Olen nostanut vasta nyt tänä kesänä peruskestävyyslenkit tohon 5.40.-5.50 vauhteihin. Tasavauhtiset vauhtikestävyyslenkit menee toki alle viiden minuutin keskarilla ja sitten lyhyemmät vedot menee 4.35-4.10 vauhdeilla (treenistä riippuen). Se, että juoksisin peruslenkkivauhdin luokkaan 5.00-5.10 min/km, olisi melkosen hullua ja kuluttavaa touhua. Siinä vaiheessa varmasti kehitys tyssäisi nopeasti ja seinä tulisi vastaan, etenkin kun tarkoitus on kuitenkin treenata se 4-5 kertaa viikossa juoksua.
Oma perusvauhtini on käytännössä aina ollut alle 5.30 min/km, itse asiassa parin Suunnon ja parin Garminin elinkaaren aikana en ole vuosien varrella juossut vielä ikinä hitaimmillakaan lenkeillä yli 6.00 min/km mitattua aikaa yksittäisilläkään kilometreillä, eli minulle hitain kuviteltavissakin oleva vauhti on yksittäisillä kilometreillä ollut siellä 5.45 tuntumassa ja koko lenkin osalta silloinkin on painunut väkisin n. 5.35-5.40 vauhtiin.
Mikään kilpailu vauhdeista ja ajoista tämä ei siis ole, vaan sitä vaan että minulle oikeasti hidas lenkki on noissa vauhdeissa ja ns. perusvauhti osuu oikeastaan aina haarukkaan 5.10-5.20. Esim. tällä viikolla olen juossut 10 kilometrin lenkit ma, ti ja ke ja keskivauhdit oli maanantain nopeammalla lenkillä 4.47 min/km, tiistaina ihan normilenkillä 5.13 ja keskiviikkona samanlaisella 5.12. Vähän jos keskittyy rauhallisempaan lenkkivauhtiin niin vauhti on ihan luontevaa pitää myös siellä 5.25 tasolla, mutta siitä hitaammaksi joutuu jo tekemään töitä että saa vauhdin luontevasti esim. hitaammaksi kuin 5.30 saati 5.40 min/km. Toki jalkojen ollessa joskus työpäivän istumisen jälkeen täysin jumissa, tämäkin onnistuu ja aluksi saattaa mennä pari kilometriä noilla vauhdeilla kunnes lämpenee ja rautakankifiilis poistuu.
Eli noilla vauhdeilla kun on tottunut vuosikausia ja tuhansia kilometrejä toki aina vähän suuntaan tai toiseen vaihdellen juoksemaan, se tuntuu hyvältä ja tietenkin jos kilometrimäärät tästä kunnolla aktivoituessa toivottavasti pomppaavat ylöspäin, voi vauhtikin väkisin hidastua kun ei viikon viidennellä lenkillä jalkojen puolesta enää ehkä irtoa ns. puristamatta sellaisia 5.10-5.15 perusvauhteja.
Tällä viikolla ajattelin piruuttani kokeilla, miltä tuntuu juosta lähes joka päivä eli jos nyt kolmen perättäisen lenkkipäivän jälkeen torstaina huilaisi, ja sitten taas pe, la ja su lenkille niin tulisi kuusi lenkkiä tähän viikkoon. Jokunen vuosi sitten tuo oli aika normaaliakin välillä, nyt ei ihan hetkeen ole noin koviin tahteihin tottunut eikä varmaan tarvitsekaan fiksujen treenimäärien puolesta. Kunhan nyt tekee mieli saada tuollainen viikko alle. Vauhtilenkkejä loppuviikkoon tuskin maistuu ottaa, ja nyt mennään juuri niillä perusvauhdeilla eli sen koommin vauhtia tarkoituksella nostamatta mutta toisaalta väkisin hidastelemattakaan.
Ja ennen keskiviikon lenkkiä pääsi sopivasti postipisteeltä hakemaan aiemmin mainitsemani uudet Adidas Energy Boost 2:et, helvetin hyvät tossut aivan kuten edeltäjiensä perusteella tiesi odottaa. Vanhat tutut DS-trainerit tämän kesän mallillaan tuntuu noiden rinnalla melko klohmoilta, mutta tulee niilläkin juostua kun vasta nekin tuli ostettua.