisemmin innostus juoksuun on vaivan ilmestyttyä vaan loppunut, mutta nyt päätin selvittää mikä homma tämä oikein on ja kävin fyssarilla. Useinhan nuo penikat ilmeisesti kipeytyy, jos nostaa treenimääriä liian nopeasti, mutta omalla kohdalla tuo ei kyllä ole se ongelma. Fyssari antoi pari pohje- ja pakaraliikettä, joilla pitäisi ilmeisesti saada vähän voimatasoja ylös ja sitä kautta jalkojen rasitusta korjattua. Juoksuaskeleessa ei fyssarin mukaan ollut mitään selkeetä ongelmaa...
Mulla on samaa vaivaa ja itsekin olen päätynyt siihen, että ongelma korjaantunee justiinsa perseen ja pohkeiden voimistuessa.
Noita penikoita kannattaa yrittää hoidella rullailuilla jne. Venyttelyillä.

Tässä aiheesta mielenkiintoinen video:


 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on samaa vaivaa ja itsekin olen päätynyt siihen, että ongelma korjaantunee justiinsa perseen ja pohkeiden voimistuessa.
Noita penikoita kannattaa yrittää hoidella rullailuilla jne. Venyttelyillä.

Tässä aiheesta mielenkiintoinen video:


Hyvä tietää, että muillakin on vastaavaa ja nuo liikkeet auttaa asiaan. Oletko päässyt vaivasta eroon vai toistuuko se? Kiitos videovinkistä, tsekkaan illalla treenin jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä tietää, että muillakin on vastaavaa ja nuo liikkeet auttaa asiaan. Oletko päässyt vaivasta eroon vai toistuuko se? Kiitos videovinkistä, tsekkaan illalla treenin jälkeen.
On se aika toistuva ongelma, on ollut pakko pitää taukoa. Kaikki mitä on tehnyt vaivan korjaamiseksi on auttanut, muttei ole poistanut vaivaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Aika jäätäviä vauhteja porukka kyllä vetelee. Itse aloittelin tänä vuonna jonkin verran lenkkeilyä, kilsoja on tämän vuoden puolella n. 210. Se on 210 enemmän kuin viimeiseen 10 vuoteen. Tavoitteena on olla sellaisessa kunnossa että minä vain päivänä voi käydä juoksemassa kympin alle tuntiin.

Meillähän on sama tavoite. Nyt hyvä kun puolet kympistä pääsen tuntiin mutta kunto on kuitenkin kohoamassa. Sellaista hipsuttelua on juoksu, mutta juoksua silti. 30 vuotta sitten viimeksi juoksin kunnolla, mikä on valhe, sillä siitä on aikaa 31 vuotta kun juokseminen sujui. Viime viikolla menin liiallisuuksiin ja tällä viikolla palauttelen. Kun saan läskiä pois niin eiköhän jalka ala nousta ja saatan yltää jopa 8 minuutin kilometrivauhtiin puoleksi tunniksi. Siinä jonkinlainen loppuvuoden tavoite.

Juokseminen on mukavaa. Nyt kun ei enää juokse kapakoissa niin voi suunnata kuntoradoille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähänkin hommaan tehty pieni comeback poskionteloleikkauksen jälkeen. Tarkoituksena oli vetää 5 km reippaasti. No, ihan niin reippaasti en päässyt mitä suunnittelin ja sykkeet oli kyllä korkealla. Kyllä se siitä, mutta hommia on edessä.
 

Glove

Jäsen
Hehhee, Polarin sykemittarin mukaan mun running index on 40, joka on tämänikäiselle tasoa ”hyvä.” Kaipa tuo mun tolpanväli-intervalli sitten oikeuttaa näin hyvään arvosanaan. Kävelin siis yhden Lyhtytolpan välin ja hölkkäsin seuraavan ja toistin tätä noin 6,5 km.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hehhee, Polarin sykemittarin mukaan mun running index on 40, joka on tämänikäiselle tasoa ”hyvä.” Kaipa tuo mun tolpanväli-intervalli sitten oikeuttaa näin hyvään arvosanaan. Kävelin siis yhden Lyhtytolpan välin ja hölkkäsin seuraavan ja toistin tätä noin 6,5 km.
Mulla Polarin running index näytti lukua 47. Normaalisti pyöritään n. 50-52 paikkeilla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puolimaratonin mittaisia lenkkejä on tälle vuodelle takana aika monta, lisäksi jokunen 22-23 km ja vuoden pisimpänä aamuun lähdettäessä oli 25 km lenkki, nyt oli vihdoin aikaa ja malttia viipyä pidempään ja juoksentelin nyt pitkästä aikaa vihdoin 30-kilometrisen.

Oli ihan älyttömän mukava ja ns. helppo lenkki, sykkeet edellä taas mentiin pk-vauhtia eli jatkuvasti joko alle tai n. 130-135 lyönnin pidin lukemaa ja vauhti pysyi niillä lyönneillä siinä n. 5.09-5.13 nurkilla. Siitä syke ei juurikaan kiivennyt yli muuta kuin nousuissa, vähän loppua kohti syke alkoi nousta vaivihkaa vauhtia kuitenkaan lisäämättä, kun kasvava rasitus ainakin minulla hiljalleen syketasoa hinaa ylöspäin lenkin edetessä riittävän pitkälle. Siinä vaiheessa annoin ihan vaan samaa keskivauhtia ylläpitäessäni vikat kolme-neljä km luvan mennä 140-144 bpm nurkilla, kun en halunnut enempää jarrutella enää niillä kilometreillä rullaavuuden kustannuksella. Keskisyke lenkillä oli 134.

Lenkin keskivauhti oli 5.12 ja kaikkiaan hölkässä kesti 2:36:10. Mukavaa oli ja mieluummin otin tällaisen ajoittain sateisen 19-20-asteisen juoksusään verrattuna eiliseen helteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Lenkin keskivauhti oli 5.12 ja kaikkiaan hölkässä kesti 2:36:10. Mukavaa oli ja mieluummin otin tällaisen ajoittain sateisen 19-20-asteisen juoksusään verrattuna eiliseen helteeseen.
Kovia hommia. Itellä keskivauhti aikalailla tuossa samoissa, kuten myös syketaso. En treenaa varsinaisesti mihinkään maratoonille, vaan omaksi hyödyksi.
Joskus aktiiviurheilija aikana sitä tuli oltua vielä kovemmassakin lyönnissä, mutta tämä taso kelpaa minulle ja näitä 25-30 kilsan lenkkejä on oikeasti todella nasta juosta, kunhan tosiaan sää on vielä kaikinpuolin kohdallaan.

Tsemiä sinne myös lenkkeilyyn!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Iker
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös