Mainos

Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 275 484
  • 1 741

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Tämä sitten onkin ihan täyttä paskaa. Siellä tehdään kyllä tappiollisia urakoita vähän väliä, miksiköhän niistä ei sitten julkisuudessa puhuta? Aivan.
Ja vitut. Pystyisin tältä istumalta näyttämään kymmeniä urakoita maakunnista mitä olen työkseni jälkeenpäin selvitellyt. Näissä tilaajina on ollut julkissektorin jokin virasto. Aivan surutta vedätetään, ei toki kaikissa.
Otapa silmä käteesi ja laajenna aineistoasi.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ja vitut. Pystyisin tältä istumalta näyttämään kymmeniä urakoita maakunnista mitä olen työkseni jälkeenpäin selvitellyt. Näissä tilaajina on ollut julkissektorin jokin virasto. Aivan surutta vedätetään, ei toki kaikissa.
Otapa silmä käteesi ja laajenna aineistoasi.
Voin kertoa, että aineistoni on huomattavasti laajempi kuin kymmenet urakat maakunnista. En mistään vedättämisestä kirjoittanut mitään, vaan urakkariskin siirrosta tilaajalle mikä on väitteenä aivan hevonkukkua.
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Voin kertoa, että aineistoni on huomattavasti laajempi kuin kymmenet urakat maakunnista. En mistään vedättämisestä kirjoittanut mitään, vaan urakkariskin siirrosta tilaajalle mikä on väitteenä aivan hevonkukkua.
Olet väärässä, etkä edes ymmärrä lukemaasi. Case closed.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole ollut julkisissa hankkeissa mukana, mutta olen sitä usein ajatellut, että millaisellakohan pieteetillä urakkaneuvottelut/selonottoneuvottelut julkisissa hankkeissa käydään? Yksityisellä puolella voi jossain ykkösmiljoonien hankkeessakin olla kymmeniä sivuja neuvotteluissa sovittuja tarkennuksia urakan sisältöön ja kirjauksia asioista joista lisätyöaiheita on sitten turha esittää, ja tietysti tingattu myös LMT hinnoittelua ja periaatteita, mutta pystytäänkö julkisella puolella tekemään samoin, vai tuleeko kilpailutuksen säännöt ja hankintalait esteeksi? Toki edellytys on että tilaaja tuntee suunnitelmat, puutteineen, paremmin kuin tarjouslaskijat, eikä toki aina yksityiselläkään puolella noin toimita.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Olet väärässä, etkä edes ymmärrä lukemaasi. Case closed.
:D Kyllä mä sanoisin että vastapuolellakin melkoinen lintulauta on.
En ole ollut julkisissa hankkeissa mukana, mutta olen sitä usein ajatellut, että millaisellakohan pieteetillä urakkaneuvottelut/selonottoneuvottelut julkisissa hankkeissa käydään? Yksityisellä puolella voi jossain ykkösmiljoonien hankkeessakin olla kymmeniä sivuja neuvotteluissa sovittuja tarkennuksia urakan sisältöön ja kirjauksia asioista joista lisätyöaiheita on sitten turha esittää, ja tietysti tingattu myös LMT hinnoittelua ja periaatteita, mutta pystytäänkö julkisella puolella tekemään samoin, vai tuleeko kilpailutuksen säännöt ja hankintalait esteeksi? Toki edellytys on että tilaaja tuntee suunnitelmat, puutteineen, paremmin kuin tarjouslaskijat, eikä toki aina yksityiselläkään puolella noin toimita.
Lähinnähän se on niin, että juodaan kupit kahvia ja käydään läpi, että rakennetaanpas tästä nyt suon yli silta, että heilahtaa, eikö vain? Kuokat maahan huomenna ja palataan asiaan kuukauden päästä työmaakokouksessa. Perinteisessä kokonaishintaurakassa, jos vaikka tarjotaan yksikköhinnat millä sitten LMT:t tehdään, niin niistä ei enää neuvotella koska tarjousten vertailu vääristyisi. Sama koskee sopimussisältöä.
Tuo edellytyksesi on toki kiva ajatus, mutta harvassa on tuollaiset tilaajat julkisella. Tähän on toki keksitty sitten alkaa käyttää enenevissä määrin KVR/ST-malleja, jotka vapauttavat kivasti vastuusta ja aikaakin säästyy virastotalolla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jotenkin sitä miettii, millä tavoin olisi ollut järkevä koittaa niputtaa näitä muutamia hankkeita. Nyt ratoja kunnostetaan, mutta ei ole mitään varmaa kuvaa päärautatieaseman ja matkakeskuksen tulevaisuudesta, eikä toisaalta hallihankkeesta. Samaan aikaan Kupittaan aseman lähistöllä valmistellaan kansihanketta ja satamassa terminaalinippua. Turussa on vaikea pohtia, miten nämä kytkeytyy toisiinsa, vaikka arjen asiakas nuo hyvin tietää.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehdotan että tämä hallihanke hylätään ja tilalle tehdään vaan helvetin iso muistomerkki jääkiekkoseurasta joka tunnettiin nimellä TPS.

20 vuoden päästä perheen pienimmät ihmettelevät kun isät pyyhkivät silmäkulmiaan muistomerkillä, jonka vierailusta on tullut samanlainen jouluperinne kuin sukulaisten/läheisten haudalla käynti.

"Isi, mikä se TPS oli?"
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
20 vuoden päästä perheen pienimmät ihmettelevät kun isät pyyhkivät silmäkulmiaan muistomerkillä, jonka vierailusta on tullut samanlainen jouluperinne kuin sukulaisten/läheisten haudalla käynti.

"Isi, mikä se TPS oli?"
Ärsytti muuten kun tätä ei ollut tajuttu dokumentoida kun pari kierrosta sitten tuli jokin ”TPS isältä pojalle” tjsp insert Tepsin somessa.

Video oli ihan jees, mutta teennäisen riemun sijaan pitäisi olla häviämisen ja taloushelvetin kanssa elämistä koska sitä TPS:n kannattaminen ympäri vuoden on.

Omalle jälkikasvulle tulee äidin puolelta tapparaa ja omalta puolelta Tepsiä. On jo nyt sisäistänyt että oletuksena toinen voittaa ja toinen häviää. Osaapa vanhempana arvostaa kun taas joskus jotain TPS voittaa.
 
Ehdotan että tämä hallihanke hylätään ja tilalle tehdään vaan helvetin iso muistomerkki jääkiekkoseurasta joka tunnettiin nimellä TPS.

20 vuoden päästä perheen pienimmät ihmettelevät kun isät pyyhkivät silmäkulmiaan muistomerkillä, jonka vierailusta on tullut samanlainen jouluperinne kuin sukulaisten/läheisten haudalla käynti.

"Isi, mikä se TPS oli?"
Ei olisi lainkaan huono vaihtoehto. Tepsi on nykypäivänä lähinnä häpeäksi niille kaikille vanhoille ajoille / vanhoille pelaajille, jotka ovat kunniakkaasti ja ylpeydellä edustaneet mustavalkoisia.

Nykypäivänä TPS:n keilajoukkue taitaapi olla ainut, jossa hommat ovat kunnossa. Jääkiekossa, jalkapallossa ja salibandyssa eletään yli varojen, seurajohtoihin on palkattu aivan vääriä henkilöitä ja menestys... siitä nyt ei tarvitse mainita.

Ja kyllä, tiedän että viime kaudella TPS juhli salibandyssa mestaruutta sekä miehissä että naisissa. Nämä joukkueet olivat kuitenkin molemmat sellaisia "nyt tai ei koskaan se mestaruus" ja vastaavaa ei valitettavasti tulla näkemään.

Miehissä oli selvää, että alakulo tulee koittamaan kun nämä "last dance" -jätkät siirtyivät muualle tai lopettivat, mutta naisissa tämän kauden heikko runkosarja on kuitenkin ollut pienimuotoinen yllätys.

Naisten puolella voi vielä tällä ja/tai ensi kaudella tulla menestystä, mutta junioripolku on saatu vedettyä sen verran vituralleen, ettei tuolta enää tuleviksi vuosiksi ole miehiin tai naisiin tulossa sellaisia pelaajia, joilla taisteltaisiin mestaruudesta.

Vituttaa että piti alkaa nyt näin yön pikkutunteina raskaan työpäivän jälkeen näitä asioita oikein ajatuksen kanssa miettimään, koska kyllähän tämä veti mielen matalaksi, kun tarkemmin pohti kuinka huonossa jamassa TPS:n toiminta yli lajirajojen on herran vuonna 2024.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ottelutapahtumaketju täyttyy taas rasittavasta "negapetterit vs posipetterit" jankkauksesta. Toinen osapuoli näkee vain paskaa ja toinen osapuoli näkee vain positiivista.

Ensinnäkin siirretään keskustelu oikeaan ketjuun ja sen jälkeen tulee palstaveljille toive. Tehkää vaikka lista siitä, että mitä positiivisia ja negatiivisia asioita Turun Palloseuralle uusi halli toisi. Ja jos se lista on vain jompaa kumpaa, niin sitä ei tarvitse laittaa. Molempia asioita löytyy satavarmasti jos tarkastellaan asiaa objektiivisesti.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea arvioida yleisesti vain Palloseuran kannalta, mutta näin:

Plussat:
- Mahdollinen alkupöhinä tapahtumien kannalta, Turku Liven hyödynnettävissä
- Edellä olevaan myös paremmin suunnitellut tilat muillekkin yleisötapahtumille
- Mahdollisuus kehittää alueen infraa ja tuoda ratakiskojen toinen puoli paremmin osaksi keskustaa
- Mahdollisuus tuoda Palloseuraa isommin näkyväksi kaupunkilaisille
- Itselle peliin kulkeminen helpottuu, sillä kuulun siihen porukkaa, jonka mielestä halli on aivan perseessä

Miinukset:
Elysee on Elysee, iso osa tunnesidettä Palloseuraa kohtaan on tuo tiiliskivipylpyrä Artukaisissa. Haikeeta olis jättää tuo.

Olen myös muksuna kulkenut halliin kymmenien kilometrien päästä sillä, olen olen ”junantuoma” turkulainen. Sillonhan ei ollut vitunkaan väliä missä halli sijaitsee. Ratapihan onnistumisen edellytyksenä saattaa olla autoilun merkittävä vähentyminen ja julkisen liikenteen käyttö. Siksi esimerkiksi maakunnista peliin tulevien tulisi pystyä parkkeeraamaan auto Puutori-Toriparkki-Louhi -halleihin, tai vastaavasti johonkin muualle, josta pääsee bussilla tai lähijunalla hallille. Hartwallillekkin pääsi junalla Helsingin keskustasta, Turun täytyy pystyä kehittymään julkisen liikenteen muodoissa, jos kuvitellaan, että 8000-10000 ihmisen tapahtumat tuolla alueella onnistuisi järkevästi. Tai sitten joku insinööri on minua viksumpi ja miettinyt asian jo valmiiksi.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ratapihan hotellioperaattoriksi tulee Clarionista tunnettu Strawberry-hotels.
Hienoa että saadaan hieman väriä hotellitarjontaan Turussakin.


Kaikkiaan 12-kerroksiseen hotelliin olisi tulossa 249 huonetta. Sen lisäksi hotellin palveluihin lukeutuisivat kokouskeskus, kuntosali ja kattoterassiravintola. Hotelli on suoraan areenan yhteydessä. Jos projekti sujuu suunnitellusti, olisi ratapihan alueen rakennustöiden tarkoitus alkaa vuonna 2025. Hotellin ja areenan olisi tarkoitus juhlia avajaisia vuoden 2028 lopulla.
 

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
Siksi esimerkiksi maakunnista peliin tulevien tulisi pystyä parkkeeraamaan auto Puutori-Toriparkki-Louhi -halleihin, tai vastaavasti johonkin muualle, josta pääsee bussilla tai lähijunalla hallille.

Pysäköinti on saatava heti siihen hallin viereen tai kävelymatkan päähän. Sen mitä olen Nokia Arenalla käynyt (varmaan järkevin verrokki) niin auton on saanut heti hallin läheisyydessä olevaan parkkitaloon. Esimerkiksi Toriparkki on liian kaukana ja julkisia en ymmärrä jos kuitenkin tulee autolla.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pysäköinti on saatava heti siihen hallin viereen tai kävelymatkan päähän. Sen mitä olen Nokia Arenalla käynyt (varmaan järkevin verrokki) niin auton on saanut heti hallin läheisyydessä olevaan parkkitaloon. Esimerkiksi Toriparkki on liian kaukana ja julkisia en ymmärrä jos kuitenkin tulee autolla.
Juu kyllä, mutta en sulkisi pois sellaista mahdollisuutta, että auton voisi jättää kauemmas parkkiin, josta olisi aina pelipäivinä suora kuljetus hallille. Toki tämänkaltainen malli on käytössä enemmän suurtapahtumissa kuten Kantolan tapahtumapuistossa, jossa paikalliset väsäsivät pelloille parkkipaikkoja, joista bussit kuljettivat keikkapaikalle. Mutta en näe muuta estettä kuin rahuli, etteikö tämän kaltainen systeemi toimisi myös lätkäpeleissä, peltoparkkien tilalla vain kaupungin parkkihallit.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Juu kyllä, mutta en sulkisi pois sellaista mahdollisuutta, että auton voisi jättää kauemmas parkkiin, josta olisi aina pelipäivinä suora kuljetus hallille. Toki tämänkaltainen malli on käytössä enemmän suurtapahtumissa kuten Kantolan tapahtumapuistossa, jossa paikalliset väsäsivät pelloille parkkipaikkoja, joista bussit kuljettivat keikkapaikalle. Mutta en näe muuta estettä kuin rahuli, etteikö tämän kaltainen systeemi toimisi myös lätkäpeleissä, peltoparkkien tilalla vain kaupungin parkkihallit.
Siis tarkoitatko rahulilla sitä että mulle maksetaan siitä että ajan auton jonnekin hevon perseeseen ja tulisin sieltä bussilla matsiin? Siinäkin vaiheessa vielä miettisin onko tästä mitään järkeä. Ikinä en suostuisi tuollaiseen perseilyyn.
On se vaan ihanaa kun tehdään halli jonnekin totaalisumppuun mistä ei pääse pois, saati sinne ei pääse.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tämähän on nerokasta kun voidaan käyttää nykyisen hallin parkkipaikkoja....
Näppärästi junalla perille.

No todellisuudessa tuonne niin hyvät julkiset, että varmaan aika harvoin tulee lähdettyä omalla autolla. Vaikka ei tuonne montaa minuuttia sähköpyörällä himasta huristele Semaforin kautta tulevaan PRIME Domeen, niin vähän tässä olen tarkkailut, jos Pohjolasta tulisi räyskä omakotitalo myyntiin, jonka tilalle voisi rakentaa uuden.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ennusmerkit on valtavan hyvät, kun rakentaa tapahtumapaikan kaikkien kaupungin jo valmiiksi tukkoisimpien väylien keskelle. Käyttäkää julkisia sanos keskustan konkurssissa oleva kivijalkakauppiaskin.

Jos nyt on Turussa sattunut tänä talvena yli sata askelta kävelemään ulkotiloissa, niin pitäisi ainakin ymmärtää miksi pysäköintiruutu pitäisi olla siinä oman kausikorttipaikan vieressä.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis tarkoitatko rahulilla sitä että mulle maksetaan siitä että ajan auton jonnekin hevon perseeseen ja tulisin sieltä bussilla matsiin? Siinäkin vaiheessa vielä miettisin onko tästä mitään järkeä. Ikinä en suostuisi tuollaiseen perseilyyn.
On se vaan ihanaa kun tehdään halli jonnekin totaalisumppuun mistä ei pääse pois, saati sinne ei pääse.
Tarkoitan rahulilla sitä, että alueella olisi tarjota vaihtoehtoja auton saattamiseksi parkkiin, ja esimerkiksi tarjota ottelulippuun kuuluvia kuljetuksia. Ei se pois sulje myöskään sitä, että siellä ihan hallilla olisi parkkitilaa. Hallille kuitenkin tullaan kymmenien kilometrien päästäkin, niin jollekkin voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto jättää se auto vähän kauemmas ja hoitaa loppumatka kävellen tai julkisella. Ei tämä ajatus nyt tarkoittanut sitä, että kaikkien ja itseasiassa just sun pitäs nyt näin toimia.
 
Näppärästi junalla perille.

No todellisuudessa tuonne niin hyvät julkiset, että varmaan aika harvoin tulee lähdettyä omalla autolla. Vaikka ei tuonne montaa minuuttia sähköpyörällä himasta huristele Semaforin kautta tulevaan PRIME Domeen, niin vähän tässä olen tarkkailut, jos Pohjolasta tulisi räyskä omakotitalo myyntiin, jonka tilalle voisi rakentaa uuden.

Tässä onkin mielestäni aika keskeinen kysymys koko ratapihaprojektille. Kuinka iso osa katsojista tulee Turun keskustan alueelta, kuinka iso osa tulee niin että pääsee helposti julkisilla perille ja takaisin ilman paljoa kävelyä tai odottelua, ja kuinka iso osa tulee ympäryskunnista?

Itse odotan melko katastrofaalista lopputulosta. Kun matsit loppuu yhdeksältä, pitää bussien osua ihan tip-top, että se lähiönkään aamuvuoroduunari tulee matsiin bussilla eikä omalla autolla. Uskon, että iso osa katsojista tulee paikalle autolla ratapihallekin. Ratapihan lähialueet ovat aivan tukossa neljän aikaan iltapäivisin kun työpäivät loppuu. Odotan samaa kiekkopeleihin.

Lauantaina oli täysi mökki, ajoin ilman ruuhkan ruuhkaa sukkana sisään takaovelle 20min ennen peliä. Lähtiessä odotin noin 3min että vasemmalle kääntyvä jono veti.

Ainakin omat arkimatsit jää välistä, jos ratapihalla on luvassa kello neljän horria joka helvetin ilta.
 

Johtajalaakso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Posipetterit, Oliver Lauridsen
Ottelutapahtumaketju täyttyy taas rasittavasta "negapetterit vs posipetterit" jankkauksesta. Toinen osapuoli näkee vain paskaa ja toinen osapuoli näkee vain positiivista.

Ensinnäkin siirretään keskustelu oikeaan ketjuun ja sen jälkeen tulee palstaveljille toive. Tehkää vaikka lista siitä, että mitä positiivisia ja negatiivisia asioita Turun Palloseuralle uusi halli toisi. Ja jos se lista on vain jompaa kumpaa, niin sitä ei tarvitse laittaa. Molempia asioita löytyy satavarmasti jos tarkastellaan asiaa objektiivisesti.
Vain Turussa voidaan saada kaivettua kaikenmaailman negat esiin kun aletaan puhua jostain uuden ja hienon rakentamisesta. Oli kyse sitten uudesta hallista, ratikasta tai torista.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vain Turussa voidaan saada kaivettua kaikenmaailman negat esiin kun aletaan puhua jostain uuden ja hienon rakentamisesta. Oli kyse sitten uudesta hallista, ratikasta tai torista.
Tämäpä tässä näin. Lisäksi jos toteutetaan muualla toimiviksi todettuja ratkaisuja on se matkimista, ei kuitenkaan toimi Turussa ja täällä asiat pitää tehdä jollain toisella tavalla.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oma mielipide, jonka nostanut ennenkin ni ratapiha -hanke ei oo mitenkää argumentoitavissa logistiikalla, koska sinne omalla autolla meneminen ei ole mitenkään helppoa. Toki keskustassa parkkihallit yms. Mutta ajallisesti sieltä tulee olemaan matkaa hallille. Sekä kyllä autolla nopeammin Gatoradelle ajaa kuin keskustan pullonkauloihin. Nykyiselle hallille pääsee kuitenkin julkisilla helposti, jos ratapihallekkin pääsee. Ei siitä ole 100 bussilla kuin 15minuutin lisämatka, jolla pääsee suoraan ovelle. Asia erikseen sitten jos asuu ratapihan vieressä, mutta siitäkin pääsee tosiaan bussilla nykyiselle paikalla viidessätoista minuutissa.

Toimivat argumentit ovat sitten Turun keskustan elävöittäminen ja tapahtumien tuominen lähemmäksi muita palveluita, joilla varmasti etunsa. Kyllähän nykyinen pelitapahtuma on, että tulet paikalle ja lähdet pelin jälkeen menemään. Ja onhan se karua mennä keskelle peltoa. Se on ihan totta, mutta logistisesti se on kätevämpää kuin keskusta. Keskustojen autioitumisille on ihan syyt. Sekä onhan se PR mielessä hienompaa olla moderni halli keskustassa.

Toki muutamia kaupunkeja ratapiha palvelee paremmin, kuten Helsinki ja Tampere, jos haluaa junalla tulla. Taitaa junien aikataulut toki olla tällä hetkelläkin sellaisia, ettei junalla takaisin pääse. Mutta niin noi raiteet voisi sähköistää Gatoradellekkin, että olisi pelijuna. Mutta tuskin niillä junilla niin paljon tulee, että oikeasti kannattaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Oma mielipide, jonka nostanut ennenkin ni ratapiha -hanke ei oo mitenkää argumentoitavissa logistiikalla, koska sinne omalla autolla meneminen ei ole mitenkään helppoa.
Pointti siinä, että paljon suurempi osa tulee sinne julkisilla, niin paikkoja ei tarvita yhtä paljon ja ruuhkia syntyy vähemmän.

Jonkin verran olen perehtynyt yleisömäärien kehitykseen ja stadion rakentamiseen. Koskaan ikinä missään ei ole nostettu ongelmaksi sitä, että stadion on liian keskustassa.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Oma mielipide, jonka nostanut ennenkin ni ratapiha -hanke ei oo mitenkää argumentoitavissa logistiikalla, koska sinne omalla autolla meneminen ei ole mitenkään helppoa.

Tiedän hyvin, että Turussa hyvät kulkuyhteydet tarkoittavat sitä, että pääsee ajamaan autolla sisään, mutta tämä nyt haiskahtaa liiottelulta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös