Isorumailkeä; kirjoitti:
Olisiko kuitenkin mahdollista, että vika on jossakin muualla?
Mika Toivola sanoi ennen kauden alkua jossain lehdessä, olisiko ollut Satakunnan Kansassa, että "Rauli Urama on niin hyvä valmentaja että jos Lukko ei tänäkään vuonna menesty niin vikaa voidaan hakea jo jostain muualta kuin valmennuksesta". Ei tämä varmaan ihan sanasta sanaan tarkka lainaus ole mutta tuota Toivola kumminkin tarkoitti.
Mä olen aina pitänyt Mokkaa osasyyllisenä siihen että Lukossa ei kukaan valmentaja pärjää. Mielikuvani Mokasta ei ole mitenkään sellainen mikä seurajohtajasta pitäisi olla, vaan mieleeni tulee lippis väärin päin päässä nuijaa tuomarille kännissä huutava agressiivinen aikuisfani.
Voi olla että tuo on täysin väärä kuva Mokasta ja pyydän anteeksi jos näin on. Tiedän miehen ulkonäöltä, sanaakaan en ole koskaan hänen kanssaan puhunut mutta tuon mielikuvan olen muodostanut sen perusteella mitä hänestä kertovat sellaiset ihmiset jotka hänet tuntevat paremmin kuin minä.
Mutta ettei nyt kukaan ihan reppuaan repisi niin ei Uramakaan todellakaan ole syytön siihen että nyt mennään todella syvällä. Sen verran olen tässä tutkivaa journalismia eli salapoliisintointa oman toimeni ohella harjoittanut ja saanut tietää että ilmeisesti Rauli on aika pitkälle saanut tällä kaudella tuota pelaajapakkaa pyöritellä mielensä mukaan, esimerkiksi pyytää uusia pelaajia tarvittaessa.
Okei, kysymykseni oli siinä mielessä hieman väärin aseteltu, että se tavallaan antoi käsityksen, että Uramaa ei voi syyttää mistään. Oikea kysymys olisi kaiketi ollut "Olisiko mahdollista, että vikaa on
myös jossakin muualla?". Missään muodoin ei voida väittää, etteikö Uramalla olisi oma osuutensa tähän soppaan, jota mahdollisesti ryystetään jatkossa play-outeissa. Mutta kuten muutama kirjoittaja on jo aiemmin sanonut, olisi aivan oikeasti helvetin tyhmää laittaa kaikki yhden miehen syyksi.
Ja ollaan Toivolasta, hänen saavutuksistaan ja "saavutuksistaan" sitten mitä mieltä tahansa, niin uskallan väittää, että Mikan ymmärrys jääkiekosta, pelaajista ja valmentajista on huomattavasti korkeammalla tasolla kuin suurimmalla osalla esimerkiksi tänne kirjoittavista. Allekirjoittanut mukaanlukien.
Mitä tulee Mokkaan, niin aika lailla samanlaiset tuntemukset täällä on. Ilman mitään kosketuspintaa. Usein ongelma "suurien johtajien" kanssa on se, että heillä on tietyllä tavalla suhteellisuudentaju ja/tai todellisuudentaju kadonnut ja he
kuvittelevat tekevänsä päätöksiä ja ratkaisuja "yhteisen hyvän vuoksi". Luultavasti Mokka - sikäli kun on päättämässä ollut - on ollut tekevinään hyviä päätöksiä ja ratkaisuja "jotka oli tehtävä". En usko, että päätöksistä on kuitenkaan tietoisesti tehty sellaisia, jotka vahingoittavat seuraa. Mokka on ehdottomasti tehnyt paljon hyvää raumalaisen jääkiekon hyväksi, mutta ennemmin tai myöhemmin tulee aika, jolloin don Mocca siirtyy syrjään. Sen jälkeen nähdään, oliko hän se mörkö taustalla.
Ja kun tässäkin ketjussa on hetkittäin viitattu tuohon "Tähtien virta"-kirjaan, niin sen esipuheessahan kirjoittajat (Asko Tanhuanpää ja Janne Rantanen) sanoivat, että "Emme edes yritä väittää, että kaikki Lukossa pukuosastolla toimineet herrat olisivat olleet hienoja miehiä ja heidän päätöksensä oikeita. Vaikka monet ovatkin."
Ei aivan sanatarkka lainaus, mutta jotenkin noin.