Romanit

  • 1 484 740
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Romanit ovat yleisesti ottaen valtaväestöön verrattuina varkaita, huiijareita, väkivaltarikollisia ja yhteiskunnan määräämiin normisääntöihin kykenemättömiä loiseläjiä. Siis minun mielestäni. Saattaa tosin olla, että jotkin tähän rotuun kuuluvat kykenevät meidän muiden tavoin toimimaan niin kuin lait ja asetukset sanovat. Omien kokemuksien puolesta voin kuintenkin kertoa, että nämä ns yhteiskunnassamme lakiemme mukaisesti toimeentulevat romanit ovat aivan vitun harvassa.

Kuten olen ollut aina sitä mieltä, että nämä loiseläjät pitäisi niputtaa jonnekin ja laatia heille omat lait. Siis aivan siksi, etteivät kykene meidän lainsäädäntöä noudattamaan. Ehkäpä hyvä aloitus olisi romaneille muodostettava oma alue jostain päin maatamme kuten vaikkapa Ahvenanmaalta. Olisivat lähellä manner suomea ja toista rakasta paikkaansa, ruotsia.

Vituttaa tämä kansanryhmä kyllä totaalisen suuresti...kuten vituttaa moni muukin rikollisryhmittymä eli ei sillä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Olisivat lähellä manner suomea ja toista rakasta paikkaansa, ruotsia.

Mun mielestä jokaiselle romanille voitaisiin valtionvaroista maksaa laivamatka Ruotsiin ja laivan lähdettyä lätkäistä jokaisella maahantulokielto etteivät pääsisi enää takaisin tänne.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Hehän työllistävät yksityisinä ihmisinä viiteryhmänsä määrään nähden...

Niin, mutta ketkä tämän huvin kustantaa? Hyvin kuitenkin haettu, mutta mikäli nämä loiset poistuisivat maastamme, niin sosiaali-ja terveyden huollon kustannukset laskisivat. Näin voitaisiin kohdentaa verovaroja oikein, eli niille, jotka sitä todellakin tarvitsevat. Se, että tämä vahingonlaukaus Vermon parkkipaikalta käy fatassa nostamassa hillot, ostaa lisää pussihousuja ja diisseliä Mersuunsa..ei ei ei, näin en halua minun verorahojani käytettävän. Nekin rahat voitaisiin kohdentaa vaikka vanhusten hoitoon.
Normaaliyhteiskunnassa syövästä yritettäisiin päästä eroon.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Vähän pisti vituttamaan kun romaninainen ajoi pösöllään KÄVELYTEITÄ pitkin KESKELLE LEIKKIKENTTÄÄ pösönsä, josta hyppäsi pari smurffitenavaa keinumaan ja viiden minuutin jälkeen ajelivat pois. Ei mahdu noiden vitun pahvihousujen päämäärät mun kuuppaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kerran lomalla ollessani poikkesin arkiehtoona paikalliseen pubiin parille tuopille. Pubissa oli puolentusinaa ihmistä ja tunnelma oli lievästi sanottuna rauhallinen. Kunnes. Tiedä sitten mitkä ravit oli päättynyt, mutta yhtäkkiä pubi oli täynnä muurahaisten lailla ympäriinsä vilisteleviä romaneja (nelisenkymmentä öbaut). Ei mulla ole mitään muurahaisia vastaan, mutta tunnelma oli siitä eteenpäin lievästi sanottuna kaikkea muuta kuin rauhallinen.

Pari minuuttia heimon saapumisen jälkeen baarimikko julisti täydellisen kaljanmyyntistopin, kun eräät sankarit olivat ottaneet kaljansa maksamatta (vaatii muuten melkoisen hilpeätä mielikuvitusta ottaa juoksukalja baaritiskiltä ja jäädä ko. baariin nauttimaan sitä). Pitkän tovin tyhjää tuoppiani tiskillä epäuskoisena tuijoteltuani ajattelin luovuttaa ja lähteä kotiin. Mutta ei. Baarimikko julisti, että kukaan ei poistu, poliisit on tulossa. Kassakaappi oli kuulemma varastettu. No voi vitun jippii, sano.

Vittuunnuksissani menin sitten tupakoimaan terassille, jossa pari romanimiestä tulee ihan tosissaan kyseleen multa, jotta 'miksi meitä aina syytetään kaikesta? Tää on rasismia ja blaablaa..'. Meinasi kilahtaa mulla siinä. Totesin vaan niin rauhallisesti kuin kykenin, että 'Miksiköhän niin..?'.

Pari partiollista polliiseja tuli ja ne alkoi ratsata koko raflan populaa rauhalliseen tahtiin. Mää menin sanoon yhdelle poliisisedälle, että 'se on nyt sillälailla että meikäläinen lähtee kotio nytte'. Poliisi sanoi, että 'joo mee vaan'. Ilmeisestikään en ollut ihan ykkösepäilty tilanteessa.

Kulttuurierojen ymmärtäminen on joskus koetuksella.
 
Viimeksi muokattu:

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Vaikka mielellään ei halua varsinkaan negatiiviseen sävyyn yleistää mitään ryhmää, niin on todettava etten oikein pysty uskomaan yhtä ainutta lausetta minkä kyseisen ryhmän edustaja suustaan päästää. Jos vaikka joku toteaa että onpas kiva kun on kesä, niin melkeinpä pitää tarkistaa almanakasta ettei satu olemaan marraskuu. En tiedä onko luotto koskaan järin suuri ollut kun tuttavapiiristä ei yhtäkään löydy (sosiaaliteoreetikot herätys!), mutta viimeiset vajaat kuusi vuotta työmaalla ovat viimeistään hoitaneet homman. Sinänsä nämä ovat monesti olleet töissäkin päivän parasta antia, mutta yleensä ei kuitenkaan positiivisessa valossa. Edellisestä viestistä tulikin mieleen lausahdus "Kato ku tää on meidän kulttuuriin kuuluvaa", kyseessä kuitenkin oli ainoastaan tarina kuolemaan johtaneesta teräaseen heiluttamisesta. Jotenkin ei tosiaan jaksa aina ymmärtää.

Jos mietitään hankalimpia asioita tässä maassa, niin yksi niistä on varmasti kuulua heimoveljiin ollen kuitenkin ns. kunnon kansalainen. Heitäkin on, mutta valitettavan niukasti. Ja kun kyseinen väestönosa on vielä melko helppoa erottaa valtaväestöstä, ei se ainakaan helpota asiaa.

Ja kun positiivisia pointteja haettiin, ilman heitä Matti ja Teppo olisivat ehkä voineet jo jäädä eläkkeelle. Niin paljon me...heidän rahoja on tuon parivaljakon keikoilla kulunut. Ja jännää on muillakin kun odotellaan että koska paukkuu.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Harvemmin enään koska ei tule vartija enään toimittua.

Kuinka monta kertaa olet oikein saanut parvenhajotushommissa pataan? Kysynpä vaan. Minähän vihaan manneja juuri siksi, että olen saanut heikäläisiltä käärittyä kämmentä ja omaisuuteni siirtoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...aan+alikulkutunnelissa+Espoossa/1135257385222

Lainaus : Tekijöillä oli suorat housut ja kauluspaidat

En kiellä enkä väitä että k.o. henkilöt olisivat romaneja mutta...

Vitun rasisti! On täysin mahdollista että Espoon Keskustan alikulkutunnelissa hengasi esim. valmistujaisista tulleita kantaväestön edustajia.

Se että Espoon keskusta vilisee romaneita joilla on suorat housut ja kauluspaidat, pyörimässä ympäriinsä puukkojen kanssa pummimassa tupakkaa on vain ikävää sattumaa.

Tekisi mieli ilmoittaa sinut vähemmistövaltuutetulle mutta kun sattumoisin tiedän että ko. höpöhöpö viranomaisen toimisto seuraa myös Jatkoajan palstan kirjoituksia niin venaan että he bongaavat sinut ihan itse.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ajatus

Minulla tuli mieleen, että voisiko romaneilla homotsygotia olla kasvanut vuosien varrella pienen ja sisäänpäin lämpenevän populaation johdosta, josta syystä esimerkiksi antisosiaaliset ilmiöt olisivat oire resessiivisistä sairauksista, jotka siis periytyvät? Toisien sanoen heidän geeniperimässään ns. Westermarck-efekti on joko poissaoleva tai kulttuurisin keinoin tukahdutettu? Sain ajatuksen luettuna uutta juttua, jossa kansojen älykkyyttä perusteltiin erilaisilla sairauksilla, jotka esimerkiksi ravintopuutostiloina vaikuttavat aivojen kehitykseen.

En pui asiaa sen enempää, googlettakaa keitä kiinnostaa. Pahoittelen minulle tuntemattomien lääketieteellisten termien (väärin)käyttöä niin ikään.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla tuli mieleen, että voisiko romaneilla homotsygotia olla kasvanut vuosien varrella pienen ja sisäänpäin lämpenevän populaation johdosta, josta syystä esimerkiksi antisosiaaliset ilmiöt olisivat oire resessiivisistä sairauksista, jotka siis periytyvät?

Olen tähän jo aiemmin viitannutkin. Ainakin aistivammoja ja kehitysvammoja esiintyy selvästi enemmän kuten myös ns. "oppimisvaikeuksia" merkittävässä määrin mutta nämä viimeksi mainitut voivat olla myös pääosin koulunkäyntivastaisesta kulttuurista lämpiäviä ilmiöitä. Kotoperäisten romanien geenipooli on ollut todella pieni mitä entisestään vielä kutistavat sukujen väliset väistämiset ym. rajoitukset.

Mutta näiden tutkiminen on kuulemma kovasti rasismia joten ei siitä enempää.
 

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Taas nousi vitutuskäyrä kyseisiä humanisteja kohtaan eilen. Eilinen oli jotekin ihan "Jackpot" mitä tulee diagonaalihousuihin. Tapaus 1. Olin pesemässä vanhaa autoani Malminkartanon pesulinjalla ja juuri kuin olin loppuvaiheessa autoani kuivaamassa, ajaa Hiace viereen ja kas kummaa, 2 kpl herrasmiehiä änkee viereeni kyselemään tyhmiä ja kun mua nyt ei juuri huvittanut heidän kanssaan keskustella, vetää toinen manne Hiacen liukuoven auki ja alkaa kaupata mulle erikoisvanteita! Hiacen boxi oli niitä lähes täynnä.

"osta vanteet" halpoja ovat !! Kiitos vaan, mutta en taida nyt ostaa , vastasin. Manne suuttui mulle kun ei kelvannu kaupanteko. Mutisi jotain lähtiessään. Hitto kun en tajunnu katsoa poikien rekkaria.

Tapaus 2. Tuosta toivuttuani, menin Kaivokselan Lidliin vissyä ostamaan, niin tottakai sielläkin oli manne ja hänellä samettihameinen kaveri mukana.
Tajusin valita viereisen kassajonon, koska intuitio kertoi että ostosten teko ei voi mennä mannelta kunnialla. No ei menny.

Kaveri oli vailla punasta Marlboroa ja tietenkään sitä ei ollu siinä kassalla , vaan viereisellä joka oli lukittu. Manne alkoi repiä lukitun tupakkakehikon muoveja irti ja kassa siitä huomautti ystävällisesti , niin jo alkoi taas kalmala vinkuna kuinka häntä asiakkaana sorretaan yms. paskaa.

Hetken päästä manne otti liukuhihnalta jugurtin ja avasi ja joi sen samalla kun näytti tyylikkäästi keskisormea kassaneidille. Hetken päästä kun jono vielä mateli, niin manne sanoi samettihameelle " ei nää myy meille mitään, älä maksa mistää vaan lähdetään ". Olin jo huomauttamassa oman jononi kassalle että pistä nyt ainakin toi jugurtti maksamaan, mutta mannet jo oli ulko-ovella.

Yhteenveto : Mitään ei siis juurikaan tapahtunut ( pölli jugurtin ) mutta eniten vituttaa se, että kyseinen kansanryhmä ei omaan alkeellisiakaan käytöstapoja eikä ole käsitystä kuinka yhteiskunnassa tulisi toimia. Millä tämä on selitettävissä ?

Mannet on mennyt inhokkiasteikolla ohi somppien ja se on aikamoinen suoritus.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nyt tämä ampuja on tunnustanut tekonsa kun on nähnyt valvontakameran nauhat yhdessä Lampelan kanssa. Katuu koko sydämestään ja esittää pahoittelut omaisille. Voi voi voi!!

Kyllä tämä kansanryhmä on uskomatonta sakkia. Toissapäivänä katselin kun eräs pahvihousu oli valkoisen mersunsa kanssa pienehkön kaupan pihalla parkissa. Parkkiruutuja on pienen kaupan edessä vain muutama ja on suoraan vilkasliikenteisen kadun vieressä. No, tämä herra oli parkkeerannut mesensä suhteellisen päin prinkkalaa ja oli siinä ovi ammosellaan auki, jalka autosta ulkona tupakkaa poltellen. Vanha pariskunta oli aikeissa mennä autolla kauppaan ja parkkeerata tähän paikalle. Herra ei viitsinyt väistää, vaan viittoi jotakin.

Ai jumalauta kun olisi pokeria kunnolla ja autolla liikenteellä, niin olisin hurauttanut autolla sitä ovea päin ja sitten pyytänyt anteeksi kun en huomannut. Siinä sitten ensi kerralla polttelee tupakkaa mutta valitettavasti se jalka ei enää siinä roikkuisi.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ai jumalauta kun olisi pokeria kunnolla ja autolla liikenteellä, niin olisin hurauttanut autolla sitä ovea päin ja sitten pyytänyt anteeksi kun en huomannut. Siinä sitten ensi kerralla polttelee tupakkaa mutta valitettavasti se jalka ei enää siinä roikkuisi.

Niin, mut oisit saanut kuulan kalloon itse kuitenkin. Niin tuntuu nykyään käyvän...
 
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Esa Tikkanen ja muut gurut
Kaverin kanssa romaneista keskusteltiin ja tultiin samaan tulokseen, että jonkinasteinen häiriökäyttäytyminen on vain kasvanut viimeisen 5 vuoden aikana.

10 v- 15 v- 20v sitten olivat tapaukset yksittäisiä vuodessa, sinänsä muistiin jääviä mutta yksittäisiä. Nykyään tuntuu, että huonoon käytökseen romanien osalta törmää viikottain. Mistäköhän tämä johtuu?? Täällä palstalla ovat muutkin törmänneet samaan??

Onko se sitä, että viimeisetkin romanit ovat asettuneet? vai onko tapahtunut joukkovapautuminen vankilasta 5 vuoden sisällä?

Onko kasvanut kokonaan uusi sukupolvi, joka tietää "oikeutensa", liiaksikin? Vai olisiko koulukodit kasvattaneet sukupolven, joka ei ole romaneja eikä valtaväestöä?? En siis tiedä.

En tarkoita siis "näin romanin" tyyppistä juttua vaan oikeaa häiriökäyttäytymistä, jopa pelottavaa sellaista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaverin kanssa romaneista keskusteltiin ja tultiin samaan tulokseen, että jonkinasteinen häiriökäyttäytyminen on vain kasvanut viimeisen 5 vuoden aikana.

10 v- 15 v- 20v sitten olivat tapaukset yksittäisiä vuodessa, sinänsä muistiin jääviä mutta yksittäisiä. Nykyään tuntuu, että huonoon käytökseen romanien osalta törmää viikottain. Mistäköhän tämä johtuu?? Täällä palstalla ovat muutkin törmänneet samaan??

Minä olen kyllä ollut huomaavinani vähän samanlaista ilmiötä tässä viime vuosina. Muistelen että joskus 80-luvulla täällä kotipaikkakunnallani oli paljon manneja ja häiriökäyttäytymistäkin oli paljon. Sitten jostain syystä tilanne rauhoittui ja iso osa manneista hävisi jonnekin, ja nämä muutamat jotka jäivät käyttäytyivät ihan ihmisiksi. En muista että pitkään aikaan olisi ollut mitään häiriökäyttäytymistä tämän kansanryhmän toimesta, mutta nyt viime vuosina on alkanut kaikenlaiset rötökset ja häiriökäyttäytyminen taas lisääntymään vaikka itsessään ko. ryhmän edustajien määrä ei ole muuttunut mihinkään. Eli olisiko niin että tämä uusi mannesukupolvi on taas "vähän aktiivisempi", mistä sitten johtuneekaan.
 

Fordél

Jäsen
Ongelma on tottakai olemassa eikä sitä pidä kieltää. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan ratkota eristämällä vaan juuri ottamalla romanit mukaan yhteiskuntaan. Tärkeintä olisi koulutus eli kun romanilapset saataisiin kaikki käymään peruskoulu ja siihen päälle ainakin ammattikoulu niin ongelmat lievenisivät taatusti. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty ja vaatii sopeutumista sekä valtaväestöltä että romaneilta. Porvoon tapauksen jälkeen sopeutuminen on taas rahtusen vaikeampaa molemmille puolille ja ties mitä polemiikkia tässä on vielä luvassa. Kuilu todennäköisesti vain syvenee.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kyllähän tämä nuorempi sukupolvi Romaneista on aika sekaisin, ne kun ryyppäämisen ohella käyttävät vielä piriä yms (lähinnä miehet). Siinä onkin sellainen aine, että sopii kuin nyrkki silmään tai puukko käteen jo valmiiksi häiriintyneille ihmisille. Oikeuksista en tiedä, mutta aivan omia lakeja nämä tangokuninkaat ainakin noudattavat.
 

scholl

Jäsen
Minä olen kyllä ollut huomaavinani vähän samanlaista ilmiötä tässä viime vuosina. Muistelen että joskus 80-luvulla täällä kotipaikkakunnallani oli paljon manneja ja häiriökäyttäytymistäkin oli paljon. Sitten jostain syystä tilanne rauhoittui ja iso osa manneista hävisi jonnekin.

Se johtuu muuttoliikkeestä. Kun ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin niin kaikkien ränsistyneiden talojen tilalle rakennetaan uusia rivareita ja omakotitaloja. Mustalaiset joutuvat muuttamaan alta pois. En tiedä ovatko menneet jonnekin maalle sitten, mutta elintila kaventunut joka tapauksessa samalla tavalla kuin aikoinaan saamelaisilla.

Tässä nykyjupakassakin epäsuorasti syynä mustalaisten keskinäinen vihanpito. Joku uhkasi muka tekijän kaveria aiemmin ruuvimeisselillä ja siksi ase on haettu.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tärkeintä olisi koulutus eli kun romanilapset saataisiin kaikki käymään peruskoulu ja siihen päälle ainakin ammattikoulu niin ongelmat lievenisivät taatusti. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty ja vaatii sopeutumista sekä valtaväestöltä että romaneilta.

Kaunis ajatus, mutta kyseisen vähemmistön keskuudessa ei kouluja käydä, vai kuinka monen koulun pihalla olet nähnyt mannelapsia. Eikä kyse ole mistään sopeutumisesta, manneja ei edes kiinosta koulunkäynti. Ihan mutuna, pitävät varmaan kouluja täysin yliarvostettuina laitoksina.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Ongelma on tottakai olemassa eikä sitä pidä kieltää. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan ratkota eristämällä vaan juuri ottamalla romanit mukaan yhteiskuntaan. Tärkeintä olisi koulutus eli kun romanilapset saataisiin kaikki käymään peruskoulu ja siihen päälle ainakin ammattikoulu niin ongelmat lievenisivät taatusti. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty ja vaatii sopeutumista sekä valtaväestöltä että romaneilta. Porvoon tapauksen jälkeen sopeutuminen on taas rahtusen vaikeampaa molemmille puolille ja ties mitä polemiikkia tässä on vielä luvassa. Kuilu todennäköisesti vain syvenee.

Tämä taas vaatii lähtökohdaksi sen, että myös romanit alkavat käyttäytymään ja elämään yhteiskunnan yleisten normien ja sääntöjen mukaan. Niin pitkään kun näin ei ole on aivan turha jeesustella romanien "yhteiskuntaan ottamisella".
Toivotan toki kaikki romanit tervetulleiksi yhteiskuntaan;yhteiskunnan sääntöjä noudattaen,ilman erivapauksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös