Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 409
  • 3 878

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On tällä palstalla kyllä kovia juoksijoita, kun noita aikoja, vauhteja ja sykkeitä katselee. Huhhuh.

Itse olen juoksun suhteen yleensä ihan fiilistelijä, en mitenkään tavoitteellinen eikä ns. lappujuoksuja ole takana yhtään. Siitäkin huolimatta tänään aamulla tuli kummallinen tunne, että pitää huvikseen lähteä testaamaan kuinka nopeasti pystyn juoksemaan 10km, ympäristönä maalaismaisema ja hiekkatiet. Loppuaika oli 53.15, eikä tästä koneesta olisi kyllä yhtään enempää irronnut tehoja. Mutta ihan olen tyytyväinen tuohon aikaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
On tällä palstalla kyllä kovia juoksijoita, kun noita aikoja, vauhteja ja sykkeitä katselee. Huhhuh.

Itse olen juoksun suhteen yleensä ihan fiilistelijä, en mitenkään tavoitteellinen eikä ns. lappujuoksuja ole takana yhtään. Siitäkin huolimatta tänään aamulla tuli kummallinen tunne, että pitää huvikseen lähteä testaamaan kuinka nopeasti pystyn juoksemaan 10km, ympäristönä maalaismaisema ja hiekkatiet. Loppuaika oli 53.15, eikä tästä koneesta olisi kyllä yhtään enempää irronnut tehoja. Mutta ihan olen tyytyväinen tuohon aikaan.

Kova aika. En tule pystymään tuohon (enää) milloinkaan. Lappu rinnassa meni joskus ihan hyvin kunhan matkaa riitti, mutta se oli silloin joskus. Mutta ajattelin 50-vuotispäivänäni juosta 50 kilsaa sillä lailla hipsutellen eli liekö edes juoksemista mutta jotain jalan nostoa kuitenkin.

Juoksukello on ostolistalla. Eilen tutkin asioita internetistä ja kohta menen urheilukauppaan keskustelemaan juoksukelloista. Tarvitsen sen GPS-jutun, että näkyy missä sitä ollaan oltu, liekö ihan vakiovaruste, en tiedä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kova aika. En tule pystymään tuohon (enää) milloinkaan. Lappu rinnassa meni joskus ihan hyvin kunhan matkaa riitti, mutta se oli silloin joskus. Mutta ajattelin 50-vuotispäivänäni juosta 50 kilsaa sillä lailla hipsutellen eli liekö edes juoksemista mutta jotain jalan nostoa kuitenkin.

Juoksukello on ostolistalla. Eilen tutkin asioita internetistä ja kohta menen urheilukauppaan keskustelemaan juoksukelloista. Tarvitsen sen GPS-jutun, että näkyy missä sitä ollaan oltu, liekö ihan vakiovaruste, en tiedä.
Juu, minulla on ikää vasta 36, niin turha tässä on kuvitella että kymmenen vuoden päästä juoksen kympin alle tuntiin.

Eiköhän kaikissa urheilukelloissa ole se GPS. Itselläni on Polar Ignite, joka on profiloitu vähän semmoiseksi edulliseksi naisten fitness-kelloksi, mutta siinäkin on riittävästi ja liikaakin itselleni ominaisuuksia.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On tällä palstalla kyllä kovia juoksijoita, kun noita aikoja, vauhteja ja sykkeitä katselee. Huhhuh.

No mä voin tulla tänne kertomaan, että juoksen pääsääntöisesti 5:00-5:30/km vauhdilla (esim. eilen 12 km 5:28/km). Reippaimmat lenkit vähän alle 4:50/km.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, minulla on ikää vasta 36, niin turha tässä on kuvitella että kymmenen vuoden päästä juoksen kympin alle tuntiin.

Halutessasi juokset kymmenen vuoden päästä aika paljon kovempaa. Minulla on ikää nyt 46 ja tasan kymmenen vuotta sitten juoksin elämäni ensimmäisen kympin kisan melko tasan 43 minuuttiin. Viime kesänä kymppi menikin jo 36.30 kieppeille, joten voi kehitystä tapahtua aika paljonkin neljänkympin jälkeenkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista kelloista, esim. Polarin uusin kello unit on naurettavan halpa urheilukelloksi. Itselläni on Polar Vantage V ja sykevyö, niillä saa kaiken mahdollisen datan talteen.
Vantageen tuli viime syksynä igniten ominaisuuksista esim. Nightly recharge ja fitspark. Hyviä kelloja.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Noniin uudet kengät sain ostettua. Onneksi tutustuin ennen ostoa netissä termiin ylipronaatio. Sellainen tallustuhan se itselläni on. Piti siis ostaa pronaatiokengät. Mallistot yllätysyllätys hieman hintavampia. Stadium Outletista löysin Brooksin Bedlamit 90€ hintaan. Istuvat hyvin jalkaan ja jalka on selvästi paremmin tuennassa. Juoksu rullasi jonkin verran paremmin ja paremmassa asennossa. Tien kaltevuudet eivät häirinneet niin paljoa kuin aiemmin, jolloin piti oikeasti miettiä mitenpäin reitin juoksee. Oli ehdottomasti kannattava ostos.

Kengät ajettiin sisään (ehkä tyhmästi) omalla ennätysmatkalla 15km lenkillä. Matka meni alle 6min vauhtia, mikä oli yllätys ja varmasti osa menee uusien kenkien piikkiin. Kroppa oli kuitenkin hieman väsyneen oloinen. Tuollaisella tunteella en vanhoilla kengillä juossut edes 5km matkaa alle 6min tahtia.

Jos mietitte kunnon kenkien ostoa, niin ostakaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Halutessasi juokset kymmenen vuoden päästä aika paljon kovempaa. Minulla on ikää nyt 46 ja tasan kymmenen vuotta sitten juoksin elämäni ensimmäisen kympin kisan melko tasan 43 minuuttiin. Viime kesänä kymppi menikin jo 36.30 kieppeille, joten voi kehitystä tapahtua aika paljonkin neljänkympin jälkeenkin.
Juu, varmaan vielä voisin kehittyä. Mutta ei kiinnosta jatkuva suorittaminen juoksun suhteen. Vaikka eilen kokeilinkin kuinka kovaa kymppi kulkee, niin minulle juoksu on silti ennenkaikkea tapa rentoutua, jopa sellaista meditatiivista harjoitusta. Siksi en tahdo siihen mukaan minkäänlaista suorituskeskeisyyttä. Olen harkinnut jopa juoksukellosta luopumista ettei sitäkään tarvitsisi kytätä, mutta toisaalta kuljettu matka on kiva katsoa kartalta jälkikäteen.
 

Glove

Jäsen
Ajattelin tänään kokeilla hölkätä kaksi tolpan väliä ja kävellä yhden. Saa nähdä kestääkö jalat? Pohkeet lähinnä, mutta kyse vain harjoituksen puutteesta ja varmasti ajan myötä alkavat kestämään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tää alkaa mennä naurettavaksi. Nyt sitten vasen kantapää tutusta paikasta kipeä, kun torstaina vedin tunnustelulenkin ja olin sen jälkeen mökillä rentoutumassa eiliseen asti. Ei siis mitään yletöntä rasitusta saanut nyt. Kyllä se varmaan juoksemista kestäisi, mutta kun ei viitsi riskeerata. Tuo tuttu paikka on tuossa kantaluun ulkosyrjällä. Kipeytyi aikanaan salibandyssä ja treenien jälkeen meni aina pari päivää, kun asettui. Krooninen vaiva tavallaan, mutta ei ole ennen perushölköttelystä ottanut nokkiinsa. Kaikki suunnanmuutoslajit ovat olleet tähän asti myrkkyä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tää alkaa mennä naurettavaksi. Nyt sitten vasen kantapää tutusta paikasta kipeä, kun torstaina vedin tunnustelulenkin ja olin sen jälkeen mökillä rentoutumassa eiliseen asti. Ei siis mitään yletöntä rasitusta saanut nyt. Kyllä se varmaan juoksemista kestäisi, mutta kun ei viitsi riskeerata. Tuo tuttu paikka on tuossa kantaluun ulkosyrjällä. Kipeytyi aikanaan salibandyssä ja treenien jälkeen meni aina pari päivää, kun asettui. Krooninen vaiva tavallaan, mutta ei ole ennen perushölköttelystä ottanut nokkiinsa. Kaikki suunnanmuutoslajit ovat olleet tähän asti myrkkyä.

Omalla kohdalla oli salibandyssä samaa ongelmaa. Ongelmaksi osoittautui akillesjänne. Sen kiinnityskohtahan on tuossa kantaluussa. Fysioterapeutin ohjeilla olen saanut lievennettyä kipuja. Se vaatii vain jatkuvaa työtä. Aina kun tulee taukoa sen hoidosta, niin huomaa, että se alkaa kipeytyä. Salibandyyn on turha haaveilla enää paluuta. Itselläni kipu on tosin laajemmallakin alueella.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen harjoitellut nyt muutamalla viimeisellä lenkillä tiheämpää askelfrekvenssiä. Kuvittelenkohan vain, vai tuleeko juoksusta kevyemmän tuntuista ja taloudellisempaa tuolla tavalla? Siltä minusta on ainakin tuntunut.

Ja olipas mukava huomata, että vaikka tässä on mennyt jo vuosi vaivojen takia, että ei ole pystynyt juoksemaan kunnolla, niin nyt ensinnäkin jalat tuntuu hyviltä ja toisekseen kuntokaan ei ole aivan täydellisesti hävinnyt. Yllätyin positiivisesti äsken, miten hyvin vitonen kulki. Täytyy nyt vaan toivoa, että nuo vaivat olisi historiaa ja pääsisi taas harrastamaan liikuntaa sillä tavalla, kuin itse haluaa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko porukalle tuttu sellainen surullinen hahmo kuin Juha Molari? Entinen pappismies, joka ryhtyi rasistiksi. Ketjun aiheeseen liittyen Molari on kuuluisa siitä, että valehtelee ja liioittelee juoksutreenejään mm. juoksisi ikämiesluokan Suomen ennätyksiä, jos vaan huvittaisi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko porukalle tuttu sellainen surullinen hahmo kuin Juha Molari? Entinen pappismies, joka ryhtyi rasistiksi. Ketjun aiheeseen liittyen Molari on kuuluisa siitä, että valehtelee ja liioittelee juoksutreenejään mm. juoksisi ikämiesluokan Suomen ennätyksiä, jos vaan huvittaisi.

On tuttu, mutta kyllähän näitä epämääräisiä blogisteja ja somekanaviin tuubaa tuuttaavia maailmassa riittää. Molarin ansioksi on luettava, että hän on aktiivinen kaveri Helsingin Jyryn toiminnassa ja on esimerkiksi toimitsajana kilpailuissa tuttu näky, mikä on aina hienoa ja varmaan pyyteetöntäkin toimintaan. Suomi24 taitaa olla parempi kanava tällaisen sinänsä juoksuharrastukseen liittymättömän yksittäisen sankarin tekemisten pohtimiseen.
 

julle-jr

Jäsen
Mitäs muuten mahtaa kuulua tämän ketjun perustajan juoksu-uralle? Joko maratonaika on lähellä valtakunnan kärkeä, siihenhän ei muistaakseni tarvinnut kuin juosta kovempaa tai jotain.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitäs muuten mahtaa kuulua tämän ketjun perustajan juoksu-uralle? Joko maratonaika on lähellä valtakunnan kärkeä, siihenhän ei muistaakseni tarvinnut kuin juosta kovempaa tai jotain.
Ei löydy nopealla googlauksilla maran aikoja lähivuosilta. Ja kun on potkittu juoksufoorumiltakin pois, niin en tiedä nykykuulumisia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs muuten mahtaa kuulua tämän ketjun perustajan juoksu-uralle? Joko maratonaika on lähellä valtakunnan kärkeä, siihenhän ei muistaakseni tarvinnut kuin juosta kovempaa tai jotain.

Blogistaan ja Stravastakin tuota pystyisi halutessaan seuraamaan. Erilaisia vaikeuksia on enemmän tai vähemmän kaiken aikaa, mutta yleensä syy on aina jossain muussa. Ei siis kulje, mutta harrastus jatkuu. Never easy ja sitten telakalle.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, kyllä somen ja bloginsa välityksellä tulee schollin harrastelua seurattua ja nähtyä ajoittain edelleen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joo, kyllä somen ja bloginsa välityksellä tulee schollin harrastelua seurattua ja nähtyä ajoittain edelleen.
Vieläkö se juoksee itsensä rikki, kun pitkikset pitää vetää VK-sykkeillä?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No nyt oli niin hyvä tarjous Triplan Inter Sportissa että oli pakko ostaa addun Bostonit, musta viime vuoden malli ja yksi pari omaa kokoa jälkellä siinä sopivasti, niin pakko-ostos 79,95 eurolla kun normihinta oli 149,95.

Adiokset on joskus ollut mutta Bostoneita ei koskaan, kevyt ja vähän vaimennettu ns. kisakenkä kyseessä niin ei nyt ihan jokaiselle pidemmälle lenkille tule jalkaan vedettyä, mutta aina välillä ja varsinkin jos käy radalla juoksemassa vakiokymppiä reippaammalla tahdilla kerran viikkoon.

Eilen oli sellainen kooma ja jumi päällä, jotenkin vaan fyysisesti niin loppu ja poikki että varmaan olisi ollut fiksumpi jättää koko lenkki väliin, mutta lähdin kuuden aikaan sitten kuitenkin kun tiesin että väliin jättäminen käy luonteen päälle loppuillasta. Pakko oli nyt tarkistaa dataa ja vuoden kolmanneksi hitain lenkki tuli juostua ihan suosiolla, kun ei vaan ollut virettä mitään muuta edes lähteä kokeilemaan. Sai siinä ainakin hyvän pk-treenin tehtyä eli 13 kilsan lenkki ja keskisyke 125, ei tullut kauheasti puuskuteltua sen aikana. Vauhtina 5:32 ja hauska sinänsä kun olin päivällä miettinyt että pitäisikö tehdä vaikka nopeampi lenkki tähän väliin, no ei tullut tehtyä vaan hitain sitten tammikuun.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viikon pystynyt taas hölkkäämään. Ei tuota juoksuksi kehtaa kutsua, varsinkaan tänään, kun oli about koko kesän eka pitkis vuorossa. Ehkä se taas maistuu paremmin, kun saa kilsoja alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös