Romanit

  • 1 481 408
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana tutustunut ja ollut paljon tekemisissä erään 16-vuotiaan romanipojan kanssa. Erittäin fiksu ja kohtelias nuori mies.

Voitko Reverent nyt ihan vitun tarkkaan tulla kertomaan miten hänen elämäntaipaleeseensa vaikuttaa se, että häntä kutsuaan ''pussihousujengiksi'', ''kulttuurinrikastajaksi'' ja ''paskajengiksi''.

Ja voitko nyt kanssa Reverent selittää miksi juuri hän on paskaa ja kulttuurinrikastaja? Sinulle vitun idiootti totean, että jos sanot, että
1. romanit on paskasakkia ja kulttuurinrikastajia
2. Ystäväni on romani
niin sinun mielestäsi ystäväni on paskasakkia ja kulttuurinrikastaja.

Äläkä nyt ihmissaasta totea, että näin on koska joku kolmas henkilö on tehnyt jotain joskus, koska kyse vain ja ainoastaan sinusta ja hänestä.

Ja olen sinua haukkunut ja halveksinut, mutta se johtuu siitä mitä sinä teet, eikä siitä minkävärinen olet. En oleta että huomaat eron. Jotain muita huomioita toivon sen sijaan sinun tekevän omasta arvostasi ihmiskunnalle ja toimimaan näiden mukaisesti.

Aivan samalla tavalla ystäväsi ja sinun tapauksessa kyse on sinusta ja hänestä. Yksittäisen tiettyyn etniseen ryhmään kuuluvan ihmisen tekemisiä - tai oletettuja tekemisiä tai tekemättä jättämisiä - vain yleisesti ottaen arvioidaan sen perusteella, millainen ns. yleinen mielipide tietystä ryhmästä ihmisiä enemmistöllä sattuu olemaan. Yksittäiset ihmiset ovat sitten asia aivan erikseen.

Noin yleisesti ottaen suomalaisillakin on tietynlainen maine maailmalla, erityisesti vaikkapa bulkkilomakohteissa. Eihän se kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset sopivat samaan muottiin.

Ei tämä nyt liene kovin hankala asia sisäistää.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kielenkäyttö ja käyttäytyminen on johtanut rikepisteeseen
Valitettavasti se vanha vitsi että 95% pilaa sen 5% maineen tuntuu pitävän edelleen paikkansa. Voi se prosenttiosuus olla toinenkin, mutta kun tuo ensin mainittu sakki näkyy ja kuuluu niin räikeästi joka paikassa antaen helposti vaikutelman, että kaikki romanit ovat samanlaisia. Toki tässä säälittää sen 5% kohtalo jotka joutuvat turhaan kärsimään heimoveljiensä luomista ennakoluuloista.

Ongelma tässä on se, että mm. sinä ja Revenant olette niin saatanan tyhmiä, että ette osaa suhtautua ihmisiin yksilöinä, vaan laumansa edustajina ja näitä laumoja haukutte. Suurin osa tähän pystyy.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aivan samalla tavalla ystäväsi ja sinun tapauksessa kyse on sinusta ja hänestä. Yksittäisen tiettyyn etniseen ryhmään kuuluvan ihmisen tekemisiä - tai oletettuja tekemisiä tai tekemättä jättämisiä - vain yleisesti ottaen arvioidaan sen perusteella, millainen ns. yleinen mielipide tietystä ryhmästä ihmisiä enemmistöllä sattuu olemaan. Yksittäiset ihmiset ovat sitten asia aivan erikseen.

Noin yleisesti ottaen suomalaisillakin on tietynlainen maine maailmalla, erityisesti vaikkapa bulkkilomakohteissa. Eihän se kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset sopivat samaan muottiin.

Ei tämä nyt liene kovin hankala asia sisäistää.

Voi vittu nyt taas. Natsi-Saksassa suurin osa piti juutalaisia rottina, jotka piti hävittää. Tänä päivänä näin ei monikaan ajattele, (Revenant todennäköisesti olisi ajatellut). Nämä eivät ole mitään muuttumattomia totuuksia ihmisluonteesta, vaan jotkut osaavat ajatella paremmin kuin toiset ja näiden tapojen mukaan yksittäisiä ihmisiä voidaan arvioida. Näihin voidaan vaikuttaa vaikka kasvatuksella. Jotkut toki ovat niin tyhmiä, että eivät jonkinlaisesta alkukantaisesta heimoajattelusta pääse koskaan eroon.

Vai haukkuvatko kaikki sinun mielestäsi Suomessa täsmälleen samalla tavalla romaneja?

Ja mitä ihmettä aloituksesi ''Aivan samalla tavalla ystäväsi ja sinun tapauksessa kyse on sinusta ja hänestä.'' tarkoittaa?? Aivan samalla tavalla? Millä tavalla?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ongelma tässä on se, että mm. sinä ja Revenant olette niin saatanan tyhmiä, että ette osaa suhtautua ihmisiin yksilöinä, vaan laumansa edustajina ja näitä laumoja haukutte. Suurin osa tähän pystyy.

Huomasitko muuten yhtään syljen erityksen seasta mitä tuossa kirjoitettiin? "...antaen helposti vaikutelman, että kaikki romanit ovat samanlaisia."

Kannattaisi ehkä hieman yrittää hillitä niitä tunteitaan ja suhtautua asiaan vähän rauhallisemmin.

Voi vittu nyt taas. Natsi-Saksassa suurin osa piti juutalaisia rottina, jotka piti hävittää. Tänä päivänä näin ei monikaan ajattele, (Revenant todennäköisesti olisi ajatellut). Nämä eivät ole mitään muuttumattomia totuuksia ihmisluonteesta, vaan jotkut osaavat ajatella paremmin kuin toiset ja näiden tapojen mukaan yksittäisiä ihmisiä voidaan arvioida. Näihin voidaan vaikuttaa vaikka kasvatuksella. Jotkut toki ovat niin tyhmiä, että eivät jonkinlaisesta alkukantaisesta heimoajattelusta pääse koskaan eroon.

Vai haukkuvatko kaikki sinun mielestäsi Suomessa täsmälleen samalla tavalla romaneja?

Itse asiassa "suurin osa" tavallisista saksalaisista ei varmasti pitänyt juutalaisia rottina, jotka piti hävittää. Ne (ainakin merkittävä osa) pitivät, jotka asioista päättivät. Päättävien kanssa eriäviä mielipiteitä ei varmastikaan tuotu aktiivisesti esiin kuitenkaan. Tosin tällä ei nyt ole mitään relevanssia tähän keskusteluun, mutta sait nyt kuitenkin natsikortin kätevästi pakastasi kaivettua esiin.

Kaikki eivät varmasti "hauku" romaneja samalla tavalla. Osa ihmisistä ei hauku yhtäkään romania, vaikka heillä saattaa olla ennakkoluuloja ko. etnistä ryhmää kohtaan. Sen sijaan saattavat vaikka ihan tietoisesti lähteä pois tilanteesta johon tulee romaneja. Ihmiset kun ovat erilaisia ja heidän mielipiteensä ja näkemyksensä asioista saattavat vaikka muodostua omien kokemusten perusteella tietyn ryhmän suhteen. Sinulla on romaniystäväsi kautta hyvä kokemus romaneista - jollain muulla se saattaa olla poikkeava kokemus. Kovinkaan yllättävästi mielipide ja näkemys muotoutuu ainakin osaksi näiden kokemusten(kin) perusteella.

Romaneilla valitettavasti on hieman huono maine ns. valtaväestön keskuudessa. Sitä voi sitten jokainen tykönään miettiä, miksi näin mahtaisikaan olla? Ihmiselle yksilönä toki pitää antaa mahdollisuus riippumatta hänen taustoistaan - ei myöskään pidä yllättyä Mietaan lailla mikäli jollain toisella ihmisellä on ennakkoluuloja.

Tuollainen kiroaminen, mesoaminen ja muiden haukkuminen erinäisillä kutsumanimillä ei kyllä anna omasta kotikasvatuksestasi kovin valoisaa kuvaa. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No mitä rasismia se on jos mulkulle huomauttaa käytöksestä? Mulle ainakin aivan sama minkä värinen kyseinen henkilö on - jos käyttäydyt kuin apina, on turha odottaa mitään muuta kuin halveksuntaa. Löytyyhän näitä häröilijöitä joka rodusta, ja tuskin niistä kaikki omatkaan pitää.
Juuri näin. Se on kuitenkin ongelma, että huonosta käytöksestä huomauttaminen on huonosti käyttäytyvien itsensä mielestä usein rasismia. Joskus myös joidenkin ulkopuolisten mielestä huonosta käyttäytymisestä huomauttaminen on rasismia, mikäli huonosti käyttäytynyt kuuluu johonkin tiettyyn vähemmistöryhmään.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä voisin sanoa, että mulla ainakin on ennakkoluuloja kyseistä ryhmää vastaan. Mutta se johtuu vain ja ainoastaan omista kokemuksista heidän kanssaan. Jokaiselle annan kyllä mahdollisuuden, katsomatta mihin "ryhmään" henkilö kuuluu. Omalla kohdalla vaan ei nämä romanit ole yhtä lukuunottamatta koskaan sitä mahdollisuutta hyödyntäneet.

Nyt kun romaneita on tullut katseltua myös täällä toisessa maassa, on edelleen sama homma. Kerronpa tapauksen täältä:

Olimme suoriutumassa hääseremonioista paikallisessa katedraalissa. Pari tuntia siinä pyörittiin pöytien ympärillä ja kuunneltiin kun papit puolijurrissa höpötteli. Ulos päästyämme meidät piiritti lauma likaisia romaneja jotka kävivät juhlaväen kimppuun rahaa pyytäen. Ei siis mitään väkivaltaa tai muuta, mutta kyllä oli aika moni vieras vähän vittuuntunut.

Muutama vuosi sitten ei täällä pystynyt keskustan terasseilla istumaan hetkeäkään rauhassa ilman että siinä olisi joku romani notkunut vieressä ja kerjännyt. Nykyään heidät poliisi siivoaa pois keskustasta, mutta jatkavat sitten toimintaansa vähän syrjemmällä.

Ennakkoluuloja mulla on, mutta olen niistä valmis luopumaan heti kun romanit oppivat käyttäytymään. Saa nähä kauan saan odotella.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuollainen kiroaminen, mesoaminen ja muiden haukkuminen erinäisillä kutsumanimillä ei kyllä anna omasta kotikasvatuksestasi kovin valoisaa kuvaa. Valitettavasti.


Huoh,,,.. Todella olennaista on ymmärtää, että minä en sitä haukkumista aloittanut, vaan Revenant. Minä vain kohdistin sen haukkumisen suoraan ja vain häneen, kun taas hän oli haukkunut kokonaista ihmisryhmää. Toinen ero on se, että minä haukun Revenantia sen perusteellla mitä hän tehnyt, kun taas hän haukkuu sen perusteella, minkävärisiä ihmiset ovat.

Ja sitten minä käyttäydyn huonosti... Tämä on jollain tavalla jollain tavalla kuvaavaa, ja mielenkiintoistakin, joka kertoo paljon ihmisten moraalista. Se, että leimaa ja epäihimillistää kokonaisia ihmisryhmiä ei ole monen mielestä epäsopivaa (ja juuri edellä perustelin kuinka tämä ei ole mikään automaatio), sen sijaan tämän YKSILÖN kutsuminen ihmissaastaksi sen perusteella MITÄ HÄN ON TEHNYT taas monen mielestä on..

Huomasitko muuten yhtään syljen erityksen seasta mitä tuossa kirjoitettiin? "...antaen helposti vaikutelman, että kaikki romanit ovat samanlaisia."

Jos kommentoin mitä sinä, Revent tai Eikka86 on kirjoittanut, niin minkä ihmeen takia, minun pitäisi kiinnittää pätkän vertaa huomiota siihen mitä Peltinen kirjoittaa?
 
Viimeksi muokattu:

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Huoh,,,.. Todella olennaista on ymmärtää, että minä en sitä haukkumista aloittanut, vaan Revenant. Minä vain kohdistin sen haukkumisen suoraan ja vain Revenanttiin, kun taas hän oli haukkunut kokonaistaista ihmisryhmää. Toinen ero on se, että minä haukun Revenantti sen perusteellla mitä hän tehnyt, kun taas hän haukkuu sen perusteella, minkävärisiä ihmiset ovat.

Ja sitten minä käyttäydyn huonosti... Tämä on jollain tavalla jollain tavalla kuvaavaa, ja mielenkiintoistakin, joka kertoo paljon ihmisten moraalista. Se, että leimaa ja epäihimillistää kokonaisia ihmisryhmiä ei ole monen mielestä epäsopivaa (ja juuri edellä perustelin kuinka tämä ei ole mikään automaatio), sen sijaan tämän YKSILÖN kutsuminen ihmissaastaksi sen perusteella MITÄ HÄN ON TEHNYT on..

Eli yritetäänpäs nyt... Sulla on romani kaverina, joten ketään romania ei saa leimata heidän käytöksensä mukaan?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Huoh,,,.. Todella olennaista on ymmärtää, että minä en sitä haukkumista aloittanut, vaan Revenant. Minä vain kohdistin sen haukkumisen suoraan ja vain häneen, kun taas hän oli haukkunut kokonaista ihmisryhmää. Toinen ero on se, että minä haukun Revenantia sen perusteellla mitä hän tehnyt, kun taas hän haukkuu sen perusteella, minkävärisiä ihmiset ovat.

Ja sitten minä käyttäydyn huonosti... Tämä on jollain tavalla jollain tavalla kuvaavaa, ja mielenkiintoistakin, joka kertoo paljon ihmisten moraalista. Se, että leimaa ja epäihimillistää kokonaisia ihmisryhmiä ei ole monen mielestä epäsopivaa (ja juuri edellä perustelin kuinka tämä ei ole mikään automaatio), sen sijaan tämän YKSILÖN kutsuminen ihmissaastaksi sen perusteella MITÄ HÄN ON TEHNYT taas monen mielestä on..

On myös todella olennaista ymmärtää, että mikäli toinen mielestäsi haukkuu, niin se ei ole mikään oikeutus sille, että sinä haukut.

Sinä tässä olet nyt lähinnä mitä ilmeisemmin tahallasi (toivottavasti) - tai tahattomasti - sekoittanut sen, että kun puhutaan yleisesti romaneista, niin sinä tunteellisesti takerrut siihen, että tässä kritisoidaan sinun ystävääsi - koska hän on romani. Näinhän tässä ei ole kukaan toiminut muuten kuin sinun mielestäsi.

Sanaa ihmisssaasta muuten käytit sinä kuvaillessasi Reverentiä.

Itse olen lähes 100% varmuudella ollut useamman etnisen ryhmän tai kansalaisuuksien kanssa tekemisissä kuin sinä. Tapanani ei ole yleistää - annan yksilölle ilman muuta mahdollisuuden. Se on kuitenkin melko väistämätöntä, että vaikkapa tiettyjen kansalaisuuksien kanssa tekemisissä ollessa tulee helposti mieleen stereotypiat - usein näiden suhteen on väärässä. Valitettavasti joskus ne osuvat kohdalleen.

Edelleen - ihmiset kun ovat erilaisia. Myös ne muut ihmiset.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos kommentoin mitä sinä, Revent tai Eikka86 on kirjoittanut, niin minkä ihmeen takia, minun pitäisi kiinnittää pätkän vertaa huomiota siihen mitä Peltinen kirjoittaa?

Siksi, koska sinä lainasit sitä viestiä etkä vaivautunut lukemaan ja / tai ymmärtämään mitä viestissä yritettiin sanoa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksi, koska sinä lainasit sitä viestiä etkä vaivautunut lukemaan ja / tai ymmärtämään mitä viestissä yritettiin sanoa.

En ole millään tavalla kommentoinut mitä Peltinen kirjoitti. Ja joo, varmaan Revenant oikeasti tarkoitti sitä mitä Peltinen sanoi. En tätä epäile ollenkaan. Hän ei vain näin kirjoittanut. Mutta siksi juuri kutsuin Revenanttia tyhmäksi, enkä tunteettomaksi sosiopaatiksi! Ihminen on tyhmä, jos ei osaa kirjoittaa muuten kuin ihmisiä halventavasti, eikä muilla ole mitään velvollisutta tulkita näitä kirjoituksia mitenkään muuten kuin mitä niissä suoraan lukee.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinä tässä olet nyt lähinnä mitä ilmeisemmin tahallasi (toivottavasti) - tai tahattomasti - sekoittanut sen, että kun puhutaan yleisesti romaneista, niin sinä tunteellisesti takerrut siihen, että tässä kritisoidaan sinun ystävääsi - koska hän on romani. Näinhän tässä ei ole kukaan toiminut muuten kuin sinun mielestäsi.

jos sanot, että
1. romanit on paskasakkia ja kulttuurinrikastajia
2. Ystäväni on romani
niin sinun mielestäsi ystäväni on paskasakkia ja kulttuurinrikastaja.

Mikä tässä on vaikeaa?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ole millään tavalla kommentoinut mitä Peltinen kirjoitti. Ja joo, varmaan Revenant oikeasti tarkoitti sitä mitä Peltinen sanoi. En tätä epäile ollenkaan. Hän ei vain näin kirjoittanut. Mutta siksi juuri kutsuin Revenanttia tyhmäksi, enkä tunteettomaksi sosiopaatiksi! Ihminen on tyhmä, jos ei osaa kirjoittaa muuten kuin ihmisiä halventavasti, eikä muilla ole mitään velvollisutta tulkita näitä kirjoituksia mitenkään muuten kuin mitä niissä suoraan lukee.

Ongelma tässä on se, että mm. sinä ja Revenant olette niin saatanan tyhmiä, että ette osaa suhtautua ihmisiin yksilöinä, vaan laumansa edustajina ja näitä laumoja haukutte. Suurin osa tähän pystyy.

Viestin 2945 mukaan et kyllä tajunnut mitä siinä viestissä yritettiin sanoa ja samalla haukuit Reverantin ja Peltisen niin saatanaan tyhmiksi. Asiallista ja suvaitsevaa käytöstä.

Mikä tässä on vaikeaa?

En jaksa vääntää kanssasi asiasta enempää. Sinä voitit, olet hyvä ihminen ja kaikki muut ovat kusipäisiä rasisteja.

Voisikohan se olla se joku muu joka tässä ei nyt vaan tajua pointtia - mutta on kykenemätön omiin kokemuksiinsa perustuen sitä myöntämään.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin 2945 mukaan et kyllä tajunnut mitä siinä viestissä yritettiin sanoa ja samalla haukuit Reverantin ja Peltisen niin saatanaan tyhmiksi. Asiallista ja suvaitsevaa käytöstä.

Aivan, nyt huomaan että se viesti oli tunnekuohussa kirjoitettu ja turhan kiivas. Enkä sitä muistanut kirjoittaneen, tästä syystä epäselvyys. Kuitenkin omasta mielestäni ongelmana - ihmisryhmien kohtelun kannalta - ovat ihmiset, jotka kohtelevat tietyllä tavalla. Ja edelleen perustelin, että suurin osa suomalaisista kohtelee kaikkia ihmisiä normaalisisti. Tästä syystä sitä voi olettaa myös jatkoajan nimimerkeiltä. Samalla tavalla voi olettaa vaikka asiallista käytöstä kaupassa.
 

444

Jäsen
Mediassa pyörinyt juttua jonkun Salen ohjeistuksesta henkilökunnalleen, miten tulee toimia, jos pussihousujengiä alkaa pukkaamaan ovesta isomminkin. Samassa jutussa mainittiin näiden kulttuurinrikastajien todella törkeästä kielenkäytöstä henkilökuntaa kohtaan.
Oltiin kaverin kanssa n. viikko sitten illemmalla syömässä Turun keskustassa sijaitsevassa RUOKAravintolassa, kun sisään pölähti n. kymmenen keskivahvassa nousussa olevan mustikan lauma. Totesimme heti tässä vaiheessa, että kohta tulee ongelmia. Noh, lauma käyttäyty niin kuin odottaa sopii: helvetinmoista älämölöä, huomiohakuisuutta ja huonoa käytöstä. Lisäksi kenelläkään ei ollut aikomusta syödä, dokasivat vaan ja notkuivat siinä tiskillä nuorehkoa henkilökuntaa kiusaten. Istuttiin sen verran kauempana, että en tarkalleen tiedä, mitä siellä tiskillä tapahtui, mutta n. vartin jälkeen alko äänet nousta entisestään ja tyypillinen käsien levittely. Mitä? Minä? En oo tehny mitään. Kovan taistelun ja haistattelujen jälkeen lauma lähti valumaan ulospäin. Erityisesti vitutti, kun nuori tarjoilijanainen ohjasi n. kolmekymppistä mätisäkkiä kädestä pitäen kohti ulko-ovea ja koko matkan paskaläjä sössötti tytön korvaan "paksu tyttö, paksu tyttö". Onko ihme, että tota paskasakkia sitten vihataan?
Vaihdetaan tässä sanan romani tilalle vaikka termi ”valkoinen lihaa syövä heteromies”, niin tarinalta putoaa pohja. Miksi? Siksi että se on niin tavanomaista. Vastaavanlainen känniääliö on äänestetty kansan toimesta oikein europarlamenttiin asti.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos eksyisin hotelliin asiakkaaksi lapsieni kanssa ja hotelli olisi muuten varattu Tummaihoiset pedofiilit Ry vuosikokousta varten niin en minä heitä tuomitsisi tai karsastaisi ihonvärin takia. Jos tuonne olisi sattumalta eksynyt joku kerhoon kuulumaton tummaihoinen niin valitettavan hankala olisi se tuosta porukasta erotella vaan menisi samaan sakkiin kuuluvaksi.

En nyt oikein ymmärrä @Jakedeus tuohtumusta Romanien "normaalista" käyttäytymismallista käytettävistä alatyylisistä ilmaisuista.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En nyt oikein ymmärrä @Jakedeus tuohtumusta Romanien "normaalista" käyttäytymismallista käytettävistä alatyylisistä ilmaisuista.

Ok. Mieti nyt asiaa siltä kantilta, että sinun lastasi kutsuttaisiin paskasakkiin kuuluvaksi vuodesta toiseen koulussa, kaupassa, kadulla, milloin missä. Hän ei saisi mennä lähikauppaan jne.. Siksi että hänellä sattuisi olemaan vaikka ruskea tukka.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok. Mieti nyt asiaa siltä kantilta, että sinun lastasi kutsuttaisiin paskasakkiin kuuluvaksi vuodesta toiseen koulussa, kaupassa, kadulla, milloin missä. Hän ei saisi mennä lähikauppaan jne.. Siksi että hänellä sattuisi olemaan vaikka ruskea tukka.

Tässähän tämä juju onkin: yleistäminen menee lähes aina persiilleen. Aika hankala koskaan sanoa "kaikki", kun puhutaan ihmisryhmästä tai muusta joukkiosta. Yleensä sieltä se yksi poikkeus ainakin löytyy.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ok. Mieti nyt asiaa siltä kantilta, että sinun lastasi kutsuttaisiin paskasakkiin kuuluvaksi vuodesta toiseen koulussa, kaupassa, kadulla, milloin missä. Hän ei saisi mennä lähikauppaan jne.. Siksi että hänellä sattuisi olemaan vaikka ruskea tukka.

Voin tehdä sulle tunnustuksen että omasta verenperinnöstä löytyy jonkin verran tuota tummaa verta, toki tuo ei ulkonäössä ole juurikaan esillä. Paskasakkia olen kyllä ihan muista syistä kun tuon genetiikan takia.

Romanien käyttäytyminen on ollut valitettavan heikkoa jo vuosisatoja eikä ole varmaankaan ihan hetkeen korjaantumassa. Tampereen seudulta pystyn nimeämään heti yli kourallisen kauppaliikkeitä ja anniskeluravintoloita joihin tilataan turvallisuushenkilöstöä tuntemattoman mustalaisryhmän saapuessa paikalle. Tuo johtuu ihan täysin tuosta käytöksestä, sama tapahtuu myös narkkien ja juoppojen kanssa ja syykin on täysin sama.

Tunnen melko paljon ja olen joutunut olemaan melko ison määrän kanssa tekemisissä mutta en yhdellekään jättäisi rahapussia viikonlopun yli säilytykseen edes tyhjänä. Vähintään se hukkuisi tuona aikana jos ei muuta tapahtuisi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihminen on tyhmä, jos ei osaa kirjoittaa muuten kuin ihmisiä halventavasti...
...voitko nyt kanssa Reverent selittää miksi juuri hän on paskaa ja kulttuurinrikastaja? Sinulle vitun idiootti totean, että...

...Äläkä nyt ihmissaasta totea, että näin on koska...
Ongelma tässä on se, että mm. sinä ja Revenant olette niin saatanan tyhmiä...

Otetaas nyt helpot pussiinpuhumispisteet tuolta pois kuleksimasta. Onneksi olkoon Jakedeus, olet juuri omilla sanoillasi todistanut olevasi tyhmä.

Minä olen kyllä muutamia normaalejakin manneja tavannut, mutta suurempi osa on ollut näitä ongelmatapauksia. Pienenä lähistöllä oli joku mustalaisten kommuuni, ja heistä oli aina ongelmaa, lapset oli kurittomia kiusantekijöitä ja varkaita, ja näiden vanhempia ei toki kiinnostanut ollenkaan mitä lapset tekivät, lähinnä vain huusivat että painu sinä vittuun siitä, jos joku uskaltautui mennä sanomaan että tämä teidän Roni oli taas täällä meidän pihoilla ajelemassa mopolla lasten leikkipaikalla ja löi 3-vuotiasta Nikoa päähän ja rikkoi ikkunan. Eräs naapuritalon asukki poksautti vaimonsa kanssa auki shampanjapullon, kun mannekommuuni sitten onneksi talostaan häädettiin, ja muuttoauto heidän asuntonsa pihasta viimeisen kerran lähti.

Tuon porukan takia jäi toki aika vahva negatiivinen muistijälki koko kansanryhmästä. Mutta on niitä mukaviakin romaneja tullut vastaan, eräs meitä joku 5-10 vuotta vanhempi mannepariskunta tuli aikoinaan joitain kertoja kuuntelemaan meidän paskan teinibändin soittoa kun kaverin taloyhtiön kerhotilassa soittaa rämpyteltiin, he olivat oikein mukavia molemmat. Toki, nyt kun asiaa muistelen, niin sieltä kerhotilasta kyllä jossain vaiheessa myös pöllittiin kaikki meidän soittokamat, mutta en tiedä oliko manneilla siihen osaa vai arpaa, enkä muista edes tulivatko ne sinne välillä hengailemaan vasta varkauksien jälkeen kun oltiin vakuutuksesta saatu uudet kamat.

Olisipa mukavaa, jos nuoremmista mustalaisista nousisi aito ja oikea halu päästä eroon tästä kansanryhmänsä ikävästä maineesta. Varmasti veisi paljon aikaa ennen kuin romaneihin liitettävät huonot ominaisuudet katoaisivat kollektiivisesta muistista, varsinkin jos niitä rähinä-manneja yhä silti tuolla pyörisi ongelmia aiheuttamassa. Se joku kampanja oli joku aika sitten, missä mustalaiset voivottelivat kuinka helvetin vaikeaa on päästä edes työhaastatteluun jos nimi on Henry Hagert tai jotain vastaavaa, siinä oli Jari Sarasvuota ja Tuomas Enbuskea ja sitä yhtä kokkinaista mukana jotka kampanjan kuvissa olivat romanivaatteissa ja kertoivat miten hekään eivät päässeet työhaastatteluihin kun hakivat omilla cv:illä mutta mannenimillä töihin.

Edelleenkään en kyllä tajua miten tuo työnhakusysteemi on tuossa mennyt.. onko se voinut olla niin, että he tosiaan ovat vaan pistelleet omia cv:itään ympäriinsä ja vaihtaneet vaan nimet romaninimiltä kalskahtaviin, ja se sitten on johtanut tilanteisiin missä joku työnantaja on alkanut tavaamaan työhakemusta että jaaha, Rainer Friman on hakijan nimi, justjust.. mitäs, hän.. hän on esiintynyt Maikkarin Hyvät, Pahat ja Rumat talk-showssa, ja perustanut Trainers Housen, ja vaikka ja mitä konsultti- ja esiintymiskeikkaa on ollut niin perkeleesti... miks tämmönen jätkä hakee tänne meidän Mäkkäriin töihin? Ei jumalauta täähän on ihan liirumlaarumia ja valetta koko hakemus, roskiin! Sitten tässä tää toinen, okei Henry Nyman.. hetkinen, tämä on taas ollut Enbuske-Hytönen- ja Tuomas Enbuske- ja Enbuske Veitola Salminen -talkshowssa juontajana, sekä toimittajana ja kolumnistina toiminut, ei perkele sentään tääkin on joku hassu huumoriläppä, voi vittu onpa jotkut nyt keksineet hauskan leikin saatana!
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voin tehdä sulle tunnustuksen että omasta verenperinnöstä löytyy jonkin verran tuota tummaa verta, toki tuo ei ulkonäössä ole juurikaan esillä. Paskasakkia olen kyllä ihan muista syistä kun tuon genetiikan takia.

Romanien käyttäytyminen on ollut valitettavan heikkoa jo vuosisatoja eikä ole varmaankaan ihan hetkeen korjaantumassa. Tampereen seudulta pystyn nimeämään heti yli kourallisen kauppaliikkeitä ja anniskeluravintoloita joihin tilataan turvallisuushenkilöstöä tuntemattoman mustalaisryhmän saapuessa paikalle. Tuo johtuu ihan täysin tuosta käytöksestä, sama tapahtuu myös narkkien ja juoppojen kanssa ja syykin on täysin sama.

Tunnen melko paljon ja olen joutunut olemaan melko ison määrän kanssa tekemisissä mutta en yhdellekään jättäisi rahapussia viikonlopun yli säilytykseen edes tyhjänä. Vähintään se hukkuisi tuona aikana jos ei muuta tapahtuisi.

Et sitten vastannut kysymykseen. Samaa voisin ton tarinan jälkeen kysyä myös FASlapsilta.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Tunnen 2 romaniperhettä, toisessa vanhemmat täysiä juoppoja. Toisessa perheessä taas isä on yläkoulun vahtimestari/huoltomies ja äiti lähihoitaja/kunnanvaltuutettu.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Itse luulin tuntevani normaalin työssä käyvän romanin. Hänellä olikin lukuisia syytteitä vireillä mm. petos ja pahoinpitely.

Muuten valitettavasti olen tavannut vain stereotyyppisiä tapauksia. On verikostoa, varastamista, huijaamista, koulua ei käydä ja autoa parkkeerataan mihin sattuu.

On myös pari omakohtaista kokemusta duunin puolesta, jossa on ollut leikki kaukana. Kyllä asiakaspalvelussa saa olla valppaana.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Et sitten vastannut kysymykseen. Samaa voisin ton tarinan jälkeen kysyä myös FASlapsilta.
Se on tietysti valitettavaa että ne kunnollisetkin joutuu vastuuseen muiden tötöilystä mutta sille ei vain minkään voi. Ihmisrodulle on ollut melko selkeästi enemmän hyötyä kuin haittaa varovaisuudesta ja ennakkoluulosta, nykyään nuo vain verrastetaan liki poikkeuksetta rasismiin vaikka toimintamalli perustuu täysin aikasempiin kokemuksiin tiettyjen ryhmien kanssa.

En nyt oikein tiedä kuinka voisin enempää vastata sinulle tuohon kysymykseen kuin että on perseestä mutta "itseaiheutettua".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös