Rauman Lukko 2024–2025 – kohti ääretöntä ja sen yli

• 493 065
  • 3 593

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai että huonoa tuuria. Tässä on nyt sillä tavalla vähän koominen asetelma, että jotkut dumaavat silmätestin, koska on olemassa tilastollinen malli, joka kertoo että Lukolla on huonoa tuuria. En tiedä kauanko tämän huonon tuurin pitää jatkua, että voidaan alkaa epäillä että tässä tuurisarjataulukon tilastollisessa mallissa saattaa olla jotain vikaa. Tai ehkä siinäkään ei ole mitään vikaa, vaan vain huonoa tuuria.

En tiedä miten Koivulan malli huonon tuurin määrittelee?

aimohemmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Säppi ja California Golden Seals
Vanhan koulukunnan edustajana minä luotan eniten Kallion laskuoppiin (Jonnet ei varmaankaan tunne).

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Vai että huonoa tuuria. Tässä on nyt sillä tavalla vähän koominen asetelma, että jotkut dumaavat silmätestin, koska on olemassa tilastollinen malli, joka kertoo että Lukolla on huonoa tuuria. En tiedä kauanko tämän huonon tuurin pitää jatkua, että voidaan alkaa epäillä että tässä tuurisarjataulukon tilastollisessa mallissa saattaa olla jotain vikaa. Tai ehkä siinäkään ei ole mitään vikaa, vaan vain huonoa tuuria.

En tiedä miten Koivulan malli huonon tuurin määrittelee?
En varsinaisesti ota kantaa kummankaan puolesta mutta sellainen ero näissä lähestymismalleissa on että toinen kohtelee kaikkia joukkueita saman kaavan mukaan jolloin asiat ovat vertailtavissa. Silmätestissä saattaa olla ja on jopa todennäköistä että asioita katsellaan eriväristen linssien läpi. Joskus jopa eri vahvuisten.

Siinä määrin uskon tuohon huonoon tuuriin että ainakin omasta mielestäni tolpat ja rimat ovat ihan kiitettävästi kilisseet Lukon toimesta.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siinä määrin uskon tuohon huonoon tuuriin että ainakin omasta mielestäni tolpat ja rimat ovat ihan kiitettävästi kilisseet Lukon toimesta.
Varmasti Koivulalla on joku metodi tuohon huonoon tuuriin, kun sen kehtaa julkisesti kirjoittaa. Eli ei ole kyse vaan siitä että maaliodottamaan nähden maaleja on tullut vähemmän kuin pitäisi. Tai siis olisi aika surkuhupaisaa, jos Koivulan malli olisi sellainen, että excelistä putkahtaa ulos että Lukko on saanut vähemmän pisteitä kuin mallin mukaan pitäisi, ja sitten kun maalivahtipelit ym ei sitä selitä, niin sitten sen täytyy olla huonoa tuuria.

Jotenkin hän on varmasti myös huomioinut esim sen, että jos joukkue on 30 kertaa 0,08 xG maalipaikassa, niin siitä ei tule maaleja saman verran kuin jos joukkue on 3 kertaa 0,8 xG maalipaikassa. Tai siis tuota ensinmainittua voi tehdä vaikka kymmenen peliä ilman yhtään maalia, eikä se silti ole välttämättä huonoa tuuria. Paremminkin on hyvää tuuria jos tuollaisella pelillä saa maalin. Kun taas tuossa jälkimmäisessä tapauksessa moni varmaan puhuisi huonosta tuurista jo ensimmäisen maalittoman pelin jälkeen.

Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Valhe, emävalhe, varjosarjataulukko, tilasto.

Katsovatko nämä hardcore abcd- kissakävelee tilastonikkarit pelejä ollenkaan? Vai menettekö pelkillä tilastoilla?

edit. Meinaan siis vaan sitä, että löytyykö välimaastosta mitään? Itse katson nykyään aina Lukon pelin maaliodottamat. Sen verran olen asiaa jo oppinut, enkä aliarvioi xg:tä. Sitä on hauska vertailla omaan näkemäänsä ja kokemaansa.

Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Katsovatko nämä hardcore abcd- kissakävelee tilastonikkarit pelejä ollenkaan? Vai menettekö pelkillä tilastoilla?

edit. Meinaan siis vaan sitä, että löytyykö välimaastosta mitään? Itse katson nykyään aina Lukon pelin maaliodottamat. Sen verran olen asiaa jo oppinut, enkä aliarvioi xg:tä. Sitä on hauska vertailla omaan näkemäänsä ja kokemaansa.

Ei nuo tietenkään mitenkään täydellisiä tai aukottomia ole, mutta kyllä nykyurheilussa tottakai tilastoja ja dataa pyritään hyödyntämään enemmän ja enemmän.

Hyödyllisempiä nämä kuitenkin ovat kuin ”silmällä tehdyt” kiakkoa enemmän maalille ja nyymanni vilttiin! -analyysit.

Suosikkijoukkue
Ei nuo tietenkään mitenkään täydellisiä tai aukottomia ole, mutta kyllä nykyurheilussa tottakai tilastoja ja dataa pyritään hyödyntämään enemmän ja enemmän.

Hyödyllisempiä nämä kuitenkin ovat kuin ”silmällä tehdyt” kiakkoa enemmän maalille ja nyymanni vilttiin! -analyysit.
Täysin samaa mieltä.

Siklenka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kim Nieminen siirtyy toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla Joensuun Kiekko-Poikien riveihin Mestikseen. Lienee Kimmolle se oikea sarjataso.
Tilastoskouttasin, koska en katso pelejä. 10 ottelua, keskimäärin 10 min peliaikaa, -3 ja 0+0 on nolla. Mahdollisuus on ainakin Jukureissa annettu ainakin, parempaan tulokseen pitäisi pystyä. Matka jatkukoot.

Tosiasiassa kyllä katson pelit. Maaliodottamat on ihan höpönlöpöä, ei ota huomioon kaikkia muuttujia. Tykkään kyllä tilastoista, mutta vanha kunnon silmätestiä ne ei voita. Kainu-Harri vilttiin!

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kim Nieminen siirtyy toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla Joensuun Kiekko-Poikien riveihin Mestikseen. Lienee Kimmolle se oikea sarjataso.

3. kausi Lukon riveissä. Tällä kaudella ei päässyt pelaamaan lainkaan ja edellä on monta miestä. Eiköhän Kimmon ura Lukon riveissä ole paketissa. Kovimmat näytöt tulivat yöelämän puolella.

Kimmolle hyvä kausi Mestistä ja ensi kaudella uusi yritys häntäpään joukkueessa. Paikka voi tulla, jos joukkuemäärää pysyy yhtä isona. Tilanne muuttuu, jos esim Jukurit ja Sport putoavat taloushuolien takia.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Green Bay Packers, Lugu
Jaaha, tilastolänkytys on tehnyt paluun. Urheiluseurat on kyllä jotenkin urpoa porukkaa, kun palkkaavat kaiken maailman data-analyytikoita riveihinsä, vaikka totuuden voisi kysyä kansan syvien rivien asiantuntijoilta. Ihme että vedonlyöntitoimistotkin jaksavat vaivata päätänsä kaiken maailman paperinpyörittelijöillä, kun jo "naapurin sokea mummokin näkee että"...

No, asiaan. Vähän omituinen fiilis kun tässä vaiheessa kautta huhut ensi kauden valmentajasta tuntuvat kuluvaa kautta mielenkiintoisemmilta. Ei oikein herätä mitään tunteita että huomenna tauon jälkeen pelataan ja näin välinpitämätöntä fiilistä ei ole kyllä ollut pitkään aikaan. Ei siinä - toivottavasti Lukko näyttää mulle ja muillekin närhen munat ja huomisesta alkaen lähtee totaalinen dominointi käyntiin. En nyt vielä ala kuitenkaan pidättämään henkeä.

Cannedheat13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Minulle jääkiekossa tilastot ovat lähinnä asioiden taustoitusta. Ja toisaalta ne voivat olla tarpeen myös "silmälasien" uusimiseksi. Ylivoimaisesti useimmin katsomani tilasto on -sarjataulukko. Edistyneet tilastot ovat hienoja työkaluja valmennukselle, ja mukavia taulukoita spekulointiin meille katsojille. Ja Jääkiekon seuraaminen olisi huomattavasti tylsempää sekä hankalampaa ilman tilastoja.

Suosikkijoukkue
Minulle jääkiekossa tilastot ovat lähinnä asioiden taustoitusta. Ja toisaalta ne voivat olla tarpeen myös "silmälasien" uusimiseksi. Ylivoimaisesti useimmin katsomani tilasto on -sarjataulukko. Edistyneet tilastot ovat hienoja työkaluja valmennukselle, ja mukavia taulukoita spekulointiin meille katsojille. Ja Jääkiekon seuraaminen olisi huomattavasti tylsempää sekä hankalampaa ilman tilastoja.
Näin minäkin sen asian näen. Minulla tulee aina ensin peli ja sitten tilastot.

En kuitenkaan juurikaan arvosta sitä ääripäätä, joka yrittää liian mustavalkoisesti tehdä hyvin simppelistä lajista liian monimutkaista. Toki ihmisryhmässä on aina numeroita ja tilastoja rakastavat yksilöt, jotka sitten taulukoiden pauloissa saavat kiksinsä.

Ja vielä viimeisenä kaneettina omaan silmääni Lukon tilastot eivät juuri tue sitä, mitä olen kentällä nähnyt.

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös Lukko ollut varjotilastoissa toisena, kun Virtasen ekalla kaudella tiputtiin Tapparalle? Lämmittikö? No ei.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin minäkin sen asian näen. Minulla tulee aina ensin peli ja sitten tilastot.

En kuitenkaan juurikaan arvosta sitä ääripäätä, joka yrittää liian mustavalkoisesti tehdä hyvin simppelistä lajista liian monimutkaista. Toki ihmisryhmässä on aina numeroita ja tilastoja rakastavat yksilöt, jotka sitten taulukoiden pauloissa saavat kiksinsä.

Ja vielä viimeisenä kaneettina omaan silmääni Lukon tilastot eivät juuri tue sitä, mitä olen kentällä nähnyt.
Jos itse aurinkokuningas sanoi että jääkiekko on yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen peli, niin turha sitä on valetella itselleen ja muille keksimällä kaikenmaailman "salonkikelpoisia" tilastoja ja yrittää tehdä lajista jotenkin "akateemisempaa" kuin mitä oikeasti on.

Nyt kun odottamat on tauolla niin vedetään varjosarjaa... Sais alkaa jo realisoitumaan menestys ja mammona.

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Jos monen mielestä data ja tilastot on lähes huuhaata, niin koskeko se myös Teperin dataa ? Tämänhän piti olla se kilpailuetu jolla Kallesta tuli pelaajahankinnan keisari.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy