Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 262 464
  • 1 703

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tässä on vaan vähän se ongelma, että vaikka joku Raisio onkin Suomen mittakaavassa erittäin tiheästi asutettu, niin Raision aseman lähimaillakaan ei asu yhtään kukaan.
Missä muuten sijaitsee Raision asema? Onko se tuo Alhaisten tien kohdalla oleva rakennus. Ei siinä mitään laituria kyllä ole. Sillä sekunnilla kun paikallisjuna liikenne starttaa, niin rakennusliikkeet aloittaa kilpajuoksun alueen tonteista, jos eivät ole sitä jo tehneet, mutta asemien viereen nousee kerrostaloja kuin sieniä saatteella. Sama koskeen ratikkaa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Täällä on hienoja skenaarioita ja toiveajattelua siitä, että lähijunilla tultaisiin ympäri maakuntia Tepsin peliin. Jos nyt oikeasti pohditaan, niin onko asia kuitenkaan näin? Kuinka monta katsojaa tulisi arkena katsomaan Ratapihalle ottelua, mutta ei Gatoradelle? Arkena kun ihmisten aika on kortilla, niin tuntuu melko utopistiselta, että porukkaa lähtisi jostain Piikkiöstä junan kanssa katsomaan peliä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edelleen tuon esille tuon mahdollisen lähijunasuunnitelman mukaan tähän keskusteluun. Salosta Paimion.Piikkiön,Littoisten ja Varissuon kautta suoraan hallille. Samoin Uudestakaupungista Mynämäen ja Raision kautta suoraan hallille. Kyllä minä Piikkiöstä tulisin mielummin junalla kuin omalla autolla.Samalla voin sen muutaman olusen nauttia hallilla.
Eikä tarvitse odottaa edes uutta hallia, vaan lähijunalla pääsisi jo Artukaisiinkin, tai siis Jyrkkälän seisakkeelle.


 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Kuinka monta katsojaa tulisi arkena katsomaan Ratapihalle ottelua, mutta ei Gatoradelle? Arkena kun ihmisten aika on kortilla, niin tuntuu melko utopistiselta, että porukkaa lähtisi jostain Piikkiöstä junan kanssa katsomaan peliä.

10 min per suunta junassa vs. ~25 minuuttia autolla + ruuhkat, eli 20 min tai 60 min.

Jaa-a. Ei ainakaan Piikkiön keskustasta olisi hirveän vaikeaa päättää kumpaa kulkumuotoa käyttäisi.

edit:

Eikä tarvitse odottaa edes uutta hallia, vaan lähijunalla pääsisi jo Artukaisiinkin, tai siis Jyrkkälän seisakkeelle.

Tämä olisi asiallista saada käyttöön heti kun Turussa on järkevää lähijunaliikennettä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Täällä on hienoja skenaarioita ja toiveajattelua siitä, että lähijunilla tultaisiin ympäri maakuntia Tepsin peliin. Jos nyt oikeasti pohditaan, niin onko asia kuitenkaan näin? Kuinka monta katsojaa tulisi arkena katsomaan Ratapihalle ottelua, mutta ei Gatoradelle? Arkena kun ihmisten aika on kortilla, niin tuntuu melko utopistiselta, että porukkaa lähtisi jostain Piikkiöstä junan kanssa katsomaan peliä.
Ehkä tässä on se, että suurin osa pääsee keskustaan yhdellä bussilla kun Artukaisiin pitää vaihtaa bussia sekä sama toiseen suuntaan. Kovin suurta ei välttämättä ajallisesti edes ole, vaan ero on enemmän imagollinen. Alle viiden kilometrin matkoilla fillari lienee nopein, joten olisi reteettä, että voisi pyörän ajaa lämpimään vartioituun luolaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Entinen asema on ainakin siellä Raision tehtaiden vieressä vähän Naantaliin päin niistä. Tuossa @benicio :n twiitissä toki näyttää olevan joku uusiksi rakennettava asema/seisake.
Oliskohan tuo kuva suoraan tästä muutaman vuoden vanhasta selvityksestä:
Ja olihan tuolla Messukeskuksen seisakekin mainittuna.
 

Klapaknauha

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja sympatiat pikkuseuroille esim. Lukko
Täällä on hienoja skenaarioita ja toiveajattelua siitä, että lähijunilla tultaisiin ympäri maakuntia Tepsin peliin. Jos nyt oikeasti pohditaan, niin onko asia kuitenkaan näin? Kuinka monta katsojaa tulisi arkena katsomaan Ratapihalle ottelua, mutta ei Gatoradelle? Arkena kun ihmisten aika on kortilla, niin tuntuu melko utopistiselta, että porukkaa lähtisi jostain Piikkiöstä junan kanssa katsomaan peliä.
Tampereen suunnille kun muutin, niin en ole muuta kironnutkaan kuin huonoja joukkoliikenneyhteyksiä Gatoradelle.
 

Johtajalaakso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Posipetterit, Oliver Lauridsen
Pitäisköhän tehdä veikkausketju, onko Oulussa uusi halli pystyssä ennen kuin Turussa?
Oulusta en mene sanomaan, mutta varmaa on ainakin, että ennen HIFK:n Helsinki-Gardenia meillä on uusi areena. Helsingissä junnaa asia jo kahdettatoista vuotta paikallaan, eikä ole edes mitään kongreettista paikkaa missään paperilla.
 

Ejy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes
Olen jo pidempään lueskellut Jatkoajan TPS palstaa kirjautumatta, mutta tämän ketjun viime päivien kirjoittelu innoitti minutkin osallistumaan keskusteluun. Mainittakoon että en töiden vuoksi enää Turussa asu, mutta seuraan aktiivisesti kaupungin kehittymistä ja käyn Turussa niin usein kuin voin.

Ratapihan hanke on mielestäni kaupungin kehittymisen ja imagon kannalta erittäin tärkeä hanke. TPS:lle hanke on merkittävä muttei mielestäni elintärkeä. Kaupungille hanke on tärkeä, koska ratapihan tontti on tällä hetkellä käytännössä täysin kehittämätöntä ns. "brown field" aluetta, joka on erittäin lähellä keskustaa ja siten saavutettavissa hyvin eri kulkumuodoilla. Kaupunki saa verrattain pienellä 40milj.€ rahoituksella monen sadan miljoonan euron investoinnin kaupunkiin, sekä tietysti oman sanansa sanottavaksi siihen miten uutta hallia käytetään. Lisäksi tällaisten hankkeiden toteutuminen näyttää että kaupunki uskaltaa investoida omaan tulevaisuuteensa sekä kasvaa ja kehittyä. Mikäli tällaiset suurhankkeet (ml. raitiotie, siitä myöhemmin) kerta toisensa jälkeen kaatuvat, on uhkana se että Turku jää entistä pienemmäksi osaksi Suomen ns. kasvukolmiota.

TPS:lle hanke taas on mielestäni hieman toissijainen, ei uusi ja hieno areena keskustassa ole mikään ihmelääke seuran huonon taloudenpidon ja pelaamisen korjaamiseksi. Vaikka uusi areena toisi lisääntyviä lipputuloja ja seuran talous kääntyisi näennäisesti positiiviseksi, pitää taustalla oleva huono taloudenpito korjata silti; kuten muissa ketjuissa on todettu, vaikka yleisöä oli enemmän ja menestystä tuli huimasti kultalehvä vuosina, oli taloudenpito jo silloin huonoa. Ja pelaamista ei uusi halli voi korjata, tämän päivän TPS ei pelaisi yhtään sen paremmin vaikka ovet ratapihalla aukeaisivat huomenna.

Gatorade Center mielestäni taas on Liigan paras jääkiekkonäyttämö, sillä täynnä ollessaan sen jyrkästi nousevat katsomot luovat täysin erilaisen ja tiiviimmän tunnelman kuin Tampereen matalampi ja laakeampi Nokia areena. Tämä kuitenkin tosiaan vaatii sen että halli on (lähes) täynnä, sillä puolillaan halli kumisee omaa tyhjyyttään.

GC kuitenkin on auttamattoman kaukana keskustasta ja huonosti saavutettavissa millään muulla kuin autolla. On naurettavaa väittää etteivätkö liikenneyhteydet jalan, pyörällä ja julkisilla paranisi, mikäli areena olisi ratapihalla ja ei voi huonolla huumorillakaan sanoa että GC:lle on hyvät julkiset yhteydet, kun hallille kulkee tasan yksi bussilinja keskustasta. Artukaisiin täytyy aina erikseen lähteä, mikä varmasti verottaa ns. extempore matsiin tulijoita, verrattuna siihen että areena olisi monelle lyhyen kävelymatkan päässä. Artukaisten ongelma on se että se ei ole oikein kenellekkään lähellä, ratapihalla se olisi keskustassa, missä iso osa turkulaisista kuitenkin asuu.

Ehkä yleinen ongelma muutenkin, että keskusta on aivan tukossa ruuhka-aikaan. Pieni kaupunki, jossa suuren maailman ongelmat. Meillä pitäisi olla enemmän pääväyliä keskustan läpi, tai toinen ohikulkutie.

Pakko tarttua tähän. Ainoa syy miksi missään kaupungissa (ei vain Turussa) on ruuhkia, on se että kaupungissa on liikaa autoja. Se että annetaan lisää tilaa autoille ei ratkaise yhtään mitään, ensinnäkään keskustassa ei ole tilaa mitä antaa autoille ja toiseksi autoiluun kannustava infra lisää autoilua, mikä taas pahimmillaan tekee ruuhkista entistä pahempia. Ainoa ratkaisu ruuhkiin on parantaa muiden liikkumismuotojen infraa keskustassa, mikä taas tarkoittaa tietyissä paikoissa tilan poistamista yksityisautoilulta.

Monta kertaa lykätty runkolinjauudistus auttaa Föliä selviämään lähitulevaisuudesta, mutta raitiotie on sen jälkeen ainoa järkevä askel kaupungin joukkoliikenteen kehittämisessä. Tässä ketjussa joku jaksoi naureskella että ratikka kuljettaa vain laivasiivoojia satamaan, tällainen kommentti mielestäni vain kertoo kirjoittajan aiheeseen perehtymättömyydestä. Busseja kulkee Varissuolta nyt jo hyvin tiheästi ja ne tuppaavat jonoutumaan viimeistään Hämeentiellä. Kun Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle rakentuu iso asuntojen ja työpaikkojen keskittymä, voi jokainen varmaan kuvitella että ei bussien kapasiteetti yksinkertaisesti silloin enää riitä. Raitiotie ohjaa voimakkaasti kaupungin kehitystä ja kasvua ja on Turun kannalta täysin välttämätön hanke. Raitiotie luonnollisesti pysähtyy myös ratapihan kohdalla ja on erinomainen väline liikuttamaan katsojia matsiin.

Lähijunat ovat toinen erittäin tärkeä hanke Turun kaupunkiseudulle. Lähijunat eivät kuitenkaan korvaa raitiotietä vaan molemmat täydentävät toisiaan. Lähijunalla on varmasti mukavampi lähteä ratapihalle ottelua katsomaan ja ottaa hallilla pari olutta, kuin ajaa pidempi matka autolla. Ratapihan areenan sijainti juna-aseman kyljessä varmasti myös innostaisi Helsingin ja Tampereen suunnasta useammin tulemaan Turkuun vierasmatsia katsomaan ja mahdollisesti jäämään kaupunkiin hotelliin viikonlopun ajaksi.

Tämä nyt tästä toistaiseksi, aihe on mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja pidän Turun kaupunkikehityksen seuraamista jonkinlaisena harrastuksenani, joten mielelläni keskustelen aiheesta lisää!
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olen jo pidempään lueskellut Jatkoajan TPS palstaa kirjautumatta, mutta tämän ketjun viime päivien kirjoittelu innoitti minutkin osallistumaan keskusteluun. Mainittakoon että en töiden vuoksi enää Turussa asu, mutta seuraan aktiivisesti kaupungin kehittymistä ja käyn Turussa niin usein kuin voin.

Ratapihan hanke on mielestäni kaupungin kehittymisen ja imagon kannalta erittäin tärkeä hanke. TPS:lle hanke on merkittävä muttei mielestäni elintärkeä. Kaupungille hanke on tärkeä, koska ratapihan tontti on tällä hetkellä käytännössä täysin kehittämätöntä ns. "brown field" aluetta, joka on erittäin lähellä keskustaa ja siten saavutettavissa hyvin eri kulkumuodoilla. Kaupunki saa verrattain pienellä 40milj.€ rahoituksella monen sadan miljoonan euron investoinnin kaupunkiin, sekä tietysti oman sanansa sanottavaksi siihen miten uutta hallia käytetään. Lisäksi tällaisten hankkeiden toteutuminen näyttää että kaupunki uskaltaa investoida omaan tulevaisuuteensa sekä kasvaa ja kehittyä. Mikäli tällaiset suurhankkeet (ml. raitiotie, siitä myöhemmin) kerta toisensa jälkeen kaatuvat, on uhkana se että Turku jää entistä pienemmäksi osaksi Suomen ns. kasvukolmiota.

TPS:lle hanke taas on mielestäni hieman toissijainen, ei uusi ja hieno areena keskustassa ole mikään ihmelääke seuran huonon taloudenpidon ja pelaamisen korjaamiseksi. Vaikka uusi areena toisi lisääntyviä lipputuloja ja seuran talous kääntyisi näennäisesti positiiviseksi, pitää taustalla oleva huono taloudenpito korjata silti; kuten muissa ketjuissa on todettu, vaikka yleisöä oli enemmän ja menestystä tuli huimasti kultalehvä vuosina, oli taloudenpito jo silloin huonoa. Ja pelaamista ei uusi halli voi korjata, tämän päivän TPS ei pelaisi yhtään sen paremmin vaikka ovet ratapihalla aukeaisivat huomenna.

Gatorade Center mielestäni taas on Liigan paras jääkiekkonäyttämö, sillä täynnä ollessaan sen jyrkästi nousevat katsomot luovat täysin erilaisen ja tiiviimmän tunnelman kuin Tampereen matalampi ja laakeampi Nokia areena. Tämä kuitenkin tosiaan vaatii sen että halli on (lähes) täynnä, sillä puolillaan halli kumisee omaa tyhjyyttään.

GC kuitenkin on auttamattoman kaukana keskustasta ja huonosti saavutettavissa millään muulla kuin autolla. On naurettavaa väittää etteivätkö liikenneyhteydet jalan, pyörällä ja julkisilla paranisi, mikäli areena olisi ratapihalla ja ei voi huonolla huumorillakaan sanoa että GC:lle on hyvät julkiset yhteydet, kun hallille kulkee tasan yksi bussilinja keskustasta. Artukaisiin täytyy aina erikseen lähteä, mikä varmasti verottaa ns. extempore matsiin tulijoita, verrattuna siihen että areena olisi monelle lyhyen kävelymatkan päässä. Artukaisten ongelma on se että se ei ole oikein kenellekkään lähellä, ratapihalla se olisi keskustassa, missä iso osa turkulaisista kuitenkin asuu.



Pakko tarttua tähän. Ainoa syy miksi missään kaupungissa (ei vain Turussa) on ruuhkia, on se että kaupungissa on liikaa autoja. Se että annetaan lisää tilaa autoille ei ratkaise yhtään mitään, ensinnäkään keskustassa ei ole tilaa mitä antaa autoille ja toiseksi autoiluun kannustava infra lisää autoilua, mikä taas pahimmillaan tekee ruuhkista entistä pahempia. Ainoa ratkaisu ruuhkiin on parantaa muiden liikkumismuotojen infraa keskustassa, mikä taas tarkoittaa tietyissä paikoissa tilan poistamista yksityisautoilulta.

Monta kertaa lykätty runkolinjauudistus auttaa Föliä selviämään lähitulevaisuudesta, mutta raitiotie on sen jälkeen ainoa järkevä askel kaupungin joukkoliikenteen kehittämisessä. Tässä ketjussa joku jaksoi naureskella että ratikka kuljettaa vain laivasiivoojia satamaan, tällainen kommentti mielestäni vain kertoo kirjoittajan aiheeseen perehtymättömyydestä. Busseja kulkee Varissuolta nyt jo hyvin tiheästi ja ne tuppaavat jonoutumaan viimeistään Hämeentiellä. Kun Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle rakentuu iso asuntojen ja työpaikkojen keskittymä, voi jokainen varmaan kuvitella että ei bussien kapasiteetti yksinkertaisesti silloin enää riitä. Raitiotie ohjaa voimakkaasti kaupungin kehitystä ja kasvua ja on Turun kannalta täysin välttämätön hanke. Raitiotie luonnollisesti pysähtyy myös ratapihan kohdalla ja on erinomainen väline liikuttamaan katsojia matsiin.

Lähijunat ovat toinen erittäin tärkeä hanke Turun kaupunkiseudulle. Lähijunat eivät kuitenkaan korvaa raitiotietä vaan molemmat täydentävät toisiaan. Lähijunalla on varmasti mukavampi lähteä ratapihalle ottelua katsomaan ja ottaa hallilla pari olutta, kuin ajaa pidempi matka autolla. Ratapihan areenan sijainti juna-aseman kyljessä varmasti myös innostaisi Helsingin ja Tampereen suunnasta useammin tulemaan Turkuun vierasmatsia katsomaan ja mahdollisesti jäämään kaupunkiin hotelliin viikonlopun ajaksi.

Tämä nyt tästä toistaiseksi, aihe on mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja pidän Turun kaupunkikehityksen seuraamista jonkinlaisena harrastuksenani, joten mielelläni keskustelen aiheesta lisää!
Puuttumatta mihinkään yksilötasolla, tämähän oli kuin suoraan aiheiden lobbarin näppikseltä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Puuttumatta mihinkään yksilötasolla, tämähän oli kuin suoraan aiheiden lobbarin näppikseltä.
Kannattaa huomioida, että tuo viittaamasi kirjoittaja on ulkopaikkakuntalainen ja kirjoituksen sisällöstä todella näkyy kouriintuntuvalla tavalla, että sitä hän todella on.
Turkulainen veronmaksaja ja jääkiekkoa seuraava TPS kannattaja on hyvin monista yksityiskohdista täysin päinvastaista mieltä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kannattaa huomioida, että tuo viittaamasi kirjoittaja on ulkopaikkakuntalainen ja kirjoituksen sisällöstä todella näkyy kouriintuntuvalla tavalla, että sitä hän todella on.
Turkulainen veronmaksaja ja jääkiekkoa seuraava TPS kannattaja on hyvin monista yksityiskohdista täysin päinvastaista mieltä.
Juuri siksi kirjoitin, kuten kirjoitin. Ja kirjoittaja voi toki olla myös ”ulkopaikkakunnalta”.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Paras argumentti on tuo, että Varissuolta Satamaan johtava ratikkalinja jo lähes yksinään täyttää tuon Ratapiha-hallin. Mikä on ratikan kuljetuskapasiteetti ja mikä on sen matkanopeus?
On varmaan kannattava investointi kun ei maksa kuin kalustoineen noin miljardin. Kyllä Turun kannattaa vähän edullisempiin kaupukikehityskohteisiin satsata kuin uuteen jäähalliin jonka katsojakapasiteetti on esimerkiksi nykyhallia pienempi, mutta silti tuloja tulee enemmän.Ihmeellinen asia jos huono tuote pystytään hinnoittelemaan uudelleen vain sijannin mukaan. Uskoiskohan tätäkään todeksi?
 

Slaigard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mottipäisillä pelaavat
Olen itse käynyt Nokia-areenalla viimeisen 12kk aikana neljä kertaa: 1x tappara, 1xilves, 2xmmkisat. Jokaisella kerralla matsin jälkeinen yö on vietetty hotellissa ja ryypiskelty enemmän tai vähemmän intensiivisesti. Ja itse peli on kuikuiltu aitiosta tai ravintolasta. Molemmat kotipelit on olleet yritysvierailuja.

Saman aikavälin käynnit Nordiksella: 0.
Käynnit muilla Tkun ulkopuolisilla Liiga-reenoilla: 0.

En usko, että olen ainoa Tampereen ulkopuolinen, jolla on vähän vastaavia kokemuksia. Uusi areena ja superhelppo sijainti juna-aseman kyljessä tekee noista reissuista henkisesti ihan helvetisti helpompia. En lähtisi johonkin väsyneelle Nordikselle vaikka joku löisi käsirahaa väliin. Ihan samaa liikennettä suuntautuisi myös Turkuun.

Gatorade on perseessä ja se on kulahtanut. Ravintolamiljööt on mitä on. Vanhana kermaperseenä haluaa palveluita, helppoutta ja freesejä settejä. Tervetuloa Ratapiha.

Ja ne verorahat menee joka tapauksessa johonkin paskaan, joten parempi jos tällä kertaa johonkin, josta meille hokijanareille irtoaa jotain iloa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Onhan tuo aika kestävä argumentti, että kun veronmaksajia kuitenkin koko ajan kupataan, niin silloin pitää Ratapihan hankkeeseenkin kupata, ettei jäädä muiden paitsioon. Asia pitää vain pukea kaupunkikehityksen nimiin niin kaikki on ok ja kukaan ei huomaa tätä kusetusta. On niin turkulaista meininkiä ettei paremmasta väliä.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Columbus Blue Jackets
Turkulainen veronmaksaja ja jääkiekkoa seuraava TPS kannattaja on hyvin monista yksityiskohdista täysin päinvastaista mieltä.
Onko? Minä en ainakaan ole.
Minusta monikin viestissä mainittu asia kuulostaa hyvin järkevältä, ja sellaiselta, jota kaipaan Turkuun. Olen asunut myös Tampereella, toki kauan ennen ratikkaa ja hallia. Koko kaupunki on muuttunut valtavasti ja ennenkaikkea saavutettavammaksi. Mulle Turussa isoin ongelma on se, että en edes viitsi käyttää julkista liikennettä mihinkään, koska mun mielestä sitä on hankalampaa käyttää kuin autoa. Ja se on jos joku on ainakin yksi syy sille, miksi me kaikki istutaan ruuhkassa.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Paras argumentti on tuo, että Varissuolta Satamaan johtava ratikkalinja jo lähes yksinään täyttää tuon Ratapiha-hallin. Mikä on ratikan kuljetuskapasiteetti ja mikä on sen matkanopeus?
On varmaan kannattava investointi kun ei maksa kuin kalustoineen noin miljardin. Kyllä Turun kannattaa vähän edullisempiin kaupukikehityskohteisiin satsata kuin uuteen jäähalliin jonka katsojakapasiteetti on esimerkiksi nykyhallia pienempi, mutta silti tuloja tulee enemmän.Ihmeellinen asia jos huono tuote pystytään hinnoittelemaan uudelleen vain sijannin mukaan. Uskoiskohan tätäkään todeksi?

Varmaan kannattaa ensimmäiseksi googlata mitä investointi tarkoittaa ja miksi sitä tehdään.
 

Ejy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes
Paras argumentti on tuo, että Varissuolta Satamaan johtava ratikkalinja jo lähes yksinään täyttää tuon Ratapiha-hallin. Mikä on ratikan kuljetuskapasiteetti ja mikä on sen matkanopeus?
On varmaan kannattava investointi kun ei maksa kuin kalustoineen noin miljardin. Kyllä Turun kannattaa vähän edullisempiin kaupukikehityskohteisiin satsata kuin uuteen jäähalliin jonka katsojakapasiteetti on esimerkiksi nykyhallia pienempi, mutta silti tuloja tulee enemmän.Ihmeellinen asia jos huono tuote pystytään hinnoittelemaan uudelleen vain sijannin mukaan. Uskoiskohan tätäkään todeksi?

Täh, missäköhän kohtaan olen väittänyt että ratikkalinja on yksinään täyttämässä ratapihan areenan? On köyhää argumentointia sivuuttaa merkittävä kulkumuoto täysin turhana kun se ei "lähes yksinään täytä" hallia ja muutenkin raitiotien mieltäminen vain Varissuon ja Sataman välillä kulkevana junana on tahallisen huono ajattelutapa.
Tiedoksesi että 30-37m pitkän raitiovaunun kapasiteetti on n. 200 matkustajaa ja vuoroväli alkuvaiheessa 7,5min ja kalustoineen viimeisin hinta-arvio oli vähän alle 400milj.€ (ei miljardia), tämä tarkentuu toteutussuunnittelun valmistuessa.
Mielestäni tuossa aiemmassa viestissäni aika selkeästi sanoin että hallihanke on (tai pitäisi olla) Seuralle toissijainen tavoite, uusi halli ei meinaan korjaa huonoa talouden pitoa tai pelaamista. Mutta vaikka "tuote" olisi kunnossa, olisi mielestäni epärealistista olettaa että turkulaisia alkaisi merkittävissä määrin enemmän valumaan GC:lle.


Puuttui sana ”mielestäni” ainakin toistakymmentä kertaa tuosta tekstiseinästä, joku vähempi lahjainenhan vielä luulee, että siinä esitettiin muka jonkinlaisia faktoja.

No luonnollisesti nämä asiat on mun omia mielipiteitä, mutta mielestäni ne pohjautuvat faktaan. Jos on jotain omia mielipiteitä asiasta niin keskustelupalstalla niistä on hyvä noh vaikka keskustella.

Kannattaa huomioida, että tuo viittaamasi kirjoittaja on ulkopaikkakuntalainen ja kirjoituksen sisällöstä todella näkyy kouriintuntuvalla tavalla, että sitä hän todella on.
Turkulainen veronmaksaja ja jääkiekkoa seuraava TPS kannattaja on hyvin monista yksityiskohdista täysin päinvastaista mieltä.

Turussa olen syntynyt ja siellä yli 20 vuotta asunut ja edelleen koen että olen turkulainen. Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei miehestä. Eipä sillä että sillä pitäisi mielestäni mitään väliä tässä keskustelussa olla. Se että joku on ulkopaikkakuntalainen, ei tee hänen sanomisistaan automaattisesti p*skaa, kun hän kertoo miten kehittäisi Turkua. Ja se että jossain Facebookin Suomen Turku -ryhmässä kaikki vastustaa ratikkaa ja pyöräteitä, ei tarkoita sitä että kaikki turkulaiset veronmaksajat ovat asiasta samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kannattaa huomioida, että tuo viittaamasi kirjoittaja on ulkopaikkakuntalainen ja kirjoituksen sisällöstä todella näkyy kouriintuntuvalla tavalla, että sitä hän todella on.
Turkulainen veronmaksaja ja jääkiekkoa seuraava TPS kannattaja on hyvin monista yksityiskohdista täysin päinvastaista mieltä.
Muistaakseni jossain yhteydessä kun haukuit Turkua, mainitsit ettet itse asu Turussa ja olet iloinen kun maksat verosi muualle.
Vai oletko muuttanut Turkuun hiljattain?
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Onko? Minä en ainakaan ole.
Minusta monikin viestissä mainittu asia kuulostaa hyvin järkevältä, ja sellaiselta, jota kaipaan Turkuun. Olen asunut myös Tampereella, toki kauan ennen ratikkaa ja hallia. Koko kaupunki on muuttunut valtavasti ja ennenkaikkea saavutettavammaksi. Mulle Turussa isoin ongelma on se, että en edes viitsi käyttää julkista liikennettä mihinkään, koska mun mielestä sitä on hankalampaa käyttää kuin autoa. Ja se on jos joku on ainakin yksi syy sille, miksi me kaikki istutaan ruuhkassa.
Föli on saanut turkulaisilta erittäin hyvän arvosanan toimivuudestaan ja palvelukyvystöön ilman ensimmäistäkään ratikkalinja. Myös ympäristökunnat kilvaten haluavat liittyä siihen. Viimeiksi Paimio.
Föliäkin voidaan vielä varmasti parantaa ilman että on pakko siirtyä ratikkapuolelle.
 

Ejy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes
Föli on saanut turkulaisilta erittäin hyvän arvosanan toimivuudestaan ja palvelukyvystöön ilman ensimmäistäkään ratikkalinja. Myös ympäristökunnat kilvaten haluavat liittyä siihen. Viimeiksi Paimio.
Föliäkin voidaan vielä varmasti parantaa ilman että on pakko siirtyä ratikkapuolelle.

Tämä on ihan totta, Fölin asiakastyytyväisyys on korkea. Mutta Fölin matkustajamäärät ovat kuitenkin matalempia kuin verrokeilla. Esimerkiksi vaikka nyt Tampereella paikallinen Föli (Nysse) nousi koronan aiheuttamasta kuopasta hyvin nopeasti ja ylitti koronaa edeltäneet matkustajaluvut jo vuonna 2022, vastaavasti Turun alueella Föli ei viime vuonnakaan päässyt koronaa edeltäviin lukuihin. En sano että tämä kaikki on ratikan ansiota, mutta selvästi jotain Nysse tekee huomattavasti paremmin kuin Föli. Kertoo mielestäni siitä että Föli palvelee Turun alueen asukkaita huonosti, vaikka ne jotka käyttävät ovatkin tyytyväisiä. Käyttäjätyytyväisyyskyselyitä harvemmin vaan toteutetaan niillä, jotka eivät palvelua käytä.

Föliä ehdottomasti voi ja pitää parantaa ennen ja myös ratikan tulon jälkeen, mutta ratikka on ruuhkaisilla linjoilla seuraava järkevä askel.
 

agee81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Seudun Kiekkokuntoutujat
Eikä tarvitse odottaa edes uutta hallia, vaan lähijunalla pääsisi jo Artukaisiinkin, tai siis Jyrkkälän seisakkeelle.



Tämä koko hanke on ihan täysi farssi.

"Hankittavissa oleva asema" = Joku vaan luopuisi yhtäkkiä kodistaan (vanha asema) että joo, ottakaa siitä?

Lisäksi ei auta, että kaksoisraide rakennetaan Turku-Kupittaa -välille vaan se pitäisi järkevän vuorovälin mahdollistamiseksi olla välillä Salo-Uusikaupunki. Tai sitten tehdä Turku-Helsinki "tunnin junasta" joku 3 tunnin juna kun se pysähtyisi kaikilla pikkupysäkeillä jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös