Kyllähän hallin koko on todella merkittävä asia. Kuten aikaisemmin sanonut, niin jos TPS:llä olisi 5000 vetävä halli, niin vaihtelua ei olisi, koska se myytäisiin käytännössä kausikorteilla loppuun jo hyvissä ajoin. Toki eipä siitä nousisi vaikka mitä tekisi. Jälkeenpäin ajatellen 10000 halli olisi ollut parempi nykyistä. Harvoin edes kultavuosina 10000 meni rikki runkosarjassa.
Lienee selvää, että nykyisen kokoista hallia ei kannatta rakentaa. On mahdollista, että nykyään osataan rakentaa parempia halleja kuin 30-vuotta sitten. Silti itse laskisin kapasiteettia parilla tuhannella ainakin, jos en enemmän.
Olen kanssasi osittain samaa mieltä.
Iso halli olisi erittäin toimiva ratkaisu JOS siinä olisi jonkinlainen muunneltavuus. Välipohja/väliverho tms kerrosten väliin sallisi isot yleisötapahtumat ja tekisi taas lätkäpelin tunnelmasta tiiviimmän. Mutta nämä on näitä fantasioita.
Siinä mielessä kuitenkin hassua että nyt kun TPS kyntää niin unelmoidaan pienemmästä hallista. Turkuhallin ekalla vuosikymmenellä alle 8000 oli pettymys. Jossain Jokerit matseissa oli reilu 12 tuhatta katsojaa. Ja pitää muistaa että 11000 katsojasta saa melko paljon enemmän rahaa kuin 5000-8000 jos tupa on täysi. Mutta toki toimintaympäristö on muuttunut.
Oikeasti olen aina ollut sitä mieltä että n. 8000 katsojan halli on Turun kokoisessa kaupungissa hyvä lätkäjoukkueelle. Se että riittääkö se isoille konserteille on toinen asia. Ja se että riittääkö isoja konsertteja Turkuun asti kun Helsingissä kolme hallia ja Tampereella yksi, on kolmas.
Itse näen suuret riskit että jopa pienempi halli on vajaatäytöllä nykyisellä kiinnostuksella alkuinnostuksen jälkeen. Liiga sahaa jatkuvasti omaa oksaa, erilaiset maksutv-paketit ovat jo arkipäivää kaikilla kuluttajilla ja Tepsin etääntyminen turkulaisten arjesta on vaikea yhtälö. Ei sitä hallia kuitenkaan kannata rakentaa alle 5000:lle kun sitten voidaan jo siirtyä suoraan Kupittaalle.
Kaiken tämän jälkeenkään en koe että Turkuhalli on mitenkään Tepsin ongelmien ydin. Hallissa olevat ongelmat on ratkaistavissa. Sijainti on mikä on, mutta on sinne ennenkin todistetusti saatu porukkaa.
Suomen mittakaavalla meillä on edelleen toiseksi paras Liigahalli (kunnes Tampere ja Helsinki saavat uudet). Hallihan on uudistusten jälkeen huomattavasti ikäistään nuoremman oloinen. Halli ei ole esteenä Tepsin taloudelliselle tai urheilullinen menestykselle. Lähinnä tekosyy.