Romanit

  • 1 499 157
  • 3 747
Tila
Viestiketju on suljettu.

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hyppää viestiin nro 2709 ja pyöri siinä loopissa niin pitkään, että ymmärrät.


Tässä keskustelussa ei ole esitetty kumpaakaan noista väitteistä. Lukisit hyvä ihminen ne viestit ihan ajatuksen kanssa ennen vastaamista.
Ai kiitos, nauroin. Olipa taas perus sanoilla kikkailua ja valkopesua viestisi. Eihän se että maalaa kaikki rasistit persuiksi suinkaan ole sen väittämistä että kaikki persut on rasisteja, tai rasistit persuja, siinähän vaan sanotiin että kutsutaan vaikka rasisteja persuiksi, tässähän ei ole mitään viitteitä asiasta ja seuraavassa viestissä ei viitattu puolueohjelmaan. Oletko sä nyt oikeasti ihan vakavissasi? Ei tarvitse vastata.

Väännetään vielä rautalankaa sun valkopesuun, tai punaviherpesuun, mihin vaan. Jos tarkoitus on puhua esim. rasisteista niin ainoa syy liittää sihen jokin taho, esim. puolue, on yritää maalittaa koko taho jollain tavalla siihen liittyväksi. Muissa tapauksissa puhumme, siis me normaalit ihmiset puhumme, yksittäistapauksista ja emme syytä tai maalaile esim. vasemmistoa tai vihreitä anarkistien hommista, persuja äärioikeiston jutuista, tai islamia yksittäisten muslimien teoista. Toisin se vaan tuntuu olevan joillain.

Edit. ai niin unohdin, minusta lätkässäkin ne tyypit on kaikista reppanimpia jotka lähtee kentälle puolustaan muita, kun ne ei muka itse kykene. Vielä enemmän ne jotka tekee sitä internetissä.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Miksi sinusta pitää kutsua syrjivää asennetta ja toimintaa, jotka kohdistuvat ihmiseen ei yksilönä, vaan kokonaisena kansanryhmänä/kulttuurina?
Jos syrjintä kumpuaa kulttuurista, kyse on syrjinnästä. Jos syrjintä kumpuaa ihonväristä/etnisyydestä, kyse on rasismista. Jos syrjintä kumpuaa sukupuolesta, kyse on sukupuolisyrjinnästä. Ja niin edelleen. Ymmärrät varmaan mitä haen takaa.

Ei termejä tarvitse keksiä uudelleen, jos niillä on jo oma merkityksensä. On mielestäni ihan turhaa keksiä rasismia sinne, missä rasismia ei ole. Tästä "kulttuurirasismista" on moneen otteeseen keskusteltu idioottimaisissa persuesimerkeissä muissa ketjuissa, ja kuten hyvin tiedät, ei siinä sinunkaan puheidesi mukaan kyse ole rasismista. Romaneiden tapauksessa on hölmöä puhua rasismista, jos syrjintä/syrjinnän pohja nojaa heidän kulttuuriinsa, eikä heidän etnisyyteensä.

Kuten romanit itsekin ovat esiin erilaisissa yhteyksissä tuoneet, taitaa ne pahimmat ihmisten ennakkoluulot kummuta mm. kansanpuvusta. Kun nähdään nainen hameessa, lähtee vartija seuraamaan kaupassa. Kun nähdään mies kansanpuvussa, pistetään huoltoaseman mittari lukkoon, kunnes maksu on suoritettu käteisellä ennakkoon. Esimerkkejä on ihan mediastakin useita, mutta käytännössä näitä esimerkkejä yhdistää aina kulttuuri, joista ihmisillä on ennakkoluuloisia ja huonoja käsityksiä. Kulttuurista ei ole ehkä helppoa päästä irti, eikä periaatteessa sille ole tarvettakaan, mutta se ei myöskään muuta kulttuuriin perustuvaa syrjintää etnisyyteen perustuvaksi syrjinnäksi. Silloin se on vain syrjintää, joka toki on aivan samalla tavalla väärin, mutta se ero tulee nimenomaan siinä, että se voi kertoa myös vian olevan ainakin osittain kulttuurillista ja/tai kulttuurista johtuvaa.

Tilanne on siinä mielessä erittäin ongelmallinen, koska pohjat ovat erittäin syvällä, kuten tuossa vähän jo mainitsit. Niin heidän oman kulttuurinsa, kuin kantaväestönkin keskuudessa. Myönnän auliisti, etten todellakaan ole mikään romanikulttuurin asiantuntija, enkä sellaista halua edes esittää. Käsitykseni mukaan romanikulttuuri on kuitenkin erittäin sisäänpäin lämpiävä kulttuuri, jossa "ulkopuolisten" kanssa toimiminen (esim. seurustelu) on yleensä huono juttu. Pelkästään jo se asettaa omat haasteensa integroitumiseen, puhumattakaan kantaväestön syrjinnästä ja ennakkoluuloista, jotka eivät auta asiaa yhtään. Ongelma vaikuttaa hieman kaksiteräiseltä miekalta, koska halutaan kuulua porukkaan, mutta ei haluta pyöriä porukan kanssa. Se aiheuttaa väkisinkin omat haasteensa.

Olen hyvin heikoilla eväillä sen suhteen, miten asiaa edes pitäisi lähteä ratkaisemaan, koska sille ei ole helppoa ratkaisua olemassa. Jos tietynlaiseen yhteisöön synnytään, siinä opitaan elämään ja kun vielä tietynlaiset käytös- ja toimintatavat on omaksuttu, on niistä myöskin erittäin vaikea kasvaa tarvittaessa ulos. Siksi muutokset erilaisissa kulttuureissa ovat erittäin hitaita, jopa sukupolvia kestäviä. Yksi suuri muutoshan luonnollisesti olisi, mikäli tietyt vanhoilliset tavat kulttuurista muutettaisiin nykypäivää vastaaviksi, jolloin kuilu kantaväestön ja romaniyhteisöiden kesken ei välttämättä olisi niin suuri. Oli kyse sitten tasa-arvosta naisten kohdalla esimerkiksi perheen päätöksissä, naisten koulutuksesta tai jostain vanhoista uskomuksista, jotka ovat peräisin jostain muualta kuin 2000-luvulta. Kulttuuri on siinä mielessä mielenkiintoinen juttu, että se muokkaantuu kyllä jatkuvasti, mutta muutokset ovat yleensä hyvin hitaita, joka pätee niin ikään ennakkoluuloihinkin. Mitä enemmän ihmisille tulee kokemuksia "hyvistä" romaneista, sitä enemmän ennakkoluulot koko yhteisöstä ja heidän kultturistaan karisevat. Toisaalta on erittäin hankala olla paljoa heidän kanssaan tekemisissä, mikäli heidän oma kulttuurinsa perustuu heihin ja "ulkopuolisiin" joita kantaväestöksikin voi kutsua.

Siksi en näe asialle olevan mitään nopeaa ratkaisua, mutta en kyllä toisaalta mitenkään koe, että tilanne tälläisenäänkään olisi mitenkään parantumassa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Itse en henkilökohtaisesti edes näe mikä siinä Romanikulttuurissa,on niin puolustamisen arvosta. Se on äärimmäisen vanhakantainen ja patriarkaalinen tribaalikulttuuri johon ulkopuolisia ei suvaita ja jonka kyseenalaistaminen sisältä johtaa ulossulkemiseen.
Riittääkö suvakkien luottamuslauseen saamiseen se että se on eri kuin valtaväestön kulttuuri?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Itse en henkilökohtaisesti edes näe mikä siinä Romanikulttuurissa,on niin puolustamisen arvosta. Se on äärimmäisen vanhakantainen ja patriarkaalinen tribaalikulttuuri johon ulkopuolisia ei suvaita ja jonka kyseenalaistaminen sisältä johtaa ulossulkemiseen.
Riittääkö suvakkien luottamuslauseen saamiseen se että se on eri kuin valtaväestön kulttuuri?

Tuli tuosta mieleen Kiba Lumbergin tapaus, kun sosiaalidemokraatti ja romanikonklaavin pomotar Miranda Vuolasranta kävi Lumbergin kimppuun mediassa niin, että tuomiokin napsahti.

Miranda Vuolasranta – Wikipedia
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihminen joka väittää, ettei sillä ole ennakkoluuloja joko valehtelee tai sitten ei vain ymmärrä että niitä on. Itselläni ainakin on ennakkoluuloja esim. mustalaisia kohtaan, mutta silti kohtelisin romania ihan normaalisti jos esim samalle työpaikalle tulisi. Enkä myöskään auo päästäni ja joskus on kyllä tullut muutama sanakin vaihdettua.

Samoin esim. baarissa myönnän että on tiettyjä ennakkoluuloja esim maahanmuuttajamiehiä kohtaan - en silti ole epäkohtelias. Usein vain ongelmana, että välillä käyttäytyvät itse huonosti eivätkä ymmärrä ettei kiinnosta - hiukan ovat liian päällekäyviä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei termejä tarvitse keksiä uudelleen, jos niillä on jo oma merkityksensä. On mielestäni ihan turhaa keksiä rasismia sinne, missä rasismia ei ole. Tästä "kulttuurirasismista" on moneen otteeseen keskusteltu idioottimaisissa persuesimerkeissä muissa ketjuissa, ja kuten hyvin tiedät, ei siinä sinunkaan puheidesi mukaan kyse ole rasismista. Romaneiden tapauksessa on hölmöä puhua rasismista, jos syrjintä/syrjinnän pohja nojaa heidän kulttuuriinsa, eikä heidän etnisyyteensä.
Wikipediasta:

Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää.

Rasismin määritelmän alle mahtuu nykyisin paljon muutakin kuin ihonväri tai siihen liitetyt ominaisuudet. Kieli kehittyy ja sen konnotaatiot elävät sosiaalisen kanssakäymisen maailmassa. Se, että rasismi viittaisi eksplisiittisesti rotuun, on vanhentunut käsitys.

Ei ole myöskään olemassa yhtä näkemystä siitä, mikä kuuluu romanikulttuurin piiriin. Tässä ketjussa on tapana ajatella asiaa dikotomisena valintakysymyksenä, kun taas elävässä elämässä ihmiset tasapainoilevat erilaisten kulttuurillisten perinteiden ja yhteiskunnan normien välimaastossa.

Sikäli kun romanien assimilaatiota valtaväestöön halutaan edistää, on järkevämpää toimia mukaan ottamisen eikä eristämisen kautta. Sille on historiallisesti varsin painavat syyt, miksi romanit kokevat vihamielisyyttä valtaväestöä kohtaan. Menneissä rypeminen ei kuitenkaan auta - puolin eikä toisin - vaan järkevämpää on edistää vuoropuhelua väestöryhmien välillä. Tässä ollankin onnistuttu sikäli, että romanien kouluttautumisaste on noussut kohisten viimeisten vuosikymmenten aikana.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Kieli ja käsitteethän kehittyvät jatkuvasti. Musta on ihan ok, että rasismin käyttöä lavennetaan vaikka iästä johtuvaan syrjintään, eli terminä ikärasismi on musta hyvä ja osuva.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihminen joka väittää, ettei sillä ole ennakkoluuloja joko valehtelee tai sitten ei vain ymmärrä että niitä on.

Mielenkiintoista. Tai sitten ei vain ole matkustanut ympäri maailmaa riittävästi, asunut monia vuosia ulkomailla eri maissa jne.

Voi tietysti ollakin totta, että luuloja on kaikilla, mutta minua ainakin pelottaa kaljupäinen leijonakorumies tai muu vaimonhakkaajapaitainen kantasuomalaiselta näyttävä enemmän kuin neekeri tai mustalainen.
 

Nick Neim

Jäsen
Wikipediasta:

Rasismi on aate tai toiminta, jossa ihmisten rodun, etnisen taustan tai biologisten eroavaisuuksien tai näihin liittyvien fyysisten tai henkisten ominaisuuksien erilaisuudella perustellaan ihmisten eriarvoista kohtelua eli syrjintää.

Rasismin määritelmän alle mahtuu nykyisin paljon muutakin kuin ihonväri tai siihen liitetyt ominaisuudet. Kieli kehittyy ja sen konnotaatiot elävät sosiaalisen kanssakäymisen maailmassa. Se, että rasismi viittaisi eksplisiittisesti rotuun, on vanhentunut käsitys.
Olen lainatusta osasta samaa mieltä, joskaan en vieläkään osaa nähdä näiden asioiden yhteyttä.

Jos kantasuomalainen vetää jossain Iltasanomien testissä romanihameen päällensä ja saa kahdeksassa testipaikasta kymmenestä huonoa kohtelua osakseen, onko kyse edelleen rasismista? Onko siis mahdollista, että kantasuomalainen voi pukeutumisellaan kokea rasismia? En halua rakennella olkiukkoja tai kysellä tyhmiä, mutta ihan vilpittömästi tällainen mielikuva tuosta tällä hetkellä syntyy, joka kuulostaa omaan korvaan aikamoiselta potaskalta.

Myönnän, inhoan näitä paskoja esimerkkejä, mutta ehkä se avaa tarkoittamaani asiaa helpommin. Pukeutuminen on hyvin vahvasti sidonnaista romanikulttuuriin, ja oikeastaan helpoin ja tunnistettavin tapa tunnistaa romani ulkoisista tekijöistä. Täällä on kyselty joissain ketjussa aikoinaan, onko näiden natsilarppaajaskinien tai mopokerholaisten syrjiminen esimerkiksi pukeutumisen perusteella tuomittavaa. Muistelen lukeneeni monta kertaa vastauksen, jossa on mainittu mahdollisuudesta vaikuttaa asiaan, koska kyse ei ole mistään synnynperäisestä, ei etnisyydestä, vaan enemmänkin näiden larppaajaurpojen omasta typerästä kulttuurista. Nyt romaneiden tapauksessa tämä yhtälö ei yhtäkkiä jostain syystä toimi, ja mielestäni sen takia tässä osa ajelee aika härskisti kaksilla rattailla.

Suomessa ja maailmassa on satoja ellei jopa tuhansia romaneja, jotka ovat hylänneet kulttuurinsa. Kulttuurista pääsee halutessaan pois, vaikka helppoa se ei ole. Siksi romanikulttuurin syrjimisen väittämistä rasismiksi, joudutaan käyttämään aika laveaa pensseliä.

Enkä ylläolevalla tarkoita, että se on välttämättä ainoa ja oikea ratkaisu erota ja lähteä romanikulttuurista, mutta mahdollisuus on olemassa.
Kieli ja käsitteethän kehittyvät jatkuvasti. Musta on ihan ok, että rasismin käyttöä lavennetaan vaikka iästä johtuvaan syrjintään, eli terminä ikärasismi on musta hyvä ja osuva.
Tämä on ehdottoman OK, mikäli rasismista halutaan tehdä synonyymi syrjinnän kanssa. Jos rasismi halutaan pitää erillään ja sanalla edelleen oma tarkoituksensa, on typerää käyttää termejä väärin, mikäli niiden tarkoitus on tiedossa. Mikäli skinille ei myydä kaljaa baarissa, ei kyse ole rasismista. Kyse on syrjinnästä, joka on toki myös väärin. Mielestäni myös ikärasismi on terminä todella typerä, koska ikäsyrjintä kuvaa tapahtunutta tilannetta aivan riittävästi ja vieläpä ihan oikealla termillä.

E: Oikeastaan jatketaan vielä editillä omia ajatuksia tuosta ikärasismi esimerkistä. Mikäli rasismilla on tarkentava merkitys syrjinnälle, on todella idioottimaista pyrkiä luomaan termistä rasismi synonyymiä syrjinnän kanssa. Kaikki syrjintä ei ole rasismia, mutta kaikki rasismi on syrjintää.

Hieman vastaava esimerkki olisi, jos mustikkakeitosta alettaisiin yhtäkkiä yleisesti puhumaan marjakeittona. Mustikkakeitto on marjakeittoa, mutta marjakeitto ei aina tarkoita mustikkaa, ja mustikkakeitto on tarkentavampi kuvaus keitosta kuin pelkkä marjakeitto. Vähän kuten rasismi on tarkentavampi kuvaus syrjinnästä.
 
Viimeksi muokattu:

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Ihan vaan sivuhuomiona totean, että tuossa ei väitetä kaikkien persujen olevan rasisteja.

Siinä siis sanotaan, että ryhmä A kuuluu ryhmään B, mutta siinä ei sanota, että ryhmä B koostuu vain ja ainoastaan ryhmän A henkilöistä. Totean lisäksi, että ei vaadi järin suurta nokkeluutta huomata, että radiopää vähän kärjistää tuossa, mutta ehkäpä juuri siksi se pitää sinulle erikseen kertoa. Mene ja tiedä.
Ihan vaan sivuhuomiona toteaisin, että minusta tällaiset yleistykset tyyliin "on olemassa ihmisiä, jotka pukeutuvat erikoisvalmisteisiin hameisiin ja varastavat niiden avulla uskomattomia määriä tavaraa kaupoista, kutsutaan heitä vaikkapa romaneiksi, mutta en siis todellakaan väitä kaikkien romanien olevan varkaita seliseliseli..." ovat aika helkkarin hölmöjä. Hölmöjä, mutteivat enää yhtään yllättäviä. Hyvin sä vedät, Anssi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olet oikeassa, en sitä kiellä. Toisaalta kaikki ymmärtänevät termin "ikärasismi" merkityksen ja se on vakiintunutta kieltä. Kotuksen sanakirja sen tuntee, joskin ikäsyrjintä on parempi termi.
Valitettavasti kyseessä on yksi nykyajan vitsauksista, missä pyritään ihan tietoisesti muuttamaan termejä käsittelemään sellaisia asioita mitä ne ei koske. Jännä juttu että englanniksi rasimi tarkoittaa edelleen rotusyrjintää, eivät ole lähteneet tuolle tielle.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Valitettavasti kyseessä on yksi nykyajan vitsauksista, missä pyritään ihan tietoisesti muuttamaan termejä käsittelemään sellaisia asioita mitä ne ei koske. Jännä juttu että englanniksi rasimi tarkoittaa edelleen rotusyrjintää, eivät ole lähteneet tuolle tielle.

Kirottua anglismiahan se koko sana on.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Valitettavasti kyseessä on yksi nykyajan vitsauksista, missä pyritään ihan tietoisesti muuttamaan termejä käsittelemään sellaisia asioita mitä ne ei koske. Jännä juttu että englanniksi rasimi tarkoittaa edelleen rotusyrjintää, eivät ole lähteneet tuolle tielle.

Mutta miten voi olla olemassa sellaista kuin rotusyrjintä, jos kerran ei ole olemassa kuin yksi ihmisrotu? Vai tarkoitetaanko tässä rodulla etnistä syntyperää, aivan niin kuin rasismilla tarkoitetaan syntyperästä riippuvaan syrjintään?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos kantasuomalainen vetää jossain Iltasanomien testissä romanihameen päällensä ja saa kahdeksassa testipaikasta kymmenestä huonoa kohtelua osakseen, onko kyse edelleen rasismista? Onko siis mahdollista, että kantasuomalainen voi pukeutumisellaan kokea rasismia? En halua rakennella olkiukkoja tai kysellä tyhmiä, mutta ihan vilpittömästi tällainen mielikuva tuosta tällä hetkellä syntyy, joka kuulostaa omaan korvaan aikamoiselta potaskalta.
Vertauksesi ontuu, sillä moottoripyöräkerhon jäsenyys ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus tai peritty rooli; siihen valikoidutaan vapaaehtoiselta pohjalta.

En ole myöskään havainnut, että motoristeja jotenkin kollektiivisesti sorsittaisiin. Kritiikki kohdistuu korkeintaan niihin kerhoihin, jotka ovat toistuvasti jääneet kiinni milloin mistäkin laittomuuksista. Kerhosta poistumiseen ei myöskään liity perheen tai suvun hylkäämistä, vaan itsenäisesti solmittuja sosiaalisia suhteita.

Totta kai kantasuomaleinenkin voi tulla syrjityksi, mikäli tämä päättää pukeuta romanivaatteisiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että identiteetin kannalta tärkeät vaatteet olisivat jotenkin avointa riistaa, sillä "itsepähän valitsit".

Syrjintä ei myöskään aina kohdistu vain vaatteisiin, vaan muutkin ominaisuudet, kuten tummempi iho, ovat perusteita. Täällä Turussa esiintyi vuosi sitten aikamoista rasistista profilointia, kun osa porukasta innostui laajentamaan terrorismiepäilyksiään kaikkiin valtavirrasta poikkeaviin yksilöihin.
 

Nick Neim

Jäsen
Vertauksesi ontuu, sillä moottoripyöräkerhon jäsenyys ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus tai peritty rooli; siihen valikoidutaan vapaaehtoiselta pohjalta.
Ömm. Tiettyyn kulttuuriin syntyminen ei nyt ole synnynnäistä ominaisuutta nähnytkään, eikä mikään peritty roolikaan ole tae sille, että kyseessä on rasismia, vrt. uskonnollinen syrjintä. Vai miten ihmeessä romanit ovat pystyneet eroamaan romanikulttuurista, jos kyseessä on synnynnäinen ominaisuus?

En ole myöskään havainnut, että motoristeja jotenkin kollektiivisesti sorsittaisiin. Kritiikki kohdistuu korkeintaan niihin kerhoihin, jotka ovat toistuvasti jääneet kiinni milloin mistäkin laittomuuksista. Kerhosta poistumiseen ei myöskään liity perheen tai suvun hylkäämistä, vaan itsenäisesti solmittuja sosiaalisia suhteita.
Njoo, ehkä pitää ensi kerralla tummentaa erikseen, kun kirjoitan puhuvani esimerkeistä heti siinä kirjoittamani kappaleen alussa. En ole kokenut, että mopopojat kokevat syrjintää, enkä pidä sitä minkäänlaisena ongelmana meidän yhteiskunnassa.

Totta kai kantasuomaleinenkin voi tulla syrjityksi, mikäli tämä päättää pukeuta romanivaatteisiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että identiteetin kannalta tärkeät vaatteet olisivat jotenkin avointa riistaa, sillä "itsepähän valitsit".
Ja tämä olikin ehkä hämmentävin kappale viestissäsi. En nyt todellakaan jaksa uskoa, että olet tulkinnut minun tarkoittavan tuollaista, mutta toisaalta sitten ihmetyttää, mikä ihmeen pointti tällä kappaleella viestissä oli, jos et sellaista ole tulkinnut.

Olen tainnut jopa jokaisessa viestissäni mainita, enkä käsittääkseni ole antanut olettaa mitään muutakaan, että vaatteisiin perustuva syrjintä on väärin. Se on ihan yhtälailla syrjintää siinä missä ihmistä voidaan syrjiä ihonvärin, iän, sukupuolen tai minkä tahansa muun syyn takia. Vaatteet ovat kuitenkin kulttuurillinen tekijä, joka ei kyllä nykymuodollaan mahdu rasismin alle. Se on kyllä syrjintää, mutta se ei ole rasismia. Ei ainakaan tämän(kään) hetkisen määritelmän mukaan, vaikka tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen. Alasti me kaikki kuitenkin tällä hetkellä synnymme, joten kyseessä ei ole mikään synnynnäinen ominaisuuskaan.

Suurin syy, miksi meuhkaan tästä rasismitermin väärinkäytöstä, on se, että kulttuurillinen syrjintä syiltään ja ratkaisuiltaan erilaisempaa kuin etninen syrjintä, vaikka molemmat ovatkin syrjintää. Tämä johtuu kahdesta asiasta:

A) Siinä missä ihminen ei voi etnisyyteensä, ulkonäköönsä tai muuhun synnynnäisiin ominaisuuksiinsa vaikuttaa, on ihmisellä aito mahdollisuus vaikuttaa omaan kulttuuriinsa. Vaikutus ei tarkoita välttämättä eroamista, vaikutus ei välttämättä tarkoita edes suvun häpäisemistä. Mahdollisuudella vaikuttaa tarkoitetaan myös sitä, että ihmisellä on aito mahdollisuus vaikuttaa oman kulttuurinsa sääntöihin ja normeihin; jos suomalaisille naisille saatiin äänioikeus, on romaninaisille mahdollisuus saada tasa-arvo. Näihin ulkopuolinen yhteiskunta ei voi vaikuttaa kokonaan, vaan muutoksen on lähdettävä myös pienen vähemmistöyhteisön sisältä

B) ja tämä edellä mainittu on olennaista ja tärkeää, mikäli asialle haetaan ratkaisua; ratkaisu voi olla hyvinkin riippuvainen molemmista. Myös vähemmistön omasta kulttuurista, sekä yhteiskunnasta johon halutaan integroitua

Mikäli syrjintää tapahtuu pelkän ihonvärin perusteella, on syy ja ratkaisu toisen osapuolen ulottumattomissa, ts. siihen syrjitty yksittäinen osapuoli ei voi vaikuttaa mitenkään. Ei mitenkään. Mikäli syrjintää tapahtuu kulttuurin ja tapojen perusteella, on syrjinnän syy ja ratkaisu molempien osapuolten käsissä. Siksi on erittäin tärkeää, että romaneiden tapauksessa pyritään pureutumaan juurisyihin, joista tämänhetkinen tilanne johtuu.

Jos taas ratkaisut ja syyt ei jostain syystä kiinnosta ja halutaan leikkiä virheellisillä päätelmillä ja termeillä (motiivi?), niin voihan sitä kai niinkin leikkiä. Tilannetta se ei kuitenkaan millään tavalla hyödytä, että se vie huomiota pois ongelmasta, joka on oikeastaan vähemmistölle vain haitaksi. Se on itseasiassa jopa jonkin sortin huonoa ironiaa, jos sitä tietämättään tekee.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vaan sivuhuomiona toteaisin, että minusta tällaiset yleistykset tyyliin "on olemassa ihmisiä, jotka pukeutuvat erikoisvalmisteisiin hameisiin ja varastavat niiden avulla uskomattomia määriä tavaraa kaupoista, kutsutaan heitä vaikkapa romaneiksi, mutta en siis todellakaan väitä kaikkien romanien olevan varkaita seliseliseli..." ovat aika helkkarin hölmöjä. Hölmöjä, mutteivat enää yhtään yllättäviä.
Oliko tässä joku pointti, että mulle tällaista kirjoittelet? Kun en mä ole mitään tuollaista missään vaiheessa väittänytkään. Vai onko tässä kyse siitä, että sun mielestä radiopää ja minä ollaan samaa roskasakkia ja mistä tahansa meidän kirjoituksesta saa ja pitääkin syyttää molempia?
Hyvin sä vedät, Anssi.
Kiitos kiitos. Onhan tämä välillä vähän raskasta, kun pitää roturealisteille aina vääntää sama asia moneen kertaan, eikä ne sittenkään oikein tahdo ymmärtää. Tiedäthän, väännät ratakiskosta yhdelle, että mitä jossain viestissä lukee ja hetken päästä tulee joku toinen, joka tekee täsmälleen saman virhetulkinnan. Ihme jengiä, eikä silleen hyvällä tavalla. Mutta eipä siinä, ihan vapaaehtoistahan tämä on.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aikoinaan ameritikan resurentti Ronald Reagan sanoi seuraavasti: "Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata Neuvostoliittoa. Jos loukkaamme, entäs sitten?" Valitut Palat heinäkuu 1990 sivu 27.

Sovellan tuota nykyaikaan ja vaihdan sanan Neuvostoliittoa sanaan romaneita. Eli siis.

"Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata romaneita. Jos loukkaamme, entäs sitten?"
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
@Jannacci; jonkun valtion "loukkaaminen" on eri asia kuin tietyn kansanryhmän loukkaaminen. Tämän pitäisi olla kaikille selvää. Mukaan luettuna Ison-Britannian labour-puolueen antisemitismi ja tällä palstalla/tässä ketjussa esitetyt rasistiset kannanotot, olivat niiden kohteena muslimit, romanit tai mikä tahansa yleistysmahdollisuuksia tarjoava kansanryhmä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
"Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata romaneita. Jos loukkaamme, entäs sitten?"

Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata köyhiä. Jos loukkaamme, entäs sitten?

Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata naisia. Jos loukkaamme, entäs sitten?

Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata homoja. Jos loukkaamme, entäs sitten?

Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata vammaisia. Jos loukkaamme, entäs sitten?

Murehdimme aina liiaksi sitä, että saattaisimme loukata juutalaisia. Jos loukkaamme, entäs sitten?

Oliko tässä joku pointti, että mulle tällaista kirjoittelet? Kun en mä ole mitään tuollaista missään vaiheessa väittänytkään. Vai onko tässä kyse siitä, että sun mielestä radiopää ja minä ollaan samaa roskasakkia ja mistä tahansa meidän kirjoituksesta saa ja pitääkin syyttää molempia?

Hyvä kysymys. Sitä paitsi on hieman eri asia kutsua kaikkia persuja rasisteiksi kuin kaikkia rasismillaan ylpeileviä persuiksi. Jos kokoomuslainen, demari, vihreä tai vassari on rasisti, hän tuskin ylpeilee sillä tiedostaen, miten rasismiin hänen omassa viiteryhmässään suhtaudutaan. Toista se on persuilla, mistä johtuen rasisisti saa olla avoimesti ja ylpeästi rasisti. Vaikka tarkoitankin tätä, ei tarkoitukseni ollut ohjata keskustelua sivuraiteelle. Pahoittelen aiheuttamaani vahinkoa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Hyvä kysymys. Sitä paitsi on hieman eri asia kutsua kaikkia persuja rasisteiksi kuin kaikkia rasismillaan ylpeileviä persuiksi. Jos kokoomuslainen, demari, vihreä tai vassari on rasisti, hän tuskin ylpeilee sillä tiedostaen, miten rasismiin hänen omassa viiteryhmässään suhtaudutaan. Toista se on persuilla, mistä johtuen rasisisti saa olla avoimesti ja ylpeästi rasisti. Vaikka tarkoitankin tätä, ei tarkoitukseni ollut ohjata keskustelua sivuraiteelle. Pahoittelen aiheuttamaani vahinkoa.

Etkö sinä tässä nyt sitten määrittele tietyn (poliittisen) ryhmän edustajat tietyn kaltaisiksi - perustuen mihin? Sinun mielipiteeseesi ja siihen miten osa tapaamistasi ihmisistä on käyttäytynyt / mitä olet uutisista lukenut? Mistä sinä tiedät miten ihmiset mihinkin asioihin suhtautuvat ja miten tuovat ne esille? Toki käytit sanaa "tuskin", johon aina voit kätevästi vedota.

Nämä keskustelut ovat valitettavasti melkoisia ikiliikkujia - tuntuu ettei keskustelu etene yhtään minnekään. Varsinkin kun Radiopääkin taantuu sormilla osoitteluun. Olen pettynyt kun alennut tuolle tasolle.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta jos yleistysmahdollisuuksia tarjoavaa kansanryhmää loukkaa, niin entäs sitte?

Yhdenvertaisuus, entäs sitten?

Sivistys, entäs sitten?

Yhteiskunta, entäs sitten?

Etkö sinä tässä nyt sitten määrittele tietyn (poliittisen) ryhmän edustajat tietyn kaltaisiksi - perustuen mihin?

Havaintoihin. Pyrin välttämään kuplassa elämistä, ja siksi seuraan erilaisia nettikeskusteluja, joissa perussuomalaisten kannattajat ilmaisevat mielipiteitään. Sitä paitsi persu on hyvä sana avoimesta ylpeilävelle rasistille, vaikka henkilö äänestäisikin keskustaa ja muita junttipuolueita. Mutta tämä on pelkkää semantiikkaa, josta voimme keskustella toisessa ketjussa. Olen edelleen pahoillani, että johdatin keskustelun ohi otsikon. Näen myös, että keskustelulle on haitallista, jos ihmisen mielipiteiden arvostelu rinnastetaan syntyperäisyyteen liittyviin tekijöihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös