koukou kirjoitti:
Itse en ole tavannut ainuttakaan kyseisen ryhmittymän edustajaa, joka antaisi syyn muuttaa tätä luultavasti melko yleistä asennetta suomessa muuksi kuin se nyt on, eli hyvinkin negatiivinen.
Turussa mustalaiset perustivat aikanaan salibandyjoukkueen. Saivat paidat ja muut varusteet pääosin lahjoituksina ja APU (tai vastaava) teki heistä lehtijutunkin.
Osallistuivat sitten paikalliseen hallisarjaan, jossa pärjääminen oli aika vaikeaa, kun ei ollut paljon kokemusta ja suurta karsintaa ei ollut joukkueeseen. Ottivat aika runsaasti turpaan, mutta huumorilla ja kyselivät kovasti kaikilta, miten voisivat suoritustaan parantaa.
Heidän touhujaan seuratessani huomasin kyseessä olevan aivan tavalliset suomalaiset miehet urheilun parissa. Kokemus oli positiivinen.
Kauden lopussa eteen tuli ensimmäinen peli, jossa heillä oli oikeasti mahdollisuus pärjätä. Peli pysyi tiukkana aivan loppuhetkille asti ja tässä uudessa tilanteessa ei kaikkien kasetti kestänyt. Kun joukkueen kaksi vetäjää olivat poissa kyseisestä pelistä, niin homma lähti sitten hieman lapasista. Tämä ei mitenkään erityisesti ole joukkueen taustasta kiinni.
Valitettavasti tilannetta purettiin heimon perinteitä noudattaen sortuen tappouhkauksiin ja lopulta puolittaiseen tuomariin kohdistuneeseen nyrkiniskuun. Tämä on valitettavaa, mutta vielä valitettavampaa on, että kentillä on nähty pahempaakin.
Kun joukkueen vetämisestä vastannut mustalaismies kohtasi ottelun tuomarin Turkuhallin grillijonossa, niin hän kertoi kuulleensa tapauksesta ja pyysi tuomarilta anteeksi. Ottaen huomioon, että mies oli kuullut tapauksesta vääryyttä kokeneilta heimoveljiltään, niin reaktiota voidaan pitää varsin rehtinä.
Tässä tarinassa on sekä positiivisia että negatiivisia elementtejä. Jokainen voi vahvistaa omia ennakkoluulojaan ja uskomuksiaan juuri haluamallaan tavalla. Itselleni tämä vain korostaa uskoa, että aina on poikkeuksia. Otoksenahan tämä ei ole luotettava, kun joukkueeseen eivät varmaankaan hakeutuneet pahimmat tapaukset. Toisaalta, mistäs minä sen tiedän..
Asian vierestä:
Kun minuun on suhtauduttu ennakkoluuloisesti, olen kokenut suurta halua käyttäytyä kostoksi juuri ennakkoluulojen mukaan. Kun yläasteen välitunneilla Ruokavaraston myyjä tuli aina karkkihyllyllä selän taakse seisomaan jatkuvien varkauksien takia, niin kyllä se minua loukkasi. Kun muutamat muut varastivat, miksi minut piti leimata varkaaksi ja vahtia tarkasti. Sen kerran kun sai olla olla kaupassa rauhassa, niin oikeasti teki mieli varastaa vain kostoksi.
..mutta en minä kyllä ymmärrä, miksi pitää aina huutaa niin kovaa. Onhan se hyvä tapa aiheuttaa pahennusta, kun sitä heiltä odotetaan, mutta sellainen sattuu korviin. Vähän hiljempaa kiitos.