Olen jo pidempään lueskellut Jatkoajan TPS palstaa kirjautumatta, mutta tämän ketjun viime päivien kirjoittelu innoitti minutkin osallistumaan keskusteluun. Mainittakoon että en töiden vuoksi enää Turussa asu, mutta seuraan aktiivisesti kaupungin kehittymistä ja käyn Turussa niin usein kuin voin.
Ratapihan hanke on mielestäni kaupungin kehittymisen ja imagon kannalta erittäin tärkeä hanke. TPS:lle hanke on merkittävä muttei mielestäni elintärkeä. Kaupungille hanke on tärkeä, koska ratapihan tontti on tällä hetkellä käytännössä täysin kehittämätöntä ns. "brown field" aluetta, joka on erittäin lähellä keskustaa ja siten saavutettavissa hyvin eri kulkumuodoilla. Kaupunki saa verrattain pienellä 40milj.€ rahoituksella monen sadan miljoonan euron investoinnin kaupunkiin, sekä tietysti oman sanansa sanottavaksi siihen miten uutta hallia käytetään. Lisäksi tällaisten hankkeiden toteutuminen näyttää että kaupunki uskaltaa investoida omaan tulevaisuuteensa sekä kasvaa ja kehittyä. Mikäli tällaiset suurhankkeet (ml. raitiotie, siitä myöhemmin) kerta toisensa jälkeen kaatuvat, on uhkana se että Turku jää entistä pienemmäksi osaksi Suomen ns. kasvukolmiota.
TPS:lle hanke taas on mielestäni hieman toissijainen, ei uusi ja hieno areena keskustassa ole mikään ihmelääke seuran huonon taloudenpidon ja pelaamisen korjaamiseksi. Vaikka uusi areena toisi lisääntyviä lipputuloja ja seuran talous kääntyisi näennäisesti positiiviseksi, pitää taustalla oleva huono taloudenpito korjata silti; kuten muissa ketjuissa on todettu, vaikka yleisöä oli enemmän ja menestystä tuli huimasti kultalehvä vuosina, oli taloudenpito jo silloin huonoa. Ja pelaamista ei uusi halli voi korjata, tämän päivän TPS ei pelaisi yhtään sen paremmin vaikka ovet ratapihalla aukeaisivat huomenna.
Gatorade Center mielestäni taas on Liigan paras jääkiekkonäyttämö, sillä täynnä ollessaan sen jyrkästi nousevat katsomot luovat täysin erilaisen ja tiiviimmän tunnelman kuin Tampereen matalampi ja laakeampi Nokia areena. Tämä kuitenkin tosiaan vaatii sen että halli on (lähes) täynnä, sillä puolillaan halli kumisee omaa tyhjyyttään.
GC kuitenkin on auttamattoman kaukana keskustasta ja huonosti saavutettavissa millään muulla kuin autolla. On naurettavaa väittää etteivätkö liikenneyhteydet jalan, pyörällä ja julkisilla paranisi, mikäli areena olisi ratapihalla ja ei voi huonolla huumorillakaan sanoa että GC:lle on hyvät julkiset yhteydet, kun hallille kulkee tasan yksi bussilinja keskustasta. Artukaisiin täytyy aina erikseen lähteä, mikä varmasti verottaa ns. extempore matsiin tulijoita, verrattuna siihen että areena olisi monelle lyhyen kävelymatkan päässä. Artukaisten ongelma on se että se ei ole oikein kenellekkään lähellä, ratapihalla se olisi keskustassa, missä iso osa turkulaisista kuitenkin asuu.
Ehkä yleinen ongelma muutenkin, että keskusta on aivan tukossa ruuhka-aikaan. Pieni kaupunki, jossa suuren maailman ongelmat. Meillä pitäisi olla enemmän pääväyliä keskustan läpi, tai toinen ohikulkutie.
Pakko tarttua tähän. Ainoa syy miksi missään kaupungissa (ei vain Turussa) on ruuhkia, on se että kaupungissa on liikaa autoja. Se että annetaan lisää tilaa autoille ei ratkaise yhtään mitään, ensinnäkään keskustassa ei ole tilaa mitä antaa autoille ja toiseksi autoiluun kannustava infra lisää autoilua, mikä taas pahimmillaan tekee ruuhkista entistä pahempia. Ainoa ratkaisu ruuhkiin on parantaa muiden liikkumismuotojen infraa keskustassa, mikä taas tarkoittaa tietyissä paikoissa tilan poistamista yksityisautoilulta.
Monta kertaa lykätty runkolinjauudistus auttaa Föliä selviämään lähitulevaisuudesta, mutta raitiotie on sen jälkeen ainoa järkevä askel kaupungin joukkoliikenteen kehittämisessä. Tässä ketjussa joku jaksoi naureskella että ratikka kuljettaa vain laivasiivoojia satamaan, tällainen kommentti mielestäni vain kertoo kirjoittajan aiheeseen perehtymättömyydestä. Busseja kulkee Varissuolta nyt jo hyvin tiheästi ja ne tuppaavat jonoutumaan viimeistään Hämeentiellä. Kun Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle rakentuu iso asuntojen ja työpaikkojen keskittymä, voi jokainen varmaan kuvitella että ei bussien kapasiteetti yksinkertaisesti silloin enää riitä. Raitiotie ohjaa voimakkaasti kaupungin kehitystä ja kasvua ja on Turun kannalta täysin välttämätön hanke. Raitiotie luonnollisesti pysähtyy myös ratapihan kohdalla ja on erinomainen väline liikuttamaan katsojia matsiin.
Lähijunat ovat toinen erittäin tärkeä hanke Turun kaupunkiseudulle. Lähijunat eivät kuitenkaan korvaa raitiotietä vaan molemmat täydentävät toisiaan. Lähijunalla on varmasti mukavampi lähteä ratapihalle ottelua katsomaan ja ottaa hallilla pari olutta, kuin ajaa pidempi matka autolla. Ratapihan areenan sijainti juna-aseman kyljessä varmasti myös innostaisi Helsingin ja Tampereen suunnasta useammin tulemaan Turkuun vierasmatsia katsomaan ja mahdollisesti jäämään kaupunkiin hotelliin viikonlopun ajaksi.
Tämä nyt tästä toistaiseksi, aihe on mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja pidän Turun kaupunkikehityksen seuraamista jonkinlaisena harrastuksenani, joten mielelläni keskustelen aiheesta lisää!