Tässä vähän näkemyksiä täältä Romaniasta.
Suomalaisia julkaisuja lueskellessa olen usein huomannut (varsinkin kommenttiosioissa) miten Romanian kansalaiset ja romanit luetaan usein yhdeksi ja samaksi porukaksi. Tämähän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Usealla romanilla täällä ei ole edes kansalaisuutta koska eivät ole sitä ikinä halunneet tai ovat siitä luopuneet. Ja paikallinen valtaväestö täällä heitä vihaa enemmän kuin melkein mitään muuta. Ja ehkäpä ihan syystäkin. Täällä eivät romanit kouluun mene, ja suurin osa onkin aivan täysin kouluttamatonta. Eivät osaa lukea, laskea tai kirjoittaa, eikä edes kiinnosta. Siitä sitten aukeaa rikollisen ura aika monelle, ja esim. Craiovan vankilan asukeista yli 70% on romaneita. Craiovan vankila on siis paikka johon sijoitetaan kaikkein vaarallisimmat rikolliset.
Romanien kanssa rikollisten herruudesta kilpailevat Albanian mafia, muutama Serbiporukka ja tuolla Mustanmeren rannalla vissiin vähän vielä venäläistä rikollisuutta siihen päälle. Onpa täällä ihan romanien "oma kyläkin", jossa jokainen talo on toistaan hienompi ja aika varma saa olla ettei ole hirveesti puhdasta rahaa liikkunut kauppoja tehdessä. Tosin vaikka taloissa on tilaa vaikka viidelle perheelle, talon omistavat romanit asuvat yleensä talonsa takapihalla teltassa koska eivät osaa taloa käyttää. Paitsi hevostallina.
Jos paikalliselta kysyy mitä mieltä he ovat romaneista, vastaus on yleensä vihainen katse ja vittuilua. Asiat voisi varmasti myös romaneilla olla paljon paremmin, mutta asennekysymys tämä täällä on, niinkuin varmaan muuallakin. Ei vaan kiinnosta opiskelut, työt, tai muu "normaali" elämä. En ole kuullut että heidän kulttuurinsa olisi vaarassa jos eläisivät kuin muutkin, mutta toisaalta eipä heitä täällä valtio juuri mitenkään tue. Siitähän sitä katkeruutta sitten syntyy ja vastakkainasettelu on valmis.
Itse yritän kyseistä kansanosaa välttää parhaani mukaan, ja eipä nuo kerjäläisiä lukuunottamatta juuri mitään hankaluuksia aiheuta jos ei itse mene niitä kerjäämään. Tosin kerran yrittivät pölliä mun pyörän, mutta vaimo pisti sellasen metelin pystyyn että luikkivat karkuun.
Hankala tilannehan tämä on lähes joka maassa, ja ei mulla ainakaan tähän mitään ratkaisua ole. Jos ei kiinnosta yhteiskuntaan osallistuminen niin milläs siihen pakotat? Vankilakaan harvemmin mitään auttaa, koska siellä yleensä jengiydytään jos ei jo jengiin kuuluta ja ulos kun päästään niin rikosten muoto menee vaan rankempaan suuntaan. Ja kierre on valmis.
Vähän ehkä sekava teksti, mutta yritän selventää asioita lisää jos kysyttävää on. Mulla nyt sattuu olemaan aika hyvät istumapaikat tähän kulttuuriin ja sen vaikutuksiin, ja kyllä tässä joka viikko jotain uutta saa hämmästellä ja ihmetellä. Ja olla ymmärtämättä. Kiitos ja anteeksi.